2,171    43    7  

Installasjon av elbil-lader (har kun info om kursfortegnelse)

 17     0
Hei!

Overtar bolig i begynnelsen av desember og ønsker i den forbindelse å montere elbil-lader på ytterveggen, to meter fra sikringsskap. Er såpass gira på å få kjøp elbil-lader at jeg tenker å få det i orden ved innflytting. Tidligere eier av boligen (pre-2016) har visstnok hatt en kurs til ytterveggen med 16A for en nå demontert elbil-lader. 

Har lite peiling selv på el-installasjon, men kursfortegnelsen ser slik ut:

Hovedsikring 3 x 30 A (10 mm2)
Koketopp 25 A (6 mm2)
Kjøkken 16 A (2,5 mm2)
VVB 16 A (2,5 mm2)
Gang/kontor/VK gang 16 A (2,5 mm2)
Stue 16 A (2,5 mm2)
Soverom 16 A(2,5 mm2)
Tørketrommel 16 A(2,5 mm2)
Vaskemaskin 16 A (2,5 mm2)
Oppvaskmaskin 16 A (2,5 mm2)
Stekeovn 16 A (2,5 mm2)
Bad 16 A (2,5 mm2)
Ledig 16 A (2,5 mm2)
Elbillader 16 A (JFB (mA) 80) (nå strøket over pga demontert elbil-lader)

Boligen har 230 V IT-nett, men er usikker på om det er 1-fase eller 3-fase. Betyr "Hovedsikring 3 x 30 A" at jeg har 3-fase? Ønsker ideelt sett en løsning med følgende prioritering:

  • 3-faset kurs med 32 A

  • 1-faset 32 A

  • 3-faset 16 A

  • 1-faset 16 A



Forrige eiers løsning var vel 1-fase 16 A om jeg forstår riktig?

Noen som kan hjelpe?
Siste redigering: Wednesday, November 6, 2019 7:42:03 PM av Doff

   #1
 1,699     Trondheim     0
Om du tar kontakt med en elektriker så kommer de på gratis befaring, ser hva som må gjøres og gir deg en pris. De jeg hadde gjorde i alle fall det.

Tror ganske sikkert at du har 3-fase nett.
Videre lå du vel helt sikkert enten bytte til en større hovedsikring og/eller installere en lastfordeler slik at ikke hovedsikringen din går når elbilen lader og du for eks skal koke mat.
Å øke hovedsikringen var for meg rimeligere enn en lastfordeler - men det kommer vel litt an på inntakskabelen din og elverket (du må søke over en viss størrelsen).
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 17     0
Takk for raskt svar!

Er det slik å forstå angående 3-fase at ladestrømmen på potensielt 32A "ideelt" sett fordeles jevnt med 10,6 A per fase, men at dette varierer og en bil med pågående lading dermed kan ende opp med å forårsake at hovedsikringen går?

Skal ta kontakt med elektriker så raskt vi flytter inn.
   #3
 1,699     Trondheim     1
Aner ikke, men hovedsikringen vil gå dersom det totale trekket fra alt elektrisk er for stort - og 30A tror jeg er en ganske liten hovedsikring.
Om jeg husker riktig gikk vi fra 56A til 75A (eller 82A) da vi oppgraderte.
Men det er jo alt annet du har som gir totalen.
Men tar du elbil, koketopp, vaskemaskin, varmovn og vvb så er du vel fort opp mot grensen vil jeg tro.
Signatur
   #4
 3,585     1
Har du hovedsikring på 3 x 30A, da har du 3-fase.

Som hovedregel kan ikke ladestasjoner for IT-nett bruke 3-fase. Det har kommet på markedet minst én løsning, men konkurransen er ikke stor! (Husker ikke i farten navnet på ladestasjon-produsenten, men jeg skal klare å grave det opp hvis det er aktuelt.) Vil du benytte deg av det, må du legge opp nytt 3-fase-opplegg fra sikringsskapet - glem alt om den gamle laderen.

