11,964
208
6
Bruktbilkjøp - vanlige feil
5,111
Sørnorge
0
Jeg har begynt å se etter "ny" bil. Derfor hadde det vært kjekt med en oversikt over hva som kan være lurt å sjekke en ekstra nøye på de forskjellige modellene, og hvilke styrker og svakheter modellene har. (Og evt forslag til andre modeller enn de jeg har kommet på til nå.)
De annonsene jeg har sett på har hatt vært firmakjørt av en person, årlig kjørelengde rundt 30Mm. (Det ser ut som at de som har bilene privat ikke velger kupevarmer.) Dvs at bilene vil nærme seg 200Mm i løpet av 2-3 år med min bruk. Hva kan man vente seg av større servicebehov rundt 150-200Mm?
Kravliste: 3-5år gammel, diesel, stasjonsvogn/suv, plass til en boks på 180x100x20cm (LxBxH) i bagasjerommet med nedfelt baksete, hengerfeste (minst 1300kg), ryggekamera, el vindu, el speil, varme i speil, dieseldrevet kupevarmer, ESP (jeg ble overrasket over at ikke alle i nevnte aldersgruppe har dette), klimaanlegg, minst 120hk, manuelt gir eller dsg-lignende automat.
Det kan gjerne være varebil dersom avstanden mellom vegg og førersete er stor nok til at man kan legge setet litt bakover uten å butte i veggen (det er neppe noen varebiler som har den muligheten?)
Gjerne 4wd, men ikke noe krav.
Modeller jeg har funnet er: (med antatte fordeler og ulemper)
Avensis
+ lave servicekostnader(?)
+ driftsikker
+ godt rykte
- kjedelig
- fås ikke med 4wd
- smalt turtallsområde med god trekkkraft.
Passat
+ fås med 140hk
+ fås med 4wd
- dyr på service
Outlander
+ antagelig den beste av disse for å trekke henger
+ 4wd
+ sterk motor
+ ekte diffsperre
- ikke samme comfort som passat/avensis på langtur
- høyt forbruk på motorvei
- ustabil automatgirkasse (dobbelkløtsj) - må stadig reprogrammeres i følge merkeforhandler.
V50
+ Litt kortere enn de overnevnte (=ledige lukeparkeringsplasser i oslo har en tendens til å være 470-480cm), men har likevel 180cm lastelengde.
+ stort fokus på sikkerhet
Accord
+ meget god på langkjøring
- få eksemplarer til salgs
Legacy
+ 4wd
- Endel høyere pris
De annonsene jeg har sett på har hatt vært firmakjørt av en person, årlig kjørelengde rundt 30Mm. (Det ser ut som at de som har bilene privat ikke velger kupevarmer.) Dvs at bilene vil nærme seg 200Mm i løpet av 2-3 år med min bruk. Hva kan man vente seg av større servicebehov rundt 150-200Mm?
Kravliste: 3-5år gammel, diesel, stasjonsvogn/suv, plass til en boks på 180x100x20cm (LxBxH) i bagasjerommet med nedfelt baksete, hengerfeste (minst 1300kg), ryggekamera, el vindu, el speil, varme i speil, dieseldrevet kupevarmer, ESP (jeg ble overrasket over at ikke alle i nevnte aldersgruppe har dette), klimaanlegg, minst 120hk, manuelt gir eller dsg-lignende automat.
Det kan gjerne være varebil dersom avstanden mellom vegg og førersete er stor nok til at man kan legge setet litt bakover uten å butte i veggen (det er neppe noen varebiler som har den muligheten?)
Gjerne 4wd, men ikke noe krav.
Modeller jeg har funnet er: (med antatte fordeler og ulemper)
Avensis
+ lave servicekostnader(?)
+ driftsikker
+ godt rykte
- kjedelig
- fås ikke med 4wd
- smalt turtallsområde med god trekkkraft.
Passat
+ fås med 140hk
+ fås med 4wd
- dyr på service
Outlander
+ antagelig den beste av disse for å trekke henger
+ 4wd
+ sterk motor
+ ekte diffsperre
- ikke samme comfort som passat/avensis på langtur
- høyt forbruk på motorvei
- ustabil automatgirkasse (dobbelkløtsj) - må stadig reprogrammeres i følge merkeforhandler.
V50
+ Litt kortere enn de overnevnte (=ledige lukeparkeringsplasser i oslo har en tendens til å være 470-480cm), men har likevel 180cm lastelengde.
+ stort fokus på sikkerhet
Accord
+ meget god på langkjøring
- få eksemplarer til salgs
Legacy
+ 4wd
- Endel høyere pris
Statistikken jeg har sett gjør forskjell på bensin og diesel når det gjelder Avensis. Bensin = bra, diesel ikke så bra.
Dieselrelaterte problemer med vår 2007 Avensis D4d:
Ikke dieselrelaterte problemer:
Alt overnevnte skjedde på 2 år. De fleste motorfeilene gjorde at bilen gikk i nødmodus og hadde ca 20 hk tilgjengelig i motoren. (Umulig å kjøre på motorvei). De dyreste feilene ble fikset uten kostnad for oss, men vi kom til ett punkt der vi ikke visste om bilen ville ta oss fra A til B tilslutt, så den ble solgt. Mange av feilene krevde 2 eller 3 besøk på verksted, da man måtte bytte en væske etter 1000-2000 kjørte kilometer etterpå.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Tenker pris mellom 100k og 200k, men kan gå utenfor om det dukker opp noe som ser ut som et godt kjøp.
Jeg har nå 1,9l diesel med 120hk. Den føler jeg blir i svakeste laget med tilhenger. På nye biler får man like mange hester på 1,6l. I min uvitenhet antar jeg at slike små motorer blir svakere enn sine forgjengere med samme antall hester. Blir det helt feil å tro noe slikt?
Nye diesel motorer trenger bli skikkelig varme, så den får brent rent diesel partikkelfilter. Har selv avensis 07 d4d som er gått 200.000. Jeg er strålende fornøyd, men kjører 30.000km i året.
....Jada jeg er en lykkelig Subaru eier ;D... med 2 Subaru med automat(1998 og 2007 modell)
Bensinforbruket på Legacy med 2.0 bensinmotoer er akseptabelt, Outbacken med 2,5 bensin bruker selvsagt litt mer......
Subaru med dieselmotor bør du bare kjøpe dersom du ikke har mye småkjøring, men forbruket er lavt på disse.......
...dessuten er kjøreegenskapene veldig gode på disse bilene ;)
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
- Skjeve bremseskiver
- elektronisk parkeringsbrems reagerer ikke på når man trykker på knappen. (Finnes det noen triks for å få den av, f.eks ved å ta ut sikringen?)
- feilaktige feilmeldinger
- defekte xenonlys (usikker på om det gjelder høydejusteringen eller selve lyset)
- slurv med oljeskift har ført til motorhavari (hva menes med det?)
- rust i fester for drivstofftank
- DSG feiler ved 200Mm
- Bobler i lakken
- EGR på FSI-motorene
- Dubbemassesvänghjul (hva er det på norsk?) "Kör bilen varm sedan öppnar du motorhuven och lyssnar om det slår i område runt växellåda svänghjul."
Jeg kjører nesten aldri kortere enn 2 mil mellom start og stopp. Normal småkjøring er 10 mil.
Hva er det?
http://www.youtube.com/watch?v=YnaXB8q3uzQ
for og skifte dobbelmasse svinghjul på f.eks passat,så ligger det på rundt 20k
1.9 pumpedyse-motorene til VAG er billige og fine til å trekke henger med.
1,9l er jeg trygg på når det gjelder henger. Det var de enda mindre motorene med like mange hester jeg er skeptisk til. Gir en 1,6l med 120hk samme kraft som 1,9l med 120hk?
Jeg liker bilen svært godt, og det har blitt flere volvoer i garasjen etter kjøpet mitt.
Fokuset på sikkerhet merkes, bakseteryggene veier 4x sammenlignet med den gamle bilen min. B-stolpene er 15cm dype, dørene er dype sammenlignet med tilsvarende og større biler.
God kjørekomfort, gode seter, men kanskje ikke setene for deg hvis du veier 120kg. Jeg er 187 og veier 94 kg, det går bra, men hadde jeg vært større, ville kanskje setene blitt litt små.
Mulig du ryker på hengervekt?
Det er mulig å få dem med 4wd, men det er langt mellom de på markedet.
Den motorhavari-problematikken på Avansis diesel, er den knyttet til en spesiell årgang? Har problemet blitt løst i nyere utgaver? Er det løst på byttemotorene, eller stor sannsynlighet for at det inntreffer på nytt?
Vet ikke så mye om diesel, annet enn at de har vært plagd med partikkelfilter pga småkjøring.....
Clutchen på Legacyen(enda i familien) var byttet for ca 100000 km siden, ingen problemer så langt...........
Bilen bare virker hele tiden!!
