88,955
138
10
Myter om maling. Utendørs....
602
oppland
1
Ser det er endel myter inne i forumet her om maling. Da mye av de gamle metodene brukt på dagens malinger kan bli katastrofe. Bla at man skal grunne med oljebeis. Vet dette ble brukt før, men den gangen var det mye løsemidler i oljebeisen som ikke er der i dag. Kunne sett for meg en diskusjonsrunde på hva menigmann mener om nye og gamle metoder.
Er gamle malemetoder bedre eller dårligere enn nye?
Er det grunner til å droppe grunningen?
Hva gjør man, hvis panelet må på veggen om vinteren?
Trenger vi virkelig sopp og algedreper?
Må det vaskes? Kan man vaske med husvask før maling?
Dette er noen av mange typiske spørsmål, jeg er borti til daglig, og jeg håper flere kan slippe katastofen med riktig info rundt dette temaet. Gjør et forsøk på å samle spm ang maling i en tråd :)
Noen spm, meninger eller info rundt dette temaet.
Er gamle malemetoder bedre eller dårligere enn nye?
Er det grunner til å droppe grunningen?
Hva gjør man, hvis panelet må på veggen om vinteren?
Trenger vi virkelig sopp og algedreper?
Må det vaskes? Kan man vaske med husvask før maling?
Dette er noen av mange typiske spørsmål, jeg er borti til daglig, og jeg håper flere kan slippe katastofen med riktig info rundt dette temaet. Gjør et forsøk på å samle spm ang maling i en tråd :)
Noen spm, meninger eller info rundt dette temaet.
For gamle malingstyper er nok gamle metoder best. Men nye typer maling vil kunne kreve nye metoder.
Såvidt jeg har oppfattet ingen som er gyldige.
Det jeg gjorde/gjør er å kjøpe ferdiggrunnet. Grunne nedre ende 4-5ggr. våttivått og male ett strøk. Nå har jeg et sted å stå inne i nogenlunde oppvarmet rom med dette da. Og det er en grei aktivitet på sure vinterdager. Tar 20-30 bord pr. økt og legger dem på "hjell" til tørk. Nå regner jeg med at jeg har 2-3 sesonger på meg før det må males igjen ettersom de bare har ett strøk. Og jeg slipper "indikatorstripene" som gjerne kommer etter et år eller to når de er malt på ferdig vegg. Nå er det vel ikke alle som har tilgang på egnet rom til dette, men for de som har kan det jo stå som et forslag.
Her følger jeg ekspertisens råd og gjør det. Det er jo ikke all verdens arbeide sammenliknet med børsting/skraping og selve malearbeidet.
1. Hvorfor flasser vannbasert lettere av inneveggen enn oljebasert hvis man kommer borti veggen med noe hardt?
2. Hvorfor flyter oljebasert maling bedre ut enn vannbasert?
Den er enkel: Jo kortere tørketid, jo mindre tid til å flyte ut eller jevne seg ut. Og enkelte vannbaserte plastmalinger tørker jo straks de kommer på veggen, nesten ikke tid til å stryke ut ¤&#¤%&-skapen.
Jeg er så lei denne propagandaen fra malebransjen om hvor fantasktisk disse nye vannbaserte produktene er!
Jeg har blitt lurt til å kjøpe vannbasert fra tid til annen og jeg banner og sverter like mye hver gang. Eneste fordelene er at du kan vaske penselen i vann og (man tror) at den ikke avgir gass.
Greit nok at de som jobber med dette til daglig ikke skal bli løsemiddelskadet og at de kan klare tre jobber isteden for en og tjene raske penger selv om resultatet minner mer om sandpapir enn maling, men la nå oss andre som maler en gang i året og bryr oss om hvordan resultatet blir få beholde de gode gamle oljeproduktene.
Nå skal denne tråden handle om utemaling, men for å forstå utemaling, trenger man kunnskap om all maling og lakk.
Ta en slik enkel sak som Jotun Otimal vannbasert maling. Joda, den er god og bra på mange måter, men skal man ha noe som virkelig holder der det er værutsatt, ja da er plutselig produktet fra Jotun og de andre igjen oljebasert. Skal man ha utemaling for ekstreme forhold, holder ikke vannbaset mål. Så enkelt er det bare.
Og grunning? Grunning skal danne grunnlaget for de neste strøkene og sørge for at festeevne og beskyttelse blir best mulig. Så hvordan får man til dette? Jo man sørger for å bruke noe som trenger inn i treverket og beskytter det samtidig. Akkurat denne biten er faktisk ekstremt vanskelig.
Vanmolekylet er et stort molekyl som ikke har noen som helst evne til å ta med seg bindemidler og trenge inn i treverket. Man får i stedet en film som ligger på overflaten. Da har man et grunnlag - for katastrofe.
Oljebasert grunning har helt andre egenskaper. Der klarer faktisk grunningen å trenge inn i treverket, riktignok bare noen få deler av en millimeter, men likevel. Dette er som natt og dag. For det første er oljen penetrerende. For det andre har oljen den egenskapen at den ikke blander seg med vann, men driver vekk fuktighetene og erstatter den med olje. Treets porer forsegles. Og forsegles de med oljer som har stor andel av små molekylstrukturer, som f.eks kinesisk treolje, så blir effekten desto bedre.
Og her er hele forskjellen. Så lenge man bruker vannbaserte produkter, må man leve med vannmolekylenes egenskaper.
Miljøvennlig? Ja og tja. Billig? Helt klart? Bra? Nei.
Et område der man trenger svært god beskyttelse, er for båter av tre. Her har f.eks Jotun et helt produktspekter som skal ivareta alle områder fra A til Å på en best mulig måte. Samtlige produkter er oljebaserte. Det er det faktisk en grunn til. Grunnen er samme grunn som på landjorda: Trenger man ekstrem beskyttelse, holder ikke vannbasert mål. Da bruker man de gamle produktene. Eneste forskjellen er at de nå ikke kalles gamle produkter, men ekstremprodukter for ekstrem beskyttelse.
