4,327    170    2  

Kvitte seg med bil - hva er best?

 6,705     Akershus     0
Står på trappene til å bytte ut vår Renault Laguna 2002 med en nyere bil. Lagunaen er en comfortmaskin og er forholdsvis romslig, men har ellers ikke så mye godt å si om den. Jeg har selvsagt et ønske om å få noe for kjerra nå som den skal byttes ut, men den er nok ikke den mest attraktive blant Lagunaer av tilsvarende årsmodell og relativt lik kilometerstand:

  • En kondensator i klimaanlegget er ødelagt. Konsekvensen er at anlegget ikke klarer å kjøle ned bilen om sommeren. Prisoverslag for å fikse dette på merkeverksted er ca. 7 laken.

  • Katalysatoren er plukket ut pga. den var potte tett. Bilen kjører nå uten katalysator Cool Går med andre ord ikke gjennom PKK neste år. Pris for ny katalysator er ikke helt kjent, "noen tusen" er det mest eksakte vi vet. Det lokale Mekonomen-verkstedet frarådet oss å bruke penger på dette gitt alderen på bilen.

  • En elektronisk feil gjør at bilen relativt har problemer med å starte, dvs. den står og jager på ca. 2000 omdreininger ved oppstart. Vi har vært borti problemet tidligere. Etter mye om og men viste det seg å være brudd på en kabel inn til gasspjeldet. Kablen ble lappet på i februar i år, men nå er feilen tilbake. Planen er å utbedre dette i løpet av et par dager (må ha en kjørbar bil mens vi leter etter ny), men man vet jo aldri om det bare er å lappe på nytt eller om det er noe mer alvorlig

  • I tillegg burde et par stabstagsforinger vært skiftet

  • Pga. produksjonsfeil fra fabrikken på denne modellen er Isofix-festene skjult bak skumgummi og setetrekk. For å grave frem Isofix-festene måtte jeg til med Stanley-kniv. Ser ikke så pent ut når bilstolen ikke står i setet..



På den positive siden er det spell ny nøkkelkortleser og helt nytt gasspjeld. Bremsene er også gode. Kjerra har gått drøyt 160 000.

Bør jeg kjøre den til høgger'n, prøve å selge den som delebil eller hva? Hadde vært fint å få noen tusen for den.


   #1
 186     Bergen     0
Bytte de tingene det koster omtrent null å bytte..
Stabilisatorstag tar 5 minutter å bytte og koster kanskje et par hundrelapper..
Er en ekstremt enkel jobb å gjøre selv om man har evner til å skru av hjulet og løsne 2 bolter. For så å sette sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P

Kjipt med elektriske feil helt klart.. Men noen med kjennskap til disse bilene bør da kunne gi den et liv videre Smile
   #2
 25,341     Akershus     0
En ny bil har fort en kapitalavskrivning på 25000kr/år. Du kan reparere mye på gamlebilen for den summen.

Spørsmålet er helst status på rust og tilgang på deler. Videre er det et sikkerhetsspørsmål, nyere biler er vanligvis bedre enn de eldre.

Signatur
  (trådstarter)
   #3
 6,705     Akershus     0

Bytte de tingene det koster omtrent null å bytte..
Stabilisatorstag tar 5 minutter å bytte og koster kanskje et par hundrelapper..
Er en ekstremt enkel jobb å gjøre selv om man har evner til å skru av hjulet og løsne 2 bolter. For så å sette sammen igjen i motsatt rekkefølge.

Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P

Kjipt med elektriske feil helt klart.. Men noen med kjennskap til disse bilene bør da kunne gi den et liv videre :)


Foringer og slikt er greit nok. Selv om jeg ikke har gjort det før skal jeg sikkert klare det.

For å selge den som kjørende bil er det verre med reparasjoner av klimaanlegg og katalysator som fort koster mer å fikse enn bilen i seg selv Smile Ser at biler av liknende årsmodell og med liknende kilometerstand ligger til salgs for 10000 - 30000. Min bil hører nok til i nedre del av den skalaen.

Legger da til grunn at en stor del av den lille gruppen kjøpere som er interessert i en slik bil ikke har forutsetninger eller lyst til å skru. Men det skader jo ikke å prøve seg i markedet.
  (trådstarter)
   #4
 6,705     Akershus     0

En ny bil har fort en kapitalavskrivning på 25000kr/år. Du kan reparere mye på gamlebilen for den summen.

Spørsmålet er helst status på rust og tilgang på deler. Videre er det et sikkerhetsspørsmål, nyere biler er vanligvis bedre enn de eldre.


Bilkjøp har vel aldri vært en god økonomisk investering, heller en dyd av nødvendighet. Men jeg er selvsagt enig i at man kan reparere mye på en gammel bil for det årlige verditapet på en ny bil.

Hovedpoenget for vår del er at vi ikke kan stole på bilen vi har. I fjor vinter skulle vi hjem fra feriehuset i Sverige. Hadde kjørt i 10 minutter da den elektroniske feilen plutselig gjorde at bilen gav gass av egen vilje. Jeg kunne bare bremse og gire. Bilen var fullpakket med bagasje, tilhenger med et vedlass, 2 unger og ei bikkje. Heldigvis var svigerfar like i nærheten og kunne plukke oss opp, men bilen måtte stå igjen. Feilen ble jo fikset, men har altså dukket opp igjen, så her om dagen måtte samboeren ta to unger på armen og gå hjem fra barnehagen 8)

Så denne notorisk upålitelige franskmannen skal nå ut av familien ;D
   #6
 186     Bergen     1
Franske biler kan være en utfordring, helt klart :)
Jeg har selv en Peugeot 406 jeg har skrudd "en del på", så jeg kjenner ganske godt til at de kan være lunefulle til tider. Selv om min nå oppfører seg eksemplarisk og har gjort det de siste årene :)

Gikk till innkjøp av PP2000\Lexia3 til min bil..og angrer IKKE på det Smile har spart en liten forume på å kunne kjøre diagnose, programmere nøkler, feilsøke og funksjonsteste via dette i allefall..

En katalysator trenger IKKE være en stor kostnad.. En får fint tak i disse fra en knust\kastet bil\delebil for en BILLIG penge. Å bytte eksosdeler selv er heller ikke hjernekirurgi, så å bytte selv uten NOEN erfaring med fastnøkler\pipesett, litt monteringspasta, pakning og nye klemmer går lekende lett Smile Spesielt når man ikke trenger å være forsiktig med det ga

Når det kommer til at AC'en ikke fungerer er jeg ikke sikker på hvordan det kan løses.. Sitter den kondensatoren som er gåen vanskelig til? Siden verkstedet har klart å konkludere med at det er denne som er gåen, antar jeg at det ikke er HELT krise å finne frem til kortet med problemer..

Om det KUN er en kondensator som er gåen burde det ikke være en stor sak å lodde ut den gamle og inn med en ny (så sant dette er hyllevare-kondensatorer vel å merke).
Evt. kan en vel bytte hele kretskortet med feil på fra en lik bil\delebil..

Klart verdien vil øke jo mindre feil og mangler bilen har.. men så må en jo også se på hvor mye en tjener på det i forhold til hvor mye tid og penger man legger i reparasjonene..
   #7
 2,297     Ski     0


Når det kommer til at AC'en ikke fungerer er jeg ikke sikker på hvordan det kan løses.. Sitter den kondensatoren som er gåen vanskelig til? Siden verkstedet har klart å konkludere med at det er denne som er gåen, antar jeg at det ikke er HELT krise å finne frem til kortet med problemer..

Om det KUN er en kondensator som er gåen burde det ikke være en stor sak å lodde ut den gamle og inn med en ny (så sant dette er hyllevare-kondensatorer vel å merke).
Evt. kan en vel bytte hele kretskortet med feil på fra en lik bil\delebil..



Er nok ikke en slik kondensator det menes når det er snakk om ac, men en slik
http://www.autodeler.co.no/kondensator

Ikke noe stort problem å bytte selv det heller, siden anlegget sikkert er tomt for gass så er det jo ikke noe miljøfarlig å demontere det, men er det gass i så skal jo den tømmes først. Når ny er montert så må anlegget bli vakumert og fylt med gass.

  (trådstarter)
   #8
 6,705     Akershus     0

Jeg ville ha bitt tennene sammen og kjørt den til den døde...


Hadde vi fremdeles bodd midt i Oslo med rikelig kollektivtilbud i alle retninger kunne vi vurdert det, og vi gjorde for så vidt det med forrige bil. Men nå bor vi litt mer avsides og er avhengig av en bil som er til å stole på. For øvrig kommer vi ikke til å kjøpe spell ny bil, men ser primært på 3-4 år gamle biler til snaue 200 000.

Mekonomen var på alerten i februar i år med tanke på å få tak i en katalysator fra høgger'n, men det ble ikke noe videre oppfølging av det. Samtidig var planen da at bilen skulle holde uten katalysator til PKK i november 2015. Jeg kunne sikkert ha mekket på det selv dersom jeg hadde fått tak i delene til en rimelig penge. Men man skal jo ha tiden til det også. Min prioritering har vært slik at jeg selv fikser og ordner med det meste jeg eier, men bil har jeg foreløpig valgt å holde utenfor den "ordningen". Jeg hører du sier at det går lekende lett og er gjort på kort tid, men jeg er likevel ikke så sikker på at det er tilfelle for meg helt uten videre :o

Ad kondensator: jeg aner ikke hva slags kondensator det er tale om, men det er sikkert mulig å finne ut. Kan være verkstedet har oppgitt det i prisoverslaget jeg fikk. pwb er muligens på sporet av noe, uten at jeg har forutsetninger for å ta stilling til det.

Når det gjelder verdi anser jeg vel egentlig at det ikke er voldsomt mye å hente på å fikse de som er gæli'. Mine undersøkelser viser at pristaket for denne typen bil er allerede forholdsvis lavt. Om formålet var å fikse den for å bruke den videre hadde det nok stilt seg annerledes, men særlig min samboer er lite innstilt på å gi denne bilen nye sjanser.
   #9
 25,341     Akershus     0

Franske biler kan være en utfordring, helt klart :)


Har en 307 SW. Den har en copilot som slår av alle lys på bilen når han har lyst. Etter to hendelser på svart vei turde jeg ikke mer. Nå kjører jeg med en "klesklype" direkte på batteriet. Null elektronikk før hovedlysene. BOS har ingen forslag ut over å skifte elektronikk for 60.000 uten garantier!

Med en slik feil er bilen uselgelig, 2003/90.000 km.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 6,705     Akershus     0


Franske biler kan være en utfordring, helt klart :)

BOS har ingen forslag ut over å skifte elektronikk for 60.000 uten garantier!

Med en slik feil er bilen uselgelig, 2003/90.000 km.


