Et lager som er gåent lager ofte en annen lyd enn et som er i orden. Det du beskriver høres for meg veldig ut som et defekt hjullager. Siden du ikke hører forskjell ved svinging, virker det sannsynlig med et defekt lager på bakakslingen. En kan lett bli lurt med tanke på lokasjon av lyden. Det er mine tanker rundt saken. Håper du finner ut av det
Ps, Vinterdekk, spesielt piggdekk kan jo også lage en slik lyd, men regner med dette er utelukket siden lyden oppsto plutselig. Det går jo an å bytte over til sommerdekk som en metode for å utelukke dekk. Det tar tross alt litt kortere tid enn å skifte hjullager.
Nå er det vell kun hjullager bak. men de kan jo være noe rundt diferensialen på gearkassen. den følger jo stort sett hjulhastigheten. kan jo sjekke om det er slark i utgående flenser fra gearkasse. de som drivakslene er koblet til. se om det eventuelt svetter noe olje rundt der.
gjerne mer før, men var vell ganske mange som kjørte rundt med bakaksler som "sang" litt. Samme greiene inni diffen på framhjulsdrevne biler også, så ikke umulig det.
Gjerne registrert deg på ett nissan forum? ofte mye bra kunnskap på sånne steder. helt sikkert en annen, ett eller annet sted i verden som har slitt med det samme.
Ikke noe gøy med sånne ting. kjenner til følelsen når man er langt hjemmefra..
Den videoen åpnet en ny mulig feilkilde - lageret som holder drivakslingen på høyre side av motoren. Hvordan skal man klare å komme til der for å lytte da tro? (Når man ikke har tilgang til noe særlig løfteutstyr.)
Hjullager høyre bak er det det jeg håper det skal være. Det burde gi mye mening i.o.m at jeg byttet venstre bak for rundt 35.000km siden. Det vil jo gi mening om den andre siden ikke henger så veldig langt etter.
Nå ser det ut som denne turen må forlenges med 100mil til, så da blir det 400mil til man er hjemme igjen. I tillegg til lokal kjøring. En fin illustrasjon på veikvaliteten: foreløpig har 5 lyspærer gått på denne turen. Begge parklys foran, begge skiltlys og et baklys.
Er kanskje ikke så mye du får gjort med gearkasse der du er uansett? ville bare sjekket att det var nok olje og tatt det litt rolig. diferensial ligger vell ofte langt nede på gearkasse, så der er vell siste stedet som får for lite olje.
Hjullager klarer du kanskje å skifte uten for mye verktøy. kommer langt med skiftenøkkel, hammer og dor. kan bruke de gamle lagerringene til å slå inn de nye. går ut i fra du har vanlige koniske lagre da..?
Hjullager bak er enkle å bytte. Hjullager foran tror jeg ikke jeg har sjans på, selv hjemme (basert på videoer sett tidligere). Kommer i hvertfall ikke til å gjøre noe med noen av dem før jeg kan merke at noe er løst der.
Jeg har med pipenøkkelsett, men ikke fastnøkler. Mangelen av fastnøkler og målebånd er det som har stoppet meg fra å bytte ytre styreledd. Dvs, jeg har ikke klart å finne noe sted som selger verktøy. Bildelsjappe har jeg klart å finne, og med originalt delenummer lar det seg gjøre å bestille.
Må si jeg er skuffet over kvaliteten på styreleddet - det har bare gått ca 35.000km.
Det går jo an å demontere bak å rengjøre og skifte grease. da ser du kanskje om det begynner å bli utslitt. koster ikke stort mer en arbeidet de da. vet på bla noen lastebiler med koniske lager er det serviceintervaller på skifte grease. ser ofte fælt ut det gamle fettet. holder omtrent evig vist det blir gjort sammen med nye simmeringer.
For to dager siden føltes motoren veldig slapp. I dag var den enda verre. Satt på ODB2 live monitor (som jeg alltid har liggende i bilen) og oppdaget at turbotrykket ble negativt ved gasspådrag, både med og uten belastning. Etter litt feilsøking viste det seg å være en vakuumslange som hadde hoppet av. Jeg satt den på og syntes den satt noe løst, men med motor på tomgang var det ikke mulig å dra den av for hånd. Hvordan i all verden har den klart å hoppe av under kjøring, evt mellom to kjøreturer hvor panseret ikke har vært åpent?
