(trådstarter)
   #31
 17     0
En liten reise fra temaet er bare moro. Interessant for en amatør som meg å lese!

Tilbake til tema:
Vi kjører nærmere 50 km tur/retur til jobb hver dag, og parkeringsplass er 10-15 meter fra bolig til elbil-lader. Er i grunn det som er årsaken til at jeg ønsker å kunne ha muligheten til å lade fra 20-80 % på en natt, istedenfor for å hyppig dra en 15 meter kabel på tvers av den felles gårdsplassen vi deler med 4-5 andre.

Tipper en løsning her uansett innebærer å kjøpe Easee sin ladestasjon og montere på yttervegg med nåværende strømanlegg (230 V, 16 A, 1-fase), som forhåpentligvis enda har rør og kablene fra forrigeforrige eier. Blir vel da rundt 3,6 kW effekt forutsatt at jeg faktisk får 16 A og ikke blir strupet til 10-13 A, noe som vel kun gjelder schuko?

På sikt kan jeg som plan A få en elektriker på befaring for å sjekke muligheten for å få oppgradert hovedsikringer, og eventuelt som en plan B legge 3-faset 16A ut til ladeboks. Er uansett planen å hovedsakelig lade bilen på nattestid når andre strømslukere er i dvale.

HSt
   #32
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Vi la opp søyle med uttak i Tronheim det går jo an å lage det til el bil uttak også selv om det den gang var motorvarmer med timer mulig vi lagde.
zyp
   #33
 460     1
Om du parkerer 15 meter unna husveggen så ville jeg ha prioritert å få gravd ned trekkerør frem til parkeringsplassen først.
TSt
   #34
 14,509     1
En kan ikke baserer seg på å dra kabel over p-plass eller tilførselsvei til andre bilder. Da må en montere et lite skap til lader hvis en ikke har annen beskyttelse og jordkabel frem dit. Er de godt beskyttet holder det kanskje med en bakplate med et lite tak på. Det må leverandøren fortelle. Standard søyler pleier å være rådyre.
  (trådstarter)
   #35
 17     0
Det er ingen p-plass eller tilførselsvei som kabelen krysser. Kun felles opparbeidet (asfaltert) gårdsplass uten tilgang for bil.
HSt
   #36
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Med persontrafikk som skal snuble i kabel, jeg ville fortsatt sett på kabel i bakken og lader beskyttet på stolpe
   #37
 1,355     0
Kostnadene ved ombygging blir faktisk ikke så enorme. Hvis det ligger jordkabel inn til anleggene så må man bytte overbelastningsvern, koble om i sikringsskap og sjekke nleggene litt. Noen omkoblinger blir det.
Har bygd om mellom 5 og 10 anlegg på ordre fra everket her og pga økonomien så velges billigste løsning. Hvis det ikke er trefasebelastninger så blir jobben faktisk ikke særlig stor.
Jeg har et 18 år gammelt hus, skulle dette bli ombygd fra IT til TN måtte jeg byttet overbelastningsvern, overspenningsvern, målersløyfe. I tillegg måtte jeg byttet to trefasekontakter og kablene til dem. Kostnad på under 10.000,-
Egen trafo ville ikke vært løsningen.

Ombygging fra IT til TN i stor skala er nok ikke aktuelt på veldig mange år. Jeg tipper aldri.


Hos meg hadde det blitt grisedyrt.

- Nye kabler mellom sikringsskapene (jeg har 4 stk.). Krever mye demontering av himling osv.
- Ny kabel til induksjonstopp, som nå er koblet på 3-fase 230V (må demontere mye av kjøkkenet)
- Ny kompressor til vann/vann varmepumpa (står en 3x230V der nå, må også ha ny kabel)
- Nye kabler til 3-fase uttak ute
- Nye kabler til ladestasjoner
- Nye samleskinner i sikringsskapene
- Nye jordfeilautomater for alle 3-fase kurser

Sikkert mye mer også. Dette hadde definitivt kostet et større 6-sifret beløp.

   #38
 4,251     0
Supert. Da har du et anlegg som ville blitt dyrt å bygge om. Da ville muligens en trafo vært løsningen hos deg.
Ifølge de som hadde gjort prøveprosjektet ville en ombygging normalt ikke bli svindyr. Da baserer de seg nok på at gjennomsnittsboligen har få sikringsskap og få trefasebelastninger.
Selvfølgelig er det unntak.
Jeg tror vi er kommet litt utenfor TS sitt spørsmål nå.
  (trådstarter)
   #39
 17     0
Vi flyttet inn for en måneds tid siden, og føler det nå er på tide med en liten oppdatering og korrigering av tidligere gitt informasjon.

Det viser seg at vi har 3-faset 40A hovedsikring. Etter å ha lest meg opp og ned i uendelig antall timer har jeg innsett at jeg rett og slett er for grønn til å forstå 3-fase… Vi har som sagt 3x40A hovedsikring, men så vidt jeg kan se er det ingen andre nåværende kurser i sikringsskapet som er 3-fase, da alle automatsikringene kun har to brytere per sikring og ikke tre. Hvordan kan jeg da vite om nåværende kurser er fordelt jevnt på de tre fasene? Ser av sikringsskapet at kursene forøvrig ser fornuftig lagt opp ut med 25A til induksjonstopp og 16A til resterende, hvorav blant annet VVS, vaskemaskin og tørketrommel respektivt har egne kurser. Kan dog ikke skjønne hvordan jeg kan se om disse kursene er fordelt på de tre fasene.

Planlegger å legge 16-32A 3-faset ledning fra sikringsskap og ut to meter til hovedinngang hvor det skal installeres Easee ladestasjon med DC-RCM modul. Slik jeg har forstått det trenger jeg da kun jordfeilautomat type A i sikringsskap sammen med en 3-polet automatsikring (for å legge til rette for 3-fase) på 16/20/25, avhengig av hva nettet tåler og hva vi får godkjent av nettleier. Når det gjelder forbruk er det på rundt 0,65 kWh på nattestid og 3-4 kWh på dagtid (vinterstid). Vanlig lading vil nok foregå på 6,3 kWh (3-faset 16A), mens jeg på nattestid en gang i blant vel i teorien bør kunne makse ut med potensielt 9,5 kWh (3-faset 25A). Ved å regne ut effektbehov = Spenning x Ampere x 1,73 så har vårt nett en kapasitet på 15,6 kWh, eventuelt 12,48 kWh (80% belastning).

Jeg er per dags dato mer enn fornøyd med å oppnå 3-faset 20-25A til ladestasjonen og dermed mellom 7,9 og 9,5 kWH.

Er jeg inne på noe, eller er jeg helt på jordet?
TDJ
   #40
 1,627     Asker      0
Er jeg inne på noe, eller er jeg helt på jordet?


Jeg synes du er spot on ! Smile
Hvor mye du får ladet med kommer jo like mye an på bilen. Slik jeg har forstått dette klarer en eGolf max 7,2 kW og må ha 32A kurs for å få dette til.

Tror det "smarte" vil være å dimensjonere kabel fra sikringsskap til Easee for 32A, merkostnaden er minimal !
Sikre lade-kursen med 3-fas 32A.

I tillegg; kjøp en Pulse enhet fra Tibber og plugg denne til HAN-kontakten i strøm-måleren (sjekk om du har riktig type strømmåler først). Med Tibber-appen kan du så sette Easee-laderen til å innrette seg etter uttak over hovedsikringen, dvs at den vil begrense ladestrømmen til bilen iht til belastningen på hovedsikringen. Har dette oppsettet både hjemme og på hytta, fungerer 100 %.
Signatur