Håpløst. Jeg har selv betalt alt for mye penger for fånyttes reparasjoner. Jeg har sett min personlige servicetekniker nærmest bli blank i øynene når han ser på skjermen sin - åpenbart ikke i stand til å fastsette en fornuftig diagnose. Men deler og arbeid til flere tusen blir det lell. Slike episoder gjorde at jeg sluttet med å oppsøke merkeverksted med gammel bil. Da bruker jeg heller lokalt verksted uten merketilknytning der de både har kompetanse, sunt bondevett og respekt for folks lommebok.

Btw: har selv opplevd at lyset forsvant i stummende mørke på svingete vei. Ikke bra.
   #13
 8,022     Bærum     0
Hvis du ikke elsker å skru og mekke :
1) ikke kjøp fransk neste gang
2) selg nåværende fransk i deler på finn.no 

Det er utrolig gunstig å selge en bil i deler, fremfor å forsøke å selge den som "kjørbar bil" til 7-8000. 
   #15
 6,009     Finnmark     0
Selg den i deler....
Det er ikke mange deler du skal selge før du er oppe i 10000kr.....
Sikkert noen med tilsvarende bil men med andre mangler som behøver deler :D

Om verdi er under 10000kr på bilen, ikke bruk en eneste krone på reparasjon.......det er å kaste bort penger....
Signatur
  (trådstarter)
   #18
 6,705     Akershus     0



Går an å sveise inn en katalysator fra biltema også.


Det er nok ikke helt min cup of tea, men helt sikkert et alternativ for de som har utstyr og kompetanse.


Finnes jo verksteder som gjør sånt da.


Joda, men når bilen skal ut av mitt eie er det ikke mange kronene jeg vil legge i den. Bilen er uansett så lite verdt at hver tusenlapp som går med på å reparere ting er en tusenlapp for mye.

Der eneste jeg må gjøre er å prøve å få ordnet elektronikken som styrer gassen. Hvis ikke har jeg ikke mulighet til å komme meg rundt for å se på ny bil. Mulig jeg klarer å lokalisere eventuelt kabelbrudd selv.

Og til franske biler - de er filtrert bort i søket på Finn. Det er såpass mye annet å velge i at jeg ikke ser noen grunn til å ta sjansen.

Ad delesalg: veldig interessant, men er neimen ikke sikker på hvilken ende man skal begynne i. Bildeler er ikke min sterke side.. Men det er jo noen deler å ta av, og noe av det funker helt sikkert ;D

   #19
 6,009     Finnmark     0
Om du ikke vil demontere bilen selv; annonser den som delebil.......men da tjener du kanskje ikke like mye, men blir kvitt bilen...
Signatur
   #20
 2,265     0
Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.
  (trådstarter)
   #21
 6,705     Akershus     0

Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.


God idé for den bilkyndige og bilinteresserte, helt uaktuelt for meg Wink
  (trådstarter)
   #22
 6,705     Akershus     0

Om du ikke vil demontere bilen selv; annonser den som delebil.......men da tjener du kanskje ikke like mye, men blir kvitt bilen...


Samboeren så bare rart på meg når jeg snakket om å selge bilen i deler ;D

Får se litt hva jeg gjør, men hadde jo vært fint å tjene litt mer på å selge den del for del..
   #23
 3,234     Vestfold     0
Når det begynner å bli dyre reperasjoner, og man ikke kan ordne dem selv, så betaler man langt mer enn hva man får igjen.

Dessuten, å sette i gang, betyr ikke alltid at feilen løses, og man har kastet bort tid og penger.

Eneste fornuftige for å få noe igjen er å selge den del for del, det vil gi mest penger totalt sett, men du kan ende med å ha bilen stående i åresvis før du får kvitt nok.
   #24
 360     Røyken     0
Er dette diesel eller bensin?

Manglende kat er ikke nødvendigvis noe problem for dieselbiler på PKK.
Kjører selv 04 Mondeo tdci uten kat, uten EGR og med remap fra BlueFin; jeg er godt innafor på avgasser på PKK.

Ang de andre problemene du har, og da kanskje spesielt de eletroniske/elektriske, så er disse erfaringsmessig tidkrevende drittjobber, som kan bli dyre. Da spes grunnet tidsfaktoren.
Feilsøking tar tid. Og tid koster.

Laguna er noe du aldri burde kjøpt, og således burde kvitte deg med på en eller annen måte.
På finn.no er det alltid et marked for det meste :)

For 200K får du en to til tre år gammel stor stasjonsvogn, Passat, Mondeo osv.
Det er f eks plenty av leasingbiler fra 2011 som går for 150-200K.
Ikke legg 200k i en fire år gammel bil med mindre det er en dyr bil som kostet 800K ny.

Lykke til, og bonne chance!
Sacre bleu!

Wink
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 6,705     Akershus     0
Har halvannet mål gårdsplass, så skal ikke stå på plassen om jeg trenger å ha den stående lenge Smile Men det er nok av andre grunner lite ønskelig å ha et vrak stående i lenger tid.

Ellers helt enig i at man skal passe seg for å kaste penger etter en slik bil når den uansett skal bort. Elektroniske feil er selvsagt også et potensielt pengesluk, enig med Vegard i det. Nå har jeg satt kjerra på verkstedet, så får vi se. Har gitt klar beskjed om at det ikke er aktuelt å bruke mye penger på å reparere feilen. De hintet også om at "de måtte ta det" om det viser seg at det er brudd på kabelen de lappet på tidligere i år. Det hadde passet meg fint.

Ellers, Vegard, det er en bensinbil. Når det gjelder ny bil ser jeg at jeg har skrevet 3-4 år gammel og ca. 200k. Det er mer riktig å si 2-3 år gammel. Er mye 2011-modeller på markedet. Passat er alltid et alternativ, men tror ikke det blir den. Er litt smal. Mondeo er det mange av og det er absolutt en interessant bil. Skoda Superb er også interessant, men er ikke så mange av dem.

Og selvsagt enig i at vi aldri skulle ha kjøpt en Laguna!
   #26
 6,009     Finnmark     0

Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.


.....da kan man ende med gårdsplassen full av biler med samme ufiksbare feiler, fordi deler man behøver er ødelagt på delebiler :D

cheffen: dette er tydeligvis større utfordring enn tett avløp du hadde Grin Grin
Signatur
  (trådstarter)
   #27
 6,705     Akershus     0


Kjøp "ny" bruktbil, samme som den gamle, og behold gammel bil som delebil til den nye bruktbilen. Gjenta på nytt når noe ufiksbart ryker på den nye bruktbilen.


.....da kan man ende med gårdsplassen full av biler med samme ufiksbare feiler, fordi deler man behøver er ødelagt på delebiler :D


Noen som drar kjensel på sangen? ;D

En annen venn av meg kjøpte en gammal bil,
Som ble solgt under tvang og registrert under tvil,
Som var så dårlig at kona hans mente han burda ha kasta'n.
Men der skulle det ikke kastes no'n bil,
Å langt ifra, så han kjøpte én til,
Delebil, makan til den gamle Mazda'n.
Men det som var i støkker på den bilen han hadde
Var jo akkurat det som var i støkker på den andre
Så dermed satt'n der med dobbelt av alt:
Både det som var i orden og det som var galt.
Til slutt så kjøpte'n en gammal buss fordi batteriet var så bra,
Og den har kona tatt og reist der ifra.



cheffen: dette er tydeligvis større utfordring enn tett avløp du hadde Grin :D


Hehe Smile Skal nok få orden på dette også!
   #28
 5,432     Akershus     0
Er du av typen som ikke liker/kan skru bil, bør du kjøpe Toyota. Mer forutsigbart bilhold er ikke mulig å skaffe seg.

Gamle dagers reklame om at "Toyota stopper kun når du bremser" gjelder for det meste fortsatt. Jeg vet at enkelte modeller har hatt sine problemer, men ser man "all over" er det ingen andre sammenlignbare bilmerker som matcher denne.
   #29
 6,009     Finnmark     1

Er du av typen som ikke liker/kan skru bil, bør du kjøpe Toyota. Mer forutsigbart bilhold er ikke mulig å skaffe seg.

Gamle dagers reklame om at "Toyota stopper kun når du bremser" gjelder for det meste fortsatt. Jeg vet at enkelte modeller har hatt sine problemer, men ser man "all over" er det ingen andre sammenlignbare bilmerker som matcher denne.


Joda, det finnes bedre :D

Subaru  ;D ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #31
 6,705     Akershus     0
Ja, Toyota er forutsigbare greier for akademikere som er kløppere på å lese bruksanvisninger og manualer, men ikke vet hvordan de skal skru ;D Og de seneste års modeller av Avensis ser slettes ikke verst ut. Samtidig reflekteres Toyotas standing også i utvalg og pris på brukte biler.

Etter Finn å dømme er det ikke så mange Subaruer å oppdrive i Stor-Oslo. I alle fall ikke som passer behov og lommebok.
   #32
 6,009     Finnmark     0

Bedre fremkommelighet, neppe noe bedre driftssikkerhet. Boxermotorene gjør også sitt til at en del skruing er trangere og tar lengre tid. Gjør man ikke ting selv betyr det i praksis dyrere.


Ok Grin...men Forrester er en av mest driftsikre bilene som finnes, og Legacy /Outback er også helt i toppen.....

Toyota er stort sett driftsikre,  men de har litt "ugler i Mosen" ;D
Avensiser som må bytte motor er jo ett kjent problem!
Mange modeller produseres i feks Tyrkia er ikke så like gode........som biler fra Japan!
Toyota klarer ikke å lage dieselmotorer med lave utslipp... Så de skal begynne å bruke 1,6literen til BMW.

cheffen! Ikke kjøp Toyota Proace,  den er nemlig fransk ;)
Toyota selger altså fransk bil; Toyota Proace som er en Peugeot / Citroën........selges også som Fiat.....

Signatur
   #33
 5,432     Akershus     0
Ja, vil man opp i 4wd segmentet er det knapt bedre valg enn Subaru, absolutt enig der.

Hadde jeg skullet kjøpe bil i de størrelsene Subaru kommer i og ville ha 4WD, hadde jeg helt klart valgt en slik. Hadde jeg ikke trengt 4WD hadde Toyota vær et klart valg.

Mye dyrere i lengden med en firehjulstrekker, men bevare meg vel hvor lettvint det er med en slik i vårt land.
   #34
 6,009     Finnmark     0

Ja, vil man opp i 4wd segmentet er det knapt bedre valg enn Subaru, absolutt enig der.

Hadde jeg skullet kjøpe bil i de størrelsene Subaru kommer i og ville ha 4WD, hadde jeg helt klart valgt en slik. Hadde jeg ikke trengt 4WD hadde Toyota vær et klart valg.

Mye dyrere i lengden med en firehjulstrekker, men bevare meg vel hvor lettvint det er med en slik i vårt land.

