O_K
   #41
 431     0
Avdupping bak var et kriterie sist jeg handlet bil.
Og lastelengde på minst 180cm med førersete stilt til meg. Antar at det ikke blir en utfordring når man går opp i bilstørrelse.

Burde være uproblematisk med de fleste mellomstore stasjonsvogner og oppover ja.

   #42
 5,569     0
Psv021; kan være greit å flytte førstehjelpsutstyret ut av hjulbrønnen. Kan love deg at den dagen du får bruk for det har du stroppet fast ett eller annet over så du aldri får fatt i det Wink

Ja, enig i det. Når vi er på langtur med fullt bagasjerom gjør jeg (stort sett) det. Til vanlig ikke, men jeg tenker da at om det blir akutt behov klarer jeg å få det ut på 30 sekunder.

Samtidig vil ikke tilgang til noen bandasjer etc hjelpe dersom det står om sekunder... Nå har ikke jeg brannslukkingsapparat i bilen, noe alle selvsagt burde ha, men det hadde jeg ikke lagret nede i dette rommet pga behov for rask tilkomst.

Jeg er imidlertid ganske komfortabel med å ha hengerfestet liggende her. Den jernklumpen vil jeg ikke ha flyvende rundt i bilen hvis det smeller. Så må jeg heller ta ut hundeburet for å få tak i det. Har også alle lastestropper, reservehjul, dekkpumpe etc lagret her.

I dag slo det meg at varseltrekanten også har sin plass i dette rommet.
Det er litt klønete av Volvo å lage en løsning som forutsetter helt tomt bagasjerom for å få ut varseltrekanten. Den kunne de lett funnet en plass til enten i sideveggene, i bakluken eller i et nedfelt rom i selve gulvluken som man kunne komme til ovenfra.
   #43
 1,104     Trøndelag     0
Under gulvet i bagasjerommet er ikke ideelt for varseltrekant (eller førstehjelpsutstyr) nei. Mine siste biler inkl nåværende Volvo har hatt den i bakluken.
   #44
 3,587     0
Min forrige bil hadde reservehjulet under all bagasjen i bagasjerommet. Mildt sagt noe upraktisk når du sto der med flatt hjul.

Jeg opplevde riktignok adri det. Den ene gangen i mitt liv jeg har opplevd flatt hjul var med den bilen jeg har nå, der reservehjulet henger oppunder bilen og er "fullt tilgjengelig". Det må sveives ned med den sammenfoldbare, lange sveiva til saksejekken. Problemet er at etter ti år var den jekken fullstendig umulig å operere lenger; jeg mått kjøpe en ny jekk. Men jeg har måtte beholde den lange, sammenbrettbare sveiva fra den gamle jekken, siden det er eneste mulighet for å få firt ned på bakken reservehjulet som henger oppunder bilen.
   #45
 628     Bergen     1
I Toyota Hiace er det bare å løsne en bolt bakerst i lasterommet, så deiser reservehjulet boms i bakken under bilen. -Veldig greit, helt til du inser at bakenden av bilen må jekkes opp for å faktisk klare å få frem hjulet, og bilen står på jekken, uten fremhjul.. Laughing
   #46
 6,009     Finnmark     0
I Toyota Hiace er det bare å løsne en bolt bakerst i lasterommet, så deiser reservehjulet boms i bakken under bilen. -Veldig greit, helt til du inser at bakenden av bilen må jekkes opp for å faktisk klare å få frem hjulet, og bilen står på jekken, uten fremhjul.. Laughing

Kunne fjerne bøyle som holdt oppe dekket på mine gamle Hiace.... 😁
Signatur
   #47
 628     Bergen     0
Og det sier du NÅ? Grin

Jeg har skiftet en håndfull Hiace-hjul opp igjennom tiden, men oppdaget aldri noen måte å løsne forsiden av hengekøyen.. Blush

Nå har jeg byttet til ford, som har funnet en annen måte å komplisere hjulskift på..