F.eks på bad ser jeg at VVS kupp har omtrent samme pris som grossist med 66% rabatt så hvis entreprenør plutselig har brukt veiledende pris så bør han jo forklare hvordan han regnet.
Vi halverte en regning fra elektriker på en jobb for et sameie og ga beskjed om at resten ville bli betalt når timer og materiell ble dokumentert. Vi fikk et par telefoner fra økonomiavd deres men de var enig at dokumenterer de ikke så er det ikke vårt ansvar. Her var dog saken litt annen, timeantallet var betydelig større enn våre notater og vi fant materiell på faktura som ikke var brukt.
Første spørsmål: Har du fått en prisantydning, eller et prisoverslag? Husk at det er en vesentlig forskjell på disse definisjonene.
Det er et prisoverslag, står i tittel på dokumentet fra entreprenør.
Det er noe rart her. Entreprenør nekter å spesifisere hva merkostnader relateres til, timelisten han gir en bare en liste med datoene og timer, håndskrevet. Som tidligere nevnt så sier ikke prisoverslaget noe om timer, hvordan kan jeg da vite om det er "over" eller under den opprinnelige planen.
Skade på din eiendom følger alminnelige erstatningsregler. Her kan motregning være relevant siden ditt og tjenesteyterens krav springer ut av samme forhold.
Jeg er målløs på respons fra entreprenør ang skader, svaret er "Det er jo en byggeplass". De mener helt seriøst at skade på min eiendom er å regne med. Det er skader på eksisterende del av huset, samt mye skader på veggplater, tak og gulv i den nye delen som entreprenør selv har bygget. De stod med store sager, verktøy, materiell og sko, innendørs på et helt nytt gulv. Er jo lite vits å investere i dyrt gulv, ferdigmalt tak og veggplater når alt må males igjen... Tips til hvordan jeg skal fremme mine krav på dette?
Du har krav på spesifisert faktura fra entreprenør. Kostnader ut over overslaget kan være så mangt, økt forbruk av materiell og timer, svinn, rigg- og transportkostnader som ikke var regnet med, værforhold osv. Men hvis ikke der er varslet om spesifikke ekstra kostnader blir det inntil 15 % overskridelse som gjelder.
For at entreprenør skal kunne dokumentere sine krav så må der settes opp en spesifisert faktura. Faktura som lyder ''Arbeid i følge avtalt pris'' gjelder pristilbud/anbud og det er jo ikke situasjonen her.
Signatur
Selvstendig flisespikker og eplenerd. Rehabilitert trefunkis i Bergen.
I hvilken grad en faktura trengs/behøver spesifiseres, følger av hva som er avtalt mellom partene. Her er det noen ukjente greier med et prisoverslag på 1,4 mill og spesifiserte materialer til noen rom, uten timeforbruk. Minstekravet til innhold i en faktura finner vi her: https://lovdata.no/SF/forskrift/2004-12-01-1558/§5-1-1. Det står intet om spesifikasjon av materiell eller arbeid. Er det gjort avtale om en fast pris i form av et prisoverslag, er det altså ikke behov for hverken timer eller materiell spesifisert i faktura.
Hvis igjen dette oppdraget faller inn under bustadoppføringslova, har oppdragsgiveren fin støtte i HR-dommen fra 2016 oppgitt i nr 10, om hva han egentlig har begitt seg ut på.
Det er slik at håndverkeren, ikke bare i bustadoppførings-oppdrag, men aldri uten videre kan fakturere inntil 15% mer i forhold til en avtalt pris. Aldri i tilfelle ikke tilleggsarbeid, og bare betinget i tilfelle tilleggsarbeide (varsling). Her har han etter det opplyste vært taus.
Var det mine rom, ville jeg fått taksert skadene. Et eget problem er at ikke oppdraget er 100% ferdigstilt ennå. Det kan bli mer skade hvis og om entreprenøren fullfører. Dessuten: fullføre? Gratis?
Er det ikke ferdig må en i allefall ikke betale fullt ut selv om entreprenør har faktura grunnlag nok til å bruke opp hele prisanslaget + 15%. Da må en holde tilbake betaling som minst svarer til delene som ennå ikke er utført.
Utfører selv ofte oppdrag basert på pris/kostnadsoverslag. Enkleste måte å få oppgjør på er da å fremlegge en spesifisert faktura for materiell og medgått tid. Så lenge avtalte poster holder seg innenfor 15 % er det som regel ikke noe problem å få oppgjør. Hadde jeg presentert en tilleggsfaktura som TS nevner her så hadde nok Forliksrådet blitt oftere besøkt.
Signatur
Selvstendig flisespikker og eplenerd. Rehabilitert trefunkis i Bergen.
