73,571
172
12
Rørleggere: Har de lov til å kun montere eget utstyr?
79
0
Skal lage til to bad og vil da mest mulig for pengene.
Kjøper jeg merkevarer av en faghandel så vil ikke andre rørleggere sette dette opp. Faen, er det rart det er høye priser her til lands! Kjøper jeg alt på en plass blir ikke rabattene så høye som viss jeg handler litt her og litt der...
Det samme gjelder visstnok for elektrikere også! de vil ikke sette det opp selv om det er samme varen de forhandler selv. Dette er jo proteksjonisme av tvilsom karakter og setter markedet delvis ute av spill!
Kjøper jeg merkevarer av en faghandel så vil ikke andre rørleggere sette dette opp. Faen, er det rart det er høye priser her til lands! Kjøper jeg alt på en plass blir ikke rabattene så høye som viss jeg handler litt her og litt der...
Det samme gjelder visstnok for elektrikere også! de vil ikke sette det opp selv om det er samme varen de forhandler selv. Dette er jo proteksjonisme av tvilsom karakter og setter markedet delvis ute av spill!
Så jeg skjønner frustrasjonen, men det har en grunn.. :-\
Altså.. Om du kjøper blandebatteri f.eks på ikea, får en rørlegger til å montere og det blir lekkasje på dette så er det rørleggeren som sitter igjen med svarteper.
Nå er det jo ikke sikkert du har tenkt å kjøpe blandebatteri på ikea men hos en konkurrent, og da sansynligvis ett blandebatteri av god kvalitet. I så tilfelle ville nok de fleste montører gå god for kvaliteten og dermed ikke hatt innvendinger mot å montere dette. MEN, hvem vil egentlig at konkurrenten skal sitte igjen med penger for et blandebatteri man kunne levert selv? Arbeid har rørleggerene nok av for tiden så da er det vel ikke så rart at de skummer fløten litt. Er ikke noe særegent for rørleggere og elektrikere dette.
Du kan jo heller ikke ta med deg en biff til en resturant og tro at de gidder å tilberede den for deg.
Men nå skal det sies at du finner rørleggere som monterer ting kjøpt andre steder. Men du må nok leite litt ekstra. :)
Det er da komponenter og deler som er for dyrt!! Hvorfor søker folk andre steder?? (VVS Eksperten) Jeg har bodd i Danmark i mange år og der er prisene "Konkurranseutsatt" noe du ikke kan regne med i Norge!! Gi på, sørg for at de svindlerne må gi bedre priser............ :-\
Avansen på rørdeler som ansatsnippler og småknask er ganske høy her. Men baderomsutstyr, sanitærporselen etc. er det ikke mye penger å tjene på for rørleggeren.
Og da blir det feks nettstedet som selger billige steamdusjer som må ta regningen dersom de har levert dårlige deler?????
Det er så enkelt som at de har rimelige timepriser på papiret. For å tjene mer tar de grov avanse på deler de selv selger. Når du konfronterer en håndtverker med dette får du til svar at ingen vil akseptere den timelønnen de ellers ville tatt.
Og det skjønner vi jo, men spørsmålet er jo om det er "riktig" at en håndtverker skal ha samme timelønn som om du leier inn en siv.ing/arkitekt/hjernekirurg...
Spesielt når det er fri flyt av arbeidskraft og du like gjerne kan leie en rørlegger fra et annet land til en brøkdel av prisen.
Knallbom!
Nesten helt sikker på at om man skriver under på et slikt dokument og fritar rørlegger for ansvar så sitter man igjen med hele regningen selv. De som leverer deler gir deg nok en ny del... Resten av huset som har blitt ødelagt av lekasjen må du sikkert betale selv.
Mulig du kan få noe på forsikringen, men vil tippe at dokumentet som fritar rørleggeren vil bli brukt mot deg av forsikringsselskapet også :-[
Men har ikke dere omtrent samme timelønn som snekkere da?
Skjønner bare ikke hvordan dere kan gå i minus????? Den prisen man betaler for rørlegger er da ikke SÅ lav ??? ???
Mulig jeg må ha det inn med teskje, men men.......
Vi har på badet her blanding av produkter fra rørlegger samt billigere utstyr fra Megaflis. Kom ikke et ord fra rørlegger, han monterte alt vi pekte på....
Hva er timesatsen dere tar da?
Knallbom!
Nå er det ikke sånn at vi går i minus, men man tjener hvertfall ikke nok til at det er verdt å drive butikk lenger.
Han sa til meg, jeg tar meg skikkelig betalt for jobben, jeg jobber ikke gratis. Men jeg skal ikke flå deg som kunde på produktene heller. Slike håndtverkere setter jeg pris på. Hvorfor setter man ikke opp timesprisene isteden for å, etter min mening, tulle med overprisa varer. I min bok er det ikke å være ærlig.
Problemet er at det er timesatsen folk sjekker opp hvis de sjekker litt priser til en småjobb.. Hvis et firma da tar mye mer enn et annet, så ringer de jo til de andre.. Men dette er det kanskje andre som vet mer om, og kan forklare bedre her inne enn jeg.. Pengene er ikke mitt departement... ::)
Hvor mye skal man tjene på dette her? Svaret kan være enkelt på en måte... man tjener så mye markede er villig til å betale... god gammeldags kapitalisme. Markede går opp og ned. Man smir mens jernet er varmt og da mener jeg at man ikke kan klage når jernet blir kalt. Når kundene begynner å innse at man kan kjøpe varene selv så er det et tegn på at jernet er på vei til å bli kjøligere.
Bare noen tanker.
Man må selge utstyr for å kunne gå i pluss. Man kan si hva man vil men det er ikke mye penger å hente.
Elektro bransjen snakker jeg om. Det er slik at en enebolig nesten ikke lønner seg.
De som driver det bra er gode selgere av tillegg og har en dugnad innstilling
Rett og slett fordi det ikke er penger å tjene på det.
Er jo færre og færre tømrere som får noe videre salg til renovering f.eks av enebolig. For stort sett har jo kunden funnet ett like godt tilbud fra utsalg som tømrere får det, og da velger ofte kunden og stille med varene. Tømreren tjener no sine penger uansett. Men klart, han går glipp av det "lille ekstra" når han ikke får levert materialen...
Men en tømrer har ca 1500 timer på en standard enebolig mens vi elektrikere har vel ca 50..
så det skal endel til for å få hjulene til å gå rundt.
Det er jo ikke akkurat slik at elektrikerene sitter og venter på å få bygge heller...
Om du jobber 5 timer til 800 pr time eller 50 timer til 800 pr time, eller 500 timer til 800 pr time eller 5000 timer til 800 pr time - guess what? Du tjener det samme uansett, med et lite fradrag for oppstartstid hvis man har mange småjobber, men den klarer man jo gjerne å putte inn i "kjøring" eller "verktøytillegg" eller noe slikt uansett!!!
Det hele bunner nok i elendig planlegging av jobber, slik at man kunne gjort mye mer PRODUKTIVT arbeid hvis man hadde sluppet å reise til distributør hele tiden etter rør/elmateriell/spiker og gudene vet hva man har "glemt".
Jeg husker fatter skulle få en fyr til å måle opp for en saling ( i før-laserens historie) og tru du ikke fyren hadde glemt teodolitten sin da!!!
Og i løpet av 50 år min far har hatt huset har han endt opp med en drill og to digre rørtenger som er glemt igjen. Og joa, de har blitt ringt etter - men nei, de har ikke hatt tid til å komme og hente nei, bare å ta ut en ny!
Så det er nok rett som noen sier, håndtverkere er veldig flinke i håndtverket, med stor dyktighet og stor yrkesstolthet.
Problemet er nok at de ikke er så gode på selvledelse - det er for mye virring!
Kjenner en rørlegger. Etter endt utdanning har han jobbet hos 4-5 forskjellige firmaer, ikke fordi han er dårlig til å jobbe, men fordi han ikke har orket kaoset som, har rådet i firmaene. Rot med ordre, rot med leveranser osv.
Knallbom!!
Ahhh.... Me like
SÅNN bør det være, jeg vil heller betale en ærlig/skikkelig/høyere pris for timene med håndverk, enn blodpriser for produktene! Vil fjerne slippe fordekte "se-så-billig-vi-er"-tilbud, som flår deg når poduktene man trenger kommer frem i lyset...
Lurer på om det er dette som er vanlig?
Er det billigste utstyet som følger med, så alt dette må nok oppgraderes.... Ser for oss at dette fort kan bli dyrt.
Vi har mulighet til å trekke rørleggerarbeidet ut, så må vel begynne prisjakten på dette også snart...
De har helt vanvittig avanse på eget materiell, så er ikke interessert i å montere utstyr fra andre leverandører.
Unskyldningen deres er alltid "vi kan ikke gå god for at produktet er godt nok" selv om det er akkurat samme produkt de selger selv, eller det har ale godkjenninger i orden.
Dessuten er det ikke rørlegger som er ansvarlig ved produkt feil, de har ansvaret for at det er montert korrekt, så alle deres unskyldninger er tåpelige og vitner kun om grådighet.
Men let litt rundt, så finner du en oppegående rørlegger som monterer dette for deg.
Tipper ikke dette har noe med kvalitet å gjøre men at trådstarter kanskje ikke er interessert i å fylle våtrommene med kjedelige FM Mattson-kraner til 600,- / stk.
Om prosjektet vårt på hjem.no
Bør vi egentlig godta slikt tull? De har jo 550kr timen pluss moms!