Kjører selv bare automat nå.......Outback(konebil) og Tribeca:
http://www.tv2.no/underholdning/broom/roeverkjoep-paa-ukjent-luksussuv-2945111.html
........og fyller bensin i Russland til ca 6 NOk pr liter ;D ;D ;D
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Dieselvarmeren i seg selv går bare sammen med motor, men med tillkontraektronikk kan du fjernstyre den fra nøkkel/mobil eller ei klokke i bilen. Da går den uten at motor er startet.
Dieselmotorene til toyota har forøvrig mye krefter, i ett veldig smalt turtallsbånd. Dvs når du havner utenfor så er den dau. Dette gir litt ujevn akselerasjon kontra andre dieselmotorer jeg har kjørt. Men mye krefter mellom 2500 og 3000 rpm altså
jeg høres kanskje ut som en bitter eks-toyotaeier, men prøvekjør aktuelle biler, så ser du ann situasjonen.
Kjørekomfort og interiør har tross alt blitt bedre de siste åra.
Værre var det da Møller ymtet om klosseskift på en Fabia som hadde gått 40-50k, bare tull, PKK hos NAF var uten anmerkning
Har ikke kjørt andre diesel-toyotaer, så kan ikke utelukke feil på vår som ga den opplevelsen.
Har kjørt lexus med 2ad-ftv, har samme opplevelsen der. Begrenset kraft utenfor "powerband" og lite hensiktsmessig utveksling på girkasse (manuell).
Lexus har i ettertid gått ut og sagt "aldri mer en bil med dieselmotor".
http://m.db.no/2011/11/10/tema/bil/diesel/forurensing/utslipp/18922152/?www=1
Men igjen, prøvekjør og avgjør selv :)
Jeg har aldri angret på å ha prøvekjørt biler, bare angret på kjøp av feil bil.
6 gir er overdrive, og ikke noe "kraft" gear, jeg smeller det inn når jeg ligger i ca 100km, da har jeg nesten 2000rm og forbruk på 0,4-0,5 når det er slett flat lang vei :)
Jeg er meget fornøyd med min avensis, men det er jo ikke noe sportsbil da. Men lave sevice kostnader i mitt tilfelle..
Har tenkt tanken, men de feiler på kamerakravet. Jeg har litt for mange trange lukeparkeringer i hverdagen til at jeg kan fire på det. Måtte evt inn med tredjepartsløsning, men det skal godt gjøres å få til en innvendig skjerm som ikke inviterer til innbrudd i bilen.
Det hørtes ikke ut som noe som skal koste all verden å ettermontere. En enkel av/på-knapp holder lenge til mitt behov.
Jeg merka det. Prøvekjørte bl.a. en 2010 avensis på torsdag. Fikk aldri prøvd høyere gir enn 4. Det var dagen hvor jeg kjørte forbi 5 utforkjøringer på min lille runde for å prøvekjøre bruktbiler. ESP ble i alle fall grundig testet på alle bilene, og min skepsis til elektronisk parkeringsbrems bekreftet som et ubrukelig konsept. Avensis var min klare favoritt, tiltross for EPB, helt til informasjonen om motorhavarier dukket opp.
Vet ikke årsmodell og prisklasse du sikter etter, men ettermontering av ryggekamera er vel noe av det enkleste og billigste og fikse i kravlisten din.
De nyere modellene har vel muligens inngang for ryggekamera, mens jeg selv har satt inn en Pioneer 2-DIN spiller med Navigasjon og skiltholder med ryggekamera i min Superb. Da får du ikke noe ekstra skjerm som frister tyvene mer, den bare erstatter originale spilleren. Men Superb og trange lukeparkeringer er kanskje ikke den beste komboen. Mulig nyere Octavia har den plassen du trenger?
Min personlige erfaring med Octavia og Superb er ihvertfall udelt positive når det kommer til driftsikkerhet.
Sant det Hans, kom litt sent inn i bildet, svigers som prater som om han er millionær og ga bort bilen til dattern og bare sa fiks fiks.
Det kostet 5k for en liten service hos Møller. Dattern skal aldri bruke Møller.
Bare ikke kjøp V50 med 1.6 Diesel. Makan til traktormotor. Bråker helt grusomt. Og bilen er ikke godt nok isolert mot støyen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Fikk ca. pris på liten service hos Mekonomen på 2,5k. På Fabia.
Selv så tok jeg olje/filterskift+det innvendige filter og det kostet ca. 2,5k.
Har i mange år hatt tilgang på smøregrav og gjort det selv og tydelighvis spart noen kroner.
Den gang jeg kjørte Mini skifta jeg alltid olje/filter selv, men en gang dreit jeg på leggen, lang oljestripe etter bilen. Hadde glemt å fjerne den gamle pakningen til oljefilteret. JAJA man lærer av sine feil ;D
Sorry, ser jo at jeg har spora av tåden.
helt enig,satt på med en ca 09 model v50 med 1,6tdi,må ha spart på lyddempingen der,vet ikke hvilken utstyrsmodell det var,men i forhold til min 07 s60 2,4tdi summum,så var stor forskjell på lyd i kupeen
Den avensisen jeg prøvde på torsdag er en favoritt. 2010-modell, 2,0l D-4D. Den har 3000km igjen av garantien.
Antar at mye av svinghjulsproblematikken ( uff, langt ord) kommer av brukerfeil. Det er lett å tro at en kan "true" dieselpurka på lavt turtall, noe som ikke er bra.
Kjørte en gang i tiden go-kart og den som ikke varma opp på riktig vis, havna ofte i depoet med maskin-trøbbel.
Avensisen er bensin så den har jeg ikke mye å si om. Hvis AC kompressoren går hele tiden mens motoren går så sørg for at det har vært AC service på den. Våres røyk. Kosta 8000,- Sjekka mange steder og prisen varierte fra 8000 til 15000,- AC service er ikke en del av vanlig service ble vi fortalt.
Hadde V50 før og fikk ikke Volvo kvalitetsfølelse. 1.6D. Syns bilen er super pen (hadde sport, tilsvarende R-design.) Setestoffet (Dalatec) sprakk ved 100.000km, hjullager ryker jevnlig. Motorlampa lyste to ganger i løpet av perioden jeg hadde, men forsvant igjen på brøkdelen av ett sekund. Så aner ikke årsaken. Og ikke minst, denne bilen er liten. Kan ikke sammenliknes med Avensis/Passat.
Ang dieselvarmer så tror jeg de fleste (mulig jeg tar veldig feil) som annonserer med dette har det som kalles parkeringsvarmer. Altså at man kan stille inn tidspunkt for den uten at bilen går. Alle V50 diesel norsk solgte er jeg ganske sikker på har dette. De aller fleste som ikke har parkeringsvarmer, men rein kjørevarmer kan oppgraderes til parkeringsvarmere. Nå er ikke jeg noe fan av integrerte dieselvarmere som styres via infodisplay eller liknende. Dette fordi delene er ekstremt mye dyrere enn om du hadde hatt ettermonterte varmere (og noen få originalmonterte) Min eberspacher røyk. 16000,- hos Ford + jobb, men ettersom jeg jobber med dette så sjekket jeg mye rundt dette og fant ut at en universal varmer passet, og det til halve utsalgsprisen. Annet delenummer men helt like stikk etc. Plug and play. Dieselvarmeren til V50 fjuska også, men den var en smal sak å demontere og sette inn en byttevarmer.
Så om du finner en bil du liker så ikke heng deg for mye opp i om den har parkeringsvarmer eller ikke. Har liste over alle bilene som kan oppgraderes/full installasjon om du lurer på hvilke som passer. Dog monterer vi p.d.d. ikke for private
-Treige bremsekalippere, bør byttes på begge sider når de havarerer.
-Foringer gir etter i bærearmer etc. Kostbart.
-Rustskader opptrer i større grad. Gamle steinsprutskader som aldri er reparert er en klassiker.
-Elektriske problemer, vindusheiser, motorer, belysning.
-Eksosanlegg på siste verset. Skjold løsner og lager klirrelyd, hull i rør.
-Synkronisering på girene begynner å bli dårlig. Prøv alle gir og se at de fungerer greit, opp og ned i ulike hastigheter. Er den "trang" så blir det ikke bedre med tiden.
Generelt mye penger å spare hvis man lærer seg å ordne bilen selv. Kjøpe deler i Norge kan i mange tilfeller ikke forsvares.
1200 kr timen for å fikse bilen samt delepriser som er 2-4 ganger høyere enn i england? Ublu pris spør du meg. Skjønner ikke at folk med normale lønninger ikke mekker mer. På en annen side, så bør man være sikker på sine kunskaper hvis man mekker. Informasjon får man fra verkstedhåndboken til bilen f.eks.
Kan anbefale Hondas 2.2 liter dieselmotor. Den ligger et lysår foran andre hva egenskaper angår.
Accord, CRV etc har ellers grei kvalitet men gir ingen premiumfølelse. Et rimelig og fornuftig bilvalg.
