2,322    69    1  

Hvilken vindusspylervæske er best?

 5,111     Sørnorge     0
Jeg har prøvd et utvalg av spylevæskemerker, og felles for dem alle er at de etterlater seg en hinne på vinduet som nesten ikke synes, men det blir som å kjøre i tett tåke når det kommer billys imot.
Det skal bare noen få drypp med regn og et sveip med viskerne for å få bort denne hinnen, men i tider som disse er det ikke uvanlig at det spruter mer fra veien enn fra himmelen. Altså var f.eks kvelden i kveld som å kjøre i mye tettere tåke enn det faktisk var.

I.o.m at noen få dråper regn gjør underverker prøvde jeg å tynne med vann, men det hjalp ingenting.

Så hva har folk god erfaring med?

   #1
 368     Skedsmo     0
Denne hinnen du snakker om mistenker jeg er dårlige pusserblad som ikke må forveksles med alder på bladene, da blir det liggende igjen en hinne med sprit som damper bort nesten på sekundet. Polering / voks program ved maskinvask påvirker også vinduene.

Mekonomen har den beste spylervæska som også tåler mest kulde i følge en test som ble utført på TV2 i høst, prisen er deretter "dyrest". De billigste spylervæskene tåler bare - 5 °C, da ber du om problemer med spyleranlegget ved bruk.

Signatur
Mvh. "dypen" Smile
  (trådstarter)
   #3
 5,111     Sørnorge     0
Supersikt må prøves. Takk for tipset.

Den forrige kanna med spylevæske var faktisk fra mekonomen. Den som er på nå er fra bilxtra. Jeg forstår meg ikke på tester som rangerer spylevæskene etter hvilken temperatur de tåler. Spylevæske burde jo ha litt andre egenskaper enn å ikke fryse, f.eks å vaske eller ikke etterlate seg en hinne.

Irritasjonsmomentet var ikke nevneverdig mindre da pusserne var nye.
   #4
 368     Skedsmo     0
Det er sikkert ikke noe problem å få spylervæske som duger, konsentrat kan kjøpes, blande selv er alternativ, eller prøve alt som er å få kjøpt for å se hva som er best.

Viktig for meg er at den ikke fryser og helst ikke lukter hjemmebrent ;)
Signatur
Mvh. "dypen" Smile
   #5
 3,042     Akershus     0
Viskerbladene, når de er helt nye, er satt inn med noe voks for at gummien ikke skal aldres i forpakningen. Denne må man få av. Jeg glemte dette da jeg skiftet viskere sist og klarte nesten å overbevise meg selv om at ruta var utslitt. Litt spylervæske på en fille og litt gnukking så er bladene fine.

At spylerveske testes på frysepunkt virker kanskje litt rart, men ingenting er mer irriterende enn at dunken man kjøpte som skulle tåle -15 fryser med -5. At ruten ikke blir 100% ren er en ting, men en film med frost ser man ikke en tøddel gjennom. Det er jo livsfarlig hvis man holder god fart og temperaturen har falt. Mener det var en svensk test som fant ut at Biltemas versjon tettet dysene ved -10. Testfakta eller hva de nå heter. De har også gitt svært gode skussmål til de billigste Biltema bladene, men stryk til de dyre hvis jeg husker riktig.

Jeg lette lenge og vel etter noe som skulle klare kaldere enn -15 da vi var på langtur i jula. Fant noe svindyrt på Shell (70 spenn for 5L elns) som funket bra, men det lukta bygdefjortissfest ved bruk. Tror nesten man må blande selv for å få noe skikkelig.
   #6
 629     Bergen     0
Det er faktisk forskjell på spylervesker. -Jeg har kjørt med "Comma xtream" i snart ti år nå.
-Når jeg må ty til Statoil i nøden blir jeg sittende å banne over å ha betalt tosifret literpris for noe som gir den nevnte hinnen på ruten.

