28,656
79
16
Posten og Bring - hvordan er det mulig?
1,323
Østlandet
0
Jeg er en VELDIG rolig fyr. Jeg kan ikke huske sist jeg var skikkelig sint (selv om det antagelig var på ekskona), Og så irritert som jeg ble i dag er det år mellom hver gang skjer, heldigvis.
Men Posten klarer å irritere, selv meg.
Saken er den at jeg bestilte en haug med bildeler fra en nettbutikk før påske. Delene skulle sendes fra Tyskland og jeg fikk e-post med sporingsnr så snart delene var sendt.
I følge Posten sin pakkesporing skjedde så følgende:
30.03.2015 19:09: Sendingen er innhentet
31.03.2015 03:42: Sendingen er ankommet eksportterminal.
31.03.2015 04:06: Sendingen er sendt fra avsenderland.
Så er det riktignok snart påske, men når skjer det noe nytt? Jo:
08.04.2015 05:34: Sendingen er ankommet mottakerlandet
08.04.2015 05:34: Sendingen er under importbehandling.
Det tok altså 8 døgn å få et par pakker fra Hamburg til Oslo. Og der nevnte jeg problemet - det var TO pakker. Og nå starter moroa...........
Den ene pakken:
08.04.2015 05:56: Sendingen er tollbehandlet
08.04.2015 06:11: Sendingen er sortert og videresendt fra Oslo
08.04.2015 08:34: Sendingen er ankommet terminal Hamar
08.04.2015 12:06 Sendingen er ankommet og klar for henting
Utrolig bra ikke sant. Etter at de Posten våknet fra påskeferien skjedde alt på seks timer. Problemet var at det fantes en pakke til:
08.04.2015 06:37 Til lager. Årsak: Avgifter beregnes.
08.04.2015 07:17 Sendingen er midlertidig lagret.
Og der ble den!
Min tålmodighet holdt i 5 dager før jeg kontaktet "support" og etterlyste pakken, med følgende spørsmål:
- Hvorfor trenger den ene pakken å få beregnet avgifter og ikke den andre?
- Hvor lang tid trenger man for å regne ut Norsk MVA da det ikke er importavgift på varene?
Jeg fikk ikke svar på noen av spørsmålene men de skulle se på saken. Jeg får så beskjed pr e-post at pakken nå blir videresendt - fortsatt uten svar eller forklaring.
Så da skjer følgende:
13.04.2015 11:26 Sendingen er fortollet
13.04.2015 12:32 Sendingen er tollbehandlet
13.04.2015 12:35: Sendingen er sortert og videresendt fra Oslo
13.04.2015: 20:43: Sendingen er ankommet terminal Hamar
Og hva skjer så?
14/4: Ikke skjer det noe på statusen og ikke kommer det hentelapp.
15/4: Fortsatt skjer det ikke noe på "siste status" - MEN jeg har fått hentelapp!
Jubelen holdt til Sandhaugfrua kom til "Post i butikk". For de hadde ikke noe pakke, og forklarte at det hendte at lappen kom dagen FØR pakken WTF?
For å gjøre saken komplett laster Sandhaugfrua nå ned Posten sin sporingsapp og hva står det der? Jo at pakken vil bli levert på døren innen klokken 16!
Tidligere har vi fått beskjed om at vår lokale post i butikk ikke yter denne servicen, så Sandhaugfrua reiser tilbake og spør. Men joda da kommer nok sikkert pakken på døren snart, og betale kan vi gjøre med kort der og da.
Men kom det noen pakke? NEI.
Ny tur til post i butikk, men nei de har fortsatt ingen pakke, og nei de leverer ikke på døren og nei man kan ikke betale ved døren heller - sier den som nå står bak skranken. I følge "skjermen hans" så er pakken fortsatt på Hamar! Men han ber nå Sandhaugfrua ringe support.
Der møter hun en hyggelig kar som forteller at det burde hun ha tenkt på før, for det er nesten umulig å få fatt i noen som kan svare på noe som helst etter klokka 16............
MEN han skal forsøke og han SKAL ringe tilbake uansett resultat.
Gjør han det? NEI.
Lurer du fortsatt på hvorfor det kokte over?
Men Posten klarer å irritere, selv meg.
Saken er den at jeg bestilte en haug med bildeler fra en nettbutikk før påske. Delene skulle sendes fra Tyskland og jeg fikk e-post med sporingsnr så snart delene var sendt.
I følge Posten sin pakkesporing skjedde så følgende:
30.03.2015 19:09: Sendingen er innhentet
31.03.2015 03:42: Sendingen er ankommet eksportterminal.
31.03.2015 04:06: Sendingen er sendt fra avsenderland.
Så er det riktignok snart påske, men når skjer det noe nytt? Jo:
08.04.2015 05:34: Sendingen er ankommet mottakerlandet
08.04.2015 05:34: Sendingen er under importbehandling.
Det tok altså 8 døgn å få et par pakker fra Hamburg til Oslo. Og der nevnte jeg problemet - det var TO pakker. Og nå starter moroa...........
Den ene pakken:
08.04.2015 05:56: Sendingen er tollbehandlet
08.04.2015 06:11: Sendingen er sortert og videresendt fra Oslo
08.04.2015 08:34: Sendingen er ankommet terminal Hamar
08.04.2015 12:06 Sendingen er ankommet og klar for henting
Utrolig bra ikke sant. Etter at de Posten våknet fra påskeferien skjedde alt på seks timer. Problemet var at det fantes en pakke til:
08.04.2015 06:37 Til lager. Årsak: Avgifter beregnes.
08.04.2015 07:17 Sendingen er midlertidig lagret.
Og der ble den!
Min tålmodighet holdt i 5 dager før jeg kontaktet "support" og etterlyste pakken, med følgende spørsmål:
- Hvorfor trenger den ene pakken å få beregnet avgifter og ikke den andre?
- Hvor lang tid trenger man for å regne ut Norsk MVA da det ikke er importavgift på varene?
Jeg fikk ikke svar på noen av spørsmålene men de skulle se på saken. Jeg får så beskjed pr e-post at pakken nå blir videresendt - fortsatt uten svar eller forklaring.
Så da skjer følgende:
13.04.2015 11:26 Sendingen er fortollet
13.04.2015 12:32 Sendingen er tollbehandlet
13.04.2015 12:35: Sendingen er sortert og videresendt fra Oslo
13.04.2015: 20:43: Sendingen er ankommet terminal Hamar
Og hva skjer så?
14/4: Ikke skjer det noe på statusen og ikke kommer det hentelapp.
15/4: Fortsatt skjer det ikke noe på "siste status" - MEN jeg har fått hentelapp!
Jubelen holdt til Sandhaugfrua kom til "Post i butikk". For de hadde ikke noe pakke, og forklarte at det hendte at lappen kom dagen FØR pakken WTF?
For å gjøre saken komplett laster Sandhaugfrua nå ned Posten sin sporingsapp og hva står det der? Jo at pakken vil bli levert på døren innen klokken 16!
Tidligere har vi fått beskjed om at vår lokale post i butikk ikke yter denne servicen, så Sandhaugfrua reiser tilbake og spør. Men joda da kommer nok sikkert pakken på døren snart, og betale kan vi gjøre med kort der og da.
Men kom det noen pakke? NEI.
