28,656    79    16  

Posten og Bring - hvordan er det mulig?

 1,323     Østlandet     0
Jeg er en VELDIG rolig fyr. Jeg kan ikke huske sist jeg var skikkelig sint (selv om det antagelig var på ekskona), Og så irritert som jeg ble i dag er det år mellom hver gang skjer, heldigvis.
Men Posten klarer å irritere, selv meg.

Saken er den at jeg bestilte en haug med bildeler fra en nettbutikk før påske. Delene skulle sendes fra Tyskland og jeg fikk e-post med sporingsnr så snart delene var sendt.

I følge Posten sin pakkesporing skjedde så følgende:

30.03.2015 19:09: Sendingen er innhentet
31.03.2015 03:42: Sendingen er ankommet eksportterminal.
31.03.2015 04:06: Sendingen er sendt fra avsenderland.

Så er det riktignok snart påske, men når skjer det noe nytt? Jo:

08.04.2015 05:34: Sendingen er ankommet mottakerlandet
08.04.2015 05:34: Sendingen er under importbehandling.

Det tok altså 8 døgn å få et par pakker fra Hamburg til Oslo. Og der nevnte jeg problemet - det var TO pakker. Og nå starter moroa...........

Den ene pakken:

08.04.2015 05:56: Sendingen er tollbehandlet
08.04.2015 06:11: Sendingen er sortert og videresendt fra Oslo
08.04.2015 08:34: Sendingen er ankommet terminal Hamar
08.04.2015 12:06 Sendingen er ankommet og klar for henting

Utrolig bra ikke sant. Etter at de Posten våknet fra påskeferien skjedde alt på seks timer. Problemet var at det fantes en pakke til:

08.04.2015 06:37 Til lager. Årsak: Avgifter beregnes.
08.04.2015 07:17 Sendingen er midlertidig lagret.

Og der ble den!
Min tålmodighet holdt i 5 dager før jeg kontaktet "support" og etterlyste pakken, med følgende spørsmål:

- Hvorfor trenger den ene pakken å få beregnet avgifter og ikke den andre?
- Hvor lang tid trenger man for å regne ut Norsk MVA da det ikke er importavgift på varene?

Jeg fikk ikke svar på noen av spørsmålene men de skulle se på saken. Jeg får så beskjed pr e-post at pakken nå blir videresendt - fortsatt uten svar eller forklaring.
Så da skjer følgende:

13.04.2015 11:26 Sendingen er fortollet
13.04.2015 12:32 Sendingen er tollbehandlet
13.04.2015 12:35: Sendingen er sortert og videresendt fra Oslo
13.04.2015: 20:43: Sendingen er ankommet terminal Hamar

Og hva skjer så?
14/4: Ikke skjer det noe på statusen og ikke kommer det hentelapp.
15/4: Fortsatt skjer det ikke noe på "siste status" - MEN jeg har fått hentelapp!

Jubelen holdt til Sandhaugfrua kom til "Post i butikk". For de hadde ikke noe pakke, og forklarte at det hendte at lappen kom dagen FØR pakken WTF?

For å gjøre saken komplett laster Sandhaugfrua nå ned Posten sin sporingsapp og hva står det der? Jo at pakken vil bli levert på døren innen klokken 16!
Tidligere har vi fått beskjed om at vår lokale post i butikk ikke yter denne servicen, så Sandhaugfrua reiser tilbake og spør. Men joda da kommer nok sikkert pakken på døren snart, og betale kan vi gjøre med kort der og da.
Men kom det noen pakke? NEI.

Ny tur til post i butikk, men nei de har fortsatt ingen pakke, og nei de leverer ikke på døren og nei man kan ikke betale ved døren heller - sier den som nå står bak skranken. I følge "skjermen hans" så er pakken fortsatt på Hamar! Men han ber nå Sandhaugfrua ringe support.

Der møter hun en hyggelig kar som forteller at det burde hun ha tenkt på før, for det er nesten umulig å få fatt i noen som kan svare på noe som helst etter klokka 16............
MEN han skal forsøke og han SKAL ringe tilbake uansett resultat.
Gjør han det? NEI.

Lurer du fortsatt på hvorfor det kokte over?


   #1
 225     1
Du vet det er et begrep over dammen med "going postal"? Greit nok var opphavet til det ansatte som var misfornøyd, men trur det er en grunn til at uttrykket har satt seg så godt som det har Wink
   #2
 1,060     Jevnaker     0
Posten er og blir TRAGISK. Det fungerer ikke... Enkelt og greit. Det gjør ikke DHL heller forresten. Har forbannet meg over dem også.
Signatur
   #3
 137     0
føy PostNord (ex. Tollpost) til samme ubrukelige gjeng (same shit - new wrapping)!!!!
De har hatt 4 leveranser (kun innenlandstransporter) til meg i løpet av siste 1,5 mnd, og ingen av dem har gått etter planen. Når jeg ringer kundeservice får jeg bare noe åpenbart bullshit i retur.
Jeg jobber selv i transportbransjen og vet utmerket godt når de prøver å bløffe meg.
   #4
 2,044     0
Sofaen fra Ikea kom til avtalt tid, men kan tenke meg at sjåføren fikk betalt per sending. Han var uhøflig og sto klar med neven da jeg skulle skrive under motakspapirene. Da ble jeg så stressa at jeg kvitterte uten å ha lest papirene.
Nå nylig fikk jeg levert et dusjkabinett. Sjåføren hadde sittet på vår lokale truck-kafe og blitt frarådet av andre sjåfører om at lang bil ikke ville komme rundt svingene opp til byggefeltet vi bor i. En burde jo forvente at de ikke sender ut lange lastebiler til et byggefelt. Dusjkabinettet kom et par dager senere med varebil. Pakke var merket at den måtte ligge på flatt under transport og lagring. I varebilen sto den på høykant.
Det burde ruskes opp i transportfirmaers rutiner, etter min mening.
  (trådstarter)
   #5
 1,323     Østlandet     0
Siste nytt er at pakken faktisk kom i går!
Imponert over at det bare tok 16 dager å flytte pakken 10 mil.
Like imponert over at et firma som skal overleve utelukkende av logistikk ALDRI vet hvor en pakke egentlig befinner seg,