Med 3x30A hovedsikring kan du ikke installere en 3x32A bil-lader! Mitt inntrykk er likevel at hvis inntakskabelen er sånn rimelig moderne, er den dimensjonert for 3x63A. Mange nettleverandører (f.eks. i Trondheim) priser alt opp til 3x63A likt, så du vil ikke lide økonomisk om du får oppgradert hovedsikringen, annet enn for installasjons-jobben.

Ellers må du begrense deg til 1-fase-lading og der tror jeg ikke det finnes noe 1x32A alternativ. (Om også det skulle ha kommet på markedet nylig, må du uansett oppgradere inntakssikringen din.) Billader krever egen kurs (som den demonterte laderen), med "jordfeilvern klasse B". Hvis det ikke er på plass, må det legges opp. Du får ikke trekke mer enn 10A, dvs. 2 kW ladeeffekt - langt fra en hurtiglader, godt nok for hverdagsbruk. Men får du feriebesøk av noen som har nesten helt utladet bil med 85 kWt batteri, da må du akseptere at de blir hos deg to netter for å få bilen fulladet igjen Smile

Du har vel to reelle alternativer: Den billige "hvermansen"-løsningen med 1-fase 2kW-lader, eller noe som står mer i stil med prestisje-Teslaen din, der du oppgraderer inntakssikringen (i verste fall: legge ny inntakskabel), trefase-opplegg til laderen, og en relativt kostbar IT-trefase-lader. Totalkostnaden for dette alternativet er diverse ganger hvermansen-alternativet.

Min magefølelse sier at med mindre du har spesielle behov, er "Tesla-alternativet" først og fremst som show-off. Reelt dekker du hverdags-behovet med hvermansen-løsningen.
   #5
 910     0
På eksisterende 16 A kurs og kabel kan det monteres 16 A 3.6 kW lader. Om det er jordfeilbryter type B kan man velge fritt blant alle ladere på markedet, om dette mangler velger man en lader med DC-RCM, evt. monterer jordfeilbryter type B.

Med 3.6 kW lader man i teorien 86 kWh/døgn, litt avhengig av bilen. Om man tenker seg at bilen er koblet til 12 timer om natten, lader man 43 kWh maks per natt. Dette er nok for de aller fleste.
  (trådstarter)
   #6
 17     0
Har du hovedsikring på 3 x 30A, da har du 3-fase.

Som hovedregel kan ikke ladestasjoner for IT-nett bruke 3-fase. Det har kommet på markedet minst én løsning, men konkurransen er ikke stor! (Husker ikke i farten navnet på ladestasjon-produsenten, men jeg skal klare å grave det opp hvis det er aktuelt.) Vil du benytte deg av det, må du legge opp nytt 3-fase-opplegg fra sikringsskapet - glem alt om den gamle laderen.

Med 3x30A hovedsikring kan du ikke installere en 3x32A bil-lader! Mitt inntrykk er likevel at hvis inntakskabelen er sånn rimelig moderne, er den dimensjonert for 3x63A. Mange nettleverandører (f.eks. i Trondheim) priser alt opp til 3x63A likt, så du vil ikke lide økonomisk om du får oppgradert hovedsikringen, annet enn for installasjons-jobben.

Ellers må du begrense deg til 1-fase-lading og der tror jeg ikke det finnes noe 1x32A alternativ. (Om også det skulle ha kommet på markedet nylig, må du uansett oppgradere inntakssikringen din.) Billader krever egen kurs (som den demonterte laderen), med "jordfeilvern klasse B". Hvis det ikke er på plass, må det legges opp. Du får ikke trekke mer enn 10A, dvs. 2 kW ladeeffekt - langt fra en hurtiglader, godt nok for hverdagsbruk. Men får du feriebesøk av noen som har nesten helt utladet bil med 85 kWt batteri, da må du akseptere at de blir hos deg to netter for å få bilen fulladet igjen Smile

Du har vel to reelle alternativer: Den billige "hvermansen"-løsningen med 1-fase 2kW-lader, eller noe som står mer i stil med prestisje-Teslaen din, der du oppgraderer inntakssikringen (i verste fall: legge ny inntakskabel), trefase-opplegg til laderen, og en relativt kostbar IT-trefase-lader. Totalkostnaden for dette alternativet er diverse ganger hvermansen-alternativet.

