29,910    70    33  

Bildekk lekker - kan det fikses?

 5,111     Sørnorge     0
Et venstrehjul på begge bilene har lagt seg til en vane å slippe ut luft. De kan holde på lufta i flere uker, og plutselig over natta kan lufttrykket halvere seg. At de kan holde på lufta i flere uker, betyr ikke at de kan finne på å slippe ut lufta to netter på rad. Det virker altså litt tilfeldig når det skjer. Jeg misstenker at de lekker hvis de parkeres med trykk på "rett" sted. Etter en sommer i garasjen hadde begge hjulene tømt seg så mye at jeg kunne trykke inn dekksidene med en finger.

Det er altså en lekkasje av type liten. Er dette noe som kan fikses på et vis, eller må jeg trå til med to nye dekk pr bil?

   #2
 705     1
Det kan være flere ting som forårsaker dette.

Hull i dekket
Rust på felgen så skjøyten mellom dekk og felg ikke holder tett
Ventilen lekker

Siden dekket slipper luften så sporadisk, er det ikke sikkert at det slipper nok luft til at det lager bobler i vannet.

Alle disse tingene bør kunne fikses uten nevneverdige problemer, men du må vel uansett til et dekkverksted. De burde kunne hjelpe deg temmelig greit. Må du bytte dekk, må du bytte to pr bil, hvis det ikke kan oppdrives like som du alleede har, da det er ulovlig å kjøre med forskjellige dekk på samme aksel. Tvilsomt at det blir oppdaget før eu-kontroll, men likevel..
   #3
 1,060     Jevnaker     1
Er det alufelger? Hvis ja, er det "billige" alufelger? Er en kjent sak at billige kinafelger har dårlig aluminium og lite klarlakk som blir spist opp av salt på vinteren.
Signatur
   #4
 1,060     Jevnaker     1
AMå du bytte dekk, må du bytte to pr bil, hvis det ikke kan oppdrives like som du alleede har, da det er ulovlig å kjøre med forskjellige dekk på samme aksel. Tvilsomt at det blir oppdaget før eu-kontroll, men likevel...


Var sånn før, men det har dem gått bort fra. Nå må kun samme typa være likt.

§ 13-3.Hjul, dekk på bil:
2. På bil med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg skal alle dekk være av samme type (diagonaldekk, radialdekk, sommerdekk eller vinterdekk). Det kan likevel benyttes dekk av forskjellig fabrikant og mønsterutforming.
Signatur
   #5
 10,486     Akershus     3
Jeg holder en knapp på lekkasje mellom dekk og felg, alternativt ventilen.

På noe 35" til en offroadbil jeg har sleit jeg med lekkasje mellom dekk og felg. En grei løsning der var å legge på tykk vulkaniseringstape på felgen, før dekket ble presset på plass. Dette var pga. rust på stålfelg. Hvis det er alufelg, bør dårlig klarlakk fjernes, så må det pusses og lakkeres.
Signatur
   #6
 38,238     Lillestrøm kommune     1
Ventil som lekker kan være ventilinnmaten som ikke er skrudd godt nok inn. Når jeg byttet til nye vinterhjul/felger hadde jeg lekkasje som kom og gikk. Med dekktrykkvarsel fikk jeg stadig feil. Det var merkeforhandler som hadde levert dekkene. Når jeg svingte innom Vianor for å spørre om hjelp gikk de rett på denne feilen. (Ventil inn/utskruingsverktøy ligger nå i bilen).
   #7
 1,060     Jevnaker     1
Jeg holder en knapp på lekkasje mellom dekk og felg, alternativt ventilen.

På noe 35" til en offroadbil jeg har sleit jeg med lekkasje mellom dekk og felg. En grei løsning der var å legge på tykk vulkaniseringstape på felgen, før dekket ble presset på plass. Dette var pga. rust på stålfelg. Hvis det er alufelg, bør dårlig klarlakk fjernes, så må det pusses og lakkeres.

