8,702
73
5
DSG-kassene til VAG
8,022
Bærum
0
For moro skyld kan jeg jo sjekke "tempen" på dette forumet også - svarene ellers er ganske så tvetydige.
Noen som har noen mening om kvaliteten på DSG-kassene til VAG? Har lest så mangt - men som vanlig så er det jo stort sett problemene som blir belyst på nettet - og ikke det som bare fungerer..
Noen som har noen mening om kvaliteten på DSG-kassene til VAG? Har lest så mangt - men som vanlig så er det jo stort sett problemene som blir belyst på nettet - og ikke det som bare fungerer..
Signatur
I Europa har man valgt å ikke tilbakekalle noen eksemplarer, ei heller utvide garantien.
Så vidt jeg skjønner er det primært 7trinns kassen med tørrlamellclutch som har skapt problemer pga varmgang.
Spørsmålet er om det er høyrisikosport å kjøpe en VAG m/DSG og drøye 100k km tilbakelagt...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg kjörer Passat som firmabil og er stort sett fornöyd med kassen. Når du setter den i revers tar det et örlite irriterende sekund för du kan gasse. Har ikke opplevd problemer med den
En på jobben fikk byttet sin 7-trinns tørrplate (1 år gammel bil), nå har han bytta inn og kjøpt Kia isteden og er kjempefornøyd med respons og lyd fra automatkassa i forhold :-)
Jeg har valgt å holde meg unna. Hvis jeg skal ha en slik bil vil jeg ikke betale mere enn at jeg kan bytte bilen uten å føle at jeg har lidd noe tap, Dvs jeg ville ikke gitt mye for en slik bil. En del av grunnen til det er at jeg ikke føler at Møllerfolka ivaretar mine interesser.
Men det er jo ingen tvil om at det har vært endel rart for andre med DSG.
mye ble bedre med bare opdateringer og oljeskift osv, og en del skifte av mechatronikken, men tror ikke så enormt mye totalhavari på de gamle hvertfall
Å kjøpe en bil som er gått over garanti og reklamasjonstiden og mer enn 100000km er risikosport uansett merke egentlig.. men en liten yaris er nok gjerne litt biligere å drifte;) men er ikke særlig gøy da..
KIA har så vidt jeg vet ikke DSG..?
Toyota hadde vel og en del motorhavari på 1,8 bensinmotoren til Avensis.
Toyota er ikke det det en gang var ;D. Tror ikke det er så stor forskjell på merkene i dag. De bruker mye av de samme delene, og låner motorer av hverandre
Kjøpte hus fra 1942 i 2004. Har siden da renovert, revet, pusset opp, tegnet om og bygget på.
Jobber som teknisk tegner i et RIB-firma på Ringerike som tilbyr Tjenestene: Energimerking/prosjektering-byggeledelse/byggteknikk/forvaltning-tegning/taksering/ansvarlig søker.
Har oppussing av eget hus som hobby
Er her på forumet kun som privatperson.
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/garasje-ombyging-av-hus-fra-1942/msg851318?last=True#msg851318
https://byggebolig.no/tilbygg-pabygg/ombygging-av-hus-fra-1942/msg796479?last=True#msg796479
https://byggebolig.no/garasje-anneks-og-smahus/soppelskur-for-3x140l-og-1x240l-dunke/msg923765?last=True#msg923765
Freelander (eldre modeller) får ikkje bruktkjøpforsiking på pga. myyyyykje feil på den.
Her er jo ei grei oppsummering
Alle andre Range/Landrovere er også bannlyst.
Audi var visst på lista også. Overraskande.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Mercedes står på mange lister de også.. vito var vell kåret til verdens dårligste bil en gang..
stort sett er alt som er simpelt å enkelt bygd, mer holdbart ofte.. som toyota var tidligere hvertfall..?
Sierra var vell bestselger flere år på rad på 80 tallet, men å si at de var en bra bil..? de blir nok å overdrive.
Men min erfaring er at dsg kassene ikke er så dårlige som sitt rykte, selv om de er langt fra feilfrie..
Det som kan slites, og som nevnes er køkjøring i høyvarme, da vil jeg tro at det er lettere for varmgang. I køkjøring pleier jeg å heller styre den manuelt for å slippe for mye opp og nedgiring. Kjøkjøring er i det store hele ikke bra for hverken DSG eller annet girkasse med lamellclutch.
Satser på kassa holder. Med ny bil har jeg iallefall reklamasjonsmuligheter. Kjøpte ene og alene DSG fordi jeg synes den er svært behagelig og kjapp. Bilen går meget pent når man har 7gir å veksle mellom.
