24,731
39
6
Ny 32A-kurs til hurtiglader El-bil. Mulig?
113
Birkeland
0
Trodde det kun var TN nett en kunne få skikkelige elbil-ladere til?
Dersom TN er nødvendig, så kommer det til en dyr, stor og tung transformator.
Det er ingen problem med 50A hovedsikring. Men det kan være en fordel med Laststyring, samt unngå å koble en av fasene likt med komfyren.
Normalt så setter man en philip-hauge kontakt for 1-fas / 2-fas lading ved 16A eller 32A. Overganger til bilen får man kjøpt fra forhandler.
Over 10A må man ha annen type, feks rundstift.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Jeg skal ha en Kia Soul EV. Den har innebygget 6.6Kw lader, så trenger derfor en 32A kurs for å kunne utnytte den fullt ut.
Inntaket er vel 3-fase siden det står: L1-L2-L3. Men det er bare L1-L2 som er brukt på alle kursene.
Her er laderen jeg skal benytte. Den kan stilles inn på intervaller: 6, 8, 10, 13, 16, 20, 24, 28, 32A
Det er 1-fase lader.
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html
Er det mulig med dagens hovedsikring og løsning? Hvis ikke, vil det hjelpe å øke hovedsikringen? Tverrsnittet på inntakskabelen tilsier at jeg iallefall kan smelle inn en 63A hovedsikring uten problemer.
Hafslund, skagerakk energi og Eidsiva har sendt ut skriv til innstallatører ang dette.
Agder energi er de hardeste å forhandle med, de krever forhåndsmelding ved all elbil lading over 10 Ampere (altså fra 13 ampere og oppover)
Dersom man velger å bryte dette og det skaper problemer for nevnte nettselskaper så vil de fakturere hver enkelt person som skaper trøbbel for kosten det kommer på å oppgradere anlegget!
Når du kommer til elbil lading vil jeg uansett anbefalle å innstallere en mode 3 lader for å sikre anlegget best mulig, samt å koble direkte, det er ingen god løsning med stikkontakter uansett strømstyrke, det er også krav idag til dedikert kurs for elbil lading samt jordfeilbryter type B (eller løsning som sikrier at DC fielstrømmer ikke kommer ut på nettet) uansett når det kommer til lading av elbil.
Ellers så hører du med forskjellige elektrikker og håper på at noen ikke har fått det med seg 😆
Mange som er i villrede her så jeg presiserer: ved all hjemmelading i dag så sitter laderen ombord i bilen.
Boksen på veggen hjemme er bare en dedikert ladekontakt med litt elektronikk for å kommunisere med bilen.
Jordfeilbryter kl B er det vel strengt tatt bare behov for der bilen faktisk trekker 3-fase?
Har du en referanse til dette med Agder Energi? Jeg har ikke hørt noe om dette ennå.
Presentasjon Grundt - effektkrevende utstyr og elbil.pdf
Det har du helt rett i, jeg burde skrevet at man burde innstalere en wallbox for å få mode 3 lading hjemme.
Boksen forteller igrunn bilen hvor mye strøm som er tilgjengelig og bilen trekker det den klarer innefor de grensene som da er satt.
Det ble i desember gitt et utspill fra NK64 kommisjonen ang B vern, det er nå krav til B vern (eller likeverdig, altså jordfeilvern som detekterer DC strømmer, pr idag vet jeg bare om Salto Ladestasjoner som har en løsning som går under likeverdig på 1 fase lading, alt annet må nå dekkes av B vern)
"NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende:
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.
NK64 påpeker at dersom en ladestasjon er forsynt med strømstyrt jordfeilvern for hvert tilkoblingspunkt, er kravet i 722.531.2 allerede dekket og ytterligere strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunktet er ikke nødvendig."
http://www.nek400.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Jeg fatter ikke at folk fortsatt mener at man skal lure "systemet". Det er der for at alle skal ha leveringssikkerhet og kvalitet.
Er en mentalitet om meg, megselv, megselv igjen også noen andre hvis det er meg tilgode.... Her tilbakeholder man informasjon som er helt klart vesentlig og gjør seg selv til "kjeltring" og for hva....?
