#91
 5,432     Akershus     0
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.

Det må da være en sterk forenkling av fakta. Som andre skriver her, så står vikepliktregelen sterkt. Om det er slik du skriver vil det være slik at trådstarter
burde ha retten på sin side da han utfra skaden var først ut i krysset.

Tror det ligger endel følelser inne i bildet for mange her....

La oss si at TS stod stille i krysset (var ingen fra høyre da han kjørte inn) og ventet på motgående trafikk da han skulle svinge ned til venstre. Kunne bilist A i TS sitt tilfelle kjørt på han og krevd forskjørsrett? Selvsagt ikke.

Hva om trafikken stod/veldig sakte igjennom krysset, TS siger fremover og da han kjører inn i krysset er det ingen å vike for? Når så bil A kommer, så kjører TS i 4 km/t igjennom krysset for å komme ut av det. Kan bilist A nå da kreve forskjørsrett?? Nei.
Du skjønner litt bedre nå?

Når det gjelder runkjøringer så er det litt spesielt i dette landet at man har definert denne greia og samtidig lagt inn at selv om normen i Norge er alltid vikeplikt fra høyre, så er det plutselig vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringer.

Skal du først sitere meg, bør du gjøre det så hele meningen kommer frem. Jeg tar jo nettopp opp temaer med påkjørselsrett og at det da må vitnebeskrivelser og føreforhold inn i bildet. Du får det jo til å virke slik at er man først ute i veien uansett, så har motparten skylden uavhengig om han ferdes på en forkjørsvei eller ikke.

Jeg er forøvrig ikke sikker på om du har forstått problemet med vikeplikt i rundkjøring ref Dommen i HR. Leser du hva den gjelder forstår du at man ikke ubetinget har forkjørsrett selv om man kommer fra venstre.

   #92
 3,277     I huset mitt     0
-Man har vikeplikt for biler som er i krysset, selv om man har forkjørsrett igjennom krysset.

Det må da være en sterk forenkling av fakta. Som andre skriver her, så står vikepliktregelen sterkt. Om det er slik du skriver vil det være slik at trådstarter
burde ha retten på sin side da han utfra skaden var først ut i krysset.

Tror det ligger endel følelser inne i bildet for mange her....

La oss si at TS stod stille i krysset (var ingen fra høyre da han kjørte inn) og ventet på motgående trafikk da han skulle svinge ned til venstre. Kunne bilist A i TS sitt tilfelle kjørt på han og krevd forskjørsrett? Selvsagt ikke.

Hva om trafikken stod/veldig sakte igjennom krysset, TS siger fremover og da han kjører inn i krysset er det ingen å vike for? Når så bil A kommer, så kjører TS i 4 km/t igjennom krysset for å komme ut av det. Kan bilist A nå da kreve forskjørsrett?? Nei.
Du skjønner litt bedre nå?

Når det gjelder runkjøringer så er det litt spesielt i dette landet at man har definert denne greia og samtidig lagt inn at selv om normen i Norge er alltid vikeplikt fra høyre, så er det plutselig vikeplikt fra venstre inn i rundkjøringer.

Skal du først sitere meg, bør du gjøre det så hele meningen kommer frem. Jeg tar jo nettopp opp temaer med påkjørselsrett og at det da må vitnebeskrivelser og føreforhold inn i bildet. Du får det jo til å virke slik at er man først ute i veien uansett, så har motparten skylden uavhengig om han ferdes på en forkjørsvei eller ikke.

Jeg er forøvrig ikke sikker på om du har forstått problemet med vikeplikt i rundkjøring ref Dommen i HR. Leser du hva den gjelder forstår du at man ikke ubetinget har forkjørsrett selv om man kommer fra venstre.

Hehe, du bør ikke snakke så høyt om å sitere kun deler av poster når du svarer.

Poenget mitt (som gikk deg hus forbi) er at høyre-regelen for vikeplikt ikke er absolutt. Selv om man har forskjørsrett i et kryss, så har denne unntak.

Derfor mine eksempler rundt TS sin sak, hvor forsikringsselskapene fint kan fordele skyld annerledes enn eks påtalemyndighet og at omstendighetene rundt påkjørsel endrer mye. Det er forskjell på forskjørsrett og påkjørselsrett.

Når det gjelder rundkjøringer så har jeg aldri sagt noe om dette relatert til en eller annen dom.
Hovedregelen er at alle har vikeplikt for trafikk i rundkjøringen (som da praktisk sett kommer fra venstre, men vikepliktskiltet betyr jo egentlig vikeplikt for begge rettninger).

   #93
 10,486     Akershus     0
Ironi? Så vidt meg bekjent har diesel absolutt ingenting å gjøre i en jetmotor i et fly.


Jet-fuel, parafin og diesel er relativt likt. Jeg kjenner folk som kjører dieselbil på jet-fuel. Det kakler litt (ekstra), men ..
Signatur
   #94
 1,076     1484     0
Jeg tror , med vekt på tror, at det er enklere bruke Jet A-1 i en dieselmotor, enn diesel i en jet-turbin... Grin
Signatur
   #95
 10,486     Akershus     0
Jeg så for en stund siden et gammelt klipp fra dagsrevyen eller noe sånt. Det omhandlet (en av?) landets første rundkjøring(er), og jeg mener den var i Stavanger. Da ble det helt tydelig forklart at man har vikeplikt for bilene inne i rundkjøringen. Meningen var at man kjører inn i rundkjøringen, langt nok til å krysse vikepliktskiltet, men uten å kjøre på noen av bilene som har krysset vikeplikten før deg. De som på et eller annet sted i rundkjøringen har kjørt inn etter deg, vil da ha vikeplikt for deg. Slik er reglene fortsatt, men i praksis fungerer det jo ikke sånn. Når trafikken går tett i en retning, hjelper det ikke om du har krysset vikepliktskiltet for en time siden. Ingen gidder stoppe allikevel, de bare følger etter bilen foran.

