62,779
136
0
50.000,- for tre dagers arbeid??!
4
0
50.000,- for tre dagers arbeid??! Dette var min reaksjon når jeg nå har fått faktura fra Elektrikeren etter 3 dagers arbeid.
- NB. Fakturaene er lagt ved som vedlegg(uten firmanavn osv da jeg ikke har tenkt å henge de ute her), håper jeg kan få hjelp av dere til å se om vi rett og slett er blitt lurt her?
- Det som er ekstra kostelig er at elektrikeren som har vært hos oss er en venn av venn osv så vi har fått 20% rabatt på ene fakturaen og 15% på den andre. Jeg lar meg ikke lure av at det blir satt en prosentsats i rabatt, det er uansett sluttsummen som teller.
Det er også verdt å nevne at det er fakturert for 30,5 t, selv om han bare var her 3 arbeidsdager.
Jeg har vært i kontakt med firmaet, og de opprettholder sitt fakturakrav, men etter å ha snakket med flere håndverkere som syns dette høres ut som galskap, så håper jeg på innspill fra dere for hva jeg gjør videre.
Etter at del 1 av jobben var gjort og første faktura kom som jeg fikk bakoversveis av så sammenlignet jeg priser med Megaflis osv, og ser jo at det er lagt inn ekstrem avanse. Jeg påpekte dette til da del 2 av jobben skulle utføres og elektrikeren sa at han ikke hadde noe imot at vi da selv kjøpte inn kontakter osv selv til han kom, men dette har han nok hentet inn igjen ved å overprise til de grader.
De har også lagt inn 3t overtid, lengste han var her var til 1630, og begynte stort sett 7-8 tida.
Har vi blitt lurt eller er det vi som er helt urimelige ?
- NB. Fakturaene er lagt ved som vedlegg(uten firmanavn osv da jeg ikke har tenkt å henge de ute her), håper jeg kan få hjelp av dere til å se om vi rett og slett er blitt lurt her?
- Det som er ekstra kostelig er at elektrikeren som har vært hos oss er en venn av venn osv så vi har fått 20% rabatt på ene fakturaen og 15% på den andre. Jeg lar meg ikke lure av at det blir satt en prosentsats i rabatt, det er uansett sluttsummen som teller.
Det er også verdt å nevne at det er fakturert for 30,5 t, selv om han bare var her 3 arbeidsdager.
Jeg har vært i kontakt med firmaet, og de opprettholder sitt fakturakrav, men etter å ha snakket med flere håndverkere som syns dette høres ut som galskap, så håper jeg på innspill fra dere for hva jeg gjør videre.
Etter at del 1 av jobben var gjort og første faktura kom som jeg fikk bakoversveis av så sammenlignet jeg priser med Megaflis osv, og ser jo at det er lagt inn ekstrem avanse. Jeg påpekte dette til da del 2 av jobben skulle utføres og elektrikeren sa at han ikke hadde noe imot at vi da selv kjøpte inn kontakter osv selv til han kom, men dette har han nok hentet inn igjen ved å overprise til de grader.
De har også lagt inn 3t overtid, lengste han var her var til 1630, og begynte stort sett 7-8 tida.
Har vi blitt lurt eller er det vi som er helt urimelige ?
Er det fakturert 30.5 timer? På de fakturaene du har vist her, er det fakturert 27.5 timer:
Faktura 1: 14.5 timer a 590 kr
Faktura 2: 13.0 timer a 525 kr, hvorav 3 timer er blitt lagt på ytterligere 258 kr i overtidstillegg
Elektrikere har høye priser på materiell. Det virker for eksempel ikke rimelig for meg at en komfyrvakt, som er en temperatursensor og en bryter, skal koste nesten dobbelt så mye som en keramisk koketopp fra IKEA.
Litt av skylden har nok vi forbrukere, ved at vi ikke er flinke nok til å sjekke opp eller avtale priser før vi inngår avtaler med fagfolk. Hvis vi ikke avtaler pris på forhånd, må vi godta gjengs pris. Elektrikere kan da vise til at andre elektrikere også tar høye priser, og da er det gjengs pris. Som man kan forvente, legger ikke elektrikerne ikke opp til at det skal være lett å sjekke prisene deres på materiell på forhånd...
En løsning er å selv kjøpe inn materiell hos Juleclastema, til en brøkdel av prisen. Det er trist at det skal være slik; fornuften tilsier at fagfolk burde være de beste til å velge utstyr, spesielt når de skal bruke det selv...
Sånn blir det når en yrkesgruppe har monopol...
Ellers så legger jeg jo merke til at feks en sikring etter rabatt koster 1250 kr, som er 4-dobbel pris ca.
Dette innlegget ikke for å "fyre opp" under noe, men det er jo dessverre bare sånn det er. Om du klager på beløpet får du det kanskje ned 5-10%, muligens mer om du har gode argumenter/kan vise til ekstremt klare tilfeller av overprising.
Ser også ut som at ene regning var bare et oppmøte? (er bare fakturert kilometer for en tur ettersom jeg ser)uten at det er fakturert overtid denne gangen hvor han jobbet i 13 timer (som hadde endt med 5 timer overtid hos de fleste.)
mens den andre regningen var to oppmøter og da ekstra tid på å kjøre.
Denne tiden hvor han kjører regner jeg nå med at du blir fakturert (du tar jo ikke med deg huset ditt til han)
Timeprisen og tiden virker for meg som helt grei, men som sagt så er endel av materiellet hvor man er litt hissige på påslaget.
Til slike oppdrag som du skisserer, kunne det vært en fordel å heller bedt om en fastpris per punkt. Er nok redd prisen ville vært i samme gate - men du som forbruker hadde da hatt et bedre grunnlag for å vurdere kostnaden.
Dette er litt det samme man finner på bilverksteder. Bytter man vindusviskere på merkeverkstedet koster varen 2,5 x det man får kjøpt identisk vare for hos Torshov Bilrekvisita (samme produsent). Veiledende pris fra leverandør er ikke det samme som pris hos håndverker.
Det er vel hakket mer komplisert enn at "bordet fanger" det er lover og regler som regulerer sånt.
AtW
Samtidig så bor vi i et høykostland...noe som medfører at Elektrikkeren skal dekke de samme utgifter som du har i din hverdag.
Dette resulterer i tilsynelatende høye fakturaer.
Men du kan påpeke:
Hvorfor har du fått 2 fakturaer med 2 forskjellige timepriser, kjøretimesatser osv..
Hvorfor har du fått 2 forskjellige enhetspriser på like produkter, PR-kabel osv..
Du har en forventing om at den billigste enhetsprisen gjelder. Jeg kan se at faktura nr 2 er til gunst for deg.... noe som tilsier at du burde klaget på den første fakturaen.
Ellers.. Så mener du mengde timer er feil. Her kan du be elektrikkeren spesifisere de timene som er anført... som du kan samholde mot din oversikt.
Er det tydelige avvik så har du en sak..men det er snakk om småpenger..
Nå har du helt sikkert betalt faktura nr 1 som du nå bestrider. I utgangspunktet har du akseptert den da den er betalt.
Merk deg at du har en undersøkelseplikt i forkant...Dette gjelder priser osv...du har hele tiden hatt full mulighet til å undersøke dette... Å komme i ettertid...etter at faktura er betalt er egentlig for sent..
Det du kan vise til er gjengs pris.. DVS Du kan utlyse "fakturaen" som ett anbud til noen andre elektrofirmaer... for å se om de anbudene du evt. får inn er i samme leia.
Snittet av 3 anbud + 15% er gjengs pris.
Jeg er uenig i at de prisene du har fått er urimelig høye. Det har noe med hvor man vrir marginene... mot timing eller matriell...
Jeg mener ikke å være usympatisk.. men du må se og vurdere hvilke betingelser du valgte å hyre elektrikkeren. Hvilke forutsetninger ble satt for avtalen? Hvis ingen forutsetninger er satt så er det leverandøren sine betingelser som gjelder så lenge de ikke kan oppfattes som urimelig eller i strid med forbrukerkjøpsloven.
Dette er utelukkende taktisk prising. Clahs tjener under 1krone pr dimmer.
Man kan jo bare undres om det var for å ha ekstra i bilen til svartjobber.... Dette var en elektriker, ellers har jeg vært veldig fornøyd med alle andre elektrikere jeg har brukt.
Tull og tøys. Clas tjener penger på bortimot alt de selger.
Clas tjener nok minst 100,- pr. stk. og sikkert 150,- og.
Denne dimmeren koster 426,- hos elektroimportøren for alle og ein kvar, da får Clas den inn for under 400,- iallefall.