Men Batilla minnet meg på en morsom historie fra i fjor høst, når jeg bestilte 3 garasjeporter og de benyttet semitrailer for levering til privatadresser - i Norge.
Har de da sett hvordan de fleste i dette landet bor?
Men jeg ble imponert over sjåføren, han ga seg ikke på harde møkka og klarte til slutt å få lurt seg frem.
   #6
 10,486     Akershus     1
Alle transportører gjør en del feil. Jeg har hatt min feide med Schenker i det siste. Heldigvis går det stort sett bra, og transportørene ligger stort sett på 97% leveringsdyktighet, dvs. antallet sendinger som leveres ihht planen.
Signatur
   #7
 259     Breim     0
Denne pakken blei sendt frå Danmark 7.september.. Eg har endå ikkje fått den utlevert. Men den har fått sett innsida på terminalen i Oslo minst to gangar, då.

Kundeservice var mest interessert i å vite kva som var INNI pakken, framfor å fortelje meg kvar den var og kortid eg kunne forvente å få den..

PostNord Logistics. Det er ikkje alltid logikk og logistikk går hand i hand..

Posten og Bring - hvordan er det mulig? - Skjermbilde 2015-09-15 kl. 09.21.08.jpg - sandhaug
Signatur

   #8
 1,060     Jevnaker     0
Men fra ris til ros:
Eneste transportøren jeg har hatt utelukkende gode opplevelser med er UPS. Sist gang bestilte jeg varer på fredag kl11:00 og fikk telefon fra UPS-fyren kl14:45 førstkommende tirsdag om at han var 5min unna huset mitt. Desverre var jeg over en halvtime unna(i reisetid) og sto på dekksjappa med bilen på bukk og prøvde å finne noen dekk som ikke sporet så fryktelig på Sierra med 16" og litt feil innpress (har forresten mye å si på dekkmerke/gummiblanding). Men uansett; ingen var hjemme hos meg, det regnet og det var elektroverktøy i pakkene jeg hadde bestilt. Avtalte dermed at han skulle sette pakkene i garasjen og som sagt så gjort. Veldig hyggelig fyr Smile

Edit: Og jeg tror det var under 300,- i gebyrer til UPS(uten mva). Syns ikke det er så ille når det er varer for 11500,- før mva.
Siste redigering: Tuesday, September 15, 2015 4:25:25 PM av Dotsetsveen
Signatur
   #9
 5,570     1
Litt oppgitt over PostNord nå, basert på flere separate elendige erfaringer. Her er den ferskeste:

Kjøleskapet tok kvelden, og jeg bestilte umiddelbart nytt på komplett.no. Komplett er alltid kjappe, men siden jeg bestilte hjemkjøring, må jeg igjen forholde meg til PostNord. Fikk kjapt en tekstmelding fra de med en link til avtaling av hjemkjøring. Første tilgjengelige valg var fredag (i går) mellom 17.00 og 21.00. Passet meg glimrende. Kl 15.20 fikk jeg tekstmelding der det står "beregnet leveringstid innen 10-15 minutter". Ingenting mer. Det var jo litt merkelig, siden avtalt tidspunkt fra 17-21, men jeg antok at de ville ringe når de møtte tomt hus. Ingen ringte. Kom hjem fra jobb ca kl 16.00, og når jeg så sjekker sporingen, ser jeg at de har forsøkt å levere kl 15.27, men at sendingen ikke er levert mottaker (jeg var jo ikke hjemme), og at den leveres "neste distribusjonsdag" (jeg antar at det betyr mandag) innen kl 16.00 (!).

Forsøkte å ringe kundeservice, men de stengte kl 16.30. Så da gjør de vel et nytt forsøk, i arbeidstid, på mandag. Men da er jeg heller ikke hjemme.

Dermed sitter vi hele helgen uten kjøleskap på kjøkkenet.

Når kjøleskapet er levert skal komplett.no få høre fra meg. De burde vurdere å bytte utkjøringsselskap.
   #10
 2,297     Ski     1
Det er ikke bare posten/bring som roter, bestilte 4 dekk fra dekkonline, fikk 2 og ventet noen dager, etterlyste så de andre og fikk beskjed om at de sendte noen nye siden de ikke var kommet, fikk de etter noen dager så alt ok, men her ser dere hvordan det gikk med de første som ble sendt, de fant nesten frem, det blir artig å se om de faktisk dukker opp på døra til uka for nå har de jo kommet helt til Langhus så under 8km igjen før de er fremme.

[th]Date[/th]
[th]Time[/th]
[th]DPD parcel centre[/th]
[th]Parcel status
- [/th]






































































































































































05/08/201601:41Langhus (NO)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
04/08/201610:31Oslo (NO)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
04/08/201610:16Oslo (NO)In transit.
(Return to sender)
03/08/201610:55Flensburg (DE)In transit.
(Return to sender)
02/08/201616:31Lehrte (DE)In transit.
(Return to sender)
02/08/201616:31Lehrte (DE)In transit.
(Return to sender)
01/08/201623:24Lehrte (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
30/07/201608:13Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
30/07/201606:51Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
29/07/201620:32Hamburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
29/07/201607:07Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
29/07/201606:44Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
28/07/201619:23Hamburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
28/07/201607:04Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
28/07/201606:54Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
27/07/201619:33Hamburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
27/07/201607:30Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
27/07/201607:15Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
26/07/201619:40Hamburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
26/07/201606:47Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
26/07/201605:24Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
25/07/201621:49Hamburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
23/07/201608:32Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
23/07/201606:45Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
22/07/201619:48Hamburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
22/07/201606:53Flensburg (DE)In transit.
A loading error has occurred.
(Return to sender)
22/07/201606:35Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
21/07/201616:19Hamburg (DE)In transit.
(Return to sender)
20/07/201608:08Flensburg (DE)At parcel delivery centre.
(Return to sender)
20/07/201608:08Flensburg (DE)In transit.
(Return to sender)
20/07/201605:58Flensburg (DE)In transit.
19/07/201623:31Lehrte (DE)In transit.
19/07/201612:28DPD data centreOrder information has been transmitted to DPD.