Tror ikke dette medfører problem med tanke på ansvarsretter, da jeg tror du har lov til å skifte blandebatteri og vannlås selv. Men er ikke sikker. Noen som vet?
Så en gang en statistikk fra forsikringsselskap som viser at nesten alle feil med rørleggerarbeid skyldes monteringsfeil, ikke utstyret. Det kan kanskje være en fordel at rørleggern kjenner utstyret for ikke å montere det feil. Men skal en kunne kalle seg fagmann så må en vel klare å gjøre det rett med utstyr fra andre produsenter også??
Mener også at rørleggerenes bransjeorganisasjon har gått ut og anbefalt sine medlemmer om å montere annet utstyr dersom det er godkjent av Sintef. Tror jeg leste dette i en annen tråd her på forumet.
Det ble tatt opp på Forbrukerinspektørene på TV mener jeg å huske.
Vi har også samme erfaring med rørleggerfirmaet vår byggmester innhentet tilbud fra. Standardleveransen inneholdt kun minimum og det simpleste av det simple. Ingen rabatt heller. Vi ønsket å oppgradere, noe rørleggeren aksepterte. Vi la mye jobb i det og laget en nøye spesifisert liste over utstyr vi ville ha, alt sammen vanlig katalogvare hos bl.a. Comfort. Han fikk listen med varenummer, sidenr. i katalog og bilde, og vi ba om å få et tilbud på disse varene eller så like som mulig som han kunne levere. Det ble snart åpenbart at det satt langt inne. Jeg maste i ca. 3mnd på å få et tilbud, fikk hele tiden vite at han jobber med det. Etter at byggmesteren satte foten ned og sa at nå måtte vi videre fikk vi et tilbud fra rørleggeren. Halvparten kunne han ikke levere, men noe av dette hadde han erstattet med andre varer som ikke lignet i det hele tatt på det vi hadde spesifisert. Han hadde neppe giddet å se på bildene.
Sammen med "tilbudet" fikk vi vite at vi måtte ut med ca. 70000,- kr. i tillegg +time-for-time betaling for enkelte ting (som mont. av badekar). Da jeg ba om å få spesifisert liste over tillegg og fradrag begynte han å hisse seg opp og sa at "sånn e it'j vi vant te å jobb' nei". Da jeg nevnte at vi allerede hadde bestilt kjøkkenarmatur via kjøkkenleverandøren fordi det tok så lang tid å få tilbud fra ham hisset han seg opp enda mer og sa at de ikke ville montere det. Jeg sa at armaturet var godkjent ved Sintef (KWC) og at vi kunne få noen andre til å gjøre det. Han uttalte aggressivt at da kom han ikke til å godkjenne anlegget og at vi kunne skaffe oss ansvarsrett selv så!
Vi ble skikkelig fed-up av denne behandlingen og tok kontakt med byggmesteren. Vi ba ham ta tak i saken, hvis ikke vi kom til enighet ville vi heve avtalen med rørleggeren og finne en annen.
En ukes tid senere kom et nytt tilbud fra rørleggeren, på alle varene vi ville ha, nøyaktig spesifisert med tillegg og fradrag, og rabatt i tillegg. Montering av kjøkkenarmatur inkludert, alt til fastpris ;D ;D hehe. Vet ikke hva som ble sagt men mulig han blir litt mer vant til å jobbe slik ja ;D ;D
Er jo ikke noe problem med montering av blandebatteri på et våtrom, men dersom tilkoblinga til kjøkkenarmaturet ditt ryker, tror jeg forsikringsselskapet kan gjøre det surt for deg dersom du har montert selv.
Om prosjektet vårt på hjem.no
Men, hvis en har koblet til selv, og gjort det rett, så tror jeg ikke forsikringsselskapet har noe de skulle sagt hvis ikke de kan påvise at du har gjort noe direkte galt med monteringen.
Og ærlig talt; hvis du er noenlunde fingernem så skal det vel godt gjøres å montere en klemringskobling galt?
La meg sitere en bekjent av meg i en diskusjon om akkurat dette i et HELT annet forum:
"Jeg så faktisk et lignende tilfelle i min tid som skadebehandler. Delen var skrudd for hardt til, og dermed sprang et rør lekk lang tid etter selve monteringen. Delen ble for sikkerhets skyld undersøkt av en uavhengig instans som konstaterte tretthesbrudd pga overstramming. Full regress mot håndverker. Hvis kunden i dette tilfellet hadde gjort arbeidet selv, ville han/hun ligget ganske dårlig an."
Om prosjektet vårt på hjem.no
Har aldri hatt noe problem med å ta med bildeler kjøpt på feks. bilextra og fått det montert hos et verksted..
Det er kanskje for få rørleggere slik at DE kan herje som DE vil, vil heller jeg si ;)
Når de har timepriser på 5-700kr, pluss kjøring etc. så skulle de ikke ha trang økonomi, og det tror jeg heller ikke de har, når man ser hva slags hjem og utstyr mange har
At vi har fancy utstyr hjemme relatert til vårt eget yrke er selvsagt fordi vi er spesielt interesserte.
Men det er ikke så synd på elektrikere og rørleggere som enkelte vil ha det til, de tjener ikke under normalen iallefall.
Nå skal det sies at jeg er motstander av høy lønn så lenge man ikke har en svært farlig jobb, eller et unormalt stort ansvar.
Så jeg går nok ofte hardere til verks i lønnsdiskusjoner, og fyrer nok opp mer enn nødvendig
Jeg har ca 350 000 i året som elektriker. Er det så unormalt høyt? En sykepleier har ca 310 000 i grunnlønn, med tilleggene (kveld/natt) vil jeg tro de kommer opp på 350 de også.
Elektriker er nettopp svært farlig. Men folk flest vet det ikke fordi det er ytterst sjelden at noen kortslutter et inntak. Folk som svever fra høyspentlinjer i en wire ses på som høyrisikoarbeid til tross for at det normalt er mye tryggere. Fordi der har man respekt for faren.
I mine dager som elektro student (er serviceelektroniker) fikk jeg en og to karameller, men det var pga egen dumhet at jeg ikke sjekket om det er strøm eller ikke tilkoblet.
Om man ikke følger HMS så er alt farlig!
I dag jobber jeg som Ambulansearbeider, og dette må jo da være livsfarlig!
Vi håndterer personer med smittsomme sykdommer som til og med er dødelige, blodsøl og andre kroppsvæsker, fare for å stikke seg på brukte nåler etc.
Men bare jeg følger retningslingene for HMS så er risikoen lav.
Lønn for en ambulansearbeider med fagbrev og 8år ansinitet er forøvrig ca 300.000kr
Og jeg klager ikke engang
Helt riktig at de fleste ulykker i mitt yrke skuldes slurv med HMS, og det var jo nettopp det jeg ville frem til. Folk er så avhengig av strøm at det ikke nytter å følge det i mange tilfeller. Med 22 000 volt blir det fulgt uansett.
Du har tydeligvis ikke hengt fast, det har jeg. Og det hadde ikke noe med HMS å gjøre engang, skulle bare åpne døra på en tavle.
Uansett er ikke lønna til rørleggere, elektrikere og de fleste andre håndverkere noe å argumentere med når man klager på prisen man får som kunde. Så rike er vi ikke.
Men vet det er enkelte som har hatt helt oppunder 500.000, fordi de har klart å lure til seg alt av overtidsvakter.
Vi har en del fritid (ikke de som jobber i større byer vel og merke) det er det som er den store guleroten for meg.
Nå har vi sporet av en del :D
Tilbake til tema:
Når en elektriker eller rørlegger må ha 5-700kr timen, så burde vel det dekke lønn og avgifter til staten..
Og dermed skulle det ikke være noe problem å montere utstyr de ikke har solgt selv.
Etter min mening er det ren grådighet at de ikke "kan" gjøre dette.
Kom gjerne med saklige motargumenter
Eg syns ikkje det kan samanliknast med å ha medbrakte råvarer med til kokken på restauranten. Blandebatteri finst i eit hav av ulike design og merker, og eg er på ingen måte likegyldig til korleis desse tinga ser ut på mitt bad.
Dersom rørleggeren ikkje vil koble til blandebatteriet mitt fordi han ikkje tener pengar på det, så får han seie kor mykje han skal ha. Det kan vel ikkje vere verre enn det?
Det skal du få. Vårt firma (sjefene) vil helst montere ustyr som koster minst mulig inn og gir mest mulig igjen ved salg. Hadde vi som monterer dette vært grådige (selv om vi får timeslønn, hverken mer eller mindre) ville vi forsatt med dette. Men jeg vil si at enhver håndverker med respekt for seg selv monterer det han/hun synes gir best reultat, ikke mest penger i kassa til sjefen. Vel og merke hvis man har et valg.
I vårt firma har alle klagene fra montørene først frem til at vi kan montere stikk av bedre kvalitet (Elko) hos privatkunder.
Så til problemstillingen. Hvis jeg kommer hjem til kunder som har kjøpt materiellet selv, så har de i 99% kjøpe det billigste. Dette er et reelt tall. Pris er alt. Funger det og er CE merket så er alt ok tror kundene. De kjenner ikke til at dette utstyret kan brenne ned alt de eier.
Hvis en kunde mot alle odds har handlet feks Elko eller Micro Matic, så bryr jeg meg ikke. Men jeg må skrive i samsvarserklæringen at kunden har kjøpt den privat i tilfelle en evt reklamasjon.