Hvis folk hadde begynt å heller faktisk se på hva man kunne spart av penger på å kjøpe en billig bruktbil så ville det også hatt den effekten at nybiler ville blitt billigere.
Når nybilsalget hadde falt med 50% så hadde regjeringen våknet og satt ned avgiftene.
Mere salg av bruktbiler ville også muligens justert verditapet slik at flere hadde vurdert nybil etter hvert, så en 10 års dugnad hvor folk hadde kjøpt billigere bruktbiler ville egentlig vært veldig positivt i det lange løp. Miljømessig ville det også vært ett kjempeløft hvis man tenker globalt og ikke bare tenker 1 meter rundt sin egen sfære.
La gamle biler leve
Hvilken bil tenkte du på da du skrev den lista? Eller er den generell?
Accord er definitivt en modell på ønskelista, men det ser ikke ut som om accordeiere har nevneverdig lyst til å kvitte seg med bilen sin. De få som er til salgs er lite brukt og dertil høyt priset.
Det skal være forbedret etter hva toyota sier, uansett så tar de dette på garantien.Bilen min fikk tett oljesil etter 6år, det fiksa dem med garanti i 2013, pris 25000,-.
Er du nøye med olje skift, ikke driver småkjøring, så løp å kjøp.
Det har hvert noen toyota motorer som er blitt byttet av forhandler på garanti. Det skrikes fælt om dette, men husk det er mange toyota på veien. å det meste av slikt fikses på garanti da toyota overhodet ikke er vanskelige på slikt...
En bekjent rev hele maskineriet ned i sin SAAB 9-5, overhalte motor med tøffere innmat, ny girkasse med Quaife LSD. Bremser pusset opp eller byttet til største versjon original. Foringer, dempere, fjærer og krengningshemmere oppgradert til ettermarked som er langt bedre enn original (polyforinger etc). Dette gjorde vel at en 2003 SAAB 9-5 kom på rundt 100.000, men bilen er jo som ny. Drøyt 300 gamp og med diffen så klarer bilen å dytte dette ned i underlaget. Forbruket går gjerne ned med riktig map også.
Jeg handler mye bildeler fra utlandet. Som Hondaen sier så er det penger å spare, spesielt i forhold til merkeverksted. Et annet tips er å følge med bilklubber for tips og råd.
På mange måter enig med deg. Men ikke helt.
Annonser på aktuelle modeller i den nevnte prisklassen har kommentaren "motor starter ikke".
Bilen jeg nå har ble kjøpt for 50k, 2004modell. Reparasjonene de 3,5 årene jeg har hatt den har summert seg til ca 50k. Nå er det forestående en ny rep til antagelig rundt 20k om den skal komme igjennom EU-kontroll. Jeg elsker bilen - ingen annen bil har gitt meg mulighet til å kjøre 100mil i ett strekk uten å bli sliten. Min første tanke var å kjøpe en ny bil av samme modell med lavere km og bruke den jeg har som delebil, men det viser seg at det ikke er å oppdrive samme modell for under 80k. Skal jeg da legge 80k i en "ny" 10 år gammel bil, eller 150k i en 3åring med samme tilbakelagte kjørelengde? Saken er at bilen jeg har var tidlig ute med utstyr som andre mellomklassebiler først kom med 4-5 år senere. Da snakker jeg sikkerhetsutstyr og utstyr som jeg faktisk har stor praktisk nytte av. Med kravlista til utstyr og lastelengde er det ingen andre modeller til salgs enn den modellen jeg har til under 150k. Valget mitt har falt på at en 3åring er verdt dobbel pris av en 10åring, og antagelig har igjen minst dobbelt så lang levetid, tiltross for at 3åringen har elektronisk parkeringsbrems. Bruksslitasjenivået kan være likt, men enkelte ting som er vanskelig tilgjengelig morkner jo selv om de står ubrukt.
Det hører med til status at de utgavene av bilen jeg har, som er til salgs, har gått 250-300Mm kortere enn min. Og at en 10år gammel bil, proppfull av utstyr, med 400Mm tilbakelagt distanse, ikke har hatt større reparasjonsbehov enn kr 50k på 3år er imponerende.
Vet du noe om når det ble forbedret? Googling gir meg inntrykk av at det skjedde i 2008, men det inntrykket er kun basert på at de jeg har funnet som har fått det problemet har hatt 2007 eller eldre.
At toyota viser goodwill med en bil som er under et år over garantien er bra, men det er ingen garanti for at de vil vise det med en bil som er 30Mm over garantien.
Jeg har en 07 modell og er strålende fornøyd.
Jeg har hatt mange biler igjennom 35år, å man kan vel si at det man sparer på å kjøpe gammelt, får man igjen i reparasjonskostnader, nyere bil, mindre kostnader, sånn er det bar... om man ikke er uheldig da.
Jeg googla og rota fælt selv etter en bil type som skulle passe meg og ha lave kostnader.
Jeg endte opp med en avensis som hadde hatt alle feila, og blitt fikset på toyota. Bilen hadde gått 180000 når jeg kjøpte den, nå er den gått 200000 og er som ny
Jeg har først og fremst ikke tid da jeg heller vil prioritere huset. Dernest har jeg ikke garasjeplass før husoppussing er ferdig.
Kunnskapen mangler også, men det mangler om alt jeg driver med, og har en tendens til å dukke opp like etter at det er behov for den.
Hvis noen har lyst på en Primera P12 (st.v), 2004, 1,9dci acenta ESP som overhalingsprosjekt er det bare å rope ut.
Den har alt tilgjengelig utstyr unntatt skinnseter, el justering av seter og adaptiv fartsholder. Dvs bl.a. klimaanlegg, esp, xenon nærlys, ryggekamera, avtagbart hengerfeste, side-airbagger justerbart ratt i lengde og høyde, førersete justerbart i 10 retninger, kjørecomputer, 8 alufelger, fjernstyrt sentrallås/alarm.
Ubetydlig brukte, meget bra Uniroyal sommerdekk (jeg fikk sjokk over hvor dårlige continentaldekk er i nødbrems på våt asfalt da jeg fikk muligheten til en direkte sammenligning).
Piggfrie vinterdekk (Gode Nokian foran, noe søppel bak som kjører på siste sesong. Kombinasjonen gjør bilen behagelig normalstyrt!)
Kamaksling, ventilløftere, registerreim og gløderele ble byttet ved 350Mm. Bakdempere og bremsekalippere/klosser ved 360Mm. Turbo ble byttet av forrige eier ved 330Mm. (Og selvsagt er andre småting som filtere, kjølevæske, olje, batteri, lyspærer, osv. også byttet.)
Det store problemet med bilen er slark i forstilling. Jeg har ikke hatt mulighet til å løfte den opp for å finne ut hvor omfattende dette er. Jeg antar at bærekuler og noen ledd i styringen er slitt.
Andre defekter:
Servo har en oljelekkasje ved høy belastning. Den bruker ca 1dl servoolje pr 20.000km. Forbruket kommer hovedsaklig ved lukeparkeringer. (Oljenivået synker ikke i ferietid med få lukeparkeringer.)
Motor svetter litt, men det synes lite på oljeforbruket.
Dieselforbruk i 80km/t på CC: 0,48l/mil i følge kjørecomputer. Dette lå på 0,46l/mil for 2 år siden. (Strekningen gamle E18, Holmestrand-Sande brukes som diagnosestrekning månedlig. Det var slik jeg oppdaget at bremsekalippere måtte byttes.) Det merkes i motbakker at motoren har blitt svakere på disse to årene. Den klarer f.eks ikke lenger Lierbakkene på 5. gir.) (Virkelige målinger tyder på at kjørecomputer viser ca 10% høyere enn faktisk forbruk.) Fabrikksoppgitt forbruk er 0,50l/mil.
Komplett servicebok frem til 330.000km. Den har nå gått ca 392.500km.
En bruktbilforhandler antydet at han kunne gi rundt kr 20.000 for bilen.
Betryggende å høre at noen har gått det samme sporet som jeg antagelig kommer til å gå. Men jeg går altså for en 3åring som ikke har hatt feilene, og forhåpentlig tilhører en generasjon hvor disse problemene er fikset før salg.
Du har da kostet på bilen 70k siste 3,5 år. Vet ikke hvilken bil du har, men kan vel trygt si at en ny bil ville i hvertfall tapt seg deg dobbelte på 3,5 år så du har jo da spart 70k, i tillegg så elsker du bilen og da må vel følelsen av å ha spart 70k være god? Hvis du får den igjennom EU og da har den i 2 år til med kanskje 30k til i utgifter så er det jo fortsatt enormt med penger spart.
Ser jeg skrev tett filter, men mener så klart tett olje sil...
Men, ja, jeg er veldig fornøyd med kjøpet. Hvis en 3åring til 150k holder 5-6år uten større reparasjoner vil det gi samme årlige kostnad.
Planen var å la "mekanikeren min" bytte det som trengs i forstillinga, men han har ikke hatt tid etter at jeg ba ham om det i høst, og sier han heller ikke kommer til å få tid den neste måneden. Han jobber på lastebiler, slik at privatbiler bare er noe han kan ta når det er ellers er oppdragstørke, og kun for kjentfolk.