   #11
 3,607     0
Skal jeg henge meg på med min sommer-erfaring?

Hadde bestilt meg en ny bærbar PC (Lenovo - fra Asia), som jeg skulle få levert i god til før ferien, ifølge kjøpsavtalen. Til den levingsdatoen fikk jeg levert den forede "mappa" til å ha PCen i - et par dager tidligere hadde de meldt at resten var forsinket. Så gikk det to uker, og jeg fikk dokken levert, men ny beskjed om at resten var forsinket, og ferien nærmet seg med stormskritt. Jeg fikk en ny leverinsdato, midt i ferien min.

Lenovo sender ting med DHL, som vil ha kvittering for mottatt pakke. Så jeg skrev en fullmakt til resepsjonen på jobben, og prøvde å få omadressert pakken dit, slik at den ikke skulle bli returnert til andre siden av jorda. Men nei: Det var fortsatt ni dager igjen til "Estimated shipping date", men logistikk-systemet til Lenovo tillot ingen endring av mottakeradressen etter at bestilling var registrert i systemet, uansett grunn. Men, fikk jeg vite, jeg kunne kontakte DHL.

Så jeg kontaktet DHL. Ja, de kunne endre leveringsadressen - men først etter at det var gjort et mislykket leveringsforsøk! Jeg fikk beskjed om å vente til det lå lapp i postkassa mi om at de hadde forsøkt å levere; da kunne jeg kontakte dem og oppgi en ny adresse. Men da er jeg på ferie!!! Jeg finner ikke lappen før flere uker senere, og da kan pakken være returnert før jeg får sjans til å gjøre noe!

Nei, sånt noe visste ikke DHL hvordan de skulle handtere. Jeg kunne jo prøve å få en nabo til å se i postkassa mi om det var kommet noen DHL-melding, og så kunne denne naboen prøve å få tak i meg på ferie, og så kunne jeg prøve, på ferien min, å få kontakt med DHL, og så kunne de få oppgitt den nye leveringsadressen....

Sukk. Jeg gamblet på at forsendelsen ville bli så forsinket at de to ukene liggetid ikke ville være overskredet når jeg kom hjem.

Nå ble forstyrrelser i ferien min, så jeg var en tur hjemmom midt i ferien. Der lå lappen, ankommet dagen før, så jeg kunne hente PCen umiddelbart og stikke videre på ferie. Det hadde riktignok holdt med én dags margin om jeg først hadde sett lappen da jeg kom fra ferie, men likevel fatter jeg ikke hvordan det går an å lage så ufleksible logistikk-systemer.
   #12
 38,233     Lillestrøm kommune     0
Jeg var ute for at transportøren ikke kunne bytte adresse uten at de kontaktet avsender. Resultatet var at plutselig hadde jeg ny hente sms til ny adresse på 2. stk pakker .... Vi ble enig om å la den ene gå i retur...
   #13
 5,570     0
Jeg befinner meg plutselig i samme situasjon... Siden jeg normalt bruker pick-up point når jeg handler fra komplett.no har jeg ikke lagt merke til at den gamle adressen min fortsatt er registrert... Så jeg har sendt kjøleskapet til feil adresse!

Jeg flyttet ikke langt (5 min kjøring), så det er samme rute osv og jeg håpte at en kjapp telefon skulle holde. Så lett var det selvsagt ikke... PostNord kan kun levere til den oppgitte adressen. Komplett.no svarer ikke hverken på tlf eller epost. Så mitt beste håp nå er å vente utenfor mitt gamle hus og håpe at sjåføren går med på å kjøre videre til mitt nye hus...

Utrolig lite fleksibelt, men samtidig er det jo 100% min feil at adressen er feil...
   #14
 38,233     Lillestrøm kommune     0
For meg ble halve forsendelsen sent med post som avtalt og den andre halvdel med beskjed om å være hjemme mellom 9 og 15 for å motta et kolli til 300kr. Tror faktisk det var Schenker og da kostet det avsender mer enn verdi på kolli å sende denne, privat utlevering er normalt dyrt hos Schenker (derfor PostNord tar markedsandeler).
   #15
 567     bare ett av gangen, helst     0
Denne historien er fra noen år siden. Pakken inneholder en kjole, sendt akkurat innenfor fristen for å være lovet fremme til jul. Den skal leveres på døra, og den dagen er man hjemme med et halvt øye på oppkjørselen.

Men kommer det noen bil? Nei.
Plutselig står den registrert som forsøkt levert hjemme. Det har den aldri vært.
Man rekker postkontoret rett før stengetid, de skal jo da ha fått den. De kan ikke se å ha fått inn noe slikt, men de endevender hele pakkestabelen. Resultatløst.
Det er vel en dag igjen, og også da endevender postkontoret pakkestabelen på tampen av dagen. Resultatløst. Ikke be om bilder fra juleselskapet, vennligst.

For å gjøre resten av historien litt kortere, så dukker det etter hvert opp en melding fra et helt annet postkontor. Sjåføren har bare dumpet hele lasset der, og sikkert dratt på ferie. Posten skal fram ... til et eller annet sted.


