4,327
170
2
Kvitte seg med bil - hva er best?
6,705
Akershus
0
Står på trappene til å bytte ut vår Renault Laguna 2002 med en nyere bil. Lagunaen er en comfortmaskin og er forholdsvis romslig, men har ellers ikke så mye godt å si om den. Jeg har selvsagt et ønske om å få noe for kjerra nå som den skal byttes ut, men den er nok ikke den mest attraktive blant Lagunaer av tilsvarende årsmodell og relativt lik kilometerstand:
På den positive siden er det spell ny nøkkelkortleser og helt nytt gasspjeld. Bremsene er også gode. Kjerra har gått drøyt 160 000.
Bør jeg kjøre den til høgger'n, prøve å selge den som delebil eller hva? Hadde vært fint å få noen tusen for den.
- En kondensator i klimaanlegget er ødelagt. Konsekvensen er at anlegget ikke klarer å kjøle ned bilen om sommeren. Prisoverslag for å fikse dette på merkeverksted er ca. 7 laken.
- Katalysatoren er plukket ut pga. den var potte tett. Bilen kjører nå uten katalysator
Går med andre ord ikke gjennom PKK neste år. Pris for ny katalysator er ikke helt kjent, "noen tusen" er det mest eksakte vi vet. Det lokale Mekonomen-verkstedet frarådet oss å bruke penger på dette gitt alderen på bilen.
- En elektronisk feil gjør at bilen relativt har problemer med å starte, dvs. den står og jager på ca. 2000 omdreininger ved oppstart. Vi har vært borti problemet tidligere. Etter mye om og men viste det seg å være brudd på en kabel inn til gasspjeldet. Kablen ble lappet på i februar i år, men nå er feilen tilbake. Planen er å utbedre dette i løpet av et par dager (må ha en kjørbar bil mens vi leter etter ny), men man vet jo aldri om det bare er å lappe på nytt eller om det er noe mer alvorlig
- I tillegg burde et par stabstagsforinger vært skiftet
- Pga. produksjonsfeil fra fabrikken på denne modellen er Isofix-festene skjult bak skumgummi og setetrekk. For å grave frem Isofix-festene måtte jeg til med Stanley-kniv. Ser ikke så pent ut når bilstolen ikke står i setet..
På den positive siden er det spell ny nøkkelkortleser og helt nytt gasspjeld. Bremsene er også gode. Kjerra har gått drøyt 160 000.
Bør jeg kjøre den til høgger'n, prøve å selge den som delebil eller hva? Hadde vært fint å få noen tusen for den.
Stabilisatorstag tar 5 minutter å bytte og koster kanskje et par hundrelapper..
Er en ekstremt enkel jobb å gjøre selv om man har evner til å skru av hjulet og løsne 2 bolter. For så å sette sammen igjen i motsatt rekkefølge.
Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P
Kjipt med elektriske feil helt klart.. Men noen med kjennskap til disse bilene bør da kunne gi den et liv videre
Spørsmålet er helst status på rust og tilgang på deler. Videre er det et sikkerhetsspørsmål, nyere biler er vanligvis bedre enn de eldre.
Foringer og slikt er greit nok. Selv om jeg ikke har gjort det før skal jeg sikkert klare det.
For å selge den som kjørende bil er det verre med reparasjoner av klimaanlegg og katalysator som fort koster mer å fikse enn bilen i seg selv
Legger da til grunn at en stor del av den lille gruppen kjøpere som er interessert i en slik bil ikke har forutsetninger eller lyst til å skru. Men det skader jo ikke å prøve seg i markedet.
Bilkjøp har vel aldri vært en god økonomisk investering, heller en dyd av nødvendighet. Men jeg er selvsagt enig i at man kan reparere mye på en gammel bil for det årlige verditapet på en ny bil.
Hovedpoenget for vår del er at vi ikke kan stole på bilen vi har. I fjor vinter skulle vi hjem fra feriehuset i Sverige. Hadde kjørt i 10 minutter da den elektroniske feilen plutselig gjorde at bilen gav gass av egen vilje. Jeg kunne bare bremse og gire. Bilen var fullpakket med bagasje, tilhenger med et vedlass, 2 unger og ei bikkje. Heldigvis var svigerfar like i nærheten og kunne plukke oss opp, men bilen måtte stå igjen. Feilen ble jo fikset, men har altså dukket opp igjen, så her om dagen måtte samboeren ta to unger på armen og gå hjem fra barnehagen 8)
Så denne notorisk upålitelige franskmannen skal nå ut av familien ;D
Skriver også i INTERIØRbloggen
Jeg har selv en Peugeot 406 jeg har skrudd "en del på", så jeg kjenner ganske godt til at de kan være lunefulle til tider. Selv om min nå oppfører seg eksemplarisk og har gjort det de siste årene :)
Gikk till innkjøp av PP2000\Lexia3 til min bil..og angrer IKKE på det
En katalysator trenger IKKE være en stor kostnad.. En får fint tak i disse fra en knust\kastet bil\delebil for en BILLIG penge. Å bytte eksosdeler selv er heller ikke hjernekirurgi, så å bytte selv uten NOEN erfaring med fastnøkler\pipesett, litt monteringspasta, pakning og nye klemmer går lekende lett
Når det kommer til at AC'en ikke fungerer er jeg ikke sikker på hvordan det kan løses.. Sitter den kondensatoren som er gåen vanskelig til? Siden verkstedet har klart å konkludere med at det er denne som er gåen, antar jeg at det ikke er HELT krise å finne frem til kortet med problemer..
