3,129    88    12  

Ny bil nr 2, hva skal jeg velge?

 8,022     Bærum     0
Trenger en nyere bil nr 2. Budsjettet er max 75k. Kravene er automat og ikke mindre enn Golf-størrelse. Helst bensin. Hva ville du valgt?

   #1
 895     0
Har selv en octavia som ble bil nr.2 hos oss da vi kjøpte ny. Vil anta at disse fås i prisklassen du beskriver. Utenom vanlig slitasje har det vært lite tull (bank i bordet), men nå etter godt over 200 000km fusker turboen litt av og til. Men det løser seg med en omstart...
   #2
 4,269     0
Peugeot 307 eller Nissan Leaf. Leaf koster nok litt over 75, men det sparer du inn på bruken.
  (trådstarter)
   #4
 8,022     Bærum     0
5 seter. Brukes til.... Familiegreier, det vanlige, kjøring av unger på aktiviteter, henting i barnehage,  handling, en tur til IKEA i ny og ne osv.

Jeg har selv denne listen:
Saab 9-3 Sportcombi 2005-2007
Skoda Octavia stv 2005-2007
Mercedes B-klasse 2005-2006
VW Golf 2005-2006
Nissan X-trail aut.,  2005+
Subaru Legacy 2005+

Automat på Octavia er lik DSG,  med alt det drar med seg på godt og vondt. Har egentlig mere trua på vanlig sluromat.
Fransk utgår.
   #5
 6,009     Finnmark     0
Subaru Forrester er "problemfri" bil, men bensinforbruk er litt høyere en Legacy pga lavere giring.........
Subaru Outback in den prisklasse har kun bensin/automatgir og er vår bil nr 2....
Sjekk om toppakninger er byttet ved kjøp av brukt Subaru med noen km...... Tror det gjelder spesielt 2,5 litern 😀
Signatur
  (trådstarter)
   #6
 8,022     Bærum     0
Stemmer, jeg har også lest om toppakning og 2.5 motor på Subaru.

Glemte forøvrig Volvo V50 aut, bensin. 2005+. Veldig få av dem, men innbiller meg at v50 har lite rust og generelt bra kvalitet.
   #7
 895     0
Har ikke du a6 og DSG fra før? Sånn mtp. girskift og hvor behagelig og sømløst det er, så er det milevis forskjell til Subaru Forrester i alle fall. Synes den automatkassa er helt horribel på årsmodellene du vurderer! Men mulig det har lite å si i bil nr. 2. Kommer jo litt an på hvor lange avstander du skal kjøre hver dag osv. om du rekker å irritere deg.

  (trådstarter)
   #8
 8,022     Bærum     0
Har a6 som primærbil ja. Den har tiptronic, ikke DSG. DSG er kongen på automat når den fungerer. Men har lest at bla svinghjul ryker hyppig og hva med de to clutchene inni der, hvor lenge varer de?...
   #9
 6,009     Finnmark     0
Har a6 som primærbil ja. Den har tiptronic, ikke DSG. DSG er kongen på automat når den fungerer. Men har lest at bla svinghjul ryker hyppig og hva med de to clutchene inni der, hvor lenge varer de?...

Noen årsmodeller Audi med 2,5TDi og DSG er jo svartelistet hos IF pga mange havari...... Vet ikke om de ryker pga km eller at de chippes opp!
Signatur
   #10
 1,144     Trøndelag     0
A6 2,5 TDI svartelistet hos if var vel ute av produksjon lenge før DSG ble lansert?

For øvrig sies det at DSG med tørrplateclutcher (de svakere motorvariantene) kan være problematiske, mens kassene med våte clutcher er minst like driftssikre som en vanlig automatkasse.
   #12
 1,144     Trøndelag     0
Litt uoversiktlig dette, men i grove trekk så hadde vel 6-trinns kasser clutch i oljebad, 7-trinns kasser tørre clutcher.
   #13
 5,570     0
Vår nr 2-bil er en Ford Fiesta. Har vært fornøyd med den. Ble kjøpt ny i 2010. Funker fint til alt du beskriver, bortsett fra "en tur til IKEA i ny og ne", med mindre du er der for å kjøpe te-lys og batterier. Bagasjerommet er veldig lite.
   #16
 705     0
Ser du på feilstatistikk kommer b-klasse best ut. Hvis du ikke har bruk for firhjulstrekk ville jeg droppet det. Hvorfor betale mer for noe du ikke har bruk for, samtidig som forbruket øker? Dessuten er delene til subaru svært dyre.


Mest for pengene finner du nok blant franskmennene. Ikke uten grunn til at de blant europas mest solgte biler i den klassen. Blant annet lite rust og oppdrive.

Ellers ville jeg slått et slag for 1 eller 3 serie hvis du liker å kjøre bil og verdsetter kjøregleden bmw tilbyr.

Skrur du selv, ville jeg valgt vag eller bmw. Mye videoer på youtube og enkel deletilgang, både brukt og på ettermarkedet.