Jeg bygger min påstand på en jeg kjenner som jobber administrativt i clahs'ern, dette var hans ord...
Jeg skal ikke anklage din bekjente for å fare med usannheter, men kan vi i det minste være enige om at historien hans eller hennes høres veldig usannsynlig ut? Hvorfor skulle Clas Ohlson, som framstår som et veldrevet selskap, selge noe omtrent uten fortjeneste når det er så mange i bransjen som selger samme dings for lignende eller lavere pris? Eller mener din anonyme bekjente at store deler av bransjen velger å selge denne uten fortjeneste, og at det bare er elektrikeren til TS med sine ekstremt høye priser som har normal avanse?
Mener din bekjente at Clas Ohlson selger alt det andre ELKO-materiellet også til "taktiske" priser? Den svindyre elektrikeren til TS tar for eksempel 300 kr eks mva for en RS 16/2-1, 1-pols hvit bryter (255 kr eks mva etter "rabatt") mens samme bryter koster langt under hundrelappen (eks mva) hos Clas Ohlson i alle fornuftige massemarkedbutikker i Norge og Sverige.
Er påstanden at vi er ofre for en ekstrem hemmelig konspirasjon med voldsomt mange medvirkende for å selge oss elektromateriell til mindre absurde priser enn elektrikeren til TS? Eller kan vi være enige om at dette høres usannsynlig ut? Og at usannsynlige historier bør underbygges hvis man vil forvente at andre skal tro på dem?
Man kan heller ikke utelukke at andre firma på nettet gjør det samme. Jeg vet hva f.eks elektroskandia betaler for denne dimmeren inn til seg... og det ligger i samme leie som clahs selger denne til sine kunder inkl mva.
Dette er en del av den frie økonomiske handlingsfriheten som ligger til de private i Norge. Dette er ikke alkohol som er bundet av restriksjoner mot subsidiering osv..
Det er fri prising av varer i Norge.
Ønsker man en annen sitiuasjon av markedet så må man stemme på det kommunistiske parti. Mer er det ikke å diskutere om dimmeren.
Det er bare det at det er lite sannsynlig at så mange aktører selger mer direkte tap på ett produkt som dette, spesielt når de ikke er større, og har like mye reklameeffekt av slikt.
For den prisen kunne du gått på offentlig kino 500 ganger, eller 250 med ektefelle. ;D
Monopol....jada, man kan jo bare velge mellom tusenvis av tilbydere her i landet.
Men det finnes enkelte firmaer som skjemmer ut bransjen.
Folk forventer kanskje en viss anstendighet da? Personlig synes jeg det er trivelig å bo i ett land der folk ikke forventer at alle er ute etter å lure deg til enhver tid.
At prisene er langt over hva folk i gata forestiller seg, skyldes prisnivået vi har jevnt over. Elektrikerfaget er i mindre grad konkurranseutsatt for arbeidsinnvandring. Derav har de blitt noe dyrere enn håndverkere ellers. For å få en viss ide om utviklingen - ta en kikk på https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bkibol For elektrikerarbeid fra januar 2006 til juni 2013 er stigningen 60 % i kostnader, mens for øvrig arbeid er stigningen ca 30 %. Minst utvikiing finner man på malertjenester - hvor konkurransen og arbeidsinnvandringen er stor. Kravet til å være faglært er også begrenset.
Slikt sett er det hold i at en bransje som har kontroll med bukta og begge ender, drar prisene oppover, men det er ikke monopol.
Er det fakturert 30.5 timer? På de fakturaene du har vist her, er det fakturert 27.5 timer:
Faktura 1: 14.5 timer a 590 kr
Faktura 2: 13.0 timer a 525 kr, hvorav 3 timer er blitt lagt på ytterligere 258 kr i overtidstillegg
Hei! Du har helt rett, gikk litt fort i svingene da jeg skulle skrive innlegget. Det forandrer dog ikke det faktum at det er fakturert alt for mange timer.
- Kan også nevne at jeg ikke har bedt de om å sette inn jordfeilautomater, men dette er kanskje noe som kreves når man legger opp ny kurs? De har ihvertfall sannelig tatt seg godt betalt for de.
Jeg har ingen problemer med å betale det denne jobben ville kostet +- i snitt fra forskjellige elektrikere, men når jeg får følelsen av at det er mye som skurrer med fakturaene så blir jeg litt mere trassig av prinsipp.
- Jeg fatter bare ikke at håndverkere fortsatt opererer på denne måten som også flere skildrer her. De må da forstå makten til internett nå til dags? Om saken ikke løser seg for min del vil det første folk oppdager når de googler firmaet være min opplevelse av de. Er det virkelig så lite konkurranse og så mange potensielle kunder og ta av at de har råd til å skape misfornøyde kunder?. Jeg reagerer kraftig på at det kan tyde på at de tar 10 forskjellige priser til de forskjellige kunder(alt etter hvor "elektrodumme" de oppfatter kundene. Og at om kunden velger å handle utstyret sitt selv så skrur de opp prisen på noe annet. Og at det er slik at "alltid" prøver seg så må det være opp til kunden å finne ut av de "kreative" påslagene.
Jeg hadde ikke sovet godt om natten om det virkelig er slik det opereres.
Grunnen til at jeg ikke undersøkte med flere firmaer var selvfølgelig på venn av venn og vi måtte ha det fikset fort. Ris til egen ræv.
Noterer at det store flertall her mener at jeg har hatt rett angående magefølelsen om at jeg har blitt utsatt for kreative påslag. Spørsmålet er hva gjør man så.
Det skulle selvfølgelig også bare mangle at elektrikerfirmaene skal tjene til livets opphold, men som flere nevner burde det vært mere transparent prissetting, og lik pris og større forutsigbarhet.
Det er ærlige måter å ta seg betalt, og det er sleske måter å ta seg betalt. At mye av elektrikerbransjen har valgt en slesk måte å gjøre det på, der man baserer seg på å i praksis lure kunden, er bransjens egen skyld.
Jeg har allikelvel et inntrykk av at eiere av elektrikerfirma gjerne tar ut mer utbytte enn andre bransjer. Jeg vet ikke om det stemmer, men det virker sånn. Jeg kjenner en del firmaeiere, både elektrikere, rørleggere og byggmestre. Jeg må si at det gjerne er elektrikereieren som kommer kjørende i BMW X5, mens jeg sjelden (aldri?) har sett en byggmester være ekstragavant på den måten. Det er veldig mulig jeg stigmatiserer, men hvis så er tilfelle, tyder det på at man har bedre marginer i elektrikerbransjen.
PS! Jeg mener ikke dette nødvendigvis er galt. Jeg vil ikke ha Kiwi-Rema-bleie tendenser blandt elektrikerene slik at ingen tjener penger. Det er hverken de eller vi tjent med.
Husk at mye av elko materielt på Clas kun er godkjent for 10A. Ikke 16 som elektrikeren selger for. Det er ikke samme matriellet noe av det.
Jaha? Mitt inntrykk er at de fleste bransjer har tydelig godt informerte om timepriser, og det er det de tjener på, og påslaget på andre ting er minimalt/ikke-eksisterende. Istedet for å skru timeprisen kunstig lavt for å "lure" kunden, og ta hinnsides påslag på andre ting, enda kunden åpenbart ønsker en elektriker for deres arbeid, ikke fordi de fungerer som butikk.
Har du noen konkrete eksempler?
Jo, jeg ønsker også anstendighet. Men hver uke er det likevel noen som prøver å lure meg, det være telefonselgere eller sigøynere på døra. Slik har verden blitt. Når det gleder el firmaer, så kan man ikke unngå å innrømme at jobber der kunden "bare skal ha utført en jobb" er gunstige, og noen strekker seg selvsagt for langt. Dog kan man likevel spørre seg: hvorfor handle på Expert når varen koster halvparten på Elkjøp?
Ja, det måtte jo komme: Argumentet om at det som er billigere er dårligere.
Det får folk velge selv om de vil tro på.
Selv tror jeg at en ELKO 400GLI er den samme uansett om jeg kjøper den svindyrt gjennom en elektriker eller billig hos Clas Ohlson. Jeg tror på at hvis det står på materiellet hos Clas Ohlson at det er godkjent for 16 A, så er det nok det. Jeg tror ikke på noen konspirasjonsteori om at alt ELKO-materiellet hos Clas Ohlson er sabotert, piratkopiert eller på andre måter er dårligere enn det som kommer ut av bagasjerommet fra en elektriker.
Når jeg ser prisnivået som elektrikeren til TS opererer med for materiell, så er det en sterk inspirasjon til flere ting:
* Handle materiell hos Clas Ohlson, Jula, elektroimportøren, elby.no, elhandel.no eller lignende så mye som mulig.
