Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.
God idé for den bilkyndige og bilinteresserte, helt uaktuelt for meg
Når det begynner å bli dyre reperasjoner, og man ikke kan ordne dem selv, så betaler man langt mer enn hva man får igjen.
Dessuten, å sette i gang, betyr ikke alltid at feilen løses, og man har kastet bort tid og penger.
Eneste fornuftige for å få noe igjen er å selge den del for del, det vil gi mest penger totalt sett, men du kan ende med å ha bilen stående i åresvis før du får kvitt nok.
Manglende kat er ikke nødvendigvis noe problem for dieselbiler på PKK. Kjører selv 04 Mondeo tdci uten kat, uten EGR og med remap fra BlueFin; jeg er godt innafor på avgasser på PKK.
Ang de andre problemene du har, og da kanskje spesielt de eletroniske/elektriske, så er disse erfaringsmessig tidkrevende drittjobber, som kan bli dyre. Da spes grunnet tidsfaktoren. Feilsøking tar tid. Og tid koster.
Laguna er noe du aldri burde kjøpt, og således burde kvitte deg med på en eller annen måte. På finn.no er det alltid et marked for det meste :)
For 200K får du en to til tre år gammel stor stasjonsvogn, Passat, Mondeo osv. Det er f eks plenty av leasingbiler fra 2011 som går for 150-200K. Ikke legg 200k i en fire år gammel bil med mindre det er en dyr bil som kostet 800K ny.
Har halvannet mål gårdsplass, så skal ikke stå på plassen om jeg trenger å ha den stående lenge Men det er nok av andre grunner lite ønskelig å ha et vrak stående i lenger tid.
Ellers helt enig i at man skal passe seg for å kaste penger etter en slik bil når den uansett skal bort. Elektroniske feil er selvsagt også et potensielt pengesluk, enig med Vegard i det. Nå har jeg satt kjerra på verkstedet, så får vi se. Har gitt klar beskjed om at det ikke er aktuelt å bruke mye penger på å reparere feilen. De hintet også om at "de måtte ta det" om det viser seg at det er brudd på kabelen de lappet på tidligere i år. Det hadde passet meg fint.
Ellers, Vegard, det er en bensinbil. Når det gjelder ny bil ser jeg at jeg har skrevet 3-4 år gammel og ca. 200k. Det er mer riktig å si 2-3 år gammel. Er mye 2011-modeller på markedet. Passat er alltid et alternativ, men tror ikke det blir den. Er litt smal. Mondeo er det mange av og det er absolutt en interessant bil. Skoda Superb er også interessant, men er ikke så mange av dem.
Og selvsagt enig i at vi aldri skulle ha kjøpt en Laguna!
Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.
.....da kan man ende med gårdsplassen full av biler med samme ufiksbare feiler, fordi deler man behøver er ødelagt på delebiler :D
cheffen: dette er tydeligvis større utfordring enn tett avløp du hadde
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.
.....da kan man ende med gårdsplassen full av biler med samme ufiksbare feiler, fordi deler man behøver er ødelagt på delebiler :D
Noen som drar kjensel på sangen? ;D
En annen venn av meg kjøpte en gammal bil, Som ble solgt under tvang og registrert under tvil, Som var så dårlig at kona hans mente han burda ha kasta'n. Men der skulle det ikke kastes no'n bil, Å langt ifra, så han kjøpte én til, Delebil, makan til den gamle Mazda'n. Men det som var i støkker på den bilen han hadde Var jo akkurat det som var i støkker på den andre Så dermed satt'n der med dobbelt av alt: Både det som var i orden og det som var galt. Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra, Og den har kona tatt og reist der ifra.
Er du av typen som ikke liker/kan skru bil, bør du kjøpe Toyota. Mer forutsigbart bilhold er ikke mulig å skaffe seg.
Gamle dagers reklame om at "Toyota stopper kun når du bremser" gjelder for det meste fortsatt. Jeg vet at enkelte modeller har hatt sine problemer, men ser man "all over" er det ingen andre sammenlignbare bilmerker som matcher denne.
