#51
 797     østfold     0

Ingen som har kjennskap til om motor/svinghjulproblemene på avensis har blitt fikset på modeller nyere enn 2008?

Den avensisen jeg prøvde på torsdag er en favoritt. 2010-modell, 2,0l D-4D. Den har 3000km igjen av garantien.

Det skal være forbedret etter hva toyota sier, uansett så tar de dette på garantien.Bilen min fikk tett oljesil etter 6år, det fiksa dem med garanti i 2013, pris 25000,-.
Er du nøye med olje skift, ikke driver småkjøring, så løp å kjøp.

Det har hvert noen toyota motorer som er blitt byttet av forhandler på garanti. Det skrikes fælt om dette, men husk det er mange toyota på veien. å det meste av slikt fikses på garanti da toyota overhodet ikke er vanskelige på slikt...

   #52
 3,042     Akershus     0
Vil også anbefale eldre bil og stell av denne på egenhånd. Hvis man kan dette/villig til å lære seg det og interesserer seg for det. Jeg liker ikke tanken på at enkelte skal skifte bremser selv og ikke aner hva de gjør.

En bekjent rev hele maskineriet ned i sin SAAB 9-5, overhalte motor med tøffere innmat, ny girkasse med Quaife LSD. Bremser pusset opp eller byttet til største versjon original. Foringer, dempere, fjærer og krengningshemmere oppgradert til ettermarked som er langt bedre enn original (polyforinger etc). Dette gjorde vel at en 2003 SAAB 9-5 kom på rundt 100.000, men bilen er jo som ny. Drøyt 300 gamp og med diffen så klarer bilen å dytte dette ned i underlaget. Forbruket går gjerne ned med riktig map også.

Jeg handler mye bildeler fra utlandet. Som Hondaen sier så er det penger å spare, spesielt i forhold til merkeverksted. Et annet tips er å følge med bilklubber for tips og råd.
  (trådstarter)
   #53
 5,111     Sørnorge     0

Det beste må vel være å kjøpe en bil til 30-50.000,- I forhold til en ny bil og verditap så kan man jo nesten bare grave den ned og kjøpe en ny billig bruktbil når man skal bytte over fra vinterdekk til sommerdekk


På mange måter enig med deg. Men ikke helt.
Annonser på aktuelle modeller i den nevnte prisklassen har kommentaren "motor starter ikke".
Bilen jeg nå har ble kjøpt for 50k, 2004modell. Reparasjonene de 3,5 årene jeg har hatt den har summert seg til ca 50k. Nå er det forestående en ny rep til antagelig rundt 20k om den skal komme igjennom EU-kontroll. Jeg elsker bilen - ingen annen bil har gitt meg mulighet til å kjøre 100mil i ett strekk uten å bli sliten. Min første tanke var å kjøpe en ny bil av samme modell med lavere km og bruke den jeg har som delebil, men det viser seg at det ikke er å oppdrive samme modell for under 80k. Skal jeg da legge 80k i en "ny" 10 år gammel bil, eller 150k i en 3åring med samme tilbakelagte kjørelengde? Saken er at bilen jeg har var tidlig ute med utstyr som andre mellomklassebiler først kom med 4-5 år senere. Da snakker jeg sikkerhetsutstyr og utstyr som jeg faktisk har stor praktisk nytte av. Med kravlista til utstyr og lastelengde er det ingen andre modeller til salgs enn den modellen jeg har til under 150k. Valget mitt har falt på at en 3åring er verdt dobbel pris av en 10åring, og antagelig har igjen minst dobbelt så lang levetid, tiltross for at 3åringen har elektronisk parkeringsbrems. Bruksslitasjenivået kan være likt, men enkelte ting som er vanskelig tilgjengelig morkner jo selv om de står ubrukt.

Det hører med til status at de utgavene av bilen jeg har, som er til salgs, har gått 250-300Mm kortere enn min. Og at en 10år gammel bil, proppfull av utstyr, med 400Mm tilbakelagt distanse, ikke har hatt større reparasjonsbehov enn kr 50k på 3år er imponerende.
  (trådstarter)
   #54
 5,111     Sørnorge     0


Ingen som har kjennskap til om motor/svinghjulproblemene på avensis har blitt fikset på modeller nyere enn 2008?

Den avensisen jeg prøvde på torsdag er en favoritt. 2010-modell, 2,0l D-4D. Den har 3000km igjen av garantien.

