Ja - hvis man fornyer bilen forholdsvis ofte. Men hvis man har 10 års sykluser kan man faktisk fort finne at den bilen man selger knapt er interessant i markedet lenger. F.eks om en kjøper ny dieselbil i dag og forsøker å selge den om 10 år kan det kanskje arte seg annerledes enn å selge/kjøpe dieselbil i bruktmarkedet i dag....
Tror faktisk det er verre om man selger etter tre år, det er nå den store endringen skjer. Om ti år så vil prissegmentet av ti år gamle biler være mye diesel og bensin uansett og verditapet er ganske nærme 100% likevel.
Oddbjoh: Hvordan kan hybridbiler bruke 3x mer enn politikerne tror når de generelt er oppgitt til å ha ca 20-30% lavere utslipp enn tilsvarende rene bensinbiler? Når det gjelder ladbare hybrider avhenger det mye av bruken, men BMW opplyser at på deres modeller brukes bensinmotoren nesten aldri (jeg antar at de henter ut statistikk ved service).
Ta f.eks. Outlander hybrid, det står at den skal bruke 0.19 på mila mens folk generelt rapporterer 0.6 på langkjøring selv etter å ha ladet batteriet i begge ender. Kan ikke tenke meg at 0.19 er bare 20-30% under tilsvarende uten hybrid
Joda, forbruket for ladbare hybrider avhenger som jeg sa mye av bruken, men veldig få driver bare med langkjøring, så for de fleste vil forbruket ende langt under 0,6 over tid.
0,6 er nå uansett latterlig lite for en såpass stor bil.
Forbruk har alltid vært avhengig av mye rart, i hovedsak kjørestil. Man greier ikke lage en testsyklus som tar høyde for alt.
Det er ikke nødvendigvis målingene det er noe gærent med, men måten de brukes til å beregne avgifter. Det er jo noe ganske høl i hue når man får bilen mye billigere fordi noen har dyttet inn ei lita batteripakke, og den potensielt kan bruke mindre drivstoff hvis man gidder å X , tar seg bryet med Y, orker å holde ut Z ... osv.
Noen kan sikkert kjøre en sånn ladehybrid på 0% av oppgitt, andre vil bruke mange ganger mer enn oppgitt. Bensinbilen vår kan jeg fint kjøre på 250% av oppgitt, men også på 70% av oppgitt (i snitt ser den ut til å ligge ca. 1% over oppgitt, så vårt kjøremønster er nok ganske likt testen).
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
@frodes - 0.6 er lite ja, men det er fortsatt tre ganger over 0.2 som er oppgitt. Og det er når man kjører den pent OG lader i begge ender. Uansett hvordan man vrir og vender på det så er dette store tunge biler (og de blir enda tyngre pga drivlinjen) og da kommer de til å bruke mer enn en småbil.
Jeg tror ikke det er noen som greier å kjøre en ladehybrid ned mot forbruket i testen i praksis. Husk at oppgitt rekkevidde på den beste ladehybriden (outlander) er ca 5 mil, reellt neppe mer enn tre. Verstingene som BMW X5 viser seg i test på blandet kjøring å bruke 1.2 liter på mila og ikke 0.33 som reklamen sier, det er nesten 4x - http://e24.no/bil/biltester/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536
3 dager i uka går vår bensinbil bare noen få km til/fra barnehage. Det burde vel en ladegreie klare uten å bruke annet enn strøm?
Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
3 dager i uka går vår bensinbil bare noen få km til/fra barnehage. Det burde vel en ladegreie klare uten å bruke annet enn strøm?
Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?
Hvis du ikke bruker varmeapparatet eller AC, det ikke er for kaldt (bilen går fossilt når det blir kaldt nok) og noen få km er under tre mil tur retur så stemmer det ja. Samtidig ville du da greid deg med den minste og rimeligste elbilen på markedet
Golf GTE klarer ca 25 km på batterier.....testet i Finnmark... .kanskje 30 km om sommeren.....
Helt klart at man kan kjøre billig med ladehybrid, om det er mye små kjøring.... Med mye langkjøring bør man ha vanlig hybrid uten så mye batteri vekt, for å få lavest forbruk......