Sliter også med lekkasje på offroadbilen. Men der er det som regel kvister mellom dekk og felg Tongue


Ventil som lekker kan være ventilinnmaten som ikke er skrudd godt nok inn. Når jeg byttet til nye vinterhjul/felger hadde jeg lekkasje som kom og gikk.  Med dekktrykkvarsel fikk jeg stadig feil. Det var merkeforhandler som hadde levert dekkene. Når jeg svingte innom Vianor for å spørre om hjelp gikk de rett på denne feilen. (Ventil inn/utskruingsverktøy ligger nå i bilen).



Ventil hender at ikke er skrudd helt inn ja. Ventil inn/utskruingsverktøy har de på biltema.
Signatur

   #8
 10,486     Akershus     1
Sand og gjørme kan også være en utfordring.

Her riktignok med litt pysete 31" dekk. Blir fort litt sølete når man blir dratt sidelengs med 8 psi i dekkene Smile
Bildekk lekker - kan det fikses? - 2015-10-25 14.53.44.jpg - frodes
Signatur
   #9
 1,060     Jevnaker     0
Har litt mindre redskap enn deg jeg da Tongue
SJ413 med 30x9,5-15, bur og kjempesvart rullgardin på sjåfør Tongue Ikke no anna. Ikke sperrer, heving eller noe annet tull Tongue Satser heller på riktig fart og sporvalg Wink

Her fra bilen var "nybygd". Har vel brukt mindre enn 25000 på bilen totalt inkludert 6 år med drivstoff(nå kjører jeg ikke så mye da).
Bildekk lekker - kan det fikses? - 4858_110064697664_589740_n.jpg - petterg
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 5,111     Sørnorge     0
Det er bilenes originale alufelger. De har fått noen riper opp igjennom årene, så kanskje det som gjør at de lekker?
Jeg har prøvd såpevann på ventilene, uten å se noe som lekker. Men hvis de lekker periodisk skal det godt gjøres å se akkurat når det skjer. Litt påfallende at begge er venstrehjul på begge. Det burde jo indikere at jeg har kjørt på noe på venstre side på en eller annen liten vei. Gir det noen god indikasjon sprute såpevann over hele hjulet, eller må hele hjulet senkes i vann for å finne noe? Kanskje pumpe det litt ekstra først i håp om å presse ut noe?

Jeg visste ikke at regelen med like dekk på samme aksel ikke lenger gjaldt. Men å kjøre med dekkmønster som ikke blir symmetrisk om bilens senter gir så elendige kjøreegenskaper at det ikke er aktuelt å prøve, selv om det ene hjulet ikke engang er synlig slitt. Det er ille nok å kjøre med nye dekk som har spesifisert "outside" og ikke spesifisert rotasjonsretning, eller om ett dekk er skjevslitt og motsatt dekk ikke er skjevt.
   #11
 705     0
Tror nok det må senkes i vann for å se noe hvis du ikke bruker spesialspray for å se etter lekkasje. De burde ha det tilgjengelig på gasservice, tess eller andre som driver med gasskoblinger osv i industriell sammenheng.
   #12
 2,855     0
Om du sprayer (såpe-) vann på, eller senker det ned i vann kommer prinsipielt ut på ett. Men du er naturligvis avhengig av at det faktisk lekker akkurat når du gjør det ene eller andre, og vannbad er nok litt enklere å holde "kontroll" på.
   #13
 705     0
Nei, såpevann er egentlig dårlig egnet til formålet i praksis, da det er fulltmulig at det er lekkasje som såpe/vann blandingen ikke klarer å plukke opp. Derfor tipset om spesialsprayen. Den blemmen har jeg gått i selv.
  (trådstarter)
   #14
 5,111     Sørnorge     1
Med en slik spray er trikset videre å spraye over hele dekket mens det sitter på bilen, og rulle et par runder for å se om trykk fra en spesiell side fremkaller lekkasjen?
   #15
 705     0
Sprayen gir umiddelbare resultat og bobler veldig ved lekkasje. Jeg vill skrudd av hjulet for å kunne se på baksiden og. Kjør 3bar i dekket så er du sikker på at trykket er like høyt som når dekket er godt og varmt på bilen.
   #16
 10,486     Akershus     0
Det skader i hvert fall ikke å starte med litt såpevann.

