aff
   #61
 53     Oslo     0

"Hvorfor skal vi bruke 200.000 mer? Hvorfor skal vi i det hele tatt kjøpe ny når den vi har fungerer fint!"

D4 163 hk Diesel AWD/420Nm Kinetic koster fra 552,800 + 31,000 for automatgir. Du sparer 100-150.000 på å gå "ned" til Skoda Superb.  2,0 TDI 170 Hk 4x4 6-trinns DSG Ambition Stasjonsvogn koster fra 463 200. Megaplass i baksetet på lengderetning (mulig noe bedre plass i bredden på Volvo), og kjempestort bagasjerom. Prøvekjør før du punger ut.

   #62
 2,264     0
Kona prøvekjørte Superb og V70, og hu var ikke tvil etter prøvekjøring. Selv om det var plass vi var ute etter, ble det V70.
Men som over, prøvekjør alle alternativer.
   #64
 2,264     0
Opplevd kvalitet/komfort slik jeg oppfattet det.
(Å få henne til å beskrive detaljer rundt en bil, er som å spørre meg om råd rundt interiør).

Sikkerhet var ett viktig poeng for meg hvertfall.
(Jeg har aldri prøvekjørt en superb selv).

Vi så på rundt ett år gamle biler, og måtte da kjøpt pre-2014facelift superb, som i bestefall ser litt døll ut. Greit med Volvo, den har ikke endra seg nevneverdig de siste 14 åra.

Det ballet litt på seg med ekstrautstyr, og ble en 2012 V70 summum 1.6D.
Gikk for automat, acc og liten motor, da i hovedsakelig putrer på veien når den er full med andre biler, og forbikjøring ikke er noe alternativ, så da vurderte vi automat og acc som bedre valg, kontra større motor. (Pengespørsmål).
Awd hadde vært fint, men på bruktmarkedet er det bare biler med større motor som har dette, type 200hk og bensin, og da går prisen saftig opp.
aff
   #65
 53     Oslo     0

2012 V70 summum 1.6D.

Veldig fin bil så lenge den står stille. 110 hk og 1600 kg egenvekt er ikke mye moro. Etter en sommer i 40km/t bak tyske campingbiler på 2-felts vei så endrer fruen kanskje oppfatning?

Byttet nylig fra bil 99 hk/1500kg til 180 hk/4x4/1300kg og har aldri smilt så mye i mitt liv. Snøværet vi har nå på Østlandet er en glede. Ikke kostet det allverden heller. Men så måtte jeg til Mladá Boleslav da.
   #66
 2,264     0
Vi kjører stort sett på E6 rundt her, og da er det enten 4-felter, eller 2 felter med midtrekkverk, så det er lite poeng med mer motor i forbikjøring i den sammenheng.

Som sagt, vi valgte bort større motor til fordel for automat og acc, og angrer sålangt ikke.
Vi er inneforstått med at det ikke er noen campingvogntrekker, og tung henger fra byggevarebutikken går greit de 2 kilometrene det er snakk om.

Jeg ser mange klager over trege bobiler på norske veier, men jeg kan ikke huske EN gang de siste åra, der jeg har irritert meg over trege bobiler foran meg på en 2-felts veg.

Min påstand er at hvis du gjør en forbikjøring forbi et kjøretøy som holder 40 km/t, så går det fint uansett motor i en nyere bil.
   #67
 2,264     0


2012 V70 summum 1.6D.

Veldig fin bil så lenge den står stille. 110 hk og 1600 kg egenvekt er ikke mye moro. Etter en sommer i 40km/t bak tyske campingbiler på 2-felts vei så endrer fruen kanskje oppfatning?

Byttet nylig fra bil 99 hk/1500kg til 180 hk/4x4/1300kg og har aldri smilt så mye i mitt liv. Snøværet vi har nå på Østlandet er en glede. Ikke kostet det allverden heller. Men så måtte jeg til Mladá Boleslav da.


Når du skriver 110 hk, tenker du på den gamle 1.6D med 109 hester?
Dagens 1.6D har 115 hk og betraktelig mer moment enn den gamle dieselen.

Når alt kommer til alt er jeg ikke spesiell glad i diesel i personbil, men pris er alltid et moment...

   #68
 336     Northwest     0
Når det gjelder opplevd kvalitet så har jeg full forståelse for at fruen foretrekker V70 foran Superb.
   #69
 1,008     0
tror nok ikke skodaen står noe tilbake på kvalitet i forhold til volvoen,og det sier jeg som volvo eier
   #70
 336     Northwest     0

tror nok ikke skodaen står noe tilbake på kvalitet i forhold til volvoen,og det sier jeg som volvo eier

Jeg skrev opplevd kvalitet, dvs den følelsen man får når man setter seg inn i bilen og lukker døren.