#61
 5,416     Langhus     0
...
Det meste virker greit ut med unntak av "Tilhengeren skal være like høy og bred som bilen", noe som sikkert kjøreskolene har fått trumfet gjennom, slik at de fleste må leie dette til en milliard kroner.

Har jo noe med bruk av speil og sikt og gjøre.
800 KG henger du ser over og er så smal at du aldri trenger å tenke på hengerens bredde ved sving er jo ikke akkurat en utfordring...
Signatur

   #62
 5,725     0
Ein skal ha vekt (800kg) i hengeren, og kassen skal hinde utsyn bakover fra førerplass  det er krava, så egen bil/henger kan benyttes ja om den er tung/stor nok.


Forskrift om føreropplæring og førerprøven m.m § 30- 3:

§ 30-3. Førerprøve klasse BE

Kandidat som skal avlegge førerprøve for klasse BE må ha bestått førerprøven for klasse B. Førerprøven for klasse BE består av en praktisk prøve.

Den praktiske prøven avlegges med personbil (bil i gruppe M1, jf. kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 2 bokstav a) og tilhenger. Kjøretøyet skal ha en tillatt totalvekt på ikke over 3500 kg, bredde minst 1,5 meter og minst fire sitteplasser. Kjøretøyet skal ha en konstruktiv hastighet på minst 100 km/t. Hastighetsmåler skal være lesbar fra sensors plass. Det skal være utvendige speil som gir sensoren tilstrekkelig utsyn bakover på begge sider og ekstra speil som gir sensoren mulighet til å observere kandidaten. Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t. Tilhengeren skal være lukket og ha en tillatt totalvekt på minst 1000 kg. Den skal enten være minst like høy og bred som personbilen eller mindre enn personbilen forutsatt at det ikke er mulig å ha utsyn bakover fra førerplass uten å måtte bruke sidespeilene. Tilhengeren skal ha en aktuell totalvekt på minst 800 kg. Det stilles ikke krav om at personbilen skal være særskilt godkjent som kjøretøy til førerprøven, jf. § 29-6 femte ledd.
   #63
 797     Nes, Akershus     0

....Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t....

Grin Grin :D

Er det mulig? Fortell meg hvorfor i alle dager det skal være et krav, når maksimal tillatt hastighet for bil m/bremset henger er 80 km/t? Det må da være tidenes mest åpenbare selvmotsigelse?

La oss ikke gå inn på det praktiske i å kunne kjøre forbi noen når man sleper på en henger. Ja, jeg vet det er fint iblant, men det er fortsatt ikke lov. Men den samme lovteksten sier her at man i teorien skal kunne det. Himmel, for et fantastisk byråkrati  Shocked
Signatur
   #64
 5,725     0
Reglene for biltilhenger er vel ikkje  det vegvesnet har hatt mest fokus på nei.
Tom. politiet har hatt mykje problemer med å forstå reglane.
   #65
 24,805     Akershus     0
Lite tips når en skal rygge en liten henger med kort drag bak en stor kassebil. En ser ikke hengeren før den står på tvers:

Legg to like lange gjerdestopler, en fremme og en bak, på tvers i hengeren og en ser den i sidespeilet.



Ellers stusser jeg over det moderne byråkrati: Hadde lappen i 14 år før jeg fikk henger, kjørt med henger i 30 år uten kurs av noe slag - ingen problemer. Snart må vi vel ha fødselskurs for å komme ut? ;D
Signatur
   #66
 797     Nes, Akershus     1
Men da ser du jo sikkert daglig grunnen til at vi må ha dette overdådige byråkratiet,da. Det gjør iallfall jeg:
Blir titt og ofte forbikjørt på E6 i godt driv (la oss for enkelhets skyld si at jeg kjører pluss minus lovlig uten henger), av smått og stort med stoler og sofaer og hagemaskiner og plank og søppelsekker og hva vet jeg i en stor mølje på planet. Stort sett bare surra med gavebånd.

Der har du grunnen. For når en sånn liten fisehenger fra før tidlig dataalder begynner å kaste på seg, da er ikke (som oftest) mannen som ligger i 100+ kar om å få retta det opp. Derfor må det innføres regler og forordninger, fordi enkelte surrehuer ikke klarer å bruke sunt folkevett. De behøver lett inndoktrinering og enkel godkjenning av evner.