* Be elektrikere om anbud - sist jeg gjorde det sparte jeg godt over 50 000 på en jobb på rundt 4 dagsverk.
* Gjøre så mye som mulig selv, det vil si ting som er lovlig å gjøre selv og som man får til på en helt trygg måte. I mitt tilfelle gjelder det å installere 12 V belysning på egen hånd (Med en autorisert person som gjør tilkoblingen til 230 V). Da jeg gjorde det sparte jeg mange titusener på et par dagsverk.
* Spørre bekjente om anbefalinger om fagfolk med ikke-ekstremt prisnivå
* Anbefale gode, anstendige fagfolk til andre.
Etter ny foreskrift tar det nå 14 år å bli installatør. Mye praksis osv, men det finner man også i andre yrkesgrupper. Andre håndverkere kan starte opp firma på dagen etter bestått fagprøve.
Min oppfatning er at det er gjennomgående høyere kvalitet på det administrative arbeidet i elektrobransjen, enten det gjelder regelverk, brev, kontrakter eller kontakt med kunden. Uttaler meg selvsagt på generelt grunnlag. Derfor er den siste kommentaren din treffende, jeg ønsker å ha det slik.
Jeg har blant annet observert flere tømrere som starter opp firma med påfølgende handel av solide firmabilder, samt (selvsagt) BMW eller Mercedes til sjefen. Et par år senere kan man se noen av disse rulle rundt i VW med et nytt firmanavn på bilen. Man lærer så lenge man lever.
Etter noen år med sparing i oppstartfasen, kan det være gode penger å tjene i elektrobransjen, men de er selvsagt ikke alene om dette. Og til syvende og sist munner det ut i folk vil tjene/spare mest mulig penger på seg og sitt, noe som fører til at innkjøpte tjenester helst skal utføres som dugnad. Det er da jeg spør meg om hvorfor man ikke sjekker pris før man handler. Er det noe man kan være helt sikker på, så er det at kundens forventninger til kostnader og reell pris ikke harmonerer.
Det var en på BB som hadde hatt slike saker i firmaet. Etter hva jeg kan huske, så skal produsent dekke reparasjon/nytt produkt samt kostnader relatert til lovpålagt arbeid med å montere utstyret.
Så kan man spørre seg om hvor velvillig motparten er i slike saker.
Dette er stemmer ikke, godt dokumentert i andre tråder.
Da må jo kunden dekke dette i første omgang, så prøve å få den dekket videre til feks biltema/claes.
Kom med eksempel, begge har jo katalog på nett, burde være enkelt å vise......
Jeg husker ikke de praktiske detaljene, min første tanke var "lykke til." Mange butikker har misforstått forskjellen på garanti og reklamasjonsrett, så....
Her er vi inne på et viktig poeng: Størrelsen av penger i bedrift kontra privat setting. En ting man fort innser når man jobber i nærlingslivet er at 1000-lapper er reltivt lite mengde penger og at disse flyr fort. Hvis jeg står ovenfor et innkjøp som koster 10k og det vil kutte ned prosjektet med en dag, så er det ingen grunn til å nøle. Mens privat vil dette være en overveielse.
Poenget er elektrikterbransjen lever i dette grenselandet mellom bedrift og privat. Gi meg en 50k regning på jobb og jeg hadde nok ikke stusset, mens dere ser hvordan responsen er her for samme regning sent privat. Elektrikeren har samme kostnad og utgift uavhengig om kunden er bedrift eller privat.
En installatør som jeg snakket med mente at timeprisen i markedet for elektriker er for lav for å dekke alle kostnadene. Timeprisen er kommet som et resultat av konkurranse mellom ulike firma. I stedet har det blitt gjengs å hente inn fortjenesten i materiellet. Noe som har resultert i en langt dårligere, mindre transparent og mindre tillitsfull praksis. Men hvem tør skru opp timeprisen og ned prisen på materiellet? De blir utkonkurrert.
Det med materiellprisen er også problematisk kontraktsmessig: Det finnes standardiserte kontrakter utarbeidet av bransjen som kan brukes mot håndverkere. Disse har gjerne ordlyd som "Påslag x % på dokumenterte materialkostnader". Desverre får du ikke elektrikeren og rørleggeren din til å dokumentere materialkostnadene sine. I stedet forholder de seg til en løst definert listepris og gir rabatter i forhold til denne.
Siden jeg ville fortsette med samme utseende på kontakter osv. Sendte han meg ei plukkliste:-)
Han veide opp med å bruke en del lærlinger til fullpris , men klagde ikke på det, sparte sykt mye på det.
Regningene var ikke til å klage på.
Mindre firmaer trenger mindre påslag for å drifte administrasjonen
Dette var fra et firma med rykte om blodpriser.
Syns det virka rimelig.
Det var fastpris og de prøvde seg med en regning som var langt høyere, men han på pekte kontrakten og at de ikke hadde gjort mere . At elektrikerene hadde somla var ikke hans problem.
Så han fikk til kontrakt pris, kjekt med det gitt:-)
En annen kompis av meg skal ha varmekabler og elektrisk til et nytt bad/vaskerom og blitt estimert 50000! Dette fra et som har rykte for å være billigere:-/
Blir nok noen flere runder der gitt hehe..
Men av denne tråden ser man at folk tar feil når de sier at "alle firmaer" betaler 35 kr for en stikk. Megaflis har i lang tid hatt rimeligere PR enn hva de fleste grossister kan tilby.
Elektrikeren min har også latt meg kjøpe utstyret selv, tar litt mer i timen. En hyggelig og dyktig kar, og en bedre og mer åpen ordning for oss begge.
Det korrekte her er nok 'grossister vil tilby'.
Grossist og installatør deler her på gode marginer, og det er ingen grunn til å setja ned prisen på PR ut frå grossist når denne prisen hos installatør blir ganga med 3-4.
Regner med at han sikter til denne http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Utkast%20til%20forskrift%20om%20elektroforetak%20og%20kvalifikasjonskrav%20for%20arbeid%20p%C3%A5%20elektriske%20anlegg%20og%20utstyr.pdf
14 år var vel litt i overkant.
Edit: "Kvalifikasjonskrav for faglig ansvarlig leder for arbeid på elektriske anlegg
Den som er faglig ansvarlig leder for arbeid på elektriske anlegg, skal ha relevant master- eller bachelorgrad
eller toårig utdanning som fagskoletekniker med relevant fagbrev. Vedkommende skal i tillegg ha minst tre års
relevant praksis opparbeidet etter endt utdanning."
1 juli 2013.
Ingen ting om endringer i kvalifikasjoner så langt eg ser.
http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Aktuelt-elsikkerhet/Ny-forskrift-om-elektroforetak-og-kvalifikasjonskrav-for-arbeid-knyttet-til-elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/
Nesten korrekt:
"For person som skal ha det faglige ansvaret for arbeid knyttet til elektriske anlegg anses kravet til praksis som oppfylt selv om praksisen ikke er opparbeidet etter endt utdanning, så lenge utdanningen fullføres senest 31. desember 2016"
Tidligere var det vilkårlig når du opparbeidet praktisk erfaring, nå endres dette.
Elko har sikkert egen produksjonslinje for Clas.
Ho-ho... ;D ;D ;D
Tsja, inntil du kan dokumentere dette, så blir det kvalifisert gjetting. Min erfaring er at hver krone teller, derav forhandler man om pris på absolutt alt.
http://www.elogit.no/id/15037.0
Poenget mitt er ikke at man stiller i eliten blant menneskeheten, jeg påpeker bare en faktor som jeg mener hever kvaliteten på det administrative arbeidet som utøves i bransjen. Man trenger ikke nevne unntak, det er en selvfølgelighet.
2 år vgs elektro, 2,5 år læretid, 4 år obligatorisk praksis med fagbrev, 2 år teknisk fagskole, 3 år praksis, installatørprøven.
Installatørprøven gjennomføres to ganger i året, og med tanke på dette må man regne med totalt 14 år. Går man ingeniør, tar det ett år ekstra.
Den som fullfører fagskole eller ingeniør før utgangen av 2016 følger gammel foreskift.
Dette er svaret jeg har fått fra installatørprøven. Personlig synes jeg det ser ut som om 4 års praksis som elektriker utgår, og 3 års praksis som fagtekniker/ingeniør blir ny regel. Jeg tar kontakt en gang til, og oppdaterer tråden når jeg får svar.
Konstruktivt.