Du snur situasjonen på hodet. Forholdet dreier seg ikke om i hvilken grad oppgjør av for høye fakturaer fra håndverkere best skal kunne skje. Spesifikasjon av en uvarslet kostnadsoverskridelse i forhold til avtalt fast pris og uten avtalt tilleggsarbeid har ikke rettslig betydning for forbrukeren. Avtalt pris binder.
Påbygg/renovering er det nok håndverkertjenesteloven som gjelder. Det er for dette tilfellet neppe av betydning da håndverkertjenesteloven inneholder en tilsvarende begrensning for prisoverslag (maks 15 % overskridelse) som bustadoppføringsloven. Det er neppe tvil om at det du har fått er et prisoverslag, da det uttrykkelig er omtalt som dette.
Når det er sagt hjelper ikke dette deg i da dette ikke er snakk om noen overskridelse av 15 % - grensen.
Dernest:
I praksis så ser man sammenblanding av det vi kan kalle for "prisformat" og det vi kan kalle andre prisrelevante bestemmelser, slik som "prisoverslag".
Kontrakten angir, ferdig tolket og eventuelt utfylt, en måte å beregne vederlaget. Det er i entrepriseretten to hovedvarianter: Fastpris og regningsarbeid.
Fastpris betyr at man avtaler en fast pris for et definert arbeid. Tar det mer tid eller er mer materialkrevende å utføre det definerte arbeidet, er dette entreprenørens problem. Tar det mindre tid eller er mindre materialkrevende enn planlagt, får entreprenøren godt betalt. Entreprenøren beregner vanligvis også et risikopåslag. Men dersom det er behov for å gjøre arbeid som ikke er omfattet av oppdraget, kan entreprenøren naturligvis kreve tilleggsbetaling. Tillegget beregnes normalt da etter regning, dvs. med utgangpunkt i medgått tid og materiell for tilleggsarbeidet.
Regningsarbeid er den andre varianten er at man tar utgangspunkt i at man skal betale for medgått tid + forbrukt materiell. Ofte er det en fast timespris, og et avtalt påslag på materiell dersom dette kjøpes inn av entreprenøren.
Det finnes også kontrakter der deler av arbeidet er fastpris og deler er på regning.
En særskilt variant er at man har en såkalt enhetspriskontrakt. Dette er ikke vanlig i forbrukerentrepriser. Her deler man arbeidet opp i enheter, som man gir en fast pris på - og så får man oppgjør for antall enheter som faktisk utføres = dvs. entreprenøren har risiko for at fastprisen er riktig men forbrukerne har risikoen for antallet enheter.
Så for å svare på spørsmålene dine:
Bedriften må spesifisere hva og hvorfor det er ekstra kostnader relatert til materiell. Det kan ikke bare si at de har hatt ekstraarbeid og kreve et beløp som ikke kan godtgjøres. Etter mitt skjønn skal de egentlig angi spesifikasjon av timer + materiell for HELE oppdraget (ikke bare det som kommer utover overslaget). Problemet er at de håndterer prisoverslaget som et slags "fastpris" og fakturerer dette rett ut, uten dokumentasjon, og i tillegg krever ekstra for det de mener er utover anslaget. Dette er dessverre en ikke uvanlig fremgangsmåte, men det står seg neppe i retten.
Det følger av håndverkertjenesteloven § 36 1 at:
(1) Forbrukeren kan kreve at tjenesteyteren skriver rekning. Rekningen skal gjøre det mulig for forbrukeren å bedømme arten og omfanget av arbeidet og materialer som er brukt. I den utstrekning tjenesten ikke er utført til fast pris, skal det også gå fram hvordan prisen er reknet ut. Pristillegg etter § 33 skal særskilt angis.
Det du må gjøre er å si fra at du protesterer på kravet og be om spesifisert regning etter hvtjl. § 36 (1).
Det fremgår av hvtjl § 36 (3) atEn forbruker som har fått rekning, er bundet av den prisen som er oppført, om forbrukeren ikke innen rimelig tid sier fra at prisen ikke blir godtatt. Dette gjelder likevel ikke når en lavere pris følger av avtale eller den oppførte prisen er urimelig.
Når du har bedt om spesifisert regning så fremgår det av loven at:
2)En forbruker som i tilstrekkelig tid før forfall har krevd spesifisert rekning etter § 36, plikter ikke å betale før rekningen er mottatt.
Når det gjelder spørsmålet ditt om erstatning fremgår det av hvtjl § 28 tredje ledd at:
(3) For skade på annet enn den ting eller eiendomsdel tjenesten gjelder eller på annet enn noe som har nær og direkte sammenheng med det tingen eller eiendomsdelen forutsettes brukt til, kan forbrukeren kreve erstatning med mindre tjenesteyteren godtgjør at tapet ikke skyldes feil eller forsømmelse på tjenesteyterens side.