Hvis ikke, er toyota auris et sikkert valg.
   #18
 372     Hedmark      0
Vi er godt fornøyd med vår 307, man får ihvertfall ekstremt mye bil for pengene der. Går billig og er god å kjøre. Litt harde seter og ganske tungsskrudd i forhold til endel annet men.
De tidlige v50'ene med bensin var det endel tull med, ville heller kjøpt med diesel da evt.
V70 da? Med bensin og automat er de litt tørste, men om du ikke kjører mer enn 3k km i året blir det ikke så gærent totalt sett tror jeg.

Hva har du fra før?
  (trådstarter)
   #20
 8,022     Bærum     0
Har studert bruktbilstatistikken fra Svenska Bilprovningen. Et par av kandidatene på listen skiller seg ut i negativ forstand - B-klasse og 9-3 Sportcombi. Stryker dem fra listen. Kule biler, men på bilnr2 handler ting mest om at det skal fungere.

Subaru Legacy gjør det jevnt over svært godt på bruktbilstatistikken. Octavia, V50 og Golf også brukbart.

Som andre påpeker - fordelen med f.eks VW er at det finnes youtube videoer på ALT av reparasjoner Smile
   #21
 4,452     Vestlandet     0
Er ikke bare direkte forbruk man sparer med leaf, men den (el-bil) har vesentlig færre deler som kan ryke. Mangler vel girkasse, clutch, reimer og stort sett hele motorblokka med hva det innebærer.

Og så er de veldig behagelige å kjøre Smile
Signatur
   #22
 372     Hedmark      0
Tenkte på nr1 bilen din, greit at bilparken "utfyller" hverandre Smile
Vurdert 107/c1/UP/citigo? Vi kommer nok til å handle nr 2 bil i den størrelsen neste gang, og i tillegg ha en større bil som kan dra henger etc. Ble overrasket over plassen inni, selv med beskjedne yttermål, hehe.
Feks den her http://www.finn.no/81788032
Edit: Kommer ann på antall unger og alder på de da, er ikke sikkert det går to barneseter feks
   #23
 4,269     0
Er ikke bare direkte forbruk man sparer med leaf, men den (el-bil) har vesentlig færre deler som kan ryke. Mangler vel girkasse, clutch, reimer og stort sett hele motorblokka med hva det innebærer.

Og så er de veldig behagelige å kjøre Smile


Skulle ikke se bort fra at man sparer penger selv med en tre års horisont og kun 3000km i året heller. Særlig ikke med en bomring i nærheten, de har vel slikt i Bærum også Wink
   #24
 1,060     Jevnaker     0
Som andre påpeker - fordelen med f.eks VW er at det finnes youtube videoer på ALT av reparasjoner Smile

Kan ha en sammenheng med at ALT har en tendens til å ryke Tongue
Signatur
  (trådstarter)
   #25
 8,022     Bærum     0
Kan tenkes, men neppe noe mer enn på andre merker. Feilstatistikken sier at VW er bedre enn gjennomsnittet.

Jeg har kokt det ned til Octavia, V50 eller Legacy nå.

Skjelte såvidt på A4 - men automaten på disse med FWD er multitronic. Den er det vel best å styre unna....
  (trådstarter)
   #26
 8,022     Bærum     0
Tenkte på nr1 bilen din, greit at bilparken "utfyller" hverandre Smile
Vurdert 107/c1/UP/citigo? Vi kommer nok til å handle nr 2 bil i den størrelsen neste gang, og i tillegg ha en større bil som kan dra henger etc. Ble overrasket over plassen inni, selv med beskjedne yttermål, hehe.
Feks den her http://www.finn.no/81788032
Edit: Kommer ann på antall unger og alder på de da, er ikke sikkert det går to barneseter feks


Blir du påkjørt bakfra i en sånn tror jeg ikke unga dine kommer fra det med livet i behold. De sitter jo i praksis med hodet inntil vinduet bak.
   #27
 364     Rælingen     0
Har selv hatt vw touran i 8 år nå.....med dsg. Tror ikke det blir ny vag for å si det sånn. Svinghjul, webasto, sink slipp på lakk, turbo, abs sensor +++.....kun dyre ting. Bevares...god å kjøre og bra skrudd sammen, men feilfrie er de ikke. Av octavia, legacy og v50 ville jeg vurdert legacy eller v50. Broren min jobbet tidligere som mekaniker der de solgte Subaru. Han meldte om lite feil på de. Føler at volvo er godt kjøpt og vurderer det selv som neste bil. Men ser på finn at du må trolig gå opp i pris hvis du skal han en v50 med aut og kurant km stand.

Tips. Kjøp en med garanti 3/6 mnd og ta garantiutløpstest.
   #28
 372     Hedmark      0
Tenkte på nr1 bilen din, greit at bilparken "utfyller" hverandre Smile
Vurdert 107/c1/UP/citigo? Vi kommer nok til å handle nr 2 bil i den størrelsen neste gang, og i tillegg ha en større bil som kan dra henger etc. Ble overrasket over plassen inni, selv med beskjedne yttermål, hehe.
Feks den her http://www.finn.no/81788032
Edit: Kommer ann på antall unger og alder på de da, er ikke sikkert det går to barneseter feks


Blir du påkjørt bakfra i en sånn tror jeg ikke unga dine kommer fra det med livet i behold. De sitter jo i praksis med hodet inntil vinduet bak.