På nåværende tidspunkt tar det 11-12 år avhengig av hvilken utdannelse man tar. Jeg har som tidligere nevnt fått svar fra installatørprøven som underbygger 14 år, men når leser FEK synes det at svaret kan være galt. Man er uansett oppe i 10-11 år, jeg oppdaterer tråden når jeg får tilbakemelding.
Videregående skole + ingeniørutdannelse + 3 års praksis. Det blir vel 9 år.
Læretid, tilsvarer fortsatt skolegang. 2,5 år
Fagskole 2 år / bachelor 3 år
Praksis 3 år.
Da er det bare å regne ut.. så alt fra 9,5 til 11,5 år minimum.. =)
VG = 3 år
Ingeniørutdannelse = 3 år
Praksis = 3 år
Når jeg gikk på skolen ble det 9 år.
Hehe..godt du skreiv kvalifisert....
Når elektroimportøren leverer resultat på over 15% og egenkapitalavkasting på nærmere 150%!!!! med sine priser må det jo være gode priser i markedet. Dette er jo ein nettbutikk, så eg tipper de har ei påslag på 40-50% i snitt.
Nexans PR 2x2,5+2,5 koster p.t. ca. kr. 14,- pr. meter hos megaflis og 11,75,- hos Elektroimportøren.
Elektroimporøren har minst 20% påslag så eg tipper de får den inn til ca. 9,- pr. meter.
Og det får nok ALLE grossister også, så med utsalgspris på 14 al.a Megaflis har grossisten eit påslag på 55% tipper eg. Burde holde sjølv for ein grossist.
Og eg trur dei fleste får rabatter hos Elektroimportøren, eg fekk iallefall 5-10% på dei fleste varer kun ved å be om det, dog ikkje på dei mest solgte varene slik som PR.
Kor mykje rabatt får da ein installatør der? 20-30% tipper eg.
I så tilfelle har desse elfirmaene med slike avtaler, ei virkeleg dårleg avtale i såfall.
Slutt med røvarhistorier for å dekke over egen grådighet.
Skulle eit elfirma mot formodning ha så dårleg rabattavtale at det er billigare på megaflis, er det berre å skaffe ein firmakonto hos dei, då kvar krone teller!
Tenkte nok om man går den praktiske veien om fagbrevet og ikke rett ifra skolebenken:)
De er da mer enn en nettbutikk, de har utsalg på lansert like ved IKEA;).
Og jeg liker at du er så skråsikker i påstandene dine og avslutter med "tipper jeg med"
Enda bedre, da har dei ein kostnadsstruktur som minner meir om grossister....
At grossistene får inn PR til under 10 kr. inkl. mva. er eg skråsikker på ja, så mange år har eg jobba i både elektrobransjen og andre bransjer.
Om dei får det inn under 8 trur eg, men veit ikkje.
Men at det er ein spel mellom grossist og installatør også, det er klart, grossist vil jo kare mest mulig til seg sjølv. Så når grossist syt for si sjuke mor og påstår de ikkje kan leverer billegere kabel enn Megaflis, så det er spill for installatøren...
Direkte grossist er de heller ikke, grosister henvender seg kun til firmaer, denne strukturen er mer som en butikk rett og slett siden alle kan handle der uten kundeforhold.
Kan sammenlignes med lampemagasinet ol.
Personlig så synes jeg at 50k er dyrt, men dette er jo noe man har full kontroll over selv. Jeg ville naturligvis fått pris på jobben før det ble igangsatt slik at man iallefall har noe kontroll.
Jeg synes og det er urimelig å forvente at man skal ha grossistpris av elektriker. Utstyret og tjenestene de selger skal jo dekke flere ting enn selve stikkkontakten. Hvis vi sammenligner grossist innpris og elektriker utpris så er det jo en veldig viktig komponent som ikke tas med i beregningen og det er volum. Det er naturlig at en elektriker som handler 5000stikkkontakter hvert år får bedre pris enn det du klarer å oppnå som skal ha et mye lavere volum.
Og det å sammenligne en elektrofirma eiers X5 med en tømmermanns Hiace er jo søkt. Flere ting spiller naturligvis inn der, og jeg tviler sterkt på at det er en sammenheng mellom antallet fine biler og prosentvis påslag på elmateriell
Hele settingen her blir litt som å gå på en flott restaurant og forvente at biffen skal koste det samme som du klarer å handle den for i Sverige. Produktene er gjerne like, men settingen er forskjellig!
Det er ikke en menneskerett å få rabatt
En alminnelig tømmermann ja kanskje, men ikke nødvendigvis dersom han eier firmaet. Hva er forskjellen mellom en eier som eier et elektrofirma kontra en som eier et byggfirma? I prinsippet ingen. I alle tilfeller, var dette et inntrykk jeg har, og jeg har ingen data for å backe påstandene mine opp. Hadde jo vært interessant å sett på resultatgraden (overskudd i forhold til omsetning) i elektrofirma kontra byggfirma. Ut i fra min omgangskrets er jeg nokså sikker på den er gjengs høyere i elektrobransjen enn i byggfirma.
Det er en kjensgjerning at materiellpåslaget er med å øke omsetningen og overskuddet til virksomheten. Og det er det ingenting galt med. Snarere tvert i mot, må man forvente at man skal ha en viss fortjeneste. Men som jeg har sagt tidligere, det er prismodellen med en såkalt listepris med løst definerte listepriser som skaper mistillit. Bransjen ønsker ikke (fordi det tjener gode penger) å røpe hva virkelig kostpris er og det gnager når kunden faktisk finner ut hva kostpris virkelig er.
Jeg har alldri vært borti en byggmester eller murer som har problemer med å dokumentere sin kostpris. De sier: "Jeg tar 20% fortjeneste på alt materiell jeg kjøper inn". Da tenker jeg: Flott. Da har jeg noe å forholde meg til. Men problemet er at om dette også skulle gjelde for elektriker så hadde utsagnet vært "jeg tar 100% fortjeneste på alt materiell jeg kjøper inn", hadde kunden akseptert dette?
Det beste vi forbrukere kan gjøre i denne settingen er å få pristilbud og førhør dere rundt. Og skriv kontrakt. Forsøk å bruk Norsk Standards byggeblanketter som er utarbeidet av bransjen. Den inneholder ordlyder som "Dokumenterte materellkostnader med x % påslag".
Hvorfor er det urimelig? For det første ligger disse prisene mange ganger høyere enn det jeg kan få kjøpt privat med volum på 1 stk. Og hvorfor er det urimelig å få utstyret til elektrikerens innkjøpspris, eller bare litt over?
Det å sørge for at akkurat riktig materiell er tilgjengelig på akkurat riktig sted til riktig tid er ikke noen liten utfordring. Mye logistikk ligger bak dette. Dette er en verdiøkende tjeneste som kunder bør være villige til å betale for, og det fører til kostnader som firmaet til elektrikeren bør få dekket, pluss at firmaet til elektrikeren bør få fortjeneste, blant annet til avkastning på investert kapital.
Så dette er vel ikke et ja/nei-spørsmål angående om det er berettiget med et påslag, men heller et hvor-mye-spørsmål, som går på hvor stort påslaget kan være før det går aldeles over alle støvleskafter. 20 eller 30 prosent synes jeg ville vært helt greit og forståelig. 200 eller 300 prosent er aldeles uspiselig og vil føre til at jeg vil tenke meg veldig grundig om før jeg bruker en slik elektriker igjen.
Jeg vil kunne tenke meg å si til en elektriker: "Påslaget deres for materiell er helt vanvittig. Men du kan få oppdrag her hvis du kjører innom Clas Ohlson og kjøper materiell der i stedet, og belaster meg for hva materiellet koster pluss timebetaling for tiden du bruker på det."
Den vanvittige regningen til TS illustrerer at når man bestiller en elektriker, så tror man at det man betaler for er tiden en elektriker bruker pluss materiellet han trenger, mens det man EGENTLIG betaler er tiden han bruker pluss materiellet han trenger PLUSS et påslag som er STØRRE enn kostnaden forbundet ved tiden.
Det er de obligatoriske 4 år med praksis som elektriker som blir spørsmålet. Pr dags dato må man ha denne perioden for å kunne søke om opptak til installatørprøven.
Raskeste vei blir da 2 år vgs, 2,5 år læretid, 4 år elektriker, 2 år fagskole og deretter installatørprøven. Man ender da på 10,5 år, og installatørprøven avholdes to ganger i året. Går man ingeniør istedenfor fagskole må man legge til ett år.
De 4 årene som elektriker kan byttes ut med 2 års allsidig praksis som tekniker.