Alle andre verksteder har jo vist seg totalt inkompetente:
Oljeskift = glemmer å skru til filteret slik at olja spruter ut ved start.
Bytte lyspære = sprekker lykteglasset
Bytte registerreim = overdrar skruene i toppen slik at den måtte gjenges på nytt.
EU-kontroll = ikke godkjent pga lang liste med mangler og estimert 18k i rep.kost. Jeg tok bilen til "mekanikeren min" og han fant INGEN av feilene som var påpekt. Tok den så til et annet verksted for etterkontroll og de fant heller ingen av feilene.
EU-kontroll = Bil ikke godkjent pga rust på bremseskivene (hos merkeverksted). De bytter så skiver, EU-godkjenner bilen og jeg henter den. Inn mot første kryss går pedalen rett i bunn uten noen bremseeffekt. Verkstedet ser på saken og konkluderer at bremsekraftforsterkeren tilfeldigvis har tatt kvelden på de første meterne jeg kjørte bilen. (De vil jo ikke innrømme at de ikke prøvde bremsene etter skivebytte og før de EU-godkjente den.) Etter mange uker på verksted for å vente på deler viser det seg at de hadde montert bremseklossene feil da de byttet skiver.
Jeg kan holde på i det uendelige om bilverkstedhistorier opp igjennom årene. Gjett hvorfor familien min ikke bruker samme verksted to ganger. Selv om verkstedene tar ekstrakostnadene på egen kappe, beviser de også at de mangler elementær kunnskap om eget fagfelt. Hva med alle feilene de gjør som vi ikke oppdager?
Konklusjonen er uansett at jeg har funnet EN mekaniker som er til å stole på. Ingen andre får skru på familiens biler. Er ikke han tilgjengelig bytter jeg heller bil!
Jeg betaler heller litt mere på ett bil lån i mnd, så slipper jeg uforutsette regninger, men sjønner regnestykket ditt
Hver vinter kommer jeg i situasjoner hvor brekket er redningen. Det er f.eks når man skal baklengs ned bratt bakke. Bremser man med bare pedalen vil framhjula bare låse og man har ingen styring. Bruker man brekket i kombinasjon med pedal får man fordelt mye mer bremsekraft til bakhjula og kan dermed styre med framhjula. Med automat kan man kanskje klare å oppnå det samme ved å gi gass mens man bremser med pedalen? Men men med manuell må man bare slippe bremsen og håpe farta ikke blir så stor?
Hva med holka som kommer noen dager i året hvor det er for glatt til at ABS'n reagerer og bilen er på vei mot et hinder rett forut? Tradisjonelt triks med framhjulsdrift er på med brekket, sving og gi gass. Med EPB går vel bremsen av automagisk når man gir gass med bilen i gir?
Kia burde brukt dette som salgsargument.
Imponerende at de kom seg til verkstedene.
(EPB-problemene er hovedårsaken til at jeg har slått passat litt fra meg. Det ser ikke ut til å ha vært et feilområde på avensis.)
Ja nesten
Det var det de ikke gjorde
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hadde det vært litt mer så hadde det vært ok, men det er ikke bare litt mer. En normal familiebil taper seg i gjenomsntitt 40-60.000 i året de første 4-6 åra, å betale 200.000 for å kunne dra nytte av garanti er det faktisk ikke verdt. Kjøper man en bil til 50.000 og setter resten inn på bok så kan man kjøpe en ny bil når den andre slutter å virke. Man skal være rimelig uheldig hvis man kjøper en bil til 50k og setter av 3k i mnd til reperasjoner og ikke sitte igjen med noe på slutten av året. Har hørt argumentet om at man vil betale mer i mnd for å ha tryggheten, men kjøp 2 biler da vel og la den ene stå til du trenger den, fortsatt så vil man spare penger.
De fleste er nok klar over at økonomien i å kjøpe NY bil er lættis dårlig. Mange av de som kjøper ny bil gjør det rett og slett fordi de kan. Greit nok å kjøpe en brukt kjerre til 50k, men det blir aldri som å sette seg inn en NY bil som er tight og fin, ren og pen, ingen riper og ulyder osv. Så vil mange hevde at "følelsen av ny" ikke kan forsvares til den prisforskjellen, men siden det faktisk selges en del nye biler er det også mange som mener at det kan forsvares.
Jeg har levd på gamle biler i en årrekke nå. Hadde jeg plutselig fått råd til å kjøpe ny bil hadde jeg gjort det. 17 år med å skru på biler i all slags vær har egentlig gjort meg "ferdig" med det. Men ingen lottogevinster i sikte enda. Må kanskje begynne spille først
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Forrige bil jeg hadde var en 99mod, den brukte ca 1,2pr mil, nå ligger jeg på en halv liter å sparer mellom 1000-1500kr i mnd som jeg betaler bil lån med
Spørsmålet er om din nedbetalingsplan av lånet gjør at lånet er nedbetalt når bilen må vrakes. Neppe gøy å betale kr1000/mnd for en boks spiker du ikke engang vet hvor befinner seg.
Så har du 1500-3000 kroner i verditap pr måned på den nye bilen så besparelsen forsvinner før du vet ordet av det.
Så er det så utrolig kjedelig å kjøre typisk familiebil med liten dieselmotor, kjører det selv som leiebil nå om dagen.
1500-3000 ?? Er det Aygo det er snakk om?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
En ordentlig bil taper seg langt mer enn de 1500-3000 kronene jeg skrev.
Jeg kjører en ti år gammel bil, kjøpt med cash og for min del spiller det ingen rolle om jeg får en reperasjon eller at den bruker en drøy liter på mila med blandet kjøring, sammenlignet med en tilsvarende ny bil har jeg latterlig billig bilhold.
På en typisk 1300-1600 kg's familiebil er det nitrist med 120hk.
Personlig er jeg enig med deg
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Billig: Rimeligste bil jeg har eiet i Norge var en Saab 900 (årsmodell 1990). Verditap pålydende 8000 kr på 3 år og 70000 km. Verkstedkostnader omtrent 20000 kr.
*Dersom du har flaks og bor i nærheten av de 400 km med motorvei.
Drit i diesel. Se etter en bil med 1ZR-FAE motoren til toyota, og så forer du den med 98-oktan. Resultatet er en utrolig behagelig og kjapp bil uten den irriterende turboen med sine forsinkelser og ulyder.
Jeg har en Corolla Verso 2002 1.6/110 hk som jeg kjøpte ved 60.000 km/3 år. Nå har jeg måttet ha den på verksted ved 190.000 km for første gang på ordentlig, og betalte over 8000 kr for å få den eu-godkjent (håndbrekk: wire/tromler/bånd/vindusviskere) Helt forferdelig, det ruinerte hele vedlikeholdsbudsjettet på 100 kr/år utover vanlig service...
Skjeve bremseskiver er veldig overdrevet. Saken er egentlig den at verkstedene ikke har noen
som helst interesse i å fortelle kunden at det de opplever som skjevhet egentlig bare er resultatet
av at de har stått i ro i et kryss med glovarme bremseklosser klemt om skivene, slik at man har fått
et 'hot spot' med bedre friksjon enn resten av skiva (google brake pad bed in)
Er vel egentlig ikke hastighet, men heller akselerasjon som er kult med stor motor.
Har ikke noe jag etter masse HK, men for at bilen ikke skal føles undermotorisert bør det i alle fall være 100HK pr tonn bil for bensinmotorer.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vi kjøpte en 11 modell 2,2 Advance aut. med skinn og endel ekstrautstyr før jul, og det er en milsluker av dimensjoner. Kjempebil. Hadde rullet 185k. da vi kjøpte den, men det er komplett umulig å merke. Stille, komfortabel og sikker. Ikke et knirk.
Har som cozmo skrudd meg lei, og i takt med mer teknologi har jeg meldt meg ut. Skal jeg skru igjen i fremtiden blir det på en veteran. ;D
Har hatt taxikjørte Toyotaer siden 1995, og har aldri opplevd overraskelser som har kostet. Never. Har hatt andre biler av andre merker med "lav km." som jeg har måttet koste på (les skru) mye på. Jeg har imt. en god kontakt i Toyota-systemet som har guidet meg på modell- og motorvalg, for Toyota har hatt sine blundere de og. Biler som er godt vedlikeholdt og har rullet litt på kort tid har ikke alle de "sykene" en 8-12 år gammel bil en gjerne må betale like mye for. 2,0 D er en volumselger som vil drukne i "alle de andre" den dagen den skal selges. Det vil ikke en 2,2. Som lett går 500.000 km. med normalt vedlikehold. Understellsbehandling er de eneste som skal gjøres. Garantert km. som taxi er 180.000 for Avensis. 300.000 for Prius... Det betyr at de er ment å tåle noen mil...