Om det KUN er en kondensator som er gåen burde det ikke være en stor sak å lodde ut den gamle og inn med en ny (så sant dette er hyllevare-kondensatorer vel å merke).
Evt. kan en vel bytte hele kretskortet med feil på fra en lik bil\delebil..
Klart verdien vil øke jo mindre feil og mangler bilen har.. men så må en jo også se på hvor mye en tjener på det i forhold til hvor mye tid og penger man legger i reparasjonene..
Er nok ikke en slik kondensator det menes når det er snakk om ac, men en slik
http://www.autodeler.co.no/kondensator
Ikke noe stort problem å bytte selv det heller, siden anlegget sikkert er tomt for gass så er det jo ikke noe miljøfarlig å demontere det, men er det gass i så skal jo den tømmes først. Når ny er montert så må anlegget bli vakumert og fylt med gass.
Hadde vi fremdeles bodd midt i Oslo med rikelig kollektivtilbud i alle retninger kunne vi vurdert det, og vi gjorde for så vidt det med forrige bil. Men nå bor vi litt mer avsides og er avhengig av en bil som er til å stole på. For øvrig kommer vi ikke til å kjøpe spell ny bil, men ser primært på 3-4 år gamle biler til snaue 200 000.
Mekonomen var på alerten i februar i år med tanke på å få tak i en katalysator fra høgger'n, men det ble ikke noe videre oppfølging av det. Samtidig var planen da at bilen skulle holde uten katalysator til PKK i november 2015. Jeg kunne sikkert ha mekket på det selv dersom jeg hadde fått tak i delene til en rimelig penge. Men man skal jo ha tiden til det også. Min prioritering har vært slik at jeg selv fikser og ordner med det meste jeg eier, men bil har jeg foreløpig valgt å holde utenfor den "ordningen". Jeg hører du sier at det går lekende lett og er gjort på kort tid, men jeg er likevel ikke så sikker på at det er tilfelle for meg helt uten videre :o
Ad kondensator: jeg aner ikke hva slags kondensator det er tale om, men det er sikkert mulig å finne ut. Kan være verkstedet har oppgitt det i prisoverslaget jeg fikk. pwb er muligens på sporet av noe, uten at jeg har forutsetninger for å ta stilling til det.
Når det gjelder verdi anser jeg vel egentlig at det ikke er voldsomt mye å hente på å fikse de som er gæli'. Mine undersøkelser viser at pristaket for denne typen bil er allerede forholdsvis lavt. Om formålet var å fikse den for å bruke den videre hadde det nok stilt seg annerledes, men særlig min samboer er lite innstilt på å gi denne bilen nye sjanser.
Har en 307 SW. Den har en copilot som slår av alle lys på bilen når han har lyst. Etter to hendelser på svart vei turde jeg ikke mer. Nå kjører jeg med en "klesklype" direkte på batteriet. Null elektronikk før hovedlysene. BOS har ingen forslag ut over å skifte elektronikk for 60.000 uten garantier!
Med en slik feil er bilen uselgelig, 2003/90.000 km.
Håpløst. Jeg har selv betalt alt for mye penger for fånyttes reparasjoner. Jeg har sett min personlige servicetekniker nærmest bli blank i øynene når han ser på skjermen sin - åpenbart ikke i stand til å fastsette en fornuftig diagnose. Men deler og arbeid til flere tusen blir det lell. Slike episoder gjorde at jeg sluttet med å oppsøke merkeverksted med gammel bil. Da bruker jeg heller lokalt verksted uten merketilknytning der de både har kompetanse, sunt bondevett og respekt for folks lommebok.
Btw: har selv opplevd at lyset forsvant i stummende mørke på svingete vei. Ikke bra.
Det er nok ikke helt min cup of tea, men helt sikkert et alternativ for de som har utstyr og kompetanse.
1) ikke kjøp fransk neste gang
2) selg nåværende fransk i deler på finn.no
Det er utrolig gunstig å selge en bil i deler, fremfor å forsøke å selge den som "kjørbar bil" til 7-8000.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Finnes jo verksteder som gjør sånt da.
Det er ikke mange deler du skal selge før du er oppe i 10000kr.....
Sikkert noen med tilsvarende bil men med andre mangler som behøver deler :D
Om verdi er under 10000kr på bilen, ikke bruk en eneste krone på reparasjon.......det er å kaste bort penger....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Trenger vel ikke sveise heller. Universalkat'ene har vel inn/ut Ø=51mm. Bare å kjøre på med klemmer, pasta, baufil og litt hikkemikk.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
........som kanskje trenger deler ;)
www.renaultbiler.no/forum/viewforum.php?id=2
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Joda, men når bilen skal ut av mitt eie er det ikke mange kronene jeg vil legge i den. Bilen er uansett så lite verdt at hver tusenlapp som går med på å reparere ting er en tusenlapp for mye.
Der eneste jeg må gjøre er å prøve å få ordnet elektronikken som styrer gassen. Hvis ikke har jeg ikke mulighet til å komme meg rundt for å se på ny bil. Mulig jeg klarer å lokalisere eventuelt kabelbrudd selv.