Kjøper konsentrat i 20liters dunker og blander selv etter temperatur, går ca en dunk i året og koster i 4-500 kr dunken på den lokale motorsjappen.
http://www.justcarbatteries.co.uk/index.php/screenwash/comma-xstream-screenwash-65-c-20l.html

Tidligere brukte jeg "klar sikt". Fungerte fint det og..
  (trådstarter)
   #7
 5,111     Sørnorge     0
Den må prøves!

Du bruker en slik i året? I følge teksten tilsvarer det 400 liter. Hvis du kjører 30.000km i året og har 4liter tank, betyr det at du må etterfylle hver 30. mil. Du må altså fylle spylevæske tre ganger så ofte som du fyller drivstoff. Finnes det noen offisiell rekord for slikt?

   #8
 3,042     Akershus     0
Maks utvanning er 400 liter. Da har du 380 liter vann noe som gir 1/19 blandingsforhold. Tipper den blandingen fryser på -1.  ;D

Kanskje ikke så ille, men jeg antar man blander den litt sterkere. Spesielt på vinteren. Hva bruker du, theShadow, og hva er frysepunktet på da?

Edit: Databladet hadde info.
Når, prosent konsentrat, frysepunkt
Autumn / Summer 5 0
Mild Winter 10 -2
Winter 25 -9
Severe Conditions 50 -25
Extreme Winter 100 -65
   #9
 744     Verdens navle     0
... At ruten ikke blir 100% ren er en ting, men en film med frost ser man ikke en tøddel gjennom. Det er jo livsfarlig hvis man holder god fart og temperaturen har falt...

Tror ikke frysing på ruta har så mye med hva væsken tåler av kuldegrader å gjøre. Saken er vel den at de frosthindrende tilsetningene fordamper raskt så snart man spyler ruta. Er ruta veldig kald fryser dermed væsken til is før vindusviskerne har hatt tid til å gjøre jobben sin. Gjelder å vente til det er varme i bilen, slik at ruta ikke er så kald. Det er i alle fall min teori/erfaring.

For min del bruker jeg billig spylevæske fra Kiwi, og har aldri hatt problemer med verken frost i spylertanken eller film på ruta. Skal sies at jeg aldri er utsatt for -30C. ;D
Signatur
Selvutnevnt ekspert på alt
   #10
 3,042     Akershus     0
Eh, hvis kald rute får spylevæsken til å fryse uansett så hadde man hatt et stort problem. Frontruten er ikke oppvarmet når du ligger i 100km/t i -10. Utsiden av denne holder heller nærmere -10. Med vifta på full spiker så klarer du nok å varmen opp flekker, men langt fra hele ruten. Kupevifta konkurrerer i prinsipp mot en enorm vifte som blåser med 100km/t styrke, det er gitt hvem som vinner. Treffer da spylevæsken ruten og har frysepunkt som vann så fryser vannet til is før viskene får gjort stort. Det har noen ganger dette har hendt meg når det har vært skikkelig kaldt og jeg har kjørt med -15 spylevæske av laber kvalitet.





   #11
 744     Verdens navle     0
Kjører ikke så ofte i 100km/t, men i lavere hastigheter er effekten i alle fall tydelig, særlig om man i tillegg har varmetråder i frontruta.

Spyler man rett etter å ha startet kald bil: Iskaker på frontruta.
Litt kjøring i 50-60-sone først: Ingen problemer.
Signatur
Selvutnevnt ekspert på alt
  (trådstarter)
   #12
 5,111     Sørnorge     0
Har aldri opplevd at spylinga fryser på ruta. Behovet for spyling er da heller ikke særlig stort ved kuldegrader. Hinna jeg plages av kommer også sommerstid.
   #13
 3,042     Akershus     0
Saltlaken som konstant ligger på veien i og rundt Oslo på vinteren gjør at jeg spyler absolutt mest på vinteren. Det er verst når det er nedbør for da saltes det mye og det som er på veiene blir til smørje.