Tja, en golf feks holder nok ikke igjen så mye mer ved en evt påkjørsel bakfra.
Sånn sett er nok en v50 tryggere, selv om up har fått 5 stjerner i euro ncap
   #30
 705     0
Jeg bruker decra som kilde for feilstatistikk. Ellers leser jeg litt på bruktbilguiden til broom, men den er ikke objektiv og pålitelig, men gir en pekepinn.

Ellers ligger det flere b-klasser med relativt høy kmstand på finn etter at karrieren som taxi er over, noe som for meg betyr at bilene holder.


Slik jeg ser det, er det som utgjør om bilen er dyr for deg i ditt eierskap hverken forbruk eller eventuelle servicekostnader. Det er verditapet. Taper du 20 eller 30 000 i året pr 3000km, er differansen over 3kr pr km. For meg er 3kr/km omtrent det bilen koster i bruk, pga jeg har lengre kjørelengde på våre biler. Til sammenligning kan bilen din ha inntil 10000kr ekstra i service (lite trolig på så lite km) eller ha over dobbelt forbruk uten at det velter budsjettet.

Mitt råd er derfor en bil hvor en større del av verditapet er tatt. Feks ved at bilen er eldre, eller har høy kmstand for å redusere årlig verditap.

El-bil er heller ikke et dumt alternativ, og mulig det mest økonomiske hvis du har anledning til lading.

   #31
 364     Rælingen     0
Har selv hatt vw touran i 8 år nå.....med dsg. Tror ikke det blir ny vag for å si det sånn. Svinghjul, webasto, sink slipp på lakk, turbo, abs sensor +++.....kun dyre ting.


Hvor mange km/år røk svinghjul og turbo på?

Svinghjul røk på 105000/4 år, ergo var det ikke garantisak i utgangspunktet. Fikk kranglet meg til det likevel. Pris på bytte var vel ca 21000 den gang (2010). Turboen begynte å få tretthetstegn i fjor pga treghet i et stag som ikke kan byttes separat, må bytte hele turboen som gjøres snart. Hadde vel passert ca 190000 når dette inntraff. Du kan nok halvere disse prisene hvis du styrer unna Møller, men likevel.


  (trådstarter)
   #32
 8,022     Bærum     0
Ar turbo må byttes på snaue 200k km er vel ikke noe å si på
Svinghjul på 105k derimot er jo alt for dårlig, men det kom vel frem at vw hadde produksjonsfeil på svinghjulene sine en periode.

Abs-sensorer har jeg byttet i by ogne på alle biler jeg har hatt. Ganske normalt.

Ang webasto er vel ikke problemet vw, men Webasto. Har inntrykk av at brennkammer ryker på disse, uavhengig av hvilken bil de sitter montert i.
   #33
 364     Rælingen     0
Fikk montert forsterket svinghjul på min, kom fra 2007 modeller ble jeg fortalt. Turbobytte ved 200k er greit det, ville bare informere.

Problemet er nok både webasto og vw. Vw ville ha en helintegrert løsning har jeg fått vite av en mekaniker, dette var ikke optimal løsning.
  (trådstarter)
   #34
 8,022     Bærum     0
Takk for info. Jeg har fordypet meg litt i Webastoproblematikken da jeg hadde noen greier med den på Audi, og det er som du sier slik at vag har en policy på at de kun bytter hele greia. Men - det er mulig å bytte bare brennkammer eller glødeplugg hvis man gjør det selv. Og delekosten på dette er ikke rare greiene.
   #35
 364     Rælingen     0
Er brennkammer som er gåen på min. Fikk delen billig på finn for 2000. Delerpris på møller er 3700.

Anyway.....er de som har kjørt langt med vw uten disse problemene også. Likevel holder jeg en knapp på Volvo Smile
   #36
 1,144     Trøndelag     0
Diesel og 3000 km pr år hører etter min mening ikke sammen. Jeg ville gått for en liten og nyest mulig bil med bensinmotor.
  (trådstarter)
   #38
 8,022     Bærum     0
Vil helst ha bensin. Men den gangen i 2005-2007 var det noen smarting som mente at diesel var miljøvennlig og reduserte avgifter og annet slik at 80% av bilene fra perioden er diesel.
   #39
 10,486     Akershus     1
5 seter. Brukes til.... Familiegreier, det vanlige, kjøring av unger på aktiviteter, henting i barnehage,  handling, en tur til IKEA i ny og ne osv.

Jeg har selv denne listen:
Saab 9-3 Sportcombi 2005-2007
Skoda Octavia stv 2005-2007
Mercedes B-klasse 2005-2006
VW Golf 2005-2006
Nissan X-trail aut.,  2005+
Subaru Legacy 2005+



Kondolerer.



Det må da finnes noe mer spennende å velge i?

Hva med denne?
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81554120&fks=81554120

Nja, den var kanskje litt kjeksete enkelte steder.

Denne var kanskje litt dyr igjen, men skammelig tøff, og med en sånn kan du bare selge alt annet. Tøffeste pappa'n på foppaltrening uten tvil.