Når det gjelder lamper, så kan kundene kjøpe hva de vil. Dette fordi det blir sett på som en del av interiøret og at de trekker såpass lite strøm at faren for brann mer eller mindre er eliminert.
Så kom til meg med utstyr av kvalitet, så skal jeg montere det. Men ikke sikkert sjefen min er like fornøyd med det dersom du ringer han og lurer på om vi kan komme å montere flere bæreposer fulle av utstyr. Og det er fordi det nesten utelukkende er materiell de tjener penger på. Hvis dette blir fremtiden (kunden handler materiell selv) vil bare timesprisen øke.
Gjør deg selv en tjeneste nesten gang du trenger håndverker. Kjør en anbudsrunde med flere firmaer og velg det billigste. Akkurat som når man kjøper en tv på Elkjøp. Da klager man sjelden på ris siden det er det rimeligste alternativet som er tilgjengelig.
Det stemmer nok helt sikkert.
Det jeg reagerer på er når folk vil gjøre ting etter boka, og hyrer inn en rørlegger, men så nekter han å montere dette, uten noen som helst god grunn.
Og om han i det hele tatt innrømmer at det er av økonomiske grunner, ja da tar han for lav timepris. Så enkelt mener jeg det er.
Men unnskyldingene de vanligvis kommer med er at de ikke kan garantere at utstyret er godt nok, noe de ikke har noe ansvar for. Han skal bar gå god for at det er montert riktig.
Men viss det er tilfelle at rørleggeren må ta høgre timepris for å ikkje tape pengar når han ikkje får levere materiellet, må eg spørre kor reelle desse timeprisane er? Når eg ser på prisane rørleggarane (og andre handverkergrupper, spesielt elektrikarane) opererer med på hhv arbeid og materiell, er det vanskeleg å ikkje mistenke dei for å bruke lokkeprisar på arbeid og sope inn fortenesten på materiell og diverse tillegg.
Jeg hadde ikke montert et blandebatteri for deg hvis jeg visste det kom til å lekke. Da ville jeg heller mistet deg som kunde. Men hadde det vært av god kvaliett kunne jeg personlig gjort det (hvis jeg var rørlegger) men sjefen min kunne vært av en helt annen mening. Eller evt tatt en mye høyere timespris og du måtte betalt det samme. Like langt?
Da faller du ikke inn i denne gruppen av håndtverkere :D
Jeg kan forsåvidt se at håndtverkere har vondt for å mntere noe som er farlig, eller potensielt farlig. Selv om han ikke er ansvarlig ved brann, så er det lett å føle skyld.
Det er vel heller at noen nekter å montere utstyr av lik eller bdre kvalitet enn firmaet leverer som er problemet.
Personlig ville jeg ikke kjøpt noe billig skrammel, men finne billigste leverandør av feks elko materiell og forvente at elektrikeren monterer dette.
Men når alt kommer til alt så er det ytterst skjelden det er produkt feil, feilen ligger vanligvis i feil montering, eller feil ved dimensjonering.
Riktignok er 40% av alle branner elektriske, men nårman vasker disse tallene så er det ite som skyldes at materiellet elektrikeren monterte var for dårlig.
Det er stortsett feil i elektriske apparater tilkoblet veggen, tørrkoking på ovnsplate el.l., varmetepper, monteringsfeil osv.
Det er virkelig flott med folk som kun skal provosere ::) Likte du ikke et saklig svar?
99% vet heller ikke forskjell på Elko og andre produsenter. De har ikke hørt om Elko engang.
Bedre kvalitet enn Elko? Hvis du finner det så skal jeg montere det. Hvorfor skulle jeg ikke det? Hvis du tror stikk og brytere er forbruksvare så tar du feil.
Det stemmer at mesteparten av branner stammer fra tilkoblede apparater og ikke den festmonterte installasjonen. Men vent noen år til.. Før hadde Elko stort sett monopol på el materiell.
Og det er vel tross alt vi som jobber med dette som vet hvor mye defekt materiell som byttes ut før det evt brenner? Eller vet du det også?
Hvis du tror det ikke skyldes produktfeil kan du kjøpe et par pakker med etman 4-veis stikk og dra i laskene. CE godkjent og fullt lovlig å montere. Men hva kan det ha seg at laskene bare er lagt inni klemmene og i noen tilfeller ikke skrudd til i det hele tatt? Dette er endel av produket, så det er ikke vi som skal skru til laskene hvis det skulle være et argument fra din side. Og det er bare et eksempel.
Vel enkelte vil ikke montere det, for det er kjøpt hos clas ohlson, ikke hos elektrikeren, fortsatt Elko materiell..
Som jeg sa tidligere, jeg kan ha forståelse for at man ikke ønsker å montere materiell av dårlig kvalitet, men det er ikke det som er poenget, det er at selv materiell av samme type som håndtverkeren selger vil han ikke montere.
Hva var det som var så provoserende med mitt forrige innlegg?
Da er egentlig du og jeg delvis enige. Men jeg ser også at jeg ikke kunne gjort dette på altfor mange jobber før timesprisen måtte gått opp. Og da er man like langt. Dessuten vil det i mitt yrke være tull å la folk flest kjøpe materiell selv fordi "ingen" vil forstå hvorfor jeg ikke kan montere kinadimmeren fra Europris når naboen fikk montert sin. Dette ville blitt et styr med misfornøyde kunder over hele linja for alle firmaer.
Blandebatteriet eg har lyst på er svine dyrt, og er eit anerkjent merke, i alle fall ut frå det eg har funne ut. Og dette vil eg gjerne ha montert ja
Jeg suger til meg all informasjon jeg kan få!
Dette med husbygging er jammen ikke enkelt når ingen av oss har noe i nærheten av en praktisk utdanning eller jobb, og når vi så og si bare har venner og familie som er akademikere
Det er vel ingen som ønsker å kjøpe utstyr som er brannfarlig, eller rørleggerutstyr som lekker... Men hvordan skal vi kunne vite det?
Elektrikeren som følger med hos oss sa at de kunne montere utstyr som vi kommer med, så lenge det var godkjent. Så da tenkte jeg at vi kunne kjøpe det hvor som helst.... Men etter å ha lest denne tråden, så virker det jo som om den godkjenningen ikke er verdt så mye....
Det er vel naturlig å tenke økonomi oppi dette. Vi vil selvsagt ikke ha dårlig eller farlig utstyr, men alt koster penger i dette prosjektet, og vi kan desverre ikke kjøpe det beste og dyreste av alt....
Personlig ser jeg på badet som husets/leilighetens juvel, og med tanke på verdi anbefaler jeg alltid å koste litt ekstra på badet, fordi det trekker veldig mye oppmerksomhet og er noe folk lett henger seg opp i. Spesielt i leiligheter, hvis folk liker badet er det ofte utslagsgivende for om de vil by på din eller en annen.
Det trenger ikke koste skjønner du. For deg som vanlig privatperson koster en Etman stikkontakt 99 kr på Europris. Den er søppel. En Elko RS stikkontakt koster nøyaktig det samme på Megaflis og er av god kvalitet. Eller enda bedre, 89 kr her: http://www.elhandel.no/catalog/product_info.php?cPath=30_1&products_id=1510727
Det finnes mye materiell av god kvalitet, men for å gjøre det enkelt kan jeg si at Elko er av svært god kvalitet og at du trygt kan velge det til stikk og brytere/dimmere.
I sikringskap bør du ha Moeller, Merlin Gerin eller noen andre kjente merker. Men som du nevner, hvordan kan du vite det? Og det er litt av poenget mitt når man får Etman stikk og betaler samme pris som Elko (Etman er myyyye lavere innkjøpspris for en installatør)
Fordi 10 kroner pr batteri går til Unicef for at små barn skal få rent vann
http://www.ikea.com/ms/en_US/about_ikea_new/our_responsibility/partnerships/unicef.html
Han vil selvfølgelig ta de jobbene han kan selge utstyr til. Da vil han også velge utstyr som gir få reklamasjoner og er lette å montere. Jobber der det monteres utstyr som rørleggeren ikke kjenner, som det kan være knotete å montere og som ikke gir salgsinntekter blir prioritert bort.
Ved montering av utstyr kunden selv har skaffet byr også på enda et problem. Hvem har ansvaret hvis noe feiler?
Følgende problemstillinger kan dukke opp for rørlegger som monterer utstyr levedrt av andre.
-Fare for feilmontering pga lite kjenskap til produktet.
-Må ta ansvar for skade fordi det er montert et mindreverdig/ikke godkjent produkt.
-Blir presset til å ta en del ansvar for noe som var leverandørens og kundens problem.
-Får rykte som dårlig rørlegger pga skade.
Sikkert flere grunner til å la være.
Og det samme kan heldigvis vi som kunder. Hadde fler bare turt å si imot disse rørleggerene, så kanskje de hadde greid å argumentere skikkelig for hvorfor de ikke kan montere andre, godkjente produkter.
. Er utstyret bra nok ifølge standarder så burde det være revnende likegyldig for en håndtverker hvilken bedrift denne kommer fra.
