1 556    48    14  

Hjelp - motorhavari etter reg.reim bytte på verksted.

 65     0
Til info er det snakk om en Jeep Wrangler JKU 2013 mod med en 2,8 CRD motor. Denne har gått ca. 68.000 km. 

Den 16. desember leverte jeg bilen til en kjent verkstedskjede for reg.reim bytte. Det gikk dessverre dårlig og resultatet er "delvis" motorhavari. Bilen står nå hos en annen kjede for taksering. Det er opprettet en forsikringssak fra verkstedets side,  som erkjenner at de har skyld. De har ordnet med leiebil, så den saken er grei.

Det nærmer seg nå 2 måneder og det totale skadeomfanget er enda ikke kartlagt. Det er imidlertid konstatert at stempel i sylinder 1 har møtt ventil og at det er hull og skader.  Undersøkelser viser også at det er dårlig kompresjon på de andre sylindrene. Jeg har vært i kontakt med verkstedet som foretar takseringen, de jobber fortatt med å få fullstendig oversikt.

Det jeg frykter er at de ønsker å reparere/ overhale motoren og at jeg sitter igjen med en bil som potensielt sett kan ha en lavere markedsverdi ved salg. Hva er egentlig rimelig å kunne kreve her? Ny motor? Tanken på en bil med en delvis overhalt motor er i alle fall ikke spesielt fristende. 

Hva ville dere gjort?

   #1
 124     Troms     0
Hvorfor skulle bilen få lavere verdi etter en motorreparasjon? Det er jo ikke noen fare for senskader dersom de bytter skadede stempel og ventiler. Eventuelt om de setter inn en brukt motor med tilsvarende km stand.
   #2
 743     Bærum     1
Dersom man har en motor som er tatt godt vare på, med hyppige oljeskift og forsiktig kjøring på kald motor, vil det være en stor nedside ved å bytte til en ukjent motor. Kilometerstanden sier veldig lite om en motors slitasje.

Videre er det alltid en usikkerhet forbundet med en reparasjon av motor. Følgeskader fra en reparasjon er vanskelig dokumenterbare og frafaller etter 5 år.
Signatur
  (trådstarter)
   #3
 65     1
Hvorfor skulle bilen få lavere verdi etter en motorreparasjon? Det er jo ikke noen fare for senskader dersom de bytter skadede stempel og ventiler. Eventuelt om de setter inn en brukt motor med tilsvarende km stand.

Det er alltid en "fare/risiko" for at noe kan gå galt ved en overhaling og det er mange amatører der ute. Ville du latt noen overhale din motor om de ikke en gang klarte å bytte registerreim? Og ville du ikke vært skeptisk om du skulle kjøpe bil der motor var åpnet og overhalt? Det gis sikkert garantier etc. men uansett ville jeg heller hatt min motor intakt med 68 000 på telleverket fremfor en som var overhalt.
  (trådstarter)
   #4
 65     0
Dersom man har en motor som er tatt godt vare på, med hyppige oljeskift og forsiktig kjøring på kald motor, vil det være en stor nedside ved å bytte til en ukjent motor. Kilometerstanden sier veldig lite om en motors slitasje.

Videre er det alltid en usikkerhet forbundet med en reparasjon av motor. Følgeskader fra en reparasjon er vanskelig dokumenterbare og frafaller etter 5 år.

Helt enig. Denne bilen er godt tatt vare på hele veien med hyppige oljeskift og service.

Det er mange flinke mekanikere, men det gjøres også mye feil. Har selv opplevd det tidligere.
   #5
 2 581     I huset mitt     0
Hvis dem overhale motoren såpass omfattende som det høres ut iht første post om lav komp i alle sylindre, så er det jo så mye nye deler i den motoren at det ikke vil påvirke negativt noe fremtidig salg i alle fall.
-Motoren blir jo tilnærmet ny/nullstilt.Wink

Om det gnager tvil om de har peiling de som har mekka til nå;
Foreslå at noen proffe bygger opp den motoren, få papirer på det og gi gass.
  (trådstarter)
   #6
 65     0
Hvis dem overhale motoren såpass omfattende som det høres ut iht første post om lav komp i alle sylindre, så er det jo så mye nye deler i den motoren at det ikke vil påvirke negativt noe fremtidig salg i alle fall.
-Motoren blir jo tilnærmet ny/nullstilt.Wink

Om det gnager tvil om de har peiling de som har mekka til nå;
Foreslå at noen proffe bygger opp den motoren, få papirer på det og gi gass.