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80876679&fks=80876679


Her er budsjettutgaven for de som ikke har råd til den ordentlige:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81832310


Var nå jaggu litt tøff den siste der også.


Med 3000 km årlig, så blir feilstatistikker og slitedeler og sånt helt uinteressant. Kjøp heller noe du har lyst på, enn et sånt gjesp på hjul. 
Signatur
   #40
 3,210     Vestlandet     0
De er nå gått ganske langt da Frodes. Kan selvsagt være mye bil igjen, men noe pluss er det neppe.
   #41
 10,486     Akershus     0
Han snakker om å kjøre 3000 km årlig ... ? Vi snakker én time i uka hvis han kjører med snitt på 60 km/t. Hvor mye kan han kjøre i stykker, da?


Bruksbilen min går forøvrig 20k årlig, og har bikka 600k.
Signatur
   #43
 705     0
Alle biler har sine svakheter. Om Auris har en dårlig girkasse, så har bmw problemer med ditt, og audi problemer med datt. Problemfrie biler finnes ikke.

Det som er helt sikkert, er at trådstarter er garantert å tape mye penger i verditap på en relativt ny bil (feks vw up!) men har relativt lite verditap på en eldre bil, hvor risikoen for feil er større. Hvor stor risikoen for feil er, med 3000km i året nok ikke så mye å snakke om.
Uheldig kan man alltid være, og uenig er man tydeligvis alltid på dette forumet.


Spørs hva bruksområdet til trådstarter er, og uansett om både gelenderwagen og patrol er skikkelig kule biler, er de ikke spesielt vennlig i parkeringshus.

Mitt tips er en taxikjørt B-klasse, a3 eller 1serie med m-pakke. Men smaken er som baken. Jeg ville hvertfall ikke hatt diesel, da det har null fordeler og kun ulemper med så kort kjørelengde. Jeg vil tro disse 3000km ikke er langkjøring heller, og som de fleste bør ha fått med seg, kokser diesel når motortemp er lav. I tillegg blir varmeapparatet kjappere varmt i en bensiner, samt mindre deler, og færre muligheter for feil..

  (trådstarter)
   #44
 8,022     Bærum     0
Her er budsjettutgaven for de som ikke har råd til den ordentlige:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81832310


Var nå jaggu litt tøff den siste der også.

Du kunne vel tatt bryet å finne en med automat vel, siden det er er primærkravet?
Grin Grin
   #45
 10,486     Akershus     1
Tror ikke man fikk dem med automat før de byttet til 3-liters steinknuser i 2000. Den automaten er jeg skeptisk til. De reduserer hengervekt til stusselige 2,5 tonn med automat. 3,5 med manuell.

3000 km i året, da greier du vel å gire litt?
Signatur
   #47
 10,486     Akershus     0
Ser den. Jeg kjører helst også automat, men litt manuell innimellom går greit.


Var det eneste ankepunkt? Ikke dårlig, i grunn.

Signatur
   #49
 10,486     Akershus     0
Jepp, løp og kjøp Smile
Signatur
   #50
 6,009     Finnmark     0
Hos oss skal kona ta lappen, kun automat til å begynne med.......Så bilene våre skal alltid ha automatgir 😀......
Signatur
   #51
 1,144     Trøndelag     1
Alle biler har sine svakheter. Om Auris har en dårlig girkasse, så har bmw problemer med ditt, og audi problemer med datt. Problemfrie biler finnes ikke.

Det som er helt sikkert, er at trådstarter er garantert å tape mye penger i verditap på en relativt ny bil (feks vw up!)


Det må vel likevel være lov å styre unna de sikre katastrofene? Hadde en sånn Auris i familien og gearkassen havarerte 2 ganger på 30000 km. Dette var helt som forventet i følge forhandleren...

Til det siste vil jeg si at det er umulig å tape MYE penger i verditap på bil til 75000. Om du taper alt er det fortsatt småpenger i bilsammenheng.
   #52
 615     Øvre Eiker     2
Jeg kjørte Geländewagen i militæret og det er vel omtrent så langt unna kjøreglede det er mulig å komme. Joda, jeg vet at sivile utgaver har sprekere motor, men det var så mye annet også som gjorde den grusom å kjøre. Ikke kan jeg se at den samsvarer spesielt godt med kravene Cozmo stilte heller.

Kjedelig er bra i mine øyne. En bil skal bringe deg og det du har med fra A til B med minst mulig plunder og heft og til en rimeligst mulig pris.
   #53
 10,486     Akershus     0
Egentlig litt dumt med de militære GW. Mange som tror de har noe som helst med de sivile å gjøre. Det er knapt samme bil. Kan ikke sammenliknes.
Signatur
   #54
 705     1
Selvfølgelig er det lov å styre unna de sikre katastrofene. Jeg kjenner ikke Auris eller de andre modellene jeg har foreslått i detalj, men de er foreslått basert på egne oppfatninger. Blant annet har vi hatt flere yaris, avensis og prius i nær/fjærn familie og alle har vært gode biler med lite feil. Den generelle oppfatningen er også at toyota har gjennomgående høy driftsikkerhet. At det var et unntak på auris med automat var ikke jeg klar over.