Ny tur til post i butikk, men nei de har fortsatt ingen pakke, og nei de leverer ikke på døren og nei man kan ikke betale ved døren heller - sier den som nå står bak skranken. I følge "skjermen hans" så er pakken fortsatt på Hamar! Men han ber nå Sandhaugfrua ringe support.
Der møter hun en hyggelig kar som forteller at det burde hun ha tenkt på før, for det er nesten umulig å få fatt i noen som kan svare på noe som helst etter klokka 16............
MEN han skal forsøke og han SKAL ringe tilbake uansett resultat.
Gjør han det? NEI.
Lurer du fortsatt på hvorfor det kokte over?
De har hatt 4 leveranser (kun innenlandstransporter) til meg i løpet av siste 1,5 mnd, og ingen av dem har gått etter planen. Når jeg ringer kundeservice får jeg bare noe åpenbart bullshit i retur.
Jeg jobber selv i transportbransjen og vet utmerket godt når de prøver å bløffe meg.
Nå nylig fikk jeg levert et dusjkabinett. Sjåføren hadde sittet på vår lokale truck-kafe og blitt frarådet av andre sjåfører om at lang bil ikke ville komme rundt svingene opp til byggefeltet vi bor i. En burde jo forvente at de ikke sender ut lange lastebiler til et byggefelt. Dusjkabinettet kom et par dager senere med varebil. Pakke var merket at den måtte ligge på flatt under transport og lagring. I varebilen sto den på høykant.
Det burde ruskes opp i transportfirmaers rutiner, etter min mening.
Imponert over at det bare tok 16 dager å flytte pakken 10 mil.
Like imponert over at et firma som skal overleve utelukkende av logistikk ALDRI vet hvor en pakke egentlig befinner seg,
Men Batilla minnet meg på en morsom historie fra i fjor høst, når jeg bestilte 3 garasjeporter og de benyttet semitrailer for levering til privatadresser - i Norge.
Har de da sett hvordan de fleste i dette landet bor?
Men jeg ble imponert over sjåføren, han ga seg ikke på harde møkka og klarte til slutt å få lurt seg frem.
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Kundeservice var mest interessert i å vite kva som var INNI pakken, framfor å fortelje meg kvar den var og kortid eg kunne forvente å få den..
PostNord Logistics. Det er ikkje alltid logikk og logistikk går hand i hand..
Eneste transportøren jeg har hatt utelukkende gode opplevelser med er UPS. Sist gang bestilte jeg varer på fredag kl11:00 og fikk telefon fra UPS-fyren kl14:45 førstkommende tirsdag om at han var 5min unna huset mitt. Desverre var jeg over en halvtime unna(i reisetid) og sto på dekksjappa med bilen på bukk og prøvde å finne noen dekk som ikke sporet så fryktelig på Sierra med 16" og litt feil innpress (har forresten mye å si på dekkmerke/gummiblanding). Men uansett; ingen var hjemme hos meg, det regnet og det var elektroverktøy i pakkene jeg hadde bestilt. Avtalte dermed at han skulle sette pakkene i garasjen og som sagt så gjort. Veldig hyggelig fyr
Edit: Og jeg tror det var under 300,- i gebyrer til UPS(uten mva). Syns ikke det er så ille når det er varer for 11500,- før mva.
Kjøleskapet tok kvelden, og jeg bestilte umiddelbart nytt på komplett.no. Komplett er alltid kjappe, men siden jeg bestilte hjemkjøring, må jeg igjen forholde meg til PostNord. Fikk kjapt en tekstmelding fra de med en link til avtaling av hjemkjøring. Første tilgjengelige valg var fredag (i går) mellom 17.00 og 21.00. Passet meg glimrende. Kl 15.20 fikk jeg tekstmelding der det står "beregnet leveringstid innen 10-15 minutter". Ingenting mer. Det var jo litt merkelig, siden avtalt tidspunkt fra 17-21, men jeg antok at de ville ringe når de møtte tomt hus. Ingen ringte. Kom hjem fra jobb ca kl 16.00, og når jeg så sjekker sporingen, ser jeg at de har forsøkt å levere kl 15.27, men at sendingen ikke er levert mottaker (jeg var jo ikke hjemme), og at den leveres "neste distribusjonsdag" (jeg antar at det betyr mandag) innen kl 16.00 (!).
Forsøkte å ringe kundeservice, men de stengte kl 16.30. Så da gjør de vel et nytt forsøk, i arbeidstid, på mandag. Men da er jeg heller ikke hjemme.
Dermed sitter vi hele helgen uten kjøleskap på kjøkkenet.
Når kjøleskapet er levert skal komplett.no få høre fra meg. De burde vurdere å bytte utkjøringsselskap.
[th]Time[/th]
[th]DPD parcel centre[/th]
[th]Parcel status
- [/th]
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
A loading error has occurred.
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
(Return to sender)
Hadde bestilt meg en ny bærbar PC (Lenovo - fra Asia), som jeg skulle få levert i god til før ferien, ifølge kjøpsavtalen. Til den levingsdatoen fikk jeg levert den forede "mappa" til å ha PCen i - et par dager tidligere hadde de meldt at resten var forsinket. Så gikk det to uker, og jeg fikk dokken levert, men ny beskjed om at resten var forsinket, og ferien nærmet seg med stormskritt. Jeg fikk en ny leverinsdato, midt i ferien min.
Lenovo sender ting med DHL, som vil ha kvittering for mottatt pakke. Så jeg skrev en fullmakt til resepsjonen på jobben, og prøvde å få omadressert pakken dit, slik at den ikke skulle bli returnert til andre siden av jorda. Men nei: Det var fortsatt ni dager igjen til "Estimated shipping date", men logistikk-systemet til Lenovo tillot ingen endring av mottakeradressen etter at bestilling var registrert i systemet, uansett grunn. Men, fikk jeg vite, jeg kunne kontakte DHL.
Så jeg kontaktet DHL. Ja, de kunne endre leveringsadressen - men først etter at det var gjort et mislykket leveringsforsøk! Jeg fikk beskjed om å vente til det lå lapp i postkassa mi om at de hadde forsøkt å levere; da kunne jeg kontakte dem og oppgi en ny adresse. Men da er jeg på ferie!!! Jeg finner ikke lappen før flere uker senere, og da kan pakken være returnert før jeg får sjans til å gjøre noe!
Nei, sånt noe visste ikke DHL hvordan de skulle handtere. Jeg kunne jo prøve å få en nabo til å se i postkassa mi om det var kommet noen DHL-melding, og så kunne denne naboen prøve å få tak i meg på ferie, og så kunne jeg prøve, på ferien min, å få kontakt med DHL, og så kunne de få oppgitt den nye leveringsadressen....
Sukk. Jeg gamblet på at forsendelsen ville bli så forsinket at de to ukene liggetid ikke ville være overskredet når jeg kom hjem.
Nå ble forstyrrelser i ferien min, så jeg var en tur hjemmom midt i ferien. Der lå lappen, ankommet dagen før, så jeg kunne hente PCen umiddelbart og stikke videre på ferie. Det hadde riktignok holdt med én dags margin om jeg først hadde sett lappen da jeg kom fra ferie, men likevel fatter jeg ikke hvordan det går an å lage så ufleksible logistikk-systemer.