Jeg ville fått taksert skadene og holdt tilbake et tilsvarende beløp, så lenge det ikke godtgjøres at det ikke er begått uaktsomhet eller feil.
Nr 19: Påbygg/renovering er det nok håndverkertjenesteloven som gjelder. Det er for dette tilfellet neppe av betydning da håndverkertjenesteloven inneholder en tilsvarende begrensning for prisoverslag (maks 15 % overskridelse) som bustadoppføringsloven. Det er neppe tvil om at det du har fått er et prisoverslag, da det uttrykkelig er omtalt som dette.
Det ble sikker rett i 2016 at prisoverslag etter bustadoppføringslova er å oppfatte som fast, låst pris. Jeg kjenner ikke til tilsvarende rettsstatus om begrepet "prisoverslag" etter håndverkstjenesteloven. I dette ligger relevansen av hvilket lovverk som gjelder for situasjonen til huseieren.
Om det er slik at prisen må anses "uttrykkelig avtalt" etter håndverkstjenesteloven § 32 (2) (altså fast pris her også), så ser jeg ikke noen rett for entreprenøren til å kreve mer enn prisoverslaget. Å be om spesifisert regning hvis det ikke er behov for det utfra synspunktet om fast pris, burde være unødvendig. Å bestride mottatt regning er noe annet.
En kort og grei artikkel som presiserer forskjellen på prisoverslag og prisantydning.
Vi halverte en regning fra elektriker på en jobb for et sameie og ga beskjed om at resten ville bli betalt når timer og materiell ble dokumentert. Vi fikk et par telefoner fra økonomiavd deres men de var enig at dokumenterer de ikke så er det ikke vårt ansvar. Her var dog saken litt annen, timeantallet var betydelig større enn våre notater og vi fant materiell på faktura som ikke var brukt.
Det er et prisoverslag, står i tittel på dokumentet fra entreprenør.
Det er noe rart her. Entreprenør nekter å spesifisere hva merkostnader relateres til, timelisten han gir en bare en liste med datoene og timer, håndskrevet. Som tidligere nevnt så sier ikke prisoverslaget noe om timer, hvordan kan jeg da vite om det er "over" eller under den opprinnelige planen.
Jeg er målløs på respons fra entreprenør ang skader, svaret er "Det er jo en byggeplass". De mener helt seriøst at skade på min eiendom er å regne med. Det er skader på eksisterende del av huset, samt mye skader på veggplater, tak og gulv i den nye delen som entreprenør selv har bygget. De stod med store sager, verktøy, materiell og sko, innendørs på et helt nytt gulv.
Er jo lite vits å investere i dyrt gulv, ferdigmalt tak og veggplater når alt må males igjen...
Tips til hvordan jeg skal fremme mine krav på dette?
Tusen takk for innspill alle sammen
For at entreprenør skal kunne dokumentere sine krav så må der settes opp en spesifisert faktura. Faktura som lyder ''Arbeid i følge avtalt pris'' gjelder pristilbud/anbud og det er jo ikke situasjonen her.
Hvis igjen dette oppdraget faller inn under bustadoppføringslova, har oppdragsgiveren fin støtte i HR-dommen fra 2016 oppgitt i nr 10, om hva han egentlig har begitt seg ut på.
Det er slik at håndverkeren, ikke bare i bustadoppførings-oppdrag, men aldri uten videre kan fakturere inntil 15% mer i forhold til en avtalt pris. Aldri i tilfelle ikke tilleggsarbeid, og bare betinget i tilfelle tilleggsarbeide (varsling). Her har han etter det opplyste vært taus.
Var det mine rom, ville jeg fått taksert skadene. Et eget problem er at ikke oppdraget er 100% ferdigstilt ennå. Det kan bli mer skade hvis og om entreprenøren fullfører. Dessuten: fullføre? Gratis?
selvmurer av egen bolig i porebetong
Utfører selv ofte oppdrag basert på pris/kostnadsoverslag. Enkleste måte å få oppgjør på er da å fremlegge en spesifisert faktura for materiell og medgått tid. Så lenge avtalte poster holder seg innenfor 15 % er det som regel ikke noe problem å få oppgjør. Hadde jeg presentert en tilleggsfaktura som TS nevner her så hadde nok Forliksrådet blitt oftere besøkt.
selvmurer av egen bolig i porebetong
Her var det litt ymse råd og utsagn.
Først og fremst:
Påbygg/renovering er det nok håndverkertjenesteloven som gjelder. Det er for dette tilfellet neppe av betydning da håndverkertjenesteloven inneholder en tilsvarende begrensning for prisoverslag (maks 15 % overskridelse) som bustadoppføringsloven. Det er neppe tvil om at det du har fått er et prisoverslag, da det uttrykkelig er omtalt som dette.