Meg bekjent er det vanskelig å få godkjent dette, jeg kjenner få prosjektledere (relevant praksis) som er i begynnelsen av 20-årene.
Spørsmålet er om den nye forskriften tar utgangspunkt i tre år som tekniker, og utelater de 4 årene som elektriker.
Det hadde selvsagt vært lettere å ta dette seriøst dersom man la ut bevis på dobbel Elko Plus stikk for et par tiere.
Den logisitikken er det jo i stor grad grossisten som står for? For elektrikeren sin del består det jo stort sett i å finne ut hva man skal ha, og bestille det.
Jeg har ikke kontrollert regnskapet til Elektroimportøren, men håper de tjener penger slik vi alle ønsker for oss selv.
De fleste er klar over at forhandlinger inneholder endel spill, og selv om grossistens mor er syk, så er det resultatet som teller. Hva kan bedriften kjøpe til hvilken pris.
Når det gjelder endel andre innlegg her i tråden, så skjønner jeg ikke helt hvorfor man skal rakke ned på at el firmaer tjener penger. Hvis el bransjen er så vannvittig gunstig i forhold til andre bransjer, så kunne man strengt tatt valgt dette selv? Alle ønsker å tjene penger, men liker ikke at naboen tjener mer...
Jeg tror grunnen for at det rakkes ned på elbransjen er at de er såpass beskyttet av lovverket. I motsetning er det lovlig å velge bort både maler, snekker og asfaltlegger om prisene blir hinsides.
At enhver av oss kunne valgt det yrket selv er riktig.
Jeg er prinsipielt enig med deg. Jeg er ingen tilhenger av kommunisme der det skal være likt for alle. Klart man skal ha lov til å tjene penger (ulikt).
Men jeg syns det er underlig hvordan elekto og rørleggerbransjen har klart å skille seg fra resten av bransjen med å ikke være like åpne (og tillitsfulle) som resten på innkjøpte varer. Jeg som forbruker ser det som et stort problem at el og rørlegger ikke vil signere på bransjens egne kontrakter på grunn av manglende åpenhet. I første omgang manglende kontrakt, i andre omgang manglende åpenhet. Men den gjengse forbruker bryr seg ikke om kontrakt, så da får håndverkeren kjøre showet.
Nå har jeg vært med å forhandlet en del underleverandøravtaler på jobb, og jeg kan si at slike ting som løst definert listepris aldri vil bli akseptert som et grunnlag for en avtale. Underleverandørens påslag er en gjenstand for forhandling og skal være fast ihht. avtale.
Synes og det er pussig at en tømmermann skal få lov å "stjele" 20% påslag, mens en autorisert elektriker med reklamasjons,dokumentasjons og kvalitetskrav ikke skal få nyte av sine gode avtaler med sine grossister.. El bransjen løper en større risiko og påtar seg større ansvar og tar dermed betalt for denne risikoen. Det er helt fint spør du meg.
En skikkelig kontrakt med spesifiserte material kostnader hadde langt påvei ført til at slike uventede regninger dukker opp i posten...
Men jeg syns fremdeles at det er feil å sammenligne prisen på en clasohlson stikkkontakt, som i prinsippet er verdiløs da du ikke får montert den selv, med prisen på en elektriker levert, dokumentert og samsvarserklært stikkkontakt.
Å si at noen bransjer tar seg for godt betalt og at dette er "feigt" er for meg i det frie markedet helt søkt. Jeg forstår godt at en elektriker ikke vil montere anlegg til kostpris uten påslag, hvorfor i all verden skal noen ville gjøre det?
Hva slags dekning har du for at risikoen er større? Og hvorfor skal kvalitetskrav spille inn på avansen? Og hvorfor har krav til dokumentasjon noe med material-prisen å gjøre?
Enig, det var ikke ille i det hele tatt. Da er det avkreftet og jeg trekker tilbake min påstand.
Hva er forskjellen mellom tømmermannens påslag og elektrikerens? Begge er innkjøpte varer som man tar fortjeneste for å formidle.
Hvordan skiller reklamasjons, dokumentasjons og kvalitetskravet seg fra andre bransjer? Kvalitetskravet er dekket igjennom produsent av materiellet ved internasjonale standarder, CE-merke, NEK osv. Dokumentasjonskravet er ofte dekket igjennom timefakturering. Mine elektrikere har f.eks. samlet inn og skrevet dokumentasjonen til VK på min timeregning, ikke på varepåslag. Og hvor stor andel av materialomsetningen går med til å dekke forbrukerkjøpslovens krav om reklamasjon? Ikke stor andel vil jeg gjette.
Enig.
Vi er forsåvidt enige, men 40% avslag på vinduer er heller ikke en god handel. For min del kunne timeprisen for elektriker vært justert opp, mot å senke påslaget på materiell. Men hylekoret ville uansett kjørt videre, totalt blir summen den samme.
Derav overrasker det meg (som tidligere nevnt) at noen bestiller håndverker uten å forhøre seg om pris. Man gjør det med melk, jordbærkurver, tv og bil. Hvem går inn i en butikk og sier de skal ha en vilkårlig bil? De førstnevnte banale eksemplene gjelder i aller høyeste grad en gjengs forbruker.
Med dette mener jeg ikke at man lure forbrukere, men man må faktisk innse at det er en risiko for at man ikke får den beste prisen. Elkjøp og andre elektrokjeder anbefaler den beste oppvaskmaskinen, solgt av månedens selger som aldri har eid en oppvaskmaskin. De fleste skjønner at fortjenesten er størst på de anbefalte produktene, og kjøperen tilpasser seg dette. Man skal være kritisk til alt unntatt håndverkere?
Inntil videre er det dette som gjelder, grunnet paragraf 25. Men som sagt, jeg undersøker om ikke de 4 årene som elektriker utgår mot 3 år som fagtekniker i den nye forskriften.
Sitat: "Eksamen fra teknisk høgskole, ingeniørhøgskole eller to-årig teknisk fagskole, linje for elkraftteknikk.
For sivilingeniør kreves to års allsidig praksis ved installasjonsvirksomhet lavspenning. For elektroinstallatør som også skal forestå utførelse og reparasjon av høyspenningsanlegg (elektroinstallatør gruppe H), kreves for sivilingeniør minst tre års relevant praksis ved installasjonsvirksomhet omfattende både høy- og lavspenningsanlegg.
For ingeniør (ingeniørhøgskole) kreves fire års allsidig praksis som ingeniør eller fire års praksis som elektromontør gruppe L ved installasjonsvirksomhet lavspenning. For elektroinstallatør som også skal forestå utførelse av høyspenningsanlegg (elektroinstallatør gruppe H), kreves for ingeniør ytterligere minst ett års allsidig høyspenningspraksis som ingeniør ved installasjonsvirksomhet.
For tekniker (teknisk fagskole) kreves at vedkommende må være elektromontør gr. L. Videre kreves to års allsidig praksis som tekniker, eller fire års praksis som elektromontør gruppe L ved installasjonsvirksomhet lavspenning. For elektroinstallatør som også skal forestå utførelse av høyspenningsanlegg (elektroinstallatør gruppe H),
kreves for tekniker ytterligere minst ett års allsidig høyspenningspraksis som tekniker ved installatørvirksomhet.
For at en elektroinstallatør skal anses som tilstrekkelig kvalifisert til å forestå utførelse av elektriske anlegg innenfor spesielle områder, som energiforsyningsanlegg, maritime installasjoner, automatiseringsanlegg, elektriske anlegg i eksplosjonsfarlige områder, elektriske anlegg i heiser mv., forutsettes vedkommende å kunne dokumentere nødvendig tilleggskompetanse. For at virksomheten skal anses kvalifisert, må både den som forestår og den som utfører kunne dokumentere sin kompetanse innenfor det aktuelle området.
http://www.installatorproven.no/article.asp?id=10
Vi er vel da nok en gang inne på diskusjonen om hvor mange som årlig stryker med grunnet henholdsvis strøm, vann og konstruksjoner i boliger.
Det kunne vært interessant med en oversikt over hva som kreves av dokumentasjon innen de forskjellige fagene. Prosjektering og utarbeidelse av dokumentasjon koster, og må hentes inn et sted. Mange mener at det burde bakes inn i timepris, og det er greit nok. Summen blir uansett den samme.
Nei, vi er inne i en diskusjon om hvor mye penger de forskjellige bedriftene taper på feil på utstyret eller deler, her var det snakk om økonomisk risiko.
Ja, i totalsum for bedriften, men for den enkelte kjøper er det forskjeller:
1. prisene er mer forutsigbare og saklige. Man betaler for det man får, og sponser ikke noe med noe annet.
