Forslaget nå er at utluften fra ventilasjonsanlegget skal gå inn i garasjen og slik sett sannsynligvis gi en behagelig temperatur året rundt. Spørsmålet er om dette er bra? Mener jeg har hørt at vinterkjøring på salt og slaps vil slite ekstra på bilen når den blir parkert i en oppvarmet garasje.
Eg trur ikkje det er verken verre eller betre for bilen å stå i oppvarma garasje, men tenk over at det blir veldig fuktig inne i ein oppvarma garasje med all snøen og dritten du dreg inn på vinterstid. Du må ha bra ventilasjon og ein måte å kvitte deg med smeltevatnet på.
Jeg har sålangt aldri sett en bil med noe hulrom som ikke har maling eller tectyl. Tror ikke engang noe Lada eller Tatra engang kom uten dette!
da har ikke du skrudd mye mini :P
Jeg har skrudd mini i 10år.
Og alle modellene opptill Rover er i allefall godt beskyttet. Roverene har jeg ikke skrudd på, og de har jo et rykte for å ha supertynn/evt manglende lakk enkelte steder. Men selv disse som har fått hyppig vask ser ikke så ille ut, rengjøring og underspyling er cluet.
Den kjemiske prosessen er ganske enkel. Så lenge ting er fuktig, så ruster de fortere jo varmere det er. En bil som brukes hver dag bør lagres så kaldt, tørt og luftig det lar seg gjøre. Carport er det beste. Brukes bilen lite, kan den med fordel stå i varm garasje, så lenge den holdes tørr.
Å blåse ut-luften fra ventilasjonsanlegget gjennom garasjen ville jeg vært litt skeptisk til. Må i hvert fall måle fuktigheten først. Dumt hvis man blåser masse varm, fuktig luft inn i garasjen.
Vil man ha varm bil, så ordnes det enkelt med motorvarmer.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg ser det er utallige diskusjoner rundt oppvarmet vs kald garasje, men jeg opplever at det meste er (mer eller mindre kvalifisert) synsing, og at meningene er delte. Er det noen som har noe håndfaste bevis (forskning, artikler, tester e.l.) på området, som kan gi svar på hva som er best for bilen, spesielt med tanke på rust?
Jeg ser det er utallige diskusjoner rundt oppvarmet vs kald garasje, men jeg opplever at det meste er (mer eller mindre kvalifisert) synsing, og at meningene er delte. Er det noen som har noe håndfaste bevis (forskning, artikler, tester e.l.) på området, som kan gi svar på hva som er best for bilen, spesielt med tanke på rust?
Du etterlyser bevis for at metall ruster fortere når det blir varmere? Www.google.com
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg ser det er utallige diskusjoner rundt oppvarmet vs kald garasje, men jeg opplever at det meste er (mer eller mindre kvalifisert) synsing, og at meningene er delte. Er det noen som har noe håndfaste bevis (forskning, artikler, tester e.l.) på området, som kan gi svar på hva som er best for bilen, spesielt med tanke på rust?
Du etterlyser bevis for at metall ruster fortere når det blir varmere? Www.google.com
Det er nok litt mer enn temperatur som spiller inn. Temperaturen betyr i praksis nærmest ingen ting i denne sammenhengen. Dersom det var temperaturen som var avgjørende så ville bilene i Nevadaørkenen ruste fort som bare faan. Men de ruster ikke i det hele tatt.
Rustdannelse er en elektrokjemisk prosess. Mange bittesmå batterier om du vil. Prosessen forutsetter jern, en elektrolytt og oksygen. Fjern en av dem og det vil ikke oppstå rust. Senk temperaturen og prosessen går langsommere. Særlig om vannet fryser da dette gjør det til en dårlig elektrolytt. Ved å tilsette andre stoffer vil vannet kunne fortsette å virke effektivt som elektrolytt også under 0 grader.
Om det er nødvendig en velfundert professoravhandling slik at disputasen kan tas her på forumet så er jeg redd det blir lite aktivitet her fremover.
Jeg har en bok om rust på kjøretøy. Den jeg sikter til er ikke uventet skrevet av en engelsk forsker. Jeg skal se om jeg finner den igjen så du kan få ISBN nummer.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Litt vanskelig å finne mye artikler når man sitter utenfor universitetets nettverk plutselig:(
Selv om en sitter utenfor universitetet kan en være en smule kritisk. Denne artikkelen er fra slutten av 1960-tallet og handler om biler som delvis ikke har noen som helst rustbeskyttelse i hulrommene.
Det er vel ikke så mange her som bruker biler fra første halvdel av sekstitallet til daglig?
Eg trur ikkje det er verken verre eller betre for bilen å stå i oppvarma garasje, men tenk over at det blir veldig fuktig inne i ein oppvarma garasje med all snøen og dritten du dreg inn på vinterstid. Du må ha bra ventilasjon og ein måte å kvitte deg med smeltevatnet på.
Jeg har skrudd mini i 10år.
Og alle modellene opptill Rover er i allefall godt beskyttet.
Roverene har jeg ikke skrudd på, og de har jo et rykte for å ha supertynn/evt manglende lakk enkelte steder.
Men selv disse som har fått hyppig vask ser ikke så ille ut, rengjøring og underspyling er cluet.
Å blåse ut-luften fra ventilasjonsanlegget gjennom garasjen ville jeg vært litt skeptisk til. Må i hvert fall måle fuktigheten først. Dumt hvis man blåser masse varm, fuktig luft inn i garasjen.
Vil man ha varm bil, så ordnes det enkelt med motorvarmer.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Er det noen som har noe håndfaste bevis (forskning, artikler, tester e.l.) på området, som kan gi svar på hva som er best for bilen, spesielt med tanke på rust?
Du etterlyser bevis for at metall ruster fortere når det blir varmere? Www.google.com
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Litt vanskelig å finne mye artikler når man sitter utenfor universitetets nettverk plutselig:(
Det er nok litt mer enn temperatur som spiller inn. Temperaturen betyr i praksis nærmest ingen ting i denne sammenhengen. Dersom det var temperaturen som var avgjørende så ville bilene i Nevadaørkenen ruste fort som bare faan.
Men de ruster ikke i det hele tatt.
Prosessen forutsetter jern, en elektrolytt og oksygen. Fjern en av dem og det vil ikke oppstå rust.
Senk temperaturen og prosessen går langsommere. Særlig om vannet fryser da dette gjør det til en dårlig elektrolytt. Ved å tilsette andre stoffer vil vannet kunne fortsette å virke effektivt som elektrolytt også under 0 grader.
Om det er nødvendig en velfundert professoravhandling slik at disputasen kan tas her på forumet så er jeg redd det blir lite aktivitet her fremover.
Jeg har en bok om rust på kjøretøy. Den jeg sikter til er ikke uventet skrevet av en engelsk forsker.
Jeg skal se om jeg finner den igjen så du kan få ISBN nummer.
Selv om en sitter utenfor universitetet kan en være en smule kritisk. Denne artikkelen er fra slutten av 1960-tallet og handler om biler som delvis ikke har noen som helst rustbeskyttelse i hulrommene.
Det er vel ikke så mange her som bruker biler fra første halvdel av sekstitallet til daglig?