Myten om at vannbasert maling er en god ting til treverk utendørs, lever i beste velgående. Forrige gang man prøvde dette vannstuntet ble skandalen så stor at Jotun ville gått dundrende konkurs hvis saksøkerne hadde fått medhold i sine opplagt rettmessige krav.
Et produkt som Optimal er blitt rekomponert flere ganger. Det er det selvsagt en grunn til, men man kan velge å tro at det kun gjelder utseende på boksen.
Og de gamle produktene? Standard alkydoljemaling selges som før. Jotun Drygolin har ikke forsvunnet fra markedet selv om Optimal og Extreme egentlig burde ha utkonkurrert dette for lenge siden. Sier dette noe om forbrukerne eller om produsentene? Eller kanskje noe om kvalitet og pris?
Det hele koker ned til en besnærende enkel ting: Vann kan ikke erstatte olje. Heller ikke i malingverdenen.
Dette er ett produkt som skal kunne erstatte grunning og maling. Skal vist nok være nok med å påføre ett strøk av dette på en naken trevegg....
Noen formening om dette?
Vi har planer om å bruke dette på vårt hus.
"Vannbasert plastmaling" meg her og "vannbasert plastmaling" meg der... Pøh!
Det heter ikke Tjeralin. Det heter Tjæralin! Tjære + Linolje!
Dette er et produkt jeg liker! ...men har du brukt linolje en gang på huset kan du ikke bytte.
Sitat:
Tjæralin er basert på tretjære, linolje, og vegetabilske oljealkyder. Tretjære og linolje har en rekke fordelaktige egenskaper for trebeskyttelse, særlig i form av bedre penetrerende egenskaper enn rene alkyd- (oljemalings-) systemer. Tjæralin erstatter de stoffer som er forsvunnet fra det levende treet. På grunn av den unike sammensettingen tørker Tjæralin senere enn moderne malinger, normalt 2 til 4 dager. Dette sikrer at de aktive stoffene (tretjære, linolje, alkydoljer og soppdrepere) skal få god tid til å trenge godt inn i treverket. Det er derfor ikke behov for å bruke andre typer grunninger før man beiser eller maler med Tjæralin, den er grunning og beis/maling i ett. Du får like godt reultat som med annen maling, men med ett strøk mindre!
Nå venter vi i spenning på nye myter fra TS. ;)
Det har aldri fungert hverken med nye eller gamle malinger. Trykkimpregnert må grunnes.
Hvorfor tror folk at malng skal henge fast i all slags underlag? Riktig grunnarbeid må til om malingen skal ha noen sjanse.
Er treverket dårlig blir det dårlig resultat med maling på også. mye av det hurtigvokste dritten som selges som kledning råtner med en gang det kommer en vanndråpe innenfor den nye pottetette malingen.
Dersom folk kjøpte skikkelig kledning ville de spart penger på sikt, spart masse arbeid og ikke minst sluppet all råteproblematikken.
Først må det tørke. Trykkimpregnerte materialer er så fulle av fuktighet at det drypper av dem når de dras ut av pakka. Å tørke ut alt dette vannet kan ta mange måneder. Likevel er det noen som på død og liv skal male disse straks de er satt opp, helst med vannbasert plastmaling må vite.
Få'kke tak i slikt lenger Aasg. Bare dritt fra østeuropa med årringer over centimeteren på byggern nå om dagen.
Jeg grunnet (selvsagt) først, og bruker oljebasert maling. Men, jeg har lært at trykkimpregnert må tørke et år først...
Høres jo veldig bra ut... Hva er bakdelene med produktet da ? Siden det ikke er brukt så mye...
Holder på med utlektring, etterissolering, og etterhvert kommer ny kledning som trenger ett eller annet påsmurt, så veldig innteresert i å følge denne tråden litt før man tar en avgjørelse. Som jeg delvis skjønner så må man starte med ubehandlet ren plank dersom valget blir tjæralin ?
Lurte også på om noen har vært borti det å la plankene stå oppi ett spann med f.eks. grunning, eller selve malingen, for å trekke godt inn i endeveden før de slamres opp på veggen ?
Vi skal ha en mørk farge, og jeg tror det har stor betydning for holdbarheten. En mørk kledning vil tørke bedre enn en lys, da den blir varmere. Synes det er lite fokus på dette nå når hvit ser ut til å være en motefarge. Synspunkter?
Konklusjonen din forøvrig er god, men jeg er ikke enig i at det er de bittesmå vannmolekylenes feil at de ikke får med seg svære plastmolekyler inn i treverket.
En av treverkets hovedoppgaver er jo vanntransport (riktignok stenger grana porene når den tørker).
Og både i nymotens trykkimpregnering og gammeldags vassgåing evner vannet å ta med seg ymse salter inn i veden.
Selv rå linolje som er blant de oljer med best inntrengning trenger ikke langt inn, har hørt en tidels millimeter, kokt linolje bare en hundredels mm. (Med forbehold om disse tallenes nøyaktighet)
Enig med skribenten over, har et hvitt hus som jeg skal bytte bordkledning (eller iallefall inspisere den gamle som ligger under den "nye" råtne plastmalte). Hvis det blir bytte skal jeg male grønt først. Tør ikke knalle til med noe kjempemørkt da jeg er redd det sprekker. Utover fargevalg for opptørking passer ikke mitt hus inn i denne tråden, da jeg kommer til å bruke linoljemaling.
Tilfører du mye linolje trekker det inn særlig i enden. Mye av problemet med slipp på gamle hus er også at panelet var høvlet. Dette gir lite sug/heft. Får du da ørten lag med forskjellig maling sammen med fuktvandring fra innsiden slipper det.
Hvit har vært motefarge i mange år, jfr sørlandet. Hvit har vært den dyreste fargen før og folk ville vise at de hadde gryn.
Jeg har et produkt som likner Tjæralin på huset. Helt knall hvis du liker å beise ofte og elsker svartsopp, men ingen råte og ingen svartsopp. Har du først fått dette på huset kan du ikke bytte farge/produkt da tjæren vil blø igjennom. Verre enn linoljemaling i så måte. Stavkirkene ble malt med mnoe liknende så råte stopper det.