Og når det gjelder postfortollingen ... don't get me started. Jeg har måttet betale ut ting for å unngå at Posten sender det i retur, bare for å se "Tollfritt" (eller var det "Ikke tollpliktig"?)-stempelet på den. Neste gang skrev jeg til dem og forhåndsvarslet erstatningskrav for det tilfellet at de klarte å sende den tilbake før de hadde rettet opp iht. faktura. De sendte den nå tilbake før de klarte å lese det brevet, men da fikk jeg et litt unnskyldende svar der at de tilbød seg å betale for å få den sendt én gang til.
   #16
 2,044     0
Du må betale tollbehandlingsgebyr og norsk moms hvis verdien er over tollfri grense. Selve varen kan være tollfri.
   #17
 567     bare ett av gangen, helst     0
De bruker ikke stempelet med mindre det skal igjennom gratis, i hvert fall var det hva fyren på Tollvesenet påstod da jeg ringte. Hører med til historien av grunnlaget deres var umulig, det var rett over 200 kroner (som da var grensen), og det var frankert med godt over en femtilapp. Enten skulle de ha lagt til porto (og brukt et høyere grunnlag), eller så skulle de ha trukket fra porto (og kommet til et grunnlag under grensen).

Posten henviste meg til Tollvesenet for krav om mva-refusjon, og Tollvesenet kunne aller velvilligst forklare meg noe Posten sikkert visste, nemlig at under 125 (?) kroner ville jeg få refundert 0,-.
   #18
 567     bare ett av gangen, helst     0
Forresten, sist gang jeg brukte Komplett (den gangen harddiskene var på under to TB, de har sikkert byttet firma flere ganger siden), så hadde ikke sjåføren noe problem med å levere på andre adresser - for han likte ikke oppkjørselen her. Så han ba om å få levere et annet sted. Det er femti meter å gå, så han må ha tapt en god del tid, men han var vel redd for bikkja til naboen. (Bak gjerdet, men har man først en fobi ...)

En litt ferskere historie, men jeg husker ikke speditør. Jeg tok imot for en nabo (det var visst OK, selv om det ikke var avtalt, hvem som helst som bor i nærheten) - og to dager etter kom sjåføren tilbake og ville ha meg til å finne igjen pakka som jeg hadde slengt i naboens postkasse (og naboen fikk jeg ikke tak i). Da jeg så papirene sjåføren hadde med seg, så var det en utskrift fra enten Google Maps eller Gule sider eller noe slikt, med naboen og naboens adresse - og en adresselapp til et annet sted, på en navnebror. Sjåføren hadde ikke funnet riktig adresse på GPS-en, og bare googlet navnet. Smarting.
   #19
 5,111     Sørnorge     3
Postnord fungerer i oslo sentrum. Er destinasjonen litt lenger unna, f.eks på Vinderen blir det vanskelig. Da møter gjerne budbilen opp ved et bygg i nærheten av leveringsadressen, ser at det ikke står riktig nummer på bygget han tilfeldigvis har foran seg og melder inn "adresse ukjent".

Til Tønsberg har ikke Postnord klart å levere som forventet en eneste gang. En gang kjørte jeg til Larvik for å hente pakka. En annen gang til Oslo, og en vinterdag måtte jeg ta kano ut til en øy i nærheten for å hente pakke. Og flere ganger har de sendt brev om at de har en pakke som de vurderer å levere og man må gi beskjed hvis man ønsker den levert om en uke. Gir man ikke beskjed i tide vil de belaste gebyrer for oppbevaring. Om pakka kommer på dør eller til et utleveringssted (som relativt ofte er i nærheten av riktig adresse) synes tilfeldig.
De gangene pakka faktisk kommer dit den skal er emballasjen mer eller mindre skadet. Og i bestefall kommer den dagen etter forventet.

Posten/bring klarer stort sett å få ting frem. Egentlig klarer de å få litt for mye frem hit. Jeg har stadig fått brev i postkassa til Svendsen Eksos. Foruten at både Svendsen og mitt navn inneholder bokstaven 'e' har adressene våre flere likhetstrekk: Begge veinavn begynner på 'T' og slutter på 'veien', begge har husnummer '4' og begge har postnummer som begynner på '3'. Ikke rart postverket lett tar feil av disse adressene. Når jeg nevner dette for Posten får jeg beskjed om å merke postkassa bedre. Jeg vurderer å skrive postnummeret over hele kassa.
Hvor posten min blir av vet jeg ikke - jeg har ikke fått noen brev siden mai.

Men når Posten/bring virkelig vil vise seg frem gjør de det godt: En pakke fra Oslo til Oslo gikk via Danmark, Portugal, Italia, Usa, Norge (tollager), Portugal, Danmark, Norge (tollager) før den til slutt havnet der den startet og kunne hentes.
   #20
 5,570     0
Problemet er vel at kunden er en uskyldig tredjepart i et leverandør/kunde-forhold som sikkert fungerer fint for de to andre...

Jeg venter på en pakke fra komplett.no. Det var to kolli, hvorav det ene var et kjøleskap. Siden det var med hjemlevering og retur av gammelt, ble det PostNord og ikke Posten eller (det beste alternativet) Pick-Up Point. Kjøleskapet ble levert som avtalt (litt kåling siden jeg hadde gitt feil adresse som tidligere nevnt, men det ble løst). Men kolli #2 har ingen sett. De ringte meg i dag og lurte på om jeg hadde fått det - men det har jeg jo ikke. Det forsøkt levert for en uke siden, og jeg fikk melding om at nytt forsøk ville bli gjort "første utleveringsdag" (mandag?).

