#41
 3,277     I huset mitt     0
Mener at dagens versjon av PKK gir en 2'er feil om det lyser feilindikasjon i dashboard'et.

  (trådstarter)
   #42
 5,111     Sørnorge     0
Ja. Jeg forsto det som at det gjorde det før også, men at det nye for et år eller to siden var at det skulle sjekkes med feilkodeleser også. Har jeg missforstått?
   #43
 3,277     I huset mitt     0
Jeg trodde ikke de kobla seg til med feilkodeleser, men kun observerte om bilen selv indikerte feil i dashbordet på enten miljø eller sikkerhetskritiske ting. (utslipp, bremser/stabilitet, airbags, lys, etc)
Da vil det gi en 2'er feil og må utbedres/etterkontroll.

(Hvis de under PKK skal koble seg på å lese ut feilkoder, så blir det jo vanskelig å sette grensen for hvilke feil de skal se etter og notere. Tror det da blir for mye synsing og umulig å etterkontrollere.)
   #44
 1,725     Trondheim     0
Ang. kjøring med henger ved automatkasse.
Min forståelse av dette er at man skal egentlig kjøre i manuell modus, særlig med eldre kasser som har lav terskel til slipp. Særlig med tung last er det fort gjort at kasser slurer hele tiden, går fort varm og ødelegger konverter/kasse. i tillegg skal høyeste utvekslinger unngås. et trinn lavere en man ellers skulle gjort og i manuell modus....

MVH
Sakke
  (trådstarter)
   #45
 5,111     Sørnorge     0

Jeg trodde ikke de kobla seg til med feilkodeleser, men kun observerte om bilen selv indikerte feil i dashbordet på enten miljø eller sikkerhetskritiske ting. (utslipp, bremser/stabilitet, airbags, lys, etc)
Da vil det gi en 2'er feil og må utbedres/etterkontroll.

(Hvis de under PKK skal koble seg på å lese ut feilkoder, så blir det jo vanskelig å sette grensen for hvilke feil de skal se etter og notere. Tror det da blir for mye synsing og umulig å etterkontrollere.)

Og da kommer spørsmålet: kan selger (eller verkstedet han er venner med) ha programmert om bilen slik at den ikke skal indikere feilkoder på dashbordet?

Googling av feilkodene viser at folk har blinkende lamper ved disse feilkodene. ABS-feil er jo lite sannsynlig at ikke ville medføre blinking.

Engine kode 18 er en sensor på dieselpumpa, som skal ha blitt byttet av verkstedet rett før jeg så bilen første gang.

Googling har også opplyst meg om at biler kan eu-godkjennes med ABS-feil dersom produsenten går god for at de virker selv om abs er defekt. Det gjelder bl.a. at de må ha en bremsekraftregulering mellom frem og bakaksling som ikke benytter abs-sensorene. Biler som kan få slik godkjenning skal ha det påskrevet i vognkortet.
I mitt vognkort står følgende merknad: E1*98/14*0142*00
Jeg tror det betyr bruktimportert og godkjent etter gjeldende regler for årsmodellen (ikke import-året), og ikke er relevant for ABS.
  (trådstarter)
   #46
 5,111     Sørnorge     0
Ang. kjøring med henger ved automatkasse.
Min forståelse av dette er at man skal egentlig kjøre i manuell modus, særlig med eldre kasser som har lav terskel til slipp. Særlig med tung last er det fort gjort at kasser slurer hele tiden, går fort varm og ødelegger konverter/kasse. i tillegg skal høyeste utvekslinger unngås. et trinn lavere en man ellers skulle gjort og i manuell modus....

MVH
Sakke


Du har nok rett i at manuellkjøring er det tryggeste med tung last. Om det er like relevant for nyere (etter ca år 2000) automater er jeg usikker på. På automatstyrte "manuelle" kasser (f.eks DSG) tror jeg ikke det er vits å ta manuell kontroll.

Jeg har ennå tilgode å oppleve at converter-automater går i lockup med henger, selv om man kjører de manuelt. Men så skal det sies at jeg har kjørt så lite automat uten henger, at jeg aldri har vært oppmerksom på lockup før jeg kjøpte pajero'en. Men det har plaget meg at Discovery 4 har totalt fraværende motorbrems ved hengerkjøring. Kan ikke huske at det plaget meg like mye på Discovery 3 eller Jeep GC. Men jeg husker jeg ble imponert over at den nyeste GC'n jeg kjørte (før utlåneren gikk over til land rover) girte ned og ga motorbrems når man kjørte med cruise control i nedoverbakke.
   #47
 1,725     Trondheim     0
De eldre kassene har vel motorbrems i noen grad akkurat i manuell/sportmodus. Hadde en 530d -99 og en 525d -05 med automat, og de begge fungert slik. de fleste automater før midten på 2000-tallet bare "coastet" når man slapp gassen, men ved bruk av cruise var det en del konverterbrems. Japanere er vel ikke kjent for å ha de moderneste automatkassene.
Cluet er vel også å ikke bruke for høy gir, er man utenfor "powerband" så aktiveres vel ikke lockup uansett. samme trur jeg må gjelde nye kasser, altså et hakk lavere gir  (sportmodus) .DSG ell. lignende er ikke med i disse betraktningene, de er jo i grunn "manuelle" med vanlig clutch som kraftoverføring.
MVH
Sakke