Angående SAAB:
Oppgraderingen av veivhusventilasjonen var sterkt subsidiert av SAAB og kostet 300 kroner i deler. Det var veivhusventilasjon kombinert med for lang intervall på oljeskift som var problemet så det som står i artikkelen er det at hvis man ikke har kostet på bilen 300 kroner i deler så vil den ikke bli forsikret.
Motorgarantien ble også utvidet til 8 år for "problemmodellene".
Forrige eier snakket han hadde problemer med at den ikke var presis; at den var hard. En programvareoppdatering av firmwaren i kassa og han fikk en ny bil sa han.
Nå vet jeg at det florerer rykter om at svinghjulet ryker etter en tid på disse. Et uavhengig verksted strekker seg så langt som "Det er ikke om den ryker, men når" og at de jevnlig bytter svinghjul. Møller avkrefter dette og sier at dette kun gjelder på 1.6l utgaven. Så får man tro dem man vil. NAF skriver at DSG kassene til VW kan ha problemer med sluring.
Møller var jo ute og sa at VAG var så pålitelig at det ikkje var behov for lengre garanti enn 1 år, snakk om sjølvmål!
Grunn nok i seg sjølv til aldri å handle bli der iallefall, i tillegg til at dei førsøkte å svindle meg med den einaste VAG bilen eg har hatt, så er Møller på svartelista for godt tenkjer eg.
Ikkje uten grunn dei ligg langt under midten på Autoindexen for verksted.
Dei ryker ofte på lågt turtall og høg belasting (dvs. oppoverbakker), det er vel akkurat slik kjøreskuleelever lærer å kjøre i dag?
Sikkert ikke, men er det nødvendig, da? Det fins jo så mye fint...
Jeg rygget litt henger med naboens touran med DSG. Det var den åpenbart ikke laget for. Jeg satt den i R, og så skjedde ingen ting før den fant ut at NÅ skal vi bakover. Da ble det litt drøyt, så jeg måtte bremse litt, og da mente kassa at det var på tide å slippe opp clutchen og stoppe helt. Da måtte jeg jo slippe bremsen igjen, hvorpå kassa etter en stund fikk det bråtravelt med å komme seg bakover igjen.
........
Jeg TROR i hvert fall det er DSG. Relativt ny touran.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vel, er ikke kun DSG man ikke kan rygge med ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=epB9BiOX5hs
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Artig video.
Jeg hadde Touranen (m/DSG) når det store snøfallet kom i Rogaland i vinter. 55 cm snø på 12 timer. Jeg skulle ut fra gårdsrommet og fant fort ut at hjulene hadde liten nytte når hele undersiden av bilen er et stort akebrett. Der stod jeg altså fast på flat mark. Problemet var at det var is mot bakken og at hjulene spant mot dette. Så da var det å få hjelp av noen snille naboer og prøve å få fart på bilen med ruggemetoden. Det var da jeg fant ut at rugging med DSG kasse er enten umulig eller en kreativ affære med girspaken.
Når bilen er i D, så må den litt opp i turtall før clutchen kobler inn hjulene. Men da går det så alt for fort og man spinner på isen. Javel. Trykk inn klutchen. Ånei, trykk på bremsa og vips er alt ruggemoment fra naboene effektivt tatt opp i bremsene. Jeg prøvde å veksle mellom D og N i ruggebølgene, men det ble like mye tull.
Konklusjon: Hjemmekontor til kommunen har fått brøytet. Hjalp ikke så mye, for tre andre naboer hadde klasket i hop og sperret gata uansett.
Personlig liker jeg ikke autogreier og bruker hodet istedenfor.
Gikk ikke det av moten for lenge siden?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg synes det er veldig behagelig med automat. Til kjøring til og fra jobb med litt kø så gir automaten en betydelig økt komfort som mer enn oppveier for ulemper som marginalt høyere drivstofforbruk eller sportslighet.
Kombinasjonen automat og cruisecontrol er også en sikker vinner når man skal på langtur.
Så tror nok at de vil komme mye mer avanserte gearkasser i tiden frammover..
Og ser ut til at flere å flere tar i bruk DSG systemet i dag.
Står vell DSG i Bugatti veyron..? ikke så mange av de på veien, men ser da ut som de klarer seg greit nok..?
mener å huske de var snakk om nye kasser skulle komme med 10 gear?
Standard automatkasser fra et hvilket som helst merke kan virke som uansett oftest er noe svakere en manuele kasser .
Varierer med merket, det.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
noen merker kan ikke tilby moderne gearkasser, og tilbyr gammle trege sluromatic kasser med 3 eller 4 gear.. kanskje 5 i nøden..
disse er sikkert holdbare å fine vist man ikke bryr seg så mye om forbruk eller komfort.. skal man forbi en bil å to så er de kickdown å holde den til rødmerkinga, før den girer opp igjen til et alt for høyt gear.. ofte ikke veldig gunstige å dra tunge lass med disse heller, vist man har en normal motor.. tåler gjerne ikke alt for mye varme uansett..