Det skal være forbedret etter hva toyota sier


Vet du noe om når det ble forbedret? Googling gir meg inntrykk av at det skjedde i 2008, men det inntrykket er kun basert på at de jeg har funnet som har fått det problemet har hatt 2007 eller eldre.
At toyota viser goodwill med en bil som er under et år over garantien er bra, men det er ingen garanti for at de vil vise det med en bil som er 30Mm over garantien.
   #55
 797     østfold     0
Tror 07 modell d4d 1-ad motorene, var de siste med svinghjul og dyseproblematikk, og noen tette dieselfilter..
Jeg har en 07 modell og er strålende fornøyd.
Jeg har hatt mange biler igjennom 35år, å man kan vel si at det man sparer på å kjøpe gammelt, får man igjen i reparasjonskostnader, nyere bil, mindre kostnader, sånn er det bar... om man ikke er uheldig da.
Jeg googla og rota fælt selv etter en bil type som skulle passe meg og ha lave kostnader.

Jeg endte opp med en avensis som hadde hatt alle feila, og blitt fikset på toyota. Bilen hadde gått 180000 når jeg kjøpte den, nå er den gått 200000 og er som ny Smile
  (trådstarter)
   #56
 5,111     Sørnorge     0

Vil også anbefale eldre bil og stell av denne på egenhånd. Hvis man kan dette/villig til å lære seg det og interesserer seg for det. Jeg liker ikke tanken på at enkelte skal skifte bremser selv og ikke aner hva de gjør.


Jeg har først og fremst ikke tid da jeg heller vil prioritere huset. Dernest har jeg ikke garasjeplass før husoppussing er ferdig.
Kunnskapen mangler også, men det mangler om alt jeg driver med, og har en tendens til å dukke opp like etter at det er behov for den.

Hvis noen har lyst på en Primera P12 (st.v), 2004, 1,9dci acenta ESP som overhalingsprosjekt er det bare å rope ut.
Den har alt tilgjengelig utstyr unntatt skinnseter, el justering av seter og adaptiv fartsholder. Dvs bl.a. klimaanlegg, esp, xenon nærlys, ryggekamera, avtagbart hengerfeste, side-airbagger justerbart ratt i lengde og høyde, førersete justerbart i 10 retninger, kjørecomputer, 8 alufelger, fjernstyrt sentrallås/alarm.
Ubetydlig brukte, meget bra Uniroyal sommerdekk (jeg fikk sjokk over hvor dårlige continentaldekk er i nødbrems på våt asfalt da jeg fikk muligheten til en direkte sammenligning).
Piggfrie vinterdekk (Gode Nokian foran, noe søppel bak som kjører på siste sesong. Kombinasjonen gjør bilen behagelig normalstyrt!)
Kamaksling, ventilløftere, registerreim og gløderele ble byttet ved 350Mm. Bakdempere og bremsekalippere/klosser ved 360Mm. Turbo ble byttet av forrige eier ved 330Mm. (Og selvsagt er andre småting som filtere, kjølevæske, olje, batteri, lyspærer, osv. også byttet.)

Det store problemet med bilen er slark i forstilling. Jeg har ikke hatt mulighet til å løfte den opp for å finne ut hvor omfattende dette er. Jeg antar at bærekuler og noen ledd i styringen er slitt.

Andre defekter:
Servo har en oljelekkasje ved høy belastning. Den bruker ca 1dl servoolje pr 20.000km. Forbruket kommer hovedsaklig ved lukeparkeringer. (Oljenivået synker ikke i ferietid med få lukeparkeringer.)
Motor svetter litt, men det synes lite på oljeforbruket.
Dieselforbruk i 80km/t på CC: 0,48l/mil i følge kjørecomputer. Dette lå på 0,46l/mil for 2 år siden. (Strekningen gamle E18, Holmestrand-Sande brukes som diagnosestrekning månedlig. Det var slik jeg oppdaget at bremsekalippere måtte byttes.) Det merkes i motbakker at motoren har blitt svakere på disse to årene. Den klarer f.eks ikke lenger Lierbakkene på 5. gir.) (Virkelige målinger tyder på at kjørecomputer viser ca 10% høyere enn faktisk forbruk.) Fabrikksoppgitt forbruk er 0,50l/mil.

Komplett servicebok frem til 330.000km. Den har nå gått ca 392.500km.

En bruktbilforhandler antydet at han kunne gi rundt kr 20.000 for bilen.
  (trådstarter)
   #57
 5,111     Sørnorge     0

Tror 07 modell d4d 1-ad motorene, var de siste med svinghjul og dyseproblematikk, og noen tette dieselfilter..
Jeg har en 07 modell og er strålende fornøyd.
Jeg har hatt mange biler igjennom 35år, å man kan vel si at det man sparer på å kjøpe gammelt, får man igjen i reparasjonskostnader, nyere bil, mindre kostnader, sånn er det bar... om man ikke er uheldig da.
Jeg googla og rota fælt selv etter en bil type som skulle passe meg og ha lave kostnader.

