26 000kr ? Hva slags bil snakker vi om? De fleste biler ligger vell på en 8-10 000 kr.
Opel Vectra C. Litt dill med den ruten, med regnsensor, lyssensor, solfilm, varmerefleksjon, og noe antenne-greier (GPS?). Jau, prisen er hysterisk, men så har jeg bare hørt på 1 glassverksted. Men vet ikke helt om jeg skal stole helt på det verkstedet, siden de var klar på at ruten måtte byttes for å bli godkjent, mens Opel-verkstedet blåste av dette, slipte ruten og godkjente den...
Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.
Er det noen som får skiftet en utslitt rute på forsikringen, uten at den har sprekker/ steinsprut? Hvis noen får det er det ok. Hvis de derimot er framme med hammeren for å trikse til seg "steinsprut" så har de en annen moral enn meg. Det er en helt forkastelig holdning. >
Vanlig er det nok. Jeg fikk en 2-erfeil på et lite steinsprang i min forrige bil og dro for å få skaden utbedret. Karen som fikset skaden dro lenge på det og mente at det ikke ville bli 100%. Det ble ikke 100%, men jeg så ikke behovet for å skifte hele ruten av den grunn.
Det er for så vidt et interessant problem. Jeg synes ikke at folk som skifter ut en utslitt rute på forsikringen, men som ikke er skadet av sprekker/steinsprang, gjør noe uetisk. (Gitt at de ikke har ødelagt ruten med overlegg eller mislighold) At en bilfører har optimal sikt sikrer også meg som bilfører.
For både glass- og plastlykter på bil så får man pussesett for å friske opp i gammel slitasje. Kan man gjøre dette med bilruter? Har forsøkt settet fra Turtlewax selv, men det må sterkere lut til på det ene plastglasset på bilen min. For plast så er det viktig å forsegle pussejobben med noe væske som beskytter mot UV-stråler, ellers gulner plasten fort igjen, men er det noe slikt på utsiden av frontruten? Vil ikke tro det da det er vesentlig mekanisk slitasje i form av viskere.
Jeg har pusset ned og polert en frontlykt med "headlight restoration kit" fra turtlewax. Det ble ikke videre bra. Plasten på lykta er belagt med en hardt belegg ytterst. Dette sliper du ned med pussesettet, og polerer opp plasten under. Det ser fint ut umiddelbart etter behandling, men etter 1 mnd, var det like ille igjen. Ser man nærme etter er det hundrevis av mikrosprekker som går dypt ned i plasten.
Jeg pratet også med et bilglassverksted som hadde prøvde å polere bort riper fra frontrute. De hadde ikke lyktes, glassoverflate var for hard, så ingen polish hadde noen effekt. Med riktige midler og maskiner er det selvsagt mulig, men med rutekostnader på 5000-10000 kroner er det begrenset hvor mye de gidder å legge i det.
Det burde være mulig å kjøpe nye plastglass til frontlykter, på mange biler er de enkle å bytte, de sitter limt/festet med en tyggegummimasse og et par metallklips. Men for alle biler jeg har sjekket, er det ingen som selger de faktiske plastglassene. Ny lykt koster mellom 3000 og uendelige, og da kjører folk heller med rævva lykter og rævva lys. Hva med et eupåbud om at det skal være mulig å bytte kun lykteglass? Hvor mange påkjørsler er det i året som følger av dårlig lys?
Har vurdert å pusse ned lyktene for så å sette dem inn med LaminX eller noe lignende. Klar LaminX, selvfølgelig, jeg er ikke tenåring. I følge TurtleWax så blir plastglassene dårlige igjen fordi man pusser vekk UV-beskyttelsen som ligger utenpå glasset, men det følger med en våtserviett med et stoff som skal gjøre susen.
Jeg kan ikke skifte glassene i lyktene mine, men litt tidligere modeller hadde lykter i glass og de kunne man skifte. Slike plastglass kan ikke koste stort så hadde jeg fått kjøpt nye for en grei penge så hadde jeg heller gjort det.
