3,701
24
3
Prisoverslag - Overskridelse. Hva kan faktureres?
4
0
Hei!
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Jeg har fått et prisoverslag på påbygg/renovering av en del på mitt hus, dette prisoverslaget inneholdt detaljer på alt av materiell fordelt på hvert rom osv.
Jeg har signert dette og arbeidet er utført, men ikke 100% ferdigstilt enda.
Så til problemet, jeg har nå fått regningen for dette og den er vesentlig høyere enn prisoverslaget.
Grunnlaget bedriften gir for denne høyere regningen er at det er brukt flere timer enn antatt (selv om dette ikke er oppgitt i det opprinnelige prisoverslaget, og ikke noe jeg har mulighet til å kontrollere). Materiellkostnadene er også mer enn dobbelt.
Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet, men de gir kun generelle råd og ikke noe som hjelper meg.
Spørsmålene mine er:
- Må bedriften spesifisere hva og hvorfor det er ekstra kostnader relatert til materiell (evt hvilke varer det er ut over opprinnelige prisoverslag) ?
- Må bedriften gi en spesifikasjon av regningen, eller holder det med en totalsum?
- Siden de ikke har oppgitt timer, kan de da ta betalt for "ekstra timer" uten å gi en grunn for overforbruk?
- Under arbeidet så har snekker gjort skader på eksisterende allerede oppussede deler av huset, er han da erstatningspliktig for dette?
Tusen takk for all hjelp!
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
Jeg har fått et prisoverslag på påbygg/renovering av en del på mitt hus, dette prisoverslaget inneholdt detaljer på alt av materiell fordelt på hvert rom osv.
Jeg har signert dette og arbeidet er utført, men ikke 100% ferdigstilt enda.
Så til problemet, jeg har nå fått regningen for dette og den er vesentlig høyere enn prisoverslaget.
Grunnlaget bedriften gir for denne høyere regningen er at det er brukt flere timer enn antatt (selv om dette ikke er oppgitt i det opprinnelige prisoverslaget, og ikke noe jeg har mulighet til å kontrollere). Materiellkostnadene er også mer enn dobbelt.
Jeg har vært i kontakt med forbrukerrådet, men de gir kun generelle råd og ikke noe som hjelper meg.
Spørsmålene mine er:
- Må bedriften spesifisere hva og hvorfor det er ekstra kostnader relatert til materiell (evt hvilke varer det er ut over opprinnelige prisoverslag) ?
- Må bedriften gi en spesifikasjon av regningen, eller holder det med en totalsum?
- Siden de ikke har oppgitt timer, kan de da ta betalt for "ekstra timer" uten å gi en grunn for overforbruk?
- Under arbeidet så har snekker gjort skader på eksisterende allerede oppussede deler av huset, er han da erstatningspliktig for dette?
Tusen takk for all hjelp!
Prisoverslaget er på 1,4mill, det er overskredet med ~10% (altså ~150 000). Timeantallet påstås å være oversteget med 20%.
Vet dette er innenfor loven som sier 15%. Men stusser litt hvordan dette fungerer i praksis. Regner med at alle håndverkere bare hadde fakturert 15% ekstra dersom de ikke måtte spesifisere hvorfor det koster ekstra.....
Fikk estimert oppløft på tak til 40-50000 og det endte på 127000 eks mva.... Byggmester sier at det var mer utfordrene enn han trodde så det ble dyrere.. De jobbet blant annet 2 helger og brukte 155 timer totalt på jobben..
Om jeg kommer noen vei gjenstår å se..
Det jeg stusser mest på at de er så motvillige til å forklare hva som kostet ekstra. Jeg tenker det må være lett for de å sammenligne de opprinnelige estimatene med faktiske utgifter.
Er enig at de burde gi en grunn for at de skal gå mye over estimatet, ellers er vel 15% tillegg innenfor.
For egen del hadde jeg en rørlegger i Oslo en gang, han ville ha signatur på timeliste etter en dags arbeid, jeg sa at jeg kunne signere men jeg har jo fastpris så det betyr ikke noe. Å har du fastpris var svaret.
Det er i hvert fall lov om håndverkstjenester muligens også bustadopføringslova som regulerer dette. Muligens, siden du ikke oppgir annet enn "påbygging/renovering på en del av huset".
Hvis bustadoppførngslova kommer til anvendelse, har du en HR-dom fra 2016 om prisoverslag som kan avklare: https://byggmesteren.as/2016/04/15/hoyesterett-prisoverslag-er-bindende-for-entreprenor/
Lov om håndverktjenester har en bestemmelse i § 9 nr 1, jf §33 via §32 om tilleggsarbeide som skal sikre bondefangeri av forbrukeren. Har ikke tjenesteyteren gitt gitt lyd fra seg om høyere pris underveis (og du ordlegger deg som om så), ligger han tynt an, 15% eller ikke 15%.
Så må det også nevnes at har du selv gitt opphav til tilleggsarbeide, enten ved å konkret be om slikt eller ved å "vabbe i veien" for tjenesteyteren (mer generelt: forhold på din side) vil en vurdering bli mer usikker.
Skade på din eiendom følger alminnelige erstatningsregler. Her kan motregning være relevant siden ditt og tjenesteyterens krav springer ut av samme forhold.
selvmurer av egen bolig i porebetong
En prisantydning derimot er ofte formulert slik at denne faktureres etter medgått tid og materiell på fakturabetalers risiko. Likevel; det finnes en plikt til å holde fakturabetaler informert og underrettet om de løpende kostnadene, men det er ikke like strenge regler rundt varslingsplikten og overskridelsesgrenser.
Dersom TS har godkjent en prisantydning kan det godt være at den nye fakturaen er ihht lovverket. Dette blir avhengig av hva som er formulert i tilbudet TS har akseptert.
Det er mindre interessant hvor regnestykket ble feil så lenge det faktiske forbruk av timer og materiell kan dokumenteres. Er man i tvil så kan ev entreprenør legge frem leverandørfaktura. Påslag for materiell bør uansett være avtalt på forhånd. Spesifiserte timelister bør uansett alltid vedlegges faktura. Men det er det mange entreprenører og håndverkere som slurver med.