12,599    26    6  

Hvordan finne ut om clutch er utslitt?

 2,265     0
Hei

Bilrelatert spørsmål:
Hvordan finner man ut om en clutch er på kanten til å være utslitt?

Forutsetninger:
Hydraulisk selvjusterende overføring mellom master/slave
Bil har gått ca 150 000, ukjent kjørestil på tidligere eiere
Clutch tar langt ute, men ukjent hvorvidt dette har vært slik hele tiden

Med bilen i 5 gir, håndbrekk på, 90% av full gass og brå clutchslipp, tar det 2-3 sekunder før motoren kveles.

Bil er 1.6 bensin, 2000ish Ford Focus.

Clutch virker med andre ord i dag, men hvordan vet man om den er på kanten av å begynne å glippe? Er demontering og måling av belegg eneste mulighet?

   #1
 25,352     Akershus     0
Meg bekjent er det ingen annen måte å teste dette på in situ enn å forsøke å kvele motoren. Usikker på prossedyre.

150000 er ingen alder  ;D. Har kjørt lenger enn det, men som du sier, helt avhengig av kjørestil, køkjøring og last.

Det vanlige er vel å kjøre så lenge det går.
Signatur
   #2
 22,342     Akershus     2
Kanskje clutchen ikke griper med godt med en gang?

Den vanligste måten å merke dårlig clutch på er når det begynner å slure mens du kjører, særlig høyt gir og motbakke.
   #3
 215     Sortland     0
Sånn som du beskriver det, så er clutchen helt på kanten.
Normal prosedyre er å sette bilen i 3. gear, holde høyrefoten på både brems og gasspedal mens clutchen slippes ut. Motoren skal kveles med en gang hvis clutchen er bra.
   #4
 923     1
Prøv å dra i gang på 3. gir, greier den dette uten større problemer duger clutchen. 150k er ingen km for en clutch, tar ikke clutchene langt ut på focus orginalt?
   #5
 10,486     Akershus     1

Prøv å dra i gang på 3. gir, greier den dette uten større problemer duger clutchen. 150k er ingen km for en clutch, tar ikke clutchene langt ut på focus orginalt?


150k er mer enn nok for å slite ut en clutch.

At det i det hele tatt tar noe som helst tid å kvele motoren høres ut som en clutch som begynner å bli sliten. Eller bare at focus har en skikkelig slapp clutch. Alt jeg kjører av biler med røromat (heldigvis ikke så ofte) tar umiddelbart, og bruker ikke noen målbar tid på å dra ned turtallet uansett gasspådrag.
Signatur
   #6
 352     Hordaland     1
Sikkert også et tegn på dårlig clutch dersom bilen rister når man tar igangkjøring med mye gass og turtall. (ikke så mye at det blir hjulspinn,) 

   #8
 8,022     Bærum     0
Nabokona her ligger nok rundt 5k også. For å komme seg ut av garasjen legges turtallet stabilt på 6000 rpm, og så files det clutch så det lukter svidd i lokalområdet en times tid etterpå.

Jeg har kjørt tidligere biler i mitt eie godt over 200k km på en clutch.
Kjørestil er avgjørende for varighet.
   #9
 504     Helgelending i Østfold     0

Med bilen i 5 gir, håndbrekk på, 90% av full gass og brå clutchslipp, tar det 2-3 sekunder før motoren kveles.


5. gir og bånn pinne, det blir noe moment å stoppe med liten femtegirsarm. Jeg er imponert over at den i det hele tatt kveltes.
   #10
 10,486     Akershus     1


Med bilen i 5 gir, håndbrekk på, 90% av full gass og brå clutchslipp, tar det 2-3 sekunder før motoren kveles.


5. gir og bånn pinne, det blir noe moment å stoppe med liten femtegirsarm. Jeg er imponert over at den i det hele tatt kveltes.


Clutchen sitter FØR girkassa, så det spiller liten rolle om den står i 1. , 5. eller R eller hva som helst. Forskjellen er at den lettere vil spinne av gårde ved lavere gir.
Signatur
   #11
 25,352     Akershus     0
Koblingen står forran girkassa ja. På min "nyinnkjøpte" Opel Rekord måtte jeg ned i første for ikke å slure meg til stopp i motbakkene.

Ellers tar jeg til orientering at du nettopp har avskaffet fordelen med taljer.  Wink
Signatur
   #12
 10,486     Akershus     0

Ellers tar jeg til orientering at du nettopp har avskaffet fordelen med taljer.  ;)


Javel ...