Jeg anbefalte også å ta en titt på decra og andre feilstatistikker for å unngå katastrofebilene.

Det er selvfølgelig begrenset hvor mye en bil til 75 000kr kan tape seg, men det finnes muligheter for å redusere tapene i størst mulig grad, ved bruk av statistikk. Å styre unna katastrofebiler er en måte, og velge biler hvor verditapet har flatet ut i størst mulig grad er en annen. Enten pga alder, kilometerstand, eller hvor ettertraktet bilen er på bruktmarkedet. (feks bmw e30 stiger i pris)

Målsetningen for bruktbilkjøpet her må vel være å velge den bilen hvor man får best mulig kost/nytte?
  (trådstarter)
   #55
 8,022     Bærum     0
Hvis en først begynner å grave seg ned i bruktbilstatistikk blir man gal i hodet. Decra-statistikken er en "break-down" statistikk - hvilke biler trenger oftest hjelp i form av veihjelp langs landeveien.
Svenska bilprovningens tall sier noe om hvor mye feil det er på biler som kommer inn til EU-kontroll.

Eksempelvis gjør Mercedes B-klasse det bra i Decra-statistikken, men veldig dårlig i bilprovningens statistikk. Altså bryter den sjelden ned eller har behov for akutt veihjelp, men den er befengt med mye andre feil på EU-kontroller.

Slitedeler som eksos, hjullager, reimer, turbo, plugger, foringer, vannpumpe, sensorer osv forventer jeg at er ting som dukker opp på en eldre bil. Det jeg helst vil slippe å ha befatning med er feil på automatkasse, feil på det elektriske, og problemer med motorblokk i form av oljelekkasjer og den slags.

Auris høres dermed ut som en bil jeg skal styre unna. Jeg vil ha en bil med skikkelig solid automatkasse. Den trenger ikke være raffinert som DSG, bare den virker.

Jeg har hatt inntrykk av at de konvensjonelle slure-automatene i Volvo, Saab og Subaru er solide saker. BMW og Mercedes har også sikkert gode kasser?

   #56
 705     0
Bilprovningens statistikk skal jeg ta en titt på heretter👍

Den er nok ganske relevant i forhold til norsk klima og bruksmønster.
   #57
 1,355     0
Auris høres dermed ut som en bil jeg skal styre unna. Jeg vil ha en bil med skikkelig solid automatkasse. Den trenger ikke være raffinert som DSG, bare den virker.

Auris finnes også som hybrid, den har samme drivverk som Prius og det er mer eller mindre "bombesikkert". Enkelt planetgir uten mange feilkilder.

Auris hybrid er dog for ny til å passe budsjettet, men hva med en Prius? Finner mange av de i den prisklassen. Det går også en drøss av de som drosjer (antageligvis den vanligste taxibilen i Oslo & Akershus nå), noe som bør borge for kvalitet.

F.eks denne:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79241351

Som bonus får du markedets laveste bensinforbruk i følge spritmonitor.de. Med mye småkjøring er vel bensin uansett å foretrekke fremfor diesel.

Hybrider vil antageligvis også holde verdien bedre om du ikke skal beholde den til den går på skroten.
   #58
 10,486     Akershus     0
Hva med denne, da?

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81806527


Bensin, automat og 4wd.

Ligger litt over budsjett, men kan sikkert prutes litt. God plass.

Jeg har kjørt noen hundre mil med sånn, og forbruket var egentlig ganske pent. Antakelig lavere enn om alle som var med skulle blitt fraktet i mindre bil(er).

ÅRLIG merkostnad til bensin rundt 3000,- med kjøremønster som er angitt. 

Smil pr. mil er også viktig :-) 
Signatur
  (trådstarter)
   #59
 8,022     Bærum     0
Takk for innspill gutter, det er notert....at frodes og jkirkebo er i hver sin ende av skalaen.. Laughing

Vet ikke om jeg tør hybrid. Hvis noe skjer i mekanikken som velger mellom motor og el er man fullstendig prisgitt Toyota (?)...

Excursion...Hva kan man si - blir i alle fall lagt merke til med den slea. Å parkere den i parkeringshus utgår - jeg mener - 5.7m lang? LaughingLaughing
   #60
 10,486     Akershus     0
Jeg fartet rundt med en sånn i USA noen uker. Han som eide dråget var en gubbe på drøyt 70. Han lukeparkerte den der på steder hvor vanlige folk har trøbbel med å klemme inn en liten helt vanlig bil, så alt går om en har litt peiling.

Kan du ikke bare ta audien om du absolutt må klemme deg inn i et parkeringshus?

Vi var forøvrig 7 voksne på tur med godt med bagasje. 3 seterader, og det var faktisk god plass til voksne i alle. Kjøling i setene, varmeapparat til hver seterad osv. Jeg mener jeg kjørte den på rundt 20 mpg. Skulle vel bli rundt 1,2 på mila. Merforbruket opp fra en liten kjedlis eller drito eller noe sånt utgjør jo knapt noe som helst med så lite kjøring som det er snakk om.

