(trådstarter)
   #21
 65     0
Er nok som @lekteren sier at dette faktisk er raskere på denne. Har bedt om en komplett liste på skadeomfang og hva som byttes/utføres. De anslår forøvrig jobben til 100 000+. Dette dekkes av forsikringselskapet til verkstedet som først utførte regreimbytte og har gjort feilen. Vet ikke hva man kan kreve her, men får bare krysse fingrene for at dette blir helt 100.

TDJ
   #22
 1,627     Asker      0
TS' garanti for at arbeidet blir 100 er kompetansen hos utførende verksted. Dersom det ikke monteres inn en ferdig, overhalt byttemotor (longblokk) med de garantiene som gis for en slik motor, burde TS kreve å få vite fra verkstedet hvilke spesialverksted som skal overhale "vraket" !. Det er penger i dette for utførende verksted siden det er forsikringsselskapet som betaler, blir mange mekaniker-timer. Kjenner ikke priser på longblokk-motorer, men tror denne 2,8 l dieselen stammer fra VM et-eller-annet (Fiat) i Italia og står i mange forskjellige merker, også nytte-kjøretøyer. Skulle tro at overhalt byttemotor ikke burde være veldig vanskelig å få levert.
Signatur
   #23
 5,111     Sørnorge     0
Litt OT...

Finnes det noe varselsymptomer på at reg.reima nærmer seg slutten?
HSt
   #24
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Kollega hadde ulyd fra motoren, trolig fra remmen. Nå var du heldig sa verkstedet, remmen er utslitt. De glemte å sjekke at de hadde forfalsket bytte
av registerreim på denne bilen 14 dager før. Importøren tok fra dem forhandler status og de gikk konkurs.
   #25
 342     Hordaland     0
Jeg fikk bedre dreiemoment på lave turtall etter jeg byttet reim. Så ingen feiljustering av gammel reim som hadde gått 140.000km.
TDJ
   #26
 1,627     Asker      0
Litt OT...

Finnes det noe varselsymptomer på at reg.reima nærmer seg slutten?

Dessverre svært sjelden Blush !
Ulyd kan komme fra utslitte strammere og ruller, men sjelden fra reima selv.
Mange biler tåler ikke en gang en tann's forskyving på reima før ventiler og stempler møtes. Da er det "slutt".
Har vært borti at ny reim gir lyd fra seg; da har det dreid seg om feil stramming av reima. Må i så fall fikses asap.
Å følge nyeste service-anvisning fra produsent er et godt råd. Nyeste fordi det hender at produsent endrer service-intervallet over tid f.eks pga hyppige motorhavarier Shocked.
Signatur
   #27
 3,277     I huset mitt     0
Jeg fikk bedre dreiemoment på lave turtall etter jeg byttet reim. Så ingen feiljustering av gammel reim som hadde gått 140.000km.

Da må den gamle reima ha vært montert 1-tann feil eller noe.Wink

Merk at på mange bilmodeller så er reg-reima helt fin etter eks 120k km, mens lageret i vannpumpa som reima driver er iferd med å dø etter den tiden.
Går lageret og det gir lekkasje, så kan det skje ting med reg-reima og motoren.........Cool

   #28
 1,925     klippdalen     0
Jeg fikk bedre dreiemoment på lave turtall etter jeg byttet reim. Så ingen feiljustering av gammel reim som hadde gått 140.000km.

Da må den gamle reima ha vært montert 1-tann feil eller noe.Wink



om man har diesel så kan jo dette være reelt det. om reima har blitt litt lengre siden den var ny. så vil jo ny reim hjelpe på godt.

også spesielt mtp at de fleste dieselbiler ikke har kiler på reimhjulene, men sitter på kon. da har man jo uendelige justeringsmuligheter. og en grad hit og en grad dit har mye å si på en diesel Smile

   #29
 3,277     I huset mitt     0
Regreima er tannreim og den plages ikke med at den blir så mye lengre. De kevlartrådene i den sørge for det.

Mange kjører nok rundt med 1 tann feil på regreima (common rail så merkes dette mye mindre enn pumpedyse), og oppdager det nok best som beskrevet over med at bilen går bedre etter ny reim som er satt på korrekt.Wink

Reimhjul på kamaksel sitter muligens på kon på noen biler, men kile er det der uansett. Slike ting er designet for at minst mulig feil skal kunne oppstå fra mekanikers side. -Ref trådstarters problem.Wink

Bytte av reg-reim på rett intervall er viktig, ofte ikke pga selve reima men vannpumpe/ lager i løpehjul-strammere, etc.
   #30
 3,210     Vestlandet     1
Det hadde kanskje vært en ide å printe merker på reima, så en kan line disse opp med merker på kam og veiv-hjul? I tillegg til de tradisjonelle timing-metodene selvsagt.

Jeg har bare bytta registerreim en gang. Det var bare en kamaksling, så relativt rett fram. Men husker jeg var veldig nøye med å telle tagger på gammel reim og lage meg merker, og få det likt med den nye reima.