#31
 3,955     0
Er vel derfor dere nå kjører på med ekstra lobbyister for å skaffe dere meroppdrag osv.... Regner med dere har en liten snikavtale med de som salter også? Wink

   #32
 1,570     Sunnmøre     0
For oppdragsmendga sin del så hadde det vore best uten salting, men eg får samme betaling om eg har null, eller 5 oppdrag i døgnet ..
Signatur
   #33
 1,307     Hardanger     0

Er vel derfor dere nå kjører på med ekstra lobbyister for å skaffe dere meroppdrag osv.... Regner med dere har en liten snikavtale med de som salter også? ;)


Nei faen, ikke nok med rørleggermafia..... Ambulansemafia og???  Grin
Signatur
   #34
 47     0
Jeg utfører en del kontroller for noe hus leverandører i dag, dette fordi de hadde litt problemer med kvaliteten på egne arbeider og underentreprenører. Dette kostet leverandøren en del penger og ikke minst misfornøyde kunder. Vår erfaring nå etter 1,5 år er vesentlig mindre reklamasjoner, fornøyde kunder og sparte penger. Som 3 part kommer jeg inn i prosjektet å foretar kontroll på utførte arbeider, at sjekklister blir fulgt og ikke minst jeg samarbeider med entreprenørene og har faglige diskusjoner på løsninger. Men jeg tror ikke dette er hele grunnen til suksessen, alle som jobber på prosjektene vet at jeg kommer. Dette skjerper de som utfører jobben.
Selv synes jeg 20.000,- for et helt hus er rimelig, at dette skal være kostnaden for sjekk på et bad tror jeg ikke på. Men nå kommer et stor MEN, det er ingen i dag som kjenner omfanget av disse kontrollene i fremtiden tror jeg. (Mulig andre kjenner bedre til dette) Jeg har hørt rykter om at denne kontrollen kun skal være en kontroll av kvalitetssystemet til entreprenøren. Da blir som som da egen kontrollen kom, noen skal tjene penger på enda mer uoversiktlig kvalitetssystem som håndverkeren ikke forstår, men bare betaler og ikke bruker. Ergo mer av det som ikke har virket. Jeg mener da det er mye mer fornuftig å få byggkyndige folk ut på byggeplassen og ha et samarbeid med håndverkeren. Personlig ville jeg anbefale alle som ikke har kunnskap om bygging av hus og ha med en byggkyndig under byggeprosessen. Å ta med en på overlevering er delvis en falsk trygghet da mange av de vesentlige tingene er skjult i konstruksjonen. Men for oss takstmenn spiller det ingen rolle, enten er vi med under byggingen eller så takserer vi skadene i ettertid. Litt tullete sagt men med et snev av sannhet.
   #35
 1,062     Lindesnes     0
Skjønner rett og slett ikke hvorfor jeg som forbruker blir pålagt å bruke fagfolk på huset mitt i så å si alle ledd.
Så blir vi i tilleg til å betale for en kontrolør som skal kontrolere fagfolk til entrepenørene.
Deter pokker meg ingen i denne verden som klarer å forklare meg logikken i dette råtne systemet.
Hva fanken er det som ligger i navnet fagman da, hvorfor blir vi pålagte å bruke fagfolk dersom de rer så lite troverdige at en er nødt til å bruke en kontrolør på dem på våres regning.
En uavhengig kontroll hadde vert helt greit dersom jeg som selvbygger kunn gjør jobben å få den kontrolert i ettertid.
Men å bli pålagt av regelverket til å bruke fagfolk som ikke en gang regelverket har tillit til blir rett og slett idioti og forbanna dumt
Det setter sinnet mit i kok og jeg mister mer og mere respekten for regelverket og idiotene som utarbeider dem >:(

20.000,- for en kontroll av en hel bolig er sikkert ikke dyrt og det har ingenting med det å gjøre i det hele tatt, det er prinsippet med at det i det hele tatt skal være behov for slike kontroller.
Det behovet forteller jo bare å råttent dette systemet er og at det ikke virker, bør være lettere å ta fagbrevet fra udugelige fagfolk og ikke legge ansvaret over på forbrukeren.
Signatur
   #36
 21,481     Enebolig     0
Logikk....tsja... Min klare oppfatning er at kvaliteten på håndverk har gått kraftig ned de siste 10 årene.

Jeg vil påstå at øst europeere har mye av skylden for det. Selv om det er nordmenn som styrer butikken, så er det ikke til å komme forbi at pågangen med øst europeisk arbeidskraft har gjort at standarden synker.


Men før dere skriker, så har jeg noen ord om våre unge landsmenn også. De er dessert genereasjonen. Aldri lappet et sykkeldekk, aldri snekret en fuglekasse. Hvertfall ikke utover det de har blitt pålagt av grunnskolen. Kan også kalles bruk og kast generasjonen. Jeg merker på endel tenåringer at de aldri har blitt satt til å ordne opp et problem, uavhengig om de er skyld i det selv eller ikke. "Noen ordner det jo" virker å være en hyppig tanke. Men de er noen jævler på klær, PS3 og data.


Dette gjelder selvfølgelig langt ifra alle, og noen skjerper seg etterhvert. Men jeg føler at man for 20 år siden måtte lete for å finne en håndverker som ikke var stolt av det han leverte fra seg. Nå er ikke veien lang, "we hammer the spikers" står det på en lapp i postkassa annenhver måned.......og hver dag i avisa.