Høyere trykk gir gjerne mer press mellom dekk og felg, og da kan det holde tettere.
Signatur
   #18
 10,486     Akershus     1
Meg du spør?
Signatur
   #19
 705     1
Generelt de som foreslår såpevann. Uansett mener jeg at ts likegodt kan levere dekkene til et dekkverksted da han ikke kan fikse problemet selv likevel..
   #20
 10,486     Akershus     1
Ja, det er jo det enkle standardsvaret på stort sett alle spørsmål --> Lever bilen på et verksted. Prøv for all del ikke å gjøre noe selv.


Jeg har testet med såpevann, og det gikk helt fint. Ikke derved sagt at det alltid funker, men det er heller ikke så vanskelig å prøve.

Signatur
   #21
 1,411     Hordaland     0
Jeg hadde samme som Ts. Viste seg at det var en bitteliten metallflis som sto kilt inn i dekket. Denne fant jeg med zalo og vann på sprayflaske. Aldri funnet uten.

Der lakk luften sporadisk ut, sikkert ut ifra hvordan dekket sto.

Reparerte hullet med billig verktøy fra Biltema - holder tett enda.

Signatur
  (trådstarter)
   #22
 5,111     Sørnorge     0
@fredsjo
Ble det tett bare av å trekke ut metallflisen?
  (trådstarter)
   #25
 5,111     Sørnorge     1
@cheffen
Billig verktøy fra biltema kan ha vært en tang for å trekke ut metallflisen, eller noe mer avansert. Det må være lov å spørre om det var alt.
   #26
 6,705     Akershus     0
Var ikke meningen å gi deg korreks. Det fremstod bare som om du ikke hadde fått med deg siste setningen i fredsjo sin post. Spør og grav om alt du vil for min del.
   #27
 15,372     0
Jeg hade dekk som slap ut luft sakte (1-2 uker mellom fylling) og leveret det inn løst for reperasjon siden jeg matte ha bilen. Siden det var glemt når jeg kom for å hente det fikk jeg se på reperasjonen. Med litt ekstra trykk og litt kraftig såpevann boblet det bra der lekarsjen viste seg å være. Her borret de opp hullet med et tynt bor og brettet en lisse i to og dyttet denne inni. Bare grovtilskåret på overflaten, den skulle slite seg selv ned til overflaten. Har vært tett siden, og de har nå nådd sin siste sesong.
   #29
 705     0
Har aldri sagt at det ikke er lov å prøve å fikse noe selv. Er en grunn til at jeg er her inne, så den småligheten kan du spare deg. Jeg argumenterer dessuten for at jeg har dårlig erfaring med såpevann kontra andre alternativ, Og sannsynligvis må ha dekket av felgen uansett..
   #32
 1,060     Jevnaker     0
Har aldri sagt at det ikke er lov å prøve å fikse noe selv. Er en grunn til at jeg er her inne, så den småligheten kan du spare deg. Jeg argumenterer dessuten for at jeg har dårlig erfaring med såpevann kontra andre alternativ, Og sannsynligvis må ha dekket av felgen uansett..

Hvis det lekker mellom dekk og felg eller er skade på dekksiden så må han nok levere inn. Har han kjørt på en skrue, spiker eller noe annet(som er mye vanligere) så kan han bruke gummimakk eller lisse som flere her allerede har nevnt. Det er langt i fra vanskelig og tar ca 15-30min avhengig av hvor man la den fordømte pipa som passer på hjulboltene/-mutterene(siste er av egen erfaring) hvis man demonterer dekker for lettere tilgang.
Signatur
   #33
 705     0
Det var frodes jeg siktet til. Jeg burde ha poengtert det ser jeg. For de av oss som kjører lavprofil er det ikke sjangs å vrenge dekket med håndverktøy. For den hundrelappen det lokale verkstedet mitt tok for å bytte ventil, så lar jeg heller de gjøre jobben også, selvom jeg sikkert kunne fått det til med nok makt, og bare håpe gummien ikke sprekker..

