24,731    39    6  

Ny 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig?

 113     Birkeland     0
Hei Godtfolk!

Har 50A hovedsikring, og lurer på om det er kapasitet til en 32A kurs til lading av elbilen på dette anlegget? Sikkert et mindre intelligent spørsmål, men når det kommer til elektriker ting og tang, så er jeg definitivt mindre intelligent:)Ny 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig? -  - BirkelandNy 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig? -  - Birkeland

   #1
 646     Ølen     1
32A lading på IT nett?
Trodde det kun var TN nett en kunne få skikkelige elbil-ladere til?
   #2
 25,345     Akershus     0
Er inntaket ditt med 2 eller 3 faseledere? Ser bare to i bruk?

Dersom TN er nødvendig, så kommer det til en dyr, stor og tung transformator.
Signatur
   #3
 1,806     Trondheim     0
Hvis du har en Leaf så er denne laderen 1fase på 32A. Tesla har det samme mener jeg. Det har ingen betydning om det er IT eller TN nett.

Det er ingen problem med 50A hovedsikring. Men det kan være en fordel med Laststyring, samt unngå å koble en av fasene likt med komfyren.


   #4
 762     Asker     1
Jeg ser også bare at L1 og L2 er nevt i bruk ut i fra dokumentasjonen som du har postet. Dette kan gi litt utfordringer på samtidighet med resten av anlegget. Hvis du skal ha en 32A kurs her så må du nok kjøre lading på natta f.eks. for å unngå uønsket strømbrudd pga overbelastning på OV. Løsningen kan f.eks. være tidstyring gjennom kontaktor på 32A-ladekursen, slik at den kun står på om natta.

Normalt så setter man en philip-hauge kontakt for 1-fas / 2-fas lading ved 16A eller 32A. Overganger til bilen får man kjøpt fra forhandler.
   #5
 38,238     Lillestrøm kommune     0
Mange steder ligger alle 3 fasene i inntaksboksen og det er bare kabelen derfra og inn som må byttes for å få alle fasene. Tror alle nettselskap nå foretrekker jevnest mulig belastning så tror ikke de tar noen avgift for å utvide til 3fas.
   #6
 646     Ølen     0
ikke bare vanligvis, men om man skal ha ladekontakt til elbil så er det maks 10A om man bruker schuko kontakt.
Over 10A må man ha annen type, feks rundstift.
   #7
 6,009     Finnmark     0
Flere legger nytt inntak i garasje med egen måler for å få nok strøm til elbil.......
Signatur

  (trådstarter)
   #9
 113     Birkeland     0
Hvilken elbil skal du ha?


Jeg skal ha en Kia Soul EV. Den har innebygget 6.6Kw lader, så trenger derfor en 32A kurs for å kunne utnytte den fullt ut.

Inntaket er vel 3-fase siden det står: L1-L2-L3. Men det er bare L1-L2 som er brukt på alle kursene.

Her er laderen jeg skal benytte. Den kan stilles inn på intervaller: 6, 8, 10, 13, 16, 20, 24, 28, 32A

Det er 1-fase lader.

http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html


Er det mulig med dagens hovedsikring og løsning? Hvis ikke, vil det hjelpe å øke hovedsikringen? Tverrsnittet på inntakskabelen tilsier at jeg iallefall kan smelle inn en 63A hovedsikring uten problemer.


Siste redigering: Sunday, March 15, 2015 9:34:37 PM av Birkeland
   #10
 1,806     Trondheim     0
Det går helt fint med oppsettet ditt idag. Du må bare utvise litt mer hensyn eller legge inn laststyring.
   #11
 1,151     Akershus     0
OBS, avhengig av hvor i landet du befinner deg er det ikke sikkert at nettselskapet godkjenner lading over 20 Ampere.
Hafslund, skagerakk energi og Eidsiva har sendt ut skriv til innstallatører ang dette.
Agder energi er de hardeste å forhandle med, de krever forhåndsmelding ved all elbil lading over 10 Ampere (altså fra 13 ampere og oppover)
Dersom man velger å bryte dette og det skaper problemer for nevnte nettselskaper så vil de fakturere hver enkelt person som skaper trøbbel for kosten det kommer på å oppgradere anlegget!

Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader for å sikre anlegget best mulig, samt å koble direkte, det er ingen god løsning med stikkontakter uansett strømstyrke, det er også krav idag til dedikert kurs for elbil lading samt jordfeilbryter type B (eller løsning som sikrier at DC fielstrømmer ikke kommer ut på nettet) uansett når det kommer til lading av elbil.
  (trådstarter)
   #12
 113     Birkeland     1
Vi har dessverre Agder Energi som nett-leverandør. Skjønner at de er utrolig vanskelige. Men er det noe argument at årsforbruket vårt de 5 siste årene har vært under 12.000 kWh? Vi trekker i gjennomsnitt bare 1.3Kw pr time gjennom hele året, så vi er ikke akkurat noen storforbruker av strøm i utgangspunktet (5 år gammel tomannsbolig). Ikke har vi induksjonplatetopp heller. Bare lurer på hvilke argumenter jeg kan komme med for å få til en 32A kurs hvis de setter seg på bakbeina.
   #13
 4,452     Vestlandet     0
Jeg tipper du er helt prisgitt hvor stor belastning det er på nettet akkurat ser du bor. Send en hyggelig mail til dem og spør.

Ellers så hører du med forskjellige elektrikker og håper på at noen ikke har fått det med seg 😆
Signatur
   #14
 25,345     Akershus     1
Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader .....


Mange som er i villrede her så jeg presiserer: ved all hjemmelading i dag så sitter laderen ombord i bilen.

Boksen på veggen hjemme er bare en dedikert ladekontakt med litt elektronikk for å kommunisere med bilen.

Jordfeilbryter kl B er det vel strengt tatt bare behov for der bilen faktisk trekker 3-fase?
Signatur
   #15
 1,806     Trondheim     0
Bestill elektriker. Gi beskjed om at du ønsker en 3 fase 32A CEE kontakt i garasjen. Da har elektrikeren ryggen sin fri mot sin lokale energileverandør. Få satt på støpsel på ladestasjonen...
   #16
 111     0
OBS, avhengig av hvor i landet du befinner deg er det ikke sikkert at nettselskapet godkjenner lading over 20 Ampere.
Hafslund, skagerakk energi og Eidsiva har sendt ut skriv til innstallatører ang dette.
Agder energi er de hardeste å forhandle med, de krever forhåndsmelding ved all elbil lading over 10 Ampere (altså fra 13 ampere og oppover)


Har du en referanse til dette med Agder Energi? Jeg har ikke hørt noe om dette ennå.
   #18
 1,151     Akershus     0
Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader .....


Mange som er i villrede her så jeg presiserer: ved all hjemmelading i dag så sitter laderen ombord i bilen.

Boksen på veggen hjemme er bare en dedikert ladekontakt med litt elektronikk for å kommunisere med bilen.

Jordfeilbryter kl B er det vel strengt tatt bare behov for der bilen faktisk trekker 3-fase?


Det har du helt rett i, jeg burde skrevet at man burde innstalere en wallbox for å få mode 3 lading hjemme.

Boksen forteller igrunn bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig og bilen trekker det den klarer innefor de grensene som da er satt.

Det ble i desember gitt et utspill fra NK64 kommisjonen ang B vern, det er nå krav til B vern (eller likeverdig, altså jordfeilvern som detekterer DC strømmer, pr idag vet jeg bare om Salto Ladestasjoner som har en løsning som går under likeverdig på 1 fase lading, alt annet må nå dekkes av B vern)

"NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig."

http://www.nek400.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
   #19
 1,151     Akershus     0
Bestill elektriker. Gi beskjed om at du ønsker en 3 fase 32A CEE kontakt i garasjen. Da har elektrikeren ryggen sin fri mot sin lokale energileverandør. Få satt på støpsel på ladestasjonen...


Jeg fatter ikke at folk fortsatt mener at man skal lure "systemet". Det er der for at alle skal ha leveringssikkerhet og kvalitet.
Er en mentalitet om meg, megselv, megselv igjen også noen andre hvis det er meg tilgode.... Her tilbakeholder man informasjon som er helt klart vesentlig og gjør seg selv til "kjeltring" og for hva....?
   #20
 1,151     Akershus     0
Vi har dessverre Agder Energi som nett-leverandør. Skjønner at de er utrolig vanskelige. Men er det noe argument at årsforbruket vårt de 5 siste årene har vært under 12.000 kWh? Vi trekker i gjennomsnitt bare 1.3Kw pr time gjennom hele året, så vi er ikke akkurat noen storforbruker av strøm i utgangspunktet (5 år gammel tomannsbolig). Ikke har vi induksjonplatetopp heller. Bare lurer på hvilke argumenter jeg kan komme med for å få til en 32A kurs hvis de setter seg på bakbeina.


