#51
 586     Karmøy     0
Skremmende.. traktor med tillatt totalvekt på 3,5t??? Da får du jaggu ikke rare traktoren å herje med ;-)
Jeg leser reglene på vegvesen.no nå, og B-lappen er jaggu ikke sprek lengre..

For kjøring i Norge gir klasse B førerrettighet også for:

moped

traktor, med eller uten tilhenger men bare traktor med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

motorredskap med tillatt totalvekt høyst 7500 kg og større motorredskap med maksimal konstruktiv hastighet 50 km/t, men bare motorredskap med tillatt totalvekt høyst 3500 kg hvis klasse B er ervervet etter 1. januar 2005

beltebil med eller uten tilhengerslede

snøscooter med eller uten tilhengerslede hvis klasse B er ervervet før 1. juli 2006

tre- eller firehjuls motorsykkel

tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 ccm med tilhenger, og som er godkjent for å trekke tilhenger ved merknad i vognkortet
Signatur

   #52
 1,019     Rogaland     0
Person som har ervervet førerrettighet for traktor før 2005, slipper å kontrollere traktorens maksimalhastighet. Avgjørende er kun at kjøretøyet er registrert som traktor.  (Rettigheten vidreføres i dag med kode 142.)
Signatur
   #53
 5,111     Sørnorge     0
Nå har jeg vært kriminell. Faktisk gjorde jeg først et helhjertet forsøk på å være lovlydig - bruke primera'n som trekkbil. Det holdt 800m - helt til påkjøringa fra boligområdet til riksveien. Der er det en hellning som jeg tipper er ca 1-2%. Der var det bare så vidt den klarte bakkestart på våt asfalt med anti-spinn og testvinnende dekk som kun har gått en sesong.
Så ble det bilbytte mens leken ennå var god.

For ordensskyld - hengerdraget ble veid til 46 kg.
   #54
 653     0
Mitt spørsmål til tilhengerprodusent:
Jeg har i dag en tilhenger av typen X (reg. nr. xxxxx, Totalvekt 1300 Kg, Nyttelast 1040 Kg, Egenvekt 260 Kg). Pr. i dag trekker jeg denne lovlig med passat stasjonsvogn 2003-modell og førerkort klasse B. Vi vurderer imidlertid å kjøpe ny bil med tillatt totalvekt på 2300kg. Dette vil medføre at vi ikke kan trekke 1300kg...

Er det mulig å nedjustere totalvekta på denne, dvs. skaffe nytt vognkort med lavere maksimal totalvekt?

----------------------
Svar fra produsenten:
Vi kan nedklassifisere denne, men må da bygge den om til 1000 kg totalvekt.
Kostnad er ca 4000,- da vi må bytte bremesystemet foran samt lage noen nye dokumenter.
Hengeren må så forevises det lokale biltilsyn.

Vi har ikke lov til å endre totalvekten uten å gjøre fysiske forandringer på hengeren.

-----------------

Dette var faktisk verre enn jeg trodde... Jeg finner ikke ord!  ??? ??? ??? ???
NB. Jeg skriver ikke dette for å henge ut leverandøren, men at reglene er så 7-kanta hadde jeg faktisk ikke trodd.
Signatur
   #55
 2,326     Trondheim     0

Mitt spørsmål til tilhengerprodusent:
Jeg har i dag en tilhenger av typen X (reg. nr. xxxxx, Totalvekt 1300 Kg, Nyttelast 1040 Kg, Egenvekt 260 Kg). Pr. i dag trekker jeg denne lovlig med passat stasjonsvogn 2003-modell og førerkort klasse B. Vi vurderer imidlertid å kjøpe ny bil med tillatt totalvekt på 2300kg. Dette vil medføre at vi ikke kan trekke 1300kg...

Er det mulig å nedjustere totalvekta på denne, dvs. skaffe nytt vognkort med lavere maksimal totalvekt?

