Hvis du midtveis i en leveranse får beskjed av kunden om at varen ikke er ønsket, er det noe lovverk som tilsier at kunden MÅ ta imot varen? Så langt meg bekjent stopper lovverket ved at kunden må betale ihh til avtalen. Det juridiske i denne saken kommer ved hvorvidt kunden må betale full pris eller mindre som følge av leveringsstopp, ikke hvorvidt kunden må motta varen. (Varen det er snakk om her er jo ikke produsert enda heller.)
Det er forsåvidt mulig å nekte å motta en vare, men da skal det være helt klart at leveransen skal feile. Det er neppe snakk om noe slikt her når takstmannen sier følgende: "Når det gjelder takstmannen så kom han med noen punkter som 10-20 hull i pappen, bomspikere gjennom taktro og gjennom lekter er ufarlig ifølge Hedalm, sår i hjørnekasse og sprekker og sår i listverk rundt vinduene som må skiftes, kuving av sponplater på gulv, og noe med å sette trevegg direkte på betong innvendig i huset...mm...."
Du sier selv at varen ikke er produsert (ihvertfall ferdig), og de har all mulig sjanse til å rette opp dette.
Slik saken er fremstilt her så virker det for meg som kunden også har vært slakke, særlig med at det ikke er noen leveringstid.
Fru Rosa, du skal ikke beklage noe som helst. Det er imidlertid viktig å opptre profesjonelt som byggherre. Jeg gjentar gjerne det jeg sa i den andre tråden du har startet: Det er ikke bare å heve kjøpet, og det er ikke sikkert at det er i din interesse. Og igjen, entreprenør har rett, disse manglene (utett undertak, bytte av sponplater) kan rettes.
Jeg ser at noen mener at undertak godt kan være utett, jeg er uenig, og det synes som om entreprenør er innstilt på å rette opp i dette.
Gå for et konstruktivt byggmøte. Entreprenør og takstmann (din representant) blir enig om faglig forsvarlige løsninger. Sett opp tidsplan.
Jeg skjønner du har behov for å lufte frustrasjoner, og for å innhente råd. Men det er viktig at du opptrer profesjonelt, din motpart vil forvente dette.
Jeg er sikker på at dette får en god løsning, lykke til.
Først... det er ingen ting som sier at taket må være tett før takstein kommer på... jeg spurte selv det spørsmålet her på BB for en stund siden... og da var faktisk alle enig i at kun en komplett dekking med stein gjorde huset tett.. rart ingen husker det...
Vet ikke hva dere har blitt enige om i en eller annen tråd, men dette står i TEK10 kap VI §13-17 3 ledd.
(3) I luftede takkonstruksjoner hvor kondens kan oppstå på undersiden av taktekking eller taktekking ikke er tilstrekkelig tett til å forhindre inntrenging av vann, skal underliggende konstruksjon beskyttes ved hjelp av et vanntett undertak.
Signatur
Tømrer, fagbrev, husbygningsingeniør. Har bygget mitt eget hus.
Er huset listet med fuktig listverk og annet fukt i tre, så hjelper det ikke hvor nøyaktig det er gjort (av dyktige fagfolk). Det kan trekke seg 4 millimeter når det tørker. Det er jo ikke tømrers (snekkers) feil. (mangel på )Lys, byggtørk, tørre matrialer (som ligger ute). Dette skal vel styres av byggeleder eller er det skjøvet over på noen pollakker som jobber på korte kontrakter? (da blir kvaliteten deretter).Slike feil har ikke mye med om det er moduler eller plassbygd. Byggleder har vel valgt laveste mulig kompetanse fordi det er billigst pr time og dei går med på hva som helst (dumping) Konsekvens er lett for lav kvalitet og en likegyldig holdning..Hadde takstmann hatt rent mel i posen så svarer han ikke at "det går fint i følge Hedalm". Han kunne vist til egnet måte å reparer det på (slikt har skjedd før)(gjerne i faglitratur på polsk?). En venter ikke til hull lekker, det tettes før noen oppdager den, eller skade skjer..Enig med Elby, etter en ny vinter med frost er huset tørt som en inntørket skole svamp (slikt skjer med mange hus høst og regn,regn,regn) (Etter en vinter med varme på huset og -20 ute blir det så tørt og da trekker alle trehus seg litt sammen)Skader en er oppmerksom på fører ikke til følgeskader.(Skjult fukt og kondensfukt er farligere, som utvikler seg selv og tilføres fuktighet).:)Om 5 år må du se filmen norske byggekosser med et glass vin...