Såpevann fungerer, men det finnes andre alternativ som er bedre til formålet. Spesielt om lekkasjen er liten. Verden er ikk svart hvitt, og det finnes flere mer og mindre gode løsninger. Ikke mer enn det jeg prøver å få frem.
   #34
 5,570     1
Generelt de som foreslår såpevann. Uansett mener jeg at ts likegodt kan levere dekkene til et dekkverksted da han ikke kan fikse problemet selv likevel..

Enig...

Jeg har hatt akkurat samme symptomer som TS 2-3 ganger de siste 2-3 årene, vil jeg anslå. Hver gang har det vært en skrue i dekket. Vet ikke hvem som driver og strør skruer i veien, men det virker som om jeg har en egen evne til å finne dem...

Her er min løsning: Kjører innom merkeverkstedet på vei til jobb, får en kopp kaffe mens de trekker ut skruen og putter ny gummi i hullet. Jeg er på veien igjen etter ca 15 minutter (også kjent som "tiden det tar å drikke 1 kopp kaffe og lese noen mailer"). Koster meg 2-300 kroner eller noe sånt. Kunne sikkert gjort det selv, og kunne sikkert valgt et annet verksted enn merkeverkstedet. Jeg har imidlertid ingen problem med å bytte noen hundrelapper mot å slippe å styre med dette selv.

Skal man gjøre slikt selv gjør man det fordi man syntes det er artig å gjøre det selv. Jeg er ikke i den kategorien...

Det jeg har lært, forøvrig, etter å ha fått flatt dekk på fjellet forrige jaktsesong, er at det er lurt å ha pumpe i bilen.
   #35
 8,022     Bærum     6
Jeg tillater meg å være uenig i at dette er noe man gjør fordi det er moro.

Jeg har hatt skrue i dekket 5 ganger siste 1.5 året, bla flere ganger etter å ha vært på avfallsplass. Første gangen svingte jeg innom lokal dekksjappe som tok 400kr for å fikse dette. De neste 4 gangene fikset jeg det selv. Jeg syns _ikke_ dette var spesielt moro, men gjorde det derimot for å spare 400kr på 10min egeninnsats. Skulle jeg kjøpt hjelp hver gang det dukket opp problemer av tilsvarende art ville ikke pengene rukket langt. Jeg forstår utmerket godt at man ønsker å gjøre slike meget enkle operasjoner selv.
   #36
 1,060     Jevnaker     1
Akkurat som jeg skulle sagt det selv cozmo. *tommel-opp*
Signatur
   #37
 5,570     0
Fair enough, da har du spart 1600,- på å gjøre det selv. Er med på at det kan være god grunn i seg selv til å fikse selv. Skjer det 1 gang i uken er det definitivt verdt å fikse selv. Skjer det 1 gang per 5. år er det verdt å betale for å få det gjort. Hver gang jeg får en skrue i dekket er jeg jo overbevist om at det ikke vil skje igjen på leeeenge.

Hver gang jeg har betalt de nevnte hundrelappene har det imidlertid føltes veldig verdt det, mellom barnehagelevering og jobb Smile
   #38
 10,486     Akershus     4
Må gjerne mene jeg er spydig, værsgod.

Det er en generell holdning mange steder at med en gang det er noe som helst, skal man bare ringe noen. Jeg blir litt oppgitt av sånne råd.

I det tilfellet her var det snakk om å prøve såpevann for å finne ut hvor det lekker, noe som funker helt fint. Jeg har et bilde et sted fra jeg gjorde det selv, det var rimelig åpenbart. Ikke koster det noe å prøve. Finner man it hvor det lekker, så vet man om man kan fikse det selv, eller må på verksted.

Et sånt lappesett burde alle ha i bilen.
Signatur
   #39
 705     0
Frodes: Jeg mener ikke at du var spydig, men smålig. To veldig forskjellige ting. Tror du burde lese innleggene mine en gang til, for det er åpenbart at du misforstår.

