Ville du kjøpt en brukt dieselbil i disse tider?

  • Ja - diesel er fortsatt eneste reelle alternativ på større bruktbiler
  • Nei - det blir for dyrt med varslede økning i bompenger og rushtidsavgifter
  • Usikker

   #21
 6,009     Finnmark     0
Jeg har kjøpt elsykkel. 😜

Vi er litt OT nå 😀
Jeg også, og ny diagnose: rekkeviddeangst

Er markedet for brukte dieselbiler i fritt fall? - Screenshot_2016-05-10-19-21-36.png - cozmo
Signatur

   #23
 10,486     Akershus     0
3 dager i uka går vår bensinbil bare noen få km til/fra barnehage. Det burde vel en ladegreie klare uten å bruke annet enn strøm?

Kjører man så kort at det er nok strøm til hele turen, så blir vel forbruket deretter?


Hvis du ikke bruker varmeapparatet eller AC, det ikke er for kaldt (bilen går fossilt når det blir kaldt nok) og noen få km er under tre mil tur retur så stemmer det ja. Samtidig ville du da greid deg med den minste og rimeligste elbilen på markedet Wink


Nei, for én dag i uka har jeg 15+15 mil til/fra jobb.
Signatur
   #24
 4,237     0
@frodes - ja, men hadde ikke du totalt tre biler da Wink

Hvis alternativet er å ha en og bare en bil kan man regne litt på totalt forbruk:

Gitt at alternativet er diesel, som bruker 0.5 vs ladehybrid som bruker 0 på kortkjøring og 0.6 på langkjøring.

- 3 dager * 10 km småkjøring - ladehybrid 0 liter, dieselbil 1.5 liter
- 1 dag * 300 km langtur - ladehybrid 18 liter, dieselbil 15 liter

Da ender du på et totalt forbruk på 18 liter på hybriden og 15 liter på dieselbilen. Tallene ser enda verre ut hvis man sammenligner med noen av monsterhybridene med reellt forbruk på over literen Smile
   #25
 10,486     Akershus     0
Jeg har 3, kona 1. Får ikke én bil som dekker alle behovene, med de to bruksbilene kunne muligens vært kombinert. Legg på to osloturer i uka også, á 5+5 mil.

Ikke tror jeg noe på at en dieselbil går på 0,5 ved småkjøring, og heller ikke at 15+1,5= 15.

Uansett ikke så aktuelt for vår del, jeg er enn så lenge happy med gamle biler jeg kan serve selv.
Signatur
   #26
 736     Drøbak     0
Reellt alternativ er elbil eller kollektivt.
Mellom oss kjører kona og jeg 24 mil daglig i hver vår elbil. Jeg kjører til Oslo, og der ville jeg absolutt ikke vurdert dieselbil. Kona kjører til Kongsberg, og der kunne diesel vært et alternativ. Imidlertid ville bomutgifter og dieselforbruk utgjort en merkostnad på 50k for henne over dagens løsning med elbil.
Signatur
   #27
 3,593     1
Har dieselbil, 19 år gammel, 111.000 km - derav minst 80% på langkjøring (bilferie).

Det som holder meg tilbake fra å kjøpe en nett liten el-bil til bykjøring er at da vil jeg bruke den til det, og til å komme meg til/fra jobb (3,5 km hver vei). Kroppen min trenger 7 km gange pr dag, pluss byturene! Den trenger at jeg ikke kjøper meg el/hybrid-bil.

Elbil er uaktuelt for ferieturer til Finnmark og Lofoten. En hybrid ville gå som en ren fossilbil. Så om jeg skulle fornye, ville det blitt i en bil som ikke (ved sin "miljøvennlighet" og sin "økonomi") fristet meg til å kjøre, istedetfor å gå. Jeg ville velge en ny fossilbil. Om det ble bensin istedetfor diesel, ville det være for å slippe mobbing fra venner/kollegaer med langt framskreden noskofobi.

   #28
 736     Drøbak     0
111000 på 19 år!?!
Bilen min er 2 år og har gått snart 60k...
På langtur er det kun én elbil som gjelder, enn så lenge. Vi kjørte første langtur i vinter. Kaffe og vaffel på Elverum, middag på Alvdal, is i Stjørdal, og bleieskift ved alle tre stopp. Perfekte etapper med små barn, og lengste ladetid var 25 min. Savnet ikke diesel eller bensin ett sekund. Det kommer stadig flere elbiler på markedet, og Chevy (Opel) Bolt er kanskje den første reelle utfordreren til fossilbil for mange.
Signatur
   #30
 5,337     Tromsø     1
Nå er vel dette avhenger av hvor du bor!

Enig! Dersom brukte dieselbiler skulle bli uselgelige i byene sørpå, så kjøper vi dem gjerne i Nord-Norge hvor avstandene er store og bebyggelsen spredt. Til en pris begge parter er noenlunde fornøyd med. Smile
Signatur