På en vanlig landevei vil ikke en elbil-brann utgjøre noe større fare enn en vanlig bilbrann. I en sprinklet tunnel derimot er det stor fare for at en elbil-brann kan utspille seg til et inferno i løpet av kort tid - langt raskere enn en vanlig bilbrann.
På en vanlig landevei vil ikke en elbil-brann utgjøre noe større fare enn en vanlig bilbrann. I en sprinklet tunnel derimot er det stor fare for at en elbil-brann kan utspille seg til et inferno i løpet av kort tid - langt raskere enn en vanlig bilbrann.
Dette stemmer ikke. Sprinkelanlegget vil sørge for å holde temperaturene nede inntil brannvesenet kan komme og gi brannen nådestøtet.
Det er greit å huske på at brennverdien til en Tesla batteripakke er ca en tiendedel av brennverdien til en full bensintank, og denne brennverdien er fordelt på 16 forskjellige brannceller.
(Og som sagt, batteripakken var neppe involvert i denne brannen. Dette er bare et resultat av brennende plast, aluminium, motorolje, osv, som man finner i hvilken som helst bil.)
Brannbilar som skal brukast til bilbrann er utstyrt med skum. Dette er foretrukke ved slokking av brann i alle bilar.
I dag er det ganske vanleg med relativt store delar magnesium i bilar, særs motorblokker. Brennande magnesium reagerer eksplosivt med vatn. Det er nestan umogleg å sløkka med vatn. Eg ser ikkje heilt at elbilar skal vera eit større problem.
Det burde være krav om lett tilgjengelige pulver apparater klasse D ved ladestasjonene. Det har vi offshore ved bruk av lithium batteriet. Steinpulveret i klasse D demper brannen betydelig og sprer den over tid slik at større vannmengder kan slukke brannen når branvesenet kommer.
Lurer på hvordan det hadde sett ut hvis en bensinbil hadde tatt fyr under tanking på bensinstasjonen - greier ikke helt å se hvordan det skulle være mindre farlig enn denne ulykken... Det ville uansett ikke vært første gang en fossilbil forårsaket en alvorlig brann, både tunneler og bolighus har gått med mange ganger.
Argumentet er vel bare relevant dersom noen etablerer en bensinstasjon inne i en tunnel, og så tar det fyr. Poenget til TS var jo økt fare ved tunnelbrann, ikke brann generelt.
Men bensinstasjoner fylles av tankbiler som nødvendigvis må kjøre i en del tunneler. Lurer på hvordan risikoen for en bensinbrann forårsaket av en tankbil i fjellveggen er i forhold til en eventuell økt risiko for katastrofer forårsaket av elbiler i tunneler.
Tankbil i en fjellvegg/tunnelvegg er jo selvsagt et langt mer alvorlig tema enn en personbil. Gasstankbiler er et enda farligere tema, samme som transportbiler for sprengstoff.
Hovedpoenget var dog at vanntåken som utløses i en sprinklet tunnel eller parkeringshus vil i verste tilfelle forverre en elbil-brann drastisk. Dersom batteripakken antenner vil det oppstå en kjemisk brann. I et slikt tilfelle må man enten bruke MYE vann eller ingen vann, eller så vil vannet kun forverre situasjonen.
Dette temaet diskuteres også i spørrespalten på tu.no, og det snakkes om MYE vann - men uten at noen vil kvantifisere det, ikke engang på størrelsesorden.
Er det snakk om så mye vann at det er totalt uaktuelt å slukke med det brannvesenet kan ha med seg på tankvogner? Eller snakker vi om en liten håndfull kubikkmeter (som vel er innenfor det tankvognene kan transportere)?
Tankbil i en fjellvegg/tunnelvegg er jo selvsagt et langt mer alvorlig tema enn en personbil. Gasstankbiler er et enda farligere tema, samme som transportbiler for sprengstoff.
Hovedpoenget var dog at vanntåken som utløses i en sprinklet tunnel eller parkeringshus vil i verste tilfelle forverre en elbil-brann drastisk. Dersom batteripakken antenner vil det oppstå en kjemisk brann. I et slikt tilfelle må man enten bruke MYE vann eller ingen vann, eller så vil vannet kun forverre situasjonen.
For det første. Alle branner er vel kjemiske. Vann brukes av to årsaker. For å kjøle ned brannen til under kritisk temperatur. I tillegg vil vanndamp fortrenge oksygen slik at forbrenningsreaksjonen stoppes. At vann er farlig i f.eks. brann i olje, smult osv. er at vannet har høyere egenvekt og synker ned og koker og dermed spres brannmaterialet. I noen tilfeller virker vann som en katalysator, men tror ikke det gjelder litium-ion batterier.
www.passivpluss.no
Oppføringen og tiden etterpå i vårt passivhus
Dette stemmer ikke. Sprinkelanlegget vil sørge for å holde temperaturene nede inntil brannvesenet kan komme og gi brannen nådestøtet.
Det er greit å huske på at brennverdien til en Tesla batteripakke er ca en tiendedel av brennverdien til en full bensintank, og denne brennverdien er fordelt på 16 forskjellige brannceller.
(Og som sagt, batteripakken var neppe involvert i denne brannen. Dette er bare et resultat av brennende plast, aluminium, motorolje, osv, som man finner i hvilken som helst bil.)
I dag er det ganske vanleg med relativt store delar magnesium i bilar, særs motorblokker. Brennande magnesium reagerer eksplosivt med vatn. Det er nestan umogleg å sløkka med vatn. Eg ser ikkje heilt at elbilar skal vera eit større problem.
Men bensinstasjoner fylles av tankbiler som nødvendigvis må kjøre i en del tunneler. Lurer på hvordan risikoen for en bensinbrann forårsaket av en tankbil i fjellveggen er i forhold til en eventuell økt risiko for katastrofer forårsaket av elbiler i tunneler.
Hovedpoenget var dog at vanntåken som utløses i en sprinklet tunnel eller parkeringshus vil i verste tilfelle forverre en elbil-brann drastisk. Dersom batteripakken antenner vil det oppstå en kjemisk brann. I et slikt tilfelle må man enten bruke MYE vann eller ingen vann, eller så vil vannet kun forverre situasjonen.
Er det snakk om så mye vann at det er totalt uaktuelt å slukke med det brannvesenet kan ha med seg på tankvogner? Eller snakker vi om en liten håndfull kubikkmeter (som vel er innenfor det tankvognene kan transportere)?
For det første. Alle branner er vel kjemiske. Vann brukes av to årsaker. For å kjøle ned brannen til under kritisk temperatur. I tillegg vil vanndamp fortrenge oksygen slik at forbrenningsreaksjonen stoppes. At vann er farlig i f.eks. brann i olje, smult osv. er at vannet har høyere egenvekt og synker ned og koker og dermed spres brannmaterialet. I noen tilfeller virker vann som en katalysator, men tror ikke det gjelder litium-ion batterier.