Jeg kommer nok til å kjøpe IKEA-küche en dag, men kraner osv kommer nok til å komme fra rørlegger-Arne selv om han skal ha fem seks Flaggstader mer enn hva Benedictee skal ha for sin ;)
.......... Jeg vil heller gi penger direkte til Unesco (eller hva det var) enn å gi dem via IKEA
Mener det er prinsipp, at kunden ansetter en rørlegger for å gjøre en jobb, ikke at rørlegger tar jobben forutsatt at..osv
ja det er riktig, men er stor forskjell på godkjent og kvalitet,
Det er jo ikke til å komme forbi at rørleggerfirmaer (som elektrikerfirmaer) tjener pengene sine på materiell. Likevel mener jeg at blandebatterier bør ses på som interiør på lik linje med lamper. Der må folk få velge selv. Men at man setter krav til kvalitet har jeg ingen problemer med å forstå. Samme i mitt yrke, at materiell er godkjent sier INGENTING om kvalitet.
dem er vell så billige at det er bruk og kast metoder?
Du får det du betaler for, viktigste er at de funker og at en kan være fornøyd med det selv.
Ja, for rørleggeren tek sjølvsagt lavare timepris og brukar mindre tid på å reparere eit blandebatteri enn å bytte det... Når delane i tillegg er dyre er det lite eller ingenting å spare. Slik sett kan ein like gjerne kjøpe billege batteri frå Biltema.
Som vanleg sporar ein slik debatt inn på Ikea vs rørleggermateriell. Eit mykje større problem enn at folk ikkje får montert billeg-batteria sine av ein fagmann er at det - iallfall på ein mindre plass som her - er totalt umogleg å finne ein rørlegger som monterer noko anna enn dei fire modellane dei sjølve har i butikken.
Jeg ser stadig at de større rørleggerbutikkene (Comfort osv) selger batterier fra Oras fo ca 500 spenn. Dette er ikke så gal pris synes jeg.
Kan oppsummere litt kjapt på de spm jeg husker.
Stort sett så monterer vi ikke utstyr som er kjøpt av kunden selv. (dette avhenger av merke og evt godkjenninger)
Om kunden selv kjøper en Oras kran på et tilbud et sted så bør de alle rørleggere montere denne, da ALLE rørleggere kjenner til produktet, og kvaliteten. Og så etter 1-2 år så lekker mot formodning denne kranen, da er kunden nødt til å betale rørleggeren for å komme tilbake og reparere denne kranen, da rørleggeren ikke kan fakturere grossist for reklamasjonen. Dette må kunden selv ordne da han selv har kjøpt krana! Kjøper du den av rørleggeren din ordner rørleggern dette. og dermed ingen kostnad til deg.
Kjøper du en ny bil, kan ikke din faste bilmekaniker reklamere på denne hvis det er noe feil. dette må du SELV gjøre der du kjøpte bilen!
Når det kommer til godkjenninger osv, så er det flere og flere "billig" merker som får sine produkter godkjent. og det er greit nok. Disse kranene er oftest umulig å få tak i reservedeler til, og kvaliteten er sjelden på lik linje med de virkelig kjente merkene. Noe som gjenspeiler seg i prisen.
når det kommer til å montere utstyr som vi ikke kjenner til og hvor det ikke foreligger godkjenninger så er dette fy fy, av et par grunner. I utgangspunktet står vi ansvarlig for den jobben vi gjør i 5 år og den skal være fagmessig utført. Oppstår en lekkasje pga at armaturen er for dårlig så kan forsikringsselskapet gå i regress til rørlegger, selv om det fylles ut en ansvarsfraskrivelse på utstyret. han som fagmann og SKAL vite hva som er krav, og forskrifter. Og kunden kan være så "dum" han bare vil.
Om kunden får en vannlekkasje på kjøkkenet sitt når han er borte i syden i 14 dager og skadene blir taksert til skyhøye summer så glemmer han denne snille og flotte rørleggeren som var såpass grei at han monterte billigkrana som ingen andre ville montere.
Vi har selvfølgelig en forsikring som dekker vannskader, men det er som en bilforsikring. krasjer du 1 gang blir det dyrere å forsikre, 2 gang enda dyrere og etter mange nok ganger vil det bli grisedyrt og få vil forsikre bilen din. Og ikke minst vi lever av vårt gode navn og rykte! dette blir svekket i slike tilfeller.
Utgifter til kjøring som noen kommenterte er jo litt som å si at det er teit at en taxisjåfør skal ha betalt for å kjøre deg fra a-b
Det koster å holde en bil, og vi har verktøy til mange titalls tusen kroner. det koster mye å forsikre, bilen skal vedlikeholdes, drivstoff skal fylles. Verktøy har en viss levetid,
Husk, hvis du tar med krana di opp på lageret vårt så kan vi gjerne montere den for deg her, så du sparer deg for bilutgiftene våres, men det er vel kanskje ikke så veldig gøy å måtte dra til rørleggern hver gang du skal vaske deg på henda?
når det kommer til rør-priser i dannmark/sverige i forhold til i norge! De har jo også en annen lønn enn oss nordmenn!
så går det jo an å nevne at en bil koster halvparten i Sverige kontra Norge. hvorfor det? det er jo samme bilen!!!
Rørleggere er som alle andre folk, det finnes rassehøl og det finnes guder og alt i mellom.
Vi er på ingen måte noen millionærer, vi som jobber ute tjener greit, vi er nok dessverre ingen kjeltringer! jeg jobber ute på service hver eneste dag, og har bare fornøyde kunder( aldri fått en eneste klage), som bruker meg gang på gang på gang. og ringer inn til kontoret for å skryte av han rørleggern som var der, og ber om å få han dit neste gang. Det er sikkert derfor jeg er er den eneste igjen av gutta på jobben som fortsatt går på service, alle andre er på prosjekter. Jobber man service så må man YTE SERVICE, alt avhenger av at kunden er happy.. Der er det mange som har MYE å lære. Men igjen folk er forskjellige og det er ikke alle som duger
Så det trenger faktisk ikke være så mye dyrere å handle hos rørleggeren. Men vær forberedt på å forhandle
Jensmun:
Bil sammenligningen er etter min mening rimelig lite relevant da det sist jeg sjekket ikke var noen statelige avgifter på hverken t-koblinger eller sisterner
Kanskje det ikke er avgifter direkte på delene (bortsett fra moms og kanskje toll) så er det mye avgifter rundt handelen med delene.
Servicebil-rater er også bare noe tull, nesten alle jobber må ha en bil og utstyr for å gjøre jobben hos kunde. Er det spesielt utstyr, greit nok, er det noe som alle får, så er det bare en skjult økning av timeprisene.
Jeg unner rørleggere å få betalt for det de gjør, men jeg ønsker ett "ærlig" system som er lett å forholde seg til, jeg kjøper håndverk, jeg vil dermed ha en klar og tydelig timepris, og ikke flås på deler. Folk er ikke glad i å vite at de blir "lurt". Man yter i mine øyne svært dårlig service når man driver med denne "utstyrsmafia"-taktikken.
Ja der kan du se, mange andre som også oppdager at det blir slik. og det er jo bra! :)
Sammenligningen er bare at vi bor i verdens rikeste land, hvor det også er ganske kostbart å leve, og kan dermed heller ikke sammenligne alle priser opp mot andre lang. Derav bil sammenligning! blir feil å sammenligne bilpriser med sverige når vi bor i norge. dette gjelder også andre varer og tjenester.
Allt tid vi bruker som ikke kan faktureres er et tap.
Dermed bruker vi produkter vi kjenner, som vi kjenner kvaliteten på, og som vi VET at vi får tak i reservedeler og at alt av reklamasjoner og reserve deler for å utbedre en evt reklamasjon fåes der vi har kjøpt kranen.
Kjøper kunden kranen selv et annet sted er kunden selv ansvarlig for å kontakte salgsstedet evt leverandør og få deler, rørlegger regningen må de ofte dekke selv, hvis ikke de kan videresende rørlegger regningen til leverandøren.
hvor mye er det da å spare på å kjøpe denne kranen selv?
enig i at bilpriser er et litt dårlig eksempel men som du sier er dette noe ALLE vet, derfor jeg brukte det som eksempel.
"Omsorgsplikten
I Håndverkertjenesteloven §5 (1) står det Tjenesteyteren skal utføre tjenesten fagmessig og ellers vareta forbrukerens interesser med tilbørlig omsorg. I den utstrekning forholdene tilsier det skal tjenesteyteren veilede eller samrå seg med forbruekren.
Dersom rørlegger mener at produktet du leverer ikke er tilstrekkelig dokumentert eller han har dårlig erfaring med produsent eller produkttype, skal rørlegger altså fraråde deg montering.
Videre står det i Standard Norges byggeblankett 3501 pkt.9 at forbrukeren har risikoen for kvalitet og anvendelighet av materialer og utstyr han forlanger brukt. Med mindre tjensteyteren varsler forbrukeren, blir han likevel ansvarlig for svikt i kvalitet og anvendelighet som han ut fra sin fagmessige kunnskap burde ha oppdaget. "
Her er det bare for kunden å nekte at rørleggeren har opplyst om dette og vips, rørleggerens ansvar! Det blir da ord mot ord med mindre noe skriftlig dokumentasjon foreligger!
http://www.skikkeligrorlegger.no/produkter/naar-roerleggeren-sier-nei-article97-121.html
http://www.skikkeligrorlegger.no/produkter/hvorfor-handle-vvs-produkter-via-roerlegger-article86-121.html
Akkurat slik er forholdet mellom rørlegger og privatperson også. Så dette er ikke unikt for håndsverkerbransjen.
Nå er det iallefall der hvor jeg jobber at all ansvarsfraskrivelse foregår i skriftlig form. Alt annet er i mine øyne ganske uproft, så dette bør ikke være noe problem. Men som andre også har skrevet står jo en hver håndtverker fritt til å velge å ikke gjøre en jobb.