----------------------
Svar fra produsenten:
Vi kan nedklassifisere denne, men må da bygge den om til 1000 kg totalvekt.
Kostnad er ca 4000,- da vi må bytte bremesystemet foran samt lage noen nye dokumenter.
Hengeren må så forevises det lokale biltilsyn.

Vi har ikke lov til å endre totalvekten uten å gjøre fysiske forandringer på hengeren.

-----------------

Dette var faktisk verre enn jeg trodde... Jeg finner ikke ord!  ??? ??? ??? ???
NB. Jeg skriver ikke dette for å henge ut leverandøren, men at reglene er så 7-kanta hadde jeg faktisk ikke trodd.


Morsomt! Regler er ikke til å forstå :-\ men følges Tongue. Bruk de 4000 på oppkjøring til E. Jeg tok E lappen forrige år, og nå trekker jeg 3.5 tonn båt+henger med Rexton uten å risikere bøter og andre ukjente utlegg om noe går galt. De to kjøretimene jeg hadde med henger på kjøreskolen(Mer 1,5 klokketime) gjorde meg ikke mer egnet til å kjøre personbil inntil bilens registrerte vekter. Til det har snart 30 prikkfrie år på veien med og uten henger gjort sitt.

Signatur
   #56
 5,111     Sørnorge     0

Vi har ikke lov til å endre totalvekten uten å gjøre fysiske forandringer på hengeren.[/i]


Fantastisk!
I motsatt ende av skalaen har du politiets pansrede kjøretøy. De har forsterket fjæring og hjuloppheng. Egenvekt og totalvekt er har vokst med 1,5 tonn. Men bremsene har de ikke gjort noe med! (Det er riktignok 12 år siden jeg snoket rundt med econolinene deres. Mulig de har tatt til vett med de nye bilene.)

-------

Før krevdes bare en oppkjøring, gjerne med egen bil og henger for å få E etter B. Hva kreves nå?
   #57
 1,019     Rogaland     0
Mener det er obligatorisk 2 kjøretimer samt laste/sikrings-kurs og praktisk eksamen og selvsagt oppkjøring.
Pris ca 5000,-
Signatur

   #58
 5,725     0
Lastsikringskurs slepp ein om ein har C1 (som mange med det gamle 7500 kg sertifikatet har).
2 timer obligatorisk ja + oppkjøring.
   #59
 797     Nes, Akershus     0
Det var vel omtrent det jeg måtte igjennom, ja. Det var forsåvidt i 2005, så nå er det vel trippel moms osv. Mener det kostet litt mer, måtte leie bil og henger av kjøreskolen til oppkjøringa.

Det er mulig å stille til oppkjøring med egen bil og henger, om ikke det er skjedd en endring der. Men da må jo kombinasjonen der og da oppfylle kravet for BE, dvs at du får faktisk ikke lov å kjøre opp med bil og henger som kan føres med kun B i kortet. Og så skal du under oppkjøring demonstrere at du kan kontrollere/sikre last på hengern, så da må det være noe på hengern også. Dermed -> brukte skolens bil og henger, stor kapellhenger med to sementkladder lastet og sikret forsvarlig.  ;D
Signatur
awt
   #60
 310     Karmøy, Rogaland     0
Jeg snoket litt inne på vegvesenet sine nettsider her en dag, og der står det følgende:

Kjøretøy til prøven

- Bilen du kjører opp med, skal ha tillatt totalvekt ikke over 3500 kg og ha minst fire sitteplasser. Den må være godkjent av Statens vegvesen.
- Tilhengeren skal være like høy og bred som bilen og ha tillatt totalvekt på minst 1000 kg
- Tilhengeren må veie minst 800 kg
- Summen av tillatt vekt for bilen og tillatt vekt for tilhengeren må være over 3500 kg

De fleste leier bil av en trafikkskole.

Det meste virker greit ut med unntak av "Tilhengeren skal være like høy og bred som bilen", noe som sikkert kjøreskolene har fått trumfet gjennom, slik at de fleste må leie dette til en milliard kroner.