Og til franske biler - de er filtrert bort i søket på Finn. Det er såpass mye annet å velge i at jeg ikke ser noen grunn til å ta sjansen.
Ad delesalg: veldig interessant, men er neimen ikke sikker på hvilken ende man skal begynne i. Bildeler er ikke min sterke side.. Men det er jo noen deler å ta av, og noe av det funker helt sikkert ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
God idé for den bilkyndige og bilinteresserte, helt uaktuelt for meg
Samboeren så bare rart på meg når jeg snakket om å selge bilen i deler ;D
Får se litt hva jeg gjør, men hadde jo vært fint å tjene litt mer på å selge den del for del..
Dessuten, å sette i gang, betyr ikke alltid at feilen løses, og man har kastet bort tid og penger.
Eneste fornuftige for å få noe igjen er å selge den del for del, det vil gi mest penger totalt sett, men du kan ende med å ha bilen stående i åresvis før du får kvitt nok.
Manglende kat er ikke nødvendigvis noe problem for dieselbiler på PKK.
Kjører selv 04 Mondeo tdci uten kat, uten EGR og med remap fra BlueFin; jeg er godt innafor på avgasser på PKK.
Ang de andre problemene du har, og da kanskje spesielt de eletroniske/elektriske, så er disse erfaringsmessig tidkrevende drittjobber, som kan bli dyre. Da spes grunnet tidsfaktoren.
Feilsøking tar tid. Og tid koster.
Laguna er noe du aldri burde kjøpt, og således burde kvitte deg med på en eller annen måte.
På finn.no er det alltid et marked for det meste :)
For 200K får du en to til tre år gammel stor stasjonsvogn, Passat, Mondeo osv.
Det er f eks plenty av leasingbiler fra 2011 som går for 150-200K.
Ikke legg 200k i en fire år gammel bil med mindre det er en dyr bil som kostet 800K ny.
Lykke til, og bonne chance!
Sacre bleu!
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Ellers helt enig i at man skal passe seg for å kaste penger etter en slik bil når den uansett skal bort. Elektroniske feil er selvsagt også et potensielt pengesluk, enig med Vegard i det. Nå har jeg satt kjerra på verkstedet, så får vi se. Har gitt klar beskjed om at det ikke er aktuelt å bruke mye penger på å reparere feilen. De hintet også om at "de måtte ta det" om det viser seg at det er brudd på kabelen de lappet på tidligere i år. Det hadde passet meg fint.
Ellers, Vegard, det er en bensinbil. Når det gjelder ny bil ser jeg at jeg har skrevet 3-4 år gammel og ca. 200k. Det er mer riktig å si 2-3 år gammel. Er mye 2011-modeller på markedet. Passat er alltid et alternativ, men tror ikke det blir den. Er litt smal. Mondeo er det mange av og det er absolutt en interessant bil. Skoda Superb er også interessant, men er ikke så mange av dem.
Og selvsagt enig i at vi aldri skulle ha kjøpt en Laguna!
.....da kan man ende med gårdsplassen full av biler med samme ufiksbare feiler, fordi deler man behøver er ødelagt på delebiler :D
cheffen: dette er tydeligvis større utfordring enn tett avløp du hadde
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Noen som drar kjensel på sangen? ;D
Hehe
Gamle dagers reklame om at "Toyota stopper kun når du bremser" gjelder for det meste fortsatt. Jeg vet at enkelte modeller har hatt sine problemer, men ser man "all over" er det ingen andre sammenlignbare bilmerker som matcher denne.
Joda, det finnes bedre :D
Subaru ;D ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Etter Finn å dømme er det ikke så mange Subaruer å oppdrive i Stor-Oslo. I alle fall ikke som passer behov og lommebok.
Ok
Toyota er stort sett driftsikre, men de har litt "ugler i Mosen" ;D
Avensiser som må bytte motor er jo ett kjent problem!
Mange modeller produseres i feks Tyrkia er ikke så like gode........som biler fra Japan!
Toyota klarer ikke å lage dieselmotorer med lave utslipp... Så de skal begynne å bruke 1,6literen til BMW.
cheffen! Ikke kjøp Toyota Proace, den er nemlig fransk ;)
Toyota selger altså fransk bil; Toyota Proace som er en Peugeot / Citroën........selges også som Fiat.....
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Hadde jeg skullet kjøpe bil i de størrelsene Subaru kommer i og ville ha 4WD, hadde jeg helt klart valgt en slik. Hadde jeg ikke trengt 4WD hadde Toyota vær et klart valg.
Mye dyrere i lengden med en firehjulstrekker, men bevare meg vel hvor lettvint det er med en slik i vårt land.
Dessverre så kan man ikke velge nyere bruktbil som man vil mer heller, man bør nemlig ta hensyn til hvilken merkeforhandler man har i nærheten....
Dette pga all elektronisk duppeditter som ofte svikter litt: feks"nøkler", startsperrer, sentrallås, nødmodus motor........ som krever datadiagnostik....
Ser ofte bergingsbil kjøre halve Finnmark tur/retur for en bagatell på feks Audi, Mercedes,Honda.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Skal klare å gå unngå Proace!
Noen som har erfaring med Mondeo? Er mange 2011-modeller på markedet, egentlig så mange at jeg blir litt skeptisk.
Skal passe meg for å si noe stygt her, for da får jeg vel igjen med renter, men denne feil var jo litt artig da..
