#11
 24,668     Akershus     0
Synes du skal roe dette kraftig ned. Å montere en ladekontakt (noen kaller dette feilaktig for en «lader ), er litt omstendelig i betydningen hva skal en ha? Og hva er «best ?

Ladingen bestemmes primært av biltypen og lader(ne) som er montert i bilen. Om du han utnytte bare én linjespenning (de fleste elbiler) eller 3 (kun Tesla m3?) er av betydning. Kontakten på veggen er innstilt til å harmonere med sikringen på kursen. Kontakten signaliserer til bilen hvor mye strøm bilen får lov til å rekke.

Her ville jeg først undersøkt hva aktuell bil kan utnytte. Dernest, 3*30A er svært lite. 30A sikring er også så uvanlig at jeg ikke har hørt om slike. Vanlige sikringsstørrelser er 25, 32, (40), (56), 53, 80A.

Bruk kladdlading til du har løst rebusen. For svært mange gir dette tilsrekkelig påfyll pr døgn. Det sagt, ldedikert kurs og ladeuttak er sikkerhetsmessig en fordel og pålagt for daglig lading.

Jeg ville undersøkt om hovedsikringene kan økes uten for store kostnader.
Montert et 3*32A ladeuttak med enkel nedjustering av ladestrøm. Da kan du ta det rolig til vanlig, men trimme ned huset og «hurtiglade om det haster.
Signatur

  (trådstarter)
   #13
 17     0
Takk for omfattende svar dere!

Helt enig med deg KjellG; selv med oppgradering av hovedsikring er det selvfølgelig ingen grunn til å "hurtiglade" hver gang, men heller planlegge langsom lading gjennom natten da det ikke trekkes vesentlig på andre kurser.

Det er Tesla M3 vi har, og derfor jeg ideelt sett ønsker 11 kW lading. Slik jeg ser det kan jeg enten undersøke om det er mulig å oppgradere hovedsikring for å ha muligheten til å "makse" lading på 11 kW ved behov. Eventuelt kan jeg vel kjøre på med 3-fase 16 A med nåværende anlegg, og selvfølgelig med samme tankemønster ang. lading? Jeg vil vel da få mellom 3,6 - 6,3 kW?
   #14
 24,668     Akershus     0
M3 er jo den som virkelig kan utnytte IT. Med den får du 16*230*1,73W= 6,4 kW på en 16A kurs. Meg bekjent kan du ikke påvirke hver av de tre laderne i bilen. Mao om du lastdeler med bilen som saldering, vil alle tre laderne følge hverandre.
Signatur
   #15
 3,876     Asker     0
Merk at Tesla sin ladestasjon kan monteres på 3-fase 230. Mener å si den kan konfigureres til de fleste Alternativer. Har to slike selv. Er ikke smarteste i verden når de er koblet samme, da de deler kun 50-50, men gjør nytten.
Signatur
   #16
 5,725     0
Tesla sin TWC leverer ikkje p.t. symmetrisk 3 faselading på 230V (som det er forøvrig kun Telsa 3 som kan nyttiggjøre seg p.t.), kun einfase eller kvasi 3 fase (4,2 kW på 16A/8,4 kW på 32A)
Mulig det kjem ei software oppdatering for dette.
Ecolite og eease skal fungere.
zyp
   #17
 460     0
Hvis det allerede ligger klar en 16A-kurs, slik at alt som mangler er å montere en ladeboks, så virker det veldig unødvendig å betale masse for å få lagt frem en ny og kraftigere kurs med mindre du har et særskilt behov for det.

Hvis det stemmer at inntaket ditt ikke er mer enn 30A trefase IT, så har du forøvrig ikke mer enn 12kW tilgjengelig totalt, og dagens ladekurs med sine 3.7kW bruker allerede nesten en tredel av det, så du må nok belage deg på at inntaket må oppgraderes før du kan få en kraftigere kurs.

Jeg anbefaler at du får montert en ladeboks på kursen du har og ser hvordan det går, så kan du alltids oppgradere kursen til den senere ved behov.

   #18
 910     1
Enig.

Dette forumet spesielt har et umettelig behov for ladeeffekt. Hyundai Kona har et gjennomsnittlig energibehov på 1.43 kWh/mil, altså lader en 3.6 kW lader 25 km/time. Etter 8 timer (en natt) har du ladet 200 km. Tesla Model 3 ligger rundt 1.66 kWh/mil, 3.6 kW lader gir deg 21 km/time, eller ca. 170 km per 8 timer natt.

Om du har tomt batteri søndag kveld kl. 23 etter lang hyttetur, har du altså 170 km rekkevidde mandag morgen kl. 0700 med en TM3...

Kjøp en ladeboks som takler litt oppgradering, de fleste/alle kan stilles ned til den strømstyrken du ønsker. Bruk eksisterende 16 A kurs og vær fornøyd.
   #19
 311     1
Behov for ladeeffekt hjemme er omvendt proposjonal med størrelsen på batteriet etter min mening. Ikke motsatt som flest folk tror. I alle fall for oss som faktisk sover om natten.

Når man skal forvarme er det kjekt med litt effekt, men det har egentlig ikke så mye å si.

TDJ
   #20
 1,627     Asker      0
Kjøp en ladeboks som takler litt oppgradering, de fleste/alle kan stilles ned til den strømstyrken du ønsker. Bruk eksisterende 16 A kurs og vær fornøyd.


Tror det finnes bedre råd i lenger opp denne tråden enn dette Smile, gjetter på at de fleste rådene om "mye vil ha mer" kommer fra folk med egen erfaring med el-bil og hvor jæ... kjipt det er å måtte kalkulere all sin hverdag etter ladetid på bilen.
Har selv 2 stk Easee (hjemme / hytte) - lader opptil 22 kW på 3-fas 400V samt alle andre tenkelige konfig under der, inkl 230V IT nett. Er også av de aller rimeligste på markedet, så hvorfor gå bort å kjøpe noe dårligere og mindre fremtidsrettet OG dyrere ?!

Kjøper du med en Tibber Pulse enhet og hiver inn i sikringsskapet kan du også styre når og hvordan hovedsikringen i huset skal belastes fra ladeboksen. Siden du uansett må dra ny kabel fra skap til ladeboks fordi du ønsker 3-fas (du har Tesla, så vidt vites én av bare 2 biler på markedet som utnytter 3-fas ITnett pr dato) så drar du selvfølgelig en kabel som er godkjent for 32A, prisforskjellen er omtrent null for dine få meter. Kan så sikres med f.eks 25A.

Med dette installert kan du fortsatt ha dine 30A inntaks-sikringer, men kan nå belaste disse oppimot maks når det er ledig kapasitet, dvs andre forbrukere i huset tar mindre strøm.

Samtidig med dette over bør du kontakte stedlig nettleverandør og høre om oppgradering av inntak til f.eks. 3x63A, 3x30A høres svært lite ut i 2019 Smile.  Hos oss (Norgesnett) kostet fornyelse av inntaket ingenting; del av servicen. (Nye automater kostet selvfølgelig..)
Signatur