(trådstarter)
   #11
 65     1
Enig med dere begge. Tar for lang tid og for dårlig oppfølging i tillegg. Noe av problemet i dag er at alt skal gå så forbanna fort og da det tas snarveier. Eksempelvis Hjulskift på verksted. Da banker de på hjulboltene med muttertrekker, fremfor momentnøkkel. Dessuten er det så som så med kompetanse også. Er vel ikke så mange som ønsker å bli mekaniker heller, så det er vanskelig å få inn kompetente folk
. Jaja, vi får se hva dette ender med. Kommer tilbake med oppdatering. God søndag ☺️

   #12
 10,486     Akershus     0
På "mitt" dekkverksted bruker de momentverktøy ved montering av hjul. Det er ikke alle som slurver.

Ellers, så er det antakelig fullt mulig å overhale motoren. Skadde stempler må byttes, og toppen overhales. Ikke nødvendigvis noen enorm jobb, og ikke noe jeg vil mene at drar ned verdien. Kanskje en jobb for et motorverksted, mer enn et generelt verksted.
Signatur
HSt
   #13
 37,770     Lillestrøm kommune     2
Jeg nevnte for verkstedet at de hadde dratt til hjulmuttere for hardt. Det var ikke mulig for de sjekket med moment. Trolig drar de til med trykkluft uten momentstav og så sjekker de til slutt med momentnøkkel at de har dratt til nok uten at de skjønner at momentnøkkel ikke oppdager at boltene alt er dradd til for mye. Rart at kunnskap er så lav.
   #14
 10,486     Akershus     0
Det er vel noen som tror at momentet er et minimum, og at alt over er bra, sånn at det sitter fast.

Omtrent som med fartsgrenser?
Signatur
TDJ
   #15
 1,649     Asker      2
Ellers, så er det antakelig fullt mulig å overhale motoren. Skadde stempler må byttes, og toppen overhales. Ikke nødvendigvis noen enorm jobb, og ikke noe jeg vil mene at drar ned verdien. Kanskje en jobb for et motorverksted, mer enn et generelt verksted.

Ingen tvil om at motorer kan overhales etter skader; "byttemotorer" som settes inn i mange biler er som oftest overhalte motorer. Poenget er vel at det omtrent ikke finnes et vanlig bilverksted som har verktøy eller kompetanse til å bore opp et sylinder-løp, avrette og balansere en veivaksel eller magna-fluxe kritiske deler. Det finnes spesialiserte motorverksteder som gjør dette.

Har i et "tidligere liv" (Angel) selv demontert og montert flere bil-motorer, men alt spesialarbeid ble overlatt til ekspertene (Cylinderservice (nå Cymo) i Trondheim). Ville aldri drømt om å la et "vanlig" bilverksted få utføre "internjobb" på mine motorer.
Signatur
   #17
 10,486     Akershus     0
Omtrent som med fartsgrenser?

Shocked.. Men, det ER vel slik...anbefalt minimum ?!?
(Eller har jeg tatt så feil i alle disse årene....)


Neida, du har nok rett.

Og som du sier, mye av overhalingen av motor bør spesialister ta seg av. Poenget mitt var mest at en sånn jobb ikke nødvendigvis trenger være enormt vanskelig.
Signatur

  (trådstarter)
   #18
 65     0
Hei igjen!

Da har jeg fått bilder fra verksted, slik det ser ut nå. Venter på endelig avklaring på hva som skal byttes/gjøres.
Siste redigering: Friday, February 14, 2020 2:58:38 PM av Jegern
Hjelp - motorhavari etter reg.reim bytte på verksted. - 20200207_071901.jpg - Jegern
Hjelp - motorhavari etter reg.reim bytte på verksted. - 20200206_154653.jpg - Jegern
Hjelp - motorhavari etter reg.reim bytte på verksted. - 20200206_154708.jpg - Jegern
Hjelp - motorhavari etter reg.reim bytte på verksted. - 20200206_160419.jpg - Jegern
   #19
 1,699     Trondheim     0
Steike, de har løftet av hele karosseriet for å komme til motoren. Jeg må innrømme at jeg hadde trodd det ville være mulig og løfte ut motoren uten å gjøre der.

Jeg må nå være enig med de over - dette tar alt for lang tid. Er da ingen grunn til at dette skal dra ut i tid.
Signatur
   #20
 2,073     klippdalen     0
på enkelte biler med ramme er det ofte kjappere å bare nappe opp karossen Smile


forøvrig så har det vært fest i ene sylinderen iallefall mtp de brukne vippearmene.

så her har stemplene voldtatt ventilene.

de finner vel ut hva som må gjøres.


sender vel sannsynligvis hele motoren til et motorverksted som enten reparerer det som er skadd. eller stter inn ny longblock (kan også hende de vil sette inn bruktmotor fra en annen bil, veit ikke om du som kunde desverre har så mye du kan si på det)

er de heldige så ny topp og nytt stempel m/råde. så er det ok igjen