Reima har merke(r) som man kan bruke, men bruker ikke bry meg så mye med de fordi det er stilling på diverse hjul som er viktig i forhold til hverandre. Men viktig å være nøye!
Bruke man låseverktøy for veiv og kamaksel/dieselpumpe++, så er man ganske trygg på at alt står. Går fint uten låseverktøy også, bare merke godt og gjerne flere merker på hjul så man er sikker på at ting ikke har flytta på seg.
Viktig å rotere motor for hånd et par ganger manuelt og sjekke markeringer igjen før man skrur alt sammen igjen. Også viktig å få satt strammer korrekt, kan være litt knot å få den rett.
Men, dette er ganske off-topic for trådstarter da.
Mange kjører nok rundt med 1 tann feil på regreima (common rail så merkes dette mye mindre enn pumpedyse), og oppdager det nok best som beskrevet over med at bilen går bedre etter ny reim som er satt på korrekt.
Er dieselpumpa på en commonrail-motor drevet av registerremen? Jeg vet ikke, men om den er det, så bør ikke timingen ha noe å si vel? Det er jo dysene selv som slipper inn diesel når det trengs, pumpa bare bygger opp trykket. På gamle diesler åpner dysene som følge av at trykket er bygget opp.
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På de motorene jeg har skrudd på så er dieselpumpa drevet av reima ja. (reima driver den ene kamakselen og dieselpumpa)
På pumpedyse-motorer så er timing på pumpa uberviktig, på common-rail antagelig mindre viktig da dysene styres elektronisk. Men likevel så er det markeringer på drivhjul og topp for dieselpumpa på common-rail. -Har av og til lurt på om det er viktig, muligens føler eller annet på pumpa?.
Anyways, jeg har bare alignet opp denne sammen med kamaksel og satt ting sammen igjen.
På de motorene jeg har skrudd på så er dieselpumpa drevet av reima ja. (reima driver den ene kamakselen og dieselpumpa)
På pumpedyse-motorer så er timing på pumpa uberviktig, på common-rail antagelig mindre viktig da dysene styres elektronisk. Men likevel så er det markeringer på drivhjul og topp for dieselpumpa på common-rail. -Har av og til lurt på om det er viktig, muligens føler eller annet på pumpa?.
Anyways, jeg har bare alignet opp denne sammen med kamaksel og satt ting sammen igjen.
motor må jo uansett times rett mtp kam og veiv
sitter jo veivsensor og kamsensor som forteller hjernen hvor motor er i verden slik at den kan time innspruten riktig.
men, er vel som du sier litt mer "slakk" å gå på på commonrail mtp at dysene styres elektrisk og ikke av åpningstrykket som i "gammeldågåværn"
Det har kanskje med høyttrykkspumpas virkemåte å gøre? Jeg regner med at trykket ut på railen har litt pulser, slik at det er lurt å time disse slik at de kommer på samme tidspunkt som dysene åpner?
Ja, jeg mener også at dieselpumpa på common rail kun bygge trykk, så teknisk sett så skulle den kunne stå tilfeldig i forhold til kam/veiv. (hele timingen var jo i pumpa på gode gamle pumpe-dyse motorer ja)
Men, det er jo trykkregulator/kompensator inn på rail'en, samt retur fra rail/dyser tilbake, og ikke minst at dysene jo kan åpnes flere ganger pr slag for å oppnå maksimal forbrenning/tilstand i sylinder, så er det litt greier med common rail.
Kan jo også være så enkelt som at reimhjul på dieselpumpe er likt som på kam og toppen har merker som er arva fra andre modeller etc rundt pumpa, og at dette bare alignes for å ikke forvirre oss som skrur/mekaniker?
Jeg har en en reim på commonrail som har gått 122.000km nå. Klarer ikke bestemme meg for om reima skal byttes eller bilen vrakes. Den funker jo bra, og er den eneste bilmodellen jeg kan kjøre 20 timer i strekk uten å bli sliten. Har altså ikke lyst til å bytte den ut. Det er endel rust på kanaler, noen små rusthull, som jeg forventer at kommer til å vokse. Er jo dumt å ta jobben med reg.reimbytte hvis rusthullene tilsier vraking om noen måneder. Samtidig dumt om reima ryker før bilen har vært på eu-kontroll. Bilen befinner seg 200mil fra et norsk verksted, kommer ikke til å reise til norge i all overskuelig fremtid og vegvesenet har etter flere måneder betenkningstid ikke klart å svare på om EU-kontrollen kan utføres i EU. (Den offisielle informasjonen sier "kontroll i utlandet godkjennes normalt ikke". Er det unormalt nok å være utenlands i månedsvis?)
Du kan jo ta bilen til et verksted for å se om de ville godkjent bilen slik den er ev hva som må utbedres? Bytte regreim er på noen biler superenkelt, mens andre mere skruing. Satse på å gjøre det selv?