Jeg skriver at du må inn med en forhåndsmelding til e-verket, dette er ikke et forbud men en søknad rett og slett, og det kan hende at du får lov til å innstallere denne, eller du får kanskje en begrensning på 20 Ampere eller lignendne, men det må du søke om for å få svar på. Og best av alt, når du har gjort dette er det ingen som kan komme og "ta deg" i ettertid siden du har gjort alt riktig.
Da får jeg gjøre det. Skal jeg ha en 3-fas 32A CEE kontakt da for denne laderen?
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html
Jeg kom forøvrig over noe informasjon om at det er netteier sitt ansvar å ha et nett som forbruker kan bruke maksimalt, så skjønner ikke helt hvorfor f.eks Agder Energi skulle kreve betaling for utbedring av nettet for å levere strøm som uansett er innenfor overbelastningsvernet mitt på 50A. Skjønner at det må tas forhåndsregler på innsiden hos meg, men må det gjøres noe med infrastrukturen inn til huset eller boligfeltet, så bør det ene og alene dekkes av netteier (som jeg forøvrig betaler mer i nettleie til pr. kWh, enn faktisk strømpris). Det under er klippet og limt fra ulike steder på nettet:
"Nettselskapene
Mange norske nettselskaper har gått ut og advart mot utviklingen med elbiler, dette med bakgrunn i begrensninger de mener de har i eget nett. – Personlig mener jeg at de fleste nettselskapene har en altfor passiv holdning til denne utviklingen. De overfører for mye av ansvaret på sine nettkunder ved å kreve anleggstilskudd for forsterkning. Eksempelvis så uttaler Agder Energi at opptil 50 prosent av deres nett har for dårlig kapasitet for å kunne takle 16A lading av elbiler. Hvis så er tilfelle så er det ikke kunden som har ansvaret. De fleste boligkunder i Norge har et overbelastningsvern på 50 eller 63A. Det er nettselskapets ansvar å ha et nett som er sterkt nok til at kunden kan utnytte kapasiteten maksimalt"
"Jeg har fått denne av NVE (Norges Vassdrag- og energidirektorat):
Anleggsbidrag - regelverk
¦Ikke anleggsbidrag i nett med ledig kapasitet ?
¦”Fri bruk” opp til hovedsikringens størrelse
¦Den som utløser forsterkning - betaler
¦100 % av kundespesifikt anlegg
¦En forholdsmessig andel av radielle fellesanlegg
¦Kunde skal ikke belastes for reinvesteringskostnader
¦Kan kreve at kunde dekker fremsyndingskostnaden
Dvs, nettselskap kan ikke pålegge deg begrensning innenfor hovedsikringen til huset ditt"
Så med andre ord så MÅ man nå levere jfb type B til alt fra nødstrømsladning (10A) til trefas 32A, mens dedikerte ladestasjoner aká Salto så holder det med en vanlig jfb i skapet?!
Om det ikke er en stor ekstra kostnad - kjør på - det er jo kjekt - men om det koster masse ekstra ville jeg tenkt igjennom om behovet for dette.
Utspillet dekker elbil lading, men jeg er enig i at det er inkonsekvent i forhold til andre type ladere.
Men ja, i utgangspunktet, hvis en kurs er beregnet for elbil lading så må du ha sikkerhet mot DC lekasjestrømmer som kommisjonen er engstelige for og da er det B type vern som er tingen (sjekk prisen på sånne så blir du overrasket, er ikke billig, eller små. Men har heller aldri vært et marked for det før nå så vi får se hva som skjer)
Men ja, Salto er eneste som er likeverdig beskyttet av utstyr jeg har funnet hittil. Som da kan sikres med kombivern i skapet.
For ordens skyld: dette er ikke en lader, bare en kabel med litt elektronikk i "kladden". Laderen sitter i bilen og er trolig en-fase dersom effekten er mindre enn 7 kW. For 11kW er den vanligvis trefase 400V TN, 16A
Ellers enig med Honmecart, en bør tilstrebe et funksjonelt ladeopplegg. Problemet er de horible prisene som er vist over.
