Plassen når man kommer opp er god, og det vil være nesten 10 meter til offentlig vei.
Vannet tror jeg vel man kan få unna med et par-tre tverrgående rister som leder vannet ned i avløp, og muligens en innvendig for den dagen når alt går feil =)
Stigning 1:6 er ansett å være det som bør være maksimal stigning i p-anlegg (egentlig kun for 1/2etasje opp/ned innendørs), dvs du kan ikke forvente å klare å kjøre i denne på vinterføre.
Jeg lurer på hvor du har dette fra? Fordi det høres mistenkelig ut som beskrivelsen av det som står i byggdetaljblad 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg, som jeg hentet det ovenstående sitatet fra. Men bare at du sier at stigningen kan være 1:6, mens jeg ser at det står 1:8.
Jeg ville ikke bli overrasket om kommunen nektet å godkjenne dårligere løsninger enn det som står i dette byggdetaljbladet, siden kravet i loven er: "Byggverk skal ha tilfredsstillende kjøreatkomst tilpasset byggverkets funksjon.", som jo er passe diffust, og da er det jo fint å kunne henvise til noe konkret som Byggforsk sier.
Problemet med 1:4 er vel at bilen din kanskje ikke tåler det? Du må huske at hvis olje, kjølevæske, bensin osv blir liggende for skrått, så er det en risiko for å miste tilførsel av dette, noe som igjen medfører skader på motor og drivverk.
Det er derfor bilprodusenter (type: Land Rover osv) kan skryte av at bilene dems tåler så og så mye stigning - kontra andre biler.
Kjipt å stå fast på vinteren i bakken, så kutter motoren fordi bilen ikke får nok bensin, eller at du spinner å slurer, så ender du opp med motorhavari fordi oljen ikke klarte å smøre sylinder 1 og 2 f.eks.
Finn nærmeste hus/garasje med 22 grader tak, og prøv å se for deg å kjøre bil opp der.
Det må også flates ut en del i topp og bunn, ellers vil det subbe på toppen, og kanskje også i bunn.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Tror det er omtrent det hos en dekkforhandler/bilverksted på Ryen. Kjørte meg fast med mercedesen en gang. Forhjula og hengerfeste var det eneste som var nedi bakken. Du kan dra på ekspedisjon dit og se hvordan du ikke vil ha det
Jeg bodde noen år i en av høyblokkene på Tveita. Der er det garasjeanlegg i kjelleren, og det var ikke sjelden jeg var livredd når jeg skulle ned i garasjen. Det endte med at jeg valgte å parkere ute når det var antydning til å være glatt.
Årsaken var dryg hellingsvinkel samt mangel på varmekabler. I tillegg var jeg nødt til å stoppe bilen nede i bunn får å låse opp porten. Et tips, gjør det mulig å åpne porten før du kjører ned til garasjen.
@TallyHo:Du etterlyser min kilde for 1:6 i stigning på innedørs halvetasje : (jeg så din post etter at jeg la inn min, var litt betenkt på om jeg tok feil, men denne gangen gjorde jeg heldigvis ikke det ) Jeg har et par ganger referert til en p-hus rapport fra Gjensidige og Statens vegvesen som en kan laste ned fra Gjensidiges hjemmeside, den heter :
UTFORMING OG DRIFT AV PARKERINGSANLEGG
Fra tabell Maksimal stigning for ramper og kjøreveier, kolonne for "lav standard" (s.33) Kort rampe, isfri, eks. 1/2 plan 1:6* * Ved stigningsforhold 1:6 kreves overgangskurver. Merk at ved høy standard er 1:6 utelatt.
Er du i Oslo området kan du sende meg en PM for å få vite veibeskrivelse til en nesten 1:6 stigning på Nordberg. Min konklusjon er at 1:6 bør gå bra også på større høyder enn 1/2 etasjer så lenge dette er inne, men noe brattere en dette blir bare tull.
En på jobben sleit ut clutchen på 9mnd pga at han hadde bratt og kronglete adkomst til garsjen. Kan fort bli noen kroner i løpet av noen år det. Evt kjøp bil med automagir.
Vannet tror jeg vel man kan få unna med et par-tre tverrgående rister som leder vannet ned i avløp, og muligens en innvendig for den dagen når alt går feil =)
Jeg lurer på hvor du har dette fra? Fordi det høres mistenkelig ut som beskrivelsen av det som står i byggdetaljblad 312.130 Parkeringsplasser og garasjeanlegg, som jeg hentet det ovenstående sitatet fra. Men bare at du sier at stigningen kan være 1:6, mens jeg ser at det står 1:8.
Jeg ville ikke bli overrasket om kommunen nektet å godkjenne dårligere løsninger enn det som står i dette byggdetaljbladet, siden kravet i loven er: "Byggverk skal ha tilfredsstillende kjøreatkomst tilpasset byggverkets funksjon.", som jo er passe diffust, og da er det jo fint å kunne henvise til noe konkret som Byggforsk sier.
Det er derfor bilprodusenter (type: Land Rover osv) kan skryte av at bilene dems tåler så og så mye stigning - kontra andre biler.
Kjipt å stå fast på vinteren i bakken, så kutter motoren fordi bilen ikke får nok bensin, eller at du spinner å slurer, så ender du opp med motorhavari fordi oljen ikke klarte å smøre sylinder 1 og 2 f.eks.
Bare en tanke...
Kan alt om ingenting og ingenting om alt.
Finn nærmeste hus/garasje med 22 grader tak, og prøv å se for deg å kjøre bil opp der.
Det må også flates ut en del i topp og bunn, ellers vil det subbe på toppen, og kanskje også i bunn.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvor på Ryen er dette? Bor der så kunne vært ok å tatt en kikk =)
1:4 er forkastet, er nå på 1:8 hvis vi får det til, det bør være greit.
Årsaken var dryg hellingsvinkel samt mangel på varmekabler. I tillegg var jeg nødt til å stoppe bilen nede i bunn får å låse opp porten. Et tips, gjør det mulig å åpne porten før du kjører ned til garasjen.
(jeg så din post etter at jeg la inn min, var litt betenkt på om jeg tok feil, men denne gangen gjorde jeg heldigvis ikke det
Jeg har et par ganger referert til en p-hus rapport fra Gjensidige og Statens vegvesen som en kan laste ned fra Gjensidiges hjemmeside, den heter :
UTFORMING OG DRIFT AV PARKERINGSANLEGG
Fra tabell Maksimal stigning for ramper og kjøreveier, kolonne for "lav standard" (s.33)
Kort rampe, isfri, eks. 1/2 plan 1:6*
* Ved stigningsforhold 1:6 kreves overgangskurver.
Merk at ved høy standard er 1:6 utelatt.
Er du i Oslo området kan du sende meg en PM for å få vite veibeskrivelse til en nesten 1:6 stigning på Nordberg. Min konklusjon er at 1:6 bør gå bra også på større høyder enn 1/2 etasjer så lenge dette er inne, men noe brattere en dette blir bare tull.