Trykkimpregnert har to ulemper: Den er fylt med vann og mye er høvlet. Tørking og grunning (ev beis som trekker lang inn) ellers flasser det. Ofte brukes det der det males på alle fire sider og blir utsatt for mye fukt. Da flasser det.
Har også foreldre som har beiset hus. Det har stått i 30 år og er sporadisk vedlikeholdt, slett ikke hvert femte år. Kledningen har holdt seg veldig bra.
På sørlandet og i kyststrøk har hvite hus vært tradisjon. Nå skal "alle" (oftest kvinner over 40) ha hvite hus.
Det svenske ordet på dette produktet er lasurolje, et begrep vi også har og bruker, bare ikke til utendørs bruk...
Men er det ikke slik at båtfolket blander Bernaren med noe greier for å få den som de ønsker? Tror man selv kan påvirke finnishen ved å blande.
Ser det er endel dikusjon ang intrekking i treet her. Vannbaserte utemalinger er en nanoteknologi, så man kan ikke sammenligne med vanlige vanndråper:) Det er ikke bevist noe om vanntynnede utendørsmalinger trekker mindre inn enn olje malinger/beiser. Grunningene, er podusert slik at de skal trenge lenger inn i treet enn olje malinger/beiser. Prismessig og jobbmessig, er det heller ingen grunn til å velge noe annet. Før var det mye løsemidler/gifter i malingen enn i dag. Da grunnet man gjerne med eks trebitt oljebeis(transparent) utblandet med 10-20%whitesirit. Gjør du det i dag, vil det sannsynlig flasse, eller råtne :-\ Også derfor man skal sprøyte huset med sopp og algedreper før maler jobben. Det er litt i spannet, men det som er på flaska er ikke tillatt i bøtta. Da denne ikke skal kastes, men brukes :)
Etter alle mine år i malingsdisken, kan jeg ikke til dags dato si at vi har mer reklamasjoner/klager på vannbasert enn på oljebasert. Heller nesten omvendt, da mange som er vandt med oljeproduktene, dropper forarbeidet. Det gikk jo bra før ::) De som velger vannbasert, er som regel flinke på forarbeid
Vil nevne noen av de vanligeste grunner til at malingen flasser:
-Lekkasje fra tak, som kryper under panelet.
-Malt ved for høy RF, eller for tidlig etter kratig regnvær. Skal da helst vente i 3dager.
-Ikke vasket med riktig vask. Man skal feks bruke kraftvask og ikke husvak. Husvask er vedlikehold.
-Linoljeblæring
-Manglende forarbeid, som grunning (5strøk på endeved) bøsting, skraping, vask etc årsak nr1
- latt malingen stå i kuldegrader om vinteren
- malt med vannbasert direkete på lioljemaling,(kan male med vannbasert, men må først ha et lag med oljemaling i mellom, evnt blæring får man uansett)
Og dette gjelder generelt, alle typer maling.
Olje tåler ikke varme, oljen koker ut i overflaten og drar med seg fargepigmenter. Ergo får man letter blassing, hvis du feks har et sort hus på en solfylt knatt. Da er det bedre med vannbasert, da akrylen i denne er varmebestendig. Den holder da bedre på fargen, og vil kun med tid og stuner mattes ned. Men fargen holder seg.
Det finnes matt benarolje, har ikke sett terrassegulv behandlet med dette. Men hørt om en som hadde det i 6år. Han sa gulvet fortsatt var fint og holbart, lett og gjøre rent, men det hadde gulnet
Har også inngått avtaler med folk som har gått på Demidekkblemma, om nytt spann med maling hvis de ikke er fornøyd med de nye vanntynnede malingene, og ikke en som bytter til olje;)(kun i de tilfeller hvor de sliter med blassing)
Konklusjon: spiller ingen trille hva du bruker, bare du gjør forarbeid, og velger det produktet som er mest hensiktmessig iht ditt behov
Er demidekk dårlige greier?
Tovas:Demidekk var egentlig et bra produkt. Men da det ble lansert var vedlikeholdet så å si fraverende, da de fleste ikke var vant med å bare male på. det var også flere hus med liolje, og det er en dårlig kombinasjon. Demidekk er forøvig ute, nå får du Optimal. Hvis du ha Demidekk på huset er det helt uproblematisk
Svogeren min er en av mange misfornøyde Demidekk-kunder. Kledningen råtnet på veggen og han fikk store utlegg og mye ekstra jobb. Bare jeg nevner Demidekk blir han fortsatt forbanna, mange år etter...
Når det gjelder ekspeditører i malingsbutikker så stoler jeg ikke på et ord av det de sier lenger. Jeg har som nevnt blitt overtalt enkelte ganger til å kjøpe vannbaserte produkter og det ender bestandig med frustrasjon og sinne. Spør du ti forskjellige selgere får du ti forskjellige svar, men alle påstår at de er eksperter på ditt og datt. Noen anbefaler vannbasert mens andre anbefaler oljebasert til samme jobb. Konklusjonen er at de aller fleste mangler kompetanse. Ikke har de bra opplæring og ikke har de erfaring fra "felten", men de er likevel skråsikre på hvilken maling du skal kjøpe!
For meg høres dette ut som en vandrerhistore fra en malingselger på 60-70 tallet! Som regel er kledningen luftet så opptørking vil jo forkomme uansett.
Og mørke farger tar opp med innstråling og tørker opp kjappere slik at kledningen ikke blir stående med fukt/vann for lenge.
Bare se på hvitmalte utemøbler, tørker aldri opp og du blir våt i ræva når du setter deg
Svarte/mørke hus opptar mye varme som tørker ut fuktighet, men gjerne litt for mye av det gode slik at panelen sprekker, særlig sydveggen er utsatt.
Malingen var forsåvidt grei nok, men produsenten opplyste ikke om hvilke bruksområder den egnet seg for. Kanskje de ikke var klar over dette selv. Det er derfor jeg er skeptisk til "planketestene i skauen". Jeg skal male et hus og ikke en planke.