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
edit: fantastisk, ikke fanatisk produksjonsfeil..
Selg den så fort som mulig slik at du ikke ergrer deg noe mere nødvendig, den taper seg I Verdi for hvert sekund. Selg den som den er, eventuelt gi den bort på finn for vrakpant. Ikke bruk penger på denne bile, det får dualdri igjen! Vær ærlig med alle feilene ellers skaper du deg problemer.
Selges den i ett stykke har jeg alle mulige planer om å opplyse om alle feil jeg er klar over.
.....håper ny eier ikke bruker BBforum
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det lille som ble gjort på verksted i dag ble i alle fall ikke fakturert
Øy! Ikke mobb akademikere. >
Jeg er enig i at nyere Toyota ikke lenger ser ut som du lagt inn årene og handlet deg folkefrakter, men i dette husholdet så er Passat, Avensis, Octavia, Focus og alt annet A4 utelukket. Det er ikke mye kjøreglede i disse synes jeg.
Vanskelig å si hva som er lurt i ditt tilfelle, men hva med å spørre på klubbsider hva de anbefaler? Kan være et godt marked for å selge den som delebil/oppussingsprosjekt også.
Hehe
Tror vi får la kjøreglede-perspektivet ligge. Det er så mange andre ting å ta hensyn til. Får fokusere på å få plass til voksne, barn, bikkje og bagasje.. Pluss å slippe for mange turer til verksted.
Har vurdert å logge meg inn på noen Renault-forum å høre litt hva menigheten mener.
Har en 2011-modell, og er veldig fornøyd. Mye bil for pengene. Romslig og fin å kjøre. Ingen problemer. Nesten 100% feilfri.
Er vel mange leasingbiler fra 2011 som selges nå, så man kan sikkert få en veldig fin pris. Sikkert lurt å satse på en med mye utstyr (stor trykkskjerm, navigasjon, el-seter, fjernstyrt Webasto, etc.). Lettere å selge igjen da. Biler med lite utstyr kan man dog sikkert prute mer på, så de får man nok billigst
Hadde en 2008-modell. Samme der. Så godt som problemfri.
Enig. En laguna derimot .... ;)
Jeg tror ikke det hjelper noe å fikse halvparten av feilene på denne bilen. De som kjøper laguna er bare ute etter noe som funker, og koster lite. Det er ikke en bil man kjøper for å legge mye tid og energi i. Jeg ville forsøkt å bare legge den ut som den er, og se om det er noe å få for den. Neppe allverden mye.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
;D
Sånn ellers - 1,6 liter 115 hk. er vel kanskje ikke noe som trigger UP voldsomt..
Det er det vi kommer til å gjøre. Har ikke store ambisjoner.. Og den som kjøper den får en billig bil som ikke funker særlig bra :D
Fristende å si ja, men ligger litt på været foreløpig
Forresten djevelsk harde seter i Mondeoen, men nå er jeg jo vant til å kjøre Laguna ;D
1,6 bensin i den mondeoen?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
1,6 liter diesel, 115 hk. De fleste bilene som er aktuelle for oss har dette motoralternativet.
Ikke noe man vinner lyskryssduell med, men bør vel fungere sånn noenlunde. Jeg lånte en laguna 1,6 bensin en gang i tida, det gikk helt håpløst dårlig.
Jammen ikke rart man innimellom kan lese om at politiet er blitt frakjørt.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Ellers leste jeg en test av Skodas 1,6 liter diesel. Der ble det selvsagt skrevet at det ikke er et fartsmonster,men at dersom man kommer fra 1,8 bensin (som Lagunaen vår) vil man kunne bli positivt overrasket. Synes det stemte rimelig godt.
Vi har bosatt oss et sted er det er stykke å kjøre til det meste, så mye av kjøringen er standard norsk landeveiskjøring. På svingete veier blir det en del giring, men det lever jeg godt med. Ellers blir det noe kjøring med moderat lastet tilhenger, det bør gå helt fint.
For noen år siden rattet jeg rundt i en 1,6 liters Opel Astra fra 1999. Det kunne bli selsomt med full bil.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
115 dieselhester holder sikkert greit til de som har en rolig kjørestil uten for mye last, men noen stor trekkvogn eller feriebil er det nok ikke.
Kan tenke meg at 115 hk blir litt pinglete i forhold, men kjører man stort sett med lett bil og ikke trekker tung henger fungerer det sikkert OK.
Stort sett blir det kjøring med 2 voksne og 2 småbarn uten særlig last. Ferieturer på 1-2 timer med fullpakket bil noen ganger innimellom og 30-40 mils turer et par ganger i året. Ellers medium lastet henger med tillatt totalvekt på 1300 kg. fra tid til annen.
Av økonomiske hensyn tror jeg det er lite aktuelt å gå for en 2-liter, men har ikke sett så nøye på dette segmentet ennå.
På Mk4 Mondeo ville jeg ikke valgt 115hk 1,6 literen.
Det er triste greier.
Folk er forskjellige, jada, og horses for courses, men det er en undermotorisert bil.
Allerede før du laster noe over 75kg fører.
Det er i mine øyne (Ford-øyne ja) bare ett alternativ i Mk4 og det er 2.0 tdci 140. Og med PowerShift dobbelclutch kasse.