I England gjør de dette ganske smidig, der er det gjerne lysregulering i rundkjøringene. Fungerer fin-fint.

Å blinke til venstre når man skal være med "hele veien rundt" er en stor hjelp for de som kommer fra din høyre eller din rett frem, og det trenger man ikke være rakettkirurg for å skjønne.
Signatur
   #96
 5,569     3
Å blinke til venstre når man skal være med "hele veien rundt" er en stor hjelp for de som kommer fra din høyre eller din rett frem, og det trenger man ikke være rakettkirurg for å skjønne.


Enig i det. Mitt største irritasjonsmoment i Stavanger-trafikken er at de fleste holder venstreblinken på helt til de er ute av rundkjøringen. Så i det de forlater rundkjøringen, blinker de til venstre. Da gir man motsatt info i forhold til hva man har tenkt å foreta seg. Det dummeste jeg ser (daglig) er når det er kø gjennom rundkjøringen, og folk står stille foran utkjørselen de har tenkt seg ut av, mens de blinker til venstre... Bilene som har nytte av det de prøver å signalisere vet jo ikke hvor de en gang kom fra. Så man blinker for sin egen del, ikke for andres del, med andre ord - og da er det jo helt poengløst.

Den "ideelle" oppførselen er (ikke definert av meg, riktig nok):

1) Blink til høyre før og gjennom dersom du skal til høyre.
2) Blink til venstre før rundkjøring dersom du skal gjennom og til venstre, eller tilbake dit du kom fra.
2) Blink til høyre etter at du har passert siste avkjørsel før du skal ut av rundkjøringen.

Dersom man blinker til venstre i det man kjører ut av en rundkjøring, gjør man noe feil, er min mening...
   #97
 5,432     Akershus     1
Vi kan tydeligvis sitere oss og tråden ihjel med.et slikt tema. Enig med deg Hirobofly at det er en del følelser inne i bildet, noe som er forståelig all den tid de fleste av oss kjører bil daglig og passerer slike situasjoner ganske ofte.

Ikke desto mindre er vel vikeplikt både i og utenfor rundkjøring noe av det som skaper mest misforståelse og skadesituasjoner.

Vi mener nok ofte det samme men prater vel mye forbi hverandre i en tråd som engasjerer såpass som dette.

psv021, din oppsummering av oppførsel foran og i rundkjøring er ganske bra, bare man hadde presisert pkt 1 litt nøyere. Man må for guds skyld ikke blinke til høyre før og gjennom rundkjøringen hvis man skal rett frem. Dette kan misforstås. Man skal blinke til høyre før rundkjøring hvis man skal direkte til høyre (første avkjøring til høyre), men vente til man har passert denne med å blinke til høyre, hvis man skal ut av rundkjøring rett frem. Blinker man for tidlig til høyre kan man forlede de som skal inn fra høyre til å kjøre inn i en farlig situasjon.

   #98
 2,018     Strømmen     0
Det spiller ingen rolle hvem som kommer inn i rundkjøringen først,
når man skal ut av rundkjøringen, så har man vikeplikt fra høyre,
men det er fordi man foretar et filskifte...
Signatur
   #99
 5,569     1
psv021, din oppsummering av oppførsel foran og i rundkjøring er ganske bra, bare man hadde presisert pkt 1 litt nøyere. Man må for guds skyld ikke blinke til høyre før og gjennom rundkjøringen hvis man skal rett frem. Dette kan misforstås. Man skal blinke til høyre før rundkjøring hvis man skal direkte til høyre (første avkjøring til høyre), men vente til man har passert denne med å blinke til høyre, hvis man skal ut av rundkjøring rett frem. Blinker man for tidlig til høyre kan man forlede de som skal inn fra høyre til å kjøre inn i en farlig situasjon.


Selvsagt. Ref pkt tre: Man blinker ikke før man passerer siste avkjørsel før man skal ut. Dermed er det kun når man skal ut første til høyre man blinker til høyre før rundkjøringen.
   #100
 5,432     Akershus     1
Det spiller ingen rolle hvem som kommer inn i rundkjøringen først,
når man skal ut av rundkjøringen, så har man vikeplikt fra høyre,
men det er fordi man foretar et filskifte...

Det der forsto jeg ingenting av. Eller hvis jeg forsto det, er det et par ting du ikke forstår;)

Jo, det spiller absolutt en rolle hvem som kommer inn i rundkjøringen først. Den som kommer inn i rundkjøringen først, tidsmessig, har forkjørsrett uansett om trafikken kommer fra høyre eller venstre.

Resten av det du skriver håper jeg at jeg misforstår. Enten formulerer du deg vanskelig eller feil, eller så har du i mine øyne en total feil oppfatning av reglene for kjøring i rundkjøring.

Hvorfor skal du ha vikeplikt for trafikk fra høyre når du svinger ut? I de fleste 2 felts rundkjøringer er høyre felt forbeholdt trafikk tvers gjennom og filbytte foretas vel gjerne eller helst før utkjøring om man ligger i innerste fil. Ja, man har vikeplikt ved filskifte i rundkjøringer, som ellers i trafikken, men forsto ikke helt relevansen her.