Ladeuttaket til lading av elbil blir ofte omtalt som «lader , det er den ikke. Enkelt sagt så er dette en ladestikkontakt med litt ekstra styrelogikk som overvåker ladingen.
Laderen står i bilen og det er bilen som bestemmer om det er mulig å lade med tre, to, eller én spenning («fase ). Eksempelvis kan Tesla mod 3 bruke alle tre linjespenningene i IT, Tesla S kan bruke to, det kan også nyere eGolf. Tesla S kan utnytte tre spenninger i TN-nett. Dersom huset har IT, må en da sette opp en trafo for ålage et lokalt 400V TN nett før ladeuttaket.
Legger en nytt, er det gunstig å velge 3-faseopplegg uansett bil mhp generell utvikling, men det kan variere om en får utnyttet det.
Ad fasefordeling. Eneste sikre måte å avklare dette på er å måle i skapet. Vanligvis brukes strømskinner og med bare 2-moduls sikringer, så mates disse fortløpende 1,2,3;1,2,3;1,2,3;.. I daglig drift ser en at balanseringen vil variere avhengig av hvilke større laster som tilfeldig vis er i drift.
Vi har en Model 3 som maksimalt kan lade 11 kWh AC. Dette kan den få til selv med 230V, 3-faset 32A ved hjelp av Easee-boksen. Virker forøvrig genialt å anskaffe seg Pulse-enheten fra Tibber i tillegg. Forutsatt av at nettleverandør godtar 3-faset 32A-sikring så går vi nok for det.
Angående trafo så er vel ikke det nødvendig ved lading av TM3 som er kompatibel med IT 230V 3-faset lading?
Dette er iht min forståelse riktig oppfattet og identisk med mine installasjoner bortsett fra at jordfeilautomaten er en Gewiss i heimen og CHint / Cenika på hytta, elektrikere har forskjellige preferanser når det gjelder utstyr ). Har også benyttet 3+j PFXP ut til "boks" - eller "Ladeautomat" som Easee kaller utstyret sitt (for å være korrekt) selv om jeg "bare" har eGolf p.t. Blir nok mer avansert kjøretøy over tid og lagt i påvente av det. Begge installasjoner har forøvrig blitt kontrollert (og godkjent) av El-tilsynet uten anmerkninger
Laderen står i bilen og det er bilen som bestemmer om det er mulig å lade med tre, to, eller én spenning («fase ). Eksempelvis kan Tesla mod 3 bruke alle tre linjespenningene i IT, Tesla S kan bruke to, det kan også nyere eGolf. Tesla S kan utnytte tre spenninger i TN-nett. Dersom huset har IT, må en da sette opp en trafo for ålage et lokalt 400V TN nett før ladeuttaket.
Legger en nytt, er det gunstig å velge 3-faseopplegg uansett bil mhp generell utvikling, men det kan variere om en får utnyttet det.
Ad fasefordeling. Eneste sikre måte å avklare dette på er å måle i skapet. Vanligvis brukes strømskinner og med bare 2-moduls sikringer, så mates disse fortløpende 1,2,3;1,2,3;1,2,3;.. I daglig drift ser en at balanseringen vil variere avhengig av hvilke større laster som tilfeldig vis er i drift.
Vi har en Model 3 som maksimalt kan lade 11 kWh AC. Dette kan den få til selv med 230V, 3-faset 32A ved hjelp av Easee-boksen. Virker forøvrig genialt å anskaffe seg Pulse-enheten fra Tibber i tillegg. Forutsatt av at nettleverandør godtar 3-faset 32A-sikring så går vi nok for det.
Slik jeg har forstått det trenger jeg kun en kombiautomat Type A i sikringsskapet og en PFXP/PFSP-kabel fra sikringsskap til ladeboks. Tipper jeg går for PFXP da kabel skal festet langs yttervegg, dog kun en liten meter. Mtp kombiautomat kan jeg vel gå for denne? https://www.elektroimportoren.no/schneider-jordfeilautomat-ic60-3p-32a-30ma-c-10ka/1600939/Product.html
Angående trafo så er vel ikke det nødvendig ved lading av TM3 som er kompatibel med IT 230V 3-faset lading?
Dette er iht min forståelse riktig oppfattet og identisk med mine installasjoner bortsett fra at jordfeilautomaten er en Gewiss i heimen og CHint / Cenika på hytta, elektrikere har forskjellige preferanser når det gjelder utstyr
Begge installasjoner har forøvrig blitt kontrollert (og godkjent) av El-tilsynet uten anmerkninger