Ingen reelle grunner til å velge hverken 1.6 eller manuell.
Og før noen kommer med argumentet om at begge deler er fordyrende, så er det en differansen du prosentvis får igjen når du selger bilen.
For det gjør man i 99% av tilfellene. Selger bilen altså.
Det er som nevnt en drøss av 2011 modeller i markedet nå, og Mondeo er en av disse leasingbiler det er mange av.
Passasaten er et annet alternativ, men personlig er jeg litt skuffa over lakkkvalitet på VW, det er stor forskjell på en Mondeo og en Passat fra samme år (2011) med samme km.
I tillegg mener jeg at Mondeoen gir deg mer utstyr og en noe bedre kjørecomfort til samme pris.
O G ...det er jo som kjent mer trøbbel (fortsatt....) med VW sin DSG enn PowerShift kassa Ford bruker.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Har fått forholdsvis god oversikt over 2011 Mondeo-utvalget i Oslo og Akershus, og innenfor en ramme på 210 000 er det ikke mange 2-litere å oppdrive. Modeller med powershift har jeg ikke oversikt over.
Passat er egentlig ikke særlig interessant.
2011 Mk4 Titanium/Ghia 2.0 tdci manuell kasse:
http://www.finn.no/51570652
http://www.finn.no/48401223
PowerShift :
http://www.finn.no/42328683
http://www.finn.no/51972176
http://www.finn.no/50017038
http://www.finn.no/47051337
http://www.finn.no/48400540
Jeg vet at noen av de priset til over dine 210.
Men det er ikke langt unna, og alle priser er diskutterbare
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Får ta en liten rådslagning med samboeren, hun er ikke veldig villig til å innsnevre utvalget og eventuelt betale mer for å få en sterkere motor..
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Godt mulig det. 210 000 er et absolutt tak, vi vil helst litt under 200 000. Det kan muligens bli litt vanskelig på biler som er annonsert til rundt 230. Den største utfordringen er vel at jeg er fryktelig dårlig på slike forhandlinger ;D
Du har ikke vurdert 2-3-4 år eldre bil, da? Mondeoer ser ut til å bli ganske fort verdiløse, så ved å kjøpe en såpass ny, må du nok regne med ganske mye verditap.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Vi er kanskje litt i overkant farget av å ha hatt trøblete bilhold med franskmannen i 2-3 år nå, men vi er uansett ute etter en bil som gir oss bekymringsløst bilhold til en fornuftig pris.
Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.
Det kan vel diskuteres hva bekymringsløst bilhold egentlig innebærer. For vår del er det først og fremst at bilen er til å stole på. At den starter når vi skal ut å kjøre, ikke er beheftet med idiotiske elektronikkfeil som er håpløst dyrt å feilsøke/fikse osv.
Alternativet finnes ikke, dessverre ;)
Hva med Avensis? Burde ikke det være enda tryggere valg enn Mongo - eh Mondeo?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det finnes nok en bil med bedre og mer pålitelig elektronikk enn Lagunaen min. Jeg sier ikke at jeg forventer en feilfri bil, men en bil som gir meg en sikkerhet for at jeg kommer fra A til B uten å måtte involvere Falck. Så er det også greit om de elektriske vindusheisene funker som de skal mer enn halvparten av gangene.
Har vært innom Avensis tidligere i tråden, og det er absolutt noe å tenke på.
Vesentlig forskjell på 2 liter 115 hk. og 2 liter 140 hk?
Er du derimot av den typen som ofte befinner deg først i køen, er vant med at folk blinker på deg og som gjerne resulterer i at det kun kommer over 3-4 biler ved hvert grønne lys, forstår du nok knapt vitsen ved 140 hesteren.
;)
Om ikke prisforskjellen er veldig stor, så ville jeg ikke gått for de minste motorene. Det handler ikke bare om at man kjører "racer", men også om å kunne kjøre litt uanstrengt uten at bilen girer opp og ned og jager turtall hele tida.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Mondeo er mer aktuell å gå for da. 115 hk 1,6 liter med 68 000 på telleren ligger ute til 189 000. 140 kh 2 liter med 91 000 på telleren ligger ute til 215 000. Ca. samme utstyrsnivå.
Med litt forhandlinger bør det være mulig å få prisen ned på et levelig nivå. Får ringe og høre litt på mulighetene. Kan alltids strekke oss litt på pris, men bør ikke blir mange tusen over 200k.
Snakket med forhandler, og han kan klare å komme ned i 205 000. Er ikke sikkert vi stopper der. Når han kan gi med 205 000 på et enkelt spørsmål over telefon bør det være mulig å hente litt til.
Bilen ble innlevert fra leasing uten vinterdekk og leveres dermed med med nye vinterdekk på alufelg. Noe steinsprut på frontrute og litt lakkskader var det, disse vil bli utbedret.
Noe å gå for?
.....gjetter på 1.juli 2015........
.....men få det med som rabatt ved bilkjøo ;)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Forslaget i statsbudsjettet du tenker på? Trodde det bare ville gjelde 1-2 år gamle biler..?
Forhandleren tilbyr Maxxis vinterdekk. Taiwan-greier. I utgangspunktet ikke ønskelig, men ser at deres piggfrie variant gjorde det bra i Motor sin siste test.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Der er det ikke noe å hente på pris. De er helt rabiate på pris på dekk og felg.