Relativt enkel mekanikk, som ikke er allverden vanskelig å forholde seg til. Med nye bompengesatser som skal komme, passerer vel denne billigere enn dieselbilene i rushen også Smile

Litt ordentlig mannebil detta, i motsetning til de andre bilene. De bør helst bare kjøres etter mørkets frembrudd, så ingen ser deg Smile
Signatur
   #61
 229     Hedemark     0
Nå var det vel en Expedition og ikke en Excursion det ble linket til. Denne er da en halvmeter kortere en storebror, bare drøyt 5,2m lang...
   #62
 10,486     Akershus     0
Lillebroren Smile
Signatur
   #63
 34     Bergen     0
Selv om du skrev "ikke fransk", så må jeg banne litt her: Hva med en Citroën med EMG? Selv om det er jukseautomat, så gjør den nytten hvis det er "latskap" eller førerkort som er årsaken. Vi har nettopp kjøpt en C4 Grand Picasso som familieflytter ("liten 7-seter"), og selv om de to bakerste setene knapt nok kan brukes når man vokser ut av barnesetet, så gir det i det minste bra med bagasjeplass. Tre gode seter på rad nr. 2. Behagelig doning og knakende god oversikt fra cockpit, men mangler nok litt på frodes-faktoren og testosteron-faktoren
   #64
 6,009     Finnmark     1
Min søster hadde Citroën Picasso med alt utstyr (som ikke virket), de bytta inn bilen til en strippa bil for å unngå kostnader......Den fungerer ok, men krever også hyppige verksted besøk. De bor ikke i Norge så det er ikke helt sinnsykt dyrt på verksted......
På ferie i Norge disponerer de gamle Outbacken vår, og har sentrallås og elektriske vinduer som faktisk virker 😀😀
Signatur
   #65
 1,355     0
Takk for innspill gutter, det er notert....at frodes og jkirkebo er i hver sin ende av skalaen.. Laughing

Vet ikke om jeg tør hybrid. Hvis noe skjer i mekanikken som velger mellom motor og el er man fullstendig prisgitt Toyota (?)...

På en annen side er det ufattelig lite problemer med hybridsystemet og batterisystemet på disse bilene, og med så liten kjørelenge i tillegg er vel risikoen for problemer der svært, svært liten.

Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.

Automatkasse og motor i store amerikanere derimot er vel ikke kjent for å være særlig bombesikre konstruksjoner. Min svoger har hatt både Chevy van med 6,2l diesel og Excursion med V10 bensin, stadig er det ett eller annet. For ikke å snakke om kostnaden for å kjøre gjennom bommer, tror han betaler nesten hundrelappen bare for å kjøre over Svinesundsbrua Wink
   #66
 10,486     Akershus     0
Skal sies at dråget jeg linket til verken er Chevy, 6.2 diesel, v10, excursion eller lastebil.
Signatur
   #67
 1,060     Jevnaker     0
Men
Skal sies at dråget jeg linket til verken er Chevy, 6.2 diesel, v10, excursion eller lastebil.


Men Expedition ruster friskt det også... Er knapt grunnet under oget fåtall er understellsbehandlet("er jo så tykt stål i dissa, så detta ruster ikke"). Amerikanske biler er laget for å holde 15år i tørt klima og det er det... Hvis du legger til salt og fuktighet så blir levetiden plutselig halvert hvis man ikke vasker hver dag med underspyling...
Signatur
   #68
 4,269     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?
  (trådstarter)
   #69
 8,022     Bærum     0
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...
  (trådstarter)
   #70
 8,022     Bærum     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?

Iboende skepsis. Hvor lenge varer batteripakken? Hva koster en ny?

Kollega som bor i Drammen kan ikke kjøre til jobb i Oslo om vinteren i 10 blå - ikke nok rekkevidde på batteriet.
Riktignok kjører vi mest rundt lokalt, men er jammen meg greit å kunne ta en lengre tur når behovet oppstår i ny og ne.
   #71
 1,355     1
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...


Nei, de aller fleste 1.gen Prius fra 90-tallet rusler fint rundt med original batteripakke. Denne vil nok normalt holde bilens levetid.
   #72
 1,355     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?

Iboende skepsis. Hvor lenge varer batteripakken? Hva koster en ny?

Kollega som bor i Drammen kan ikke kjøre til jobb i Oslo om vinteren i 10 blå - ikke nok rekkevidde på batteriet.
Riktignok kjører vi mest rundt lokalt, men er jammen meg greit å kunne ta en lengre tur når behovet oppstår i ny og ne.


Da er det i så fall snakk om tur/retur uten lading på jobb. Drammen sentrum-Oslo S er bare 43km. Det minste jeg har klart å komme ned i i rekkevidde er Fredrikstad-Vestby som er 60km, da var det -16 grader og jeg holdt ~120km/t på motorveien midt på natta. Varmen på fullt. Vår Leaf er straks 5 år gammel.