2. Ønsker man kvalitetsutstyr, så blir det billigere, de som ønsker drittutstyr får det tilsvarende dyrere, fordi prisen på utstyret blir en mindre del av totalsummen, derfor vil utstyrtunge, men ikke arbeidstunge jobber bli billigere, men arbeidstunge men ikke utstyrstunge jobber bli dyrere.
Tror du misforstår. Det står at den nye loven gjelder fra 1.juli 2013, men at du har en overgangsordning.
Ikke lett å forstå hva du mener, men gjengs forbruker velger uansett det som er billigst på papiret der og da. Prisene kunne vært mer forutsigbare, så får man se hvem som tør å justere timeprisen opp først.
Jeg mener fremdeles at man i dagens marked må utvise en viss skepsis, derav forhøre seg om pris på produktet man kjøper.
(CA 50meter off topic)..
Det er vel ingen andre faggrupper som må dokumentere arbeidet sitt slik elektriker gjør ref samsvarserklæring, erklæring om skjult arbeid eller hva det heter (varmekabel). Jeg har brukt de fleste faggrupper og det er kun elektriker som uten oppfordring har dokumentert arbeidet de har utført.
Men i sum så ser naturligvis regningen høy ut, men det blir litt som å gå inn på elkjøp og peke på en ilkårlig 60" TV og reagere på at prisen er høyere enn man hadde tenk når man kommer i kassen (enda lenger off topic)
Hvilken håndverker du har engasjert tør jeg ikke svare på, men om han som deg, lar det gå sport i prinsippene, risikerer du en langdryg affære og til slutt bli ilagt morarenter på hele beløpset.
I det du kommer med påstander om at du ikke ba om at de skulle legge inn jordfeilbryter på ny kurs, er dette noe de i dag SKAL gjøre etter gjeldene bestemmelser. Ellers ville du ikke fått samsvarserklæring. Selvsagt er det god kundeservice å veilede deg om dette, slik at du ikke får hakaslepp - men det gir ikke grunnlag for rabatt eller å bryte forskriftene. Jordfeilbryteren er der for din sikkerhet, ikke for elektrikerens lommebok
Det gir jo ingen mening, elektrikere skal ta høyere priser, fordi huset ditt kan brenne ned? Man priser økonomisk risiko som leverandør. Man tar ikke høyere priser for risiko som ikke affiserer deg økonomisk. Og hvorfor skal spesialister ta seg bedre betalt for varer? Skal advokater ha påslag på 5-gangen da eller?
For det første vitner dine uttalelser om dokumentasjon om liten innsikt i andre yrkesgrupper, men det er uansett knakende irrelevant for materialprisene, det koster tid å dokumentere, tid man kan føre.
Og nei, det er faktisk ikke det, timeprisen blir oppgitt, at man tar 3 og 4-gangen for deler oppgis vanligvis ikke.
Meg bekjent stiller elektrobransjen i særklasse når det gjelder lovpålagt dokumentasjon. Det er også et rigid regelverk man skal forholde seg til.
Men dette er faktorer som spiller inn, alene kan de ikke dokumentere hva slags kostnader et elektroforetak medfører.
Advokater har forresten en timepris det lukter svidd av, men så har ofte de også et rigid regelverk å forholde seg til ;D
Dog synes jeg det er en merkelig, og sådan dårlig dokumentert påstand, at elektrobransjen er så fryktelig gunstig i forhold til andre yrker innenfor håndverkerbransjen. Tall fra SSB tyder ikke på det. Det er nok betydelig mer viktig hvem som driver butikken, samt de andre ansatte.
Han sa ikke "håndverkeryrke" han sa "faggrupper"
Ja, mange advokater har en timepris som ikke likner grisen, men det er i det minste en timepris som er tydelig oppgitt på forhånd, og man får ikke 3-4-gangen i påslag på advokatens utgifter til feks reise, diett eller kjøring og andre utgifter som faktureres oppdragsgiver.
Ja, hva er forslaget ditt? Skal ett firma dra lasset ved å skru opp timeprisen med 500 kr?
Nettopp, dette er kjernen av det jeg reagerte mest på. Eksemplet med advokat er godt. Det er ikke uvanlig at det legges på 2 eller 5 prosent på slike utgifter, og det er forståelig, for det krever litt papirarbeid å flytte rundt på regninger og få alt av merverdiavgift og slikt riktig. Men det ville være urimelig om noen skulle legge på 200 %; da ville dette være en skjult, snuskete måte for advokatfirmaet til å ta masse fortjeneste uten at det blir tydelig i det kunden tenker på som den virkelige prisen.
TS har betalt mer i påslag på materialer enn i timepris for elektrikeren. Mesteparten av "arbeidspengene" er altså noe som kunden ikke hadde mulighet for å forutse hvis bare timeprisen var oppgitt. Det er snuskete. Det er kanskje ikke ulovlig, men det er etter mitt syn uetisk, og en slik elektriker vil ikke jeg bruke.
Nå tror jeg ikke timesprisen hadde gått opp så mye som 500, tror ikke elektrikerene har en "reell timepris" på 1000+ per time. Men ja, det er essensen av forslaget, de bør skru opp timeprisen så de tjener penger på timer, ikke deler. Kanskje de får gleden av å bruke litt bedre deler også, siden forskjellen mellom dyrt og billig utstyr blir mye mindre når prisen ikke tredobles.
Jeg tror du misforstår. Totalprisen blir den samme uansett hva man fakturerer for timer og materiell. Man lever av den totale avansen.
Det er ingen reelle bevis som tyder på at installatører velter seg i pengebingen slik enkelte påstår. Etter endel år kan man tjene gode penger, men ingenting tilsier at dette ikke også gjelder bedriftseiere innen andre fag.
Dagens timepris varierer selvsagt, men om man tar utgangspunkt i 550 kr + mva, så gjenspeiler det omtrentlig de reelle kostnadene for en ansatt når lønn, arbeidsgiveravgift og samtlige sosiale utgifter er betalt. Jeg er fullt klar over at folk ønsker å krangle om dette, men da kan man heller søke opp gamle tråder.
Homecast har forøvrig et godt poeng, svært mange timer går med til feilsøking. Man måtte hatt en meny for prising av timer.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror jeg misforstår? Selvfølgelig vil bedriften totalt sett ta inn det samme om de driver med samme typer jobber som før, det har jeg jo også påpekt, men for hver enkelt person blir det ikke det samme. FOr de som betaler 5000 for arbeid og 10 000 for deler i dag blir det billigere, for de som betaler 10 000 for arbied og 5000 for deler i dag blir det dyrere. Videre blir det relativt sett mindre dyrt med godt utstyr, så det er mindre fristene å gå for det billigste av det billige, dette er du vel enig i?
Ellers ser jeg ikke hva resten av innlegget ditt har med mine påstander å gjøre? Jeg har ikke sagt elektrikere velter seg i pengebingen. Det eneste jeg har sagt er at de antakelig ikke har en avanse som tilsier godt over 1000 i timelønn.
Gammelt lovverk:
Punkt 2. Helt riktig. Jeg har spesifikt uttalt meg om raskeste vei til å bli installatør. Som tidligere nevnt, så kan de 4 årene som elektriker erstattes av to års allsidig praksis som tekniker, men meg bekjent er det vanskelig å få godkjent dette.
Det er du som har blandet inn ingeniør, som forøvrig tar ett år ekstra grunnet utdannelsen (fagskole 2 år, ingeniør 3 år) Fire års praksis er et krav også for ingeniører, forskjellen er at man som ingeniør kan ta denne praksisen etter utdannelsen. Man trenger ikke være formelt utdannet elektriker.
Og for ordens skyld: Svaret jeg tidligere har fått fra kontoret til installatørprøven (angående ny forskrift) synes å være feil, evt at spørsmålet er misforstått. Der gjelder tre år praksis etter endt utdanning. Tekniker må i tillegg ha fagbrev.
Du sier du ikke tror at elektrikerene har en "reell timepris" på 1000+ per time. Da høres det ut som om du mener at timepris bør gjenspeile faktiske kostnader ved å ha en ansatt.
Nei, jeg skjønner virkelig ikke hvordan 10 000 + 5 000 og 5 000 + 10 000 kan gi forskjellig resultat. Men dersom du mener at det blir dyrere for kunden med jordfeil, så har du helt rett i det. Der betales det for timer og ikke materiell.
Materiell av dårlig kvalitet må prises tilsvarende lavere, det vil ikke ha noen praktisk innvirkning. De som står ovenfor et slikt valg har allerede forhørt seg om totalpris på produktet. Så lenge det finnes et alternativ til halv pris, så vil en gjennomsnittlig kunde velge dette. Som sagt, det vil eksistere et hylekor så lenge totalprisen er det samme. Men man flytter fokus fra materiell til timer. Men det kan justeres noe, det er jeg enig i.