Det jeg prøver å si er at ts må gjerne prøve selv, men det finnes langt bedre alternativ enn såpevann. Jeg har jobbet på anlegg hvor alle gassflaskene vi brukte måtte lekkasjetestes i overgang ventil/manometer etter flaskebytte, i tillegg til trykktesting med luft. Jeg prøvde av og til med såpe og vann hvis vi ikke hadde annet tilgjengelig, men ofte indikerte ikke dette lekkasjer som nevnte spray for lekkasjesøking gjorde 100% av gangene.
  (trådstarter)
   #40
 5,111     Sørnorge     0
Nå har jeg prøvd meg på ett av hjulene. Først ringte jeg dekkverkstedet jeg brukte sist. De ga inntrykk av at terskelen for å sette på nytt dekk var ganske lav.
Så prøvde jeg å sprute zalo overalt, uten å finne noe.
Neste skritt ble å pumpe opp til 3,5bar og prøve zalovann igjen. Fortsatt ingen tegn til bobler.
Neste steg ble å putte hjulet i badekaret. Fortsatt ingen bobler, men jeg hørte en svak lyd av luft i bevegelse. Så kom den store ideen: slim. (Hundesikkel på pumpeflaske burde være en forretningside som noen tar til seg.) Slimet ble smurt i området lyden kom fra, og avslørte et balanseringslodd hektet på felgkanten som hadde gnagd seg inn i dekket. (Tåpelig av Sharif å sette lodd som berører dekket!)

I et forsøk på å fikse dette slapp jeg ut lufta av dekket, satt en skrutrekker mellom dekk og felg rett ved loddet og laget en sprekk som kunne fylles med lim. Da limet ble støvtørt pumpet jeg dekket til 1,5 bar. Nå står det til tørk på badet i håp om å bli en holdbar løsning. En foreløpig slimtest lover godt.

Limet som ble brukt er mitt siste favorittlim (i en håpløs forpakning)
http://www.clasohlson.com/no/Casco-Marin-&-Teknikk-fugelim/Pr343901001
   #41
 1,778     Norge     1
Venter i spenning Grin
Veldig rart at du ikke får bobler når dekket er nedsenket i vann, men hører lekkasje. Da har du en j*§!"g bra Hørsel....;D
   #42
 10,486     Akershus     1
Er det ikke litt rart om loddet sliter seg gjennom dekket?
Signatur
   #43
 38,238     Lillestrøm kommune     0
Dytter ikke bare loddet på dekket så det er lettere å få lekkasje mot felgen her ? Jeg er ikke så sikker på at lim her er en holdbar løsning. Bytte lodd kanskje? Ser Josh Bjerke satte lodd på mine Continental dekk når jeg byttet i vår, tidligere var det limte lodd tror jeg.
   #44
 10,486     Akershus     0
Limer på alu. Bankelodd på stål.
Signatur
   #45
 38,238     Lillestrøm kommune     0
Men det er tydeligvis flere som da bruker bankelodd på Alu enn Sharif. Har ikke problem med å skjønne at det kanskje ikke er lurt.
   #46
 10,486     Akershus     0
Det skal ikke brukes. Man tar klarlakken, og så begynner det å irre
Signatur
  (trådstarter)
   #47
 5,111     Sørnorge     0
Her er det ett bankelodd på innsiden, og 4 limte lodd på utsiden. Synes det var en merkelig praksis. Og like dumt at jeg ikke har oppdaget det før nå. Det er selvsagt bankeloddet som har gnagd seg inn.

Etter å ha funnet ut hvor det lakk, klarte jeg også å se det i badekaret. Men de boblene var så små at jeg måtte vite hvor jeg skulle se og vannet måtte være blikk stille. En bitte liten bølge var nok til at det ikke var synlig.
Grunnen til at det kunne høres var at det var helt stille i huset. Da kjøleskapet startet kompressoren 8m og en dør unna, var det bare å vente til kompressoren stoppet igjen. Det hadde ikke vært sjans å høre noe utendørs.