Dekk kjøper du billigst selv på dekkonline.com.
Evnt andre steder online som har noen Hakka 7 eller 8 liggende.
Ja Nokian.
En forhjulsdreven bil med turbo trenger gode vinterdekk!
Også for generelt veigrep selvsagt.
Men en åpen frontdiff og turbo er jo ikke akkurat det som griper best på vinterføre :)
Da må man hjelpe til der man kan, og da er dekk numero uno.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Har absolutt tenkt den tanken. Nå får vi se om det i det blir den bilen i det hele tatt. Samboeren er ikke veldig entusiastisk.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
At hun ikke blir i ekstase over en mondeo er vel snarere grunn til å beholde henne, enn å bytte ut?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Nå får man være litt forsiktig - selv om denne delen av forumet bare er tilgjengelig bak innlogging
Ha ha... Ja du kan få sagt det du Frodesen.
Han burde vel kjøpt en E-klasse stasjonsvogn eller en Patrol helst?
:D
Mange biler som er freskere eller mer sexy enn Mondeoen.
Men smak er jo rimelig subjektivt.
Men ett faktum er hvertfall at der er forholdsvis mye bil for penga.
Og det er ofte et tungtveiende argument for oss "normale" folk med dertil lommebok
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
He he.
Hvis hun finner denne tråden så påberoper jeg meg hacket.
For din husfreds skyld.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
;D
Det har jeg også :P
DA snakker vi :-D
Neida, for all del. Mondeoen er slettes ingen dårlig familiefrakter. Relativt mye og relativt ny bil for penga. Helt uavhengig av merke/modell, ville jeg i hvert fall fulgt rådet om å finne en med automatgir av noe slag. Moderne diesler er ikke noe stas sammen med manuelt gir.
For noenlunde samme sum, ville JEG heller kjøpt noe sånt, men hver sin smak.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Mercedes har vel tapt så mye markedsandeler i Norge at det begynner å ligne Opel og Fiats kundeflukt for noen år tilbake.
Ikke undervurder betydningen av servicen du får på ditt lokale Ford(?)-verksted, dersom du ikke er av typen som skrur selv. Mondeo er sikkert en ålreit bil, men om du ikke har noen verksteder i nærheten som er serviceinnstilte, hyggelige og kan denne type bil, så hadde jeg tenkt meg godt om.
Vi forkastet Mondeo i sin tid pga arrogante og inkompetente folk hos den lokale Røhne&Selmer. Tør ikke tenke på de stakkarne som må forholde seg til Møller med sin Audi eller VW. Men de har vel valgt bilmerket sitt selv, så da får heller steke i Møllers mel..
- Baderomsbloggen min
....
...
...
En C-klasse Avantgarde er absolutt ikke noe dum bil, med den motoren og den kassa, så er det absolutt en behagelig bil.
Har kjørt hundretusenvis av km i E-klasse 270cdi ambulanse, og det er en svært behagelig km-sluker.
Føler like vel at C-klassen blir merkbart mindre enn Mondeoen og E-klassen.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Ad automatgir: jeg noterer meg anbefalingene. Men hva er det som gjør at automat er å foretrekke på en diesel? Noen andre vurderinger enn på en bensin? Har kjørt mor og fars Tiguan de siste par ukene. Er vel en 2 liter diesel. Manuell kasse. Ikke 4WD, men fattigmannsversjonen
Har hørt litt negativt om Røhne&Selmer, ja. En kollega forholder seg til Ensjø-filialen og er ikke imponert.
Har ikke sjekket dette særlig opp for egen del, men det er nok ikke så dumt å gjøre noen vurderinger i den retning. Forresten godt mulig en del service blir tatt i Sverige da vi uansett er ofte over grensa for å feriere på torpet til svigerfar.
Nærmeste Ford-verksted for oss er Lillestrøm. Noen som har erfaringer derfra?
Rust skal ikke være noe tema på de der, samt e-klassen som kom 2002/2003.
Moderne diesler har kjempekrefter, men gjerne over et veldig snevert spekter. Jeg hadde en del mil i en s-max med rundt 200 hk og manuelt gir for litt sida. Den var helt død under 1500, og begynte å gi seg igjen rundt 3000-3500. Med litt turbolag i tillegg, ble det mye giring og styr.
En annen ting, er at turbo og automat passer fint sammen, da man ikke trenger å gå av gassen ved giring oppover. Da slipper man at turboen må spinne opp på nytt i neste gir. Det gjelder både bensin og diesel.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
MB C-klasse er MYE trangere enn Mondeo.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Er nok noen hundre ganger bedre enn Lagunaen jeg ruller rundt i i dag! Så kan man alltids diskutere hvilke biler som er de beste og peneste.
Når behovet er en familiefrakter av litt størrelse og man helst skal unngå personlig konkurs som følge av kjøpet, så fremstår Mondeo som et bra alternativ. Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.
Mondeo gjør det jo også greit i Svensk Bilprovnings undersøkelser.
Mondeo er sikkert en ok bruktbil, hvertfall ikke så mye spøkelsesfeil på dem
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Med kjøreprofilen du har antydet er jeg en av de få som ikke ser vitsen med 2 liter/140 hk. Kjører selv Superb 1.6/105 hk med omtrent samme kjøremønster, pluss en del autobahn, da som regel med fullastet bil i moderat hastighet (150ish, pluss/minus).
