#21
 767     0
vet ikke hvilke slange som var løs, men kan jo være det veksler mellom vakum og trykk i forbindelse med turbotrykkregulering. kan jo sette på en slangeklemme vist det skjer igjen.

Tenkte på hjullager bak. de sitter løst bak en simering. ikke så mye smøring i 20 år gamme grease vist den har rullet jorda rundt noen ganger. kommer gjerne litt vann inn over tid også. men var bare ett tips på ting du kunne gjør uten deler osv. men siden det er usikkert om lyden kommer derfra, blir det litt i blinde ja.

Er vell bare hjullager og ett par lager i diferensialen som holder hjulhastighet ja. trodde kanskje de i diffen forandret litt lyd med belastning, men vet jo aldri.

Russland du er eller? tok "taxi" der for par år siden. der var vell helst alle hjullagrene slutt. støtdempere var ca sykkelpumper og foringer ikke eksisterende. samt en ekstrem hylelyd i siste gear. men skulle vist være sånn.. Smile

når det likevel er begrenset hva du får gjort langs veien, er det vell ikke så mye mer å gjøre en å krysse fingrene å kjøre. går nok bra Smile

  (trådstarter)
   #22
 5 003     Sørnorge     0
Det var ene slangen i en T-kobling rett ved vakuumtanken. Tror ikke den får trykk noen gang. (I så fall ville denne og flere slanger blåst av ofte, i.o.m at de ikke sitter særlig godt.) Turboens variable finner styres av fjær / vakuum.

Hjullager bak er en helt lukket enhet som har feste for aksling på en side og bremseskive på den andre.
Hjullager foran derimot, er slik at man kan se lageret med simring.

Egentlig burde både diff og lageret på høyre drivaksling forandre lyd ved varierende belastning. At så ikke er tilfelle er betryggende.

Jeg håper jo at hele problemet kommer av slarken i styrelageret. Fikk t.o.m tak i LED-pærer. "LED" er ganske internasjonalt ord. Gammel pære i hånda, fire fingre i lufta, og ordet LED, var nok til å bli forstått. Hvis jeg har forstått rett kommer nye endeledd i posten på mandag. Men fastnøkler for å bytte endeleddet, og målebånd for å justere spissing vet jeg fortsatt ikke hvordan jeg skal få tak i. Et papirmålebånd fra Ikea som tilfeldigvis lå i sekken kan komme til nytte....
   #23
 767     0
åja ja ok. tenkte du hadde koniske lagre. ja nei da går det nok ikke.

for å få de omtrentlig, kan du telle rundene når du skrur ut det gamle. men kun vist den nye er helt lik da. kontramutter viser også ca hvor den stod.
tau eller fiskesnøre fra likt mål senter bakhjul og senter forhjul, for så å måle avstand bakkant og framkant felg mot tauet på forhjul.
eller la ratt og hjul være låst i en posisjon, så skrur du ut eller inn til den passer nøyaktig som før. mange måter for å få de ca rett. finnes sikkert videoer på youtube osv.

Men de lager nå ikke noe lyd de da. merker de helst på dødgang ratt eller sporing. kanskje en svak dunkelyd når vrir på rattet når bilen står stille.

er styrekule du tenker på?
Bil: Hul lyd - hjullager, girkasse eller annet? - kule.jpg - Anonym
  (trådstarter)
   #24
 5 003     Sørnorge     0
Jeg har et lite håp om at lyden kommer av at slarken kommer fra dekkene som følge av at spissingen er feil når styrelageret er slitt. Det er søkt, men verdt å håpe på. Litt av håpet bygger på at jeg justerte spissingen til 0 sist, slik at slarken kan ha gjort at det faktisk har blitt toe-OUT. (Mener å huske at toe-in skal være 0-2mm i følge fabrikk.) Med toe-out er håpet at det kan gi litt annen lyd enn normalt for slitt styrelager.

Fastnøkkel er en større utfordring enn å finne alternative målemetoder.