Jada, det er absolutt mulig å få dette til og god som ny. Er vel bare generelt skeptisk til kompetansen der ute etter mange dårlige erfaringer. Tongue Løser seg sikker på et vis Smile
TDJ
   #7
 1 459     Asker      0
Ventil møter stempel, potensielle skader:
  • ødelagt/skadet ventil og ventil-styring

  • ødelagt/skadet ventil-løfter/kamaksel

  • ødelagt/skadet register-drev

  • ødelagt stempel

  • skadet stempelvegg

  • ødelagt/skadet råde og rådelager

  • skadet rammelager

  • skadet veiv-aksling

  • annet ?


Rekken kan bli lang og minimum alt dette må kontrolleres/måles slik at de er innen fabrikkens toleranser.
Det er jo ikke slik at en bilmotor kan overhales tilbake til den stand den var ved havari (her 68 000 km) !
"Alt" henger sammen i en stempelmotor og alt må være innom toleranser.

Det billigste for verksted og forsikrings-selskap er uansett å hive inn en original byttemotor (m/garanti) og sende den ødelagte til overhaling hos de som kan...

Hvordan vet man forøvrig at komp er dårlig ?!
Statisk komp-måling er en lekkasje-test hvor man bruker trykkluft.
Realistisk komp måling gjøres med varm motor og start-turtall.

Kontakt med NAF for teknisk bistand kan være en idé om man ikke blir fornøyd.
Signatur

  (trådstarter)
   #8
 65     0
Ventil møter stempel, potensielle skader:
  • ødelagt/skadet ventil og ventil-styring

  • ødelagt/skadet ventil-løfter/kamaksel

  • ødelagt/skadet register-drev

  • ødelagt stempel

  • skadet stempelvegg

  • ødelagt/skadet råde og rådelager

  • skadet rammelager

  • skadet veiv-aksling

  • annet ?


Rekken kan bli lang og min alt dette må kontrolleres/måles slik at de er innen fabrikkens toleranser.
Det er jo ikke slik at en bilmotor kan overhales tilbake til den stand den var ved havari (her 68 000 km) !
"Alt" henger sammen i en stempelmotor og alt må være innom toleranser.

det billigste for verksted og forsikrings-selskap er uansett å hive inn en original byttemotor (m/garanti) og sende den ødelagte til overhaling hos de som kan...

Hvordan vet man forøvrig at komp er dårlig ?!
Statisk komp-måling er en lekkasje-test hvor man bruker trykkluft.
Realistisk komp måling gjøres med varm motor og start-turtall.

Kontakt med NAF for teknisk bistand kan være en idé om man ikke blir fornøyd.

Takk for utfyllende svar og jeg er enig i det du skriver. Har faktisk meldt meg inn i NAF og er i kontakt med juridisk avdeling. Håper på en tilbakemelding idag eller tidlig neste uke med forslag til løsning fra verkstedet.
   #9
 1 652     Trondheim     1
Om din motor blir overhalt med nye sylinderforinger, ny topp osv. så vil jeg jo tro at du da har en motor med 68k km på telleren, men hvor mange av delene har vesentlig mindre driftstid.
Signatur
TDJ
   #10
 1 459     Asker      2
Har faktisk meldt meg inn i NAF  og er i kontakt med juridisk avdeling. Håper på en tilbakemelding idag eller tidlig neste uke med forslag til løsning fra verkstedet.

Etter min mening er det bare en "løsning" her; byttemotor ferdig installert. Vilt at det skal ta så lang tid å finne ut av dette. De aller fleste vil betegne de skadene du beskriver som "totalhavari" av motor. Årsakssammenheng er også rimelig innlysende;
  • reg.reim montert med feil "timing" (havari skjer i så fall umiddelbart ved oppstart),

  • reg.reim montert med feil stramming (havari kan skje helt vilkårlig etter montering).

  • reg.reim ruller og føringer ikke skiftet ut samtidig med reim (skal normalt alltid gjøres)


Uansett er verkstedet 100 % ansvarlig.

De aller fleste seriøse verksteder er "tabbe-forsikret" for å dekke nettopp slike saker og det er vel grunn til å bli litt "kritisk" dersom det tar flere måneder å få ryddet opp....:@@.

(Fra egen erfaring; oljeskift på en 2011 BMW 535 (ca 70 000 km) - lat mekaniker benyttet trykkluftverktøy for å dra til bunnpluggen..., som selvsagt gikk over gjenge med lekkasje som følge. Verkstedet beklaget (sterkt) og ga meg valget mellom oppgjenging og overdimensjonert plugg eller ny bunnpanne. De garanterte at oppgjenging ville være 100 %. Jeg var enig i det, men argumenterte med at bilen da IKKE ville være i standard utførelse lenger (og også med forklaringproblemer ved eventuelt senere salg). Dermed ble det skifte av bunnpanne; total kostnad (for forsikringsselskapet...) var kr 40 000.- siden hele forstillingen måtte demonteres / ned). Hele denne saken tok 3 dager å fikse, lånebil fra verkstedet til bilen var ok igjen.)
Signatur