Dessverre så kan man ikke velge nyere bruktbil som man vil mer heller, man bør nemlig ta hensyn til hvilken merkeforhandler man har i nærheten....
Dette pga all elektronisk duppeditter som ofte svikter litt: feks"nøkler", startsperrer, sentrallås, nødmodus motor........ som krever datadiagnostik....

Ser ofte bergingsbil kjøre halve Finnmark tur/retur for en bagatell på feks Audi, Mercedes,Honda.......
Signatur
  (trådstarter)
   #35
 6,705     Akershus     0

cheffen! Ikke kjøp Toyota Proace,  den er nemlig fransk ;)
Toyota selger altså fransk bil; Toyota Proace som er en Peugeot / Citroën........selges også som Fiat.....


Skal klare å gå unngå Proace!

Noen som har erfaring med Mondeo? Er mange 2011-modeller på markedet, egentlig så mange at jeg blir litt skeptisk.
   #36
 472     Asker     0

    • Pga. produksjonsfeil fra fabrikken på denne modellen er Isofix-festene skjult bak skumgummi og setetrekk. For å grave frem Isofix-festene måtte jeg til med Stanley-kniv. Ser ikke så pent ut når bilstolen ikke står i setet..




    Skal passe meg for å si noe stygt her, for da får jeg vel igjen med renter, men denne feil var jo litt artig da..  Smile Smile Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 6,705     Akershus     0
Fantastisk produksjonsfeil, ja. Ikke noen god følelse å sprette opp setet selv om bilen var gammel. Og selvsagt var ikke jobben pent nok utført i følge min samboer..

edit: fantastisk, ikke fanatisk produksjonsfeil..
Siste redigering: Wednesday, October 1, 2014 3:43:17 PM av cheffen
   #38
 22,342     Akershus     0

Bør jeg kjøre den til høgger'n, prøve å selge den som delebil eller hva? Hadde vært fint å få noen tusen for den.

Selg den så fort som mulig slik at du ikke ergrer deg noe mere nødvendig, den taper seg I Verdi for hvert sekund. Selg den som den er, eventuelt gi den bort på finn for vrakpant. Ikke bruk penger på denne bile, det får dualdri igjen! Vær ærlig med alle feilene ellers skaper du deg problemer.
  (trådstarter)
   #39
 6,705     Akershus     0
Vurderer som sagt å betale en mindre sum for at den skal være i kjørbar stand for egen del mens vi ser etter ny. Det blir på en måte en del av prisen for ny bil.

Selges den i ett stykke har jeg alle mulige planer om å opplyse om alle feil jeg er klar over.
   #40
 6,009     Finnmark     0

Vurderer som sagt å betale en mindre sum for at den skal være i kjørbar stand for egen del mens vi ser etter ny. Det blir på en måte en del av prisen for ny bil.

Selges den i ett stykke har jeg alle mulige planer om å opplyse om alle feil jeg er klar over.

.....håper ny eier ikke bruker BBforum Grin
Signatur
  (trådstarter)
   #41
 6,705     Akershus     0
Verkstedet finner ingen umiddelbare feil. Ytterligere feilsøking tar mye tid og blir fort dyrt. Uaktuelt å gjøre det. Så da har vi inntil videre en forholdsvis ubrukelig bil. Som også er forholdsvis uselgelig hvis målet er at den skal kunne kjøres videre av neste eier. Jeg hadde i alle fall holdt meg langt unna en slik bil 8)

Det lille som ble gjort på verksted i dag ble i alle fall ikke fakturert Smile
   #42
 3,042     Akershus     0

Ja, Toyota er forutsigbare greier for akademikere som er kløppere på å lese bruksanvisninger og manualer, men ikke vet hvordan de skal skru ;D

Øy! Ikke mobb akademikere.  >Sad Noen av oss skrur gladelig på bil, men velger kanskje ikke fransk da masochisme er noe helt annet.

Jeg er enig i at nyere Toyota ikke lenger ser ut som du lagt inn årene og handlet deg folkefrakter, men i dette husholdet så er Passat, Avensis, Octavia, Focus og alt annet A4 utelukket. Det er ikke mye kjøreglede i disse synes jeg.

Vanskelig å si hva som er lurt i ditt tilfelle, men hva med å spørre på klubbsider hva de anbefaler? Kan være et godt marked for å selge den som delebil/oppussingsprosjekt også.
  (trådstarter)
   #43
 6,705     Akershus     0

Øy! Ikke mobb akademikere.  >Sad Noen av oss skrur gladelig på bil, men velger kanskje ikke fransk da masochisme er noe helt annet.


Hehe Smile Jada, mange akademikere som kan skru! Jeg er altså fullblods akademiker selv, skal til og med holde forelesning på UiO førstkommende tirsdag!

Tror vi får la kjøreglede-perspektivet ligge. Det er så mange andre ting å ta hensyn til. Får fokusere på å få plass til voksne, barn, bikkje og bagasje.. Pluss å slippe for mange turer til verksted.

Har vurdert å logge meg inn på noen Renault-forum å høre litt hva menigheten mener.

   #44
 744     Verdens navle     0
..
Noen som har erfaring med Mondeo? Er mange 2011-modeller på markedet, egentlig så mange at jeg blir litt skeptisk.


Har en 2011-modell, og er veldig fornøyd. Mye bil for pengene. Romslig og fin å kjøre. Ingen problemer. Nesten 100% feilfri.
Er vel mange leasingbiler fra 2011 som selges nå, så man kan sikkert få en veldig fin pris. Sikkert lurt å satse på en med mye utstyr (stor trykkskjerm, navigasjon, el-seter, fjernstyrt Webasto, etc.). Lettere å selge igjen da. Biler med lite utstyr kan man dog sikkert prute mer på, så de får man nok billigst

Hadde en 2008-modell. Samme der. Så godt som problemfri.
Signatur
   #45
 22,342     Akershus     0
Personlig synes jeg Ford har gode kjøregenskenskaper. Ikke en gocart akkurat, men mye bedre enn mye annet av konsumbiler. Toyota har laget mye triste greier, og en av bilene derfra jeg prøvde hadde nærmest farlig oppførsel. 
  (trådstarter)
   #46
 6,705     Akershus     0
Ja, mange 2011 Mondeo på markedet. Og det kommer stadig nye. Kikker litt på en som har gått snaut 70 000, vært i politiets eie. Titanium-utgave, men litt usikker på hva slags duppedingser som egentlig medfølger. Tror ikke det er Webasto eller navigasjon.
   #47
 10,486     Akershus     0

Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P


Enig. En laguna derimot ....  ;)


Jeg tror ikke det hjelper noe å fikse halvparten av feilene på denne bilen. De som kjøper laguna er bare ute etter noe som funker, og koster lite. Det er ikke en bil man kjøper for å legge mye tid og energi i. Jeg ville forsøkt å bare legge den ut som den er, og se om det er noe å få for den. Neppe allverden mye.

Signatur
   #49
 5,432     Akershus     0

Ja, mange 2011 Mondeo på markedet. Og det kommer stadig nye. Kikker litt på en som har gått snaut 70 000, vært i politiets eie. Titanium-utgave, men litt usikker på hva slags duppedingser som egentlig medfølger. Tror ikke det er Webasto eller navigasjon.
Blålys? Kan være kjekt å ha....
  (trådstarter)
   #50
 6,705     Akershus     0


Ja, mange 2011 Mondeo på markedet. Og det kommer stadig nye. Kikker litt på en som har gått snaut 70 000, vært i politiets eie. Titanium-utgave, men litt usikker på hva slags duppedingser som egentlig medfølger. Tror ikke det er Webasto eller navigasjon.
Blålys? Kan være kjekt å ha....


;D

Sånn ellers - 1,6 liter 115 hk. er vel kanskje ikke noe som trigger UP voldsomt..
  (trådstarter)
   #51
 6,705     Akershus     0


Å kaste en bil som er brukbar og som bare har kjørt 160k er idioti i min mening :P


Enig. En laguna derimot ....  ;)


Jeg tror ikke det hjelper noe å fikse halvparten av feilene på denne bilen. De som kjøper laguna er bare ute etter noe som funker, og koster lite. Det er ikke en bil man kjøper for å legge mye tid og energi i. Jeg ville forsøkt å bare legge den ut som den er, og se om det er noe å få for den. Neppe allverden mye.


Det er det vi kommer til å gjøre. Har ikke store ambisjoner.. Og den som kjøper den får en billig bil som ikke funker særlig bra :D


Selg den som delebil Smile til meg Tongue byr 3000 ::)


Fristende å si ja, men ligger litt på været foreløpig Wink Jeg tør ikke kjøre langt eller på tur med hele familien med denne kjerra, men den kan alltids brukes frem og tilbake til butikken mens vi leter etter ny.
  (trådstarter)
   #52
 6,705     Akershus     0
Var nettopp ute og prøvekjørte Mondeoen som har vært i politiets eie. Merker at det sitter en 1.6 liter under panseret,  er ingen racer. Forventet selvsagt heller ikke det. Alt i alt er god bil å kjøre og den oppfyller de fleste av våre krav. Blir det handel må vi pushe på å få dem til å utbedre noen skader i lakken. Bør være forholdsvis kurant, men blir nok viktig å ha tydelige avtaler på hvilke skader som kan/skal tas med mikrolakk/smart repair og hva som kan rubbes og poleres bort. Selgeren var i mine øyne litt rask med å konkludere på rubbing og polering på et par av skadene.

Forresten djevelsk harde seter i Mondeoen, men nå er jeg jo vant til å kjøre Laguna ;D
   #53
 10,486     Akershus     0
Det er MANGE biler til salgs, ingen grunn til å kjøpe noe man ikke liker.

1,6 bensin i den mondeoen?
Signatur
  (trådstarter)
   #54
 6,705     Akershus     0
Ikke på tale å kjøpe noe vi ikke liker. Vi synes bilen var fin og den passer både behov og lommmebok. Grei kilometerstand og dermed et par år nybilgaranti igjen. Anser den som en god deal så lenge vi får utbedret lakkskadene.

1,6 liter diesel, 115 hk. De fleste bilene som er aktuelle for oss har dette motoralternativet.
   #55
 10,486     Akershus     0

1,6 liter diesel, 115 hk.


Ikke noe man vinner lyskryssduell med, men bør vel fungere sånn noenlunde. Jeg lånte en laguna 1,6 bensin en gang i tida, det gikk helt håpløst dårlig.

Jammen ikke rart man innimellom kan lese om at politiet er blitt frakjørt.
Signatur
  (trådstarter)
   #56
 6,705     Akershus     0
Nå har nok ikke denne kjerra vært UP-bil, men selgeren konstaterte likevel tørt at det er mye blandet drops blant sivilbilene til politiet..

Ellers leste jeg en test av Skodas 1,6 liter diesel. Der ble det selvsagt skrevet at det ikke er et fartsmonster,men at dersom man kommer fra 1,8 bensin (som Lagunaen vår) vil man kunne bli positivt overrasket. Synes det stemte rimelig godt.