Liten motor som vanlig årsak til forsinkelser? Kan hende jeg avsto fra 2-3 forbikjøringer ila det siste året men er ikke så veldig sikker på det. Som regel er jeg ikke først i køen.
Jeg opplever forsinkelser pga (noenlunde prioritert):
1. Tett trafikk.
2. Folk som ligger i venstre/midtre felt i tide og utide.
3. Folk som ikke bruker blinklys ut rundkjøringer.
4. Dem som elsker å stenge rundkjøringer/kryss for alle når de har kø i egen retning.
5. Dem som sørger for forskjellige slags morsomheter fordi de "skal bare" gjøre et eller annet ved siden av selve kjøringen.
Hadde jeg kjørt mye med tunglastet tilhenger på slep, hadde jeg vurdert en større motor.
Uansett, lykke til med bilkjøpet
Personlig så liker jeg stor motor/mange hk/godt moment for blant annet minimere forbikjøringstiden.......kjører endel i Russland og der kan det være mye rart!
Har opplevd at en gammel lada prøver å kjøre forbi i motbakken med trailer som kom i mot. Løste hele farlige situasjonen med å gi full gass og kjøre fra lada så den kunne smette inn bak meg! Alternativet var lada i frontkollisjon med trailer......... Så noen ganger er stor motor kjekt å ha ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg vet ingenting om den aktuelle situasjonen men det spørs jo hvordan en gammel Lada i det hele tatt klarte å havne bak deg
60 soner og laserkontroll, så jeg kjørte rolig......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
2-literen har selvsagt de samme fine egenskapene, men konkurrerer mot VWs 2-liter som jeg synes er sterkere konkurranse enn hva VWs 1,6-liter er for 1,6-literen i Mondeo.
Så har vi temaet pris. Ford har solgt 140-hesteren for et påslag på 30.000 kroner i forhold til 115-hesteren. På finn.no tyder en rask opptelling på at 2/3 av 2011-stasjonvognene er 1,6-litere. Jeg mener derfor at en 1,6-liter fortsatt bør selges for 20.000 mindre enn 2-literen. Minst.
Rent umiddelbart virker denne litt interessant, og roper nærmest på å bli prutet ned i 149.900.
Har også hørt mye bra om 1,6 literen som sitter i Mondeo. Har prøvekjørt både 1,6/115 og 2.0/140 og jeg må nok innrømme at jeg har en del til overs for det ekstra trøkket man får i en større motor. Selv om jeg kanskje ikke alltid har behov for det ;D
Jeg ser i grunnen også frem til mer uanstrengt kjøring med stor henger.
For øvrig synes jeg 2-literen lagde bra med lyd på tomgang.
Da får man prøve å kvitte seg med det som var utgangspunktet for tråden - den gamle og trøblete Lagunaen. Får kaste et par bøtter vann over den, støvsuge litt, ta noen bilder og legge den ut på Finn. Forhåpentligvis er det noen som har lyst til å kjøpe den for en god håndfull tusenlapper.
Takk! Får satse på at dette blir bra.
Fornøyd med Mondeoen så langt? Vurderer selv å kjøpe en som bil nr. 2, men av litt eldre årgang. Problemet er at selv på 2006 modellene så kan det mangle isofix. Kjenner du til om dette ble solgt som ekstrautstyr?
Er veldig fornøyd med Mondeoen. Veldig behagelig bil å kjøre og har ikke hatt noen problemer på de 5000 - 6000 km. vi har kjørt til nå. Onkelen til samboeren min kjørte en 2006 Mondeo i noen år og var veldig fornøyd så vidt jeg har skjønt.
Når det gjelder Isofix er jeg usikker på hvordan det forholder seg. Isofix-festene er vel sveiset fast i "ramma". Mulig man kan demontere setene og sveise fast fester.
Fyren som var innom for å se på bilen kikket faktisk etter en bil på vegne av sin sønn, så den er tenkt brukt videre. Jeg har fortalt ham det jeg vet om feil og mangler, men ha virker likevel interessert. Den forrige kjerra vår ble solgt for 4000 til en oppkjøper som skulle bruke den som delebil
Nytt problem: batteriet på Lagunaen er nok flatt. Det er ikke en gang nok batteri til å låse opp dørene med fjernkontrollen (ja, har prøvd å skifte batteri i fjernkontrollen for å utelukke at det er det). Og "nødnøkkelen" som skal brukes i slike tilfeller er kul umulig å få inn i nøkkelhullet. Har sikkert aldri blitt brukt og dermed "grodd" igjen. Sprayet litt WD40 inni der, får se om det kan hjelpe.
Hvis det ikke hjelper - hvordan kan jeg få åpnet panseret og få tilgang til batteriet? Er det mulig å fiske tak i vaieren man drar i med spaken inni bilen? Jeg antar i alle fall at det er en vaier man drar i når man drar i spaken
Tips mottas med glede
15.000,- i innbytte for alle bilar - uansett tilstand - ved kjøp av nyare bruktbil over 80.000,-
God deal for dei med virkelig utslitte bilar.
http://www.finn.no/finn/car/used/result?orgId=121312302&sort=2
Roy
Kan tenke meg at om det er mulig å få tak i vaieren, vil det være svært vanskelig å dra den så hardt som man trenger. Vet at svigerfar fikk hjelp av bergingsbil til det samme for et par år siden. De fiklet fælt før de fikk det til.