Det var ett spenstig utsagn.
Normalt ønsker E-verket en mulighet til å kunne gi innspill på hvilke faser som skal benyttes. Men for å forenkle grensesnittet til elektrikeren så kan dette være en løsning.
Boks med type 2 uttak, så man ikke låser seg til type 1 eller 2 kabel. Med DC beskyttelse.
Et meget godt alternativ vil jeg påstå, kan bestilles med justering ifra 6 Ampere opp til 32 Ampere, disse bruker vi endel av på jobben om dagen.
tilkobles bare to faseledere. Dersom du setter opp en 3-fasekontakt, må støpselet på ladekabelen byttes.
Dersom du har 16A til ladeplass i dag, ville jeg vurdert å bytte fra schuko til CCE tilsvarende det du har på ladekabelen og forsøke om 3,6 kWlading holder i praksis.
Ev kjøre med 16A schuko i en prøveperiode.
Spørsmålet her er vel hva forskriften definerer som "normalt utstyr."
Det er flere problemstillinger enn "forbruk" ved lading (overbelastningsvern)
Lading av elbil medfører også spenningfall, forvrengning av sinuskurve (støy) og skjev fordeling mellom fasene.
Staten fremhever elbil som en fanesak, og burde derfor ta sin del av kostnaden for å oppgradere nettet.
Før dette sklir ut og uten å peke på noen:
Uansett hvor fristende det er å diskutere elbil, så er vel Elbildebatten gjennomdiskutert ellers i media og sosiale medier. Jeg håper vi kan unngå å dra den inn her også, slik at vi kan holde det til faglig prat?
- Ebe, moderator
***********
http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/10-evr1-type-1-max-74-kw.html
Dersom en kobler denne på en 16A kurs og setter den til å kunne trekke 32A, så går sikringen. Velger en 16A, så går det bra.
Jeg stiller selv ladekabelen til å lade med den A som jeg ønsker. Så hvis det er en 16A kurs, så stiller jeg ladekabelen på 16A eller mindre. Jeg vet ikke hva som skjer hvis jeg stiller den inn på f.eks 32A på en 16A kurs, men jeg mistenker at elektronikken i ladekabelen vil skjønne at her er det ikke mulig å trekke 32A.
Jeg kan nok fint klare meg med 16A til lading, men batteriet har bedre av 32A lading. Det er rett og slett for å ha fleksibiliteten til å kunne lade raskt de få gangene jeg trenger det, og for å ta vare på batteriet. Før noen hiver seg inn på batteridebatten så viser dokumentasjonen til KIA Soul at batteriet har best av, når det gjelder lading, å unngå hyppig hurtiglading og unngå lading på lav A. Grunnen til at for lav A (f.eks 10A) er mer uheldig enn høyere A (f.eks 32A), er fordi med lav A, så blir batteriet stående lengre i en tilstand der det skjer kjemiske prosesser og degraderes derfor raskere.
Jeg vil i tillegg forsøke å holde batteriet så godt det lar seg gjøre på rundt 40%-60% SOC (State Of Charge), for å forlenge batterilevetiden. Og da er det også praktisk å ha 32A lademulighet når jeg har behov for høyere kapasitet på batteriet for evt lengre kjøreturer.
Vil en høyere hovedsikring enn mine 50A (f.eks 63A) hjelpe noe hvis jeg skal ha en 32A kurs til elbil-ladingen? Eller vil dette i praksis ikke ha noe å si da 50A hovedsikringen jeg har idag i praksis skal være nok?
Neppe. Kladden tror at det er 32A tilgjengelig siden det er det du har fortalt den. Bilen får beskjed om 32A og kurssikringen ryker.
Kladden kan ikke løpe inn i sikringsskape og lese av sikringen, det er det du som må gjøre. Kladden kan heller ikke teste tverrsnittet på kabelen som en alternativ indikator.
Bare å lage seg et lokalt lite TN-nett, det.
http://zaptec.com/wp-content/uploads/2014/07/zaptec_zapcharger_one.pdf