Jeg flyttet ikke langt (5 min kjøring), så det er samme rute osv og jeg håpte at en kjapp telefon skulle holde. Så lett var det selvsagt ikke... PostNord kan kun levere til den oppgitte adressen. Komplett.no svarer ikke hverken på tlf eller epost. Så mitt beste håp nå er å vente utenfor mitt gamle hus og håpe at sjåføren går med på å kjøre videre til mitt nye hus...
Utrolig lite fleksibelt, men samtidig er det jo 100% min feil at adressen er feil...
Men kommer det noen bil? Nei.
Plutselig står den registrert som forsøkt levert hjemme. Det har den aldri vært.
Man rekker postkontoret rett før stengetid, de skal jo da ha fått den. De kan ikke se å ha fått inn noe slikt, men de endevender hele pakkestabelen. Resultatløst.
Det er vel en dag igjen, og også da endevender postkontoret pakkestabelen på tampen av dagen. Resultatløst. Ikke be om bilder fra juleselskapet, vennligst.
For å gjøre resten av historien litt kortere, så dukker det etter hvert opp en melding fra et helt annet postkontor. Sjåføren har bare dumpet hele lasset der, og sikkert dratt på ferie. Posten skal fram ... til et eller annet sted.
Og når det gjelder postfortollingen ... don't get me started. Jeg har måttet betale ut ting for å unngå at Posten sender det i retur, bare for å se "Tollfritt" (eller var det "Ikke tollpliktig"?)-stempelet på den. Neste gang skrev jeg til dem og forhåndsvarslet erstatningskrav for det tilfellet at de klarte å sende den tilbake før de hadde rettet opp iht. faktura. De sendte den nå tilbake før de klarte å lese det brevet, men da fikk jeg et litt unnskyldende svar der at de tilbød seg å betale for å få den sendt én gang til.
Posten henviste meg til Tollvesenet for krav om mva-refusjon, og Tollvesenet kunne aller velvilligst forklare meg noe Posten sikkert visste, nemlig at under 125 (?) kroner ville jeg få refundert 0,-.
En litt ferskere historie, men jeg husker ikke speditør. Jeg tok imot for en nabo (det var visst OK, selv om det ikke var avtalt, hvem som helst som bor i nærheten) - og to dager etter kom sjåføren tilbake og ville ha meg til å finne igjen pakka som jeg hadde slengt i naboens postkasse (og naboen fikk jeg ikke tak i). Da jeg så papirene sjåføren hadde med seg, så var det en utskrift fra enten Google Maps eller Gule sider eller noe slikt, med naboen og naboens adresse - og en adresselapp til et annet sted, på en navnebror. Sjåføren hadde ikke funnet riktig adresse på GPS-en, og bare googlet navnet. Smarting.
Til Tønsberg har ikke Postnord klart å levere som forventet en eneste gang. En gang kjørte jeg til Larvik for å hente pakka. En annen gang til Oslo, og en vinterdag måtte jeg ta kano ut til en øy i nærheten for å hente pakke. Og flere ganger har de sendt brev om at de har en pakke som de vurderer å levere og man må gi beskjed hvis man ønsker den levert om en uke. Gir man ikke beskjed i tide vil de belaste gebyrer for oppbevaring. Om pakka kommer på dør eller til et utleveringssted (som relativt ofte er i nærheten av riktig adresse) synes tilfeldig.
De gangene pakka faktisk kommer dit den skal er emballasjen mer eller mindre skadet. Og i bestefall kommer den dagen etter forventet.
Posten/bring klarer stort sett å få ting frem. Egentlig klarer de å få litt for mye frem hit. Jeg har stadig fått brev i postkassa til Svendsen Eksos. Foruten at både Svendsen og mitt navn inneholder bokstaven 'e' har adressene våre flere likhetstrekk: Begge veinavn begynner på 'T' og slutter på 'veien', begge har husnummer '4' og begge har postnummer som begynner på '3'. Ikke rart postverket lett tar feil av disse adressene. Når jeg nevner dette for Posten får jeg beskjed om å merke postkassa bedre. Jeg vurderer å skrive postnummeret over hele kassa.
Hvor posten min blir av vet jeg ikke - jeg har ikke fått noen brev siden mai.
Men når Posten/bring virkelig vil vise seg frem gjør de det godt: En pakke fra Oslo til Oslo gikk via Danmark, Portugal, Italia, Usa, Norge (tollager), Portugal, Danmark, Norge (tollager) før den til slutt havnet der den startet og kunne hentes.
Jeg venter på en pakke fra komplett.no. Det var to kolli, hvorav det ene var et kjøleskap. Siden det var med hjemlevering og retur av gammelt, ble det PostNord og ikke Posten eller (det beste alternativet) Pick-Up Point. Kjøleskapet ble levert som avtalt (litt kåling siden jeg hadde gitt feil adresse som tidligere nevnt, men det ble løst). Men kolli #2 har ingen sett. De ringte meg i dag og lurte på om jeg hadde fått det - men det har jeg jo ikke. Det forsøkt levert for en uke siden, og jeg fikk melding om at nytt forsøk ville bli gjort "første utleveringsdag" (mandag?).
Jeg vurderer å kjøpe ny vare fra komplett.no til pick-up point, da har jeg varen ila 1-2 dager, og returnere den første på angrefristen når/dersom den dukker opp.
Ellers har jeg lært at PostNord kundeservice har mange ansikter. Møtte på en regelrytter her om dagen, og det meste var umulig. I dag ringte det en annen som var betydelig mer imøtekommende og løsningsorientert. Det er bra!
Per fordom: "her om dagen" var i løpet av ferien, og regelrytteren var den typen ferievikar som kan alt og er veldig veldig viktig.
En relevant sak i DN i dag, riktig nok om svenske PostNord, ikke norsk: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/08/12/1803/sverige-postnord-innrmmer--ikke-ha-levert-pakker
Er det forskjellige selskaper? Postnord er vel gamle svenske og danske postverkene, men har de kanskje gått inn i det norske markedet ved å kjøpe en eller annen speditør?
"Forsøkt levert" = svenskevits om at "N" står for "nedover" på kartet.
PostNord (i Norge) = tidligere Tollpost Globe.
Som beskrevet i mitt forrige innlegg, skal Postnord levere utenfor Oslo sentrum er det ikke uvanlig at budet stiller seg utenfor et tilfeldig hus, ser at adressen ikke stemmer og/eller navnet på ringeklokka ikke stemmer, og sier seg fornøyd med forsøket. Jeg har observert og fulgt etter Postnords bud noen ganger for å få pakka jeg ventet på. Forklaringen budet har hatt er at nummeret på huset eller navnet på døra ikke stemte når han sto ved et annet hus i samme gate.
Vet ikke hvor det går skeis, men det virker å være i overgangen mellom svensk PostNord og norsk Posten. Dette opplever jeg nå for fjerde gang. Ulike avsendere.
Edit: Når jeg tenker meg om skjedde dette også med en pakke fra USA for en tid tilbake. Så kanskje det er et problem med pakker fra utlandet som fraktes innenriks med Posten.