Ellers så er det nok av tilfeller av de som har kjørt istykker både svinghjul og clutch med manuelt gir og tung last. Eller at både svinghjul og clutch går pga slitasje. En bekjent betalte nylig 28k for clutch og svinghjul til S-max.
Det meste handler om preferanser og jeg må så at jeg foretrekker til og med "sluromat" fremfor manuell på biler i kategorien stor familiebil.
Min bil ble uansett levert med automatoljekjøler i radiatoren, men i de tilfellene kunden bestilte bilen med hengerfeste og AC, ble de også utstyrt med egen radiator og tilhørende vifte til automatolja. Kanskje en grunn til at kassa mi fortsatt lever etter 562.000 km
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Men DSG er ikke sluromat, er det? Jeg trodde forskjellen mellom DSG og tradisjonell automat (sånn bortsett fra at den har to løp/clutch) var at tradisjonell automat er styrt og regulert av oljetrykk, mens nyere automatkasser er som manuelle kasser, men med elektronisk sjalting av girene.
Uansett, så har jeg kjørt DSG i over et år, og jeg kan ikke si det er noe som helst problem for meg nå. Det blir som med alt, en vane, og øvelse gjør mester. Har lukeparkert med henger og jeg, og det gikk helt fint med DSG! Det blir riktig nok aldri så fint følende som en kan gjøre det manuelt, men hvor ofte trenger man dette i det store hele? Kassa girer langt raskere og kjappere enn jeg noen gang vil, så den gjør jo da bedre jobb i 99% av tilfellene for min del.
Min erfaring fra traktor med elektronisk gir, er at det sitter en justeringsknott lett tilgjengelig som justerer hvor raskt clutchplatene slår inn (automatisk tilpasset belastning). Man kan da justere fra "sluromat" til "slå hue i bakruta".
Jeg driver med daglig køkjøring med min Touran (*sukk*), uten at jeg syns den er hakkete. Men jeg merker det når jeg skal rygge. Da kan den ta godt med tid og turtall før den bestemmer seg å sjalte inn clutchen og da gjerne raskt med påfølgende hopp av bilen.
Jeg har ingen justeringsmulighet på innkobingstiden. Men som tidligere sagt, forrige eier hadde problemer med at den "hoppet i gir" og fikk ny programvare. Etter det var den silkemyk i forhold.
Vrøvl! Min 2005 Touran med 1.9TDI fikk byttet svinghjul av forrige eier på rundt 100 000. Fordelen er selvsagt at jeg ennå ikke har hørt om noen som må bytte det to ganger. Men det har en svakhet på flere modeller. Fikk en gang forklart at det er et dobbelt svinghjul som er montert sammen med gummi, og at det er gummien (noe med vulkaniseringen, tror jeg) som svikter på første generasjon av disse. Men generelt måtte dere brukt hagle for å true meg til å kjøpe er bil som ikke har DSG-kasse eller tilsvarende nå som jeg ha kjørt den Touranen et års tid! Det burde være obligatorisk på alle biler.
Edit: Når det gjelder fartsholder (eller cruise control for dere som ikke kan norsk
Og når det gjelder Touran, sitat VG: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10041814:
ang det med svinghjul,gjelder ikke dette alle diesel og bensinturbo bilene da?
Noen dobbeltmassesvinghjul har fjærer og andre gummideler. Felles er at begge kan ryke.
Hvorfor er det mer usymmetri i en 3-sylinders motor enn 4? Dersom vinkelen mellom sylindrene er 240 grader, burde det vel ikke være så langt unna en rekke-4-er, vel? Vet ikke hvordan det er i dag, men på enkelte modeller (før generelt?) så ble jo to og to synlindre tent samtidig, altså med 360 grader mellom tenninger.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
En av dieseldysene på Touranen røyk midt på motorveien med påfølgende (ufrivillig) tauing til Møller. Først skulle de ha 10k for jobben. Så fant de ut at det var en garantijobb (bilen var da 5,5 år gammel). En måned senere fant de så ut at de skulle bytte resten av dysene også. Det var visst en produksjonsfeil i dysene fra Bosch.
Så: Dersom du har Touran Diesel 2.0L 1997-ish, så kan det være en ide å sjekke opp om denne har feil i dysene og skal byttes. Jeg tror de snakket om at fabrikkgarantien var utvidet til 7 år på denne type feil.
Hahaha. Jeg lever visst fortsatt i 90-tallet... 2007 selvsagt
Tror vag begynte med dette på utvalgte modeler på tidlig 90 talllet? da både bensin og diesel.
kommer litt an på hvordan bilen kjøres også.
chipping drar også ned holdbarheten kraftig..