Jeg skriver at du må inn med en forhåndsmelding til e-verket, dette er ikke et forbud men en søknad rett og slett, og det kan hende at du får lov til å innstallere denne, eller du får kanskje en begrensning på 20 Ampere eller lignendne, men det må du søke om for å få svar på. Og best av alt, når du har gjort dette er det ingen som kan komme og "ta deg" i ettertid siden du har gjort alt riktig.
  (trådstarter)
   #21
 113     Birkeland     0
Vi har dessverre Agder Energi som nett-leverandør. Skjønner at de er utrolig vanskelige. Men er det noe argument at årsforbruket vårt de 5 siste årene har vært under 12.000 kWh? Vi trekker i gjennomsnitt bare 1.3Kw pr time gjennom hele året, så vi er ikke akkurat noen storforbruker av strøm i utgangspunktet (5 år gammel tomannsbolig). Ikke har vi induksjonplatetopp heller. Bare lurer på hvilke argumenter jeg kan komme med for å få til en 32A kurs hvis de setter seg på bakbeina.


Jeg skriver at du må inn med en forhåndsmelding til e-verket, dette er ikke et forbud men en søknad rett og slett, og det kan hende at du får lov til å innstallere denne, eller du får kanskje en begrensning på 20 Ampere eller lignendne, men det må du søke om for å få svar på. Og best av alt, når du har gjort dette er det ingen som kan komme og "ta deg" i ettertid siden du har gjort alt riktig.


Da får jeg gjøre det. Skal jeg ha en 3-fas 32A CEE kontakt da for denne laderen?
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html

Jeg kom forøvrig over noe informasjon om at det er netteier sitt ansvar å ha et nett som forbruker kan bruke maksimalt, så skjønner ikke helt hvorfor f.eks Agder Energi skulle kreve betaling for utbedring av nettet for å levere strøm som uansett er innenfor overbelastningsvernet mitt på 50A. Skjønner at det må tas forhåndsregler på innsiden hos meg, men må det gjøres noe med infrastrukturen inn til huset eller boligfeltet, så bør det ene og alene dekkes av netteier (som jeg forøvrig betaler mer i nettleie til pr. kWh, enn faktisk strømpris). Det under er klippet og limt fra ulike steder på nettet:

"Nettselskapene
Mange norske nettselskaper har gått ut og advart mot utviklingen med elbiler, dette med bakgrunn i begrensninger de mener de har i eget nett. – Personlig mener jeg at de fleste nettselskapene har en altfor passiv holdning til denne utviklingen. De overfører for mye av ansvaret på sine nettkunder ved å kreve anleggstilskudd for forsterkning. Eksempelvis så uttaler Agder Energi at opptil 50 prosent av deres nett har for dårlig kapasitet for å kunne takle 16A lading av elbiler. Hvis så er tilfelle så er det ikke kunden som har ansvaret. De fleste boligkunder i Norge har et overbelastningsvern på 50 eller 63A. Det er nettselskapets ansvar å ha et nett som er sterkt nok til at kunden kan utnytte kapasiteten maksimalt"

"Jeg har fått denne av NVE (Norges Vassdrag- og energidirektorat):

Anleggsbidrag - regelverk
¦Ikke anleggsbidrag i nett med ledig kapasitet ?
¦”Fri bruk” opp til hovedsikringens størrelse
¦Den som utløser forsterkning - betaler
¦100 % av kundespesifikt anlegg
¦En forholdsmessig andel av radielle fellesanlegg
¦Kunde skal ikke belastes for reinvesteringskostnader
¦Kan kreve at kunde dekker fremsyndingskostnaden

Dvs, nettselskap kan ikke pålegge deg begrensning innenfor hovedsikringen til huset ditt"
   #22
 762     Asker     0
Det ble i desember gitt et utspill fra NK64 kommisjonen ang B vern, det er nå krav til B vern (eller likeverdig, altså jordfeilvern som detekterer DC strømmer, pr idag vet jeg bare om Salto Ladestasjoner som har en løsning som går under likeverdig på 1 fase lading, alt annet må nå dekkes av B vern)


Så med andre ord så MÅ man nå levere jfb type B til alt fra nødstrømsladning (10A) til trefas 32A, mens dedikerte ladestasjoner aká Salto så holder det med en vanlig jfb i skapet?!
   #23
 148     0
Har du virkelig behov for hurtiglader hjemme? Vi har hatt elbil i over 4 år nå, og tror jeg kan telle på en hånd (eler finger) hvor ofte vi har kommet hjem med helt tom 'tank' og har hatt bruk for å lade bilen fullt opp på en halv time.