Er du av typen som ikke liker/kan skru bil, bør du kjøpe Toyota. Mer forutsigbart bilhold er ikke mulig å skaffe seg.
Gamle dagers reklame om at "Toyota stopper kun når du bremser" gjelder for det meste fortsatt. Jeg vet at enkelte modeller har hatt sine problemer, men ser man "all over" er det ingen andre sammenlignbare bilmerker som matcher denne.
Joda, det finnes bedre :D
Subaru ;D ;D
Signatur
"Den viktigste livsvisdom må vi oppdage med våre egne øyne" (Nansen)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode (gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Bedre fremkommelighet, neppe noe bedre driftssikkerhet. Boxermotorene gjør også sitt til at en del skruing er trangere og tar lengre tid. Gjør man ikke ting selv betyr det i praksis dyrere.
God idé for den bilkyndige og bilinteresserte, helt uaktuelt for meg
Samboeren så bare rart på meg når jeg snakket om å selge bilen i deler ;D
Får se litt hva jeg gjør, men hadde jo vært fint å tjene litt mer på å selge den del for del..
Dessuten, å sette i gang, betyr ikke alltid at feilen løses, og man har kastet bort tid og penger.
Eneste fornuftige for å få noe igjen er å selge den del for del, det vil gi mest penger totalt sett, men du kan ende med å ha bilen stående i åresvis før du får kvitt nok.
Manglende kat er ikke nødvendigvis noe problem for dieselbiler på PKK.
Kjører selv 04 Mondeo tdci uten kat, uten EGR og med remap fra BlueFin; jeg er godt innafor på avgasser på PKK.
Ang de andre problemene du har, og da kanskje spesielt de eletroniske/elektriske, så er disse erfaringsmessig tidkrevende drittjobber, som kan bli dyre. Da spes grunnet tidsfaktoren.
Feilsøking tar tid. Og tid koster.
Laguna er noe du aldri burde kjøpt, og således burde kvitte deg med på en eller annen måte.
På finn.no er det alltid et marked for det meste :)
For 200K får du en to til tre år gammel stor stasjonsvogn, Passat, Mondeo osv.
Det er f eks plenty av leasingbiler fra 2011 som går for 150-200K.
Ikke legg 200k i en fire år gammel bil med mindre det er en dyr bil som kostet 800K ny.
Lykke til, og bonne chance!
Sacre bleu!
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Ellers helt enig i at man skal passe seg for å kaste penger etter en slik bil når den uansett skal bort. Elektroniske feil er selvsagt også et potensielt pengesluk, enig med Vegard i det. Nå har jeg satt kjerra på verkstedet, så får vi se. Har gitt klar beskjed om at det ikke er aktuelt å bruke mye penger på å reparere feilen. De hintet også om at "de måtte ta det" om det viser seg at det er brudd på kabelen de lappet på tidligere i år. Det hadde passet meg fint.
Ellers, Vegard, det er en bensinbil. Når det gjelder ny bil ser jeg at jeg har skrevet 3-4 år gammel og ca. 200k. Det er mer riktig å si 2-3 år gammel. Er mye 2011-modeller på markedet. Passat er alltid et alternativ, men tror ikke det blir den. Er litt smal. Mondeo er det mange av og det er absolutt en interessant bil. Skoda Superb er også interessant, men er ikke så mange av dem.
Og selvsagt enig i at vi aldri skulle ha kjøpt en Laguna!
.....da kan man ende med gårdsplassen full av biler med samme ufiksbare feiler, fordi deler man behøver er ødelagt på delebiler :D
cheffen: dette er tydeligvis større utfordring enn tett avløp du hadde
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Noen som drar kjensel på sangen? ;D
Hehe Skal nok få orden på dette også!
Gamle dagers reklame om at "Toyota stopper kun når du bremser" gjelder for det meste fortsatt. Jeg vet at enkelte modeller har hatt sine problemer, men ser man "all over" er det ingen andre sammenlignbare bilmerker som matcher denne.
Joda, det finnes bedre :D
Subaru ;D ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
- Baderomsbloggen min
....
...
...