Men det er en drøss med hurtigladere på Østlandet nå, så om jeg må kjøre Leaf til Oslo midtvinters tar jeg en 10 minutters stopp på Vestby for å hurtiglade. Koster ikke mange kronene, og rekker akkurat å pisse mens den lader Wink

Sommerstid går det helt fint å kjøre de 10 milene i god hastighet uten lading.
  (trådstarter)
   #73
 8,022     Bærum     0
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...


Nei, de aller fleste 1.gen Prius fra 90-tallet rusler fint rundt med original batteripakke. Denne vil nok normalt holde bilens levetid.

Leser flere steder om Prius på 10 år pluss som må ha nytt batteri. Toyota Sverige tar 25000 sek for batteribytte.
I USA ligger prisen på 3-4000 USD.

Kjenner jeg er skeptisk.
   #74
 1,355     0
Det er ikke noe særlig til mekanikk heller, bare et planetgir med input fra bensinmotor og elmotor. Bilhastigheten endres ved å variere hastigheten på elmotoren i forhold til bensinmotoren. Ingen clutcher, tannhjul som flyttes på, reimer osv. Kun faste tannhjul. Bortimot bombesikkert. Og motoren går stort sett på optimal belastning/turtall og slites lite i forhold til en motor i en ikke-hybrid som hele tiden må variere mye mer i effekt og turtall. Det er en grunn til at disse er populære taxi-biler.



Hva med batteripakken? Den må vel begynne å byttes på en 10 år gammel prius? Og det kan vel ikke koste rent lite...


Nei, de aller fleste 1.gen Prius fra 90-tallet rusler fint rundt med original batteripakke. Denne vil nok normalt holde bilens levetid.

Leser flere steder om Prius på 10 år pluss som må ha nytt batteri. Toyota Sverige tar 25000 sek for batteribytte.
I USA ligger prisen på 3-4000 USD.

Kjenner jeg er skeptisk.


Selvsagt er det noen som må ha nytt batteri, men mitt inntrykk er at det gjelder ganske få. Hvor mange 10 år gamle biler med automatgir må ha ny girkasse? Kjenner jeg er mer skeptisk til gamle biler med automatkasse...

Jeg vil også tro det dukker opp endel vrakede Priuser (kollisjonsskadede) hos bilopphuggerne, der man kan få tak i et rimelig batteri. Det er f.eks ikke noe problem å få tak i 2-3 år gamle Leaf-batterier til ca. 20.000,- og det er et ganske mye større og dyrere batteri.

Forøvrig ligger det ute 2013 modeller til under godt under 100kkr om man tar en taxikjørt en som har gått 300.000km Wink
  (trådstarter)
   #75
 8,022     Bærum     0
Ser poenget. Sikkert ikke dumt med Prius - ikke fordi det er hybrid, men fordi jeg ser at den generelt har meget god statistisk driftssikkerhet.
Men - den er jo ikke spesielt miljøvennlig? Ser at man i tester måler den til 0.54 liter på blandet kjøring. Det er jo akkurat som hvilken som helst annen liten bensinbil, og mellomklasse dieselbiler med små dieselmotorer går også ned mot dette.

Så hva er egentlig vitsen med hybrid-greiene i Prius? De kunne sikkert fått den like miljøvennlig ved å kaste ut alle de tunge tingene som trengs for hybrid-opplegget, og kun hatt en gjerrig liten bensinmotor inni der (?)...

   #76
 6,009     Finnmark     1
Så hva er egentlig vitsen med hybrid-greiene i Prius? De kunne sikkert fått den like miljøvennlig ved å kaste ut alle de tunge tingene som trengs for hybrid-opplegget, og kun hatt en gjerrig liten bensinmotor inni der (?)...

Miljøalibi, alle stjerner i USA har en Prius for å vise at de bryr seg om miljøet. Og Toyota selger enormt mange Prius over hele verden.... Den hadde blitt en vanlig bil uten hybriddelene og konkurrert med alle andre, nå er den "spesiell". Fantastisk godt markedsførngstriks fra Toyota 😀😀
Signatur
   #78
 10,486     Akershus     0
Finnes mye som ikke er kjedelig ut.
Signatur
  (trådstarter)
   #79
 8,022     Bærum     0
Jepp. Jeg føler jeg er like langt som da jeg begynte. Men det skyldes vel at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal gå for noe dødskjedelig og fornuftig, eller noe kult og ufornuftig Angel
   #80
 4,269     0
Stusser fortsatt over at ikke elbil er aktuelt som bil nummer to i Bærum. Må jo være bedre med en 2012 Leaf enn en 2005 skoda?

Iboende skepsis. Hvor lenge varer batteripakken? Hva koster en ny?

Lenge og who cares? Du snakker om å kjøre totalt 3000km i året, mesteparten lokalt. Batteriet dør ikke umiddelbart, men det svekkes gradvis. Dermed er det svært usannsynlig at du trenger å bytte batteriet.
http://insideevs.com/nissan-leaf-taxi-hits-100000-miles-still-battery-bars/ - erfaring viser at innenfor 160kkm er man i alle fall ganske trygg. På en 2005 skoda derimot er det som diskutert veldig mye som kan gå i stykker, mye som koster like mye som et brukt batteri Wink
   #81
 6,009     Finnmark     0
Når batterigutta sier at ikke mye kan gå galt med elbil på 3000km, så gjelder vel det samme for bensinbil..... Ikke sant?
På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv,  på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!!
😊

Alle elbiler i vår kommune er hentet av bergingsbil en eller flere ganger..... Oftest om vinteren, fri for strøm 
Ingen med vanlige biler går fri for drivstoff utenfor tettsteder!!! 
Signatur
   #83
 4,452     Vestlandet     1
Klart man har noen begrensninger med elbil, men vanlige folk klarer å planlegge såpass i hverdagen. I alle fall når man har en fossilbil i tillegg.

