29,386
70
33
Bildekk lekker - kan det fikses?
5,111
Sørnorge
0
Et venstrehjul på begge bilene har lagt seg til en vane å slippe ut luft. De kan holde på lufta i flere uker, og plutselig over natta kan lufttrykket halvere seg. At de kan holde på lufta i flere uker, betyr ikke at de kan finne på å slippe ut lufta to netter på rad. Det virker altså litt tilfeldig når det skjer. Jeg misstenker at de lekker hvis de parkeres med trykk på "rett" sted. Etter en sommer i garasjen hadde begge hjulene tømt seg så mye at jeg kunne trykke inn dekksidene med en finger.
Det er altså en lekkasje av type liten. Er dette noe som kan fikses på et vis, eller må jeg trå til med to nye dekk pr bil?
Det er altså en lekkasje av type liten. Er dette noe som kan fikses på et vis, eller må jeg trå til med to nye dekk pr bil?
Hvis ikke er det nok felgkanten som er for ujevn så ikke dekket tetter mot. Da må dekket av og felgkanten poleres.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hull i dekket
Rust på felgen så skjøyten mellom dekk og felg ikke holder tett
Ventilen lekker
Siden dekket slipper luften så sporadisk, er det ikke sikkert at det slipper nok luft til at det lager bobler i vannet.
Alle disse tingene bør kunne fikses uten nevneverdige problemer, men du må vel uansett til et dekkverksted. De burde kunne hjelpe deg temmelig greit. Må du bytte dekk, må du bytte to pr bil, hvis det ikke kan oppdrives like som du alleede har, da det er ulovlig å kjøre med forskjellige dekk på samme aksel. Tvilsomt at det blir oppdaget før eu-kontroll, men likevel..
Var sånn før, men det har dem gått bort fra. Nå må kun samme typa være likt.
§ 13-3.Hjul, dekk på bil:
2. På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming.
På noe 35" til en offroadbil jeg har sleit jeg med lekkasje mellom dekk og felg. En grei løsning der var å legge på tykk vulkaniseringstape på felgen, før dekket ble presset på plass. Dette var pga. rust på stålfelg. Hvis det er alufelg, bør dårlig klarlakk fjernes, så må det pusses og lakkeres.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Sliter også med lekkasje på offroadbilen. Men der er det som regel kvister mellom dekk og felg
Ventil hender at ikke er skrudd helt inn ja. Ventil inn/utskruingsverktøy har de på biltema.
Her riktignok med litt pysete 31" dekk. Blir fort litt sølete når man blir dratt sidelengs med 8 psi i dekkene
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
SJ413 med 30x9,5-15, bur og kjempesvart rullgardin på sjåfør Ikke no anna. Ikke sperrer, heving eller noe annet tull Satser heller på riktig fart og sporvalg
Her fra bilen var "nybygd". Har vel brukt mindre enn 25000 på bilen totalt inkludert 6 år med drivstoff(nå kjører jeg ikke så mye da).
Jeg har prøvd såpevann på ventilene, uten å se noe som lekker. Men hvis de lekker periodisk skal det godt gjøres å se akkurat når det skjer. Litt påfallende at begge er venstrehjul på begge. Det burde jo indikere at jeg har kjørt på noe på venstre side på en eller annen liten vei. Gir det noen god indikasjon sprute såpevann over hele hjulet, eller må hele hjulet senkes i vann for å finne noe? Kanskje pumpe det litt ekstra først i håp om å presse ut noe?
Jeg visste ikke at regelen med like dekk på samme aksel ikke lenger gjaldt. Men å kjøre med dekkmønster som ikke blir symmetrisk om bilens senter gir så elendige kjøreegenskaper at det ikke er aktuelt å prøve, selv om det ene hjulet ikke engang er synlig slitt. Det er ille nok å kjøre med nye dekk som har spesifisert "outside" og ikke spesifisert rotasjonsretning, eller om ett dekk er skjevslitt og motsatt dekk ikke er skjevt.