Jeg vurderer å kjøpe ny vare fra komplett.no til pick-up point, da har jeg varen ila 1-2 dager, og returnere den første på angrefristen når/dersom den dukker opp.

Ellers har jeg lært at PostNord kundeservice har mange ansikter. Møtte på en regelrytter her om dagen, og det meste var umulig. I dag ringte det en annen som var betydelig mer imøtekommende og løsningsorientert. Det er bra!
   #21
 567     bare ett av gangen, helst     0
Ellers har jeg lært at PostNord kundeservice har mange ansikter. Møtte på en regelrytter her om dagen, og det meste var umulig. I dag ringte det en annen som var betydelig mer imøtekommende og løsningsorientert. Det er bra!


Per fordom: "her om dagen" var i løpet av ferien, og regelrytteren var den typen ferievikar som kan alt og er veldig veldig viktig.
   #23
 5,570     0
Ny pakke på vei fra Sverige. "Forsøkt levert" midt i arbeidstiden på torsdag, iflg sporingen. Det som er litt mystisk er at for tiden er det folk hjemme her på dagtid. Blir spennende å se om det blir flere "forsøk" på levering.

En relevant sak i DN i dag, riktig nok om svenske PostNord, ikke norsk: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/08/12/1803/sverige-postnord-innrmmer--ikke-ha-levert-pakker
   #24
 567     bare ett av gangen, helst     0
riktig nok om svenske PostNord, ikke norsk:


Er det forskjellige selskaper? Postnord er vel gamle svenske og danske postverkene, men har de kanskje gått inn i det norske markedet ved å kjøpe en eller annen speditør?

"Forsøkt levert" = svenskevits om at "N" står for "nedover" på kartet.
   #26
 5,111     Sørnorge     0
Ny pakke på vei fra Sverige. "Forsøkt levert" midt i arbeidstiden på torsdag, iflg sporingen. Det som er litt mystisk er at for tiden er det folk hjemme her på dagtid. Blir spennende å se om det blir flere "forsøk" på levering.

En relevant sak i DN i dag, riktig nok om svenske PostNord, ikke norsk: http://www.dn.no/nyheter/naringsliv/2016/08/12/1803/sverige-postnord-innrmmer--ikke-ha-levert-pakker


Som beskrevet i mitt forrige innlegg, skal Postnord levere utenfor Oslo sentrum er det ikke uvanlig at budet stiller seg utenfor et tilfeldig hus, ser at adressen ikke stemmer og/eller navnet på ringeklokka ikke stemmer, og sier seg fornøyd med forsøket. Jeg har observert og fulgt etter Postnords bud noen ganger for å få pakka jeg ventet på. Forklaringen budet har hatt er at nummeret på huset eller navnet på døra ikke stemte når han sto ved et annet hus i samme gate.
   #27
 5,570     0
Tips til de som handler fra Sverige. Når pakken forlater Sverige, stopper all sporing hos svenske PostNord. Da må man vente noen dager, så må avsender (!) ringe svensk PostNord og få oppgitt hentekode etc.

Vet ikke hvor det går skeis, men det virker å være i overgangen mellom svensk PostNord og norsk Posten. Dette opplever jeg nå for fjerde gang. Ulike avsendere.

Edit: Når jeg tenker meg om skjedde dette også med en pakke fra USA for en tid tilbake. Så kanskje det er et problem med pakker fra utlandet som fraktes innenriks med Posten. 
   #28
 15,364     0
psv021 har rett konklusjon i slutten av innlegget over. Når PostNord (svenske posten) stopper på grensen må det være fordu stedet er så eksotisk at de velger og overlate frakten til Posten / Bring og ikke levere det ut i sitt system i Norge. Når vi sender pakker på kryss av grensen har det ikke noe å si hvilken transportør vi benytter, alle kan spores. Men informasjonsutveksling med transportør må settes opp nøye for at dette skal la seg gjøre.
   #29
 5,570     0
Vel, det er ikke så eksotisk her jeg bor. Og PostNord leverer hit. Senest forrige uke hadde jeg bestilt nettbrett fra komplett.no, som lå og ventet på meg foran inngangsdøren en tidlig morgen. Antar at de hadde vært der enda tidligere samme morgen, og tenkt at det var for tidlig å ringe på. Eller kanskje det var på nattestid. Siden det var brevsending kreves ingen signatur, så da er det vel ingen grunn til å bry kunden unødig. Eller noe sånt. Heldigvis ingen som overtok det ila den tiden det lå godt synlig utenfor...

Anyway, andre pakker jeg har fått via PostNord, som har gått til hentingspunkt, havner på et MyPack-utleveringssted vegg-i-vegg med Post-i-butikk. Så jeg har ingen forklaring på hvorfor pakkene går fra PostNord til Posten når de krysser grensen. Virker på meg som om PostNord Sverige har en avtale med Posten/Bring, ikke PostNord Norge.

Den logikken orker jeg ikke prøve å forstå, men jeg skulle gjerne ha visst når pakken kan hentes. For dumt å vente til den helt sikkert har kommet, så få avsender til å ringe for å få oppgitt hvor den befinner seg, og hentekode.
   #31
 2,297     Ski     1
Og da er jeg utsatt for UPS. Har videovervåkning av gårdsplassen, får beskjed om at den ikke er levert fordi ingen var hjemme, det artige er at det faktisk var folk hjemme stort sett hele tiden og hverken UPS bil eller sjåfør er observert på kamera. Trodde folk tulla når de sier at de kan følge etter en UPS bil som skal levere varer og faktisk selv SE at de ikke gidder å kjøre innom. Blir artig å se i dag da siden den skal leveres igjen i dag. Snakk om kundeservice.
   #32
 567     bare ett av gangen, helst     0
Har folk hacka sporingen av UPS' biler, eller er det bare én UPS-bil i hele Ski? Shocked
   #33
 15,364     0
Er det en "post" pakke i Sverige blir den levert i det norske systemet. Det er "samtrafikk" mellom selskapene. Men hvis det er et pakke produkt i Sverige uten "frimerker". Dette med forsøkt utlevert er desverre et problem hos flere, en kan kreve frakten refundert hvis det ikke er rett, gjorde det med to pakker til familie, forsøkt utlevert 5 minutter etter den va lagt inn i bil i Oslo i en helt annen bydel. Når 2 pakken ble gjort det samme med tok jeg affære.