Tanken nå er at limet får vise hvor lenge det holder. Funker det ikke, skal jeg gjøre et forsøk til hvor jeg drar av loddet først. Det limet har overrasket med holdbarhet flere ganger, og jeg håper det overrasker igjen. Det har t.o.m tettet hydraulikkslange fra utsiden! (ved å stikke tuten inn i hullet og klemme ut lim mens man trekker tuten langsomt ut) Skulle bare ønske det kunne blitt levert på tuber som er solide nok til at man kan presse lim ut av tuten uten at tuben sprekker i andre enden og fyller hånda med lim!

Foreløpig er det ikke tegn til at noe har lekket ut. Dekktrykksmåleren viser nøyaktig samme trykk som en time etter at dekket ble tatt med inn i varmen, tiltross for at det har kommet ut litt luft hver gang jeg har målt. Jeg tror trykket må synke 1-2psi før jeg vil se det på måleren.

Om dette ser ut til å funke, skal jeg prøve meg på det andre hjulet, hvor lekkasjen er enda mindre.

Dekk blir forøvrig svært rent av gjentatte runder med zalo og badekar. Felgen har derimot ikke latt seg påvirke av behandlingen.
   #48
 10,486     Akershus     0
Marin & teknikk er fine greier. Den kommer også i vanlige patroner.
Signatur
   #49
 705     0
Trykket stiger når luften i dekket varmes opp, men jeg vet ikke hvor mye. Mulig det er nok til å kompensere for trykktapet hver gang du måler?
  (trådstarter)
   #50
 5,111     Sørnorge     0
Patronene til Casco er for store til å komme til der jeg ofte bruker limet. Noe av grunnen til at tuben sprekker er nok at jeg bruker kun 2mm hull i tuppen. Jeg har det med å presse lim inn på trange steder.

Etter ett døgn hadde trykket falt med ca 1,5psi. Det er en mulighet at alt tapet skyldes til og frakobling av måler. Nå er det montert på bilen med skadestedet opp. Jeg ønsker å vite om en eventuell lekkasje er skyldes manglende tetting ved rep, eller at bruk ødela for rep. Jeg tror vi klarer oss med en bil i bruk den kommende uka, så dekket skal få lov å stå urullet under bilens vekt i noen dager.
  (trådstarter)
   #51
 5,111     Sørnorge     0
Man kan jo undres om jeg prøvde meg på feil dekk. Det hjulet jeg limte har mistet 10psi på to døgn, mens det hjulet jeg ikke har gjort noe med ser ut til å ha blitt tett!
  (trådstarter)
   #52
 5,111     Sørnorge     0
Er det noe triks for å få løs bankelodd fra alufelg, mens dekket sitter på, som gir minst mulig skade på felg og dekk?
Jeg tenker å presse dekket mot motsatt felgkant ved bruk av tvinger, men fortsatt blir det nok ikke mye arbeidsrom for å løsne loddet.
   #53
 705     0
Tapper du luften av dekket burde det være en smal sak å komme til. Da kan dekket tvinges av med brekkjern, eventuelt tvinge som du er inne på.
  (trådstarter)
   #54
 5,111     Sørnorge     0
Jeg tenkte å "åpne" minst mulig av dekket og heller ha et triks for å få av loddet fra utsiden.
  (trådstarter)
   #55
 5,111     Sørnorge     0
Hjulet har nå stått i badekaret igjen, og ventet på at alle strømninger skal opphøre. Det avslørte mange små lekkasjer mellom felg og dekk på motsatt side av der bankeloddet sitter. Disse lekkasjene dekker mer enn en halvsirkel.
(Ved bankeloddet finner jeg ingen lekkasje etter forrige liming, og lar det sitte foreløpig.)

Hva bør gjøres med de mange små lekkasjene? Blir det en runde med Marin og Teknikk langs hele kanten, eller er det noe annet stoff som er bedre egnet? Eller bør felgkanten få en runde med smergelpapir aller først?
   #56
 705     2
Jeg mener du burde ordne lekkasjene ordentlig, istedet for å kline lim utover felger og dekk. Skal du bytte dekkene en gang, må nok limet av igjen. Bedre å gjøre det ordentlig første gang. Blir litt som å sparkle over rusthull dette her..
   #57
 38,238     Lillestrøm kommune     0
Det er jo mye termiske og andre bevegelser i dekk så jeg støtter HaakonMD her. Tette hjul som bare kan brukes i badekar er det liten bruk for.
  (trådstarter)
   #58
 5,111     Sørnorge     0
Ja, hvis det hadde vært slitte dekk hadde jeg ikke nølt med å få nye. Hadde det vært to like dekk hadde jeg heller ikke nølt. Men å kaste 4 dekk med godt mønster og felger hvis de kan fikses relativt enkelt strider mot min miljøbevissthet.