Det eneste en kan hevde er at det ligger endel selgerkjørte 2,0D 09-11 modeller med ok pris. Har en litt tid og tråler litt andre kanaler kan en likevel komme borti en 2,2D til en fin pris. Og forskjellen i motorisering merkes. Godt! ;D Bruker noe mer diesel, men sålangt har vi ikke målt den over 0,7 (hele tanker).
Bilen vi gikk fra var en 01 2,0 D4 bensiner (Avensis), og at det har skjedd endel på 2 generasjoner er det ikke tvil om. Selv om det også har vært en grei bil. Foruten service har det kun vært behov for to calippere (kjøpt hos høgger) og nye klosser foran ila. 2 år. Den har et par sensorer som nå skal skiftes, men alt i alt har den kostet ca. 12.000,- i vedlikehold inkl. 2 sett nye dekk på knappe to år. Verditapet regner jeg med blir ned mot null når den er solgt. Eller har både min sønn og min far hver sine Avensis. (1,6 V-VTI) Rusler og går de og.
Kjøper en ny bil og bytter hvert 3. år koster det deretter. Litt kreativ "approach" til bilhold kan spare en for store summer.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/
Mulig det, men da er det vel lættis dårlig økonomi i å kjøpe nyere brukt også?
Skal ikke være for bastant jeg, men at mange er litt for gla i å se på salgsprisen på bilen, og KUN det, det er jeg ikke særlig tvil om.
http://www.dinepenger.no/bruke/smart-aa-eie-ny-bil-lenger/121248
http://www.dagbladet.no/2013/01/01/tema/bil/bruktbil/bil_og_trafikk/24918185/
Min byggeblogg her på forumet: http://www.byggebolig.no/index.php/topic,24165.0.html
Du vet at moment (Nm) x turtall(rad/s) = effekt i KW
Problemet med dieselbiler er det at de har momentet over et smalt register sammenlignet med en bensinbil.
.
kan du forklare dette?om det er bensin eller diesel spiller da ingen rolle på fremkommeligheten,golfen med bensinturbo kom da seg bedre frem en volvoen med diesel jeg har nå,og det er nok ikke pga av drivstoffet,er nok heller pga piggfritt på volvoen vs pigger på golfen,og at antispinnen på volvoen bremser ned når hjulene begyner og spinne,noe som ikke golfen min gjorde
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45211244
Kjøpte den på vei til jobb, etter biltilsynets stengetid. Skal hente den på torsdag.
Når jeg sitter i avensisen får jeg ikke følelsen av å sitte i en nyere bil enn 2004 primeraen. Det er smått overraskende. Hadde jeg funnet tilsvarende bil til salgs (vil ikke gi slipp på ESP) for en pris mindre enn halvparten av en 6år nyere avensis, ville jeg kjøpt primera igjen.
Jeg snakka med en teknisk kompetent kar på hovedkontoret til Toyota i dag. Han kjente til det problemet med motorhavari som har vært på avensis og kunne fortelle at det ikke gjelder modeller nyere enn 2008. Han bekreftet dermed det inntrykket jeg fikk av googling.
For meg er ikke bensin et alternativ. Diesel er overlegen på finmanøvrering med henger + at jeg sparer endel tusenlapper årlig. For ikke å snakke om komforten ved køkjøring - diesel setter man i et passende gir og lar den gå på tomgang.
Bensin+elektrisk kunne vært en mulighet, men utvalget av slike med mulighet for hengerfeste er svært labert. Bensin + lavgirserie kunne vært et alternativ, men det blir i overkant sært. Bensin + et godt automatgir kunne også fungert. Tradisjonellt automatgir er ugreit. (Det er ikke kult å sitte med bånn gass i revers med henger og vente på at automaten skal innse at det forventes av den at den skal snurre drivhjul. Når den omsider gjør det den skal, skal man imidlertid være glad man har sikkerhetsbeltet på! (Dette er også opplevd i Jeep med 5,2L V8.))
Primeraen er nå til salgs, om noen nevenyttige skulle være interessert i en god bil til en billig penge + litt forstillingskruing.
Dårligste argumentene jeg har hørt siden 1983 eller noe der omkring. Tusenlappene du sparer går fort ut igjen ved bytte av glødeplugger, partikellfilter, svinghjul osv. Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men husk at du kan trenge kollektiv bilett når du ikke får lov å kjøre med dieselen i byen. Bensin er nok overlegen dieselbiler i enhver sammenheng så lenge det ikke er snakk om biler over 7.5tonn eller traktorer.
Så gikk jeg over servicekostnader på den aktuelle bilen jeg skulle kjøpe (Volvo S40).
Dette telte negativt i økonomisk forstand på diesel:
Regeneringsvæske må etterfylles på 120 000 intervall.
Diesel har registerreim som må byttes (120 eller 180).
Risiko for partikkelfilter-trøbbel, eller høyere årsavgift.
Diesel er mer følsom for kalde temperaturer. (jevnlig -25 til -30 her)
Glødepluggbytte i dieselvarmer
Regnet litt på det, og kom fram til at bilene kostet meg omtrent det samme, hvis jeg kjøpte den når den hadde gått 50 - 100 000, og frem til 200 000 kjørte kilometer, med veiledene priser på delebytte. (Selvsagt blir dette annerledes hvis onkelen din rapper delene på jobben, selger dem billig til deg, og du bytter dem selv).
Da ble valget enkelt :)
Kjører 30 000 i året nå, med snittforbruk på 0.65. Deilig å vite at jeg bare har halvparten av alle dippeduttene i motoren som en ny dieselmotor har.
Fremkommelighetsargumentet her er helt latterlig. Bensinbilene jeg har kjørt, har uten unntak kommet lettere frem enn dieselbiler. Det har nok mer med at det har vært mindre biler, med mindre dekkdimensjoner, kontra større dieselbiler med breie dekk å gjøre.
Diesel er fint hvis du kjøper bilen ny, og kjører den til 100 000, og deretter selger. Mellom 100 000 og 200 000 er det hvertfall noen dieselbiler som drar på seg mer utgifter enn det du sparer i diesel.
(Og ja, selvfølgelig er jeg noe påvirket etter å eid mareritt-Toyotaen med dieselmotor).
Da har du aldri prøvd en diesel konta en bensin i 3ocm snø
F.eks. røk en i nærmeste familie på en smell da hand Land Rover fikk kluss med innsprøytningspumpen i BMW-motoren i den. Overhalet kostet denne 20.000+. For det så kan jeg handle meg splitt ny motor og turbo.
Diesel er fin-fint hvis kjøremønstret passer for det og du finner en bil/motor som ikke er plaget med gjengangerfeil. EGR-ventil, partikkelfilter og denslags. Regn også med noe høyere forbruk på vinteren pga. dieselvarmeren (estimeres vel 0,1l/mil ekstra?). Selv har jeg mye småturer og det talker bensin/E85 bedre.
Få på turbo, og du får mere av dreiemomentet som diesel kan varte opp med, samtidig som en beholder bensinmotorenes fordeler og slipper å kjøre rundt i traktor.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Men alternativet er å doble motorvolumet, så man kommer ikke utenom turbo i dag, diesel eller bensin.
Kan være med på argumentet på at diesel manøvrerer tung last bedre, men ikke at den kommer bedre frem i snø :)
Har kjørt mye rart, og er fortsatt av den mening at diesel er fint på traktor og bensin på bil.
Salgsstatistikken viser jo en dieselboom av dimensjoner, som raser som et korthus om dagen.
Turbo har samme effekt på bensin som på diesel = ingen i den situasjonen som omtales her. Den som mener turbo hjelper på fremkommeligheten i snø har enten ikke peiling på hva han snakker om, eller ligger i breisladd.
Undersøkelser viser at nye bensinmotorer hvor fokuset har vært lavest mulig CO2-utslipp har fått så høyt NOx-utslipp at diesel og bensin nærmest har blitt likeverdige i totalutslipp. Siden NOx er en gift, og CO2 er noe vi alle produserer og puster ut betyr det altså at nye "miljøvennlige" bensinmotorer er mindre miljøvennlige enn sine forgjengere. Merkelig at slikt ikke får noen oppmerksomhet.
Toyota sine bensinmotorer er høykomprimerte. De reagerer negativt på lavoktan, men bankesensoren tar seg av det og motoren justerer seg inn etter det. Jeg merket at jeg trodde noe var galt med motoren en gang jeg fylte 92-oktan. Etter litt prøving over flere tanker så var det ingen tvil. Kun 98-oktan.
Det er jo litt rart når deres hovedmarked kun har 87-91oktan. 91 er kun for de europeiske bilene. Alle andre kjører på 87. Det er vel neppe slik at toyota har egne motorer tilpasset norske oktantall?
USA?
Det er flere måter å regne oktantall på. 95 RON (95 blyfri) som selges her i Norge, tilsvarer ca det samme som 91 PON/AKI i statene om jeg ikke husker feil. 91octane er stortsett det som omtales som "premium" fuel der. I enkelte stater selges bensin med høyere oktan (opp til 94?).