Mener du at hvis byggherre ber om noe spesielt, og dere leverer dette, så er dere ikke ansvarlige for det ???
Hvis rørleggeren foreslår hvit dass, jeg ber om en grønn, rørlegger installerer grønn dass, dassen begynner å lekke etter et år, så er da ikke rørleggeren ansvarlig, siden det var jeg som var dum nok til å be om grønn dass?
Sånn generelt ser jeg egentlig ikke helt problemet. Kommer jeg drassende med en kran, og ber rørleggeren montere den, hvorfor kan han ikke da bare gjøre jobben, fakturere for timene som er medgått, og notere at han har ansvar for jobben, ikke selve krana siden kunden selv kom med krana?
Krana lekker : kundens ansvar
Et rør sprekker opp : installatørens ansvar.
Men klart, de fleste tjener jo penger på både varene og tiden, så jeg skjønner godt at de helst ønsker å levere alt selv, og håndtverkere er jo i sin fulle rett til å selv sette premissene hvis de skal gjøre en jobb.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Rikitg, så rørleggeren har ikke noe ansvar når man monterer ett godkjent produkt som det viser seg å være feil med, fordi produktet faktisk er tilstrekkelig dokumentert. Om rørleggeren vet at produktet allikevel er dårlig, så er det jo en selvfølge at man sier ifra om sine bekymringer, og da gjerne skriftlig, som andre profesjonelle aktører gjør. Jeg ser ikke problemet? Dette er ikke akkurat noe unikt for rørleggerbransjen. Eneste forskjellen er at man bruker det som unnskyldning for å selge overpriset utstyr istedet for å prise timene som man bør.
Jeg kjøper Led sett fra Elby og ringer elektrofirmaet i nærheten som kobler opp dimmer og trafo, skrur på lyset og syntes det så riktig så bra ut. Drar....og sender faktura.
Jeg kjøper betongrør på 2200mm * 1400mm, ringer en entrepenør som kommer, graver og monterer, beundrer verket og sender faktura.
Nytt gulv på badet med ny membran. Kjøpte membran selv og den ble lagt av godkjent fagmann uten spørsmål.
Så....kjøpte dyre fansy armaturer fra nettet som er til sammen 1200.- billigere enn den billigste rørleggerforretningen. Ringte rørlegger og blankt avslag på montering med begrunnelse i forhold til kvalitet og ansvar. Ny telefon og samme svar, men de kunne komme å se på saken. Takket høflig nei. Ny telefon og samme tullet hvor jeg ba vedkommende når han spurte om hvilke armaturer det dreide seg om, se til høyre for disken i butikken hvor de er utstilt. Da han begynte med kvalitetsvåset og ansvar kjørte jeg ned med armaturene og kjøpte det jeg trengte for å montere selv. Det er nå fem år siden og hva kan gå galt? Ved lekkasje renner vannet ut i RR systemet og ned i sluk i kjelleren, eller ut på gulvet følger fallet og ned i sluken. ...??
Og...jeg tør påstå at ALLE lekkasjer som skjer i nybygg skyldes fagmessig utført slurv med fagmessig materiell og fagmessig fakturert. At rørleggerbedrifter ikke tjener penger....vås. Se på regnskapene....de ligget på nett. At de tjener mindre på å montere andres materiell får vel heller være sant. Men å sitte på ræva å se at det skjer en utvikling i forhold til at kunden ønsker å ta kontroll over innkjøpsiden å blånekte på montering er gammeldags og lite innovativt.
Det er nesten urkomisk at det finnes rørleggere som monterer Ikea batterier og faktisk skriver i annonser, VI MONTERER IKEA. Hva er det som gjør at de tar rissikoen og andre ikke? Hadde vært bedre om bransjen lagde en standard istedenfor å opptre som en mafia
En blogg om prosjekter som pågår og verktøy
På baderomsinventar og utstyr fikk vi 50-60% på listeprisene.
Når en lokal rørlegger i Bademiljø kjeden kom over dette ringte han direkte til kjede kontoret, som ringte direkte til Brødrene Dal. Da ble det sagt fra kjedekontoret: Hvis dere fortsetter å selge deler og utstyr til firmar som ikke driver som rørleggre eller forhandlere. Vil vi i Bademiljø slutte å handle fra dere.
Jeg mener dette viser at spessielt rørlegger bransjen er en mafia gjeng.
Vi driver idag med stålkonstruksjoner, noe som er veldig utsatt for konkuranse. Vi har 8000m2 oppvarmede verksteder, dyrt produksjons utstyr, varebiler, lastebiler med store kraner og utdannede sveisre som må sertifiseres hvert halvår. Vi kan jobbe med en timepris på under 500,- per time og et påslag på materiell på mellom 10-20%. Vi tjener faktisk penger og står ansvarlige for det vi gjør..
Hvis en rørlegger ikke tjener penger med en timepris på 600,- og et lavt påslag kan ikke jeg fatte.
Sier jo litt når et rørleggerfirma med tre ansatte, som også er medeiere, kan ta ut en lønn på 1,3-1,5 mill. i året på vanlig arbeidstid.
Altså, utførelsen og arbeidet er vi selfølgelig ansvarlige for. De samme gjelder hvis byggherren bare spesifiserer krav til utstyr, ikke utstyret i seg selv, og det er det de som har litt peiling gjør. Men kan ta et konkret eksempel: Telesikringen av motorveien i østfold. Anleggeentreprenøren sier at de legger for lite isolasjon. Byggheren sier at det som er beskrevet i kontrakten er det de skal ha. Ok, entreprenøren legger islolasjonen. Veien sprekker opp og byggherren sitter med regninga. Entreprenøren sitter ikke med ansvaret.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Utifra dette får man en smågretten kunde som ikke forstår at "godkjent materiell" ikke blir montert. Enda mer gretten blir han/hun når noe i ettertid går istykker (det være BT eller Elko) og blir fakturert en time for en reparasjon de trodde var gratis.
I teorien er det lett å informere kunden om dette. I praksis......glemt innen et år.
Om man kjøper materiell så vil det som regel gå noe mer tid fordi det ofte er feil materiell. Om man gjør endel jobb (ulovlig) selv, så blir det så og si alltid dyrere. Dette er basert på mine erfaringer ute i feltet, ikke det gjennomsnittlige ByggeBolig medlemmet.
Kjennskap til materiell er en vesentlig del av yrket. Det selges enpolte sikringer på Biltema, 16A var jo lov før, ledning er ledning, hvorfor kan ikke det røde røret brukes i veggen, han på Biltema sa det var lov, naboen mente på.... Det er ikke meningen å fremstille folk som idioter, men skulle ikke undres om jeg også kan lite om deres daglige virke.
Men på en annen måte er det jo litt rart om man ser hele samfunnet under ett. Jeg kan skifte bremser og bremserør på bilen min, som jeg daglig passerer 1-2 meter andre biler i 80km/t. Det er helt lovlig!
Er det noe jeg skulle ønske jeg kunne gjøre selv lovlig, så var det å koble det elektriske anlegget hjemme selv.
Jeg har enda tilgode å høre om noen som ikke har spart penger på å handle VVS eller elektro materiell selv.
Har opplevd flere ganger at elektriker sier at det blir billigere om jeg kjøper ELKO på Megaflis da de selger det billigere enn elektrikerene får som inn-pris.
Rørlegging og elektro er ikke akkurat noe rakett forskning, selv om de gjerne vil vi skal tro det.
Det er tyderligvis mange av disse håndtverkere som tror Internett er ett blaff og ikke innser at man kan finne all informasjon man trenger med litt research.
Dette er en situasjon bransjen selv har skaffet, med edruelig delpriser så er det ikke noe insentiv for kunden å kjøpe det selv. Men når man bruker delpriser til å subsidiere timepriser, så er insentivet stort. Dermed begynner folk å kjøpe selv. I tillegg skader det tilliten til håndverkeren.
Jeg vet om mange som ikke har spart noe i det hele tatt.
Rakkettforskning...nei. Men betydelig mer omfattende enn Ola tror, ja.
Research er vel og bra, men da kan man lure på hvorfor så få får det til. Det er ikke vanskelig å få ting til å virke, men det er ikke alltid like trygt og foreskriftsmessig.
+1.
Systemet med overpriset materiell og "bare matriell vi kjenner" holdning er håpløst avleggs.
Nei det synes jeg ikke det er. Ingen servicebedrifter vil montere noe de selv, ved en skade blir sittende med svarteper.
Ingen sier at humbugutstyr nødvendivis vil bryte sammen, men statistikken taler ikke til fordel for at det ikke gjør det.
Mulig høye priser på materiell er avleggs, men kjent materiell..... Alt på Biltema er godkjent. Mon tro om kritikerne vil anvende materiell med laveste kvalitet i deres yrke. Selv kopi papir har en grense for folk flest.
Det fortsetter i samme stil som før. Håndverk skal ikke koste noe, og samtlige tjener seg søkkrike. Rart da vi ligger langt under norsk gjennomsnittslønn, sjefen må jo bade i penger.
Det tilsvarer årslønn på 400.000, eller ca 200kr timen.
Hva tjener en elektriker ink. tillegg? 200kr? 190kr/t?
I allefall ikke LANGT under gjennomsnittet i landet!
http://www.ssb.no/emner/06/lonn/main.shtml
Tariffen for elektrikere er vel nå 172,64. Reell lønn vil variere stort etter hvor i landet man jobber, Stavanger ligger nok over landsgjennomsnitt.