Grunnen til at jeg spør om limet er egnet er ikke for å insistere på at lim er det beste. Dekkverksteder bruker en klissete guffe mellom dekk og felg når de setter på nye dekk. Kanskje det er det jeg burde brukt?
   #59
 10,486     Akershus     0
Jeg ville gitt beng i miljøet, og heller bekymret meg for innkjøpsprisen Smile

Hvis det lekker langs felgkanten, så er det egentlig bare én ting å gjøre. Få dekket av, puss kanten og ha på klarlakk. Dekket på igjen.

Med alufelger irrer det innunder lakken, og du kan få "kanaler" under lakken. Med stålfelger har det lett for å ruste. Der bør man også gjøre samme behandling, men som en nødløsning kan man klemme dekket inn, legge på feit vulketape, og dytte det på plass igjen. Med alufelger har jeg ikke trua på den løsningen.

Litt ettersom hvor harry/tøff/dum du føler deg. Ta av dekket, skru felg uten dekk på bilen, jekk opp, start bilen, sett i gir, og så kan du pusse felgen mens bilen er sin egen dreiebenk. Det kommer også litt an på hvor mange TBF'er det er i bilen din, om den liker å stå sånn og spinne på ett hjul.
Signatur
  (trådstarter)
   #60
 5,111     Sørnorge     1
Hjelpeelektronikken kan slås av, så gjetter på at den er spinnevillig. Det nærmeste jeg har vært å teste det var å sette på brekket på både bil og henger, og la bilen spinne seg rundt en hårnål.
(det er også en grunn til at jeg ikke vil ha nye dekk bak: med nye forran og eldre bak blir bilen akkurat så normalstyrt på is at esp ikke blander seg inn selv om den er på)

Konklusjonen her er altså: av med dekk, pusse og lakke felg, og la et verksted sette på dekk og avbalansere?
Hva er trikset for å få av dekket?
   #61
 10,486     Akershus     1
Konklusjonen her er altså: av med dekk, pusse og lakke felg, og la et verksted sette på dekk og avbalansere?
Hva er trikset for å få av dekket?


Det er i hvert fall min konklusjon.

Trikset er å ta det med på et dekkverksted. Send kona hvis du har sånt i hus, så blir gjerne sånne småting enda billigere Smile

Du har sikkert et lokalt verksted som kan hjelpe til. Si du må ha det av, fikse litt, og kommer tilbake for å få det på igjen.
Signatur
   #63
 705     0
Jeg sier ikke at du skal kjøpe nye dekk, men å lappe på problemet istedet for å gjøre det ordentlig er ikke veien og gå. Kjedelig å bruke penger på dette selvsagt, men det er en annen sak. Det klissete greiene dekkverkstedene smører på dekkene er fett. Da reduseres friksjonen mellom dekk og felg.

Å bruke bilen som dreiebenk er en fin løsning det, bare ha opp begge/alle hjulene med drift og sett bilen på bukker så den står støtt og ikke gir unødvendig slitasje på diffen.