Mange nordmenn har også skjønt at håndverkerbransjen er stedet for de som vil stjele noen hundretusen uten å høre fra politiet. At moralen har falt er det ingen tvil om. Norge er ikke lenger landet der man lar nøkkelen stå i døra.

Grunnen til at det økende antallet i utenlandsk arbeidskraft er nok byggeboom i Norge for noen år siden, og at vi har stadig mer penger til å pusse opp. Sørover i Europa er man opptatt av familien og det sosiale. I Norge er vi opptatt av det materielle, og da spesielt boligen vår.

Også pris da, ikke glem det. Veldig opptatt av pris. Og da spiller det ikke noen rolle om man tjener 300k eller 3 mill i året. Ofte er sistnevnte de verste, og det indikerer vel tallene også.

Byggvarekjedene bombarderer kundene med det samme budskapet, "dette fikser du enkelt selv, da blir det billig." Det er nettopp det mange av Byggebolig sine medlemmer kan. Men ikke gjennomsnitts nordmannen med syv tomler.


Det jeg vil frem til er at når man legger sammen dette, så ser man noe av grunnen til at det nå legges frem regler for å forhindre dårlig utført håndverk. Det er ingen garanti, men det øker sjansene for et godt resultat. Husk at de mest ivrige medlemmene på Byggebolig ikke på noen måte kan sammenliknes med den gjennomsnittlige nordmann når det gjelder interesse for kvalitet ved egeninnstats.

Noen ganger kan det også bli for mange regler å forholde seg til. Jeg skjønner regelverket for el installasjoner, men har også forståelse for regelverket angående utførelsen av membran. Å bruke 20K for å sjekke at rørleggeren gjør jobben sin synes jeg mildt sagt er overkill.
bex
  (trådstarter)
   #37
 4,293     Østlandet     0
men finner ikke den saken :(  en kunde jeg var hos hadde hørt om saken også, så tydeligvis ikke bare jeg som hadde hørt det.
Signatur

   #38
 21,481     Enebolig     0
Jeg glemte en vesentlig ting. Ledelsen i firmaer er mye mer opptatt av å tjene penger. Jeg snakker med flere eldre håndverkere som kan bekrefte det jeg så i oppveksten. Folk hadde tid, gjorde seg ferdig og brukte bra utstyr.

Mobiltelefon kan være et kjekt verktøy. Bare synd at den også har blitt håndverkerens verste onde.  

Nå blir mange service håndverkere rett og slett herset med, det er et evig mas om å komme seg videre for å tjene noen ekstra kroner. For ikke å snakke om kvaliteten på utstyret.

Jeg kjenner en som jobber i et lite firma der installatøren selv jobber med installasjoner hver dag. Han sier han legger ned firmaet dersom han må ta i bruk Etman og Chint for å klare seg. Min sjef, som ikke har montert noe på 20 år, sier at disse merkene er gode greier. Det tror jeg er et godt eksempel på kulturen i min bransje.

Snart må disse omtalte kontrollørene sjekke utstyret for defekter. Og da tar man kontrollen i feil ledd.
   #39
 1,323     Østlandet     0
Må si meg enig med det meste av hva sOPp skriver her.
Vi er inne i en helt forferdelig utvikling, og jeg lurer på når folk (og politikerne) skal våkne selv om jeg er rimelig sikker på at det ikke skjer før det er for sent.
Prisene blir presset ned av "billigkopier" og billig arbeidskraft fra utlandet.
Nordmenn skal tjene mest mulig og betale minst mulig.
Med høye lønnsutgifter men krav til lav pris blir håndverkere, industri oa. presset til å gjøre noe for å tjene penger. Ofte kan det sitte eiere/investorer på toppen som ikke bryr seg filla om kvalitet eller holdbarhet på produktene bare fortjenesten er god.
Samtidig vokser det opp en generasjon som er totalt bortskjemt av oss foreldre og som på ingen måte har mulighet til å forstå at de skal jobbe og levere. Helt fra barneskolen skinner det igjennom med lav interesse og null respekt.
Det ender med dårlige karakterer som gjør at skolesystemet har blitt "tilpasset" slik at de uansett skal få seg en utdannelse. Tanken på en lang og høyere utdannelse som betyr flere år på skolen er selvfølgelig så fjern den får blitt, så de satser på 3-4år på mer praktisk rettede linjer og et fagbrev.
Og dette fagbrevet "får" de uansett hvor dårlig resultater de leverer.

Så når enkelte skriver at de ikke godtar håndtverkere og fagarbeidere fra øst-europa, kan jeg legge til at jeg ikke ønsker å se en eneste norsk "fagmann" på under 30 år utføre noe som helst på mine eiendeler.

Da blir jeg heller kjeltring og gjør det selv!
   #40
 4,110     Akershus (Follo)     0

kan jeg legge til at jeg ikke ønsker å se en eneste norsk "fagmann" på under 30 år utføre noe som helst på mine eiendeler.

Det var en dårlig strategi for å heve nivået på fremtidige håndverkere!  >:(

Jeg kjenner flere håndverkere under 30 som har både arbeidsmoral, kunnskap og yrkesstolthet.
På den annen side kjenner jeg også dem som er godt opp i åra og ikke har planer om å oppdatere seg. De bare ser frem til den dagen de skal gå av.

Å velge håndverkere etter alder gir deg neppe bedre kvalitet. Jeg snakker gjerne med andre (kunder) for å høre hva de har å melde. Og tar gjerne en titt på arbeid gjort hos bekjente. Riktignok blir det da ofte til at jeg må stille meg i kø for å få jobben gjort. Men da er det gjerne en grunn til at de har mye å gjøre.

Signatur