Vi har én bil i husstanden, en Leaf. Vi har tre unger i "aktivitetsalder" i hus... Jeg vegrer meg veldig for å eventuelt gå tilbake til fossilt.
Signatur
   #84
 4,269     1
På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv,  på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!!
😊

Bastante konklusjoner uten vesentlig forankring i virkeligheten Wink Man kan gjøre masse selv på elektriske biler også, mange som vedlikeholder sine gamle Think og Reva helt uten hjelp fra verksted.

Bremser, understell etc er stort sett som en vanlig bil - hvis man er ivrig på å skru kan man fikse slikt selv. Fordelen er at motor/drivverk er vesentlig mer driftssikkert - færre deler som slites i stykker og må skiftes.

I tillegg får man, pga lavere driftskostnader og gunstige skatteregler, råd til en fem år nyere bil. Noe som igjen fører til mindre behov for service og reparasjoner.
   #85
 6,009     Finnmark     0
På en bensinbil har man mulighet å gjøre litt selv,  på elbil er man prisgitt verksted nesten uansett feil!!
😊

Bastante konklusjoner uten vesentlig forankring i virkeligheten Wink

Oftest feil med batteri mm. Her er ikke mye man kan gjøre selv... Og mye rart som skjer med El og hybridbiler i kulda....
Mange Auris hybrider sliter i vinterkulda,  vanskelig å starte pga for lav batterispenning.... Krever opptining og lading,  vanskelig med hjelpestart!

Står sikkert bil i vognkortet på elbiler man får til 75000 kr,  men ikke helt mine krav til sikker personbil med plass til 5 og bagasje.......

Elbil er selvsagt en vurdering om man må gjennom bomstasjoner ofte,  men håper personlig at slike intensiver faller bort...... Så elbileiere kan begynne å bruke kollektivtransport igjen😀😀
Signatur
   #86
 395     0
Vanskelig å starte Hybrid i kulda? Da må isåfall brukeren være totalt uvitende om hvordan et batteri fungerer.

Det forutsetter at man kjører bilen på kun strøm så langt det går og så stopper bilen umiddelbart før den lader igjen. Da vil det være ca 40% strøm igjen på batteriet. Så hvis du deretter lar den stå noen uker i kulda før man prøver å starte den igjen så får man muligens problemer. Men da kan du skylde deg selv.

Hybridbilene til Toyota er ikke så mye å rope hurra for, helt gjennomsnittlige litt kjedelige biler, men startproblemer har jeg aldri hørt om før.

Hybrid-systemet er også banalt enkelt oppbygd, det er ikke så mye som får skjedd med det. Det er en grunn til at du får 11 års garanti på det om du tar servicen hos Toyota. Da får du også gratis veihjelp og leiebil om drittbilen ikke starter. Så om slike problemer er utbredt så blir det ganske dyrt for Toyota...
   #87
 1,355     0
Ser poenget. Sikkert ikke dumt med Prius - ikke fordi det er hybrid, men fordi jeg ser at den generelt har meget god statistisk driftssikkerhet.
Men - den er jo ikke spesielt miljøvennlig? Ser at man i tester måler den til 0.54 liter på blandet kjøring. Det er jo akkurat som hvilken som helst annen liten bensinbil, og mellomklasse dieselbiler med små dieselmotorer går også ned mot dette.

Så hva er egentlig vitsen med hybrid-greiene i Prius? De kunne sikkert fått den like miljøvennlig ved å kaste ut alle de tunge tingene som trengs for hybrid-opplegget, og kun hatt en gjerrig liten bensinmotor inni der (?)...


Bensinbiler er mye snillere med utslippene enn diesel. Mindre CO2 per liter drivstoff, mindre partikler (spesielt ved kaldstart) osv. Ja, du kan få andre bensinbiler som bruker ca. like lite i årssnitt, men da er det knøttsmå biler sammenlignet med Priusen.

På spritmonitor.de ligger den på 0,52l/mil i årssnitt, meg bekjent er det ingen andre bensinbiler som ligger så lavt unntatt ladbare hybrider.
   #88
 567     bare ett av gangen, helst     0
eller noe kult og ufornuftig Angel


Denne: http://www.abcnyheter.no/motor/2012/05/12/151368/pa-tre-hjul-i-svingene

Uforfalsket dønn ærlig ufornuft, som gir eieren rett til å rope "feigingen i skapet, muahahaha!" og vise finger'n og rumpa (kjøretøyets, selvsagt) til feite førtiåringer som unnskylder Porsche-kjøpet med at SUVen er "så praktisk".