Det er helt fett med de av oss som vet at de billigste surrebånda fra Biltema kun er for lett last, og helst ikke i det hele tatt, og som fatter hvorfor det ikke er kjempesmart å sette kjøleskapet oppreist helt forrest i høyre hjørnet på hengern. Og så prøve å ta rundkjøringer i 60+...
Men jeg sitter med inntrykket at vi ikke er i flertall. Jeg har ingen intensjoner om å fremheve meg selv som en engel, men jeg tar heller det sikre før det usikre, og pakker og surrer lasta så det sitter i orkan. Og prøøøøver å ikke kjøre så altfor mye over 80  med henger på....
Signatur
   #67
 24,805     Akershus     0
Så spørs det om 2t obligatorisk opplæring gi noe særlig virkning.

Trenger kanskje litt mer tid for å lære dette:
http://www.youtube.com/watch?v=yCgROzot118



Ad sikring av last: hvorfor er så mange hengere så dårlig utstyrt med festemuligheter? Hvordan kan slikt bli godkjent?
Signatur

   #68
 874     Oslo     0


....Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t....

Grin Grin :D

Er det mulig? Fortell meg hvorfor i alle dager det skal være et krav, når maksimal tillatt hastighet for bil m/bremset henger er 80 km/t? Det må da være tidenes mest åpenbare selvmotsigelse?

La oss ikke gå inn på det praktiske i å kunne kjøre forbi noen når man sleper på en henger. Ja, jeg vet det er fint iblant, men det er fortsatt ikke lov. Men den samme lovteksten sier her at man i teorien skal kunne det. Himmel, for et fantastisk byråkrati  :o

Kan det ha noe med at noen traktorer nå til dags gjør 60-70 km/t?
   #69
 3,387     0

Mitt spørsmål til tilhengerprodusent:
Jeg har i dag en tilhenger av typen X (reg. nr. xxxxx, Totalvekt 1300 Kg, Nyttelast 1040 Kg, Egenvekt 260 Kg). Pr. i dag trekker jeg denne lovlig med passat stasjonsvogn 2003-modell og førerkort klasse B. Vi vurderer imidlertid å kjøpe ny bil med tillatt totalvekt på 2300kg. Dette vil medføre at vi ikke kan trekke 1300kg...

Er det mulig å nedjustere totalvekta på denne, dvs. skaffe nytt vognkort med lavere maksimal totalvekt?

----------------------
Svar fra produsenten:
Vi kan nedklassifisere denne, men må da bygge den om til 1000 kg totalvekt.
Kostnad er ca 4000,- da vi må bytte bremesystemet foran samt lage noen nye dokumenter.
Hengeren må så forevises det lokale biltilsyn.

Vi har ikke lov til å endre totalvekten uten å gjøre fysiske forandringer på hengeren.

-----------------

Dette var faktisk verre enn jeg trodde... Jeg finner ikke ord!  ??? ??? ??? ???
NB. Jeg skriver ikke dette for å henge ut leverandøren, men at reglene er så 7-kanta hadde jeg faktisk ikke trodd.



Dette henger faktisk sammen med at for en del år siden så drev de som privatimporterte biler på med mye triksing for å unngå avgifter og få de vektgodkjenningene de ønsket. De amerikanske bilene vaR ofte produsert identiske ved ulike fabrikker, NESTEN identiske. Det ble benyttet og en henviste til tilsvarende fra annen fabrikk etc etc. Dermed kom kravet om at alle endringer i vekt/aksellast kun kunne foretas med godkjenning fra den originale produsenten.

Dette slo ut helt idiotisk på mange områder det aldri var ment for. Før kunne man helt uten problem sette ned akselvekten med noen kilo. Lavere totalvekt gir ikke lavere trafikksikkerhet.

MEN forrige måned kom et rundskriv til alle vegstasjoner om at man skal lette på enmengde restriksjoner. Særlig heving, senking og dekkdimensjon og det er instruert at det etter hvert skal bli tilsvarende regler som i Sverige hvor man kan bygge og endre en masse. Da vil en kunne endre totalvekten på en henger. Så det går faktisk i riktig retning.

Bare for å gi litt bakgrunnsinfo om dette. Wink
   #70
 22,342     Akershus     0


....Vogntoget må ha en samlet tillatt totalvekt på over 3500 kg og kunne oppnå en hastighet på minst 100 km/t....

Grin Grin :D

Er det mulig? Fortell meg hvorfor i alle dager det skal være et krav, når maksimal tillatt hastighet for bil m/bremset henger er 80 km/t? Det må da være tidenes mest åpenbare selvmotsigelse?

La oss ikke gå inn på det praktiske i å kunne kjøre forbi noen når man sleper på en henger. Ja, jeg vet det er fint iblant, men det er fortsatt ikke lov. Men den samme lovteksten sier her at man i teorien skal kunne det. Himmel, for et fantastisk byråkrati  :o

De gjør dette slik at du kan kjøre for fort og så bli strøket...