Anyway, andre pakker jeg har fått via PostNord, som har gått til hentingspunkt, havner på et MyPack-utleveringssted vegg-i-vegg med Post-i-butikk. Så jeg har ingen forklaring på hvorfor pakkene går fra PostNord til Posten når de krysser grensen. Virker på meg som om PostNord Sverige har en avtale med Posten/Bring, ikke PostNord Norge.
Den logikken orker jeg ikke prøve å forstå, men jeg skulle gjerne ha visst når pakken kan hentes. For dumt å vente til den helt sikkert har kommet, så få avsender til å ringe for å få oppgitt hvor den befinner seg, og hentekode.
Hvis PostNord Sverige har avtaler fra den tiden de var det svenske postverket, så er ikke det så rart.
En del av transportørene som ikke har landsdekkende distribusjonsnett benytter Bring til distribusjon utenom sentrale strøk hvor de gjør det selv. Da får pakkene Nye nr slik at de ikek kan spores før de er utlevert.
Smartinger ...
Selv om PostNord har distribusjonsnett her (Stavanger), ser det som sagt ut som om de bruker Posten for noen pakker. Det at pakkene ikke kan spores før de er utlevert er jo det håpløse her.
Prøv å gå til Posten og si at "det ble sendt en pakke fra Sverige for 3 uker siden, og 2 dager etter avreise forlot den Sverige - dermed burde den være her nå. Jeg tror den kommer hit, selv om det er PostNord og de har et utleveringssted i nabobutikken. Jeg har ikke hentenummer eller noe sånt."
I praksis må avsender, etter en viss tid, kontakte PostNord i Sverige, som da må fremskaffe hentekode osv. Så må avsender sende dette til meg, så kan jeg få ut pakken.
Lurer på om butikkene forstår at kundene aldri kommer tilbake når siste del av kundeopplevelsen er PostNord. Lurer på om de tror at kundeopplevelsen stopper i det varen er betalt.
Her er et forslag til virkemiddel som kan gi økt konsentrasjon hos pakkehåndterere
Kilde: http://www.tu.no/tegneserier/lunch?key=2016-08-22
En sliten, stresset person med en svært sliten varebil ringte på døra. Han hadde kjørt fra PostNord Logistics AS avd. Mjøsterminalen på Rudshøgda (rundt 40 km unna) for å levere noen pakker. Han hadde funnet riktig veg, men fant ikke vegnummeret og innrømmet at han slett ikke var kjent i området.
Jeg tok imot pakkene (som var til en nabo uten husnummer på huset), men stor var min forbauselse da jeg oppdaget at mannen hverken hadde smarttelefon eller gps!!
Selvfølgelig ser jeg drosjesjåfører som bruker GPS/smarttelefon i blant - slik de bruke kartbøker for en generasjon siden. Og om kartboka enda ikke hadde fått på plass gatenavnene og husnumrene i nye byggefelt: Det kan du ikke regne med at GPS-kartet har fått, heller.
Et annet problem med gatenavn er at en del kommuner har gått sammen om felles drosjesentral. Jeg bestilte en drosje i Mo i Rana til en oppgitt adresse, og den kom aldri. Etter en stund fikk jeg tilbakeringing fra taxisentralen: Hvor jeg var? Sjåføren kunne ikke finne meg! Han sto på samme gatenavn, samme husnummer som meg, men i Mosjøen, hundre kilometer unna. Det var visst min egen feil at jeg ikke hadde presisert hvilke by jeg stod i!
For øvrig snakket ikke jeg om drosjesjåfører ovenfor. Jeg ville bare påpeke at det må bli rot og forsinkelser av postleveranser når siste ledd, sjåføren av varebilen med postforsendelsene, ikke finner fram til kunden fordi han ikke har giddet/tatt seg bryet med å skaffe seg gps og/eller smarttelefon.
Selv om du vet på forhånd at første forsøk blir mislykket, må det første leveringsforsøket gjøres. Og de har ingen mekanisme for å la beskjeden fra deg om ny adresse ligge i kø til det blir bruk for den; det er du, mottakeren, som (til tross for at du ikke er til stede for å ta imot pakken, f.eks. fordi du er på ferie) må oppdage at nå har de gjort et leveringsforsøk, så nå kan du kan ringe DHL og fortelle om den alternative adressen.
Med litt grunning kan jeg klare å konstruere opp mulige design for å forklare denne oppførselen. Sett f.eks. at 'alternativ leveringsadresse' er et felt som i datasystemet bare finnes ett eneste sted: I 'mislykket levering'-dataposten. Oppretting av denne posten krever en konkret bekreftelse på reelt utført leveringsforsøk (utsjekking av sending til en identifisert bil, sjåfør signatur, innsjekking av returnert sending etterpå, ...). Det kan være en del av kvalitetssikringen: Kunne DHL legge inn en slik post uten å ha faktisk forsøkt å levere, ville de ikke kunne bevise at de har gjort jobben sin skikkelig, hvis noen klaget.
Men hvorfor designet er slik kan man spørre seg. Mis-designet ligger ikke i at de krever konkret bekreftelse på utført leveringsforsøk, men i at alternativ adresse er lagt på denne posten, og ikke et annet sted. (Hvis det nå er slik det er - det er reinspikka gjetting fra min side. Jeg kunnne gjette på flere andre forklaringer, grovt sett i samme gata.)
Det er neppe slik at postkassa signerer på sjåførens skjerm for at ingen er hjemme. Altså er det ingen måte å kvalitetssikre at sjåføren har forsøkt å levere pakka. Men dette er nok en problemstilling som er mest aktuell for PostNords bud. Disse møter som tidligere omtalt opp ved et hus i nærheten, ser feil navn på ringeklokka og drar videre.
Egen erfaring sist sommer:
Hadde bestilt en ny bærbar PC, for levering sent på våren, men leverandøren sendte meg den ene etter den andre meldingen med "Delivery has been delayed". Etter den tredje utsettelsen endte "Estimated delivery date" opp i starten på mitt fire ukers feriefravær. Selv om det fortsatt var fem uker til leveranse: Leverandørens logistikk-system hadde ingen mulighet for å endre leverandøradresse etter at bestillingen var registrert, uansett. Jeg fikk beskjed om å kontakte speditøren, dvs. DHL, for slike problemer. Det var da DHL fortalte meg at jeg måtte vente til en uke ut i min ferie, etter at første leveranse var gjort, før jeg kunne be om endret leveringsadresse. Og at hvis forsendelsen ikke var vellykket levert etter to uker, dvs. før jeg var tilbake fra ferie, ville forsendelsen bli returnert til Singapore.
Det som "reddet situasjonen" var at uheldige omstendigheter gjorde at jeg måtte avbryte min ferie midtveis i den planlagte perioden. Jeg kom hjem en uke etter det første mislykkede leveringsforsøket, og rakk å hente forsendelsen før den ble returnert. Men jeg hadde mentalt stålsatt meg for å ta kranglene som uvegerlig ville fulgt om sendingen var blitt returnert og måtte sendes på nytt halve jorden rundt.