Om det ikke er en stor ekstra kostnad - kjør på - det er jo kjekt - men om det koster masse ekstra ville jeg tenkt igjennom om behovet for dette.
   #24
 1,151     Akershus     0
Det ble i desember gitt et utspill fra NK64 kommisjonen ang B vern, det er nå krav til B vern (eller likeverdig, altså jordfeilvern som detekterer DC strømmer, pr idag vet jeg bare om Salto Ladestasjoner som har en løsning som går under likeverdig på 1 fase lading, alt annet må nå dekkes av B vern)


Så med andre ord så MÅ man nå levere jfb type B til alt fra nødstrømsladning (10A) til trefas 32A, mens dedikerte ladestasjoner aká Salto så holder det med en vanlig jfb i skapet?!


Utspillet dekker elbil lading, men jeg er enig i at det er inkonsekvent i forhold til andre type ladere.
Men ja, i utgangspunktet, hvis en kurs er beregnet for elbil lading så må du ha sikkerhet mot DC lekasjestrømmer som kommisjonen er engstelige for og da er det B type vern som er tingen (sjekk prisen på sånne så blir du overrasket, er ikke billig, eller små. Men har heller aldri vært et marked for det før nå så vi får se hva som skjer)

Men ja, Salto er eneste som er likeverdig beskyttet av utstyr jeg har funnet hittil. Som da kan sikres med kombivern i skapet.
   #26
 25,345     Akershus     0
Da får jeg gjøre det. Skal jeg ha en 3-fas 32A CEE kontakt da for denne laderen?
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html


For ordens skyld: dette er ikke en lader, bare en kabel med litt elektronikk i "kladden". Laderen sitter i bilen og er trolig en-fase dersom effekten er mindre enn 7 kW. For 11kW er den vanligvis trefase 400V TN, 16A

Ellers enig med Honmecart, en bør tilstrebe et funksjonelt ladeopplegg. Problemet er de horible prisene som er vist over.
Signatur
   #27
 1,806     Trondheim     0
Bestill elektriker. Gi beskjed om at du ønsker en 3 fase 32A CEE kontakt i garasjen. Da har elektrikeren ryggen sin fri mot sin lokale energileverandør. Få satt på støpsel på ladestasjonen...


Jeg fatter ikke at folk fortsatt mener at man skal lure "systemet". Det er der for at alle skal ha leveringssikkerhet og kvalitet.
Er en mentalitet om meg, megselv, megselv igjen også noen andre hvis det er meg tilgode.... Her tilbakeholder man informasjon som er helt klart vesentlig og gjør seg selv til "kjeltring" og for hva....?


Det var ett spenstig utsagn.
Normalt ønsker E-verket en mulighet til å kunne gi innspill på hvilke faser som skal benyttes. Men for å forenkle grensesnittet til elektrikeren så kan dette være en løsning.
   #29
 25,345     Akershus     0
Denne ladekabelen: http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-

tilkobles bare to faseledere. Dersom du setter opp en 3-fasekontakt, må støpselet på ladekabelen byttes.

Dersom du har 16A til ladeplass i dag, ville jeg vurdert å bytte fra schuko til CCE tilsvarende det du har på ladekabelen og forsøke om 3,6 kWlading holder i praksis.

Ev kjøre med 16A schuko i en prøveperiode.
Signatur
   #30
 21,481     Enebolig     0
Jeg kom forøvrig over noe informasjon om at det er netteier sitt ansvar å ha et nett som forbruker kan bruke maksimalt, så skjønner ikke helt hvorfor f.eks Agder Energi skulle kreve betaling for utbedring av nettet for å levere strøm som uansett er innenfor overbelastningsvernet mitt på 50A. Skjønner at det må tas forhåndsregler på innsiden hos meg, men må det gjøres noe med infrastrukturen inn til huset eller boligfeltet, så bør det ene og alene dekkes av netteier (som jeg forøvrig betaler mer i nettleie til pr. kWh, enn faktisk strømpris).


Spørsmålet her er vel hva forskriften definerer som "normalt utstyr."

Det er flere problemstillinger enn "forbruk" ved lading (overbelastningsvern)
Lading av elbil medfører også spenningfall, forvrengning av sinuskurve (støy) og skjev fordeling mellom fasene.