Vi har bosatt oss et sted er det er stykke å kjøre til det meste, så mye av kjøringen er standard norsk landeveiskjøring. På svingete veier blir det en del giring, men det lever jeg godt med. Ellers blir det noe kjøring med moderat lastet tilhenger, det bør gå helt fint.

For noen år siden rattet jeg rundt i en 1,6 liters Opel Astra fra 1999. Det kunne bli selsomt med full bil.
   #57
 10,486     Akershus     0
Jeg har kjørt passat 1,6 TDI med 3 personer og en del bagasje ombord. Dette var i England / Wales. Rett fram på motorveiene funket det vel OK, men ikke noe mer enn det heller. Ut av rundkjøringene var det bare å begynne med lavt gir, legge gassen i bunn, vente til man ikke orket bråket mer, gire opp et hakk, og gjenta.
Signatur
  (trådstarter)
   #58
 6,705     Akershus     0
Min "fordel" er at jeg ikke er vant til å kjøre biler med større motor, så får min del blir det ikke noen voldsom omveltning utover at det skal fylles diesel i stedet for bensin.
   #59
 5,432     Akershus     0
Nå har sikkert politiet en del biler som brukes til andre formål, men skulle tro de som ble uniformert, eventuelt brukt som sivile kjøretøy av UP hadde større motor enn 1,6 liter med 115 hk.

115 dieselhester holder sikkert greit til de som har en rolig kjørestil uten for mye last, men noen stor trekkvogn eller feriebil er det nok ikke.
   #60
 744     Verdens navle     0
Har bare erfaring med 2L 130-140 hk-dieslene, som jeg syns trekker godt.
Kan tenke meg at 115 hk blir litt pinglete i forhold, men kjører man stort sett med lett bil og ikke trekker tung henger fungerer det sikkert OK.
Signatur
  (trådstarter)
   #61
 6,705     Akershus     0
1,6 liter blir åpenbart litt pinglete i forhold til 2-liter, men tror det er helt greit for oss. Er godt vant med biler uten voldsom kraft.

Stort sett blir det kjøring med 2 voksne og 2 småbarn uten særlig last. Ferieturer på 1-2 timer med fullpakket bil noen ganger innimellom og 30-40 mils turer et par ganger i året. Ellers medium lastet henger med tillatt totalvekt på 1300 kg. fra tid til annen.

Av økonomiske hensyn tror jeg det er lite aktuelt å gå for en 2-liter, men har ikke sett så nøye på dette segmentet ennå.
   #62
 360     Røyken     0

1,6 liter blir åpenbart litt pinglete i forhold til 2-liter, men tror det er helt greit for oss. Er godt vant med biler uten voldsom kraft.

Stort sett blir det kjøring med 2 voksne og 2 småbarn uten særlig last. Ferieturer på 1-2 timer med fullpakket bil noen ganger innimellom og 30-40 mils turer et par ganger i året. Ellers medium lastet henger med tillatt totalvekt på 1300 kg. fra tid til annen.

Av økonomiske hensyn tror jeg det er lite aktuelt å gå for en 2-liter, men har ikke sett så nøye på dette segmentet ennå.


På Mk4 Mondeo ville jeg ikke valgt 115hk 1,6 literen.
Det er triste greier.

Folk er forskjellige, jada, og horses for courses, men det er en undermotorisert bil.
Allerede før du laster noe over 75kg fører.

Det er i mine øyne (Ford-øyne ja) bare ett alternativ i Mk4 og det er 2.0 tdci 140. Og med PowerShift dobbelclutch kasse.
Ingen reelle grunner til å velge hverken 1.6 eller manuell.

Og før noen kommer med argumentet om at begge deler er fordyrende, så er det en differansen du prosentvis får igjen når du selger bilen.
For det gjør man i 99% av tilfellene. Selger bilen altså.

Det er som nevnt en drøss av 2011 modeller i markedet nå, og Mondeo er en av disse leasingbiler det er mange av.

Passasaten er et annet alternativ, men personlig er jeg litt skuffa over lakkkvalitet på VW, det er stor forskjell på en Mondeo og en Passat fra samme år (2011) med samme km.

I tillegg mener jeg at Mondeoen gir deg mer utstyr og en noe bedre kjørecomfort  til samme pris.
O G ...det er jo som kjent mer trøbbel (fortsatt....) med VW sin DSG enn PowerShift kassa Ford bruker.

Signatur
  (trådstarter)
   #63
 6,705     Akershus     0
Flotte innspill, Vegard. Ad økonomi: enig i at det betaler seg når bilen skal selges igjen en gang, men man må jo finne penger til å kjøpe kjerra i utgangspunktet også. Det er nok det største problemet nå.

Har fått forholdsvis god oversikt over 2011 Mondeo-utvalget i Oslo og Akershus, og innenfor en ramme på 210 000 er det ikke mange 2-litere å oppdrive. Modeller med powershift har jeg ikke oversikt over.

Passat er egentlig ikke særlig interessant.
   #64
 360     Røyken     0
Et kjapt søk..

2011 Mk4 Titanium/Ghia 2.0 tdci manuell kasse:
http://www.finn.no/51570652
http://www.finn.no/48401223


PowerShift :
http://www.finn.no/42328683
http://www.finn.no/51972176
http://www.finn.no/50017038
http://www.finn.no/47051337
http://www.finn.no/48400540

Jeg vet at noen av de priset til over dine 210.
Men det er ikke langt unna, og alle priser er diskutterbare Smile
Signatur
   #65
 360     Røyken     0
Le Chef; you have a PM
Signatur
  (trådstarter)
   #66
 6,705     Akershus     0
Takk for søkehjelpen, Vegard! De fleste av bilene ligger en del over det vi har anledning til å betale, men med litt forhandlinger bør det være mulig få til noe på den hos Autolease på Kløfta. Var faktisk der vi var i går for å se på 1,6-Mondeoen.

Får ta en liten rådslagning med samboeren, hun er ikke veldig villig til å innsnevre utvalget og eventuelt betale mer for å få en sterkere motor..
   #67
 10,486     Akershus     0
Hvis det er snakk om å bruke 210.000, og bilene er annonsert til 220-230, så bør det vel være mulig å få til en løsning?
Signatur
  (trådstarter)
   #68
 6,705     Akershus     0

Hvis det er snakk om å bruke 210.000, og bilene er annonsert til 220-230, så bør det vel være mulig å få til en løsning?


Godt mulig det. 210 000 er et absolutt tak, vi vil helst litt under 200 000. Det kan muligens bli litt vanskelig på biler som er annonsert til rundt 230. Den største utfordringen er vel at jeg er fryktelig dårlig på slike forhandlinger ;D
   #69
 10,486     Akershus     0
Det er lov å prøve seg. Hvor mye det er å gå på varierer nok litt, men normalt sett bør det være noe.

Du har ikke vurdert 2-3-4 år eldre bil, da? Mondeoer ser ut til å bli ganske fort verdiløse, så ved å kjøpe en såpass ny, må du nok regne med ganske mye verditap.
Signatur
  (trådstarter)
   #70
 6,705     Akershus     0
Joda, har for så vidt vurdert noe eldre biler også. Og det er ikke slik at vi absolutt skal ha en Mondeo. Mondeoen er først og fremst aktuell fordi det er ganske mange 2011-modeller i markedet og det er gode muligheter for å få tak i en med litt nybilgaranti igjen.

Vi er kanskje litt i overkant farget av å ha hatt trøblete bilhold med franskmannen i 2-3 år nå, men vi er uansett ute etter en bil som gir oss bekymringsløst bilhold til en fornuftig pris.


   #71
 5,432     Akershus     0
....men vi er uansett ute etter en bil som gir oss bekymringsløst bilhold til en fornuftig pris......

Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.
  (trådstarter)
   #72
 6,705     Akershus     0

Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.


Det kan vel diskuteres hva bekymringsløst bilhold egentlig innebærer. For vår del er det først og fremst at bilen er til å stole på. At den starter når vi skal ut å kjøre, ikke er beheftet med idiotiske elektronikkfeil som er håpløst dyrt å feilsøke/fikse osv.
   #73
 5,432     Akershus     0
Da må du importere en rustfri Toyota Corolla fra 80 eller tidlig 90 årene, med lav km. Da får du en dønn pålitelig bil med 0 elektronikk, men også en bil uten den sikkerheten som de har i dagens biler.

Alternativet finnes ikke, dessverre  ;)

   #74
 8,022     Bærum     0


Ren utopi, slikt finnes ikke. Dog kommer 3-5 års Mondeo ganske godt ut i svensk bilprovnings undersøkelse, faktisk meget godt.


Det kan vel diskuteres hva bekymringsløst bilhold egentlig innebærer. For vår del er det først og fremst at bilen er til å stole på. At den starter når vi skal ut å kjøre, ikke er beheftet med idiotiske elektronikkfeil som er håpløst dyrt å feilsøke/fikse osv.


Hva med Avensis? Burde ikke det være enda tryggere valg enn Mongo - eh Mondeo?
  (trådstarter)
   #75
 6,705     Akershus     0

Da må du importere en rustfri Toyota Corolla fra 80 eller tidlig 90 årene, med lav km. Da får du en dønn pålitelig bil med 0 elektronikk, men også en bil uten den sikkerheten som de har i dagens biler.

Alternativet finnes ikke, dessverre  ;)


Det finnes nok en bil med bedre og mer pålitelig elektronikk enn Lagunaen min. Jeg sier ikke at jeg forventer en feilfri bil, men en bil som gir meg en sikkerhet for at jeg kommer fra A til B uten å måtte involvere Falck. Så er det også greit om de elektriske vindusheisene funker som de skal mer enn halvparten av gangene.


Hva med Avensis? Burde ikke det være enda tryggere valg enn Mongo - eh Mondeo?


Har vært innom Avensis tidligere i tråden, og det er absolutt noe å tenke på.
  (trådstarter)
   #76
 6,705     Akershus     0
Fått tilbud på 200 000 for en Skoda Superb 2011. 1,6 liter 105 hk. 98000 km. Tror vi står over og heller prøver å forhandle priser på 2 liter Mondeo. Har inntrykk av at det går fryktelig smått med 1,6 i Superb. Det er i tillegg litt mindre trøkk i Volkswagens 1,6 diesel enn 1,6 literen som brukes av Ford, Peugeot osv.

Vesentlig forskjell på 2 liter 115 hk. og 2 liter 140 hk?
   #77
 5,432     Akershus     0
Tilhører du gruppen bilister som liker å kjøre litt aktivt og som setter pris på overskuddet og dermed sikkerheten ved forbikjøringer, setter du pris på de 25 hk ekstra.

Er du derimot av den typen som ofte befinner deg først i køen, er vant med at folk blinker på deg og som gjerne resulterer i at det kun kommer over 3-4 biler ved hvert grønne lys, forstår du nok knapt vitsen ved 140 hesteren.