Dette er "Beretning om et varslet mord" - det er det som irriterer meg! Hvis ikke min ferie hadde blitt avbrutt, og leverandøren hadde fått sendingen i retur, da kunne leverandøre stå der og sagt: Ja, vi visste på forhånd at det var det som ville skje, men vårt logistikk-system gjorde det umulig å unngå. DHL kunne stå der og si: Ja, vi visste på forhånd at det var det som ville skje, men vårt logistikk-system gjorde umulig å unngå. Jeg kunne stå der og si: Ja, jeg visste på forhånd at det var det som ville skje, men logistikk-systemene var slik at det var ingenting jeg kunne gjøre for å unngå det. Sendingen måtte returneres til den andre siden av jordkloden! Naturlovene og logistikk-systemene er slik at det var eneste tenkelige mulighet!
Jeg er selv IT-mann, og en av mine store frustrasjoner går på dette: Hvorfor i h... aksepterer våre kunder (her: produsenten, DHL) IT-systemer med så fundamentale funksjonelle svakheter? Hvorfor aksepterer våre kunders kunder, sluttbrukerne, disse tåpelige unnskyldningene om at "Sorry,datasystemet gir ingen mulighet for å endre leveringsadresse selv om det er fem uker fram til shipping-dato" eller "Sorry, datasystemet tillater oss ikke å legge inn en alternativ adresse før den første er prøvd"? Når jeg opptrer som sluttbruker burde jeg skape et lite helvete når sånt skjer. De som har fått levert disse dysfunksjonelle IT-stystemene (leverandøren og DHL) burde skape et lite helvete når sånt skjer. Som IT-mann er jeg skamfull over at min bransje leverer så dysfunksjonelle IT-systemer. Og over hvor lett folk i min bransje bare trekker på skuldrene over slike ting, og mangler enhver yrkesstolthet som krever av vi skal utvikle gode, funksjonelle IT-systemer. For realiteten er at selv om jeg kan få en viss respons fra ihvertfall en del sluttbrukere om at IT-systemene ikke er hva de burde vært, er responsen nær null fra vine kollegarer.
Det gamle paradigmet om "eating your own dog food", som jeg opplevde denne sommeren, blir av oss IT-folk altfor lett pratet gort med at "hundematen smaker vondt fordi systemet er sånn-og-slik bygget opp..." osv. osv. Javel, klart det er derfor, men at vi vet forklaringen er da ingen grunn til at vi ukritisk skal fortsette å la det være slik!
Kombinasjon av hva jeg opplevde som kunde avhengig av IT-systemer, med hva jeg opplever som IT-mann av min bransjes holdninger til brukere og kunders ønsker å behov, var det som lå bak mitt frustrasjons-utbrudd. Det er neppe siste gang jeg frustreres over min bransjes manglende evne til å levere den funksjonalitet sluttbrukerne egentlig ønsker seg!
For å kunne gi denne funksjonaliteten i internasjonal pakketransport måtte man enten hatt en global identifikasjonsmetode (ala bankid, noe som er lite trolig at transportørene vil stå for utviklingen av) eller at transportørene krever at sendingsmottakere oppretter en konto hos dem som nettbutikkene linker til på tilsvarende måte som de linker til paypal. Tatt i betraktning hvor mange pakker som fraktes rundt i forhold til hvor mange som trenger en adresseendring underveis, ville nok de fleste mottakere mene det er lite kundevennlig å måtte opprette konto hos alle verdens transportører.
En siste mulighet ville vært at alle verdens transportører samarbeidet om en felles management-portal som ville gitt en innlogging for hver mottager i verden. Men da spørs det om tilliten mellom alle verdens transportører er god nok til at de vil stole på en slik felles portal.
Men da følger de ihvertfall opp mottoet sitt.
De sier jo ingenting om hvem de gjør leveringen enkel for...
DHL= Drop, Halt, Loose.
Det er definitivt sentralt. Men da må vi sikre oss at det som fører til reduserert kvalitet sett fra kundens siden gir en reell forbedring av sikkerheten. Kravene til legitimasjon er akkurat de samme før og etter forsøket på levering - jeg ble fortalt at jeg kunne ringe dem og gi den nye adressen etter første leveringsforsøk. (Når jeg er på ferie kan jeg ikke troppe opp på DHL-kontoret for å vise fram passet! - mitt problem var jeg ikke ville ha tilgang til nett for å vite at første leveringsforsøk var utført.) Så hvor kommer bedre sjekk av legitimasjon inn?
Du kan si at dersom det var et svindelforsøk fra en tredjeperson og jeg faktisk var hjemme for å ta imot pakken på første forsøk, ville ikke svindelen lykkes. Så kanskje prosedyrene bør inkludere at de, til tross for at de har fått beskjed om alternativ adresse, gjør et første forsøk på å levere til den opprinnelige adressen. Likevel burde de kunne ta imot den alterntive adressen på et tidligere tidspunkt!
Og faktum er at slik de har orndnet seg åpner de jo for svindel andre veien: Sett at jeg leier ut huset mitt i ferien, og nettopp av den grunn vil jeg ha styrt leveransene bort, så ikke leietakerne stikker av med forsendelsen. Slik de gjør det, insisterer de på å prøve å levere på en adresse jeg vil advare mot.
Vi IT-folk har en serie nøkkelord som er essensielle for å få folk til å holde kjeft og godta blindt. "Bedret sikkerhet" blir brukt som pluss-ord når den reelle effekten er "bedre sikkerhet for at du ikke får tatt en sikringskopi for privatbruk slik du har rett til etter åvl. §12". "Unngå svindel" er tilsvarende: Det er ikke meningen at du skal stille spørsmålstegn ved om det faktisk kan redusere sikkerheten, jfr. forrige avsnitt. "Bedre brukeropplevelse", som ofte brukes for å forsvare bruken av cookies, betyr svært ofte "mer reklame som er spesifikt innrettet mot dine aktiviteter slik at det er større sjanser for at du bruker penger på det vi prøver å selge deg". Osv. osv.
Jeg opplever stadig at f.eks. service-folk serverer en rå bløff bare for å få meg til å holde kjeft, når de tror at jeg kommer til å bli bløffet. For å ta et eksempel: Jeg har en Galaxy S7 Edge, som har fysisk plass for to SIM-kort, og i en del markeder selges en dobbel-SIM-utgave av telefonen. Jeg fikk fra en kilde vite at støttet for dobbel SIM var en ren firmware-sak, som var utelatt i den varianten som selges på nordiske markeder. Jeg henvendte meg nylig til Samsung support med spørsmål om mulighetene for å få oppgradert firmware, men fikk da til svar at fordi telefonen da ville få to IMEI-koder var det ikke mulig å tilby dette; det er ikke mulig å handtere to IMEI-koder med den hardwaren den nordiske modellen har... For noe pisspreik! IMEI er en reinspikka dataverdi. Selvsagt kan telefonen handtere én dataverdi til, med samme hardware. For det andre: IMEI skal identifisere den fysiske telefonen; én telefon skal ha én IMEI. Om jeg skifter SIM-kort for hånd beholder den samme IMEI, om mobilen selv skifter mellom to installerte SIM-kort beholder den samme IMEI. Påstanden om behovet for to IMEI og at det derfor krever annen hardware er en dobbelt bløff bare for å få meg til å holde kjeft og ikke mase om noen firmware-oppgradering for å få det jeg har behov for, som bruker og kunde.