Harald 1966: Synd du ikke har tillit til butikkansatte. Men skal nok være enig med deg, at det er mange litt uvitende der ute. men vil vel påstå at hvis du treffer en som spør deg mye, så skal du være fornøyd, for da tyder det på at vedkommende, ønker å avdekke ditt behov. og er sannsynlig en som er engasjert i det han/hun holder på med
Fargen har bare litt å si iht svart sopp. Soppen synes ikke på sorte vegger, og er mest synlig på hvite
For ordens skyld: Vannbasert maling utendørs, er en vanntynnet alkydmaling basert på Akryl. Oljebasert har en annen betegnelse blandt fagfolk som alkydmaling. olje og vann går ikke an å blande, men med nanoteknologi kan vi det ;)
Oljen tåler å fryse, men ikke tilsetnings stoffene. Man kan være heldig hvis malingen har fryst,men ofte er det knupper i malingen, som ser ut som kakestrø :-\ Sier ikke dette for moro skyld, men fordi jeg har vært borti, noen tilfeller med det.
Selv om et produkt er vannbasert, så betyr ikke det at produktet er fri for olje.
Noen gang brukes vanligvis fortegnelsen vanntynnet oljemaling.
Det betyr at produsenten har har klart å erstatte whitespirit med vann for å tynne ut oljen.
Dersom dere snur og leser på baksiden av et spann, så ser dere hva som er løsemiddel og rengjøringsmiddel.
De fleste innedørs vannbasterte malinger, har som regel ikke tilsatt olje.
Utendørs "vannbastert" maling, har alle tilsatt olje (så vidt jeg vet).
Ta for eksempel Jotun Visir grunning. Deres vannbasterte grunning, inneholder mer olje enn den oljebasterte.
Optimal, Futura og Infra inneholder olje, pluss en del andre nyttige ting.
Fantastisk. Så nå greier produsentene endelig å lage en kvasietterligning av emulsjonsmaling, et produkt vi har hatt i hundrevis av år.
Tonen din.
Jeg skjønner ikke hvorfor noen her på forumet kaller det for plastmaling? Inneholder den vannfortynnbare oljemalinga plast?
Og hva velger "oljefolket" når den vannbaserte grunninga inneholder mer olje en den oljebaserte? Det må jo være et vanskelig valg?
Pigmentert til maling, og upigmentert til beis.
Du kan blande olje og vann hvis du har et tredje stoff som løser olje og vann. Dette er vanlig, såpe er et slikt stoff.
Jeg har ikke satt meg inn dette med nanoteknologi og maling. Nanoteknologi kan være så mangt og nanopartikler er store i forhold til løsemidler. Store partikler trekker dårlig inn i feks treverk.
Forøvrig er disse malingene også kalt plast fra produsent, ikke bare på folkemunne. Feks JotaPLAST fra Jotun.
Nanoteknologi betegner anvendt naturvitenskap med strukturene av størrelsesorden 0.1 - 100 nm, hvor en nanometer er en milliontedels millimeter. ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_(molecule)
Dette er i øvre skikt av pm området, dvs under nm området. Andre løsemidler kommer nok opp i noen hundre pm, dvs 0,ettellerannet nm.
Akryl og akrylat var en gang i tida et salgsargument for ute-maling. Og ble også kalt plastmaling når plasthuden løsna fra huset i store flak.
Ja, det finnes mange slags maling som inneholder plast av ymse sort.
Akryl en en plast. ( http://www.enotes.com/how-products-encyclopedia/acrylic-plastic )
Faktum nr. 2:
Akryl finnes som bindemiddel i en mengde malinger for utendørs og innendørs bruk.
Samtlige malinger som inneholder plasten er vannbaserte.
Optimal er f.eks en vannbasert akrylmaling for utendørs bruk som i tillegg inneholder alkydolje og dispersjonsmiddel, soppdrepende middel, glykol og diverse annet. Siden akryl er en polymer, er den en plast som er linket sammen av mange lange molekyler og har ikke en sjanse i helvete til å klare å trekke inn i treverket.
Extrem på sin side er en oljebasert utendørsmaling som ikke inneholder hverken akryl eller andre plasttyper.
Den inneholder derimot alkydolje, nafta , et par andre oljer, samme soppdreper som i Optimal, pigmenter og fargestoffer osv.
Og skal man ha god beskyttelse, velges som som før en oljebasert maling, ikke en vannbasert plastmaling. Det er ikke mine ord, det er Jotuns egne. Ekstrem beskyttelse krever oljebasert Extrem. Så enkelt er det faktisk. Eller som i gamle dager: En god beskyttelse krever en god oljemaling.
Du bør lese hva som blir skrivd av Flisa, siden han har bra peil. GRUNNING. da trenger ikke malingen å trenge inn!
Men er det så enkelt? Vil ikke et produkt som egner seg for en forblåst nes på nordvestlandet kunne være skivebom eller "overkill" på feks indre østland? Her som feks jeg bor er det temmelig sjeldent at jeg en gang får regn inn på veggen.
Jeg ønsker en farge som beholder fargen godt siden jeg har rødt hus, utover det har jeg ikke store bekymringer da råte på kledning ikke er noe stort problem her. Og med liggende kledning er det ikke jordens undergang om de nedre bordene må byttes en gang i fremtiden.
Utover det vil jeg ha en maling som er enkel og rask å påføre, og jeg liker dårlig lukta av oljemaling og alt griseriet og klinet det blir. (Jeg er en ekstremt grisete og klinete maler da er det praktisk med noe som ikke stinker og som er lett å fjerne).
Og tidsvinduet for å kunne male er jo mye større med vannbasert pga kort tørketid. Lettere å få god finnish. Har mer enn en gang opplevd å komme ut om morgenen og se at en oljemalt vegg ser ut som en dass fordi jeg malte den for seint på kvelden og temperaturen sank.