En del av transportørene som ikke har landsdekkende distribusjonsnett benytter Bring til distribusjon utenom sentrale strøk hvor de gjør det selv. Da får pakkene Nye nr slik at de ikek kan spores før de er utlevert.
   #35
 5,570     1
En del av transportørene som ikke har landsdekkende distribusjonsnett benytter Bring til distribusjon utenom sentrale strøk hvor de gjør det selv.  Da får pakkene Nye nr slik at de ikek kan spores før de er utlevert.

Selv om PostNord har distribusjonsnett her (Stavanger), ser det som sagt ut som om de bruker Posten for noen pakker. Det at pakkene ikke kan spores før de er utlevert er jo det håpløse her.

Prøv å gå til Posten og si at "det ble sendt en pakke fra Sverige for 3 uker siden, og 2 dager etter avreise forlot den Sverige - dermed burde den være her nå. Jeg tror den kommer hit, selv om det er PostNord og de har et utleveringssted i nabobutikken. Jeg har ikke hentenummer eller noe sånt."

I praksis må avsender, etter en viss tid, kontakte PostNord i Sverige, som da må fremskaffe hentekode osv. Så må avsender sende dette til meg, så kan jeg få ut pakken.
   #36
 567     bare ett av gangen, helst     0
Usj. Hvis du bestiller noe som må sendes med pakke fra Sverige, hvor stor er sjansen for at de bruker noe annet enn PostNord?
   #37
 5,570     0
Vet ikke... Skulle vært mulig å få valget mellom flere fraktleverandører når man kjøper på nett. For eksempel når jeg kjøper hos komplett.no, skulle jeg gjerne ha hatt en oversikt over flere leverandører med tilhørende pris og frakttid. Så kunne jeg valgt å betale mer for en oppegående leverandør om jeg ville det, eller gått for billigste dersom jeg ønsket det...

Lurer på om butikkene forstår at kundene aldri kommer tilbake når siste del av kundeopplevelsen er PostNord. Lurer på om de tror at kundeopplevelsen stopper i det varen er betalt.
   #39
 1,487     Oslo     0
På forsommeren oppholdt jeg meg i et hus beliggende på et byggefelt nær Løten sentrum.
En sliten, stresset person med en svært sliten varebil ringte på døra. Han hadde kjørt fra PostNord Logistics AS avd. Mjøsterminalen på Rudshøgda (rundt 40 km unna) for å levere noen pakker. Han hadde funnet riktig veg, men fant ikke vegnummeret og innrømmet at han slett ikke var kjent i området.
Jeg tok imot pakkene (som var til en nabo uten husnummer på huset), men stor var min forbauselse da jeg oppdaget at mannen hverken hadde smarttelefon eller gps!!
Signatur
   #40
 3,607     0
Så vidt jeg vet må du stadig klare deg uten smarttelefon/gps når du skal gjennom kjentmannsprøven for å bli drosjesjåfør. Kanskje det veksler utover landet.

Selvfølgelig ser jeg drosjesjåfører som bruker GPS/smarttelefon i blant - slik de bruke kartbøker for en generasjon siden. Og om kartboka enda ikke hadde fått på plass gatenavnene og husnumrene i nye byggefelt: Det kan du ikke regne med at GPS-kartet har fått, heller.

Et annet problem med gatenavn er at en del kommuner har gått sammen om felles drosjesentral. Jeg bestilte en drosje i Mo i Rana til en oppgitt adresse, og den kom aldri. Etter en stund fikk jeg tilbakeringing fra taxisentralen: Hvor jeg var? Sjåføren kunne ikke finne meg! Han sto på samme gatenavn, samme husnummer som meg, men i Mosjøen, hundre kilometer unna. Det var visst min egen feil at jeg ikke hadde presisert hvilke by jeg stod i!
   #41
 1,487     Oslo     0
NEI, det får være måte på drosjesjåførsløvsinn! Det er sjåførens plikt å sjekke at han kjører til riktig by!

For øvrig snakket ikke jeg om drosjesjåfører ovenfor. Jeg ville bare påpeke at det må bli rot og forsinkelser av postleveranser når siste ledd, sjåføren av varebilen med postforsendelsene, ikke finner fram til kunden fordi han ikke har giddet/tatt seg bryet med å skaffe seg gps og/eller smarttelefon.      
Signatur
   #42
 3,607     0
For at ikke drosjehistorien skal bli altfor uforklarlig: Det er ikke slik på Helgeland at det normalt sendes drosjer hundre kilometer av gårde! Selv om drosjesentralen ligger i Mosjøen, har de radiokontakt med drosjene som hører hjemme i Mo i Rana, og skal sende en av dem når en kunde i Mo i Rana ringer. I mitt tilfelle var det drosjesentralen som valgte å kontakte en bil i feil by - det var sentralen som skulle ha spurt meg om hvilken by jeg ringte fra (eller sett det ut fra telefonnummeret). Sjåføren hadde ingen skyld i det - han ble sikkert like sur på sentralen som meg!
   #43
 5,111     Sørnorge     1
Nå er det DHL som skal prøve å levere noe til meg - en pakke sendt fra Tyskland har gått via Italia og Tyskland(!) og kommet til Oslo på en halv dag. Der har den vært siden søndag, med flere daglige statusoppdateringer av typen "delay". Nå har den endret status til "shipment on hold". Godt å vite at det går fremmover!
   #45
 3,607     0
Hvis du vet at du ikke vil være til stede når de prøver å levere, kan du få dem til å levere på en annen adressse. Men DHL har designet systemet sitt (eller fått det designet) slik at du må vente på "delivery attempted"-status før leveringsadressen kan endres.