Siste redigering: Saturday, May 5, 2012 10:44:25 AM av jaf
Først... det er ingen ting som sier at taket må være tett før takstein kommer på... jeg spurte selv det spørsmålet her på BB for en stund siden... og da var faktisk alle enig i at kun en komplett dekking med stein gjorde huset tett.. rart ingen husker det...
Hvem er det som mener det??? Hva tror du skjer når taksteinene etterhvert begynner å sprekke?
Hvis det var som du skriver, hvorfor bruke tid og penger på undertak om man kunne legge taksteinen rett på lektene? Muligens fordi takstein ikke er 100 % tett når det blæs?
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
3. Dere må sørge for bedriftens kontrollsystem er i bruk. Jeg har etterspurt dette flere ganger, UTEN at det er gitt mer informasjon om dette.
TS, nå har incognito spurt deg flere ganger om firmaet har kontrollsystem og om dette brukes. Alternativene er: Ja, nei eller vet ikke.
Jeg skrev jeg skulle sjekke det for jeg vet ikke
Takstmannen bør vite dette. Spørsmålet er om det "har det" eller om det bruker det. Dette er viktig å få klarhet i, for din egen del. Hvis jeg skal prøve å tippe, så har det det "på papiret" men bruker det ikke. Snekkerne er vel ikke så stive i norsk, og basen sitter vel stort sett foran PC'n på kontoret.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Problemet er at entreprenør holder en lav kvalitet på alt som blir gjort. Det gjør at TS ikke kan stole på at huset blir oppført med tilfredsstillende kvalitet. Gleden ved å bygge nytt hus blir borte når man må fotfølge håndverkere for å sikre at de ikke kutter svinger. Entreprenør kommer sikkert til å rette de åpenbare feilene som avdekkes. Hva med alt det andre som ikke er like lett å avdekke? Det bør ikke være slik at oppdragsgiver må inneha byggekompetanse for å ikke bli lurt. Hus er den største investeringen folk gjør og så er det så lett å bli lurt. Siden bransjen selv ser ut til å ikke evne å rydde opp i dette er vel dessverre eneste mulighet strengere krav fra det offentlige. Trist, men uungåelig.
Siden bransjen selv ser ut til å ikke evne å rydde opp i dette er vel dessverre eneste mulighet strengere krav fra det offentlige. Trist, men uungåelig.
Ikke helt enig i at regelverket må bli strengere. Det vi har idag blir ikke fulgt opp. Det er ikke vits i regelverk når "pappirminken" sitter på kontoret. Hadde myndighetene ansatt inspektører som aktivt dro ut på byggeplassen ville mye vært gjort, men det er en annen diskusjon.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Ikke helt enig i at regelverket må bli strengere. Det vi har idag blir ikke fulgt opp. Det er ikke vits i regelverk når "pappirminken" sitter på kontoret. Hadde myndighetene ansatt inspektører som aktivt dro ut på byggeplassen ville mye vært gjort, men det er en annen diskusjon.
Idag, med sentral ansvarsrett er det slik at man stoler på den som har ansvarsretten. Misbruker man dette er et liten sjanse for å bli tatt. Så jeg er enig i at det burde være mye mer kontroll, og da offentlig kontroll.
Det skal jo innføres en tredjepartskontroll, men det er vel fortsatt litt usikkert på hvordan dette skal fungere.
Men det er en stor utfordring å finne ut hvordan dette skal bedres. Myndighetene og bransjen er jo klar over problemene, men systemet er fortsatt vidåpent for at de useriøse kan gjøre som de vil.
Jeg vil derfor prøve å se problemstillingen fra forbrukers side. Forbruker skal inn i et vepsebol, og da må man selv ha kontroll. Og følger man en del råd vil man kunne sikre at byggeprosessen går bra.
Man må bruke norske standardkontrakter og betale i følge bustadoppføringslova. Dersom husprodusenten ikke vil det er det bare å styre unna. Men folk inngår kontrakter med utenlandske produsenter hver eneste dag og betaler forskudd.
Du må inngå kontrakt med et norsk firma. Ved at de har et norsk firma er det større sjanse for at de satser på det norske markedet og kan rette opp i reklamasjoner. Det er også viktig at en evt utenlandsk produsent satser på det norske markedet og har tilpasset produksjonen til det norske markedet.