Nok en gang må man velge ordene med omhu, langt er relativt.
1500 Kroner i timen er en ågerpris, og det er ikke i nærheten av hva man kan forvente av håndverkere om mans kal ha en anstendig lønn og dekke overskuddet igjennom timeslønn.
Det største hindret for kjent materiell er bransjen selv. Om man fikk edruelig priser via håndverkeren, hvorfor skulle man velge noe annet enn kjent materiell? Folk gjør det fordi de rett og slett blir forsøkt lurt om de lar være. Om bransjen virkelig er så opptatt av kjent utstyr, hvorfor selger de ikke kjent utstyr til en saklig pris?
Det har ingenting med at man ikke unner håndverkere lønn å gjøre, det har med to faktorer å gjøre:
1. Man ønsker en saklig, transparent prispolitikk der man faktisk betaler for tjenesten man kjøper, ikke masse annet dill.
2. Man ønsker en seriøs bransje, min sympati for firmaer som forsøker å svindle meg med usaklig delpriser og en mest mulig rotete prispolitikk er lav. Jeg ønsker ett system der man sammen med håndverkeren finner en løsning som er bra. Ikke ett system der man sitter med den ekle følelsen av å bli lurt etterpå.
Etter min mening kan det godt jevnes ut noe over timer og materiell. Men mange kunder er særdeles slurvete. De færreste går inn i en butikk og sier de skal ha en bil, et tv osv. Hør med flere tilbydere og få fastpris. Det gjør man alle andre steder.
Folk må snart få opp øynene for fastpris og prisoverslag. For meg er det helt uforståelig at folk bare bestiller håndverker og forventer en billig regning. Og reaksjonen på pris er relativ, noen reagerer på tusen kr for bytte av dimmer.
Det klages helt sikkert på timeraten i min bransje også (med rette vil sikkert mange si), men vi prøver i det aller minste å skissere hva prisen blir så godt vi kan, og ikke prøve å skjule det for kunden.
Jeg forventet ihvertfall å ikke bli lurt, første gangen jeg brukt elektriker. Den forventningen ble ikke oppfylt, per i dag så klarer jeg meg bra for jeg vet hvordan jeg skal hindre det. Men at det er så uforståelig at folk forventer seriøse tilbydere i bransjen? Kanskje er det uforståelig, men det burde ikke være det.
En fordeling mellom materiell og timer er bare tull, folk tar ikke kontakt med håndverkere for å kjøpe produkter, de tar kontakt med håndverkere for å få utført arbeid, da er det det man vil betale for. Jo mere påslag på produkt, jo mer vil folk dras mot dårlige produkter. Om bransjen virkelig er seriøse i sitt ønske om bedre kvalitet på produktene hos kunde, så burde de ha minst mulig påslag på produkt, og ta inn pengene på timerater.
De fleste firmaer jeg kjenner til lurer ikke kunden dersom det ikke fastslås en pris. Men nær alle som en mener det er for dyrt likevel. I tillegg har man de useriøse tilbyderne som finnes i alle bransjer.
Man glemmer nok to ting:
1) Et samlet forum mener allerede at håndverkertjenester er for dyrt, at alle håndverkere er millionærer og bor i flotte slott og håper at markedet snart skal flomme over av billige portugisiske håndverkere som kan bo og leve i en slum utenfor byene og jobbe gratis mot restemat i bytte.
2) Om delpris 1 går opp og delpris 2 går ned så blir sluttsummen, den summen man faktisk skal betale, like høy (ca). Det virker altså som at det er langt viktigere hvordan en sluttsum er bygget opp enn hva sluttsummen faktisk er. Det er jo litt spesielt,, særlig når sluttsummen uansett er for høy...
!. Jeg har aldri argumentert for at håndvekstjenester er for dyre. Mulig de er det, men det har ikke vært mitt poeng i denne diskusjonen. Imidlertid er det en kjensgjerning at håndverkere i Norge har relativt bra lønn i forhold til folk med høyere utdannelse. Så kan man mene om det er riktig eller galt.
2. Det er ikke snakk om delepris 1 mot delepris 2. Det er snakk om at hvert kostelement prises riktig og transparent. Når materiell prises langt over kostpris er dette for å tilsløre hvor profitten ligger. De færreste leser byggebolig.no eller sjekker priser på internett. Disse vil tro at materiellet koster det håndverkeren fakturerer. Når de da ser at timeprisen ser greit ut er de happy. Dette er å føre folk bak lyset. Det er ingen som klarer å argumentere for så høye materiellpriser utover at timeprisen ville bli for høy hvis de ikke tjener på materiellet.
Hvorfor påslag i en håndverkerbedrift nærmest er djevelens verk er for meg uforståelig. Man kan ikke selge varer uten fortjeneste. Den som ikke tjener penger, taper penger. Videresalg av varer er en vesentlig andel av en håndverkerbedrifts økonomi.
Påslaget er ikke ren netto. Varer skal bestilles, de skal mottas, de skal stables på lager, de skal betales (legges ut for), de skal ut til kunde, de skal faktureres, faktura skal påpurres og tap må påregnes.
Det sier seg selv at det må et påslag til bare for å dekke kostnadene. Det er svært enkel bedriftsøkonomi og har ingen verdens ting med transparenthet å gjøre.
Lager koster uanstendig mye penger; husleie, behandling, oppbundet kapital, svinn, lagerskader mv.
En nettbutikk som driver dropshipping av f eks VVS-deler har ikke slike kostnader og kan regne seg ned i pris. Å sammenlikne blir derfor feil.
Nettbutikkprisen sier jo ingen verdens ting om innkjøpsbetingelsene, og heller ingenting om kostnadene håndverkerbedriften har ved å måtte drifte varelageret sitt.
Det du kommer med er ren synsing og løse antagelser.
Jeg er overbevist om at påslaget i håndverkerbransjen er latterlig lite sammenlignet med de aller fleste andre bransjer.
Ta for deg ti elektrikerbedrifter og ti rørleggerbedrifter og så på tallene. Du finner ingen oversvtrømmende lønnsomhet noe sted. Bransjenormalen er 10% margin. I de fleste andre bransjer regnes det som knapper og glansbilder...
http://www.proff.no/selskap/presteg%C3%A5rd-martin-as/kokstad/elektroentrepren%C3%B8rer/Z0I2U69J/
Dei har avkasting på aksjekapitalen på 3500% og eit driftsresultat på ca. 10% av omsetning.
10% margin på varer? Nei, dei må minst ha 100% margin for å klara 10% resultat.
Dei har ca 45% av kostander på matriell og 45% lønnskostander og 10% andre kostnader.
Eg tipper 75% av resultat fra matrielle og 25% fra utførelse.
Dei er 8 i adminstrasjonen, og tipper 15-20 montører, så gjennomsnittlig faktureringsgrad er vel ikkje over 75%.
Eg synes 3,5 mill i resultat i eit slikt firma er bra, svært bra.
Isfall bør de helt slutte med salg av deler, for da driver de ekstremt ineffektivt. Jeg kan som privatperson realtivt lett få deler til under halve prisen enn det elektrikere skal ha for eksakt samme del. Det er vanvittige påslag det er snakk om. Jeg leier ikke en elektriker for å bruke vedkommende som butikk, jeg leier en elektriker for å bruke en ekspert til å utføre arbeid.
1), Snakk for deg selv, jeg har kun argumentert for at uansett prisnivå, så bør man betale for det man faktisk kjøper, nemlig timer. Prisnivået er egentlig en irrelevant sak i denne sammenhegen, spørsmål er hvordan pengene skal hentes inn.
2) Jeg snakker ikke om summen per del, men om deler vs arbeid, jeg ønsker ikke å subsidiere timepriser med latterlige delpriser. Det argumenteres stadig for at kunden vet veldig lite, men i denne sammenheng forutsetts plutselig en fullt opplyst kunde. La meg fortelle en historie fra virkeligheten:
Naive meg skal bestille mitt første elektrikeroppdrag i egen leilighet. Jobben har noe uklart omfang, så den egner seg ikke for fastpris. Jeg får anbefalt et stort og velrenomert elektrikerfirma. Jeg forhører meg om timepris, og bestiller arbeidet (timeprisen er lavere enn jeg hadde forventet). (arbeidt blir relativt lite godt utført, men det anser jeg som en tilfeldighet). Når regningen kommer så er det lagt til timeprisen en rate for servicebil, i tillegg er prisene på utstyr svært høye, jeg sjekker, og de ligger 2-3 ganger høyere enn hva jeg kan få de for. Hva er resultatet? Naive meg føler meg lurt, jeg føler firmaet har gjort jobben på andre vilkår enn jeg ble forespeilet. Jeg oppfatter med ett bransjen som lite profesjonell. Er det virkelig noe bedriftene er tjent med? Jeg tror ikke det, ærlige priser er greit for kundene å forholde seg til.
10% er bransjestandard, og ingenting å skrive hjem om.
Hvor pengene genereres er vel uinteressant, iom at begge deler følger av det andre og at det er summen i bunnen man lever av?
Her er et representativt utvalg:
http://www.proff.no/bransjes%C3%B8k?q=elektroentrepren%C3%B8rer&x=32&y=27
Finner ingen gullgruver...
Så hvor er forskjellen? Den finnes ikke.
Du tror den finnes fordi noen nettbutikker selger noe av det samme for en lavere pris, og da antar du at håndverkeren svindler deg med digre påslag.