Også er det jo alltids en fare for å ikke klare å skru av mutteren uten muttertrekker (risikerer at kula bare snurrer).
   #25
 767     0
ja nei vanskelig å si. normalt vil den vel dra hjulene ut framme ved pådrag, og desto mer ved slark.
så litt inn er vell ofte normalt på framhjulstrekk, så ikke umulig. men burde gjerne merket det sporet unormalt mye? men kanskje ikke så lett på dårlige veier.

kula sitter normalt veldig godt i konen, så det går sikkert fint. men vist den går rundt så setter du jekken mot kula og legger press på den, så låser den seg.

vist det ikke er rotasjonsretning på dekkene, kunne du jo kanskje skiftet høyre og venstre, eventuelt fremme og bak.
  (trådstarter)
   #26
 5 003     Sørnorge     0
Det finnes bra veier innimellom også (ellers ville jeg ikke fått testet opptil 130km/t). Det er ingen tegn til sporing. Men så er heller ikke slarken veldig stor.

Jeg må kanskje finne et sted å kjøpe brekkjern også for å dra ut konen. Trelasthandel har jeg heller ikke sett noe til. Kanskje man må kjøpe en sag også den dagen man finner en verktøybutikk og hente seg en stubbe i skogen for å få satt trykk konen. Det gjør jo ikke jakten enklere at man ofte ikke har sjans til å gjette hva slags butikk man står utenfor før man har gått inn. Det eneste man kan identifisere på avstand er dagligvarer og bensinstasjon. Og googles kart stemmer i mindre enn 20% av tilfellene.
   #27
 767     0
Ikke så lett da nei Smile

for å løsne konen bruker du hammer og slår på motparten markert rødt på bildet. oftest faller de ut selv da. eller hjelpe litt med brekkjern eller prøve å få satt litt press på den med jekken mens du slår.
Bil: Hul lyd - hjullager, girkasse eller annet? - kulee.jpg - Anonym

  (trådstarter)
   #28
 5 003     Sørnorge     0
Håper det ikke har satt seg så veldig etter bare 35.000km. Jeg får uansett ikke gjort noe med dette før jeg har snublet over en verktøysjappe. Og finner jeg verktøy er vel sjansen stor for at den har de verktøyene man trenger.
I går dukket det opp luftdreven muttertrekker i matbutikken. Det hjelper jo ingenting uten kompressor. Kanskje det dukker opp nyttige verktøy også en dag?
  (trådstarter)
   #29
 5 003     Sørnorge     0
Nå, nær 400 mil etter at jeg først merket lyden, er kilden identifisert, til en hvis grad i alle fall. Lageret som holder høyre drivaksling ved hjørnet av motorblokka er definitivt slarkete. Drivakslingen slarker også, men her er jeg usikker på om det bare er slark fordi nevnte lager slarker, eller om det også er problem med leddene på akslingen. Hvor mye bevegelse skal det være i disse leddene? Det er litt mer bevegelse i leddene på høyre side enn på venstre side, med fare for at jeg lurer meg selv p.g.a. slark i nevnte lager. Så da kommer spørsmålet, er aksling på begge sider utslitt, eller er det bare nevnte lager? Hvordan avgjør man om bevegelsen i leddene på drivakslingen er for store?

Jeg prøvde å finne delenummer til disse delene.
Det ser ut på tegningen at drivaksel høyre har delenummer 39204AW325, og lageret ved motorblokka ha delenummer 39776AW300. Men ingen av disse delenummerene gir noen fornuftige treff på ebay. Noen forslag?
http://nissan4u.com/parts/primera/el_p12e/2004_9/type_106/power_train/front_drive_shaft_ff_and_front_drive_shaft_repair_kit_ff/illustration_1/
   #30
 767     0
Bra du fant det i det minste.

Er det ett ekstra støttelager på den lengste drivakselen dette da?

kjenner ikke til siden du bruker, men ofte er de jo kopiert og redigert litt fra fabrikantens egne system. er ikke alltid de er 100% til å stole på har jeg erfart. litt rart att de lageret skulle være så sjeldent til en såpass kurant bil..?

ang drivledd er det ikke godt å si. er jo en aksel med ledd i begge ender, så pinnestivt blir det jo uansett ikke. vil vell naturlig kjennes verre ut jo lengre akslingen er også.