#41
 21,481     Enebolig     0
Jeg vil si at det å velge en håndverker som er over 30 år vil gi større sjanser for et godt resultat enn å velge en som er 20.

Opplæringskontoret og prøvenemda må sile ut de som ikke duger. Kundene skal ikke stå for den oppgaven.

Men du har rett i at det finnes eldre montører som ikke følger med. Wago og Helacon er åpen flamme, og lodding er gode greier  ::) Men de leverer ikke fra seg et dårlig stykke håndverk, det er en sjeldenhet. Jeg legger også merke til at de fleste eldre ikke lar seg stresse nevneverdig av ledelsen i firmaet.

   #42
 129     Bergen     0
men tror det er mye opp til bedriften selv, hvordan de former lærlingene og jobben som gjøres for at de skal bli gode fagfolk. ser hos oss, der havner som regel lærlingene på ett storbygg hvor de stort sett får drittjobbene. lage føringsveier, trekking og stripsing av kabel, osv. klart de mister motivasjon da. men er der bedriften kan tjene penger på de. ser jo og problemet med å sende en lærling med en servicemontør. er jo langt i fra alle servicejobber man kan forsvare fakturering av 2 mann. når jeg jobber som bas, prøver jeg hvertfall å sette lærlinger til å gjøre forskjellige jobber, så de skal få litt erfaring. Ledelsen tror jo det at den fagen de har fagbrevet i hånden, kan de sendes rundt til å gjøre hva som helst av serviceoppdrag. noe som er langt fra virkeligheten, når man knapt nok har koblet en tavle i løpet av læretiden
bex
  (trådstarter)
   #43
 4,293     Østlandet     0


kan jeg legge til at jeg ikke ønsker å se en eneste norsk "fagmann" på under 30 år utføre noe som helst på mine eiendeler.

Det var en dårlig strategi for å heve nivået på fremtidige håndverkere!  >:(

Jeg kjenner flere håndverkere under 30 som har både arbeidsmoral, kunnskap og yrkesstolthet.
På den annen side kjenner jeg også dem som er godt opp i åra og ikke har planer om å oppdatere seg. De bare ser frem til den dagen de skal gå av.

Å velge håndverkere etter alder gir deg neppe bedre kvalitet. Jeg snakker gjerne med andre (kunder) for å høre hva de har å melde. Og tar gjerne en titt på arbeid gjort hos bekjente. Riktignok blir det da ofte til at jeg må stille meg i kø for å få jobben gjort. Men da er det gjerne en grunn til at de har mye å gjøre.




det er ofte gamle-kara som jukser mest, og som ikke følger med i utviklingen!!   dem som sier slikt er garantert negativ til lærlinger også!
Signatur
   #44
 715     Bergen     0
Å bare velge arbeidere på over 30 gir ingen garanti for godt arbeid. Det er nok av dem som har gjort feil i femten år. Prøv å få dem til å endre metodene sine nå.
   #45
 21,481     Enebolig     0
"Har du loddetinn eller?"  ;D Kanskje et greit spørsmål i rørleggerkretser, men for elektrikere er den tiden over nå  ;)


Man har aldri garanti for godt håndverk med mindre man har erfaringer med personen fra før av. Men som på oddsen, så satser jeg der sannsynligheten er størst.


Bedrifter gir vel egentlig fa## i lærlinger. Selvfølgelig først og fremst fordi de er en gullgruve, men også fordi man ikke vet om de ønsker å jobbe videre etter læretiden. Men det legges ikke alltid til rette for trivsel heller, drittjobber er og blir drittjobber og de bør man dele på.  

Det er min erfaring hvertfall. Jeg prøvde å fortelle sjefen min at det måtte være i hans interesse at jeg kunne mest mulig etter endt læretid, men det kunne jeg bare spart meg. Det er på store jobber man lærer noe, og jeg kunne ikke kreve noe som helst sa han. Da bladde jeg opp reglementet......og han begynte å vri på det. Til slutt gikk jeg, orket ikke å bruke krefter på det umulige. Jeg var dog griseheldig og fikk over et år på servicejobber med en og samme montør. Det gikk over et år før jeg måtte ta farvel pga èn enkelt dag der jeg som lærling ikke kunne faktureres.

Min erfaring er at jeg alltid trenger hjelp. Og sjefen hadde nok blitt lang i maska hvis han hadde sett at jeg setter av tid til å lære opp lærlingen.
   #46
 129     Bergen     0
Det er vel på store bygg man lærer minst.. Eller man blir veldig god på en ting. Har man først hengt opp 150 lamper, da kan man like godt ta de 500 siste siden man først er inni det. Istedenfor at lærlingene kan bytte litt rundt å prøve litt forskjellig.
   #47
 3,955     0
Det er MEGET stor forskjell på lærebedrifter....

Bedriften jeg tok fagbrevet mitt i (etter 4 år som hjelpearbeider) var det INGENTING å utsette på mener jeg. Jeg tror at det kommer veldig an på instillingen til den som utfører arbeidet - men selvfølgelig også hvordan ledelsen og kollegaer er..... Det er ikke lett for en 18-19åring å ha nok med baller til å fortelle den 60årige byggmesteren at asfaltplater skal ha spikerslag på alle skjøter.. jobber han da lenge nok med denne 60årige løken, tror han til slutt at det går greit å skjøte asf.plater utenfor modul....

   #48
 1,323     Østlandet     0
Det finnes gode fagarbeidere som er under 30 år, og det finnes gode øst-europere. Men risikoen for å få trøbbel i ettertid pga dårlig utført arbeid er større i de gruppene, og den risikoen gidder ikke jeg betale for. Om jungeltelegrafen sier noe annet og gir en unggutt gode skussmål er selvfølgelig saken en annen.
Jeg vil heller at en gammel fagmann som ikke har fulgt med i tiden gjør ting på den godt gjennomprøvde "gamlemåten" enn en unggutt som tror at fagbrev betyr verdensmester og som derfor vet best uansett, men som selvfølgelig er VELDIG misfornøyd med luselønna han får og derfor ikke vil levere i nærheten av sitt beste.
I følge mine personlige erfaringer er det der juksen dukker opp oftest, fordi de finner metoder og løsninger som er enklere for dem selv og har jo samme timelønnen uansett.

De beste håndtverkerne og andre fagarbeidere jeg har støtt på, jobber i enmannsforetak eller i små bedrifter hvor alle er medeiere. Jo større bedrift jo verre er problemet med lærlinger, utenlansk arbeidskraft og yngre arbeidere. Ofte kan nok bedriftsledelsen være seriøse nok, men de mister oversikten i jakten på profitt og"effektivitet".
   #50
 21,481     Enebolig     0

De beste håndtverkerne og andre fagarbeidere jeg har støtt på, jobber i enmannsforetak eller i små bedrifter hvor alle er medeiere. Jo større bedrift jo verre er problemet med lærlinger, utenlansk arbeidskraft og yngre arbeidere. Ofte kan nok bedriftsledelsen være seriøse nok, men de mister oversikten i jakten på profitt og"effektivitet".



Jeg benytter meg av et lokalt bilverksted som drives av to relativt unge menn. Ikke bare fordi de er hyggelige og kommuniserer bra med kundene, men også fordi dette verkstedet ikke kunne gått bra dersom de ikke leverer. Små firmaer klarer seg ikke over lang tid hvis de gang på gang leverer fra seg dårlig arbeid. Spesielt utenfor storbyen.