Jeg har opplevd en slik frosthinne noen få ganger. Verst plaget har jeg vært med ganske kald bil (da er spylevesken i seg selv kald også) og temperaturfall mens man kjører ganske fort. Når dette skjer på E6 i morgenrushet så er det livsfarlig. Ruten blir til frostet glass i løpet av et sekund.
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     0
Vinter og kuldegrader henger ikke så veldig godt sammen i oslo.
Er det kaldere enn noen få kuldegrader saltes det ikke.
   #16
 629     Bergen     0

Kanskje ikke så ille, men jeg antar man blander den litt sterkere. Spesielt på vinteren. Hva bruker du, theShadow, og hva er frysepunktet på da?

Edit: Databladet hadde info.
Når, prosent konsentrat, frysepunkt
Autumn / Summer 5 0
Mild Winter 10 -2
Winter 25 -9
Severe Conditions 50 -25
Extreme Winter 100 -65


Pleier å blande ca 15-20% generelt, og 40-50% om vinteren.  -Tallene fra databladet gjelder nok helst om bilen står i ro... ;) 


Det skulle tilsi at jeg bruker i underkant av 100 liter i året.  -Mesteparten i saltesesongen.. >Sad
(og bilen går 10 000 i året, ikke 30..)
   #17
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Nå bor jeg på vestsiden av Vestlandet, så det er sjeldent det blir så fryktelig kaldt her. Selv handler jeg det billigste jeg finner der og da, enten det er på Rema eller Biltema. Begge skal tåle -15. Jeg pleier å blande de ut 20-50% med vann, tar en _liten_ skvett med salmiakk, samt en liten _skvett_ med Zalo. Såpass lite at en knapt kjenner salmiakklukten innimellom spritlukten. Himla effektivt. Nå har jeg rett nok oppvarmede dyser på nåværende bil, men jeg har da gjort dette trikset i mange år på flere biler, uten noengang å ha opplevd problemer.
Det jeg og har gjort på flere biler (men ikke nåværende, for der er det vondt å finne slangene), er å forlenge slangen som forsyner dysene med halvannen meter slange, og snurre denne rundt den øverste kjøleslangen til radiatoren. Resultatet er god og varm spylevæske, og DET er effektivt det  ;D Spruter så dampen står rundt bilen.
En tilsvarende løsning kunne en få ettermontert på Saab for noen år siden, det var der jeg hentet ideen fra. Funker som en kule  8)

Forøvrig har jeg ennå ikke sett noen negative effekter på bilen/lakken av å bruke salmiakk/zalo, forutsatt at man er forsiktig med mengden. Salmiakk er jo i utgangspunktet ikke noe sjakktrekk å sprøyte utover billakk vil jeg tro...
Signatur
Kjøpte i 2007 hus på Sotra utenfor Bergen fra 1957, med 1 mål hage og garasje. Holder stadig på med oppussing / vedlikehold, utvidelser og forbedringer Smile
   #18
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
Ja, også glemte jeg godbiten: Jeg bruker "Aquapel" glassbehandling. Sjekk ut QMI. For min del er behandlingen på frontruten fremdeles helt fin, nesten som ny, påført i 2010.
Signatur
Kjøpte i 2007 hus på Sotra utenfor Bergen fra 1957, med 1 mål hage og garasje. Holder stadig på med oppussing / vedlikehold, utvidelser og forbedringer Smile
   #19
 21,481     Enebolig     0
Jeg bruker Biltema, og kan ikke si at jeg har noe å klage på. Mulig det er fordi jeg aldri kjøper 100 kroners dunker.

Biltema kom dårligst ut i en nylig test, så nysgjerrigheten førte til at forrige innkjøp ble gjort på Rema.
   #20
 22,342     Akershus     0
Og hvordan var den? Trodde egentlig det meste av spylervæsken kom fra samme sted uansett.
   #21
 21,481     Enebolig     0
Har ikke fått den oppi dunken ennå, den ble fylt med den siste kannen fra Biltema. Tviler på at jeg vil merke noen forskjell.