Turbomotorer og trimmede motorer vil kunne yte bedre på f.eks 98, da de vil tåle et tidligere tenningstidspunkt uten at bensinen selvdetonerer.
Takk. Tiden vil vise om det var et godt kjøp.
Jeg var ikke oppmerksom på at oktanskalaen som brukes varierer rundt om i verden. Da forsvant halvparten av forskjellen jeg tenkte på. Men noe høyoktan er ikke utbredt i usa, og heller ikke i toyotaens hjemland Japan så vidt jeg har fått med meg. Altså stusser jeg litt på at de skulle velge å lage motorene slik at de bør ha høyoktan.
På diesel er det i alle fall sånn. Når du passerer 4000 rpm er det brått stopp og du må gire.
Sånn er det ikke på min bensinturbo. Der har jeg trøkk helt til 6000 rpm.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
ja,og du ser at nåla på bensinmåleren faller som en stein ;D
når jeg ga på litt med min golf gti jeg hadde,så gikk det med over 2,5l på mila,da blir det billigere med diesel,ikke minst når man skal dra tung henger
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg målte bilen forbruket på min 2 liter, 200hk og 1600kg bensinbil sist jeg kjørte alene fra Trondheim - Kristiansund og da var forbruket på hele 0.74 l/mil selv om høyrefoten var tung.
Havner alltid slik at det er nødvendig med noen kvikke forbikjøringer;-)
.......og det påvirker selvsagt forbruket....
Heldigvis så kan vi kjøpe billig(6kr/liter) bensin i Russland
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er omtrent samme forbruk som jeg hadde i snitt på langkjøring med 1997-modell Jeep Grand Cherokee med 5,2L v8
0,74 l/mil med 5,2 L V8?.............hmmm ??? ???
Må ha vært rolig kjøring med med mange bakker nedover da?
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
0,17mpg er 1,38 l/mil.
... og 4wd og dekk med kurante egenskaper for daglig bruk i gjørmete beiteområder. (Det var vel en grunn til diverse ledd i forstillinga måtte byttes ved 70.000km på både den og dens diesel etterfølger)
0,76-0,78l/mil stort sett på langkjøringa i følge kjørecomputer. Da med cruisekontroll innstilt på fartsgrense+15 og hovedsaklig kjøring på e18/e6 rundt oslofjorden.
Ikke noe problem å få den til å bruke 5-6 ganger så mye om man ville det. Og i byen var 2l/mil normalt om man var forsiktig.
Min erfaring er at kjørecomputere ikke er helt til å stole på.....
Vi måler alltid forbruk ved fylling av drivstoff og kjørelengden!
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Vel, de som påstår de har klart 25mpg på highway med 5.2L blir ikke trodd, det er da 0.94 så tror nok kjørecomputeren din var/er defekt.
Du er vel klar over at "rødlinjen" er mye lavere på diesel?
Kjører ikke biler drevet av traktorfuel, men trodde kanskje at de kunne finne på å strekke seg til 4000 på rødmerking. Men tviler ikke på at det er som du sier, og desto verre. I alle fall med manuelt gir.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Traktorfuel er herlig. Med den riktige motoren så klart. Jeg kjører nå en ny Nissan Navara diesel. Det er traktor i forhold til andre dieselgreier jeg har kjørt, men det er mye bedre enn Daihatsu Coure med sin herlige tresylindrete diesel...
Personlig har jeg ikke noen preferanse for drivstoff. Det viktigste er at motoren er god.
Mulig det. I.o.m at det var firmabil brukt av flere ble den aldri kontrollert ved fylling.
Og det gjør ikke en bensinmotor med turbo?
Har du prøvd noe annet enn Volvo og Saab fra tidlig 80-tall? ;D
Selv om du har prøvd én bil med ræva automat, så betyr det ikke at alle er det. Her i huset har vi 2 biler, en diesel, en bensin, begge med tradisjonelt automatgir. Fungerer helt utmerket. Eneste ulempen er at den med bensinmotor burde sluret litt mer, for henger det 2+ tonn på kroken, og bakken er bratt, tar det sin tid å komme avgårde. Ingen av disse er det noe problem å snike seg avgårde med, men så er det ordentlige girkasser, ikke noe ræl fra usa med stall speed på 4000 rpm. 1998 avensis 1,8 med automat har jeg også prøvd med henger, og det fungerer helt fint (bortsett fra at den går latterlig dårlig).
Skal du ha noe som er skikkelig ræva å rygge henger med, så prøvd DSG (jeg har bare prøvd touran). Der er det ingen mellomting, den er enten på eller av.
Gratulerer med ny bil. Håper du bli fornøyd. Ikke akkurat noe adrenalinkick du har handlet, men trygge og driftssikre biler med et godt serviceapparat. Det siste er viktig. Man kan godta en del feil hvis de blir ryddet ordentlig opp i.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
3.0?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Det er en grunn til at motorene er satt opp slik de er fra fabrikken. En ting er norske avgifter, men det er store krefter i sving, og mange komponenter i en bil med 126HK og 320Nm er ikke de samme som i utgavene som har samme blokka, men med større effektuttak. Bremser, girkasse, momentomformer og andre deler må dimensjoneres til å tåle kreftene.
Det opereres med sikkerhetsmarginer, så det er sikkert mulig å tyne grensene litt med det oppsettet bilen kommer med, men å bare programmere inn 100 ekstra HK og 150 ekstra Nm kan du bare glemme.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Det er jo med tung henger ein slurekasse virkelig kjem til sin rett.
Det er ein drøm å kjøre sakte med og ikkje minst rygge oppover med med kontra manuell.
Start med å rygge i bakke med 3,5 tonn på hengeren med manuell, kor mange clutcher trenger ein da?
Slurekassen tar dette som ingen ting!
Men den aller "beste" å rygge med er Saab med elektrisk clutch eller kva det var? Var vel nominert til verdens verste bil i Top gear.
Litt sluring er bare fint, men det er grenser. Min gamle diesel-merce slurer akkurat passe, den litt nyere med 2,6 bensinmotor kunne sluret litt mer. BMW og auda jeg har prøvd med litt liten motor og automat har sluret så man knapt vet om de står i gir eller ikke.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
nå er det sånn at mange motorer er helt like,er kun programvaren som er forskjell,min er levert med 126hk,og 163hk,og etter det jeg har blitt fortalt,så er det samme motoren,kun programvaren som er forskjell,da blir ikke forskjellen så stor.
men 126hk går faktisk ganske bra,så jeg har uansett ingen planer om chipping nå
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til
Det er langt viktigere å ha en god leverandør heller enn at det er ferdig trimboks eller individuelt map.
Jeg har kjørt endel touran med DSG, 1,9 diesel. Det var den som fikk øynene mine opp for at jeg faktisk kan vurdere automat. Trikset er at man bruker venstrefoten på bremsen mens man gir gass, akkurat som med tradisjonelle automater i motbakke.
Det er små irritasjonsmomenter, men det blir mange av dem:
- Frontruta på avensisen føles som om den suger møkk. Jeg har brukt mer spylevæske på disse timene enn i hele vinter på primeraen!
- Jeg får ikke stilt setet slik at jeg kan kjøre 10+ timer i strekk uten å bli sliten i avensis. I primeraen har jeg blitt sliten kun en gang. Da ble jeg sliten i høyre kne etter 2200km med kun en pause.
- Forbruk på min vanlige teststrekning gamle E18, Sande - Holmestrand med CC på 80km/h bruker avensisen 30% mer enn primeraen. Avensisen bruker 6,2l/mil i følge kjørecomputeren. Primeraen går på 0,48l/mil i følge computer, og kontrollmålinger med faktisk forbruk tyder på at computeren viser 10% høyere enn virkelig forbruk på primera. Håper computeren viser altfor høyt på avensisen. (I primeraen er test tatt med varmeappart påslått, i avensis var varmen avslått.)
- Veigrep: Antispinn kobler seg inn veldig tidlig. Tyder ikke på allverdens evne til fremkommelighet.
- Navigasjonskjermen er irriterende. Hvorfor kan den ikke være av, så kan man heller slå den på ved behov. Ikke har den trafikkinfo heller, så da blir det en annen skjerm som brukes til navigasjon uansett.
- Kun plass til 6 lagrede kanaler på radioen
- Elendig lyd i radio. Måtte skru bass til minimum for å klare å høre hva som ble sagt på nyhetene.
- Ingen rask måte å slå av stereolyden på. Man må holde [vol -] inne en god stund for at det skal bli stillt.
- Innvendig speil blender ikke ned automatisk
- Har man bilnøkkelen på et nøkkelknippe, sparker man borti knippet med høyre kne hele tiden.
- Har man på varmeapparatet blir tomgangen veldig høy!