Dette har nok aldri vært et utrykningskjøretøy. Ford har en avtale med politiet om å levere adm. biler, altså biler som politiet eier, men som brukes til alle mulig andre ting enn patruljekjøring
Den konklusjonen dro jeg for en del måneder siden
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Håp at det var frost, ellers så er det vel rustet......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Helt vanlig at sånt skjer når vaieren slakkes over tid. Stram dem ved endepunktet der hvor den sitter fast i mekanismen som slipper haken. Er som regel en gjenget løsning, omtrent som å stramme bremsewaier på en sykkel.
Et triks hvis panseret ikke vil opp pga slakk vaier er å dunke lett på panseret mens man drar i utløseren i fotbrønnen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Ellers: lett banking på panseret sitter litt langt inne for en som begynner å få smaken på detailing av bil
......men du kan jo benytte anledningen nå før du kjøper bil:)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Litt mistforståelser ute og går her. Utgangspunktet for tråden (opprettet høsten 2014) er at jeg skulle kvitte meg med den gamle Lagunaen og kjøpe ny bil. Ny bil (Mondeo 2011) ble kjøpt i oktober. Lagunaen står på gårdsplassen, det eneste som er gjort er å avregistrere den. Nå er det en kar som er interessert i den, men batteriet er flatt. Så den lar seg ikke låse opp med fjernkontroll og "nødnøkkelen" funker ikke. Ergo får jeg ikke åpnet panseret fra innsiden på normal måte.
Derfor spurte jeg for noen dager siden om tips til å åpne panser fra utsiden (på Lagunaen).
Når du nevnte problemer med vaier til panser på Ford Focus kom jeg på at jeg fra tid til annen har hatt problemer med å åpne panseret på den nye Mondeoen. Og det er på Mondeoen jeg ikke ønsker å banke på panseret
Ikke banke som med hammer - men med flat hånd klapper du forsiktig på panseret samtidig som du drar i spaken for å åpne panseret. Kan garantere deg at panseret ikke blir ødelagt.
Et alternativ er at du får en hjelper til å presse lett opp foran på panseret mens du selv drar i spaken.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Tråden har blitt så lang nå at jeg ikke i farten husker hvem som har bidratt, men når jeg tenker meg om har du vært i loopen siden starten. Så du kjenner jo story'n
:)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Eventuelt legger jeg min beste og tykkeste mikrofiberklut der jeg har tenkt å banke
Gode tips, cozmo
Som jeg har nevnt i et par poster tidligere i denne etter hvert lange tråden, har jeg dratt den konklusjonen for en stund siden
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jaujau.. Har bare ikke funnet tid til å prøve å bryte meg inn enda. Jeg ser ikke veldig frem til å legge meg ned på slapsete gårdsplass og lete etter en panservaieren som etter sigende er nær umulig å finne. Men jeg burde jo gjøre det snarest. Dessuten må jeg skaffe meg en batterilader for å få strøm til kjerra.
Ja, det er I-landsproblemer og en viss grad av latskap.
På 13 pol pluggen er det en dedikert pin til lading, pin10. På 7 pol er pin 2 brukt til dette, men det er ikke standarisert. Kan og være tåkebaklys eller ryggelys.
KISS (keep it simple stupid):
Bruk flatt brekkjern o.l som du surrer en fille rundt, bryt forsiktig oppe på en dør så du får en sprekk på over halv cm. Du setter kile inn så dørsprekk er åpen, så bruker du sveisetråd, grillspyd o.l til å låse opp bildøra..........kanskje du får nokså stor sprekk også ( par cm).........
Den metoden virker hvertfall her i Finnmark
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Men ville gitt ståltråd en kjangs....
Hvilken biler har du ladet slik?
De aller fleste biler kan åpnes med låseknapp i døra, hverfall førerdør.......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg får tenke litt på hva jeg skal prøve. Deretter finne tid til å prøve
Å ringe bilberger for å få kjørt den på dynga er det enkleste
En kamerat av meg hadde forresten store problemer med en BMW med deadlock da han var på ferietur i Sverige
GM (Saab, Opel), VW, BMW og MB har dette på flere modeller. Prøver å holde meg unna franske biler, så der vet jeg ikke. Har ladet BMW, men der brukte jeg pin 5 og 7 siden den var forlatt med parklys påslått. Har låst opp Opel ved å lade på pin 2. Har også ladet via pluss på starter. Viss en ikke vil ødelegge bilen, og har god tid, funker det fint. Mangen nye biler har så masse vinkler og klumper på A stolpe og dørsprekk, at det er vanskelig å bryte ut uten å ødelegge noe. Gamle japsebiler derimot, kan stort sett åpnes med en isskrape og litt ståltråd.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Hvordan fikk du til det? Starteren er vel (forhåpentligvis) ikke direkte koblet til via plusspolen - men via et (eller flere) releer...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Kan ikke fatte at du holder deg unna franske biler, valde!
Kjør på med noe kraftigere om du ser det er skitt der......
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Releet (innslaget) henger direkte på starteren, og er direkte koblet til batteriet. Styrestrøm til innslaget går via rele, eller direkte til tenningsnøkkel. Finnes også startere med eksternt hovedstrømsrele, men det er helst på gamle US Ford, gamle perkins diesel og noen Mercedes lastebiler.