Jeg begynner ikke å demontere noe for å se om det er en feil der. Det blir for mye famling i blinde. Man må jo ha en indikasjon på at det er noe feil i området man begynner å demontere i. Om et hjullager er så lite slitt at man ikke merker noe til det når man rister i hjulet når det er jekket opp, er det også for lite slitt til at man trenger å bry seg med det. Å prøve å dytte fett inn i lagre av denne størrelsen har jeg ikke tro på. De er jo "sealed".
Jeg heller mot at problemet er i diff eller det lageret som holder akslingen mellom diff og høyre hjul. Nå har denne lyden holdt seg stabil i 200mil. Da tar jeg sjansen på at det holder en stund til.
En kan lett bli lurt med tanke på lokasjon av lyden.
Det er mine tanker rundt saken. Håper du finner ut av det
Ps, Vinterdekk, spesielt piggdekk kan jo også lage en slik lyd, men regner med dette er utelukket siden lyden oppsto plutselig. Det går jo an å bytte over til sommerdekk som en metode for å utelukke dekk. Det tar tross alt litt kortere tid enn å skifte hjullager.
kan jo sjekke om det er slark i utgående flenser fra gearkasse. de som drivakslene er koblet til.
se om det eventuelt svetter noe olje rundt der.
gjerne mer før, men var vell ganske mange som kjørte rundt med bakaksler som "sang" litt.
Samme greiene inni diffen på framhjulsdrevne biler også, så ikke umulig det.
Gjerne registrert deg på ett nissan forum? ofte mye bra kunnskap på sånne steder.
helt sikkert en annen, ett eller annet sted i verden som har slitt med det samme.
Ikke noe gøy med sånne ting. kjenner til følelsen når man er langt hjemmefra..
https://m.youtube.com/watch?v=L8aasJIJDhw
Hjullager høyre bak er det det jeg håper det skal være. Det burde gi mye mening i.o.m at jeg byttet venstre bak for rundt 35.000km siden. Det vil jo gi mening om den andre siden ikke henger så veldig langt etter.
Nå ser det ut som denne turen må forlenges med 100mil til, så da blir det 400mil til man er hjemme igjen. I tillegg til lokal kjøring. En fin illustrasjon på veikvaliteten: foreløpig har 5 lyspærer gått på denne turen. Begge parklys foran, begge skiltlys og et baklys.
Hjullager klarer du kanskje å skifte uten for mye verktøy. kommer langt med skiftenøkkel, hammer og dor. kan bruke de gamle lagerringene til å slå inn de nye. går ut i fra du har vanlige koniske lagre da..?
Jeg har med pipenøkkelsett, men ikke fastnøkler. Mangelen av fastnøkler og målebånd er det som har stoppet meg fra å bytte ytre styreledd. Dvs, jeg har ikke klart å finne noe sted som selger verktøy. Bildelsjappe har jeg klart å finne, og med originalt delenummer lar det seg gjøre å bestille.
Må si jeg er skuffet over kvaliteten på styreleddet - det har bare gått ca 35.000km.
https://m.youtube.com/watch?v=6H8c-FNMlsA
Jeg begynner ikke å demontere noe for å se om det er en feil der. Det blir for mye famling i blinde. Man må jo ha en indikasjon på at det er noe feil i området man begynner å demontere i. Om et hjullager er så lite slitt at man ikke merker noe til det når man rister i hjulet når det er jekket opp, er det også for lite slitt til at man trenger å bry seg med det. Å prøve å dytte fett inn i lagre av denne størrelsen har jeg ikke tro på. De er jo "sealed".
Jeg heller mot at problemet er i diff eller det lageret som holder akslingen mellom diff og høyre hjul. Nå har denne lyden holdt seg stabil i 200mil. Da tar jeg sjansen på at det holder en stund til.