- Dørene låser seg automagisk når man kjører over 30? km/h. Som om noen skulle klare å bryte seg inn i den farta. Hvis man skal ha noen nytte av automagisk låsing skulle den låst ved stopp med motoren igang, som f.eks på rødt lys. Det er i slike situasjoner jeg har erfaring med at fremmede kommer inn i bilen. Og den låser ikke bakluka, så fremmede kan jo bare åpne den og forsyne seg av innholdet som faller ut.
- snøføyk samler seg på linsa til ryggekamera.
+ På den positive siden; I avensis skjer det noe når man ligger i 6. gir i 100km/h og trykker + på cruisekontrollen. På primeraen må man ha over 120 for å akselerere i 6. gir.
+ Avensisen har mindre traktorlyd når den er kald. Når motor er varm er lyden ganske lik primeraen.
Sitte komfort er viktig.... Men du får gi det litt tid,, det er uvant med en gang også vettu...
Men låser dørene seg opp igjen når farten kommer under 30km/t f.eks inn mot lyskryss?
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Vet ikke når de låser seg opp, men på et eller annet tidspunkt gjør de åpenbart det. Jeg ser en utfordring å klare å teste dette alene - åpne dører i fart fra utsiden mens jeg kjører.
Haha, ja jeg prøvde det også. Da fikk skrotet skikkelig panikk.
Dette er enn 2,0 raklegreie. Relativt ny, tror jeg. Det har (heldigvis) bare blitt med den ene gangen foreløpig.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Autoblending på bakspeil er ekstrautstyr, at du velger å kjøpe en bil uten, er vel ikke bilens feil?
Dårlige seter/sittekomfort er et kjennetegn ved toyota.
Frontrute som suger møkk, kan være både aerodynamikk og sliten frontrute (møkka fester seg lett). Sistnevnte er vanlig på biler som har gått langt.
Høyt drivstofforbruk advarte jeg om lenger opp i tråden :)
Angående antall fm-stasjoner, har du ikke fm1 og fm2 med 6 presets på hver? Det var hvertfall det på vår 2007 modell.
I mangel av muteknapp, brukte vi mode-knappen på rattet, da gikk radioen til AM og ble stille. Må trykke et par ganger på mode etterpå for å komme til fm igjen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Fortsatt usikkert hva som faktisk skjer med manuell kasse.
Har noen av dere med en avensis diesel 126hk gjort noen praktiske målinger av forbruk? 30% over primeraen og 37% over oppgitt fra forhandler synes jeg indikerer at noe er galt. Testen ble altså gjort med CC i 80km/t på den flateste veien jeg vet om.
Den gangen primeraen var oppe i tilsvarende forbruk var det en bremsekalipper som hadde satt seg fast. (Og årsaken til at de alle ble byttet.)
Min test av DSG med henger var 2007. Merka ingen tegn til elektronisk panikk av handlingen.
Og touchskjerm i bil er like trafikkusikkert som det høres ut. Sikkert ikke uten grunn at det står over hele skjermen ved oppstart "bruk meg på eget ansvar"
Det hjelper jo ikke stort det når man kan åpne dørene fra innsiden selv om de er låst.
Nei, men når bilen har betegnelsen med mest utstyr regner jeg jo med at det skal være slikt utstyr på den.
Urk! De var jo helt kurrante å sitte i i begynnelsen.
Jeg tipper aerodynamikk ettersom sammenligningsgrunnlaget er en frontrute som har kjørt mer enn dobbelt så langt
Det gikk jeg glipp av
Slik var primeraen. Jeg har ikke funnet noe tilsvarende på avensis.
Denne gir lyden av skurr på AM (eller MW som det heter her)
Ofte vet man ikke hva man IKKE vil ha, før man har eid det :)
DSG er noe av det mest håpløse jeg har vært borti. På en 2014 Touran så girer den til til høyere gir så fort en går av gassen og et turtall på 1200rpm får plastikkinteriøret til å skrangle godt. Ved den minste berøring av gassen girer den ned for 1600 dieselen har ikke krefter ved 1200 rpm.
Jeg ligger ca på 0,7 det er med blandet kjøring, målt over flere dager, med kald start i 5-10 minus og mye småkjøring bort i butikken. Dette målt ved tom tank.. Da står også dieselvarmer på hele tiden og slår seg av og på automatisk..Nuller jeg måleren når jeg ligger på slik vei du nevner i 80km, vil måler ligge på ca 0,4 +- Men jeg har adhd motoren alle er redd for,, 07modell,
Vi har det på vår avensis 07, rart om de fjerner det på nyere modeller...
6 radioplasser burde jo holde? Finnes jo ikke seks kanaler som er verdt å høre på. Om noen år kan du kaste spilleren når FM nettet slås av. Har forøvrig hatt 7 primeraer opp igjennom åra. Slutta med å kjøpe Primera når P12 kom, den du har
Hva skjer hvis du går ut av bilen mens den står på tomgang og du smekker igjen døren?
(Ingen premie.)
Eh.. ingenting, før bilen kjører avgårde og oppnår en fart over XX km/t ?
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
P12 er en sær sak. Men overraskede godt bygget til å ha så mye franskt i seg.
Automagisk speilblending finnes helt sikkert ikke, fordi det er en gammeldags vippebryter under speilet som endrer vinkelen på det.
6 radioplasser holder... per by. Når man pendler innenfor området bergen-stockholm-malmø-kristiansand, er det praktisk å kunne ha flere sett med radiokanaler lagret.
Du har altså litt lavere forbruk på en slik test enn det som oppgis fra produsent. Akkurat som jeg har på primeraen. Tyder jo veldig på at noe er feil på min avensis.
Noen flere som har noen virkelige forbruksmålinger med d-4d motoren?
Ingenting, den går i lås når du starter å kjøre igjen.
Langkjøring var ned mot 0.5, men kombinertkjøring ble 0.6.
(Skal du måle langkjøring, må du resette etter at du har kommet opp i fart).
Etter å ha kjørt et par minutter bykjøring, er lankjøringssnittet ødelagt og umulig å få tilbake.
Dette er sommertall. Om vinteren gikk det ca 0.05 ekstra, mye pga dieselvarmer antar jeg. Denne går uavhengig av kupevarmer, uten dieselvarmer når ikke motor arbeidstemperatur når det er kaldt.
Jeg
Jeg orket ikke mere av denne bilen, jeg leverte den tilbake. Det verste med den var støy. Med piggdekk var det mye støy, nesten som man skulle tro det var rustet hull i gulvet.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Jeg nullstillte selvsagt i fart ved mitt faste punkt.
Knappen for dieselvarmer og AC var av. Siden jeg var usikker på hvordan betjeningen fungerte og allerede hadde oppdaget at tomgangsturtallet økte med 200rpm ved å slå på kupevifta, slo jeg for sikkerhetsskyld av hele anlegget for testen.
Temperaturmåler lå midt i skalaen.
Hvorfor påvirker kupevifta tomgangsturtallet så mye når både varmer og AC er avslått?
Samme understell og motorvalg meiner eg iallefall.
Det gir vel lite mening at vifta skal bruke mer strøm enn fjernlys+tåkelys?
Motorturtallet går opp selv om vifta står på laveste hastighet
Den var et hav bedre enn 1991 Nissan KingCab :)
Men det er ikke akkurat personbilkomfort i de bilene. Da er vel VW sin pickup det beste valget.
Dette altså i følge kjørecomputer. På primeraen viser den i snitt 10% for høyt forbruk.
Det er 3mnd bruktbilgaranti på denne. Er det høye forbruket noe som garantien kan gjøre noe med?
og hva bilene er oppgitt til og bruke fra fabrikk,de tallene klarer man uansett ikke selv.
Selv har jeg flere ganger målt min bil til ca 0,73. Ganske langt unna oppgitt data, og med 25000km i året utgjør dette en del kronasjer.
Gjennomsnittsmålinger på gjennomsnittlig vei kommer aldri på fabrikkstall, men på helt flat vei med CC har jeg ennå ikke vært borti en bil som ikke bruker mindre enn fabrikkstall. Primeraen bruker f.eks 13% mindre enn fabrikkstall på teststrekningen, og 7% over fabrikkstall når jeg tar med veien hjemmefra til teststrekket. (Forutsatt at computerens avvik er like stort på teststrekket som ellers.)
Computeren på avensisen må kontrollmåles, men det krever litt lenger kjørt distanse enn det som er tilgjengelig av flat sammenhengende vei i nærheten. Noe på denne bilen er ganske sikkert feil. Computer eller noe annet.
Hadde en 1995 modell Grand Voyager AWD en gang, og allerede da var autolåsing std. utstyr. Som en kunne programere bort. Det litt trickye med den var at om jeg luffet avgårde til butikken, skjønte ikke elektronikken at jeg hadde vært over ca. 30 km/t. før jeg var kommet ut av bilen, etter en kjapp tur for å hente bestilt pizza. Med bilen i gang. ;D
Da ble det kald pizza før jeg var inne i bilen igjen for å si det sånn... Den hadde også kjørecomputer. Som viste omtrent det som passet. Lurer på om den fulgte utviklingen på børsen eller noe sånt...