En talje vil gjøre det samme som girene i motoren, og hendene som drar i kjettingen for å opererer taljen er clutchen. Jo lavere gir, eller mer utveksling i taljen, jo mindre trenger clutchen/hendene gripe for å overkomme kreftene som holder igjen (bremsene på bilen, eller vekten som henger på taljen). Henger man NOK vekt på taljen, eller bremser hardt nok, spiller det fint liten rolle hvilket gir som brukes, eller hvor mye utveksling det er, da det uansett vil være bråstopp. Momentet i motoren er vekten på personen som prøver å operere taljen.
Clutchen bør gripe tilsvarende at du surrer kjettingen 2 runder rundt henda og røsker.
Signatur
   #13
 25,352     Akershus     0
Jeg blander vel sammen det å komme seg opp med dårlig kobling og det å la motoren jobbe mot noe som står låst stille. Bilen flytter seg ikke, girkassa er "låst", gir eller ikke gir.

(Ellers så er den lignelsen din litt uklar for meg, her har motoren fått gir og hender ( motorens dreiemoment?) er blitt en kobling.)
Signatur
  (trådstarter)
   #14
 2,265     0
Med håndbrekket på, rusing av motor og brå clutchutløsning i 1 gir, spinner bilen hvis den står på grus. Det gjør den ikke i 5 gir.
Vi er vel alle enige i at momentet på hjula er mye høyere i 1 gir enn 5, ved samme turtall? I 1 gir overvinner momentet på hjula friksjonen mot bakken. (Foran eller bak).

Står du på fotbremsen har du mye mer motstand, og kan kanskje bruker 1 gir.

Hvis noen er uenige, pell dere utbygging og prøv før dere kommenterer her Smile
   #15
 340     0
høres ut som den er noe sliten ja.. men disse "testene" sliter også på clutchen, så er ikke vits å prøve alle forskjellige måter.. lett at den blir for varm også da. trenger ikke riste fordi  om den er slitt..

Alt avhenger av hvordan den blir kjørt videre ofte.. passer du på å bruke clutchen riktig, kan den holde mange år fortsatt.

tar ikke mange minutt å ødelege selv en ny clutch, men samtidig kan man kjøre veldig lenge med en sliten clutch.. alt kommer an på sjåføren her egentlig.

Når jeg kjøpte min siste bil var den kjørt 260000km på orginal clutch. selgeren mente den begynte å bli sliten da.. nå er bilen kjørt 355000km og så langt har jeg aldri tenkt tanken at den burde byttes..

Syns ikke du burde bekymre deg så mye ennå.. slurer den ikke under kjøring, å du behandler den normalt, holder den nok lenger:)
   #16
 923     0
Regnet med at det var underforstått at en slik test sliter på clutchen, man tar 1, merker man noe da er clutchen moden, merker man ikke noe kjører man videre. Tåler den ikke påkjenningen, er den oppbrukt.

Idiottester med flat pedal på 5 gir hører ingen steds hjemme, sliter på girkasse også det.
   #17
 25,352     Akershus     0
Slitasjen på koblingen er helt ubetydelig ved en slik kvelningstest. Hva med å ta igang i motbakke med gruslass på hengen?

Mye mer slitasje får en av opplegget til kjøreskolene som ikke lenger vet hva brekkstart er, men i stedet lærer at en skal slure på koblingen mens en står i motbakke og venter på grønt.


Signatur
   #18
 340     0
Finnes vell ikke så mange  måter å belaste en clutch, mere en nettopp en sånn test..  max turtall og ut med clutchen så får man ved et vist punkt absolutt max dreiemoment over clutch, samtidig som gearkassen står bom stille.. selvsagt er dette over kort tid, men er lite som skal til for å få lokale overopphetinger av clutch mot svinghjul.
spesielt vist det tar et par sekund før den kveles.

Er clutchen gamme å sliten kan man også risikere at den "eksploderer" etter par sånne stunts.
.
Er det en sur 1,6 med 75hk, så er ikke belastingen den størtste kanskje, men dertil ofte mindre å svakere clutch..

Clutch er en slitedel og slitasje er ikke til å unngå.. trykkplate mister også noe av spennet over tid, samtidig som en viss slitasje både på svinghjul å trykkplate, foruten selve clutch disken selvsagt..

at man kan få mer ved å ta bakkestarter med henger eller hva de måtte være, kommer igjen kun an på sjåfør.. slurer du i gang mens du henger på turtallsperra, gjør du uansett noe feil....
   #19
 25,352     Akershus     0
Testing av kobling in situ kan/bør vel gjøres slik:

- Motor på turtall som gir max dreiemoment

- bremse ned hjulene med samme turtall. Dersom hjulene kan stanses og motoren fortsette å gå, viser at koblingen ikke klarer å overføre motorens dreiemoment. Dersom en til slutt klarer å kvele motoren viser at koblingen er god nok.