;)

  (trådstarter)
   #78
 6,705     Akershus     0
Er nok midt mellom de to ytterkantene Smile Jeg trenger ingen racermotor, men når man først vurderer 2.0 fremfor 1,6 kan det jo være greit å gå for 140-hesteren om det lar seg forsvare økonomisk.
   #79
 10,486     Akershus     0
Superb går greit med 140 hk 2.0. Godt med moment gjør at den sklir fint avgårde. Det skorter litt når man trår på og skal forbi, men det går da godt nok til at de fleste bør bli godt fornøyd. 1,6 i samme bilen tror jeg blir sløvt.

Om ikke prisforskjellen er veldig stor, så ville jeg ikke gått for de minste motorene. Det handler ikke bare om at man kjører "racer", men også om å kunne kjøre litt uanstrengt uten at bilen girer opp og ned og jager turtall hele tida.
Signatur
  (trådstarter)
   #80
 6,705     Akershus     0
Superben i 2-liter variant har enten veldig mange kilometer på telleren eller blir for dyr, så er  ikke så aktuelt å gå den veien. Og jeg kvier meg i grunnen veldig for å bruke 200 000 på en Superb med 1,6. Så da er nok den kjerra ute av bildet.

Mondeo er mer aktuell å gå for da. 115 hk 1,6 liter med 68 000 på telleren ligger ute til 189 000. 140 kh 2 liter med 91 000 på telleren ligger ute til 215 000. Ca. samme utstyrsnivå.

Med litt forhandlinger bør det være mulig å få prisen ned på et levelig nivå. Får ringe og høre litt på mulighetene. Kan alltids strekke oss litt på pris, men bør ikke blir mange tusen over 200k.
  (trådstarter)
   #81
 6,705     Akershus     0
Ser på denne nå: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=51570652&searchclickthrough=true

Snakket med forhandler, og han kan klare å komme ned i 205 000. Er ikke sikkert vi stopper der. Når han kan gi med 205 000 på et enkelt spørsmål over telefon bør det være mulig å hente litt til.

Bilen ble innlevert fra leasing uten vinterdekk og leveres dermed med med nye vinterdekk på alufelg. Noe steinsprut på frontrute og litt lakkskader var det, disse vil bli utbedret.

Noe å gå for?
   #82
 3,210     Vestlandet     0
Sjekk at du får med ordentlige vinterdekk. Noen sender med noe jalla i sånne avtaler.
  (trådstarter)
   #83
 6,705     Akershus     0
Må i så fall det, ja. Husker vi kjøpte billigste sort vinterdekk på den gamle Astra'n. Samboeren synes det var en merkelig lyd i dem da hun kjørte avgårde, så hun kjørte tilbake til sjappa for å høre hva det kunne være. Svaret var selvsagt at det var billigste sorten dekk Smile
   #84
 6,009     Finnmark     0
Når begynner ny omregistreringsavgift å gjelde?
.....gjetter på 1.juli 2015........


.....men få det med som rabatt ved bilkjøo ;)

Signatur
  (trådstarter)
   #85
 6,705     Akershus     0

Når begynner ny omregistreringsavgift å gjelde?
.....gjetter på 1.juli 2015........


.....men få det med som rabatt ved bilkjøo ;)


Forslaget i statsbudsjettet du tenker på? Trodde det bare ville gjelde 1-2  år gamle biler..?

Forhandleren tilbyr Maxxis vinterdekk. Taiwan-greier. I utgangspunktet ikke ønskelig, men ser at deres piggfrie variant gjorde det bra i Motor sin siste test.
   #86
 10,486     Akershus     0
Be heller om å få den billigere uten vinterdekk, så kjøper du de du ønsker deg selv.
Signatur
   #87
 360     Røyken     0
Dropp dekk fra forhandler.
Der er det ikke noe å hente på pris. De er helt rabiate på pris på dekk og felg.

Dekk kjøper du billigst selv på dekkonline.com.
Evnt andre steder online som har noen Hakka 7 eller 8 liggende.

Ja Nokian.
En forhjulsdreven bil med turbo trenger gode vinterdekk!
Også for generelt veigrep selvsagt.

Men en åpen frontdiff og turbo er jo ikke akkurat det som griper best på vinterføre :)
Da må man hjelpe til der man kan, og da er dekk numero uno.
Signatur
  (trådstarter)
   #88
 6,705     Akershus     0

Be heller om å få den billigere uten vinterdekk, så kjøper du de du ønsker deg selv.


Har absolutt tenkt den tanken. Nå får vi se om det i det blir den bilen i det hele tatt. Samboeren er ikke veldig entusiastisk.
   #89
 360     Røyken     0
Kjøp ny både bil og samboer Grin
Signatur
   #90
 10,486     Akershus     0

Kjøp ny både bil og samboer :D


At hun ikke blir i ekstase over en mondeo er vel snarere grunn til å beholde henne, enn å bytte ut?  Cool
Signatur
  (trådstarter)
   #91
 6,705     Akershus     0


Kjøp ny både bil og samboer :D


At hun ikke blir i ekstase over en mondeo er vel snarere grunn til å beholde henne, enn å bytte ut?  8)


Nå får man være litt forsiktig - selv om denne delen av forumet bare er tilgjengelig bak innlogging Smile Selv synes jeg Mondeoen ser bra ut. Ikke den mest spenstige kanskje, men slettes ikke verst. Har all mulig forståelse for at samboeren min mener noe annet, men det gjør jo ikke akkurat biljakten noe enklere..
   #92
 360     Røyken     0


Kjøp ny både bil og samboer :D


At hun ikke blir i ekstase over en mondeo er vel snarere grunn til å beholde henne, enn å bytte ut?  8)


Ha ha... Ja du kan få sagt det du Frodesen.

Han burde vel kjøpt en E-klasse stasjonsvogn eller en Patrol helst?
:D

Mange biler som er freskere eller mer sexy enn Mondeoen.
Men smak er jo rimelig subjektivt.

Men ett faktum er hvertfall at der er forholdsvis mye bil for penga.
Og det er ofte et tungtveiende argument for oss "normale" folk med dertil lommebok Smile
Signatur
   #93
 360     Røyken     0


Nå får man være litt forsiktig - selv om denne delen av forumet bare er tilgjengelig bak innlogging Smile Selv synes jeg Mondeoen ser bra ut. Ikke den mest spenstige kanskje, men slettes ikke verst. Har all mulig forståelse for at samboeren min mener noe annet, men det gjør jo ikke akkurat biljakten noe enklere..


He he.

Hvis hun finner denne tråden så påberoper jeg meg hacket.
For din husfreds skyld.

Signatur
   #95
 10,486     Akershus     0

Har all mulig forståelse for at samboeren min mener noe annet


Det har jeg også  :P



Han burde vel kjøpt en E-klasse stasjonsvogn eller en Patrol helst?
:D


DA snakker vi :-D


Neida, for all del. Mondeoen er slettes ingen dårlig familiefrakter. Relativt mye og relativt ny bil for penga. Helt uavhengig av merke/modell, ville jeg i hvert fall fulgt rådet om å finne en med automatgir av noe slag. Moderne diesler er ikke noe stas sammen med manuelt gir.

For noenlunde samme sum, ville JEG heller kjøpt noe sånt, men hver sin smak.
Signatur
   #96
 5,432     Akershus     0
Er Mercedes kvitt sitt enorme rustproblem, da? Jeg hadde vært rimelig forsiktig med å kjøpe bilen som har fått mest overskrifter siste 20 år grunnet rust og importørs ansvarsfraskrivelse.

Mercedes har vel tapt så mye markedsandeler i Norge at det begynner å ligne Opel og Fiats kundeflukt for noen år tilbake.
   #97
 8,022     Bærum     0



Kjøp ny både bil og samboer :D


At hun ikke blir i ekstase over en mondeo er vel snarere grunn til å beholde henne, enn å bytte ut?  8)


Nå får man være litt forsiktig - selv om denne delen av forumet bare er tilgjengelig bak innlogging Smile Selv synes jeg Mondeoen ser bra ut. Ikke den mest spenstige kanskje, men slettes ikke verst. Har all mulig forståelse for at samboeren min mener noe annet, men det gjør jo ikke akkurat biljakten noe enklere..


Ikke undervurder betydningen av servicen du får på ditt lokale Ford(?)-verksted, dersom du ikke er av typen som skrur selv. Mondeo er sikkert en ålreit bil, men om du ikke har noen verksteder i nærheten som er serviceinnstilte, hyggelige og kan denne type bil, så hadde jeg tenkt meg godt om.

Vi forkastet Mondeo i sin tid pga arrogante og inkompetente folk hos den lokale Røhne&Selmer. Tør ikke tenke på de stakkarne som må forholde seg til Møller med sin Audi eller VW. Men de har vel valgt bilmerket sitt selv, så da får heller steke i Møllers mel..
   #98
 360     Røyken     0


Har all mulig forståelse for at samboeren min mener noe annet


Det har jeg også  :P



Han burde vel kjøpt en E-klasse stasjonsvogn eller en Patrol helst?
:D


DA snakker vi :-D


Neida, for all del. Mondeoen er slettes ingen dårlig familiefrakter. Relativt mye og relativt ny bil for penga. Helt uavhengig av merke/modell, ville jeg i hvert fall fulgt rådet om å finne en med automatgir av noe slag. Moderne diesler er ikke noe stas sammen med manuelt gir.

For noenlunde samme sum, ville JEG heller kjøpt noe sånt, men hver sin smak.


En C-klasse Avantgarde er absolutt ikke noe dum bil, med den motoren og den kassa, så er det absolutt en behagelig bil.
Har kjørt hundretusenvis av km i E-klasse 270cdi ambulanse, og det er en svært behagelig km-sluker.

Føler like vel at C-klassen blir merkbart mindre enn Mondeoen og E-klassen.
Signatur
  (trådstarter)
   #99
 6,705     Akershus     0
Merce har vi ikke vurdert en gang. Sikkert fordi vi har tenkt at det blir for dyrt med Merce som passer våre behov. Må fort opp i E-klasse for å være aktuell, da får man vel til og med en bil som er enda større enn Superb. Men det koster noen skjorter.

Ad automatgir: jeg noterer meg anbefalingene. Men hva er det som gjør at automat er å foretrekke på en diesel? Noen andre vurderinger enn på en bensin? Har kjørt mor og fars Tiguan de siste par ukene. Er vel en 2 liter diesel. Manuell kasse. Ikke 4WD, men fattigmannsversjonen Wink Synes det er helt kurant å kjøre den med manuell giring.
  (trådstarter)
   #100
 6,705     Akershus     0

Ikke undervurder betydningen av servicen du får på ditt lokale Ford(?)-verksted, dersom du ikke er av typen som skrur selv. Mondeo er sikkert en ålreit bil, men om du ikke har noen verksteder i nærheten som er serviceinnstilte, hyggelige og kan denne type bil, så hadde jeg tenkt meg godt om.