Når det er sagt hjelper ikke dette deg i da dette ikke er snakk om noen overskridelse av 15 % - grensen.
Dernest:
I praksis så ser man sammenblanding av det vi kan kalle for "prisformat" og det vi kan kalle andre prisrelevante bestemmelser, slik som "prisoverslag".
Kontrakten angir, ferdig tolket og eventuelt utfylt, en måte å beregne vederlaget. Det er i entrepriseretten to hovedvarianter: Fastpris og regningsarbeid.
Fastpris betyr at man avtaler en fast pris for et definert arbeid. Tar det mer tid eller er mer materialkrevende å utføre det definerte arbeidet, er dette entreprenørens problem. Tar det mindre tid eller er mindre materialkrevende enn planlagt, får entreprenøren godt betalt. Entreprenøren beregner vanligvis også et risikopåslag. Men dersom det er behov for å gjøre arbeid som ikke er omfattet av oppdraget, kan entreprenøren naturligvis kreve tilleggsbetaling. Tillegget beregnes normalt da etter regning, dvs. med utgangpunkt i medgått tid og materiell for tilleggsarbeidet.
Regningsarbeid er den andre varianten er at man tar utgangspunkt i at man skal betale for medgått tid + forbrukt materiell. Ofte er det en fast timespris, og et avtalt påslag på materiell dersom dette kjøpes inn av entreprenøren.
Det finnes også kontrakter der deler av arbeidet er fastpris og deler er på regning.
En særskilt variant er at man har en såkalt enhetspriskontrakt. Dette er ikke vanlig i forbrukerentrepriser. Her deler man arbeidet opp i enheter, som man gir en fast pris på - og så får man oppgjør for antall enheter som faktisk utføres = dvs. entreprenøren har risiko for at fastprisen er riktig men forbrukerne har risikoen for antallet enheter.
Så for å svare på spørsmålene dine:
Bedriften må spesifisere hva og hvorfor det er ekstra kostnader relatert til materiell. Det kan ikke bare si at de har hatt ekstraarbeid og kreve et beløp som ikke kan godtgjøres. Etter mitt skjønn skal de egentlig angi spesifikasjon av timer + materiell for HELE oppdraget (ikke bare det som kommer utover overslaget). Problemet er at de håndterer prisoverslaget som et slags "fastpris" og fakturerer dette rett ut, uten dokumentasjon, og i tillegg krever ekstra for det de mener er utover anslaget. Dette er dessverre en ikke uvanlig fremgangsmåte, men det står seg neppe i retten.
Det følger av håndverkertjenesteloven § 36 1 at:
Det du må gjøre er å si fra at du protesterer på kravet og be om spesifisert regning etter hvtjl. § 36 (1).
Det fremgår av hvtjl § 36 (3) atEn forbruker som har fått rekning, er bundet av den prisen som er oppført, om forbrukeren ikke innen rimelig tid sier fra at prisen ikke blir godtatt. Dette gjelder likevel ikke når en lavere pris følger av avtale eller den oppførte prisen er urimelig.
Når du har bedt om spesifisert regning så fremgår det av loven at:
2)En forbruker som i tilstrekkelig tid før forfall har krevd spesifisert rekning etter § 36, plikter ikke å betale før rekningen er mottatt.
Når det gjelder spørsmålet ditt om erstatning fremgår det av hvtjl § 28 tredje ledd at:
Jeg ville fått taksert skadene og holdt tilbake et tilsvarende beløp, så lenge det ikke godtgjøres at det ikke er begått uaktsomhet eller feil.
Påbygg/renovering er det nok håndverkertjenesteloven som gjelder. Det er for dette tilfellet neppe av betydning da håndverkertjenesteloven inneholder en tilsvarende begrensning for prisoverslag (maks 15 % overskridelse) som bustadoppføringsloven. Det er neppe tvil om at det du har fått er et prisoverslag, da det uttrykkelig er omtalt som dette.
Det ble sikker rett i 2016 at prisoverslag etter bustadoppføringslova er å oppfatte som fast, låst pris. Jeg kjenner ikke til tilsvarende rettsstatus om begrepet "prisoverslag" etter håndverkstjenesteloven. I dette ligger relevansen av hvilket lovverk som gjelder for situasjonen til huseieren.
Om det er slik at prisen må anses "uttrykkelig avtalt" etter håndverkstjenesteloven § 32 (2) (altså fast pris her også), så ser jeg ikke noen rett for entreprenøren til å kreve mer enn prisoverslaget. Å be om spesifisert regning hvis det ikke er behov for det utfra synspunktet om fast pris, burde være unødvendig. Å bestride mottatt regning er noe annet.
selvmurer av egen bolig i porebetong