Maling er mer en bare maling, det er også hva man faktisk har bruk for og ikke minst selve jobben med å påføre den.
kanskje Flisa heller skulle lese det som skrives av Jotun? Trenger man den beste beskyttelsen, velger man Drygolin Extrem, ikke Optimal. Og siden det er produsenten Jotun som sier det, så er det kanskje sant?
Jeg er helt enig i at Optimal er helt greit når man ikke trenger den ekstra beskyttelsen. Det er jo akkurat det Jotun sier selv. Den beste alkydoljemalingen er beregnet for de som trenger den ekstra beskyttelsen. Trenger man den ikke, er det som du ramser opp mange gode grunner for å velge Optimal.
Poenget mitt er at Optimal er ikke optimalt i enhver sammenheng og gir ikke den optimale beskyttelsen. Det gjør den imidlertid ikke til et dårlig valg for de fleste. Så ja, helt enig i dine argumenter.
Man kan jo snu om på "flisa"
Om man ser litt på testresultater, så er det minimalt å utsette på f.eks Optimalen. Og de vannbaserte topper listene med deres testresultater langt over de oljebaserte.
På en annen side kan det jo anses som ett fett hva folk velger, når det gjelder Extrem vs Optimal.
Fordi de begge er langt bedre enn den gamle Drygolinen. Og for det andre så vill maling unansett type løsne fra veggen dersom nok fuktighet kommer til bak. Så med grunning + anbefalt tykkelse på toppstrøk + riktig utførelse, så sitter malingen uansett.
Jeg må nok korrigere deg litt her.
Jotun har lest resultatet av Folksam-testen og selv om de kom godt ut, er Jotun kritiske til selve testen. For det første varte bare testen i 2 år og for det andre var den på flere områder mangelfull. Folksam har ikke imøtegått kritikken, men tvert i mot innrømmet manglene og sagt at hele testen ble avsluttet alt for tidlig på grunn av pengemangel.
Det sier seg selv at de 2 første årene etter maling av hus, er de fleste gode malinger gode. Forskjellene kommer til syne mye senere når man har opptil 10 års vedlikeholdsintervaller. Oppsprekking, kritting, avskalling er faktorer i denne sammenhengen.
Du sier at med grunning + anbefalt tykkelse på toppstrøk + riktig utførelse, så sitter malingen uansett.
Nei, den gjør dessverre ikke det. Det er enormt mange faktorer som spiller inn og uansett hvor bra jobb man gjør med påføring, er det likevel malingens kvalitet som danne grunnlaget for resultatet. Linoljemaling har f.eks lite svertesopp. Huset står det hvitt og fint uten prikker, men det er jo fordi malingfilmen slites ned i et tempo som gjør at svertesoppen aldri rekker å utvikle seg.
Jotuns Drygolin Extrem er i følge Jotun det alternativet som gir treverket den aller beste beskyttelsen av deres utendørsmalinger. Jeg tror vi lar det være med det inntil noen kan imøtegå Jotuns påstander på et faglig grunnlag.
Referanse: http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?OpenDatabase&db=/www/no/20020051.nsf&v=5552&e=no&c=850154E1BC92E559C1257749002A7B4A
Så hvorfor satser ikke Scanox lenger på å utvikle oljebasert maling?
Hvorfor gir ikke Jotun tilsvarende skriftlig garanti på deres Drygolin Extrem, som Scanox gir på Futuraen?
Vil Jotun noen gang som helst kunne overtale folk om at vannbasert igjen er fremtidens maling? Jeg tror ikke det. Dersom et selskap skal overbevise det norske folk om at det vannbaserte er bedre enn det oljebaserte, så kan det ALDRIG være Jotun som gjør det. Fordi folk husker hva som skjedde forrige gangen. Det er investert titalls millioner av kroner på å reklamere for Drygolin merket. Hvorfor overtale folk til å velge noen annet?
Og selvfølgelig påvirker malingens kvalitet resultatet. Men dersom en korrekt utført jobb ikke skal holde mål, kan du da litt "faglig" utdype deg om hva folk skal gjøre for at de skal kunne få et "godt" resultat?
-
Foreldrene mine brukte extreme på huset som er fra mellomkrigstiden med dårlig lufting bak kledningen, dog ny kledning uten tidligere maling på. De grunnet og fulgte oppskriften og extremen boblet.
Jeg skjønner ikke hvorfor men det er mørk rødfarge og ekstremt mye sol, til Norge å være. Kanskje dårlig lufting og sterk varme gir vandring av fukt/gass fra kledningen selv om den var aldri så tørr?
Fikk pengene igjen fra Jotun.
Hvis malingen hadde hatt manler etter to år ville den vært helt ubrukelig. Nå er vel testen foreldet uansett. Produktene har blitt endret siden da. En tiårs test ville avdekket kvaliteten på maling solgt for ti år siden. Ikke lett dette..
Jotun har ikke garantikort på malingen, slik som Butinox. For det er bare et pr stunt. Man har samme sikkerhet hos Jotun som hos Butinox ved evnt klager. Dvs Garantikort er ikke nødvendig. Da det står dato og årstall på malebøtta. Skulle det ikke være noe problem å finne tilbake til siste malerunde
Og fordi det som regel er en viss andel sinkhvitt i den som hemmer sopp.
Og i de tilfeller hvor malingen er basert på godt renset linolje. Svertesoppen er visstnok mest glad i "eggehvitestoffene", ikke selve oljen. (Noen som vet om det blir helt korrekt hvis jeg erstatter det teite ordet med "proteiner"?)
Det er forresten en bra ting at malingen slites, da blir det ikke så tjukt.
Nå har jeg valgt å holde linoljemaling utenfor dette, på tross av at jeg er fanatiker, så jeg hadde satt pris på om dere ikke dissa den
Tok Drygolin extrem på en vegg hvor litt gammel maling satt igjen, der boblet det andre året. Resten er gammel fet furupanel, renset, håndpusset
Linolje er bra for treet, drygolin tåler visstnok vær og vind..nå får vi se hvor lenge eksperimentet holder ;D
Drygolin på nylagt impregnert panel. Må grunnes? ( altså Visir? )
Grunning koster tid og penger. Men det er en god investering. Jeg hadde gjordt det.