Vi forkastet Mondeo i sin tid pga arrogante og inkompetente folk hos den lokale Røhne&Selmer. Tør ikke tenke på de stakkarne som må forholde seg til Møller med sin Audi eller VW. Men de har vel valgt bilmerket sitt selv, så da får heller steke i Møllers mel..


Har hørt litt negativt om Røhne&Selmer, ja. En kollega forholder seg til Ensjø-filialen og er ikke imponert.

Har ikke sjekket dette særlig opp for egen del, men det er nok ikke så dumt å gjøre noen vurderinger i den retning. Forresten godt mulig en del service blir tatt i Sverige da vi uansett er ofte over grensa for å feriere på torpet til svigerfar.

Nærmeste Ford-verksted for oss er Lillestrøm. Noen som har erfaringer derfra? Grin
   #101
 10,486     Akershus     0
Jeg er litt usikker på størrelsen på c i forhold til Mondeo. Jeg vil tro den er noe mindre uten at jeg vet sikkert. Det er jo bare å teste en, så finner dere ut det. Kanskje kona er mer happy med en merce? Ulempen er et forhandlernett som gjerne er mer pengeorientert enn løsningsorientert. Fordelen er et ganske aktivt miljø rundt merket, med mye hjelp og gode avtaler å oppdrive.
Rust skal ikke være noe tema på de der, samt e-klassen som kom 2002/2003.

Moderne diesler har kjempekrefter, men gjerne over et veldig snevert spekter. Jeg hadde en del mil i en s-max med rundt 200 hk og manuelt gir for litt sida. Den var helt død under 1500, og begynte å gi seg igjen rundt 3000-3500. Med litt turbolag i tillegg, ble det mye giring og styr.
En annen ting, er at turbo og automat passer fint sammen, da man ikke trenger å gå av gassen ved giring oppover. Da slipper man at turboen må spinne opp på nytt i neste gir. Det gjelder både bensin og diesel.
Signatur
   #102
 744     Verdens navle     0
2L 140 hk diesel funker helt fint med manuellt gir, etter min erfaring. Men smaken er som baken...

MB C-klasse er MYE trangere enn Mondeo.
Signatur
   #103
 3,210     Vestlandet     0
Regner med det er dobbelmasse-svinghjulene på manuelldiesel som er problemet. De svinghjulene er vel nærmest å regne som slitedeler. Og det er dyrt å skifte.
   #104
 6,009     Finnmark     0
Ramla ut litt når brukt Ford er alternativ, men kanskje litt bedre enn Renault da......  ;D ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #105
 6,705     Akershus     0

Ramla ut litt når brukt Ford er alternativ, men kanskje litt bedre enn Renault da......  ;D ;D


Er nok noen hundre ganger bedre enn Lagunaen jeg ruller rundt i i dag! Så kan man alltids diskutere hvilke biler som er de beste og peneste.

Når behovet er en familiefrakter av litt størrelse og man helst skal unngå personlig konkurs som følge av kjøpet, så fremstår Mondeo som et bra alternativ. Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.

Mondeo gjør det jo også greit i Svensk Bilprovnings undersøkelser.
   #106
 6,009     Finnmark     0


Ramla ut litt når brukt Ford er alternativ, men kanskje litt bedre enn Renault da......  ;D ;D


Er nok noen hundre ganger bedre enn Lagunaen jeg ruller rundt i i dag! Så kan man alltids diskutere hvilke biler som er de beste og peneste.

Når behovet er en familiefrakter av litt størrelse og man helst skal unngå personlig konkurs som følge av kjøpet, så fremstår Mondeo som et bra alternativ. Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.

Mondeo gjør det jo også greit i Svensk Bilprovnings undersøkelser.


Mondeo er sikkert en ok bruktbil,  hvertfall ikke så mye spøkelsesfeil på dem
Signatur
   #107
 544     Nedre Romerike     0

Og jeg har nå i det minste valgt følge rådet fra dere her inne om å gå for en ordentlig motor ;D 2 liter 140 hk. er respektabelt.

Med kjøreprofilen du har antydet er jeg en av de få som ikke ser vitsen med 2 liter/140 hk. Kjører selv Superb 1.6/105 hk med omtrent samme kjøremønster, pluss en del autobahn, da som regel med fullastet bil i moderat hastighet (150ish, pluss/minus).
Liten motor som vanlig årsak til forsinkelser? Kan hende jeg avsto fra 2-3 forbikjøringer ila det siste året men er ikke så veldig sikker på det. Som regel er jeg ikke først i køen.

Jeg opplever forsinkelser pga (noenlunde prioritert):
1. Tett trafikk.
2. Folk som ligger i venstre/midtre felt i tide og utide.
3. Folk som ikke bruker blinklys ut rundkjøringer.
4. Dem som elsker å stenge rundkjøringer/kryss for alle når de har kø i egen retning.
5. Dem som sørger for forskjellige slags morsomheter fordi de "skal bare" gjøre et eller annet ved siden av selve kjøringen.

Hadde jeg kjørt mye med tunglastet tilhenger på slep, hadde jeg vurdert en større motor.

Uansett, lykke til med bilkjøpet Smile
   #108
 6,009     Finnmark     0
Man trenger vel bare større motor om man skal trekke tilhenger/campingvogn...........eller laste svært tungt.....
Personlig så liker jeg stor motor/mange hk/godt moment for blant annet minimere forbikjøringstiden.......kjører endel i Russland og der kan det være mye rart!

Har opplevd at en gammel lada prøver å kjøre forbi i motbakken med trailer som kom i mot. Løste hele farlige situasjonen med å gi full gass og kjøre fra lada så den kunne smette inn bak meg! Alternativet var lada i frontkollisjon  med trailer......... Så noen ganger er stor motor kjekt å ha ;D
Signatur
  (trådstarter)
   #109
 6,705     Akershus     0
For så vidt enig med deg, karsten. Men prisdifferansen mellom 1.6 og 2 liter er ikke avskrekkende på Mondeo. Dessuten er markedet "fullt" av Mondeo om dagen, så utvalget er forholdsvis bra. Pluss at prutningsmonnet er større.
   #110
 544     Nedre Romerike     0
Jeg har null greie på Ford, har aldri vurdert å kjøpe en. Å ha kjøpers marked på en bilmerke er så klart en fordel. Da vi kjøpte vår bil var prisforskjellen merkbar, siden det var en ny bil ikke minst pga høyere engangsavgift.
   #111
 544     Nedre Romerike     0

Har opplevd at en gammel lada prøver å kjøre forbi i motbakken med trailer som kom i mot. Løste hele farlige situasjonen med å gi full gass og kjøre fra lada så den kunne smette inn bak meg! Alternativet var lada i frontkollisjon  med trailer......... Så noen ganger er stor motor kjekt å ha ;D

Jeg vet ingenting om den aktuelle situasjonen men det spørs jo hvordan en gammel Lada i det hele tatt klarte å havne bak deg Wink
   #112
 6,009     Finnmark     0


Har opplevd at en gammel lada prøver å kjøre forbi i motbakken med trailer som kom i mot. Løste hele farlige situasjonen med å gi full gass og kjøre fra lada så den kunne smette inn bak meg! Alternativet var lada i frontkollisjon  med trailer......... Så noen ganger er stor motor kjekt å ha ;D

Jeg vet ingenting om den aktuelle situasjonen men det spørs jo hvordan en gammel Lada i det hele tatt klarte å havne bak deg ;)


60 soner og laserkontroll, så jeg kjørte rolig......
Signatur
   #113
 349     Vestlandet     0
Jeg er enig med karsten: 1,6-literen er fullt brukbar, også i Mondeo. Etter å ha kjørt denne franske dieselmotoren i ganske mange forskjellige biler, har jeg blitt litt imponert. Den er aldri utpreget rask, i Mondeo føles den litt svak ved igangsetting, men oppe i fart merker du mer til de positive sidene ved motoren:  Den er kultivert, fleksibel, lettkjørt og tåler f.eks. lavt turtall uten vibrasjoner bedre enn mange konkurrenter.

2-literen har selvsagt de samme fine egenskapene, men konkurrerer mot VWs 2-liter som jeg synes er sterkere konkurranse enn hva VWs 1,6-liter er for 1,6-literen i Mondeo.

Så har vi temaet pris. Ford har solgt 140-hesteren for et påslag på 30.000 kroner i forhold til 115-hesteren.  På finn.no tyder en rask opptelling på at 2/3 av 2011-stasjonvognene er 1,6-litere. Jeg mener derfor at en 1,6-liter fortsatt bør selges for 20.000 mindre enn 2-literen. Minst. 

Rent umiddelbart virker denne litt interessant, og roper nærmest på å bli prutet ned i 149.900.

  (trådstarter)
   #114
 6,705     Akershus     0
Har selv argumentert for 1,6 tidligere i tråden, så det er ikke et plutselig endret kjøremønster som nå gjør at det ser ut til at det blir større motor. Generelt er det vel slik at 1.6 liter dekker behovet til 90 prosent av målgruppen i 90 prosent av kjøringen.

Har også hørt mye bra om 1,6 literen som sitter i Mondeo. Har prøvekjørt både 1,6/115 og 2.0/140 og jeg må nok innrømme at jeg har en del til overs for det ekstra trøkket man får i en større motor. Selv om jeg kanskje ikke alltid har behov for det ;D

Jeg ser i grunnen også frem til mer uanstrengt kjøring med stor henger.

For øvrig synes jeg 2-literen lagde bra med lyd på tomgang.
   #115
 570     Askøy-Hordaland     0
Jeg har hatt den franske 1,6 literen i snart tre år nå og stort sett er det nok motor. Merker veldig godt at det er litt lite effekt med litt ekstra vekt i bilen eller hvis farten er over 100, da er den litt tam. Til hverdagskjøring fungerer den helt topp.
  (trådstarter)
   #116
 6,705     Akershus     0
Da ble det en 2 liter 140 hk. Mondeo på oss. Blir nok bra. Får den neste uke.