Ironi? Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent. Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking. Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.
Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.
Kom ut for en slik kar jeg også sist jeg så etter bil, og det var et bilverksted som solgte bruktbiler på si.
Ironi? Eg såg på ein bruktbil hos ein bilselger (profesjonell) der det var ei lita sprekke i frontglasruta, nok til at det ikkje vil bli EU godkjent. Segeren foreslo at eg skulle ta det på mi forsikring når eg hadde kjøpt bilen, han foreslo faktisk forsikringsvindel og dokumentforfalsking. Eg gjekk naturligvis derifrå uten bil.
Så dette med forsikringssvindel med frontruter er nok vanlegare enn me likar å tru.
På faderns bil foreslo merkeverkstedet å ta ruteskift på hans forsikring etter at de ødela ruta under bytte av vindusviskermekanismen. Det ble selvsagt helt uaktuelt, og helt opp til merkeverkstedet å finne ut hvordan de skulle dekke den.
De fikk klar beskjed om at vi ikke driver med forsikringssvindel. Den merkeforhandler/verkstedet der burde etter min mening ha vært stengt for en masse annet også etter min mening.
Opel Vectra C. Litt dill med den ruten, med regnsensor, lyssensor, solfilm, varmerefleksjon, og noe antenne-greier (GPS?). Jau, prisen er hysterisk, men så har jeg bare hørt på 1 glassverksted. Men vet ikke helt om jeg skal stole helt på det verkstedet, siden de var klar på at ruten måtte byttes for å bli godkjent, mens Opel-verkstedet blåste av dette, slipte ruten og godkjente den...
Er det noen som får skiftet en utslitt rute på forsikringen, uten at den har sprekker/ steinsprut? Hvis noen får det er det ok.
Hvis de derimot er framme med hammeren for å trikse til seg "steinsprut" så har de en annen moral enn meg. Det er en helt forkastelig holdning. >
Jeg har pusset ned og polert en frontlykt med "headlight restoration kit" fra turtlewax. Det ble ikke videre bra. Plasten på lykta er belagt med en hardt belegg ytterst. Dette sliper du ned med pussesettet, og polerer opp plasten under. Det ser fint ut umiddelbart etter behandling, men etter 1 mnd, var det like ille igjen. Ser man nærme etter er det hundrevis av mikrosprekker som går dypt ned i plasten.
Jeg pratet også med et bilglassverksted som hadde prøvde å polere bort riper fra frontrute. De hadde ikke lyktes, glassoverflate var for hard, så ingen polish hadde noen effekt. Med riktige midler og maskiner er det selvsagt mulig, men med rutekostnader på 5000-10000 kroner er det begrenset hvor mye de gidder å legge i det.
Det burde være mulig å kjøpe nye plastglass til frontlykter, på mange biler er de enkle å bytte, de sitter limt/festet med en tyggegummimasse og et par metallklips. Men for alle biler jeg har sjekket, er det ingen som selger de faktiske plastglassene. Ny lykt koster mellom 3000 og uendelige, og da kjører folk heller med rævva lykter og rævva lys. Hva med et eupåbud om at det skal være mulig å bytte kun lykteglass? Hvor mange påkjørsler er det i året som følger av dårlig lys?
Jeg kan ikke skifte glassene i lyktene mine, men litt tidligere modeller hadde lykter i glass og de kunne man skifte. Slike plastglass kan ikke koste stort så hadde jeg fått kjøpt nye for en grei penge så hadde jeg heller gjort det.
Kom ut for en slik kar jeg også sist jeg så etter bil, og det var et bilverksted som solgte bruktbiler på si.
På faderns bil foreslo merkeverkstedet å ta ruteskift på hans forsikring etter at de ødela ruta under bytte av vindusviskermekanismen. Det ble selvsagt helt uaktuelt, og helt opp til merkeverkstedet å finne ut hvordan de skulle dekke den.