Ikke kjenner du innkjøpsprisen. Ikke kjenner du lagerkostnaden. Ikke kjenner du det faktiske påslaget.
Da sitter vi igjen med synsing og antagelser...
Det er jo et hjelpeløst argument du kommer med.
Hva vet du om elektrikerens innkjøpsbetingelser? Ingenting
Hva vet du om elektrikerens lagerkostnader? Husleie? Svinn? Kapitalkostnad? Tap? Ingenting
Hva vet du om den faktiske påslagsprosenten? Ingenting
Du antar noe fordi du finner nettbutikker som selger samme vare til en lavere pris. Det beviser faktisk ikke at elektrikeren har påslag i det hele tatt, ref ovenstående.
Oppfordringen kan gjelde deg også; finn tallene for en el-bedrift som tjener så vannvittig mye penger som dette vannvittige påslaget må generere.
Forskjellen er følgende: mange håndverkere lar deg ikke kjøpe utstyr selv. Man får ikke kjøpt rene håndverkstjenester, noe som er det de aller fleste ønsker seg fra en håndverker. Man kan komme med mange antakeliser basert på det man vet. Feks er det lite sannsynlig at en elektrikers kostnad med ett produkt er nevneverdig større enn kostnad, pluss fortjeneste til en nettbutikk. Når da prisen til kunde ligger 2-3 ganger over det, så viser det at 10% ikke representerer virkeligheten overhodet.
Som nevnt i mitt innlegg over, sålenge man antar ett minimum av kompetanse hos bedriften, så vet man ganske mye. Jeg antar de fleste firmaer ihvertfall har en viss peiling på effektiv forretningsdrift. Eller står du her i full alvor og påstår at elektrikeres kostnader er dobbelt så store som utsalgspris til kunde fra en nettbutikk? Og hvem har sagt at de har en vanvittig inntjening som bedrift? Poenget er den vanvittige prisingen på deler. Jeg kan selge en sikring for 5000 kroner, og fortsatt ikke ha en høy inntjening som bedrift.
Det er argumentet ditt som er hjelpeløst, fordi du later som bedrifter lever i en helt frittstående sfære fra hverandre, der den enes kostnader ikke har noen sammenheng med den andres. Noe som selvfølgelig ikke er tilfellet.
Innkjøpsbetingelsene til håndverkere er bedre enn dei privatpersoner får pga større volum. (og eg har jobba ein del år for ei elektrobedrift). har dei høgare prisar kan dei jo handle hos nettbutikken?
Når utsalgsprisen er 100%-800% høgare enn nettbutikkens pris er påslaget minst dette.
Påslaget i ein vanleg butikk er/var rundt 22%: ref: http://www.ssb.no/emner/10/90/rapp_9937/rapp_9937.pdf
Jeg skal scanne av en faktura, hvor jeg med 53% avslag, fortsatt har betalt mer for Elko RS1091 PT db stikk 2x16+j.
Hos grossist, enn jeg kunne kjøpt det for hos elektroimportøren. Må bare dekke til litt.
Men hvor mange % rabatt tror du elektrikeren har hos samme grossist?
53% får man jo bare man spør pent. Selv jeg fikk omtrentlig det (varierer fra vare til vare), med et firma som aldri har kjøpt noe som helst der tidligere.
Forøvrig tilhører jeg IKKE "et samlet forum" som mener at elektrikere er stinne av gryn. Jeg syns prisen vi må betale for å få en i hus er horribelt høy, men det betyr jo ikke nødvendigvis at de som gjør jobben tjener så latterlig mye.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Bedriften er ikke en typisk elektrobedrift, men handler for noen mill. i året.
Jeg sier heller ikke at dette er det de på innsiden handler for, men en ser "bildet". Det er jo noe fundamentalt galt, nå de er i stand til å gi fra 40-80% avslag på "listepris" hos grossist.
http://www.elektroimportoren.no/?Article=1510727&Event=offers
http://www.elektroimportoren.no/?Article=1223707&Event=bestseller Finner bare 4 løp...
OBS faktura er u/mva, elektroimportøren, er m/mva. Fakturapriser er medio November 2011
27041201.PDF
Som sagt, vel 20% påslag er snitt for varehandel, og kanskje mindre bedrifter må ha 40% for å dekke kostnader, men 100-800% treng dei ikkje.
Men det er som sopp seier, forspørr fleire på pris og spesifiser best mulig. Eit godt grunnarbeid gjer betre løsying og lågare pris.
Og spesfisier at ein ynskjer å leverer ein del komponenter sjølv, så kan dei ta stilling til det.
Kartell er et farlig ord å benytte, men det er mye mer samarbeid enn menigmann aner i diverse bransjer. Da spesiellt offshore-olje-construction. Som faktisk står for halvparten av omsetningen i det privat/offentlige Norge.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH! Og dette har Ola nordmann godtatt i alle år? Er det faen meg så rart håndverkerbransjer blir uglesett? Latterlig!
Dette er også langt over det andre detaljhandler kan drømme om (dei fleste ligger under 5%).
Mitt poeng er at "noen" ønsker å etablere en sannhet som de ikke nødvendigvis har belegg for å etablere.
Man antar, synser og tror - svært bastant.
Når denne sannheten i sum betyr at enhver håndverker tilsynelatende nærmest svindler sine kunder ved hjelp av ekstreme påslag, så syns jeg det er riktig at det finnes en motvekt for å balansere inntrykket man forsøker å skape av en hel bransje.
Av de ti linkede foretakene finnes et med margin over 10%. To taper penger. Resten ligger mellom 2 og 8% margin. Vi vet at en gjennomsnittlig håndverker tjener under snittlønnen i Norge.
Det overordnede spørsmålet må da bli; hvor tar disse voldsomme påslagene veien? Hvor er belegget for påstandene?
Når har no rørbransjen vore tatt med buksene nede fleire ganger, og har vel berre vore betre å skjua sine spor reknar eg med.
Offshorebransjen, eg har vore i den bransjen i mange år, og sett mykje rart ja.
Men til slutt er det staten som betaler pga. 78% skatt, så da er vi tilbake til forbrukeren igjen....
Det er ganske godt belegg for å etablere denne sannheten, og det vet nok du ganske godt også, hvorfor ellers prøver du å blande inn alt mulig annet enn vi snakker om? Lønnen til elektrikere er irrelevant for om det er høyt påslag på delen, inntekten til foredragene som helhet er også lite relevant i den sammenheng. Til tross for det prøver du stadig å dreie ting over på dette. Kan det være fordi du vet godt at påstandene oms vært høy avanse faktisk er rett?
La meg sprørre deg to spørsmål:
1. På utstyr, tror du elektrikere har vesentlig større SELVKOST på delen de selger enn hva prisen på samme del ut til privat kunde hos nettbutikker?
2. Sånn ca hva slags nivå mener du påslagat på selve utstyret ligger på hos elektrikere ut til privatpersoner i en jobb?
Det latterlige er jo når elektriker ber deg underskrive på at du skal betale 2x veiledende pris ...
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Og den veiledende prisen er en pris leverandør kan gi 80% på og fortsatt tjene penger? Nei makan, skjønner at leverandør<->håndverker vil beholde denne "ordningen" med nebb og klør!
De 6 store har vel sluttet å sitte i 2.etg. på Grand ? (hvor Giske hadde en opptreden) og dele ut prosjekter, slik at alle overlevde...
Men dette var OT.
Ja jeg tror deleprisene vil tvinges nedover, til et edruelig nivå. For det må da være noe galt når en kan gi 40-80% avslag. Spesiellt hvis det medfører riktighet at grossistene også har uvettige påslag opp på der igjen.
På den annen side er det jo store penger i systemet, ellers hadde vi vel ikke blitt oversvømmet med stadig nye "lavprisleverandører"
Dette vil nok medføre noe høyere timepriser, men kanskje også mer "pakketilbud" a-la VW-Møller bilrep.
Enda mer ullent, ang. oppbygging, men allikevel mer oversiktelig. Og færre fakturasjokk.
Innkjøpsprisen
Lagerkostnaden (husleie, transport, varebehandling, svinn, tap mv)
Den faktisk påslagsprosenten
Likevel kan dere utmerket påstå at påslaget er voldsomt, vannvittig og ekstremt.
Det taler jo i grunn for seg selv...
Jeg aner ikke hva rør og el tar av påslag. Derfor ser jeg på økonomien i bedriften totalt. Finner ingen gullgruver, voldsomme overskudd eller noen ekstrem lønnsomhet. Min konklusjon er dermed at påslagene ikke kan være verken voldsomme, vannvittige eller ekstreme.
Dere kommer til at det må de være - selv om det altså ikke finnes noen form for grunnlag for å hevde det.
Jeg beklager virkelig, men jeg klarer ikke finne logikken i den påstanden.
Når jeg har en elektriker hjemme så er det for meg uinteressant hva som koster hva. Det er prisen i bunnen jeg skal betale og er den jeg bruker for å sammenlikne de ulike tilbudene, kanskje justert for eventuelle kvalitetsforskjeller for produktene de har listet opp.
Skulle jeg hatt de på timebasert oppdrag ville jeg avtalt timeprisen og enten fast rabatt på veil grossistpris eller fast påslag på netto innkjøpspris.