Staten fremhever elbil som en fanesak, og burde derfor ta sin del av kostnaden for å oppgradere nettet.
   #31
 25,345     Akershus     0
Staten - det er vi. Om en skyver det over på "staten" så er det fortsatt vi som må betale. Imidlertid blir kostnadene fordelt på alle, ikke bare den stakkaren innerst i gata som kjøpte elbil sist og risikerer å få regninga for hele gatas oppgradering.
Signatur
   #32
 21,481     Enebolig     0
Vel, det er nå staten som forvalter skatteinntektene. Hvorfor ikke spytte i en slant for oppgradering av strømnettet når Ola blir fortalt at han på død og liv skal kjøpe en (lokalt) miljøvennlig bil.
   #33
 4,452     Vestlandet     0
*********
Før dette sklir ut og uten å peke på noen:

Uansett hvor fristende det er å diskutere elbil, så er vel Elbildebatten gjennomdiskutert ellers i media og sosiale medier. Jeg håper vi kan unngå å dra den inn her også, slik at vi kan holde det til faglig prat?

- Ebe, moderator
***********
Signatur
   #34
 4,452     Vestlandet     0
Hva skjer om han setter opp en 16a CCE-kontakt på veggen, så kobler han til den 32a CCE-kabelen og kobler til en elbil med 6,6kw lader? Vil da bilen tro den kan trekke 32a og prøve å trekke dette? Og dermed går sikringen?
Signatur
  (trådstarter)
   #36
 113     Birkeland     1
Hva skjer om han setter opp en 16a CCE-kontakt på veggen, så kobler han til den 32a CCE-kabelen og kobler til en elbil med 6,6kw lader? Vil da bilen tro den kan trekke 32a og prøve å trekke dette? Og dermed går sikringen?


Jeg stiller selv ladekabelen til å lade med den A som jeg ønsker. Så hvis det er en 16A kurs, så stiller jeg ladekabelen på 16A eller mindre. Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg stiller den inn på f.eks 32A på en 16A kurs, men jeg mistenker at elektronikken i ladekabelen vil skjønne at her er det ikke mulig å trekke 32A.

Jeg kan nok fint klare meg med 16A til lading, men batteriet har bedre av 32A lading. Det er rett og slett for å ha fleksibiliteten til å kunne lade raskt de få gangene jeg trenger det, og for å ta vare på batteriet. Før noen hiver seg inn på batteridebatten så viser dokumentasjonen til KIA Soul at batteriet har best av, når det gjelder lading, å unngå hyppig hurtiglading og unngå lading på lav A. Grunnen til at for lav A (f.eks 10A) er mer uheldig enn høyere A (f.eks 32A), er fordi med lav A, så blir batteriet stående lengre i en tilstand der det skjer kjemiske prosesser og degraderes derfor raskere.

Jeg vil i tillegg forsøke å holde batteriet så godt det lar seg gjøre på rundt 40%-60% SOC (State Of Charge), for å forlenge batterilevetiden. Og da er det også praktisk å ha 32A lademulighet når jeg har behov for høyere kapasitet på batteriet for evt lengre kjøreturer.

Vil en høyere hovedsikring enn mine 50A (f.eks 63A) hjelpe noe hvis jeg skal ha en 32A kurs til elbil-ladingen? Eller vil dette i praksis ikke ha noe å si da 50A hovedsikringen jeg har idag i praksis skal være nok?
   #37
 25,345     Akershus     1
Jeg stiller selv ladekabelen til å lade med den A som jeg ønsker. Så hvis det er en 16A kurs, så stiller jeg ladekabelen på 16A eller mindre. Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg stiller den inn på f.eks 32A på en 16A kurs, men jeg mistenker at elektronikken i ladekabelen vil skjønne at her er det ikke mulig å trekke 32A.


Neppe. Kladden tror at det er 32A tilgjengelig siden det er det du har fortalt den. Bilen får beskjed om 32A og kurssikringen ryker.

Kladden kan ikke løpe inn i sikringsskape og lese av sikringen, det er det du som må gjøre. Kladden kan heller ikke teste tverrsnittet på kabelen som en alternativ indikator.
Signatur
   #39
 1,092     0
Husk at man lader elbilen som regel om natten. Da belastningen på huset er minimal. Av den grunn kan man si at i aller fleste tilfeller så vil samtidighetsfaktor være ok.