(trådstarter)
   #31
 5,111     Sørnorge     0
Det er et lager som støtter akslingen innenfor indre ledd på akslingen. Jeg skrudde løs dette da jeg tok ut girkassa for noen år siden, så ingen tvil om at den er der.

Angrer nå på at jeg ikke undersøkte hvor stive leddene var da jeg hadde akslingen ute. Jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag for å si noe om tilstanden på leddene nå.

Pleier man å bytte hele akslingen eller bare leddene?

Nissan4u har gitt meg riktige nummer på alle deler tidligere, så dette er første gang den viser feil i så fall. Men Nissan endret alle delenummere for et par år siden, men det har ikke byd på problemer å søke på de gamle delenummerne før nå.


   #32
 767     0
Har vært svært lite borti denne type bil, men er vell en form for støttelager da ja.

Har sett noen ganger att det faktisk er rimeligere med komplett aksel med ledd. men normalt er det vell sjeldent noe feil med selve akslingen.

Er jo en eldre bil, og vist mansjetter er ok og det er grease på leddene, tror jeg ikke jeg hadde tatt kostnaden å skiftet de vist de ikke knepper og vibrerer osv. lyden du hører kommer nok uansett ikke fra leddene.

kan alltids ta et kjapt søk vist du har regnr eller noe. styrer mye med allslags greier, så begynner å få god trening i å studere delefilmer og søke etter delenr..
  (trådstarter)
   #33
 5,111     Sørnorge     0
Takk O,en. Sendte PM med regnummer.

Mansjettene på ytre ledd på begge sider har et lite hull hver. De har vært igjennom 4 eu-kontroller med disse hullene uten at det har blitt bemerket. Har tørket av dem i forkant av hver kontroll for at hullene ikke skal være så åpenbare. At fettet finner veien ut der tyder på at det tetter slik at ingenting kommer inn. Spørsmålet er jo hvor mye fett som er igjen på innsiden. Men jeg regner jo med at det ikke er mansjettenes jobb å holde fettet på plass, så det burde ikke være så ille.

Jeg kjenner ingen vibrasjon i rattet ved kjøring. Det er ingen kneppelyder, annet enn en og annen klunk hvis man treffer skjevt på en kant, noe jeg tilskriver slarken i ytre endeledd.
(Denne bilen har faktisk mer vibrasjon i rattet på tomgang enn i fart, da tomgangsturtallet ser ut til å ha truffet resonansfrekvensen til rattet.)

Tanken med komplett ny aksling er jo at man kanskje ikke klarer å få delene av den gamle fra hverandre. Jeg aner ikke hvordan disse sitter sammen. I diffen er jo akslingene bare stukket inn. Drar man de rett ut, finnes det ingen motstand. (Men motorblokka står i veien for å dra høyre aksling rett, slik at man må løsne girkassa fra motoren og vinkle dem litt fra hverandre for å klare å få rett vinkel til å dra akslingen ut.) Akslingen holdes vel sammen av noe mer enn mansjettene?
   #34
 767     0
Tror ikke det kom noen pm.. men så litt på nissan4u, og siden du likevel har litt tvilsomme drivledd, kan du vel gjerne like godt bestille komplett aksel nr 8. da får du jo stort sett alt du trenger, inkludert lager? eksempel her https://www.autodoc.co.no/skf/15005

blir gjerne ikke noe særlig billigere å bestille løser deler, samt sparer deg for en del grisearbeid med å demontere gamle ledd osv.


  (trådstarter)
   #35
 5,111     Sørnorge     0
Jeg så ikke at det var et nummer for komplett pakke jeg, selv om jeg stusset over at det var en ramme rundt som burde hatt et nummer. Takk for den.

PM står som sendt her. Hvis du ikke fikk den, får vi vel sende en bug-melding.
  (trådstarter)
   #36
 5,111     Sørnorge     0
Snodig at den butikken tar 3 ganger høyere pris for venstre aksling enn høyre. Den høyre har jo flere deler
   #37
 767     0
Er ikke godt å si.. mulig de selger mer av den? oftest er vell den høyre lengste en massiv aksel, mens venstre hul, men aner ikke om det har noe med det å gjøre.  

Var bare en tilfeldig nettbutikk. har handlet litt der selv, og normalt går det fint. verdt å merke seg att dette ikke er en norsk side, så toll osv kommer utenom. kan jo tenkes du kommer greit ut av det vist du er i ett annet land.

  (trådstarter)
   #38
 5,111     Sørnorge     0
Ja tanken er å kjøpe her og ta med hjem. Det funker greit å skrive delenummer på en lapp og få en pris. På ebay er den venstre vesentlig billigere enn høyre. Og det er mange pre-owned venstre, men ingen pre-owned høyre på ebay.Tyder på at det er høyre som stort sett slites og de som bytter begge, prøver å selge venstre etterpå.

Jeg har omtrent like mye slark i begge akslinger. Ingen forskjell i lyd om man gir gass, frikobler, eller motorbremser. Ingen forskjell i lyd om man svinger eller kjører rett. Ut av det, og hva som har blitt fortalt i denne tråden, tror jeg det holder å bytte støttelageret, men kommer nok til å bytte hele akslingen for å spare litt arbeid. Også håper jeg å få tak i billige deler her, og utsette arbeidet til jeg kommer hjem.

Etter hva jeg husker trengs både fjærklemmer og flere avtrekkere for å løsne nok forstilling for å komme til nok til å få ut akslingen. Også var det dette med at girkassa må løsnes og vinkles for å dra akslingen ut av diffen. Det krever nok også litt heiseverktøy. Sist jeg gjorde dette var det en del av et større prosjekt, så mulig jeg ikke trenger fullt så mye demontering denne gangen. Uansett trengs mye verktøy jeg ikke har her.
   #39
 156     0
Etter hva jeg husker trengs både fjærklemmer og flere avtrekkere for å løsne nok forstilling for å komme til nok til å få ut akslingen. Også var det dette med at girkassa må løsnes og vinkles for å dra akslingen ut av diffen. Det krever nok også litt heiseverktøy. Sist jeg gjorde dette var det en del av et større prosjekt, så mulig jeg ikke trenger fullt så mye demontering denne gangen. Uansett trengs mye verktøy jeg ikke har her.


Etter hva jeg kan se i rep.manualen så er det ikke nevnt at girkasse trengs å løsnes:

https://zinref.ru/avtomobili/Nissan/009_10_Manual_Nissan_Primera_P12_Service_Manual_ENGLISH/475.htm

De neste par sidene viser også hvordan ting ser ut inne i mansjettene.
  (trådstarter)
   #40
 5,111     Sørnorge     0
Nei. Manualen er ikke helt riktig på det området. Å fjerne ABS-sensor er f.eks unødvendig. Boka sier akslingen må holdes i rett vinkel for å dras ut, men nevner ikke at dette krever flytting av motorblokk i forhold til girkasse for å nå den vinkelen. Jeg lirket og dro lenge før jeg forsto det sist.