Min magefølelse sier at med mindre du har spesielle behov, er "Tesla-alternativet" først og fremst som show-off. Reelt dekker du hverdags-behovet med hvermansen-løsningen.

Ved å montere jordfeilvern klasse B skal det vel være mulig å kjøre 1x32 A på nåværende anlegg og få cirka 7,4 kW. Eventuelt 3x16 A og få 6,3 kW?

"Tesla-alternativet" er selvfølgelig det mest ideelle, men selvfølgelig ikke til hvilken som helst pris. Hadde dog trodd ved nåværende anlegg at det var mulig å få mer ut enn 2 kW ladeeffekt, som jeg antar at er effekten uten jordfeilvern klasse B?

   #8
 1,699     Trondheim     0
Står og titter i skapet mitt nå.
Vi har 3fase 220v IT nett, 63A hovedsikring.
Vi har 1-fase 32A sikring til laderen - ikke noe problem det. Tror de fleste ladere kommer med innebygget jordfeilvern.
Om jeg husker riktig er det vel 6kw ladekapasitet til bilen, noe som er veldig greit.
Ville ha blitt sprø om vi skulle ha måtte ladet bilen på 10A/2kw - anbefaler sterkt å få en skikkelig lader.
Signatur
   #9
 3,585     0
Takk for raskt svar!

Er det slik å forstå angående 3-fase at ladestrømmen på potensielt 32A "ideelt" sett fordeles jevnt med 10,6 A per fase, men at dette varierer og en bil med pågående lading dermed kan ende opp med å forårsake at hovedsikringen går?

Det kommer helt an på. Dvs. ... Det finnes varmepumper (for grunnvarme og VBV) med 3-fase høyeffekts el-patron som "lytter" på belastningen på hver av de tre fasene, og trekker mest effekt på den/de fasene som i øyeblikket har lavest belastning.

For varmeelementer er det helt kurant å justere opp og ned tre varmespiraler ganske uavhengig av hverandre. Det er slett ikke sikkert at det er like trivielt for en bil-lader å gjøre det samme. Ikke sats på det! (Ihvertfall ikke uten å undersøke konkret for den modellen lader du vurderer).

En annen side av saken er at hvis en lader selges som 3x32A, da er det ikke 32A/3, men belastning på hver av de tre fasene med 32A. Med trefase er ikke strømmen på topp i alle tre fasene samtidig, så totaleffekten er ikke det tredobbelte av 1x32A, men kvadratroten av 3 ganger så stor (røfft regnet 1,7 x 1x32A). Hver av de tre fasene må tåle 32 A pådrag i de øyeblikkene denne fasen er på topp (og det skjer 50 ganger i sekundet).

Skal du ha en 3x32A bil-lader kommer du neppe unna å oppgradere hovedsikring og eventuelt inntakskabel. Har du 63A (per fase) å ta av, da har du tilstrekkelig margin.

Hvis du kunne installere en 1-fase 32A-lader (som jeg ikke tror du kan) ville ikke nettleverandøren din klappet deg på skulderen og sagt "Flink gutt!". Nettselskaper ønsker lasten fordelt så jamt som mulig ut over de tre fasene, og drar du på med 32A på én av dem og kanskje null på de to andre, da er du heller en uoppdragen gutt i deres øyne Smile De har gode grunner for å si at 1-fase-ladere skal være begrenset til 10A.