Det er veldig sjelden jeg bruker advokater til å bygge hus. Trodde det var gitt at vi snakker om håndverksfag her.
Om en elektriker velger å selge sine varer med 200% påslag så har han naturligvis lov til det, noe jeg synes er helt ok. Det er jo ikke verre enn å ta en telefon og be om spesifisering av kosten pluss et anslag på antall timer. Jeg synes fremdeles at yrkesgrupper som f.eks elektrikere som er de eneste som får koble elanlegg (jada det er sikkert noen andre som kan og som har 2årspåbygg og tolv minutt på framhaldsskulen) kan ta seg betalt som de ønsker, både for timer og materiell uavhengig av hva de betaler grossisten sin.
Hvordan vet du at påslaget er høyere?? Basert på www.kjempebilligeelektrovarer.dk? Det er ikke gitt at en elektriker kan kjøpe inn varer til samme pris eller lavere som på clas eller internett selvom det er sannsynligvis i mestepartene i tilfellene . Ofte har elektro firmaer avtaler med f.eks grossister som gir en gitt bonus basert på volum og derfor kjøper man varene der og sørger for å opprettholde volumet. Naturligvis er dette "skumming av fløten" fra elektrofirmaet sin side, men det er urimelig å si at jeg som privat engangskunde skal ha deler av bonusen (evt rabatten) de oppnår hos grossist når jeg handler en stikkkontakt.. Et vilkårlig elektrofirma kan jo ha jobbet seg opp et kundeforhold hos grossist over flere tiår verdt hundrevis av millioner i innkjøp..
Handler du kontakten på clas så har du en stikkkontakt du ikke kan montere, hadde det vært meg som elektriker da så hadde jeg tatt mye mer i timen for å montere det stikket. Jeg hadde faktisk tatt så mye i timen at det hadde lønnet seg for deg å handle stikket av meg..
Dette er gjerne uetisk, men slik ville min forretningsmodell ha vært.. Elektro bransjen er businsess og drives naturligvis som det og med økende faste utgifter til lønn, forsikring, biler, husleie, arbeidsgiveravgift, sykepenger etc så er det nødvendig å ta mer betalt for varene slik at hver stikk dekker en kjempeliten andel av alle disse kostnadene.
Ja, det mener jeg, timeprisen bør gjenspeile kostnaden. Hva den kostnaden er kan sikkert diskuteres, men basert på priser for faggrupper uten påslag ville jeg ikke tro den blir så høy som ca 1100 i timen for elektrikere (500 over dagens pris), men akkurat hva timeprisen blir er ikke så viktig i denne prinsipielle diskusjonen.
Legg merke til "i dag", for de som betaler disse summene i dag, så vil høyere timpris og mere fornuftige delpriser bli henholdsvis billigere og dyrere (fordi prisene for utstyr går ned, og for arbeid går opp), la oss si til feks 17500 for første kunde (50% påslag på timepris, halve delprisen), og 12500 for den andre kunden. Samme totalsum for bedriften, forskjellige priser for de to kundene kontra dagens system.
Selvfølgelig vil det ha en innvirkning, om godt utstyr i dag koster 900 og dårlig 300, og det flyttes til 300 og 100 så vil flere velge godt utstyr, fordi det har mindre innvirkning på totalkostnaden.
Hvorfor må det være koblet til hus? Poenget er å sammenlikne med risikoen og papirmengden i andre bransjer som har timepris mot kunde. Men vi kan godt sammenlikne med feks ingeniører, arkitekter osv, som man også benytter når man bygger hus. Pleier de å ha høye delpriser?
Forøvrig har jeg ikke sagt det er ulovlig (selv om det kan være det i enkelte tilfeller) , like lite som det er ulovlig å påpeke at det er en jalla-praksis og klage over firmaer som driver med den slags.
Det er totalt urealistisk at en elektrikere i snitt betaler mer enn hva en normal privatperson kan betale ved å kjøpe ett stk av ett produkt ved å spankulere inn i en butikk. Om de gjør det, så er de så dårlig drevet at man bør vurdere å bytte leverandør.
Din forretningsmodell ville kanskje vært sånn, jeg ville ikke brukt ditt firma.
Altso innlegg 106 og 111
Det er jo noe besnærende i det å finne ut at man "har bedre pris" enn et stort foretak, men samtidig hvis en sammenligner enkeltprodukter så er det vel nærliggende å tro at man alltid finner en som selger noe billigere. Som du sier, det er urealistisk at de betaler mer i snitt, men for enkeltprodukter gjør de nok sikkert det. Hadde det vært sånn at leverandørene og grossistene var dyrere enn Clas Ohlson så hadde man sett at det sto installatører i kø i kassa på Clas Ohlson men vogna full av Elko-stikk. Det gjør man ikke, fordi jeg vil tro at en godt drevet elektroinstallatør evner å se helheten i at totalpakken med en grossist er bedre enn prisen på hver enkelt vare.
Jeg er ingeniør, men jobber ikke innen byggfag, og kan med hånda på hjertet si at hvis vi (og der jeg jobber) skal levere noe som helst av deler - så er du garantert at du finner de billigere i de fleste butikker. Tilgjengjeld lever vi av å levere timer, ikke deler.
Men.....jeg forteller deg jo at dagens timepris gjenspeiler den totale kostnaden ved å ha en ansatt. Hvordan vil du da drive en bedrift? Med ditt resonnement skal man da beholde dagens timepris og redusere avansen på materiell. Hvordan vil du oppnå lik fortjeneste?
Sistnevnte er slettes ingen selvfølgelighet. Materiell utgjør fremdeles en solid kostnad totalt sett, med unntak av småjobber. Og den billige løsningen koster en tredjedel. Det virker som om flere her på forumet har en vrangforestilling om at gjengs kunde finnes på BB. Det gjør de ikke, billigst er best. Jeg har sett dette daglig.
Resonnementet ditt baserer seg på at det kun finne sto typer kunder:
1. De som vil ha det billigste uansett kvalitet.
2. Se som vil ha det beste uansett kostnad
Det er åpenbart feil, ellers hadde ikke masse mellomprodukter eksistert, og det er ikke riktig i noen andre produktgrupper heller. Noen vil selvfølgelig alltid velge det billigste, men andre vil gjøre en vurdering av pris vs kvalitet, når kvalitetsutstyr blir billigere, så vil de velge utstyr av bedre kvalitet.
Personlig hadde jeg jo blitt eitrane forbannet om jeg hadde blitt forespeilet en pris på 5000kr og endte opp med en faktura på 50000kr, men her i dette tilfellet har man jo ikke innhentet tilbud og dermed står elektriker "fritt" til å ta betalt det han ønsker både for timer og materiell. At denne valgte elektrikeren er dyrere enn clas ohlson er irrelevant.
Kanskje timekosten i den gjengse bedrift skal dekke kostnaden med å ha elektrikeren ansatt pluss noe ekstra, men det er ikke de eneste kostnadene som skal dekkes. Ofte sitter det folk i resepsjonen, prosjektledere, faktura behandlere osv som og skal ha lønn og som i tillegg er direkte involvert i transaksjonen. Å kreve at bedrifter kun skal dekke sin egen kostpris på material og videreføre avanse til kunde er svada og hører hjemme lenger øst på vår klode.
Med mentaliteten at alle skal og MÅ matche laveste tilbud gjør jo at aktørene i bransjen(e) underbyr hverandre med reduserte marginer. Dette vil i ytterste konsekvens gjøre at det vil være færre små tilbydere og flere store aktører med enda bedre avtaler med grossister som kan lene seg enda hardere på den stakkars forbruker med ennå større prosentvise påslag.
Som forretningsmodell ville jeg aldri som elektriker (noe jeg ikke er) aldri akseptert kundekjøpte materialer, så enkelt er det :d Jeg hadde nok hatt ett ganske tynt kundegrunnlag som alle var forbannet hele tiden (sorry, off-topic)
Jo, det er du som blander inn ingeniør, det hadde ikke noe med det opprinnelige eksempelet mitt å gjøre. Jeg har allerede uttalt hva jeg vet om "allsidig praksis" i forbindelse med opptak til installatørprøven. Det skal godt gjøres å opparbeide dette uten å i det minste ha tatt læretid som elektriker. Du uttaler deg om ny forskrift, da vil det være teoretisk mulig etter 9 år + installatørprøve slik jeg ser det.