Høres i utgangspunktet skummelt ut med linolje som grunning. Hvor lenge har det har det stått?
Ja, underlag med linolje er vel en velkjent oppskrift for blærer i malingen.
http://www.jotun.no/www/no/20020050.nsf?OpenDatabase&db=/www/no/20020052.nsf&v=10F2&e=no&m=91E&c=9E87530902EEF979C1256BDF003811D5
Molo A/S har i bøtter og spann.
Og hva bygger du det på at det er dårligere nå?
Men for å svare på og gjøre unna de påstandene som ugjenkallelig er kommet på banen:
-For lenge siden var det blyhvitt i linoljemalingen. Det kan være at denne var bedre soppdreper enn sinkhvitten, og at dette er utgangspunkt for en påstand om at den var bedre før.
-Terpentin, og ikke whitespirit, var løsemiddel før. Jeg vet ikke om norske fabrikanter har lov å blande inn dette løsemiddelet lenger, så dette er også en kandidat for "bedre før".
-Blæring ved maling med linoljemaling. Faren for dette reduseres dramatisk ved å bruke en maling uten løsemidler. Allbäck leverte sist jeg sjekket bare linoljemaling uten løsemiddel, mens Ottoson leverte et par-tre farger med 10% terpentin (av et sortiment på et femtitalls farger, jeg lurer på om de tynnede var beregnet på en spesiell bruk)
Post Scriptum Edit: Heisann, det var grunningen til Ottoson, og den inneholder 25% terpentin.
Næææ
Alt var bedre før, DDT og asbest er vel ytterligere to eksempler. Problemet var vel at folka ikke overlevde lenge nok til å se hvor bra det var.
Deri ligger linoljemalingens svakhet, og deri ligger grunnen til at den ikke er sammenlignbar i denne tråden, fordi det virker som at dagens forbrukers hovedkriterie er: "hvor lenge slipper jeg å gjøre noe".
Linoljemalingen brilierer derimot dersom spørsmålet blir "hva er best for treverket".
Jeg har ikke levd og virket så lenge, så jeg må lene meg på "Sprossa" som sier "10-20 år avhengig av klimatiske forhold". Men da vil jeg tro det er snakk om en tidsperiode som ikke er helt vedlikeholdsfri, ved at man tilfører linolje eller linoljevoks dersom malingen begynner å kritte. Men dette er enklere vedlikehold enn å male på ny.
@hans:
Å si at asbest og blyhvitt er dårlige produkter bare fordi de er uheldige å få i seg blir som å si at ild er en dårlig oppfinnelse fordi man kan brenne seg. Jeg sier ikke at alt var bedre før. Tre-delen av materiallæra var nok bedre før, mens alle andre deler er bedre nå. Damene er bedre nå. Utover det tror jeg resten er ganske som i de dager vi slo hverandre i hodet med klubbe.
Alkyd basert på akryl? Arrester meg hvis jeg tar feil, men blir ikke det litt feil å si? Begge deler er bindemidler. "blandet med" ville vel kanskje være riktigere å si, om jeg har forstått produsentene av nymotens maling riktig.
Ellers er jeg motstander av ordet "vannbasert". Er da vitterlig ingen maling som er basert på vann?!
Har ikke fått detaljer fra Jotun her, men antar at den valige Drygolinen har enkel dose med sopp og algehindrende midler. Mens Extremen har sannsynligvis dobbel dose pluss uv-filter og noe mer graderte greier. I tillegg er Extremen en silikonemulusjons maling. (den inneholder ikke silikon men har samme molekulære oppbyggning)
Varighetsmessig kan du betrakte Extremen som en 8-12års maling avhengig av fargen.
Den vanlige Drygolinen lar seg gjerne bli matt og blass etter 3-4 år på solsiden.
Mulig vi snakker forbi hverandre her, men jeg mener ikke at linoljemaling blærer.
Det jeg sikter til er at har man først begynt med linoljeprodukter på veggen, er man nødt til å fortsette med det. Bruker man en annen type maling på underlag med linolje vil man få blæring.
Jeg er igang å male/beise hus nå (Bruker Dryglin Extrem Dekkbeis). Kledning er fabrikkgrunnet, jeg har grunnet hjørnekasser, lister, endeved, etc. Men har ikke grunnet over spikerne.
Hvor viktig er dette? Vil ikke 2 strøk med dekkbeis beskytte godt nok der spikerne er?
Jeg erindrer at min bestefars hytte var malt med linoljemaling.... men det var visstnok forskjell på malingen om det var brukt rå linolje eller kokt. Den ble iallefall aldri helt tørr. Malingen var 'fuktig' selv etter mange år.
Vinterhageprosjekt
Mja, innlegget mitt var ikke svar på noe du har sagt. Det var bare en kjapp oppsummering til forsvar for l.o.maling, da et par andre rakket litt ned på den
http://www.scanox.no/scanox/20040097.nsf/wvwProductDatabase/4B178F8E9C7F054BC12574280045F3A1/$file/TDA%20-%20Butinox%20Oljebeis%20-%20Scanox%20-%20Norwegian%20(NO)%20-%20Norway.pdf
Han i forretningen forklarte at behovet for Visir oppsto da det ikke ble lov å ha tilstrekkelig med soppmiddel i den vanlige Jotun beisen/malinga. Men at Scanox mener de har klart å putte nok i Butinox beis.
For meg er uansett ikke valget så vanskelig: Fire eller to strøk?
Min erfaring er det samme. Har benyttet tjæralin i alle år men med tyrolerhus er det en utfordring med svart farge og glans..
Brukte Baron vannbasert maling for 2 år siden på garasjen og den ser nymalt ut ennå. Huset som ble tatt med tjæralin oljedekkbeis for 3 år siden er falmet mye..
Blir nok å ta sørveggen et strøk på huset i år..
Vinn malingsdiskusjonen
Stemmer det at vanntynnet maling utendørs skader treverket? Kan beis redde en værslitt kledning? Det finnes mange myter om maling. Her får du fakta som stopper diskusjonen.