Alternativt kan du lage en patent med en borremaskin som driver navet.
  (trådstarter)
   #64
 5,111     Sørnorge     0
Jeg la en runde med slik tetningsmasse man bruker under vannlinjen på båter. Den tetter godt, limer litt, er ganske elastisk, og er enkel å dra av igjen om den vil ha den bort. Så får vi se hvordan det går.
  (trådstarter)
   #65
 5,111     Sørnorge     0
Foreløpig ser dette ut til å være suksess. Etter en uke, 400km og 15 grader fall i utetemperatur, har dekktrykket falt fra 2,3bar til 2,2bar. Jeg tillegger temperaturfallet størst skyld.
  (trådstarter)
   #66
 5,111     Sørnorge     0
Fire år og noen erfaringer senere, er det dags for en liten statusoppdatering her.
Med 3 biler, sto jeg plutselig med 5 dekk som lakk luft i størrelsesorden 0,2-0,4bar pr uke. Reperasjonen for 4 år siden løsnet etterhvert og lekkasjen kom tilbake. I siste runde med dekktetting brukte jeg biltemas "marintett" - en masse jeg har brukt MYE til alt mulig annet enn å tette skroggjennomføringer i båt, som den er ment til. Jeg har bla tettet taket på lastebilen, tettet et oppblåsbart badebasseng, brukt den rundt vinduer (mellom glass og tre). Det jeg har lært om denne massen er at man MÅ bruke elektrisk fugepistol. Uten en slik er man sjanseløs til å lage en jevn tetting langs en sprekk.

For å se etter lekkasjer bruker jeg et oppblåsbart badebasseng, slik at hele hjulet kan legges flatt nedi.

Dekkstatus:
Hjul 1 som ble tettet for 4 år siden lakk mange steder mellom dekk og felg. Jeg la hjulet ned, satt to knær på dekket for å presse det bort fra felgen, og fuget mellom knærne. Flyttet meg så litt til siden og gjentok til jeg hadde tatt hele runden. Pumpet så dekket opp til 1bar og slapp ut luften igjen til det så vidt hørtes at luft kom ut av hjulet. Det fikk så tørke over natten. Neste dag ble hele prosessen gjentatt på andre siden. Denne reparasjonen har vært en suksess.

Hjul 2 var som hjul 1, men jeg hadde ikke prøvd meg på det tidligere. Også denne reparasjonen var en suksess.

Hjul 3 lakk rundt ventilen. Her prøvde jeg å slippe ut all luft, og fylle hele felghullet rundt ventilen med fugemasse og la det tørke før jeg fylte luft. Dette hjulet lekker fortsatt.

Hjul 4 har et metallobjekt inni gummien. Hver gang jeg pirker på det hører jeg at luft forsvinner ut, men jeg klarer ikke å hverken se eller få ut dette objektet. Jeg kan bare høre at sylen jeg pirker med treffer noe metallisk langt inni dekket. Jeg prøvde her å fylle sprekken inn til metallobjektet med marintett. Dette har redusert lekkasjen, men det må fortsatt fylles luft med et par ukers mellomrom.

Hjul 5 finner jeg ikke lekkasje i. Det kommer ingen bobler i badebassenget. Men luft må fylles ukentlig.

Så det har altså vært suksess på lekkasjer mellom dekk og felg, mens andre lekkasjer ikke har latt seg fikse. For dekk 3 tenker jeg å prøve en gang til med samme metode. Dekk 4 har jeg tenkt å lage meg hull som er stort nok til å få ut metallobjektet for å fylle hele hullet med tettemasse. Dette blir mest for eksperimentets skyld. Dette dekket er uansett modent for utskifting.
Dekk 3 og 5 er splitter nye. Her har nok verkstedet som monterte dekkene på felg gjort en dårlig jobb.
   #67
 38,238     Lillestrøm kommune     0
DEKK 3, med ventil som knekker/hopper av på motorveien i 110 kan jo være en dødsfelle. Jeg måtte bytte to dekk på min bil i høst, når en skrue sto litt ut på siden av banen så er det ikke lov å reparere var beskjeden jeg fikk. På grunn av mønsterdybde måtte 2 byttes (det var plenty mønster igjen men ikke et nytt og et gamnelt på samme hjulpar)

Ellers skrudde Vianor bare til ventilen på mine nye vinterdekk fra merkeforhandler når bilen var ny. De lakk mye.
  (trådstarter)
   #68
 5,111     Sørnorge     0
Det er ikke ventilen som lekker, men overgangen mellom felg og gummi rundt ventilen.
   #69
 38,238     Lillestrøm kommune     0
Da klipper den vel av ventilen, la om dekk på tilhenger en gang fordi ventilene så ut til å knekke.