  (trådstarter)
   #22
 5,111     Sørnorge     0
Jeg merka forskjell på biltemas og de andre jeg har testet. Den er dårligere til å løse opp møkk på ruta.
   #24
 22,342     Akershus     0
For å være ærlig har jeg ikke hatt problem med noen spylevæsker. Mitt problem er at vindusviskerne er programmert til å gå etter man har spylt. På de fleste biler går viskeren ca tre ganger etter det er spylt. På min bil går den tre ganger og så tar den en liten pause og så en gang til. Da har ruten tørket litt og det blir "klin".
   #27
 71     Lier     1

For å være ærlig har jeg ikke hatt problem med noen spylevæsker. Mitt problem er at vindusviskerne er programmert til å gå etter man har spylt. På de fleste biler går viskeren ca tre ganger etter det er spylt. På min bil går den tre ganger og så tar den en liten pause og så en gang til. Da har ruten tørket litt og det blir "klin".


Audien min visker også på den tullete måten og oppnår ikke annet enn å dra driten utover igjen. Har funnet ut at hvis jeg trykker hendelen ned på enkelvisk mens den visker etter spyling, så kommer ikke det ettervisket. Fryktelig dårlig forklart, men altså hendelen først mot rattet for å spyle og så et trykk ned rett etterpå. Da viskes det bare tre ganger uten den fryktelig irriterende ettervisken seks sekunder senere.

Vet at det går an å programere bort med sånt diagnoseapparat, men har ikke rotet meg til det enda..
  (trådstarter)
   #28
 5,111     Sørnorge     0
Jeg unngår automatisk visking ved å spyle med mange små trykk på spyleren i steden for et langt.
   #29
 3,042     Akershus     0
Har ikke hatt bilen i garasjen og uten motorvarmer de siste dagene og det er for det meste Istind spylevæske handlet på Esso/Rema som er på nå. Denne frøs til en fin film da jeg spylte rett etter oppstart og -9/-10 i været. Der væsken fortsatt ligger ganske tykt så er den flytende og fin, men når viskerne har dratt over så virker det som det blir så tynt at vannet fryser.
   #30
 22,342     Akershus     0

Har funnet ut at hvis jeg trykker hendelen ned på enkelvisk mens den visker etter spyling, så kommer ikke det ettervisket. Fryktelig dårlig forklart, men altså hendelen først mot rattet for å spyle og så et trykk ned rett etterpå. Da viskes det bare tre ganger uten den fryktelig irriterende ettervisken seks sekunder senere.
Interessant skal prøve dette. Lurer på hvorfor de har funnet på dette tullet.
   #31
 744     Verdens navle     0
Synes for min del den ekstra turen med viskeren har mye for seg. Som oftest kommer det jo noen dråper på ruta etter de første 4-5 sveipene, slik at man må ta et ekstra sveip uansett.

Dumt at denne finessen av en eller annen grunn forsvant med siste nybilkjøp, selv om det er samme modell som den forrige.
Signatur
Selvutnevnt ekspert på alt
   #32
 3,234     Vestfold     0
Nå om dagen går det i Shell sin spylerveske med litt turtle super sikt i. Det fungerer greit, og den er oppgitt til å tåle -20. Den har iallefall ikke gitt meg noen ishinne som flere av disse billige gjør.

Før har jeg som regel blanda selv fra konsentrat, og da enkelt kunne endre kuldeegenskapene etter behov.
   #33
 3,042     Akershus     0
Shell sin synes jeg også var fin, men for 70kr for 4 liter så blir jeg nok å gå over til konsentrat.
   #34
 3,234     Vestfold     0
Ja, det er ikke noe billig løsning, men den funker. Betaler heller for noe som virker enn noe dritt som bare lager plunder.

Konsentrat er veien å gå om man vil ha noe skikkelig som funker uten at det blir for kostbart.
   #35
 22,342     Akershus     0

Synes for min del den ekstra turen med viskeren har mye for seg. Som oftest kommer det jo noen dråper på ruta etter de første 4-5 sveipene, slik at man må ta et ekstra sveip uansett.