1. Påstand: Malingen var mye bedre før.
SVAR: Innen maling og beis har det vært en rivende teknologisk utvikling de siste tiårene. Oljene og bindemidlene som brukes i dagens produkter kan ikke sammenlignes med det som ble brukt for 50-60 år siden. Spesielt har beskyttelsen mot nedbrytende UV-stråler blitt markant bedre.
Bruken av giftstoffer har også endret seg. Tidligere ble det brukt mer skadelige stoffer, som effektivt tok livet av sopp og andre mikroorganismer. Dagens malinger er atskillig mer miljøvennlige, men slett ikke dårligere. De sopphindrende midlene som nå brukes er effektive og selektive. Det betyr at de hjelper mot akkurat det de skal, uten at de samles opp i næringskjeden og skader andre levende organismer – slik for eksempel tungmetallene i sin tid gjorde.
Til sammen gjør dette at dagens moderne maling er langt mer miljøvennlig enn sine forgjengere, og minst like holdbar.
2. Påstand: Vanntynnet maling for utendørs bruk skader treverket.
SVAR: Frykten for vanntynnet utendørs maling er kjent, men ubegrunnet. Vannet brukes som et løsemiddel, på lik linje med at White spirit fungerer som løsemiddel i oljemalinger. Vannet trekker ikke inn i treverket, men fordamper etter påføring. Malingsfilmen blir liggende igjen som et beskyttende lag på kledningen.
3. Påstand: Man kan ikke bruke en vanntynnet maling på et tidligere oljemalt underlag.
SVAR: Dagens alkydoljeprodukter og vanntynnede produkter er bygget opp på en helt annen måte enn det som var vanlig for mange år siden. Blant annet benyttes andre råstoffer. I dag er det ikke noe problem å legge vanntynnede produkter utenpå alkydoljeprodukter, eller omvendt.
4. Moderne vanntynnede malinger blir liggende som ett tett plastlag på kledningen, og stenger alt vann inne.
SVAR: Det stemmer at malingsfilmen ikke puster eller slipper ut vanndamp. Dette er heller ikke nødvendig, fordi moderne malinger for treverk er formulert for å holde vann vekk fra kledningen. Dette gjelder både oljemalinger og vanntynnede akrylmalinger. Tørt treverk som er påført grunning og maling av høy kvalitet, er godt beskyttet mot fukt. Fuktproblemer i kledningen kan oppstå, men da som følge av konstruksjonsproblemer eller skader i malingsfilmen. De eneste reelt pustende moderne malingene er utviklet for mur (f.eks. silikatmaling eller silikonemulsjonsmaling). Disse murmalingene er ikke fleksible nok til å benyttes på treverk.
5. Påstand: Hvis huset har stått ubehandlet i mange år, kan jeg beise for å gjenoppta beskyttelsen av treverket.
SVAR: Sol og andre klimatiske påkjenninger bryter ned treverket. Når treverket først er brutt ned, er det umulig å beskytte det med maling eller beis. Årsaken er at det ytterste laget av løse fibere ikke klarer å holde på malingen, i stedet vil den flake av i løpet av kort tid. Det blir som å male på et løst sandskikt.
6. Påstand: Jeg trenger ikke å grunne impregnert treverk.
SVAR: Impregnering beskytter bare mot råtestopp, og ikke mot nedbrytende UV-stråler eller fukt. Hvis du ønsker å male eller beise huset, er det derfor svært viktig å grunne så snart som mulig etter at impregneringsvæsken i treverket har tørket i fire til seks uker. Grunning er nødvendig for å unngå at treverket brytes ned og blir uegnet for videre behandling.
7. Påstand: Jeg velger dekkbeis fremfor maling, så slippe jeg å skrape.
SVAR: I dag trenger du ikke å velge bort maling for å unngå å skrape. Moderne malinger, som for eksempel Drygolin Extrem og Optimal, er langt mer fleksible enn sine forgjengere. Fleksibiliteten gjør at produktene takler de spenningene som oppstår i malingsfilmen som følge av temperatursvigninger, fukt og bevegelser i treverket. Malingen beholder festet til kledningen, og blir ikke tørr eller ”flakete”. Det betyr at du slipper å skrape, samtidig som du oppnår lengre og bedre beskyttelse enn med beis og dekkbeis.
8. Påstand: Alle farger fungerer like godt ute som inne.
SVAR: Noen farger inneholder pigmenter som bare er egnet til innendørs bruk. Jotun anbefaler derfor å velge farger fra eksteriørfargekart. Pigmentene som brukes i Jotuns eksteriørprodukter er meget værekte, noe om innebærer at de beskytter underlaget mot solnedbrytning og beholder sin opprinnelige farge svært lenge.
Printer versjon Tips en venn Legg siden i Favoritter
© Copyright 2011 Jotun. All rights reserved.
Jeg merker meg med glede at de sammenligner seg med alkydoljens barndom, og ikke tør å sammenligne seg med det som fantes for enda lengre siden ;D
Så hvis det er så lenge siden sist det ble malt at grått forvitet treverk skinner gjennom et tynnslitt lag maling eller dekkbeis, så mener Jotun at det er det bare å gi opp og bytte panel? Uansett hvor godt man skraper, børster med stålbørste og grunner, så er det ingen vits å male?
Selv har jeg beiset og dekkbesiet flere hus og hytter opp igjennom. Har aldri vasket eller grunnet. Og jaggu ser det like pent ut som nytt idag. Har aldri opplevd at noe har blitt råttent eller at det har flasset.
Det eneste huset jeg vasker før jeg maler er en hvit hytte som står ved sjøen. Den pleier etter noen år (5) og få grønske på den ene veggen som står i skyggen.
Og det med impregnert treverk er jo tull fra ende til annen. Impregnert treverk bør stå i hvertfall ett år før man gjør noe som helst med det. Hvis jeg ikke husker feil så skal impregnert treverk tåle å stå ute i rundt 20 år uten noen form for behandling.
Sorry, men dette er bare knapt halve sannheten.