Da får man prøve å kvitte seg med det som var utgangspunktet for tråden - den gamle og trøblete Lagunaen. Får kaste et par bøtter vann over den, støvsuge litt, ta noen bilder og legge den ut på Finn. Forhåpentligvis er det noen som har lyst til å kjøpe den for en god håndfull tusenlapper.
Siste redigering: Tuesday, October 14, 2014 4:39:01 PM av cheffen
  (trådstarter)
   #119
 6,705     Akershus     0
Drar frem denne igjen. Den gamle Renaulten har blitt stående på gårdsplassen, Det eneste jeg har gjort er å flytte den slik at den ikke står i veien, samt fått avregistrert den. Har liksom ikke kommet så langt at jeg har klart å legge den ut for salg.. Men i går kveld ringte en kar på døra. Han hadde kjørt forbi huset flere ganger og sett bilen stå der, og nå lurte han på om vi vil selge den. Latskapen lenge leve! Wink

  (trådstarter)
   #121
 6,705     Akershus     0
Han kommer innom igjen i ettermiddag og skal få en detaljert gjennomgang av alt som er gælí. Samboeren min har allerede nevnt startproblemer og elektroniske feil for ham og han er ikke vettaskremt foreløpig Smile Det er godt mulig han trekker seg når han får høre mer. Jeg er i alle fall ikke interessert i ha ham på telefonen for å klage i etterkant, så ingenting legges lokk på. Er han litt handy kan han fikse en del selv.

Er veldig fornøyd med Mondeoen. Veldig behagelig bil å kjøre og har ikke hatt noen problemer på de 5000 - 6000 km. vi har kjørt til nå. Onkelen til samboeren min kjørte en 2006 Mondeo i noen år og var veldig fornøyd så vidt jeg har skjønt.

Når det gjelder Isofix er jeg usikker på hvordan det forholder seg. Isofix-festene er vel sveiset fast i "ramma". Mulig man kan demontere setene og sveise fast fester.
   #122
 38,235     Lillestrøm kommune     0
Her en bekjent som solgte en Citroën for en del år siden, blir prisen rundt 10k så er det oppkjøpere som tar denne tror jeg, den ble solgt for 8k etter 30min på finn.no den gangen. Han la ved listen over alle "franske" feil med bilen, tror han krevde en signatur på en kopi av denne også. Ikke begynn å bruk penger på bilen er mitt råd. En 507 fra en annen fransk bilprodusent har et plaststag som bytter mellom varme og kulde i ventilasjonen. Dette knekker sammen med øret det står i og koster bare 21k å bytte. (Stag 200kr, varmeregister 10k, demontere hele dashbord 11k). Staget holder i hele 3-4 år så en trenger ikke å gjøre dette så mange ganger i bilens levetid. Sad Så kan anbefale franske biler Sad til de som ønsker å ha noe å stri med.
  (trådstarter)
   #123
 6,705     Akershus     0
Du sier det godt, HSt!

Fyren som var innom for å se på bilen kikket faktisk etter en bil på vegne av sin sønn, så den er tenkt brukt videre. Jeg har fortalt ham det jeg vet om feil og mangler, men ha virker likevel interessert. Den forrige kjerra vår ble solgt for 4000 til en oppkjøper som skulle bruke den som delebil Smile

Nytt problem: batteriet på Lagunaen er nok flatt. Det er ikke en gang nok batteri til å låse opp dørene med fjernkontrollen (ja, har prøvd å skifte batteri i fjernkontrollen for å utelukke at det er det). Og "nødnøkkelen" som skal brukes i slike tilfeller er kul umulig å få inn i nøkkelhullet. Har sikkert aldri blitt brukt og dermed "grodd" igjen. Sprayet litt WD40 inni der, får se om det kan hjelpe.

Hvis det ikke hjelper - hvordan kan jeg få åpnet panseret og få tilgang til batteriet? Er det mulig å fiske tak i vaieren man drar i med spaken inni bilen? Jeg antar i alle fall at det er en vaier man drar i når man drar i spaken Smile

Tips mottas med glede Smile
   #124
 895     0
Du er vell kanskje NAF-medlem siden du kjører fransk bil? Wink Mener at de kan "dirke" seg inn i bilen x antall ganger i året uten at det koster noe ekstra. Det er i alle fall en siste utvei om ikke annet. Sikkert unødvendig å spør, men du har vell prøvd med nøkkelen i alle dørene?
   #125
 544     Nedre Romerike     0
Vi hadde samme problem for noen år siden. Fremgangsmåten til NAF: lirke inn en høytrykkspute, blåse den opp, bruke en tråd for å dra i spaken på innsiden. Funker bare dersom sentrallåsen ikke "kobler ut" den spaken.
   #126
 20     Norge     0
Vaieren er mulig å nå fra undersiden av bilen, helt foran, rett bak støtfanger/plasttskjørtet, mulig, men nesten u-mulig...
  (trådstarter)
   #128
 6,705     Akershus     0
Takk for tipsene. Det er kun ett nøkkelhull, så finnes ikke flere å prøve. Er ikke NAF-medlem Smile

Kan tenke meg at om det er mulig å få tak i vaieren, vil det være svært vanskelig å dra den så hardt som man trenger. Vet at svigerfar fikk hjelp av bergingsbil til det samme for et par år siden. De fiklet fælt før de fikk det til.
   #129
 394     Strömstad     0
Nå har sikkert politiet en del biler som brukes til andre formål, men skulle tro de som ble uniformert, eventuelt brukt som sivile kjøretøy av UP hadde større motor enn 1,6 liter med 115 hk.

115 dieselhester holder sikkert greit til de som har en rolig kjørestil uten for mye last, men noen stor trekkvogn eller feriebil er det nok ikke.


Dette har nok aldri vært et utrykningskjøretøy. Ford har en avtale med politiet om å levere adm. biler, altså biler som politiet eier, men som brukes til alle mulig andre ting enn patruljekjøring
Signatur
   #130
 797     østfold     0
Ikke kost en tanke på den bilen,,, Laguna er bilen fra helvete desverre...
   #132
 6,009     Finnmark     0
Hører fra bilberger at de er oppgitt over noen år gamle Ford Focus; åpningswire til panseret går ned på utsatt sted fryser( etterhvert sikkert ruster) fast........ så panseret ikke kan åpnes normalt.....
Signatur
  (trådstarter)
   #133
 6,705     Akershus     0
Interessant, Mr. Finnmark. Wire til panseret på Mondeoen har faktisk også kranglet. Dvs. at det ved et par anledninger ikke har vært mulig å åpne panseret på normal måte. Om det var frost da det skjedde husker jeg ikke, men det er godt mulig.
   #134
 6,009     Finnmark     0
Interessant, Mr. Finnmark. Wire til panseret på Mondeoen har faktisk også kranglet. Dvs. at det ved et par anledninger ikke har vært mulig å åpne panseret på normal måte. Om det var frost da det skjedde husker jeg ikke, men det er godt mulig.

Håp at det var frost, ellers så er det vel rustet......
Signatur
   #135
 8,022     Bærum     0
Interessant, Mr. Finnmark. Wire til panseret på Mondeoen har faktisk også kranglet. Dvs. at det ved et par anledninger ikke har vært mulig å åpne panseret på normal måte. Om det var frost da det skjedde husker jeg ikke, men det er godt mulig.

Helt vanlig at sånt skjer når vaieren slakkes over tid. Stram dem ved endepunktet der hvor den sitter fast i mekanismen som slipper haken. Er som regel en gjenget løsning, omtrent som å stramme bremsewaier på en sykkel.

Et triks hvis panseret ikke vil opp pga slakk vaier er å dunke lett på panseret mens man drar i utløseren i fotbrønnen.
  (trådstarter)
   #136
 6,705     Akershus     0
Det får jeg sjekke opp, cozmo. Samtidig skulle man jo kanskje tro at problemet var mer konstant, og ikke bare inntreffer fra tid til annen, dersom vaieren er slakk. Men dette kan jeg lite om Smile

Ellers: lett banking på panseret sitter litt langt inne for en som begynner å få smaken på detailing av bil Grin
   #137
 6,009     Finnmark     0
Det får jeg sjekke opp, cozmo. Samtidig skulle man jo kanskje tro at problemet var mer konstant, og ikke bare inntreffer fra tid til annen, dersom vaieren er slakk. Men dette kan jeg lite om Smile

Ellers: lett banking på panseret sitter litt langt inne for en som begynner å få smaken på detailing av bil Grin

......men du kan jo benytte anledningen nå før du kjøper bil:) Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #138
 6,705     Akershus     0
Ellers: lett banking på panseret sitter litt langt inne for en som begynner å få smaken på detailing av bil Grin

......men du kan jo benytte anledningen nå før du kjøper bil:) Smile


Litt mistforståelser ute og går her. Utgangspunktet for tråden (opprettet høsten 2014) er at jeg skulle kvitte meg med den gamle Lagunaen og kjøpe ny bil. Ny bil (Mondeo 2011) ble kjøpt i oktober. Lagunaen står på gårdsplassen, det eneste som er gjort er å avregistrere den. Nå er det en kar som er interessert i den, men batteriet er flatt. Så den lar seg ikke låse opp med fjernkontroll og "nødnøkkelen" funker ikke. Ergo får jeg ikke åpnet panseret fra innsiden på normal måte.

Derfor spurte jeg for noen dager siden om tips til å åpne panser fra utsiden (på Lagunaen).

Når du nevnte problemer med vaier til panser på Ford Focus kom jeg på at jeg fra tid til annen har hatt problemer med å åpne panseret på den nye Mondeoen. Og det er på Mondeoen jeg ikke ønsker å banke på panseret Smile
   #139
 8,022     Bærum     0
Når du nevnte problemer med vaier til panser på Ford Focus kom jeg på at jeg fra tid til annen har hatt problemer med å åpne panseret på den nye Mondeoen. Og det er på Mondeoen jeg ikke ønsker å banke på panseret Smile


Ikke banke som med hammer - men med flat hånd klapper du forsiktig på panseret samtidig som du drar i spaken for å åpne panseret. Kan garantere deg at panseret ikke blir ødelagt.
Et alternativ er at du får en hjelper til å presse lett opp foran på panseret mens du selv drar i spaken.

   #140
 6,009     Finnmark     0
Cheffen: jeg mente jo Forden, det var bare en spøk litt under beltestedet kanskje? Smile Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #141
 6,705     Akershus     0
Haha! Jeg synes bilen er så god at jeg ikke er mottakelig for spøk med den Grin

Tråden har blitt så lang nå at jeg ikke i farten husker hvem som har bidratt, men når jeg tenker meg om har du vært i loopen siden starten. Så du kjenner jo story'n Smile
   #142
 401     0
Selg bilen som delebil for 5000 kroner og gløym den. Dette vil spare deg for masse tid og pengar. Du må for all del ikkje finne på å begynne å reparere på denne bilen når du likevel skal selge den. Du kan i teorien "tjene" nokre ytterst få tusenlappar på å selge bilen som ein fungerande bil, men det er ikkje verdt det.
   #143
 6,009     Finnmark     0
Haha! Jeg synes bilen er så god at jeg ikke er mottakelig for spøk med den Grin

Tråden har blitt så lang nå at jeg ikke i farten husker hvem som har bidratt, men når jeg tenker meg om har du vært i loopen siden starten. Så du kjenner jo story'n Smile


:) Smile SmileGrin
Signatur
  (trådstarter)
   #144
 6,705     Akershus     0
Ikke banke som med hammer - men med flat hånd klapper du forsiktig på panseret samtidig som du drar i spaken for å åpne panseret. Kan garantere deg at panseret ikke blir ødelagt.
Et alternativ er at du får en hjelper til å presse lett opp foran på panseret mens du selv drar i spaken.