Dumt at denne finessen av en eller annen grunn forsvant med siste nybilkjøp, selv om det er samme modell som den forrige.
Heller en dråpe ekstra enn å kline til heler ruten...

Hvis man trenger ekstra sveip er det bare å dytte på spaken.
   #36
 22,342     Akershus     0


Har funnet ut at hvis jeg trykker hendelen ned på enkelvisk mens den visker etter spyling, så kommer ikke det ettervisket. Fryktelig dårlig forklart, men altså hendelen først mot rattet for å spyle og så et trykk ned rett etterpå. Da viskes det bare tre ganger uten den fryktelig irriterende ettervisken seks sekunder senere.
Interessant skal prøve dette. Lurer på hvorfor de har funnet på dette tullet.
Det funker på min bil hvis man holder den nede lenge nok, dvs monst et helt sveip.

Det å spyle kort tid utløser hele sekvensen, så det hjelper ikke.
  (trådstarter)
   #38
 5,111     Sørnorge     0
Oppdaget i går at dysene mine har frosset. Lyktespyler og bakrute funker, men ikke frontrute. Gjetter på at den frøys på motorveien i -18 for noen dager siden, og at den har skilt seg litt slik at det som er nærmest dysene nå bare er vann og ikke vil tine før neste solstråle. Dette er antagelig ulempen med å ha spyledysene på pusserarmen; de blir mer avkjølt av fartsvinden.
   #39
 22,342     Akershus     0


Interessant skal prøve dette. Lurer på hvorfor de har funnet på dette tullet.

Antagelig av samme grunn som at det ikke går an å skru av blinklyset før den har blinket 3 ganger.

Ikke noe problem. Da dytter man spaken andre veien. Da slutter den med det. (Men blinker da tre ganger andre veien ;D )
  (trådstarter)
   #40
 5,111     Sørnorge     0
Folk har vel snart lært seg at når de ser en VAG i trafikken, er det gjennomsnittet av antall blink til hver side som forteller hvilken rettning bilen kanskje vil ta.


Edit: Modereringsfeil. Fikk visst klistret mitt eget innlegg hos denne brukern Tongue
Siste redigering: Wednesday, January 23, 2013 8:26:39 AM av Logiman
   #41
 5,741     0
Er nok ikkje berre vag som har det drittsystemet, Citroen har også har det.
Og fjernlysbryter som er "feil", og radio/telefonstyring der skikkelige biler har crusiecontrol....f**n drit, trykker feil heile tida.

At dei ikkje klarer å standarisere dette litt....
  (trådstarter)
   #42
 5,111     Sørnorge     0
Siste Citroen jeg kjørte (C3 2004mod) hadde en spak for setejustering. Høyde og ryggvinkel justerte seg autokomisk ettersom om man skjøv setet frem eller tilbake. Tok man setet bakover, la den ned ryggen og senket sitteputa slik at jeg som er 177cm manglet 20cm armlengde og 10cm øyehøyde når beina hadde passe avstand til pedalene. Tok jeg setet frem, slik at ryggen kom opp og armene nådde frem, nådde knærne nesten opp til midten av rattet på begge sider.
   #43
 3,042     Akershus     0
Neste forsøk er Biltemas konsentrat blandet 1:1 eller 1:2 og med en skvett Supersikt i. Prisen for konsentratet er 80 spenn så selv med 1:1 blir det ganske billig og skal vel klare ned til -25 eller noe, husker ikke hva det sto på dunken.
   #44
 3,234     Vestfold     0
Er det denne komfortblink dere snakker om, der den blinker 3 ganger ved lett trykk? Synes denne funksjonen er meget fin jeg ved filskifte osv. Klart kjedelig om man kommer borti den, men det er snakk om svært sjeldent for mitt vedkomne.