Står jo at kontroll i utlandet normalt ikke godkjennes, så man kan helt sikkert søke.
Jeg har en en reim på commonrail som har gått 122.000km nå. Klarer ikke bestemme meg for om reima skal byttes eller bilen vrakes. Den funker jo bra, og er den eneste bilmodellen jeg kan kjøre 20 timer i strekk uten å bli sliten. Har altså ikke lyst til å bytte den ut. Det er endel rust på kanaler, noen små rusthull, som jeg forventer at kommer til å vokse. Er jo dumt å ta jobben med reg.reimbytte hvis rusthullene tilsier vraking om noen måneder. Samtidig dumt om reima ryker før bilen har vært på eu-kontroll. Bilen befinner seg 200mil fra et norsk verksted, kommer ikke til å reise til norge i all overskuelig fremtid og vegvesenet har etter flere måneder betenkningstid ikke klart å svare på om EU-kontrollen kan utføres i EU. (Den offisielle informasjonen sier "kontroll i utlandet godkjennes normalt ikke". Er det unormalt nok å være utenlands i månedsvis?)
èn av grunnene til at kontroll IKKE kan tas i utlandet er at dette er en PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll). ikke en direkte EU-kontroll.
jada, vi fikk jo tredd dette nedover øvra fra EU via EØS (derfor vi kaller det eu-kontroll sikkert?) men uansett har jo ikke de utenlendske tilgang til det norske godkjenningssystemet. og har garantert ikke samme kontrollpunkter/nøyaktighet som det de norske har (sett bort i fra ett å anna sort får)
Da går vi inn i uke 14 av denne parodien og det er på tide med en liten oppdatering. I går ble jeg ringt opp fra verkstedet og de kunne fortelle at de dessverre har hatt ubudne gjester som har rappet dekk og 2x1000 metere. Legger med et bilde av motoren også, der toppen er tatt av. Herlig!
Bruke man låseverktøy for veiv og kamaksel/dieselpumpe++, så er man ganske trygg på at alt står.
Går fint uten låseverktøy også, bare merke godt og gjerne flere merker på hjul så man er sikker på at ting ikke har flytta på seg.
Viktig å rotere motor for hånd et par ganger manuelt og sjekke markeringer igjen før man skrur alt sammen igjen.
Også viktig å få satt strammer korrekt, kan være litt knot å få den rett.
Men, dette er ganske off-topic for trådstarter da.
Er dieselpumpa på en commonrail-motor drevet av registerremen? Jeg vet ikke, men om den er det, så bør ikke timingen ha noe å si vel? Det er jo dysene selv som slipper inn diesel når det trengs, pumpa bare bygger opp trykket. På gamle diesler åpner dysene som følge av at trykket er bygget opp.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
På pumpedyse-motorer så er timing på pumpa uberviktig, på common-rail antagelig mindre viktig da dysene styres elektronisk.
Men likevel så er det markeringer på drivhjul og topp for dieselpumpa på common-rail.
-Har av og til lurt på om det er viktig, muligens føler eller annet på pumpa?.
Anyways, jeg har bare alignet opp denne sammen med kamaksel og satt ting sammen igjen.
motor må jo uansett times rett mtp kam og veiv
sitter jo veivsensor og kamsensor som forteller hjernen hvor motor er i verden slik at den kan time innspruten riktig.
men, er vel som du sier litt mer "slakk" å gå på på commonrail mtp at dysene styres elektrisk og ikke av åpningstrykket som i "gammeldågåværn"
Men, det er jo trykkregulator/kompensator inn på rail'en, samt retur fra rail/dyser tilbake, og ikke minst at dysene jo kan åpnes flere ganger pr slag for å oppnå maksimal forbrenning/tilstand i sylinder, så er det litt greier med common rail.
Kan jo også være så enkelt som at reimhjul på dieselpumpe er likt som på kam og toppen har merker som er arva fra andre modeller etc rundt pumpa, og at dette bare alignes for å ikke forvirre oss som skrur/mekaniker?
Bytte regreim er på noen biler superenkelt, mens andre mere skruing. Satse på å gjøre det selv?
Står jo at kontroll i utlandet normalt ikke godkjennes, så man kan helt sikkert søke.
èn av grunnene til at kontroll IKKE kan tas i utlandet er at dette er en PKK (Periodisk Kjøretøy Kontroll). ikke en direkte EU-kontroll.
jada, vi fikk jo tredd dette nedover øvra fra EU via EØS (derfor vi kaller det eu-kontroll sikkert?) men uansett har jo ikke de utenlendske tilgang til det norske godkjenningssystemet. og har garantert ikke samme kontrollpunkter/nøyaktighet som det de norske har (sett bort i fra ett å anna sort får)
Livet leker...