27,280    100    18  

Problemer med tilhengerkontakt

 6,701     Akershus     1
Har problemer med tilhengerkontakten på bilen. Jeg får bare venstre blinklys på hengeren til å funke og det er jo litt stusselig. Først trodde jeg det var noe galt med adapteren fra 7 til 13-pin. Tok den av og fant ganske mye irring, pluss at en av pinnene var bøyd/nesten knekt. Hjalp ingenting å rengjøre den.

Her om dagen kom mor og far på besøk og hadde meg seg sin henger. Den er nylig "overhalt" med nye pærer og nytt støpsel/m adapter fra 7 til 13-pin. Den funker som bare det på mor og far sin bil, men på min får jeg bare venstre blinklys til å funke. Jeg har altså testet to hengere på min bil og får akkurat samme resultat. Jeg vet også at den andre hengeren er helt tipp topp på svigerfar sin bil.

Så det må være noe med kontakten på min bil. Det er litt irring i den (7-pin), men ikke store greiene. Har renset så godt jeg klarer uten at det hjelper.

Noen tanker om hva jeg bør gjøre?  

   #1
 1,060     Jevnaker     2
Sjekket koblingene på baksiden av kontakten på bilen? Hvis ikke, sjekk dette først.

Åssen bil er det?

Mange nyere biler har kontakter i lampa og spesiallagde ledningsnett så det er plug'n play.
Hvis det ikke er det blir det som regel brukt strømtjuver. Hvis disse blir koblet på ledningene på et utsatt område(utsiden av bilen) kan det bli irring og dårlig kontakt.
Signatur
  (trådstarter)
   #2
 6,701     Akershus     0
Har i grunnen ikke sjekket noe som helst utover irring. Er snakk om en 2011 Mondeo. Skal se på baksiden av kontakten Smile
   #3
 10,486     Akershus     0
Originalkontakten (13-pin) fungerer fortsatt gull på min 1991 / 1992 mercedes, gått 605.000 km.

Kast mondeoen og kjøp mercedes. Problem løst.



Som dotten sier, ta av kontakten og sjekk ledninger. Antakelig er det like greit å montere ny med en gang. Montér 13-pol, og fyll den med fett av noe slag før du skrur sammen. Grisefett funker bra. Evt. dritfett. Fås på biltema og andre ledende butikker.
Signatur
  (trådstarter)
   #4
 6,701     Akershus     0
Originalkontakten (13-pin) fungerer fortsatt gull på min 1991 / 1992 mercedes, gått 605.000 km.

Kast mondeoen og kjøp mercedes. Problem løst.

:) Jeg mistenker at sleden din får noe mer ettersyn enn Mondeoen har fått siden 2011.

Men gode tips - jeg skal ta en kikk på kontakten.
   #5
 10,486     Akershus     1
Hengerkontakten har faktisk aldri fått noe som helst ettersyn. Kun vært brukt. Ganske mye også.
Signatur
   #6
 5,111     Sørnorge     0
Hadde tilsvarende problem på begge mine biler da jeg overtok dem. Dvs at kun baklys på hengeren lyste - men slukket når jeg trykket bremsepedalen, ingen blink, ingen brems. For å gjøre det hele ekstra spennende: Hvis jeg brukte bremsepedal samtidig med blinklys, så blinket ryggekameraet.

Problemet ble løst ved å sprute wd40 i tilhengerkontakta, vente en dag, sprute en ny dose wd40, koble til tilhenger noen ganger (for at kontaktpunktene skulle skrape hverandre), sprute en ny dose og vente en dag til. Jeg gjentok dette dagen etter, og har siden ikke hatt noe problem. For å være på den sikre siden har jeg det nå som vane å sprute litt wd40 inn i kontakta litt før jeg kobler på henger, og en ny dose når jeg parkerer etter hengerkjøring.

Før du evt begynner å lete etter koblingspunkter bør du sjekke med voltmeter mellom jord og hver pinne i kontakta. På linken under kan du laste ned oversikt over når du skal forvente ca 12V på hver av pinnene.
http://tilhenger.hssmysen.no/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=27:koblingsskjema-tilhengerkontakt&Itemid=142


  (trådstarter)
   #8
 6,701     Akershus     1
Hadde tilsvarende problem på begge mine biler da jeg overtok dem. Dvs at kun baklys på hengeren lyste - men slukket når jeg trykket bremsepedalen, ingen blink, ingen brems. For å gjøre det hele ekstra spennende: Hvis jeg brukte bremsepedal samtidig med blinklys, så blinket ryggekameraet.

Problemet ble løst ved å sprute wd40 i tilhengerkontakta, vente en dag, sprute en ny dose wd40, koble til tilhenger noen ganger (for at kontaktpunktene skulle skrape hverandre), sprute en ny dose og vente en dag til. Jeg gjentok dette dagen etter, og har siden ikke hatt noe problem. For å være på den sikre siden har jeg det nå som vane å sprute litt wd40 inn i kontakta litt før jeg kobler på henger, og en ny dose når jeg parkerer etter hengerkjøring.

Før du evt begynner å lete etter koblingspunkter bør du sjekke med voltmeter mellom jord og hver pinne i kontakta. På linken under kan du laste ned oversikt over når du skal forvente ca 12V på hver av pinnene.
http://tilhenger.hssmysen.no/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=27:koblingsskjema-tilhengerkontakt&Itemid=142


Takk for tips Smile Har faktisk hatt litt WD40 i kontakten, men ikke mer enn én runde.
   #9
 24,668     Akershus     0
Juletreblinking på hengerlysene ved bruk av brems etc kan enkelte ganger spores tilbake til dårlig jording av kontakten i bilen. Vanligvis utføres denne med en kabelsko under en av festeskruene til kontakten. Jeg forleger alltid jordkabelen inn til tørt sted inne i bilen før feste til karrosseriet.
Signatur
   #10
 1,060     Jevnaker     1
Hengerkontakten har faktisk aldri fått noe som helst ettersyn. Kun vært brukt. Ganske mye også.

Er nettopp derfor den virker ;) Fordi den er brukt jevnlig
Signatur