(trådstarter)
   #11
 5,111     Sørnorge     0
Hvis du stoler på myndighetenes fartsgrenser bryter du ofte veitrafikklovens §6.
Men du har selvfølgelig din fulle rett til å mene at det er en absurd lov.

   #13
 3,412     Akershus     2
Argumentet om å kjøre fort for å unngå å kjøre på elg er ganske drøyt.

Selv har jeg såvidt vært borti en elg en gang. Fordi jeg hadde moderat hastighet greide jeg en unnamanøver, selv på det isete føret. Elgen slapp unna, og la bare igjen en hårtjafs på speilet på bilen. I høyere hastighet hadde jeg ikke greid unnamanøveren, og hadde kanskje vært død i dag.
Signatur
   #14
 7,685     Bærum     5
Hvis hastigheten nærmer seg uendelig vil tiden man er i kollisjonsfare med elgen gå mot null. Derfor er det tryggest å kjøre uendelig fort.
   #15
 3,234     Vestfold     3
Jeg hadde en episode med en hjort for 2 uker siden. Jeg kjørte pent, både fordi det var minusgrader, og fukt kunne stedvis ligge i veien og dermed kunne ha frosset til, men også fordi jeg hadde i hode at på denne strekningen er det mye vilt.

Jeg kjørte derfor med vett og forstand, og var "ekstra" årvåken. Alt gikk fint, og en og annen lokal bil kom plutselig opp i rumpa mi (det er jo alltids noen som må peise på uansett tidspunkt, føre osv - aka null risikoforståelse). Jeg hadde tenkt å la han slippe forbi så fort det lar seg gjøre, for jeg hater å ha sånne bak meg. Men kommer aldri så langt, før det løper en hjort ut i veien, men farten er ikke høyere enn at jeg med moderat bremsing stopper pent og pyntelig noen meter før den. Det er veldig bratt på andre siden av veien, så hjorten kan ikke bare spurte videre derfra.

Bilen bak? Jeg veit ikke om han fikk med seg noe, for hans reaksjon var nok: "f... skal bilen foran bremse hardt ned også nå da!" han vrenger over og holder på å fåhjorten i siden i det den velger å snu (jeg står stille når hjorten nesten løper i siden på den).

Så sånn sett hadde vi begge flaks, samt hjorten, at ingenting skjedde. Men jeg er sikker på at om det hadde kommet en bil i mot, hadde kanskje hjorten vært uskadd, men jeg hadde nok hatt den bilen langt inn i min.

Situasjoner oppstår farlig fort, og om de oppstår, er det alltid best og ha mest mulig klaring, og ikke høyere hastighet enn som er rimelig. Denne situasjonen viser jo også en som kanskje ikke er skikket for førerkort. Hastigheten han kom opp i bak, var ikke liten, og når noe skjer, virker han ikke til å se hva som skjer og tar det med ro, men velger istedet å peise på videre. Egoistisk!
HSt
   #16
 36,582     Lillestrøm kommune     1
Det er vel nå kommet mange nok historier, inkl. min, om litt lavere fart der det av den grunn ender godt. Så if's råd er trolig ikke så dårlig som TS vil ha det til, men er jo enig at ulykke kan skje selv om en følger rådet. Omfang blir da mindre.
   #17
 6,701     Akershus     1
Syndet nettopp mot min egen preken. Fiklet med kjørecomputeren og holdt følgelig ikke øynene på veien hele tiden. I det øyeblikket jeg kikket opp så jeg en elg som løp ut av veibanen 10-15 meter foran meg. Ekkelt.

Jeg hadde 90 på speedometeret, så nærmere fartsgrensen på 80 i praksis. Hadde jeg kjørt fortere er det godt mulig jeg hadde stått i telefonsamtale med Viltnemda nå. Men elgen kunne ha trasket ut i veien noen sekunder senere også, så farten spiller mindre rolle Wink Det viktigste er å være årvåken og klar til å håndtere situasjoner som oppstår. Der feilet jeg kapitalt i dag, men slapp heldigvis billig unna. Veldig glad for det. Uansett må det skjerpings til her i gården nå!

   #18
 6,009     Finnmark     0
Nye biler har dessverre mere utstyr som tar konsentrasjon bort fra trafikken, har også episoder med nesten rein i radiator pga gps........
Signatur
  (trådstarter)
   #19
 5,111     Sørnorge     3
Skjermbasert betjening i bil er et håpløst konsept som alle produsenter tar etter. I en bil skal man kunne betjene knapper uten å se på dem. Så fort man har blitt kjent med bilen sin vet man hvor knappene er, og slipper å se for å betjene dem. Slik var det før, og slik burde det fortsatt vært. Når man må fokusere på en skjerm for å bla i menyer for å få på avduggingen til frontruta når man har kjørt inn i en tunnel er det ikke særlig gunstig for oppmerksomheten mot en vei man i utgangspunktet hadde dårlig sikt til.
   #20
 24,668     Akershus     1
På Peugeot 307 er panelet for AC plassert "på gulvet" ved girstanga. Har hent jeg har bedt passager om å betjene, eller stoppet. Direkte trafikkfarlig konstruksjon.

Signatur