Alt. 1: Sol og vann fjerner ligninet og litt ymse småsnacks, og du står igjen med kun cellulosen, som fortoner seg grålig. Denne er så porøs at det kan feste seg lav og mose på den, og slik åpne døren til forråtnelse, men sålenge treverket er tørt/luftig kan det være grått i århundreder.
Saga senest i dag i et vindskibord av gran som ikke har smakt stort mer enn èn dråpe maling siden det ble satt opp i 1870. Det var grått og furet værbitt, men rent som dagen inni. Lukta friskt som på et sagbruk.
(Det trengte ikke skiftes, men noen hadde bestemt at det var stygt)
Alt. 2: Mikroorganismer står for lignintapet, eller påskynder dette.
Men derfra å si at dette er første fase i forråtnelsen er drøyt. Med "første fase" forstår jeg deg som at treverket sitter på et tog uten bremser, men slikt treverk er helt liv laga så lenge det tas skikkelig vare på og det ikke fins andre problemer. Svertesopp og blåmann er jo for eksempel nokså harmløst i seg selv, men kan komplisere videre forløp.
Dette er bare tull.
Det er ikke løsemiddelet som er et problem med imp, eller ville det vært et stoooort problem. Det er selve giftstoffene som var problemet. Det er de som er endret.
Når du kjøper imp veier den et tonn pr meter. Dette vannet (løsemiddelet) trenger mere enn et par uker for å komme seg ut av planken igjen. Hvis du leser [s]markedsføringen[/s] den objektive informasjonen fra Jotun du la ut tidligere så sier den at malingen er ugjennomtrengbar for fukt. (Demi Dekk effekten) Hva skjer da med den malte planken hvis den er malt på alle sider slik som man ofte gjør med gjerder, stolper ol som står utendørs?
En annen sak: Når Jotun sier at malingen er blitt så fryktelig forandret de siste årene bør de kunne informere om hva de har forandret, og hvordan det påvirker produktet. Slik [s]propagandaen[/s] informasjonen fra Jotun har malingen blitt Demi Dekk tett. Isåfall burde de advare kundene. Det er mange hus som ikke vil tåle en slik maling. forhåpentligvis vil de bruke en maling fom flasser før huset råtner.
Nå er det og slik at Optimalen puster bedre/mer enn Drygolin serien.
"4. Moderne vanntynnede malinger blir liggende som ett tett plastlag på kledningen, og stenger alt vann inne.
SVAR: Det stemmer at malingsfilmen ikke puster eller slipper ut vanndamp. Dette er heller ikke nødvendig, fordi moderne malinger for treverk er formulert for å holde vann vekk fra kledningen."
Det ble vel mer håndplukkede tre før i tiden, og valgt ut iht hvor tette åringene var. Disse materialene var jo mere bestandig mot vær og vind, enn dagens hurtigvoksende øst europeiske materialer gjør. Vet utrolig lite om tre last (mer om inntrenging i tre) men vet bla at de impregnerte trær til stavkirker, ved å fjærne barken og la trærne stå i noen år, før de ble felt. (en eller annen prosess med kvae) Og disse holder jo i flere hundre år.
Selv bruker jeg kun oljebasert maling ute.
Eller er det ViVilla som sier det?
http://www.viivilla.no/myter-om-maling.aspx
Og påstand nr. 3 og 8 bør og sees nærmere på da svarene er å anse som missvisende.
Lukt, klin og kliss, rengjøring osv er allerede nevnt.
En annen faktor som har veldig mye å si er jo tørketiden som gjør at man har mye større mulighet til å få malt huset. Man kan male mye nærmere kvelden uten å være redd for at hele veggen blir matt pga dugg. Man kan male i mye lavere temperatur hvis en vegg har litt sol på seg om vår/høst/vinter fordi malinga tørker før veggen blir for kald når sola renner. Og man kan kjapt male "mellom regnbygene" om regnet ikke slår inn på veggen da.
Og ikke minst kan man male to strøk så og si i ett jafs pga kort tørketid, noe som er svært praktisk om man feks har oppe et stilas som snart skal ned.
Ut fra min erfaring er det praktiske og komforten så overlegen at det i seg selv er en vesentlig grunn til å ikke velge oljebasert utemaling.
Er ikke særlig glad i å male og stinkende og klissete oljemaling gjør det ikke særlig mer lystig å holde på med, nå kan jeg i det minste slippe akkurat det, noe som hjelper litt på motivasjonen når jobben må gjøres.
På to runder med maling av huset har en brukt omtrent like mye som hva det koster å kle huset med en av de "vedlikeholdsfrie" kledningene.
Etter min erfaring med moderne utendørsmaling og Jotun er jeg allergisk og får frysninger så snart jeg ser Optimal, selv om jeg har tro på at dagens Optimal er mye bedre enn den som ble lansert.
Jeg tar og kobler en kost med langt skaft på hageslangen om våren og så børster jeg av skiten på veggen og er ferdig med vedlikeholdet av kledningen for det året. Og året etter siden det er lite skitt i lufta her. På sikt er det garantert den rimeligste løsningen.
http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008071704054#&struct=DIV284
Vi har fabrikkgrunnet hus (grunninga er farga, og dekker helt) som har stått i litt over 1 år. Rådet fra flere ansatte i malebutikker var å grunne hele huset med visir og deretter 1-2 strøk dekkbeis. Grunnen til at Visir ble anbefalt var fordi huset hadde stått såpass lenge uten å bli behandlet på nytt.
Det virker bare så fjernt å kline et helt hvitt hus inn med gulbrun gugge for så å stryke over grå farge igjen. Er visir virkelig nødvendig i dette tilfellet? Eller skulle visir kun vært brukt på det treverket som kom trykkimpregnert og ikke var fabrikkgrunnet?
Gjør vi nå dobbelt arbeid som var unødvendig? Er det mulig at visiren bare blir liggende utenpå den gamle grunningen og ikke trekker inn som den skal? Har allerede grunnet en og en halv vegg med visir, jeg har bare en dårlig følelse angående det hele. Det virker feil.
Du må uansett grunne endene noen ganger.