Uansett, de som har en VAG bil (AUDI, VW og Skoda), kan deaktivere den funksjonen i multifunksjonsdisplayet om den er irriterende.
   #47
 629     Bergen     0
På ford (transit) kan du avbryte ved å holde spaken inne litt.

Et kort trykk gir automatblink, men om du holder inne litt vil den kun blinke til du slipper. 8)

Jeg finner systemet sjenialt, og hadde planer om å installere det i privatbilen, men det prosjektet havnet desverre langt bak i prioriteringskøen..
  (trådstarter)
   #48
 5,111     Sørnorge     0
Funksjonen er jo grei på landevei, men i by hvor feltskifter og kryss kommer tett kan den uten føre til at man signaliserer at man skal svinge mer enn man egentlig skal. Mener jeg prøvde alle tenkelige bevegelser av spaken da VW først kom med dette systemet, uten at det ga noen resultater. Det har ikke falt meg inn å prøve det på nyere vag. Får prøve neste gang jeg sitter i en vag.
   #49
 5,741     0
Når ein møter andre biler som stopper for ein på smale veier er det vanleg (iallfall her vest, aust- og nordover er det vel kun tofelts veier Wink) å blinke ein gang når det er mørkt for å takke for hjelpa.
Når blinker det tre ganger lurer vel motgåande billist om ein skal inn til venstre eller noko anna, irriterende.
   #50
 7     Oslo     0
Har bestillt meg Tesla el-bil...trenger vel ikke den spyle dritten jeg da?

analoge verden er så 90 tallet dette her ass..særlig vindusvasking som selvfølglig burdet vært outsourcet for lenge siden (Se der ja kan ikke skrive lenger heller nå..gud bedre som svigermor pleier å si...

Cool
  (trådstarter)
   #51
 5,111     Sørnorge     0

Når ein møter andre biler som stopper for ein på smale veier er det vanleg (iallfall her vest, aust- og nordover er det vel kun tofelts veier Wink) å blinke ein gang når det er mørkt for å takke for hjelpa.
Når blinker det tre ganger lurer vel motgåande billist om ein skal inn til venstre eller noko anna, irriterende.

Du takker, bukker og neier. Gjerne til begge sider. For du blinker vel ikke for å vise at du vil svinge inn på møteplassen og inn i fronten på han som står å venter?
   #52
 3,042     Akershus     0
Kan være at man får tak i et rele som gir deg denne muligheten på bilen uten. (Eller rele uten for de som ikke liker det)

Jeg liker å kunne gi et enkelt blink som takk til vogntog som slipper meg forbi. I de situasjoner er det ikke trafikk i motsatt retning.
   #53
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0
På Vectra-en vår er et lett drag 3 blink, og et litt tyngre drag "full" blink. Om jeg vil bare gi 1 blink så drar jeg den lett 1 gang, deretter 1 gang til en vilkårlig vei for å kansellere. I mitt lille hode har jeg tenkt at det er slik det funker på "alle" biler som har 3 blink funksjon, men åpenbart ikke altså.
Tilbake til spyling og automatikken der, så skulle jeg ha ønsket meg tilbake til "gode gamle dager", hvor spyling og visking var 2 adskilte ting. Det irriterer meg at frontruten på vår bil nærmer seg en tilstand hvor den må byttes, til tross for at jeg prøver "alle mulige" metoder for å ikke dra over inntørket skitt med viskerne. 26.000,- koster en ny rute på vår bil. Kan kjøpe seriøst mye spylevæske for den summen  ::)
Signatur
Kjøpte i 2007 hus på Sotra utenfor Bergen fra 1957, med 1 mål hage og garasje. Holder stadig på med oppussing / vedlikehold, utvidelser og forbedringer Smile
   #55
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0

Ruta koster 2.000 hvis du har en hammer og kasko.  ;)

Tanken har slått meg, men....det er denne lille hvite gode samvittigheten min, som sitter på skulderen min og stopper meg når jeg står der med hammeren...  Tongue ;D Noe dritt egentlig, den samvittigheten  ::)

