#53
 472     Asker     0

Automat er en ny verden for meg. Har hatt liten erfaring med det, bortsett fra noen leiebilturer her og der. Kan ikke si at det er den helt store åpenbaringen, jeg hadde nok klart meg like greit med manuell. Griper fortsatt etter gir og kløtsj når det slurer som verst, men det går nok over.


Tradisjonelt sett har jo ikke Volvos automatkasser vært noen åpenbaring i det hele tatt, snarere tvert i mot. Men nå forstår jeg at i 2014 har Volvo fått nye drivlinjer på de fleste av sine modeller, og dermed automatkasser, så det er vel resultatet blitt meget bedre.
Signatur
   #54
 336     Northwest     0


Automat er en ny verden for meg. Har hatt liten erfaring med det, bortsett fra noen leiebilturer her og der. Kan ikke si at det er den helt store åpenbaringen, jeg hadde nok klart meg like greit med manuell. Griper fortsatt etter gir og kløtsj når det slurer som verst, men det går nok over.


Tradisjonelt sett har jo ikke Volvos automatkasser vært noen åpenbaring i det hele tatt, snarere tvert i mot. Men nå forstår jeg at i 2014 har Volvo fått nye drivlinjer på de fleste av sine modeller, og dermed automatkasser, så det er vel resultatet blitt meget bedre.

Volvo har vel tidligere hatt Aisin automatkasser som stort sett er robuste saker om enn ikke så moderne.
   #55
 2,264     0
D2-motorer kan hvertfall fås med dobbeltclutch (powershift) automat, som er kurante saker i motsetning til sluromat (geartronic).
De større motorene har bare geartronic såvidt jeg vet.
   #56
 336     Northwest     0
Jeg har inntrykk av at sluromat jevnt over er mer robust enn dobbelclutchgirkasser, det finnes svært mange skrekkhistorier om VAG sin DSG girkasse og hvorvidt tilsvarende girkasser er bedre vet jeg ikke.

Jeg har sluromat og min eneste bekymring ved buk av tung tilhenger er bensinforbruket.
   #57
 2,264     0
Volvo sin dobbeltclutch har gode skussmål såvidt jeg kunne se på nett før vi kjøpte. (Det er en ford-utviklet girkasse). Men såvidt meg bekjent har den hatt store begrensninger i moment, derav bare til små motorer. Mulig det er her mye av dsg-problemene kommer fra?

   #60
 210     0

D2-motorer kan hvertfall fås med dobbeltclutch (powershift) automat, som er kurante saker i motsetning til sluromat (geartronic).
De større motorene har bare geartronic såvidt jeg vet.


doobeltclutch funker fint på små motorer for å unngå effekttap. Volvo kommer med ny automat og motor nå (venter på min V70 med 181hk, 8 trinns automat) som kommer over helgen. Flere motorer på AWD, og flere varianter osv kommer senere.