Eventuelt legger jeg min beste og tykkeste mikrofiberklut der jeg har tenkt å banke Wink Og går for sikkerhets skyld over med en quick detailer på forhånd slik at det ikke ligger noe smuss og støv som kan lage mikroriper!

Gode tips, cozmo Wink
  (trådstarter)
   #145
 6,705     Akershus     0
Selg bilen som delebil for 5000 kroner og gløym den. Dette vil spare deg for masse tid og pengar. Du må for all del ikkje finne på å begynne å reparere på denne bilen når du likevel skal selge den. Du kan i teorien "tjene" nokre ytterst få tusenlappar på å selge bilen som ein fungerande bil, men det er ikkje verdt det.


Som jeg har nevnt i et par poster tidligere i denne etter hvert lange tråden, har jeg dratt den konklusjonen for en stund siden Smile Han som er interesert i den nå har fått lekset opp alt som er galt med kjerra, men har ikke mistet interessen enda. Han vil faktisk ha den som kjørende bil..
   #146
 6,009     Finnmark     0
Skynd deg å selg bilen da, som å vinne i lotto:)
Signatur
  (trådstarter)
   #147
 6,705     Akershus     0
Skynd deg å selg bilen da, som å vinne i lotto:)


Jaujau.. Har bare ikke funnet tid til å prøve å bryte meg inn enda. Jeg ser ikke veldig frem til å legge meg ned på slapsete gårdsplass og lete etter en panservaieren som etter sigende er nær umulig å finne. Men jeg burde jo gjøre det snarest. Dessuten må jeg skaffe meg en batterilader for å få strøm til kjerra.

Ja, det er I-landsproblemer og en viss grad av latskap.
   #148
 125     0
Mangen biler har (og har hatt siden tidlig 90 tal) sentrallåssystemer som ikke kan åpnes mekanisk uten strøm på batteriet. Det er noen måter å lure inn litt ladestrøm. Desverre medfører de fleste metoder at du må ligge å rulle under bilen. Viss du kommer til starter eller dynamo fra undersiden, kan du prøve å koble til lader der. Viss fløyten ikke er koblet via rele, kan du lade via fløyte pluss. Viss tilhengerkontakten er tilrettelagt for campingvognlading, kan du lade via pin 2 i kontakten. Alle steder unntatt starter og dynamo må det brukes begrenset ladestrøm, ikke startkabler! Viss ikke, må kjøper komme med henger med vinsj og ta med seg hele problemet.
  (trådstarter)
   #149
 6,705     Akershus     0
Fine tips, valde! Og ja, skulle gjerne hatt en kjøper som tok meg seg haugen slik den står Smile
  (trådstarter)
   #150
 6,705     Akershus     0
Forresten - hvordan kan jeg finne ut om tilhengerkontakten er tilrettelagt for campingvognlading?
  (trådstarter)
   #151
 6,705     Akershus     0
Googla litt. 7-pins kontakt er et stikkord skjønner jeg. Tror jeg har det. Hvordan lader man i praksis via pinne 2? Hva slags utstyr trenger jeg? Har tenkt å skaffe meg en vedlikeholdslader til nybilen. Kan det brukes? Jeg har null peiling på slikt Smile
   #152
 125     0
Det varierer en del hva pinne 2 er brukt til. Kan være tåkebaklys, direkte til batteri eller batteri via tenningsnøkkel. Kan bare lade viss den er koblet direkte. Du bruker i så fall en vedlikeholdslader, setter svart klemme (minus) til jord (hengerfeste, slepekrok el.) og rød (pluss) til en passende ledningsbit som du putter i pin 2 i hengerkontakten. Viss du da får lys i tåkedaklyset, kan du ikke lade via kontakten. Viss du ser at diverse lamper kommer på i dashbordet, vil du heller ikke få noe lading. Er indikeringen på batteriladeren normal, virker det mest sannsynlig. Bruk en lader som ikke gir mer enn 10A viss du skal lade på denne måten.
  (trådstarter)
   #153
 6,705     Akershus     0
Kult. Har tidligere registrert at en eller annen "lyslampe" har vært tent når jeg kjører med henger. Mulig tåkelys. Kanskje ikke et godt tegn.
   #154
 125     0
Har selv bil med GM sin dead-lock patent. Der har de bevist eller ubevist laget det til slik at grillen kan demonteres uten at panseret åpnes. Det går på millimeteren, og to sjulte skruer bak en gummipakning må fjernes. Da kommer en til panserlåsen og kan åpne. I det en setter strøm på batteriet går jo selvfølgelig alarmen og! Alltid kjekt med flatt batteri!
   #157
 6,009     Finnmark     0
Tror ikke på lading via tihengerkontakt!
KISS (keep it simple stupid):
Bruk flatt brekkjern o.l som du surrer en fille rundt, bryt forsiktig oppe på en dør så du får en sprekk på over halv cm. Du setter kile inn så dørsprekk er åpen, så bruker du sveisetråd, grillspyd o.l til å låse opp bildøra..........kanskje du får nokså stor sprekk også ( par cm).........Wink
Den metoden virker hvertfall her i Finnmark SmileSmile
Signatur
   #158
 125     0
Det spørs hvilket låssystem det er på bilen. Dead-lock systemet jeg nevnte kan blant annet ikke åpnes fra innsiden når det er låst, derav navnet. Kun elektrisk åpning. Vet ikke hva som er på denne bilen. BMW har også hatt samme løsning før. Når det gjelder å bryte seg inn i en bil uten å ødelegge den, ville jeg heller prøvd panserlåsen enn døren. Har selv ladet batteri via hengerkontakt og via starter, så det er fullt mulig viss en ikke har andre muligheter.
   #159
 797     østfold     0
det er første gang jeg hører noe godt om Laguna. Nemlig det at man ikke kommer inn i den, det skal en takke herren for.....😂 for makan til bil, skyt meg dem som vil 😀

Men ville gitt ståltråd en kjangs....
   #160
 544     Nedre Romerike     0
Hvis du har tilgang til et koblingsskjema finner du kanskje flere steder som er direkte koblet til plusspolen.
   #161
 6,009     Finnmark     0
Det spørs hvilket låssystem det er på bilen. Dead-lock systemet jeg nevnte kan blant annet ikke åpnes fra innsiden når det er låst, derav navnet. Kun elektrisk åpning. Vet ikke hva som er på denne bilen. BMW har også hatt samme løsning før. Når det gjelder å bryte seg inn i en bil uten å ødelegge den, ville jeg heller prøvd panserlåsen enn døren. Har selv ladet batteri via hengerkontakt og via starter, så det er fullt mulig viss en ikke har andre muligheter.

Hvilken biler har du ladet slik?
De aller fleste biler kan åpnes med låseknapp i døra, hverfall førerdør.......
Signatur
   #162
 544     Nedre Romerike     0
På Skoda Octavia (2003) er det også deadlock, regner da med at det er det samme for hele Volkswagen gruppa fra den tida. Vet ingenting om Renault.
  (trådstarter)
   #163
 6,705     Akershus     0
Jeg skyter deg i alle fall ikke, bang Smile

Jeg får tenke litt på hva jeg skal prøve. Deretter finne tid til å prøve Smile Lading via tilhengerkontakten høres behagelig ut, men jeg blir vel egentlig overrasket om det funker. Har en følelse av at tåkelyset kommer til å våkne til liv.

Å ringe bilberger for å få kjørt den på dynga er det enkleste Smile

En kamerat av meg hadde forresten store problemer med en BMW med deadlock da han var på ferietur i Sverige Grin
   #164
 125     0
Det spørs hvilket låssystem det er på bilen. Dead-lock systemet jeg nevnte kan blant annet ikke åpnes fra innsiden når det er låst, derav navnet. Kun elektrisk åpning. Vet ikke hva som er på denne bilen. BMW har også hatt samme løsning før. Når det gjelder å bryte seg inn i en bil uten å ødelegge den, ville jeg heller prøvd panserlåsen enn døren. Har selv ladet batteri via hengerkontakt og via starter, så det er fullt mulig viss en ikke har andre muligheter.

Hvilken biler har du ladet slik?
De aller fleste biler kan åpnes med låseknapp i døra, hverfall førerdør.......


GM (Saab, Opel), VW, BMW og MB har dette på flere modeller. Prøver å holde meg unna franske biler, så der vet jeg ikke. Har ladet BMW, men der brukte jeg pin 5 og 7 siden den var forlatt med parklys påslått. Har låst opp Opel ved å lade på pin 2. Har også ladet via pluss på starter. Viss en ikke vil ødelegge bilen, og har god tid, funker det fint. Mangen nye biler har så masse vinkler og klumper på A stolpe og dørsprekk, at det er vanskelig å bryte ut uten å ødelegge noe. Gamle japsebiler derimot, kan stort sett åpnes med en isskrape og litt ståltråd.
   #165
 6,009     Finnmark     0
cheffen: prøv å rengjøre nøkkelhull bedre.........prøv med feks bremserensspray( kraftig) eller tilsvarende Smile
Signatur
  (trådstarter)
   #167
 6,705     Akershus     0
Har foreløpig bare hatt WD40 i nøkkelhullet. Ellers begynner jeg å lure på om nødnøkkelen ikke passer. Det er et nytt nøkkelkort som ble anskaffet for et par år siden. Samtidig skulle man jo tro at verkstedet ordnet det slik at det passer.

Kan ikke fatte at du holder deg unna franske biler, valde! Grin
   #168
 6,009     Finnmark     0
Har foreløpig bare hatt WD40 i nøkkelhullet. Ellers begynner jeg å lure på om nødnøkkelen ikke passer. Det er et nytt nøkkelkort som ble anskaffet for et par år siden. Samtidig skulle man jo tro at verkstedet ordnet det slik at det passer.

Kan ikke fatte at du holder deg unna franske biler, valde! Grin


Kjør på med noe kraftigere om du ser det er skitt der......
Signatur
  (trådstarter)
   #169
 6,705     Akershus     0
Kan ikke se noe spesielt inni der, men det er ikke dermed sagt at det er fritt for dritt Smile
   #170
 125     0
Har låst opp Opel ved å lade på pin 2. Har også ladet via pluss på starter.


Hvordan fikk du til det? Starteren er vel (forhåpentligvis) ikke direkte koblet til via plusspolen - men via et (eller flere) releer...

Releet (innslaget) henger direkte på starteren, og er direkte koblet til batteriet. Styrestrøm til innslaget går via rele, eller direkte til tenningsnøkkel. Finnes også startere med eksternt hovedstrømsrele, men det er helst på gamle US Ford, gamle perkins diesel og noen Mercedes lastebiler.