En slik test bør kanskje kunne gjennomføres hos firmaer som driver ytelsesmålinger på motoren i bilen?
Signatur
   #20
 10,486     Akershus     0
I såfall kan man heller bare ta pent avgårde med full gass, og når momentet i motoren overstiger hva clutchen greier, vil det begynne å slure.
Uansett skal clutchen greie mye mer enn hva motoren er oppgitt til. Hvis man lar turtallet stige, og slipper clutchen brått, får man mye høyere moment en kort stund.
Signatur
   #21
 1,323     Østlandet     0
Hvorfor må man absolutt vite hvor slitt en clutch er?
Den virker så lenge den virker, og før eller siden må den byttes som alle andre slitedeler. Dvs om ikke bilen avgår med døden først.

Konebilen, en Octavia 1,8-20V har 298000km på telleren og clutchen funker fortsatt helt fint. Den drar stadig vekk tung henger med materialer, pukk, sand og alt annet som hører med når man driver med totalrenovering av hus.

På min Superb 1,8T derimot måtte clutchen skiftes på ganske nøyaktig halve km stand.

Skulle jeg ta "testene" som er foreslått her ville jeg vært mer bekymret for motorfester og drivaksler enn for cluthen.
   #22
 10,486     Akershus     0

Hvorfor må man absolutt vite hvor slitt en clutch er?

For å kunne bytte den FØR den tar kvelden?
Signatur
  (trådstarter)
   #23
 2,265     0

Hvorfor må man absolutt vite hvor slitt en clutch er?
Den virker så lenge den virker, og før eller siden må den byttes som alle andre slitedeler. Dvs om ikke bilen avgår med døden først.

Skulle jeg ta "testene" som er foreslått her ville jeg vært mer bekymret for motorfester og drivaksler enn for cluthen.


Fordi det er litt bedre å bytte clutch utendørs når det er 15 varmegrader ute, og ikke 20 minusgrader?
Fordi sjansen for varmegang og skade på svinghjul øker med sliten clutch?
Fordi det kanskje passer økonomien å bytte clutch i dag, men ikke om 1 år. (Man kan jo ikke sette av penger til alt som kanskje er slitt på bilen)

Hvis du er redd for skade på motorfester eller drivaksler ved litt røff behandling av drivverk, var det vel like greit å finne at det var noe galt her når du tester, i stedet for på veien, 3 timer hjemmefra en øde dal, i 25 minus.

"Jeg-kjører-til-det-ryker"-mentaliteten fungerer sikkert for noen, men det er vel ikke utenkelig at andre prøver å unngå stopp midt i rushen i Oslo.
   #24
 8,022     Bærum     0

Fordi det er litt bedre å bytte clutch utendørs når det er 15 varmegrader ute, og ikke 20 minusgrader?



Bedre argument får ikke jeg ihvertfall. Jeg bruker konsekvent vår og sommer til å gjøre utbedringer som "snart må gjøres". Stod i vinter og skrudde på konebilen i 10 blå, og det er ikke moro. Når snøen og kuldegradene har senket seg over landet er jeg kun interessert i at bilen virker, ikke interessert i å skru.

Men klart - noen har kanskje oppvarmet og tørr garasje og trenger ikke ta "arbeid-på-gårdsplass"-hensyn  Cool
   #25
 1,323     Østlandet     0
Godt argument, har selv skiftet oljepumpe på Superben i -15gr, liggende i snøen utpå gårdsplassen.
Men poenget mitt var egentlig at alt på en bil som har rullet en del km er slitt. Og derfor kan man ikke skifte alt, bare fordi det er slitt. Når saker og ting går fra slitt til utslitt er veldig vanskelig å spå. Når clutchen begynner å slure, så vil det først skje på høyeste gir under "seig" akselerasjon. Girer man ned og akselerer på en snillere måte går det mange km til. Forhåpentligvis helt til det er mildt i været  ;)

Clutchen på Superben sluret merkbart første gang rett etter nyttår, og ble skiftet i påsken.
På mange nyere biler har det vist seg at dobbeltmasse svinghjulet gir problemer før clutchen er utslitt.
   #26
 8,022     Bærum     0

Når saker og ting går fra slitt til utslitt er veldig vanskelig å spå.


Jepp - men derfor kjekt å være proaktiv. Hvis høsten nærmer seg og noe åpenbart fremstår som slitt, så bytter jeg det før vinteren - nettopp for å hindre at det kan finne på å gå fra slitt til utslitt i -15 og snø.  :)