Slik gjør vi det ofte ovenfor våre kunder, og da havner ofte påslaget - hold dere godt fast nå - på 15%
Argumentet ditt er ekstremt tynt. Du gjemmer deg bak at man ikke kjenner de helt eksakte tallene. Det gjør vi ikke. men basert på det vi vet, så kan vi komme med gode anaylser av hvilken størrelssorden disse tallene ligger i. Våre redskaper for analyse er uendelig mye mer presise enn ditt redskap (bedriftens totale økonomi). Jeg legger forøvrig merke til at du ikke svarer på spørsmålene mine. Det er forøvrig godt grunnlag for å hevde at påslagene er ekstreme. Fordi selv om vi ikke vet de eksakte dataene, så kan man vite omtrent hvor landet ligger.
Det er greit nok at man med litt arbeid kan fine en ok løsning (har feks selv en meget hygglig elektriker, som lar meg kjøpe utstyr selv), men da forutsetter man en godt opplyst kunde. Jeg synes ingenting om at man forleder naive kunder. Og om kunden er godt opplyst, så burde det vel være greit at de kjøper utstyret selv også?
Og du kaller det for en presis analyse?
Jeg kaller det en selvmotsigelse.
Jeg gjemmer meg ikke. Jeg har nettopp avslørt vår egen ekstreme, vannvittige og voldsomme påslagsprosent på hele 15 %.
Jeg har heller ingen behov for å forsvare noen i det hele tatt. Jeg påpeker at deres presise analyse ikke holder mål og hvorfor den ikke holder mål. Det er det hele.
Men jeg innser jo at dere heller vil lulle hverandre inn i en virkelighet som ikke finnes, der alle som ikke gir bort varer uten fortjeneste er nådeløse, samvittighetsløse svindlere - oftest omtalt som håndverkere.
Det er jo nettopp dette vi ber om at de tilbyr, eventuelt at vi skaffer materiell selv. Du hevder at de som er uenige med deg ikke vet hva de snakker om. Med sånne utsagt har du vel bevist det motsatte.
Det er vel rimelig å anta at enten du driver nettbutikk er grossist eller håndtverker så er innkjøpspris og lagerkost noenlunde lik? Som andre her har nevnt, dersom nettbutikken har en vare billigere enn håndverkeren får varen for, hvorfor kjøper ikke håndverkeren varen der fra bare?
Jeg vet også om flere håndverkere som ikke selv har lager men kjøper inn og får levert dirkete til hvert prosjekt. Selv disse tar påslag, og jeg synes ofte at selv 10 - 15 % da kan virke urimelig. Jeg vet også om bransjer hvor det er vanlig at kunden går selv i butikken bestiller og får levert varene men kjøper "gjennom" en håndverker, som da tar påslag. Kunden får varen billigere enn en ville gjort direkte da håndverker har gode rabatter, men hvor er logikken i påslaget? Det er i mine øyne en uting at håndverkere tar påslag og ikke en reel timelønn. Med påslag vil jo rørleggeren ta mer for å montere en dyr kvalitets kran fremfor en billig en. En elektriker vil ta mer betalt for å montere lavtbyggene stikk enn et vanlig stikk. En fliselegger vil ta mer betalt for å legge dyr flis enn billig flis. Selv en bruker like lang tid. Hvor er logikken?
NB Det betyr ikke at jeg mener elektrikere tjener for mye.
Jeg påstår det er ett ekstremt upresist instrument. Jeg antar du ikke mener feks at en bedrift som går med underskudd automatisk selger deler til privatpersoner med tap? Det er fordi koblingen mellom inntjening for bedriften og påslagsprosten er vag, og ett upresist instrument. Det som derimot er mye nærmere sannheten er nettbutikkers priser på utstyret.
Det er ikke en virkelighet som ikke finnes, virkeligheten er at man betaler 2-3 ganger mer hos elektrikeren, og alt tyder derimed på at påslaget er høyt. Det er enten det eller en inkompetanse av astronomiske nivåer når det gjelder økonomistyring hos samtlige bedrifter i bransjen, noe jeg finner lite sannsynlig. Har du forresten tenkt å svare på spørmålene mine?
En rørlegger har, i motsetning til en akademiker, gjort seg ferdig med det vesentlige av utdannelsen mer eller mindre når han eller hun er ferdig med videregående skole. Han har normalt intet studielån - derimot har han fått arbeidserfaring, og sågar har enkelte tjent penger i den samme perioden. Rørleggeren har altså et økonomisk kjempeforsprang på akademikere, til tross for at han eller hun i praksis ikke har noen vesentlig utdannelse utover videregående skole.
En rimelig brutto lønn for en som ikke har utdannelse utover videregående skole er 450 000 kroner, selv flere år ut i karrieren. Det innebærer en timelønn på 261 kroner per time, forutsatt et normalt arbeidsår på 230 arbeidsdager og 7,5 timers arbeidsdag.
For å oppnå skattefradrag og andre fordeler oppretter håndverkere gjerne AS, og ansetter seg selv. Det skal betales arbeidsgiveravgift på ca 14 % av timelønnen.
I tillegg til lønnsutgiftene har håndverkeren enkelte andre utgifter per år. De vesentlige er disse: Bilutgifter (50 000 kr), verktøy (20 000 kr), forsikringer (20 000 kr), regnskapsfører (20 000 kr), kontor- og administrasjonsutgifter (50 000 kr) og øvrige utgifter (30 000 kr). Totalt har håndverkeren altså 190 000 kroner i ekstrautgifter - fordelt på hver arbeidstime blir det 110 kroner per time.
For at håndverkeren skal oppnå en lønn på 450 000 kroner må han ha en timelønn som dekker timelønn på 261 kroner, arbeidsgiveravgift på 37 kroner i timen og ekstrautgifter på 110 kroner per time. Dette blir totalt 378 kroner. I tillegg skal Skatteetaten ha 25% av disse 378 kronene - totalt blir det 509 kroner.
Ved en timepris på 509 kroner får med andre ord rørleggeren dekket sine utgifter. I tillegg sitter han med både bil, verktøy og kontorutstyr og forhåpentligvis goodwill. I realiteten vil han som eier av firmaet sitt altså sitte igjen med mer enn 450 000 kroner per år.
De faste utgiftene per rørlegger vil imidlertid være langt lavere dersom disse er ansatt i et firma. Eieren av firmaet vil dermed kunne "skumme fløten" ved å ha flere ansatte. I praksis er imidlertid rørleggerne selv ofte medeier i rørleggerfirmaene, og kan dermed ta utbytte i tillegg til den nevnte lønnen på 450 000 kroner.
En annen side av saken er at rørleggeren ikke setter ned prisen om det plutselig skulle dukke opp øst-europeiske lavtlønnede håndverkere som gjør hele eller deler av jobben for ham. En slik organisering bidrar til økt utbytte.
I regnestykket er det ikke tatt høyde for skattefradrag, sykepenger og avskriving.
Konklusjonen man bør feste seg ved er at man ikke burde betale mer enn 509 kroner i timen for at rørleggeren skal sitte igjen med en fornuftig lønn. Derimot burde man betale langt mindre når rørleggeren benytter seg av lavtlønnede "assistenter".
Når jeg kjøper håndverkertjenester ønsker jeg å kjøpe nettopp dette - håndverkertjenester. Å kjøpe en servant kan jeg klare utmerket selv. At håndverkere skal forlange at produktene leveres av dem er like meningsløst som at Meny forlanger at deres kokker skal tilberede maten du har kjøpt.
Jeg følger ikke resonnementet ditt. Jeg ser ikke fortjeneste og betjening av kapital til firmaet i kalkylen din. Mener du at firmaet ikke skal tjene på å ha ansatte? Skal ikke en gründer ha noe igjen for å starte et firma? Skal ikke den store risikoen det er å starte og drive et selskap betales for?
Det virker som om du har benyttet en faktureringsgrad på 100 % i regnestykket ditt. Altså forventer du at en rørlegger skal ha nok å gjøre hver eneste dag og time i hele arbeidsåret, uten at hun eller han mister en halvtime et eller annet sted fordi en jobb ble ferdig litt før forventet og det ikke er noe betalbart å fylle tiden med før neste oppdrag. Det blir heller ikke mye tid til etterutdanning, seminarer, møter, anbud eller annet som ikke kan faktureres noen.
Jeg kommer til akkurat motsatt konklusjon av din: En rørlegger kan ihvertfall ikke ta noe MINDRE enn beløpet du nevner gitt de forutsetningene du tar. I virkeligheten tar rørleggeren en god del fortjeneste også via materiell.
Den sammenligningen kjøper jeg ikke. Meny er i dagligvarebransjen, og selger mat som hvem som helst så kan tilbrede. En rørlegger som installerer en servant og dermed leverer en tjeneste som foredler en vare fram til et konsumferdig produkt kan vel så gjerne sammenlignes med en restaurant. Om restauranten skal godta at du tar med dine egne råvarer som du vil ha dem til å tilberede blir helt opp til restauranten.
Vi har avtalefrihet her i landet. Om en rørlegger bare vil jobbe på ukedager som inneholder bokstaven "r", eller bare vil levere kraner fra sin egen leverandør, eller bare vil jobbe i gule hus, det er opp til dem. (En annen ting er at jo mer fleksibel en rørlegger er, jo lettere kan det være å få oppdrag, så forretningsmessig kan det kanskje være fornuftig å godta i noen tilfeller at kunden kommer med egne dingser).
Hvorfor legger en rørlegger på 110% på det jeg kan få det for, når en snekker tar 10-15 % påslag til det jeg kan få det for?
En snekker kan ikke gjøre det, da vil han ikke få kunder. Noe de sikkert er mindre fornøyd med.
Tak for det hurtige svar. Det er nu rettet og fremgår af signaturen