Selv om du vet på forhånd at første forsøk blir mislykket, må det første leveringsforsøket gjøres. Og de har ingen mekanisme for å la beskjeden fra deg om ny adresse ligge i kø til det blir bruk for den; det er du, mottakeren, som (til tross for at du ikke er til stede for å ta imot pakken, f.eks. fordi du er på ferie) må oppdage at har de gjort et leveringsforsøk, så kan du kan ringe DHL og fortelle om den alternative adressen.

Med litt grunning kan jeg klare å konstruere opp mulige design for å forklare denne oppførselen. Sett f.eks. at 'alternativ leveringsadresse' er et felt som i datasystemet bare finnes ett eneste sted: I 'mislykket levering'-dataposten. Oppretting av denne posten krever en konkret bekreftelse på reelt utført leveringsforsøk (utsjekking av sending til en identifisert bil, sjåfør signatur, innsjekking av returnert sending etterpå, ...). Det kan være en del av kvalitetssikringen: Kunne DHL legge inn en slik post uten å ha faktisk forsøkt å levere, ville de ikke kunne bevise at de har gjort jobben sin skikkelig, hvis noen klaget.

Men hvorfor designet er slik kan man spørre seg. Mis-designet ligger ikke i at de krever konkret bekreftelse på utført leveringsforsøk, men i at alternativ adresse er lagt på denne posten, og ikke et annet sted. (Hvis det nå er slik det er - det er reinspikka gjetting fra min side. Jeg kunnne gjette på flere andre forklaringer, grovt sett i samme gata.)

   #46
 5,111     Sørnorge     0
Aner ikke hvor foredraget om leveringsadresser kom fra. Tror neppe de ville klart seg noe bedre om jeg satt leveringsadresse til sorteringsterminalen deres i Oslo, for så å sitte på trappa der i noen dager.
Det er neppe slik at postkassa signerer på sjåførens skjerm for at ingen er hjemme. Altså er det ingen måte å kvalitetssikre at sjåføren har forsøkt å levere pakka. Men dette er nok en problemstilling som er mest aktuell for PostNords bud. Disse møter som tidligere omtalt opp ved et hus i nærheten, ser feil navn på ringeklokka og drar videre.
   #47
 3,607     0
Aner ikke hvor foredraget om leveringsadresser kom fra.

Egen erfaring sist sommer:

Hadde bestilt en ny bærbar PC, for levering sent på våren, men leverandøren sendte meg den ene etter den andre meldingen med "Delivery has been delayed". Etter den tredje utsettelsen endte "Estimated delivery date" opp i starten på mitt fire ukers feriefravær. Selv om det fortsatt var fem uker til leveranse: Leverandørens logistikk-system hadde ingen mulighet for å endre leverandøradresse etter at bestillingen var registrert, uansett. Jeg fikk beskjed om å kontakte speditøren, dvs. DHL, for slike problemer. Det var da DHL fortalte meg at jeg måtte vente til en uke ut i min ferie, etter at første leveranse var gjort, før jeg kunne be om endret leveringsadresse. Og at hvis forsendelsen ikke var vellykket levert etter to uker, dvs. før jeg var tilbake fra ferie, ville forsendelsen bli returnert til Singapore.

Det som "reddet situasjonen" var at uheldige omstendigheter gjorde at jeg måtte avbryte min ferie midtveis i den planlagte perioden. Jeg kom hjem en uke etter det første mislykkede leveringsforsøket, og rakk å hente forsendelsen før den ble returnert. Men jeg hadde mentalt stålsatt meg for å ta kranglene som uvegerlig ville fulgt om sendingen var blitt returnert og måtte sendes på nytt halve jorden rundt.

Dette er "Beretning om et varslet mord" - det er det som irriterer meg! Hvis ikke min ferie hadde blitt avbrutt, og leverandøren hadde fått sendingen i retur, da kunne leverandøre stå der og sagt: Ja, vi visste på forhånd at det var det som ville skje, men vårt logistikk-system gjorde det umulig å unngå. DHL kunne stå der og si: Ja, vi visste på forhånd at det var det som ville skje, men vårt logistikk-system gjorde umulig å unngå. Jeg kunne stå der og si: Ja, jeg visste på forhånd at det var det som ville skje, men logistikk-systemene var slik at det var ingenting jeg kunne gjøre for å unngå det. Sendingen måtte returneres til den andre siden av jordkloden! Naturlovene og logistikk-systemene er slik at det var eneste tenkelige mulighet!

Jeg er selv IT-mann, og en av mine store frustrasjoner går på dette: Hvorfor i h... aksepterer våre kunder (her: produsenten, DHL) IT-systemer med så fundamentale funksjonelle svakheter? Hvorfor aksepterer våre kunders kunder, sluttbrukerne, disse tåpelige unnskyldningene om at "Sorry,datasystemet gir ingen mulighet for å endre leveringsadresse selv om det er fem uker fram til shipping-dato" eller "Sorry, datasystemet tillater oss ikke å legge inn en alternativ adresse før den første er prøvd"? Når jeg opptrer som sluttbruker burde jeg skape et lite helvete når sånt skjer. De som har fått levert disse dysfunksjonelle IT-stystemene (leverandøren og DHL) burde skape et lite helvete når sånt skjer. Som IT-mann er jeg skamfull over at min bransje leverer så dysfunksjonelle IT-systemer. Og over hvor lett folk i min bransje bare trekker på skuldrene over slike ting, og mangler enhver yrkesstolthet som krever av vi skal utvikle gode, funksjonelle IT-systemer. For realiteten er at selv om jeg kan få en viss respons fra ihvertfall en del sluttbrukere om at IT-systemene ikke er hva de burde vært, er responsen nær null fra vine kollegarer.