Ang. sammenlignende forbruk; vår er jo en 2,2 150 hk. med automat og såkalt manuell girmulighet og "F1" på ratt. Har alltid målt bilene mine. Med tanke på servicebehov, feil osv. Denne har nå gått 3 tanker (mener jeg), og forbruk har vært ml. 0,64 og 0,69. Lavest på tanken da jeg hentet den østpå. Kjører med varme på auto, så AC er stort sett på. Fornøyd med det utfra kjøremønster (tipper 75% vestlandsveier og resten småkj.) og at det er vinter. har glemt å sjekke hva kjørecomputeren sier opp mot målt forbruk.
Komfortmessig er vi fornøyde. Ikke storvokste, men sitter bra, og liker at bilen har skinnseter og el. justering av korsryggstøtte. El. blending av speil på denne, og varsellyd for belte samt autolock er programmert bort på vår. Ikke lei meg for det...
Tomgang ja.. Har jeg ikke tenkt på, men husker at den gamle med 2l. bensin gikk opp på tomgang når ac ble satt på. Den følger jo viften, så kanskje det er der det ligger.
Ellers går denne som et uvær til å være Yota. Har vel bare hatt en like kjapp og det var en Camry 3.0 V6 jeg hadde for noen år siden. Begge har sportsprogram på aut.
Vi har ikke hengerfeste, så rygging med henger vet jeg ikke. Da drar jeg med chippet Hiace aut. (uproblematisk), eller Ford 7,3 diesel hvis det en sjelden gang er grov last.
Alt i alt meeeget fornøyd etter ca. 2.000 km. Skulle jeg savne noe måtte det være at CC kunne vært adaptiv. Ellers kan jeg ikke komme på noe.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/
I mitt forsøk på å programmere bort autolåsing, endte jeg med å programmere bort autoopplåsing. Nå må jeg altså huske å låse opp før jeg går ut. Det var langt fra noen genial løsning.
At tomgangsturtall øker om man setter på AC er ganske normalt. Kanskje også med dieselvarmer. Men at det skjer med både AC og varmer avslått, og kun vifta settes på, virker ikke riktig.
Jeg fant en mute-knapp: Holde [mode] inne i noen sekunder.
El.justeringen av korsryggen funker kun når man har parkert. Det er jo også idiotisk! Hele kluet med å kjøre langt er jo å kunne endre sittestillingen underveis.
På 2004 modell E-klassen vi har er blandet forbruk oppgitt til 1,09, og det er også hva snittet for de siste 11.000 km viste inntil jeg hektet på biltralle og kjørte noen turer opp og ned til Golsfjellet og Dagali.
(Det er i hvert fall hva bilen tror at den bruker, og hva den ville brukt om den gikk på bensin. I realiteten bruker den ca. 20% mer, og det koster 6,49 pr. liter). Kjørecomputer ble sjekket noen ganger mens den kun gikk på bensin, og den stemmer eksakt på denne bilen.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Dette gjelder avensis d4d 1ad motor. Jeg tettet EGR ventilen og etter det har jeg fått en "ny"motor, som går bedre og drikker mindre suppe
Glemte og nevene dette tidligere...
Avensisen ble hentet torsdag. Fredag var den tung å starte - trakk rundt med normal hastighet, men "tente" ikke før den hadde dratt rundt en god stund. I butikken hadde den stått innendørs, så dette var første start med kald motor (-1) siden forrige vinter. Av den erfaringen så jeg på værmeldingen og så at søndag morgen skulle være det kaldeste i overskuelig fremtid, så jeg lot den stå fra fredag til søndag for å prøve start i -6. Den gløda som forventet når tenninga kom på, men for start skjedde det ingenting. Den prøvde ikke å dra rundt, ikke et klikk engang.
Batterispenning ble målt ok. Forsøk med startbooster gjorde ingen utslag.
Alle sikringer ble sjekket visuelt. Alle relevante sikringer ble også tatt ut og målt - ingen feil funnet.
Jeg prøvde flere ganger utover dagen, med samme resultat.
Utpå kvelden hadde temperaturen nærmet seg 0. Da starta den umiddelbart.
Mandag og tirsdag oppførte den seg pent.
Onsdag ble jeg stående fast på ferga fordi parkeringsbremsen ikke ville av.
Torsdag ble kjøpet hevet.
Andre feil som ble oppdaget underveis: Antiskrens fungerer ikke i kuldegrader. Alarm utløses ikke, hverken av bevegelse inni bilen eller av at dører åpnes.
----------
Så kjøpte jeg en "ny" primera. Helt lik den gamle, bare et år nyere og gått 300'km kortere og med el.justerte skinnseter og defa pakke.
Den holdt 120km (50km før hjemme), så hang clutchen seg opp i inntråkket stilling. Selger ('s bror) har fikset det (måtte ut med girkasse+clutch, og åpne clutchen for å bytte en o-ring) og jeg henta den igjen for andre gang på onsdag. Da holdt den helt hjem.
I går sto jeg ute og bytta til sommerdekk på den gamle mens det snødde, for å kunne sette mine "gamle" vinterhjul over på den "nye" bilen.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Burde vel svive rundt for det?
Best å selge den til spania eller noe, og glemme den.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kan jo være flere ting - som ikke nødvendigvis er unormalt avhengig av hvor langt den var gått.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Så alle som har en egr ventil bør kutte den ut..., ihvertfall på avensis d4d motorer...
Har det noen bivirkninger f.eks ved å gi katalysatoren kortere levetid?
Den sier også at selve tuneren befinner seg rett over cdspilleren, men jeg klarer ikke å se noe til tuneren heller (har bare klart å åpne nederste del av midtkonsollen, og har litt begrenset sikt opp).
Noen bare tetter den, noen lager ett lite hull i plata som tetter hullet for ikke å få feilmelding. Det var originalforhandler som gjorde det for meg. Dette blir gjort på flere merker grunnet problemer med egr.
Der er ingen bivirkninger, kun fordeler. Motor får frisk ren luft, en å kjøre all soten og dritten inn i motoren igjen..
Jeg fikk ca 0,1 høyere forbruk da egr var nesten helt tett. Men bilen går mye bedre. Tror min nesten ikke fikk luft på slutten.
inntaksluft lå før på 20c år det var 0c ute, nå får den 0 grader inn når det er o grader ute, så motor bruker 2 min mere på å bli varm når det er -10...
Det er igrunn de forskjeller jeg har merket.
Fusking, lugging, tungstart, jaging på tomgang, problemer med fuktig vær er borte
Jeg har slitt med EGR på min også. Ser at mange som har lik bil som meg har "blanket ut" EGRen ved å bytte pakningen som sitter der med en hel plate, altså tette til hele åpningen til EGRen. Tror det resulterer i en gul lampe på dashbordet, men fungerer vel fint ellers
Enkelte biler setter alskens feilkoder når denne blokkeres. Nå husker ikke jeg de nye forskrriftene for PKK, men var det ikke noe med at feilkoder skulle leses av?
Egr ventil øker ikke temperatur, men motsatt. Den får kald istedenfor varm luft inn til motor...
(Reset av feilkoder kan jo gjøres med en dings til $20 på ebay. Eller for Nissan skru tenning av/på 6 ganger, med nøkkel stående 5 sek i av posisjon og 7 sek i på posisjon for hver gang, og tenning må ha vært avslått i minst 10 minutter før man gjør prosedyren.)
Tror Tiazzz har rett. EGR senker forbrenningstemperaturen, det er nettopp derfor man gjør det. Da dannes det mindre NOx.
Den sender (deler av) eksosen tilbake i motoren for å forbrennes en gang til. Eksos er normalt varmere enn luften i omgivelsene. En motor (og det meste annet) blir varmere i varm luft enn i kald luft.
http://snl.no/EGR
Jeg har ihvertfall fått en ny bil etter jeg gjorde dette...
Jeg sa det ikke var sikkert det hadde noe å si, men høyere temp som følge av blending er bortimot garantert. Senke temperaturen i brennkammeret er halve funksjonen til EGR-ventilen. Hva annet genererer varme i motorrommet?
Ulike motorer/bilprodusenter har følere eller ikke for dette. Jeg at 1.9TiD og TTiD-modellene til SAAB (med Fiat-motor) ikke lar seg blende da de setter en feilkode pga. dette.
EGR bruker en inaktiv gass for å redusere fyllingsgraden, eksos er en lett tilgjengelig inaktiv gass, og dette gjøres for å senke forbrenningstemperaturen som igjen gir laver NOX-innhold.
Det finnes måter å lure dette systemet, en mulighet som er brukt av enkelt fabrikanter er å strupe mengden ved å montere en pakning med mindre hull, andre måter er omprogrammering(best) eller å la EGR-ventilen slippe inn luft istedetfor eksos(montere ett luftfilter på røret inn til ventil), dette kan muligens gi trøbbel med mager blanding.
Tekniker med verktøy.......Festool, Makita, Paslode
(gassverktøy med lav vekt), Millvaukee ....og litt til