Jeg endte opp med en avensis som hadde hatt alle feila, og blitt fikset på toyota. Bilen hadde gått 180000 når jeg kjøpte den, nå er den gått 200000 og er som ny :)


Betryggende å høre at noen har gått det samme sporet som jeg antagelig kommer til å gå. Men jeg går altså for en 3åring som ikke har hatt feilene, og forhåpentlig tilhører en generasjon hvor disse problemene er fikset før salg.

pwb
   #58
 2,291     Ski     0


Bilen jeg nå har ble kjøpt for 50k, 2004modell. Reparasjonene de 3,5 årene jeg har hatt den har summert seg til ca 50k. Nå er det forestående en ny rep til antagelig rundt 20k om den skal komme igjennom EU-kontroll.



Du har da kostet på bilen 70k siste 3,5 år. Vet ikke hvilken bil du har, men kan vel trygt si at en ny bil ville i hvertfall tapt seg deg dobbelte på 3,5 år så du har jo da spart 70k, i tillegg så elsker du bilen og da må vel følelsen av å ha spart 70k være god? Hvis du får den igjennom EU og da har den i 2 år til med kanskje 30k til i utgifter så er det jo fortsatt enormt med penger spart.
   #59
 797     østfold     0



Bilen jeg nå har ble kjøpt for 50k, 2004modell. Reparasjonene de 3,5 årene jeg har hatt den har summert seg til ca 50k. Nå er det forestående en ny rep til antagelig rundt 20k om den skal komme igjennom EU-kontroll.



Du har da kostet på bilen 70k siste 3,5 år. Vet ikke hvilken bil du har, men kan vel trygt si at en ny bil ville i hvertfall tapt seg deg dobbelte på 3,5 år så du har jo da spart 70k, i tillegg så elsker du bilen og da må vel følelsen av å ha spart 70k være god? Hvis du får den igjennom EU og da har den i 2 år til med kanskje 30k til i utgifter så er det jo fortsatt enormt med penger spart.

Ser jeg skrev tett filter, men mener så klart tett olje sil...
  (trådstarter)
   #60
 5,111     Sørnorge     1
50+50 =100
Men, ja, jeg er veldig fornøyd med kjøpet. Hvis en 3åring til 150k holder 5-6år uten større reparasjoner vil det gi samme årlige kostnad.

Planen var å la "mekanikeren min" bytte det som trengs i forstillinga, men han har ikke hatt tid etter at jeg ba ham om det i høst, og sier han heller ikke kommer til å få tid den neste måneden. Han jobber på lastebiler, slik at privatbiler bare er noe han kan ta når det er ellers er oppdragstørke, og kun for kjentfolk.

Alle andre verksteder har jo vist seg totalt inkompetente:
Oljeskift = glemmer å skru til filteret slik at olja spruter ut ved start.
Bytte lyspære = sprekker lykteglasset
Bytte registerreim = overdrar skruene i toppen slik at den måtte gjenges på nytt.
EU-kontroll = ikke godkjent pga lang liste med mangler og estimert 18k i rep.kost. Jeg tok bilen til "mekanikeren min" og han fant INGEN av feilene som var påpekt. Tok den så til et annet verksted for etterkontroll og de fant heller ingen av feilene.
EU-kontroll = Bil ikke godkjent pga rust på bremseskivene (hos merkeverksted). De bytter så skiver, EU-godkjenner bilen og jeg henter den. Inn mot første kryss går pedalen rett i bunn uten noen bremseeffekt. Verkstedet ser på saken og konkluderer at bremsekraftforsterkeren tilfeldigvis har tatt kvelden på de første meterne jeg kjørte bilen. (De vil jo ikke innrømme at de ikke prøvde bremsene etter skivebytte og før de EU-godkjente den.) Etter mange uker på verksted for å vente på deler viser det seg at de hadde montert bremseklossene feil da de byttet skiver.

Jeg kan holde på i det uendelige om bilverkstedhistorier opp igjennom årene. Gjett hvorfor familien min ikke bruker samme verksted to ganger. Selv om verkstedene tar ekstrakostnadene på egen kappe, beviser de også at de mangler elementær kunnskap om eget fagfelt. Hva med alle feilene de gjør som vi ikke oppdager?

Konklusjonen er uansett at jeg har funnet EN mekaniker som er til å stole på. Ingen andre får skru på familiens biler. Er ikke han tilgjengelig bytter jeg heller bil!