#31
 5 014     Sørnorge     0
I går stoppet oljetilførselen til kjedet. Da tømte batteriet seg veldig fort. Jeg stusset litt på at sagingen begynte å gå saktere veldig plutselig. Visste at det var på tide å slipe kjedet, men hadde bare tre kutt igjen så jeg tenkte å gjøre ferdig og ta slipingen innendørs. Men jeg kom ikke mange cm inn før batteriet plutselig var tomt. Først da oppdaget jeg at kjedet var tørt.

Å få oljen tilbake var ikke verre enn å ta av sverdet og koste bort spon. Kjørte så sagen litt uten sverd for å se at oljen kom, og deretter med sverd og kjede i ubelastet til det ble vått.

Mitt uoriginale 4Ah batteri gir ikke noe mindre kraft enn original 5Ah. Men som nevnt tidligere så varer uoriginal 4Ah vesentlig kortere enn original 5Ah. Uoriginal 4Ah føles vel som ca 3,5Ah. Til en pris tilsvarende original 1,5Ah var det definitivt verd prisen.

   #32
 767     0
Har også fått testet litt med uoriginalt 5ah og synes det fungerte helt fint. vanskelig å sammenligne ved vanlig bruk, men kan ikke si det er noe merkbar forskjell mellom originale. hvordan det holder i lengden gjenstår jo å se da.
   #33
 5 014     Sørnorge     1
To nye erfaringer i det siste:
Uoriginalt batteri taper seg mye raskere enn originalt i kuldegrader. 4Ah original varte ikke veldig mye lenger enn 2Ah original i 6 kuldegrader. Original 5Ah merket jeg vesentlig svekkelse av ved -6.

En annen oppdagelse kom ved at jeg gikk tom for sagkjedeolje, så jeg tok en titt på hva jeg hadde stående. Da kom jeg til at litt 5w40 mineral motorolje kanskje kunne være en brukbar reserveløsning. Det viste seg imidlertid at med denne motoroljen gikk kjedet mye lettere enn med sagkjedeolje. Denne oljen legger seg i større grad som en glatt film på kjedet, samtidig som kjedet holder seg renere (mindre flis som blir hengende på kjedet). Etter denne oppdagelsen er jeg fristet til å fortsette med mineral motorolje. Hvorfor brukes ikke motorolje på sagkjede?
   #34
 767     0
Har en kompis som har testet originale vs uoriginale batterier. brukte bare ett batteridrevet arbeidslys og så hvor lenge de lyste. tanken var att de hadde konstant strømtrekk. ikke helt vitenskapelig, men så ca.. Smile skal høre om jeg kan få resultatene.

Sagkjedeolje er det nok andre som kan svare bedre på, men helse og miljø kan jo være noe å tenke på. blir gjerne ikke de store miljøskadene, men du puster jo inn oljetåka uansett. men så lenge det smører og ikke blir for varmt, går det nok greit. ser noen bruker rapsolje bla. tror det er mer pga pris da men.. Smile
   #36
 5 014     Sørnorge     0
Noen som vet om det finnes en stubbefres man kan sette på ryobi'n?

Tenker noe alla denne



Min tenkte bruk er å frese noen spor for å lage drenering av plen ut mot skogen hvor det er så mye røtter at spaden funker dårlig.
   #37
 314     0
Når det gjelder olje på motorsagen kan man nesten bruke hva som helst. Jeg antar at grunnen til at man ikke bruker motorolje er fordi den er relativt dyr. Skjønt det er kjedeolje etterhvert blitt også, derfor har jeg (og mange med meg) de senere årene brukt rapsolje rett fra Rema 1000. Ulempen er at lukten av gatekjøkken melder seg relativt raskt, men sånn til hobbybruk holder jeg greit ut det. Jeg kjenner til et par profesjonelle tømmerhoggere (av den eldre garde) som ofte bruker spillolje, alternativt det de ellers har for hånden. I teorien kan det hende man må slipe litt oftere, men de minuttene er fort tjent inn.

   #38
 5 014     Sørnorge     0
Kunne man filtrert gammel motorolje i f.eks et kaffefilter og brukt det på sagkjedet? Det ville jo vært en kurant gjenbruksmetode for olje man ellers vil kaste
HSt
   #39
 21 844     Sørum     0
Er vel for tynt flytende og bedre å bruke riktig produkt
   #40
 767     0
brukt motorolje har dårlige smøreegenskaper. det som er å filtrere ligger normalt i oljefilteret.
bønder osv skiter gjerne flere 100ltr gear/hydraulikkolje fra stortraktoren, og den er nok bedre egnet.