#31
 2,265     1
6.gir ble lite brukt her, da det var ingen tilgjengelig kraft når vi skulle akselere. Touranen vi hadde før, hadde mere kraft og lavere forbruk i 6.gir. Avensisen lå på rundt 0.53, touranen på 0.44, begge i 100km/t i 6.gir.

  (trådstarter)
   #32
 5,111     Sørnorge     0

Kjøp Skoda!  ;D


Har tenkt tanken, men de feiler på kamerakravet. Jeg har litt for mange trange lukeparkeringer i hverdagen til at jeg kan fire på det. Måtte evt inn med tredjepartsløsning, men det skal godt gjøres å få til en innvendig skjerm som ikke inviterer til innbrudd i bilen.
  (trådstarter)
   #33
 5,111     Sørnorge     0

Mulig de har gjort mindre endringer, men motoren er den samme (1ad-ftv 2l eller 2ad-ftv 2,2l)..
Dieselvarmeren i seg selv går bare sammen med motor, men med tillkontraektronikk kan du fjernstyre den fra nøkkel/mobil eller ei klokke i bilen. Da går den uten at motor er startet.


Det hørtes ikke ut som noe som skal koste all verden å ettermontere. En enkel av/på-knapp holder lenge til mitt behov.


Dieselmotorene til toyota har forøvrig mye krefter, i ett veldig smalt turtallsbånd. Dvs når du havner utenfor så er den dau.  Dette gir litt ujevn akselerasjon kontra andre dieselmotorer jeg har kjørt. Men mye krefter mellom 2500 og 3000 rpm altså Smile bare hold deg innafor det turtallet, så påregn noe giring. Og 6-giret er ubrukelig under 110 km/t, grunnet giringa på kassa og lite kraft i lavt turtall.

Jeg merka det. Prøvekjørte bl.a. en 2010 avensis på torsdag. Fikk aldri prøvd høyere gir enn 4. Det var dagen hvor jeg kjørte forbi 5 utforkjøringer på min lille runde for å prøvekjøre bruktbiler. ESP ble i alle fall grundig testet på alle bilene, og min skepsis til elektronisk parkeringsbrems bekreftet som et ubrukelig konsept. Avensis var min klare favoritt, tiltross for EPB, helt til informasjonen om motorhavarier dukket opp.
  (trådstarter)
   #34
 5,111     Sørnorge     0
Den store ulempen med outlanderen (vare) jeg så på var at gitteret til varerommet hindret meg å justere førersetet slik jeg ønsket. Målene oppgitt av forhandler var 176cm lengde, mens jeg målte selv 182cm i gulvhøyde. Når jeg nå slår opp i lovverket ser jeg at kravet til varerom er 140cm lengde. Betyr det at gitteret på denne bilen kunne vært flyttet noen cm bakover i overkant?
   #35
 1,323     Østlandet     0


Kjøp Skoda!  ;D


Har tenkt tanken, men de feiler på kamerakravet. Jeg har litt for mange trange lukeparkeringer i hverdagen til at jeg kan fire på det. Måtte evt inn med tredjepartsløsning, men det skal godt gjøres å få til en innvendig skjerm som ikke inviterer til innbrudd i bilen.


Vet ikke årsmodell og prisklasse du sikter etter, men ettermontering av ryggekamera er vel noe av det enkleste og billigste og fikse i kravlisten din.
De nyere modellene har vel muligens inngang for ryggekamera, mens jeg selv har satt inn en Pioneer 2-DIN spiller med Navigasjon og skiltholder med ryggekamera i min Superb. Da får du ikke noe ekstra skjerm som frister tyvene mer, den bare erstatter originale spilleren. Men Superb og trange lukeparkeringer er kanskje ikke den beste komboen. Mulig nyere Octavia har den plassen du trenger?

Min personlige erfaring med Octavia og Superb er ihvertfall udelt positive når det kommer til driftsikkerhet.
   #36
 22,342     Akershus     0

Værre var det da Møller ymtet om klosseskift på en Fabia som hadde gått 40-50k, bare tull, PKK hos NAF var uten anmerkning
Ikke bruk Møller som verksted, og tar du EUkontroll der finner de nok feil til ti biler... (Snakker av erfaring.)
   #37
 745     Sponvika     0


Værre var det da Møller ymtet om klosseskift på en Fabia som hadde gått 40-50k, bare tull, PKK hos NAF var uten anmerkning
Ikke bruk Møller som verksted, og tar du EUkontroll der finner de nok feil til ti biler... (Snakker av erfaring.)


Sant det Hans, kom litt sent inn i bildet, svigers som prater som om han er millionær og ga bort bilen til dattern og bare sa fiks fiks.
Det kostet 5k for en liten service hos Møller. Dattern skal aldri bruke Møller.

   #38
 8,022     Bærum     0

V50 er innenfor på alle områder bortsett fra ryggekamera, ser det ut til. (Merkelig at det ikke finnes en eneste på finn med kamera)

Bare ikke kjøp V50 med 1.6 Diesel. Makan til traktormotor. Bråker helt grusomt. Og bilen er ikke godt nok isolert mot støyen.
   #39
 22,342     Akershus     0



Værre var det da Møller ymtet om klosseskift på en Fabia som hadde gått 40-50k, bare tull, PKK hos NAF var uten anmerkning
Ikke bruk Møller som verksted, og tar du EUkontroll der finner de nok feil til ti biler... (Snakker av erfaring.)


Sant det Hans, kom litt sent inn i bildet, svigers som prater som om han er millionær og ga bort bilen til dattern og bare sa fiks fiks.
Det kostet 5k for en liten service hos Møller. Dattern skal aldri bruke Møller.
Fikk tilbud på en service der. Det som var artig at de skulle ha ca 200 spenn for sjekk av registerrem og ytterligere ca 200 spenn for sjekk av generatorrem i tillegg til "inspeksjonsservicen" til ca 5 lapper...
   #40
 745     Sponvika     0

Fikk ca. pris på liten service hos Mekonomen på 2,5k. På Fabia.
Selv så tok jeg olje/filterskift+det innvendige filter og det kostet ca. 2,5k.
Har i mange år hatt tilgang på smøregrav og gjort det selv og tydelighvis spart noen kroner.

Den gang jeg kjørte Mini skifta jeg alltid olje/filter selv, men en gang dreit jeg på leggen, lang oljestripe etter bilen. Hadde glemt å fjerne den gamle pakningen til oljefilteret. JAJA man lærer av sine feil ;D