Tror problemet med svinghjul er noe som går igjen på de fleste merker..?
Mitt inntrykk er at vag er gode på å lage effektive motorer som har max moment på veldig lavt turtall, så at noen andre merker med "gammeldagse" seige dieselmotorer, merker gjerne ikke så mye til problemet..?
Noen som vet om de lages ettermarkeds enkle svingjul for DSG?
Er ikke så inne på dette, men programmer som samarbeider med kassen og som ikke øker dreiemomentet på for lavt turtal foreksempel.
Bruker man fornuft så holder de ofte i de lengste:)
Tipper at det er slik med DSG som med andre kasser, det brukes samme kasse på samme motorer men som det tas ut forskjellige effekter tilpasset marked/avgifter, trimmes det innenfor disse rammene så går det bra.
Midas, det går kun på girkassa, hvis man skal tro på en ganske pålitelig kilde: www.cars.about.com/od/thingsyouneedtoknow/a/ag_howDSGworks.htm
Også å holde momentet over et lengre register, samtidig at man kan ved ofte gå ned noe i drivstofforbruk, er også noe som bør være et pluss. men alt som går rundt, går sundt eller noe..
DSG systemet er på ingen måte et dårligt system, å er nok noe av de "beste" man kan få i dag sånn sett.. men at de kunne hatt større marginer på hva de tåler av maksimal motorefekt, hadde nok gjort ting litt anerledes.. men vekt å miljø å div spiller nok inn, og selvsagt økonomi;)
Svinghjulsproblemet er ikke så veldig relatert til kun DSG, desuten kommer de nok noe nytt på den kanten snart også sansynligvis
Tror Mitsubishi/Fuso faktisk bruker dette i lette lastebiler nå om dagen?
Jeg har 2007 2.0L touran med DSG. Bilen har fått nylig byttet samtlige dyser. Nå etter det opplever jeg at bilen til tider oppfører seg litt underlig. På enkelte turtall (2000-ish) og med svakt pådrag, virker det som den "vingler" og hopper opp og ned et par hundre omdreininger i et lite nøkk, men uten at den sier at den skifter gir. Bilen nøkker en del når dette skjer og med riktig turtall og pådrag, kan den bli ganske så ujevn.
Siden turtallet hopper litt opp og ned, så antar jeg dette er klutching fra DSG kassa. Men jeg har ikke opplevd slik vingling før. Før dysebyttet var DSG-kassen silkemyk uten slike hopp.
De aller fleste som har kjørt dem over 100 000, ja. Jeg trodde det i hovedsak var 1.9-modellen, men det er godt mulig at toliteren også er utsatt. Men det du nevner der, høres mer ut som en av dysene som ikke opererer optimalt.
fått noe anelse hva det kan være?
Samme motor som meg. Jeg holder på å sjekke det opp. Er det noe som har kommet med dyseskiftet, så mener jeg det er Møller som må fikse det. Problemet er at jeg har særdeles dårlig erfaring med å gå tilbake til Møller med en hunch og en følelse. Da finner de nada og fakturerer deg 750+mva.
Jeg har en USB til ODBII adapter for å koble seg på databussen i bilen (som jeg brukte flittig på min forrige Passat). Håpet å ta noen plott av turtall, gir, fart og modus mens jeg kjører for å se om jeg ser det på kurvene. Men den virker ikke lengre
*edit* Og ja, bilen er gått 120 eller så
Et morsomt faktum er at Skoda har færre feil enn VW, og Audi har flere. Årsaken er ganske enkel: Først kommer en funksjon på Audi, og kjøperne får noe nytt og kult, men fungerer samtidig som alfatestere. Et år senrer kommer funksjonen til VW, og da er de verste feilene luket ut, så de er betatestere. To år senere kommer funksjonen endelig til Skoda. Kjøperne er de siste som får den, men da bare fungere den. ;D Jeg holder meg i midten med VW, Audi hadde aldri vært aktuelt. Jeg opererer mer på statistikk enn typen "jeg har da aldri hatt noe galt med min bil". Eneste gang jeg ikke gjorde det, var med Renaulten. Det angret jeg på helt til jeg endelig fikk solgt svineriet... Fransk bil? Aldri mer.
NAF hadde en gang i tiden en oversikt over merke og type med en omtale om hva som er typiske feil. Men den er ikke å oppdrive nå. Nå pusher de kun disse testene sine med selgersvada på hjemmesiden. Og autoindex er bare en kundetilfredshetsundersøkelse. Hva eier syns om bilholdet, ikke hva som faktisk er galt...
http://www.dinside.no/907728/de-beste-og-verste-bruktbilene
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10067345