Men tror man blir ødelagt i hodet av strømdrevne kjøretøy, har jo nesten rekkeviddeangst med elsykkelen
Syns forøvrig politiet kunne tatt elbiler som kjører neddugget i 70 km/t på motorvei, for å komme seg hjem
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg kjøpte dieselbil i forfjor når min forrige bil ble totalvraket og jeg trengte en ny bil kjapt, og har ikke angret på det.
Det kan være lurt å kjøpe dieselbil og det kan være dumt. Det kommer helt an på bruksmønster, bosted, budsjett, tidshorisont og egenskapene til den spesifikke bilen.
Jeg ville nølt med å kjøpe dieselbil om:
- Jeg bodde i eller nær en stor by, der jeg ofte måtte kjøre i byen - Jeg hadde stort budsjett (jo mer man bruker, jo mer kan man tape) - Jeg hadde lang tidshorisont (mye kan skje på 5-10 år) - Jeg hadde mye småkjøring og lite langkjøring
Tror faktisk det er verre om man selger etter tre år, det er nå den store endringen skjer. Om ti år så vil prissegmentet av ti år gamle biler være mye diesel og bensin uansett og verditapet er ganske nærme 100% likevel.
Joda, forbruket for ladbare hybrider avhenger som jeg sa mye av bruken, men veldig få driver bare med langkjøring, så for de fleste vil forbruket ende langt under 0,6 over tid.
Forbruk har alltid vært avhengig av mye rart, i hovedsak kjørestil. Man greier ikke lage en testsyklus som tar høyde for alt.
Det er ikke nødvendigvis målingene det er noe gærent med, men måten de brukes til å beregne avgifter. Det er jo noe ganske høl i hue når man får bilen mye billigere fordi noen har dyttet inn ei lita batteripakke, og den potensielt kan bruke mindre drivstoff hvis man gidder å X , tar seg bryet med Y, orker å holde ut Z ... osv.
Noen kan sikkert kjøre en sånn ladehybrid på 0% av oppgitt, andre vil bruke mange ganger mer enn oppgitt. Bensinbilen vår kan jeg fint kjøre på 250% av oppgitt, men også på 70% av oppgitt (i snitt ser den ut til å ligge ca. 1% over oppgitt, så vårt kjøremønster er nok ganske likt testen).
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Jeg tror ikke det er noen som greier å kjøre en ladehybrid ned mot forbruket i testen i praksis. Husk at oppgitt rekkevidde på den beste ladehybriden (outlander) er ca 5 mil, reellt neppe mer enn tre. Verstingene som BMW X5 viser seg i test på blandet kjøring å bruke 1.2 liter på mila og ikke 0.33 som reklamen sier, det er nesten 4x - http://e24.no/bil/biltester/lav-avgift-hoeyt-forbruk/23582536
Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Hvis du ikke bruker varmeapparatet eller AC, det ikke er for kaldt (bilen går fossilt når det blir kaldt nok) og noen få km er under tre mil tur retur så stemmer det ja. Samtidig ville du da greid deg med den minste og rimeligste elbilen på markedet
Helt klart at man kan kjøre billig med ladehybrid, om det er mye små kjøring....
Med mye langkjøring bør man ha vanlig hybrid uten så mye batteri vekt, for å få lavest forbruk......
Men tror man blir ødelagt i hodet av strømdrevne kjøretøy, har jo nesten rekkeviddeangst med elsykkelen
Syns forøvrig politiet kunne tatt elbiler som kjører neddugget i 70 km/t på motorvei, for å komme seg hjem
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det kan være lurt å kjøpe dieselbil og det kan være dumt. Det kommer helt an på bruksmønster, bosted, budsjett, tidshorisont og egenskapene til den spesifikke bilen.
Jeg ville nølt med å kjøpe dieselbil om:
- Jeg bodde i eller nær en stor by, der jeg ofte måtte kjøre i byen
- Jeg hadde stort budsjett (jo mer man bruker, jo mer kan man tape)
- Jeg hadde lang tidshorisont (mye kan skje på 5-10 år)
- Jeg hadde mye småkjøring og lite langkjøring
For min del spilte ingen av disse faktorene inn.