DHL kan prøve å stoppe kjeften på meg ved å si at det er "for å unngå svindel" at de kan ta imot en alternativ leveringsadresse over telefon på tirsdag, men ikke på mandag. At de "for å unngå svindel" må insistere på å prøve å levere til de som befinner seg i mitt hus til tross for at de har fått beskjed om det ikke er rett mottaker. Bare få kunden til å godta systemene som de er, uten kritiske spørsmål. Det har vi IT-folk blitt usedvanlig flinke til.
Så jeg prøver å la den tanken være sentral i mitt daglige virke, og spørre kritisk om det DHL faktisk tilbyr gir noe vesentlig bedre sikring mot svindel. Svaret er nei. Standard-formuleringen (en av de mange vi har å velge mellom) fra IT-siden holder ikke vann. Det er bare et forsøk på å fossro for å komme seg unna kritiske spørsmål.
... men uansett: Vi er nå inne i en diskusjon om den løsnignen som er valgt kan unnskyldes/bortforklares, slik vi IT-folk er så gode til. Det jeg etterlyser er at vi IT-folk blir mye mer ivrige å på identifisere bruker-ønsker/krav som ikke er tilfredsstilt, og så spørre oss om hvordan vi kan (re)designe systemer slik at også disse kravene blir ivaretatt.
Vi har gått fullstendig bort fra "Kunden har alltid rett!"-filosofien til "IT-mannen har alltid rett!" Jeg skulle ønske vi fikk et yrkesstolthet-begrep som gikk i retning av at "Kunden har alltid rett". Når jeg her har beskrevet noe som absolutt ikke oppfyller mine ønsker/krav, skal det ikke bortforklares/unnskyldes, men vurderes seriøst som et brukerønske. Dersom DHL hadde gitt meg muligheten for, før jeg dro på ferie, å troppe opp på deres kontor med pass for å legitimere meg, og skrive under på en erklæring om at jeg godkjenner endret leveringsadresse for en gitt forsendelse i en gitt periode, da ville svindel-risikoen vært vesentlig redusert fra andre forslag, og jeg ville fått forsendelsen dit jeg ville, uten risiko for retur til Singapore. Ikke ideelt, men når jeg ber om avvik fra standard prosedyrer må jeg være forberedt på å stille opp med pass på DHL-kontoret! ... Men vi gjør ingenting for å løse kundens (her: mitt) problem. Alt vi bryr oss om er å finne forklaringer på hvorfor vi ikke ser noen grunn til å bry oss om problemet.
Mener systemet er slik at avsender fint kan endre adressen, men ikke mottager. Synes egentlig ikke det er så idiotisk, du kan vel bare ta kontakt med avsender og bedre dem sende til riktig adresse?
Jeg forsøkte det, men de hadde et logistikksystem der det ikke var mulig å endre leveringsadresse etter at bestillingen var mottatt. De sa jeg måtte gå til speditøren, DHL. Dette var før sendingen var klar fra leverandørens side, den var ikke i transit. Hvis de hadde vært i stand til å endre adressen ville ikke DHL visst noenting om den første adressen, og det viille overhodet ikke vært noe problem. Men begge parter, leverandør og speditør, har systemer som ikke tillater endring av mottakeradressen mens sendingen er i den normale flyten.
Man kan kanskje "beundre" DHL for å være i stand til å handtere en unntaks-situasjon, mislykket forsøk på leveranse, ved at de da aksepterer en annen leveringsadresse. Men det blir på nivå når man sier til treåringen: "Å så flott tegning du har laget til pappa - den må vi henge opp på veggen". Tegningen er ikke stor kunst, og DHLs unntakshandtering er ikke storartet handtering av kundenes behov.
I tradisjonell handelsnomenklatur er det ikke uvanlig å selge varer FOB, "Free On Board". Det betyr at selger er ansvarlig fram til sendingen er overlevert til speditøren. På det tidspunkt går eierskapet og ansvaret over på kjøper: Kjøper må selv betale for transport og forsikring under transporten.
Motsetningen til FOB er CIF (eventuelt CF, uten I): Cost, Insurance and Freight. Da er det selgers ansvar å dekke alle kostnader og all risiko fram til utlevering fra speditør, og eierskap går over til kjøper når sendingen utleveres fra speditør til kjøper.
Det finnes en rekke andre varianter også (du kan se en diskusjon på https://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms), men FOB og CIF / CF er de aller mest vanlige. Wikipedia-artikkelen sier ikke eksplisitt når eiendomsretten går over fra selger til kjøper, men da jeg tok grunnlegende handelsutdanning ble det presisert at "eiendomsgrensen" var ved skipsiden, ved lasting (FOB) eller ved lossing (CIF).
Det kan godt hende at PostNord har erklært at de forutsetter en CIF-type avtale. Det passer jo godt sammen med tradisjonen med vanlig brevpost, der selger betaler portoen. (Faktum er at på tidlig 1800-tall var at det var vanlig at mottakeren betalte portoen for å få utlevert brevet, ihvertfall i en del land!) Dessuten har en sender rett til å tilbakekalle en sending som enda ikke levert i mottakerens postkasse.
Men samtidig har jo posten i generasjoner tilbudt at mottaker spesifiserer omadressering av post, enten det gjelder feriefravær eller permanent flytting. Det antyder at mottaker har en viss rett til å påvirke utleveringsstedet selv om han (enda) ikke har eiendomsrett til forsendingen. Det er ikke automatisk gitt at eierskap til en sending i transitt gir rett til å diktere utleveringssted.
En annen side er at jeg har diverse ganger sett salgsbetingelser for nettbutikker der det spesifiseres eksplisitt at leverandør anser varen som levert i henhold til avtale når den er overlevert til speditør - det er jo ganske eksplisitte FOB-vilkår. Jeg har ikke kontraktsvilkårene for "min sak" tilgjengelig her og nå, og kan derfor ikke si sikkert om det her var FOB-lignende eller CIF-lignende vilkår. Men DHL burde være i stand til å forholde seg til begge typer avtaler. De kan ikek si at "Jojo, vi skjønner at varen er solgt FOB, og derfor er kjøpers eiendom og ansvar, men vårt logistikk-system er slik utformet at vi ikke kan ta hensyn til det - vi må betrakte selger som eier, og den som må endre adressen, selv om den juridisk sett er mottakers eiendom". Vel... de kan visst si det! De er ikke i stand til å forholde seg til FOB-sendinger, med hensyn på hvem som har rett til å styre over utlevering av den.
sånn til info så skal FOB kun brukes ved sjøfrakt. Levering/risikovergang skjer når lasten er ombord, ikke ved skipssiden.
En annen ting som er veldig viktig når man jobber med transport er at de forskjellige Incoterms ikke er generelle uttrykk som kan benyttes for enhver regel/leveringsbetingelse, ergo kan du ikke si at en selgers generelle leveringsbetingelse er FOB eller CIF.
En selger legger ofte på de leveringsbetingelser de finner for godt. Dersom disse ikke følger FOB til punkt og prikke er de heller ikke å betrakte som FOB.
En speditør kan f.eks. tilby noe transportert fra dør/dør, cy/cy eller full liner-terms hook/hook, og da gjelder helt andre betingelser enn Incoterms.