Undersøk at de har kontrollsystem og bruker det, spør hvilket de bruker. Vi bruker Holteprosjekt og det er enkelt og oversiktlig (og dyrt). Snakk med den norske byggelederen og hør hvordan han kommuniserer med arbeiderene, dersom disse er utenlandske.
Ta med i kontrakten at alle norske lover skal følges, som at areiderene skal ha lovfestet misntelønn, at badet skal følge våtromsnorm mmm.
Delta på byggemøtene og gå gjennom det som er gjort sammen med byggeleder. Se at dokumentasjon på statikk foreligger, at kontraktsgrunnlag med fremdrfitsplan osv foreligger og de følger denne fremdriftsplanen.
Se at de finner avvik under sjekking, og bli overaket dersom de IKKE finner avvik. Se at avvikene er rettet.
Ved å følge med på at kontrollsystemet brukes vil du HELE tiden se hva som skjer, og se dokumentasjonen. For alle som har ansvarsrett er kontrollsystemet en DEL av ansvarsretten. ALLE skal ha det og ALLE skal bruke det.
Husk betaling ETTER at arbeidet er utført og kontrollert.
Ved å følge disse rådene er det iallefall lettere for en med liten erfaring å følge med. Men prinsippielt mener jeg at man bør alliere seg med en rådgiver, siden det å bygge hus er komplekst.
Dessverre opplever man at forbrukere er kun opptatt av pris. Og desto lavere prisen på et prosjekt er, jo mer penger er man villig til å betale på forhånd. Og det er ikke ukjent at store forskudd ikke alltid er en suksess. Denne type kunder, som kanskje ikke innser at tilbudet er FOR GODT TIL Å VÆRE SANT, vil ofte møte utfordringer ved import fra utlandet eller ved bruk av utenlandsk arbeidskraft.
Så ved selv å ta kontroll vil man stille med bedre forutsetninger enn om man bare lar det suse.
Pris er selvsagt viktig for mange, og jeg er ofte kritisert for bare å være et dyrt mellomledd, men som norsk representant så er jeg kontraktspartner for kjøper, mitt firma har ansvarsettene, byggeledelsen og en del arbeidere er ansatt hos oss, og det er vi som er den som er ansvarlig for at alt av lover følges.
Det medfører forhåpentligvis at kjøper sover litt bedre og føle trygghet, noe som også er viktig, for noen er det mer viktig enn kun laveste pris.
Men problemstillingen er ikke enkel, og jeg har dessverre ikke noe fasitsvar på hvordan dette skal bli bedre.
Signatur
mvh Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS ) Selger lavenergihus fra Tyskland.
Det er forsåvidt mulig å nekte å motta en vare, men da skal det være helt klart at leveransen skal feile. Det er neppe snakk om noe slikt her når takstmannen sier følgende:
"Når det gjelder takstmannen så kom han med noen punkter som 10-20 hull i pappen, bomspikere gjennom taktro og gjennom lekter er ufarlig ifølge Hedalm, sår i hjørnekasse og sprekker og sår i listverk rundt vinduene som må skiftes, kuving av sponplater på gulv, og noe med å sette trevegg direkte på betong innvendig i huset...mm...."
Du sier selv at varen ikke er produsert (ihvertfall ferdig), og de har all mulig sjanse til å rette opp dette.
Slik saken er fremstilt her så virker det for meg som kunden også har vært slakke, særlig med at det ikke er noen leveringstid.
Jeg ser at noen mener at undertak godt kan være utett, jeg er uenig, og det synes som om entreprenør er innstilt på å rette opp i dette.
Gå for et konstruktivt byggmøte. Entreprenør og takstmann (din representant) blir enig om faglig forsvarlige løsninger. Sett opp tidsplan.
Jeg skjønner du har behov for å lufte frustrasjoner, og for å innhente råd. Men det er viktig at du opptrer profesjonelt, din motpart vil forvente dette.
Jeg er sikker på at dette får en god løsning, lykke til.
Vet ikke hva dere har blitt enige om i en eller annen tråd, men dette står i TEK10 kap VI §13-17 3 ledd.
(3) I luftede takkonstruksjoner hvor kondens kan oppstå på undersiden av taktekking eller taktekking ikke er tilstrekkelig tett til å forhindre inntrenging av vann, skal underliggende konstruksjon beskyttes ved hjelp av et vanntett undertak.
Har bygget mitt eget hus.
Hva tror du skjer når taksteinene etterhvert begynner å sprekke?