Nei, det er ikke umulig. Men siden de leverer en vare de har full kontroll på og har enerett som bransje å installere så ville det være idiotisk å selge denne videre uten avanse. Men ja jeg bor i Stavanger og lever forsåvidt i en fantasiverden :P
Jeg tviler på det er mange bransjer som kun videresender den innprisen de får og lever kun på timeprisen de klarer å klore ti lseg. Jeg har iallefall ingen klare eksempler innen håndverksbransjen som er den sektoren som i størst grad videreformidler varer i tillegg til en tjeneste. Men det har gjerne du?
Er det idiotisk å ha en ærlig prismodell? Er det idiotisk å ha faglig stolthet (noe jeg vil si du mangler om du ville nektet kundene dine egenkjøpt utstyr), jeg synes ikke det. Jeg tror det hadde forbedret forholdet til kundene.
I min bransje har vi enkelte utgifter (reise, instrumentleie osv), det faktureres videre uten at vi tjener noe på det. Skal ikke si jeg er billig, men det er ihvertfall ærlig prising.
Jeg uttaler meg på generelt grunnlag, som også er tydelig påpekt tidligere.
En gjennomsnittlig kunde vil ha det billigste, og med det mener jeg selvsagt majoriteten. At du tillegger meg meninger basert på ingenting får være din sak. Det ville være rart om jeg tok feil etter endel år med daglig kontakt med kunder.
Elektriske anlegg er ikke kjøkkenbenk, tv eller bil. Det skal ikke brukes penger på noe så dumt som en stikkontakt. En benkplate til 100 000 er ikke uvanlig, men en stikkontakt over benk til 1 500 er for dyrt. Heldigvis ordnet NEK 2010 denne problemstillingen.
Men du sa også i samme slengen at det ikke vil ha noen praktisk innvirkning med lavere delpriser. Det vil det.
Kan det ha noe å gjøer med at elektrisk utstyr er veldig dyrt i forhold til hva man får? Folk har vel en intuitiv forståelse av produksjonskostnad. At feks en dimmer koster mye mere enn en avansert strømforskyning til en PC er jo ganske underlig. Det er også en annen vesentlig forskjell. Man kan faktisk velge en benkeplate som er billig. De fleste installerer ting i enkel visuell utførelse (hvit plast), da forventer man andre ting mtp pris. Personlig synes jeg mye utstyr er for low-tech, de som leverer deler har tydeligvis litt for lite insentiv til innovasjon, både sikringer og dimmere feks er veldig primitive.
Hva er en ærlig prismodell? Hvis elektro firma A tilbyr grossist + 20% og elektro firma B tilbyr: Grossist +50% mens den absolutte prisen er for A =15 og B =12 kroner? Er det da ærlig og etisk at Elektrofirma A tar mer betalt selvom de slår på mindre på grossist prisen? Problemet er at det finnes ikke en listepris som er transparent og jeg syns fremdeles at man har rett til å ta avanse på de varene man selger.
Hvis lavere avanse er det samme som faglig stolthet så trenger jeg ikke den stoltheten (det skal forøvrig sies at jeg ikke er håndverker/fagarbeider..)
Og hvor er kundenes sin stolthet oppi dette? DE skal naturligvis ha det beste billigst alltid uten eget ansvar.Det skal og være mulig å etterprøve prisen på alskens forum for så å kunne reklamere overfor tjenesteleverandør på pris da noen i indre sogn kjøpte en kontakt for 37kroner på sparkjøpen på hjørnet.. Det skal og leveres før avtalt tid og skal endres via telepatiske samtaler med oppdragsgiver.
Men det fine med verden er, vi trenger ikke være enige om noen ting som helst
Det er gjerne ikke sånn firmaer oppgir priser, de kommer med en timepris, de oppgir sjeldent påslag, og de har ingen prisliste som de leverer ut om de oppgir påslaget (i det store og det hele, finnes unntak), men selv da er det mer ærlig å ta betalt for timene, det er timene folk vil ha, folk ønsker ikke å kjøpe varer fra elektrikeren sin, de ønsker å benytte hans kompetanse.
Du kan ha avanse, å nekte å bruke annet utstyr enn din grossist leverer for å ha en utydelig prismodell er mangel på faglig stolthet, man ofrer arbeidets kvalitet.
En ærlig prismodell er for meg en prismodell hvor prisen jeg betaler har sammenheng med de forventingene jeg har når jeg bestiller noe.
Hvis en elektriker sier at han kommer til å bruke tre dager på en jobb med en eller annen timepris, pluss kostnader til materiell, og jobben faktisk viser seg å ta omtrent så mye tid som forventet, da forventer jeg at regningen skal lyde på timepris på arbeidet ganger antall timer, pluss prisen på materiellet, eventuelt med et fornuftig påslag for kostnadene elektrikeren og/eller organisasjonen har hatt med å få riktig materiell fram til riktig sted på riktig tid.
Etter en slik forståelse av hva som er en ærlig prismodell, så er regningen som TS har fått helt klart u-ærlig. Påslaget på materiell indikerer at det er klasket på hundrevis av prosenter i forhold til hva eksakt samme materiell med eksakt samme spesifikasjoner fra eksakt samme produsent koster de fleste andre steder. Det TS ender opp med å betale, utover den virkelige kostnaden på materiell, er godt over det dobbelte av det som ble avtalt. Det er i mine øyne svindel. Det handler kanskje litt om prisen er høy eller lav, men det handler mye mer om at prismodellen er uærlig. Forventninger stemmer overhodet ikke sammen med resultatet.
Jeg vil gjøre det jeg kan for å unngå å havne i en slik situasjon. Når jeg bygger hus trenger jeg en viss grad av forutsigbarhet.
Etter å ha sett regningene som TS har fått, og etter å ha sett denne diskusjonen, kommer jeg til å være mer forsiktig neste gang jeg går til en elektriker.
Tror jeg avslutter her. Jeg har hatt denne diskusjonen med deg før, og føler ikke behov for å bruke mer tid på dette. Men jeg kan opplyse deg om at mange kunder faktisk får valget mellom billig og mer kostbart materiell.
Her i kommunen går det lokale e-verket ut og sier at dersom man skal fikse inntak eller underfordeling e.l. så kan man kjøpe materiell direkte fra e-verket med fast 5% påslag på /deres/ nettopris. Da spesielt kabler med litt tverrsnitt. Dette gjør dem fordi de har sett seg lei av elektrofirma som tar heidundrene påslag når man fikser et inntak og ønsker på den måten å hjelpe kunden.
Og då snakkar vi om slike prisar:
TFXP4G25 1017188 kr16,89pr.m
TFXP4G50 1075190 kr23,80pr.m
TFXP4G95 1075192 kr39,79pr.m
TFXP4G150 1075194 kr55,30pr.m
TFXP4G240 1075196 kr79,56pr.m
Hadde vert veldig kjekt å få vite kva eit gjennomsnittleg el-firma prisar slike kablar.
http://elby.no/Kabel/TFXP-Kabel-EX-Kabel
Kjenner til familie som har byttet ut nevnte firma her med andre pga pris selv.
Bor i Brumunddal selv, men er såpass heldig at broren til kona er elektriker. Kjøpte i en periode alt installasjonsmatriell fra nett, men det viser seg at jeg får det meste rimeligere gjennom nevnte familie. Han jobber i en liten bedrift med 5-6 ansatte, som da åpenbart får bedre priser inn enn de fleste billigsjapper selger ut nett. (På enkelte ting som stikk eller pn/pr er de litt dyrere, men det er snakk om noen få %, på alt annet er de billigere).
Når jeg da ser prisene dere andre får på regninga, er det i enkelte tilfeller opp mot en 10-dobling av prisen jeg betaler. (Men som regel 3-5 gangeren).
Jeg skjønner at elektrikere må tjene penger, samtidig så er det fritt valg blant oppdragsgivere å spørre etter pris på matriell før bestilling.
Jeg har nå fått svar fra installatørprøven.no. De første opplysningene jeg fikk var feil, og forskriften tydes slik vi kom frem til. 4 års praksis som elektriker utgår, etter ny forskrift gjelder 3 års erfaring etter utdannelse, da uavhengig av type utdanning.
Sitat: "Ut fra hva DSB legger i begrepet relevant praksis i ny forskrift, skal det være tekniker-/ingeniørpraksis fra planlegging/prosjektering av elektriske anlegg. For en tekniker med eksamen fra fagskole blir da kravet fra 2016:
- relevant fagbrev
- 3 års relevant teknikerpraksis etter endt teoretisk utdanning
Montørpraksis etter fagbrevet vil da i utgangspunktet ikke telle i denne sammenheng."