Dette ble noe på siden av opprinnelig tema, men i og med at jeg jobber med sjøfrakt/chartering til daglig er det på sett og vis et hjertebarn for meg:D
OK, for meg er dette mest skolestoff - har aldri hatt yrkesmessig ansvar noen transportavtale. Men det jeg leser i Wikipedia under https://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms stemmer med det jeg lærte i min grunnleggende handelsutdanning:
FOB – Free On Board (angitt lastehavn)
Dette er den klassiske maritime handelsregel. Selgeren må laste varene ombord på det skipet som er angitt av kjøperen. Ansvaret for varene overføres til kjøper i det øyeblikk varene er ombord i skipet, dvs. krysser rellingen på båten. Selgeren må eksportklarere varene. Regelen benyttes ved både sjø og veitransport.
"krysser relingen på båten" - avviker det fra "skipssiden"? (Jeg minnes en diskusjon av situasjonen hvis en vaier ryker under innlasting og kassa ramler ned og knuses slik at halvparten av godset ramler i sjøen, mens halvparten havner på skipsdekket - har den da krysset skipssiden? Om jeg husker rett var det juridisk "uavklart".) Og "Regelen benyttes ved både sjø og veitransport" - det stemmer med hva jeg lærte, i strid med "skal kun brukes ved sjøfrakt".
Selvsagt er det slik du sier at "du ikke [kan] si at en selgers generelle leveringsbetingelse er FOB eller CIF", men om du ikke ber om noe annet vil ofte en leverandør gi et tilbud basert på f.eks. FOB - det inngår i spesifikasjonene av tilbudet, og er i og for seg spesfikke for det tilbudet. Om det leverandøren baserer sitt tilbud på om ikke kunden ber om noe annet er hans "generelle leveringsbetingelser" avhenger av hvor mye matematiker du er: For en matematiker er en genenell regel en som ikke har noen unntak. For mannen i gata er en generell regel 'hovedregelen': "Det regner generelt ganske mye i Bergen" er et usant utsagn for en matematiker, et sant utsagn for mange andre. Så om du vil: For mange leverandører er hovedregelen (men ikke en generell regel i matematisk forstand) at de utformer tilbud på (f.eks.) FOB-betingelser.
Det er garantert tusen detaljer og nyanser som man må være i bransjen for å kjenne til. Jeg trakk fram FOB og CIF bare for å illustrere at det slett ikke er entydig at "Jeg har tidligere fått melding, fra PostNord den gang, at pakken tilhører (juridisk) avsender inntil den er levert mottaker" - kanskje det er det eneste PostNord er villig til å støtte, men men det er ikke en (matematisk) generell regel i speditør-bransjen at en pakke tilhører avsender til den er levert. Selv blant "vanlige folk" er det en betydelig andel som ihvertfall har sett betegnelsene FOB og CIF, selv om mange nok bare ser på dem som å svare til "pluss porto" eller "inkludert porto".
jeg tar som regel det jeg leser på Wikipedia med en "ørliten" klype salt, og det burde nok du også.
Når det gjelder Incoterms er det vel bare kilden, dvs. ICC man bør stole på......eller?
Krysse reling eller skipsside ble revidert fra Incoterms 2000 til 2010 nettop pga. den situasjonen du selv beskriver. Nå skal lasten være levert ombord for levering/risiko går over fra selger til kjøper.
Det gjør jeg også - men når jeg refererer til det jeg lærte i handelsutdanningen min, og skal gi andre en referanse til stoffet, kan jeg ikke vise til mine gamle bøker nede i kjelleren. Når da Wikipedia sier akkurat det samme som hva jeg lærte, da viser jeg til det, for at andre skal kunne se de eksakte formuleringene.
Det er selvsagt en risiko for at Wikipedia var korrekt, men at definisjonene har blitt endret i senere tid. Da kan man rette kritikk mot Wikipedia for å ikke være helt oppdatert. Wikipedia er oppdatert til 2010, og heller ikke den engelske utgaven referer til noe nyere versjon. (At stoffet ikke er oppdaert er jo minst like ofte tilfelle for leksikonet med skinnbind og gullskrift på ryggen, men det aksepteres som kilde!) Wikipedia-artikkelen har jo direkte linker til dokumentene som definerer incoterms i 2010-utgaven; det er jo en sterk indikasjon på at artikkelfofatteren har basert seg på "grunnskriftene". Antagelig ville jeg selv manglet kvalifikasjoner for å forstå om endringen fra 2001 til 2010 var en ren kosmetisk, språklig, detalj eller om den har essensiell juridisk betydning.
OK, det er jo helt flott at det som tidligere var juridisk uklart nå har blitt strammet opp så det er juridisk klart. Det er relativt marginalt (bokstavelig talt...) - grensetilfeller, spesialtilfeller. Når det ikke var behov for å definere det klart før i 2010, da er det hårfine detaljer som er uten betydning i diskusjon av normaltilfellet, der godset går fra leverandør til speditør eller fra speditør til kunde, uten at det skjer noe akkurat ved den overgangen der det eksakte tidspunktet for overgangen er av betydning - og enda færre tilfeller der det gjelder tilfeller som tidligere var uklare.
Handterer du ti millioner forsendelser i året, er det viktig for den ene forsendelsen der dette slår til at reglene er klare. Men det er viktigere å først forstå de ni milllioner nihundreognittini tusen nihundreognittini forsendelsene der forskjellen mellom skipsside og reling får noen praktisk betydning for et erstatningsoppgjør.
ok............
Hva som skjer med pakka fra England som etter tollbehandling ble utlevert i England er mer usikkert. Kommunikasjon med avsenderbutikken gir inntrykk av at jeg har funnet en plass i England hvor de ikke kan engelsk. Det minner om den gangen jeg som nyinnflyttet i Los Angeles skulle spørre om veien (før GPS'ns tid), og oppdaget at jeg befant meg i et nabolag hvor ingen kunne engelsk.
12/9: lever inn pakke
13/9: i oslo 0024 terminal
Men deretter, to ganger om dagen, i 7 dager blir den registrert som "Sendingen er sortert og videresendt"... på samme terminal. Ser ut som den går i ring, da det er ca samme tidspunkter! Tar kontakt og klager: "..Feilsortert".
Ok, men deretter bruker den 3 dager på å komme videre, så først 23/9! blir den sendt ut av landet, 11 dager etter innlevering. Fantastisk... Ingen ting feil med adresse eller proforma faktura eller noe, bare posten. Hvordan i H.. de klarer å sende en pakke i ring i flere dager uten at sånt oppdages er merkelig..
For en del år siden skrev et meget kritisk (og velformulert) leserinnlegg i Hamar Arbeiderblad (HA), etter at jeg hadde flyttet fra Oslo og ut på bygda. Mye gikk galt med postleveringene til meg og flere komponentkataloger og andre sendinger måtte jeg selv kjøre og hente i butikken (tur/retur åtte km). Posten påsto at de var for store til min postkasse, hvilket ikke stemte.
Posten ignorerte mitt leserinnlegg totalt, men pampene i Postkom (Postens LO-fagforening) fortsatte jevnlig å skrive leserinnlegg i HA om den fæle blåblå postpolitikken i Norge. Etter hvert resignerte jeg og sluttet å bruke Posten.
I slutten av desember fikk jeg igjen nærkontakt med Posten:
Jeg skulle sende en CTEK bilbatterilader og portoen kom på 68 kr. Faktisk overraskende rimelig! Dette skyldtes at jeg hadde hatt flaks med størrelsen på esken. Esken smøg seg såvidt gjennom det firkantede "testhullet" på butikken.