Hvis det var som du skriver, hvorfor bruke tid og penger på undertak om man kunne legge taksteinen rett på lektene? Muligens fordi takstein ikke er 100 % tett når det blæs?
Jeg skrev jeg skulle sjekke det
for jeg vet ikke
Hvis jeg skal prøve å tippe, så har det det "på papiret" men bruker det ikke. Snekkerne er vel ikke så stive i norsk, og basen sitter vel stort sett foran PC'n på kontoret.
Idag, med sentral ansvarsrett er det slik at man stoler på den som har ansvarsretten. Misbruker man dette er et liten sjanse for å bli tatt. Så jeg er enig i at det burde være mye mer kontroll, og da offentlig kontroll.
Det skal jo innføres en tredjepartskontroll, men det er vel fortsatt litt usikkert på hvordan dette skal fungere.
Men det er en stor utfordring å finne ut hvordan dette skal bedres. Myndighetene og bransjen er jo klar over problemene, men systemet er fortsatt vidåpent for at de useriøse kan gjøre som de vil.
Jeg vil derfor prøve å se problemstillingen fra forbrukers side. Forbruker skal inn i et vepsebol, og da må man selv ha kontroll. Og følger man en del råd vil man kunne sikre at byggeprosessen går bra.
Man må bruke norske standardkontrakter og betale i følge bustadoppføringslova. Dersom husprodusenten ikke vil det er det bare å styre unna. Men folk inngår kontrakter med utenlandske produsenter hver eneste dag og betaler forskudd.
Du må inngå kontrakt med et norsk firma. Ved at de har et norsk firma er det større sjanse for at de satser på det norske markedet og kan rette opp i reklamasjoner. Det er også viktig at en evt utenlandsk produsent satser på det norske markedet og har tilpasset produksjonen til det norske markedet.
Undersøk at de har kontrollsystem og bruker det, spør hvilket de bruker. Vi bruker Holteprosjekt og det er enkelt og oversiktlig (og dyrt). Snakk med den norske byggelederen og hør hvordan han kommuniserer med arbeiderene, dersom disse er utenlandske.
Ta med i kontrakten at alle norske lover skal følges, som at areiderene skal ha lovfestet misntelønn, at badet skal følge våtromsnorm mmm.
Delta på byggemøtene og gå gjennom det som er gjort sammen med byggeleder. Se at dokumentasjon på statikk foreligger, at kontraktsgrunnlag med fremdrfitsplan osv foreligger og de følger denne fremdriftsplanen.
Se at de finner avvik under sjekking, og bli overaket dersom de IKKE finner avvik. Se at avvikene er rettet.
Ved å følge med på at kontrollsystemet brukes vil du HELE tiden se hva som skjer, og se dokumentasjonen. For alle som har ansvarsrett er kontrollsystemet en DEL av ansvarsretten. ALLE skal ha det og ALLE skal bruke det.
Husk betaling ETTER at arbeidet er utført og kontrollert.
Ved å følge disse rådene er det iallefall lettere for en med liten erfaring å følge med. Men prinsippielt mener jeg at man bør alliere seg med en rådgiver, siden det å bygge hus er komplekst.
Dessverre opplever man at forbrukere er kun opptatt av pris. Og desto lavere prisen på et prosjekt er, jo mer penger er man villig til å betale på forhånd. Og det er ikke ukjent at store forskudd ikke alltid er en suksess. Denne type kunder, som kanskje ikke innser at tilbudet er FOR GODT TIL Å VÆRE SANT, vil ofte møte utfordringer ved import fra utlandet eller ved bruk av utenlandsk arbeidskraft.
Så ved selv å ta kontroll vil man stille med bedre forutsetninger enn om man bare lar det suse.
Pris er selvsagt viktig for mange, og jeg er ofte kritisert for bare å være et dyrt mellomledd, men som norsk representant så er jeg kontraktspartner for kjøper, mitt firma har ansvarsettene, byggeledelsen og en del arbeidere er ansatt hos oss, og det er vi som er den som er ansvarlig for at alt av lover følges.
Det medfører forhåpentligvis at kjøper sover litt bedre og føle trygghet, noe som også er viktig, for noen er det mer viktig enn kun laveste pris.
Men problemstillingen er ikke enkel, og jeg har dessverre ikke noe fasitsvar på hvordan dette skal bli bedre.
Incognito (Adm.dir i Premium Haus AS )
Selger lavenergihus fra Tyskland.