Fikk byttet bakruten på bilen da, via forsikring. Den var godt stripet. Takket være en blondine i BMW med "smart" telefon i høyre hånda og flere FB-venner enn hjerneceller. Klask i rævva på bilen vår. Så vi fikk ny rute, nylakket bakdel på bilen, og 24 dager med prøvekjøring av diverse nye leiebiler: Fikk konstantert at Vectra-en er en av få biler som faktisk tar 3 barneseter, 2 barnevogner og fremdeles har plass nok til at alle sitter greit  Smile
Signatur
Kjøpte i 2007 hus på Sotra utenfor Bergen fra 1957, med 1 mål hage og garasje. Holder stadig på med oppussing / vedlikehold, utvidelser og forbedringer Smile
   #57
 3,234     Vestfold     0

På Vectra-en vår er et lett drag 3 blink, og et litt tyngre drag "full" blink. Om jeg vil bare gi 1 blink så drar jeg den lett 1 gang, deretter 1 gang til en vilkårlig vei for å kansellere. I mitt lille hode har jeg tenkt at det er slik det funker på "alle" biler som har 3 blink funksjon, men åpenbart ikke altså.
Tilbake til spyling og automatikken der, så skulle jeg ha ønsket meg tilbake til "gode gamle dager", hvor spyling og visking var 2 adskilte ting. Det irriterer meg at frontruten på vår bil nærmer seg en tilstand hvor den må byttes, til tross for at jeg prøver "alle mulige" metoder for å ikke dra over inntørket skitt med viskerne. 26.000,- koster en ny rute på vår bil. Kan kjøpe seriøst mye spylevæske for den summen  ::)


26 000kr  Shocked ? Hva slags bil snakker vi om? De fleste biler ligger vell på en 8-10 000 kr.
   #59
 5,741     0
Ironi?
Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent.
Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking.
Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.

Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.
   #60
 3,042     Akershus     0
Vanlig er det nok. Jeg fikk en 2-erfeil på et lite steinsprang i min forrige bil og dro for å få skaden utbedret. Karen som fikset skaden dro lenge på det og mente at det ikke ville bli 100%. Det ble ikke 100%, men jeg så ikke behovet for å skifte hele ruten av den grunn.

Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.

For både glass- og plastlykter på bil så får man pussesett for å friske opp i gammel slitasje. Kan man gjøre dette med bilruter? Har forsøkt settet fra Turtlewax selv, men det må sterkere lut til på det ene plastglasset på bilen min. For plast så er det viktig å forsegle pussejobben med noe væske som beskytter mot UV-stråler, ellers gulner plasten fort igjen, men er det noe slikt på utsiden av frontruten? Vil ikke tro det da det er vesentlig mekanisk slitasje i form av viskere.
   #61
 1,818     Skogsvåg på Sotra     0


26 000kr  Shocked ? Hva slags bil snakker vi om? De fleste biler ligger vell på en 8-10 000 kr.

Opel Vectra C. Litt dill med den ruten, med regnsensor, lyssensor, solfilm, varmerefleksjon, og noe antenne-greier (GPS?).  Jau, prisen er hysterisk, men så har jeg bare hørt på 1 glassverksted. Men vet ikke helt om jeg skal stole helt på det verkstedet, siden de var klar på at ruten måtte byttes for å bli godkjent, mens Opel-verkstedet blåste av dette, slipte ruten og godkjente den...
Signatur
Kjøpte i 2007 hus på Sotra utenfor Bergen fra 1957, med 1 mål hage og garasje. Holder stadig på med oppussing / vedlikehold, utvidelser og forbedringer Smile
   #62
 4,474     0

Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.


Er det noen som får skiftet en utslitt rute på forsikringen, uten at den har sprekker/ steinsprut? Hvis noen får det er det ok.
Hvis de derimot er framme med hammeren for å trikse til seg "steinsprut" så har de en annen moral enn meg. Det er en helt forkastelig holdning. >Sad
   #63
 2,265     0

Vanlig er det nok. Jeg fikk en 2-erfeil på et lite steinsprang i min forrige bil og dro for å få skaden utbedret. Karen som fikset skaden dro lenge på det og mente at det ikke ville bli 100%. Det ble ikke 100%, men jeg så ikke behovet for å skifte hele ruten av den grunn.

Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.

For både glass- og plastlykter på bil så får man pussesett for å friske opp i gammel slitasje. Kan man gjøre dette med bilruter? Har forsøkt settet fra Turtlewax selv, men det må sterkere lut til på det ene plastglasset på bilen min. For plast så er det viktig å forsegle pussejobben med noe væske som beskytter mot UV-stråler, ellers gulner plasten fort igjen, men er det noe slikt på utsiden av frontruten? Vil ikke tro det da det er vesentlig mekanisk slitasje i form av viskere.


Jeg har pusset ned og polert en frontlykt med "headlight restoration kit" fra turtlewax. Det ble ikke videre bra. Plasten på lykta er belagt med en hardt belegg ytterst. Dette sliper du ned med pussesettet, og polerer opp plasten under. Det ser fint ut umiddelbart etter behandling, men etter 1 mnd, var det like ille igjen. Ser man nærme etter er det hundrevis av mikrosprekker som går dypt ned i plasten.

Jeg pratet også med et bilglassverksted som hadde prøvde å polere bort riper fra frontrute. De hadde ikke lyktes, glassoverflate var for hard, så ingen polish hadde noen effekt. Med riktige midler og maskiner er det selvsagt mulig, men med rutekostnader på 5000-10000 kroner er det begrenset hvor mye de gidder å legge i det.

Det burde være mulig å kjøpe nye plastglass til frontlykter, på mange biler er de enkle å bytte, de sitter limt/festet med en tyggegummimasse og et par metallklips. Men for alle biler jeg har sjekket, er det ingen som selger de faktiske plastglassene. Ny lykt koster mellom 3000 og uendelige, og da kjører folk heller med rævva lykter og rævva lys. Hva med et eupåbud om at det skal være mulig å bytte kun lykteglass? Hvor mange påkjørsler er det i året som følger av dårlig lys?
   #64
 3,042     Akershus     0
Har vurdert å pusse ned lyktene for så å sette dem inn med LaminX eller noe lignende. Klar LaminX, selvfølgelig, jeg er ikke tenåring. I følge TurtleWax så blir plastglassene dårlige igjen fordi man pusser vekk UV-beskyttelsen som ligger utenpå glasset, men det følger med en våtserviett med et stoff som skal gjøre susen.

Jeg kan ikke skifte glassene i lyktene mine, men litt tidligere modeller hadde lykter i glass og de kunne man skifte. Slike plastglass kan ikke koste stort så hadde jeg fått kjøpt nye for en grei penge så hadde jeg heller gjort det.

   #65
 2,265     0
Jeg brukte en vårserviett med etelleranna som fulgte med kitet. De så fint ut etterpå, men varte ikke som sagt...
  (trådstarter)
   #66
 5,111     Sørnorge     0

Ironi?
Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent.
Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking.
Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.

Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.


Kom ut for en slik kar jeg også sist jeg så etter bil, og det var et bilverksted som solgte bruktbiler på si.
   #67
 3,234     Vestfold     0

Ironi?
Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent.
Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking.
Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.

Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.


På faderns bil foreslo merkeverkstedet å ta ruteskift på hans forsikring etter at de ødela ruta under bytte av vindusviskermekanismen. Det ble selvsagt helt uaktuelt, og helt opp til merkeverkstedet å finne ut hvordan de skulle dekke den.
  (trådstarter)
   #68
 5,111     Sørnorge     0
Det verkstedet burde vært anmeldt for forsikringssvindel
   #69
 3,234     Vestfold     0
De fikk klar beskjed om at vi ikke driver med forsikringssvindel. Den merkeforhandler/verkstedet der burde etter min mening ha vært stengt for en masse annet også etter min mening.