#52
 1,062     Lindesnes     0

Jeg benytter meg av et lokalt bilverksted som drives av to relativt unge menn. Ikke bare fordi de er hyggelige og kommuniserer bra med kundene, men også fordi dette verkstedet ikke kunne gått bra dersom de ikke leverer. Små firmaer klarer seg ikke over lang tid hvis de gang på gang leverer fra seg dårlig arbeid. Spesielt utenfor storbyen.

Ingen dum ide ;)
Har selv jobbet på store bilverksteder, der har dem ofte en stor kundekrets å ta av og en tapt kunde fra eller til spiller liksom ingen rolle.
De har ofte et stort skilt på veggen som forteller at dem er merkeverksted eller er med i en stor verkstedskjede, de har derfor ingenting å bevise fordi de skjuler seg bak disse tore flotte navnene.

Har selv drevet for meg selv både helt alene og med ett par mann under meg.
Jeg hadde da ingen flotte kjente navn å gjemme meg bak og måtte derfor bevise overfor kundene mine at jeg var vell så god som et stort vellkjent verksted.
Min reklame var jungeltelegrafen fra fornøyde kunder.
Jeg måtte yte ekstra service og var avhengig av at kunden til enhver tid var fornøyd.
En missfornøyd kunde kunne bety ti kunder mindre eller i hverstefall kroken på døra.
Det tar lang tid å opparbeide seg ett godt rykte men tar bare ett øyeblikk å ødelegge det.

Store verksteder har også få gode bilmekanikkere, det er ofte lite motiverte delebyttere som ikke er kompetente til å fikse noe som helst, de kobler til en data og leser ut feildiagnosen, dersom det ikke kommer frem noen feil på diagnose aperatet blir de stressa og slår opp i et dataprogram og ser der etter sansynlige feil basert på tidligere erfaringer fra andre, finner dem ikke noe der heller så bytter de deler som faen til de finner ut av det, så får du regningen på tiden og alle unødvendige deler som er blitt byttet.
Derfor det ofte blir dyrere en avtalt når du skal hente bilen, får da som svar art ja men vi måtte bytte ditt og datt i tillegg.

Tror mye av dette gjenspeiler seg i alle andre håndtverkerfag også i dag desverre.
Signatur
   #53
 10,486     Akershus     0

Hørte på nyhetene i dag, (trodde det var 1. april)  at nå skal det innføres regel at det skal inn en kyndig person for og kontrollere rørleggeren på alle bad som pusses opp. Det ville bli en ekstra utgift på 20.000kr sa mannen fra en eller annen innstans,


Prisen på 20k høres ganske spinnvill ut, men jeg hilser gjerne en slik sjekk velkommen. Selvsagt må da kravene til hvem som kan gjøre rør-/ membran osv bort. Det hadde jo vært helt ypperlig om de som vil kan pusse opp badet sitt og gjøre alt mulig sånt selv, så kommer det en som vet hva han driver med og tar en titt på om vi har gjort det riktig. Er det riktig utført, så får vi en slags godkjenning på jobben som også vil være en fordel om huset selges en dag.

Det forutsetter selvsagt at det går an å bruke hue. At ikke man feiler sjekken fordi man har brukt rør fra roth, mens kontrolløren er kjøpt og betalt av uponor.
Signatur