  (trådstarter)
   #48
 5,111     Sørnorge     0
Bilen hadde nå stått hos selger for reparasjon i 3 uker. Jeg sendte da sms og spurte om han trodde bilen ville bli klar til henting tirsdag (for da kom ville det bare være en 4timers omvei for meg å hente den, mot 9timer om jeg skulle reist helt hjemmefra). Det trodde han skulle gå bra, og bekreftet dette senere etter å blitt bedt om å verifisere dette med verkstedet.
(Det hører med til historien at han sa "den blir antagelig klar i morgen" i telefon en uke før.)

Så, når jeg henter bil kommer det frem at de ikke har reparert noe. De har visstnok stilt diagnose og venter på deler. Hvilke deler husket han ikke. Jeg stusset litt på at bagasjerommet var nyvasket (ikke resten av bilen), da selger har vært veldig opptatt av å si at verkstedet har mye å gjøre. Hvorfor har noen som har mye å gjøre tatt seg bryet med å vaske bagasjerommet?

I dag fikk jeg mail fra en bekjent som stadig kjører forbi selgers adresse. Han fortalte at han stadig har at min bil ofte har vært stått utenfor selgers adresse, og ofte ikke stått der.

Ved levering for reparasjon fikk jeg det for meg å ta bilde av kilometertelleren. Ved henting gjorde jeg det samme. Da jeg fikk mailen fra min bekjente tok jeg en titt på bildene. Bilen har kjørt 730km siden den ble levert!

Så hva gjør man nå? Leverer bilen på et normalt verksted og får feilene utbedret for selgers regning?
   #49
 360     Sunnmøre     0
Interessant tråd!

Har du sett noe mer på problematikken med at det ikke er mulig å bruke lav-serie uten at senterdiffen er låst? En skikkelig ulempe dette med tanke på hvordan de fleste bilene av denne typen i praksis blir brukt i norge..
Prøver meg på litt google-søk på engelsk og da dukker det opp forskjellig. Enten kan man overstyre innkoblingen av fremasklingen eller overstye sperren på senterdiffen.
Det burde være to spaker, en for lav-serie/høy-serie og en for 2wd/4wd/4wd lock.

https://www2.pajeroclub.com.au/forum/showthread.php?t=4406
  (trådstarter)
   #50
 5,111     Sørnorge     0
Planen er å lage en 2L-stilling ved å modifisere styringen av releene som styrer framdiffen. Disse er lett tilgjengelige. Tanken er å ha en styrekrets med 3 innganger og 2 utganger. De to utgangene går til de to originale releene. To av inngangene kobles til det som idag styrer de originale relene. Den siste inngangen går til en styreknapp i bilen. Som styreknapp tenker jeg å bruke den som allerede sitter ved siden av RD-lock. Dette er en knapp som jeg tror overstyrer om FM-antenna skal komme opp når man skrur på stereo. (Antenna er borte, så knappen har ingen funksjon.)

Funksjonen i kretsen skal være at dersom styreknappen er av, skal utgangene følge inngangene. Dersom knappen er på skal utgangene alltid være slik de originalt er ved 2wd. Ulempen med denne metoden er at man ikke får en "4L"-stilling - altså 4wd med viskose senterdiff kombinert med lavgir. Man må altså velge mellom 4wd lavgir med difflock eller 2wd lavgir. En annen ulempe er at for å komme til denne stillingen, og samtidig ha en viss kontroll på at bilen faktisk har kommet til den stillingen, er å gå hele rekken fra 2H-4H-4HLc-4LLc (med ventetid og rulling av bil både fremover og bakover for hvert skritt for å få mekanikken til å henge med velgeren). før man kan trykke på framdiff-antilock-knappen. Jeg regner med at dette trykket vil medføre to blinkende lamper i dashbordet. Heldigvis bør man relativt raskt kunne bytte mellom 2L og 4LLc med knappen. Lavgir-serien er på en måte også litt skuffende. Den gir bare en halvering av utvekslingen. 1.gir høy tilsvarer omtrent 3.gir lav.

Etter hva jeg har forstått frikobles drivakslingene foran fra framdiffen når transmisjonsvelgeren står i 2H. I alle andre stillinger er de tilkoblet.

Dette er en langt enklere løsning enn å fjerne tenner på et tannhjul inni fordelingsgirkassa og sveise på en akslingsforlenger på akslingen tannhjulet sitter på for å kunne vri denne akslingen fra utsiden. Fordelen med denne metoden er at man får muligheten til å styre høy/lav uavhengig av 4wd-velgeren. Man får altså både 2L og 4L. Ulempen er mye, risikabelt og ikke-reverserbart arbeid.

Men jeg kan egentlig ikke gjøre noe som helst så lenge bilen ikke er i den stand selger har solgt den i.