Samtidig fikk jeg en postsending som var for stor for postkassen min i Oslo, (jeg har flyttet tilbake til Oslo), hvilket stemte. Denne sendingen kunne jeg ikke hente, for jeg var på ferie på bygda. Chattet da med Posten og post-Målfrid lurte på om ikke noen andre kunne hente sendingen for meg. Jeg hadde ingen som kunne hente. Etter hvert kom hun på at sendingen kunne omadresseres og da jeg spurte om prisen så var altså en omadressering gratis. Helt utrolig! Posten gjør altså noe gratis!
Sendingen ankom bygda med beskjed om at den var for stor for postkassen. Hvilket stemte!
Ja, så det ble det henting i butikk og Posten hadde fått det til.
Greitt å si fra når Posten lykkes også ...
1 sporing viste at den gikk via terminal rolfsøy, annen sporing så gikk den via langhus. så på en sporing hadde pakka plutselig vært ute i "hente butikken" for så komme tilbake til langhus igjen like etter (Fredag). så søndags morgen våkna jeg av sms kl 09.00, da fikk jeg hentesms, pakka kunne vistnok hentes på kiwi (den er ikke søndagsåpen) men sporing viste at den fortsatt var på langhus eller rolfsøy, ettersom hvilken sporing man sjekka.
Så mandag formiddag viste appen og sporing at den var framme og kunne hentes.
Er vel kanskje sånn det blir når man blander svensker og dansker, litt sur(r) blanding :p
vi skulle få pakke over natt fra en leverandør noen mil fra oslo og til oslo fordi det hasta.
Først ble den feilsendt til Nord-vestlandet, så fikk de den til terminal i oslo, og så greide de jaggu sende den til Nord-norge.
PostNord blir fort dyrt hvis man bruker feil produkt, og det er mye som ikke blir levert til avtalt tid. BRING håndterer godset brutalt, og er dyre selv med gode avtaler. Forsvinner noe i Schenker systemet så er det umulig å finne det igjen innen rimelig tid.
Verste var ikke lenge siden når en semi med partigods til sørlandet hadde rotet seg bort oppe i Nord. Noe som fort kan bli ganske kostbart når det står montører som er dyre i drift å venter.
For en uke siden mottok jeg en konvolutt med tolv dronepropeller. Dette var en konvolutt i størrelsen ca. 23x32 cm (C4). Posten hadde klart å lage en flenge på 14 cm i konvolutten. Ingen propeller var falt ut fordi de lå i en plastpose.
Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom? Og hva slags arbeidsmoral har postansatte?
Og mens de ansatte ødelegger postpakker og pakkenes innhold, skriver pampene i Postkom (Postens LO-fagforening), innlegg i alle norske aviser, om den fæle blåblå postpolitikken i Norge.
Universitet i Oslo. Konvolutten var flenget opp på tre sider og på fronten.
Jeg gjentar spørsmålet: Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom?
La meg si det indirekte: Det lærte meg massevis om hvordan man må emballere postsendinger for at de skal overleve. Jeg skjønte veldig godt hvorfor bibliotekene har disse "hjørnene" - tre kube-sider på 2-3 cm størrelse i solid plast - som de setter på bøkene før de sendes av gårde. (De burde være alminnelig tilgjengelige for masse andre ting, for vanlige folk. Hvis noen vet hvor de selges, si ifra!)
"Folk flest" har ikke peiling på emballering i det hele tatt - knapt på "sunt bondevett"-nivå! Når du ser hvordan en del folk "pakker" julegavene sine, ser det ut som de tror at transport-folk bruker silkehansker og legger hver enkelt pakke varsomt og forsiktig ned på polstrede hyller. Du kan høre folk i harnisk forkynne at "De må da forstå at når jeg har skrevet 'forsiktig' utenpå, da kan de ikke handtere den slik!" - vel, du kan få transport med silkehansker og mykt underlag, men da må du betale for det. For vanlig pakkeporto er det ikke mulig å finansiere silkehansker.
Ellers var jeg imponert over hva Amazon vet om hvordan pakker utsettes for, og må tåle på veien. Deres emballering har vært eksemplarisk. Helt til i dag: Jeg mottok tre bøker i en eske på minst det dobbelte volumet av bøkene, lagt løst rett ned i eska så de skled fram og tilbake (og inn i hverandre, mellom omslaget og sidene, og krøllet arkene) da jeg snudde på eska før jeg åpnet dem. Det var så ille at jeg skal klage til Amazon. Jeg mistenker sterkt at de har outsourcet det til et eksternt firma - avsender var ikke Amazon, men et annet navn ("Imex Global Solutions").
Når Amazon ikke outsourcer pakking / logistikk er de eksemplariske. Hadde alle gjort ting like grundig, ville det ikke vært noe problem. Antagelig sparer Amazon et par noen kroner (aka. hever profitten) ved å la Imex gjøre det billig, både i løsningsmåte og pris. Var alle postordre-leverandører var som Amazon på sitt beste ville knapt noen klaget. Men mange, både kommersielle og private, enten mangler peiling eller gambler bevisst på at om noe blir ødelagt i transport er det greit å få det erstattet; det er ikke kost-effektivt å redusere tap/ødeleggelser til null hvis god emballering koster ekstra.
Uansett bør man stikke fingeren ett eller annet sted og lukte: Transportskader oppstår, det får vi neppe gjort noe med. Vi kan tilpasse det enten ved å emballere deretter, slik Amazon gjør på sitt beste, eller ved å spare penger på emballasjen og heller kalkulere med et visst tap, slik det ser ut til at de nå har begynt med. Personlig setter jeg mest pris på det første alternativet.
Det tredje alternativet, å få samtlige transportselskaper over hele verden til å behandle pakker til meg med silkehansker, det kan vi bare glemme.
Pakke meldt inn hos posten/bring kl 1600 mandag i Bergen og jeg hentet den ut av postkassa kl 1500 på tirsdag på Jevnaker.
Jeg føler meg ikke truffet . I mitt arbeidsliv pakket vi selv det meste av de måleinstrumentene/komponentene vi sendte ut.
Men min mistillit til Posten er stor. Dette skyldes primært at jeg kjenner folk som jobber/har jobbet lenge i denne statsbedriften. De forteller om stort sykefravær, tyveri, elendig kundebehandling, konflikter, vantrivsel, dårlig ledelse m. m.
Er det dagen for krenkelser i dag?
Selvsagt er det forskjell på folk, men for flertallet vil jeg si at hvis de føler seg krenket av at det blir påpekt noe de ikke kan, så får de bare være krenket, da. Det er som å si at de fleste nordmenn ikke kan stå på seilbrett, eller klippe en sau. Det er en like ærlig sak å si at de ikke kan emballere ting skikkelig.
Hurra for Posten!
Dette er fra bygda og denne pakken er verdt 714 kr. Her skulle man fått beskjed om at pakken var for stor for
postkassen og derfor måtte hentes på butikken. Kassen eies/brukes av en person som kjører forbi kassen hver dag.
Postkassestativet er ikke påkjørt av postbilen, men av en tømmerbil.
Stativet står ti meter fra hovedveien, så muligheten for at en pakkesnapper kunne slå til var absolutt til stede.