Det gamle paradigmet om "eating your own dog food", som jeg opplevde denne sommeren, blir av oss IT-folk altfor lett pratet gort med at "hundematen smaker vondt fordi systemet er sånn-og-slik bygget opp..." osv. osv. Javel, klart det er derfor, men at vi vet forklaringen er da ingen grunn til at vi ukritisk skal fortsette å la det være slik!

Kombinasjon av hva jeg opplevde som kunde avhengig av IT-systemer, med hva jeg opplever som IT-mann av min bransjes holdninger til brukere og kunders ønsker å behov, var det som lå bak mitt frustrasjons-utbrudd. Det er neppe siste gang jeg frustreres over min bransjes manglende evne til å levere den funksjonalitet sluttbrukerne egentlig ønsker seg!
   #48
 5,111     Sørnorge     0
Grunnen til at systemene er laget slik er for å unngå svindel. Så fort det blir mulig å endre leveringsadresse uten å legetimere seg blir det også lett å utnytte systemene. Som IT-mann burde den tanken vært sentral i ditt daglige virke.
For å kunne gi denne funksjonaliteten i internasjonal pakketransport måtte man enten hatt en global identifikasjonsmetode (ala bankid, noe som er lite trolig at transportørene vil stå for utviklingen av) eller at transportørene krever at sendingsmottakere oppretter en konto hos dem som nettbutikkene linker til på tilsvarende måte som de linker til paypal. Tatt i betraktning hvor mange pakker som fraktes rundt i forhold til hvor mange som trenger en adresseendring underveis, ville nok de fleste mottakere mene det er lite kundevennlig å måtte opprette konto hos alle verdens transportører.
En siste mulighet ville vært at alle verdens transportører samarbeidet om en felles management-portal som ville gitt en innlogging for hver mottager i verden. Men da spørs det om tilliten mellom alle verdens transportører er god nok til at de vil stole på en slik felles portal.
   #49
 5,111     Sørnorge     0
MyHermes, under mottoet "makes delivery easy", har nå levert en pakke til meg. Sporingen viser at den ble sendt fra England på mandag, tollbehandlet i går, og utlevert i dag - i England. Der er ikke jeg!
   #50
 137     0
MyHermes, under mottoet "makes delivery easy", har nå levert en pakke til meg. Sporingen viser at den ble sendt fra England på mandag, tollbehandlet i går, og utlevert i dag - i England. Der er ikke jeg!

Men da følger de ihvertfall opp mottoet sitt.
De sier jo ingenting om hvem de gjør leveringen enkel for...Wink
   #51
 7,686     Bærum     0
Nå er det DHL som skal prøve å levere noe til meg - en pakke sendt fra Tyskland har gått via Italia og Tyskland(!) og kommet til Oslo på en halv dag. Der har den vært siden søndag, med flere daglige statusoppdateringer av typen "delay". Nå har den endret status til "shipment on hold". Godt å vite at det går fremmover!

DHL= Drop, Halt, Loose.
   #52
 3,607     0
Grunnen til at systemene er laget slik er for å unngå svindel. Så fort det blir mulig å endre leveringsadresse uten å legetimere seg blir det også lett å utnytte systemene. Som IT-mann burde den tanken vært sentral i ditt daglige virke.

Det er definitivt sentralt. Men da må vi sikre oss at det som fører til reduserert kvalitet sett fra kundens siden gir en reell forbedring av sikkerheten. Kravene til legitimasjon er akkurat de samme før og etter forsøket på levering - jeg ble fortalt at jeg kunne ringe dem og gi den nye adressen etter første leveringsforsøk. (Når jeg er på ferie kan jeg ikke troppe opp på DHL-kontoret for å vise fram passet! - mitt problem var jeg ikke ville ha tilgang til nett for å vite at første leveringsforsøk var utført.) Så hvor kommer bedre sjekk av legitimasjon inn?

Du kan si at dersom det var et svindelforsøk fra en tredjeperson og jeg faktisk var hjemme for å ta imot pakken på første forsøk, ville ikke svindelen lykkes. Så kanskje prosedyrene bør inkludere at de, til tross for at de har fått beskjed om alternativ adresse, gjør et første forsøk på å levere til den opprinnelige adressen. Likevel burde de kunne ta imot den alterntive adressen på et tidligere tidspunkt!

Og faktum er at slik de har orndnet seg åpner de jo for svindel andre veien: Sett at jeg leier ut huset mitt i ferien, og nettopp av den grunn vil jeg ha styrt leveransene bort, så ikke leietakerne stikker av med forsendelsen. Slik de gjør det, insisterer de på å prøve å levere på en adresse jeg vil advare mot.

Vi IT-folk har en serie nøkkelord som er essensielle for å få folk til å holde kjeft og godta blindt. "Bedret sikkerhet" blir brukt som pluss-ord når den reelle effekten er "bedre sikkerhet for at du ikke får tatt en sikringskopi for privatbruk slik du har rett til etter åvl. §12". "Unngå svindel" er tilsvarende: Det er ikke meningen at du skal stille spørsmålstegn ved om det faktisk kan redusere sikkerheten, jfr. forrige avsnitt. "Bedre brukeropplevelse", som ofte brukes for å forsvare bruken av cookies, betyr svært ofte "mer reklame som er spesifikt innrettet mot dine aktiviteter slik at det er større sjanser for at du bruker penger på det vi prøver å selge deg". Osv. osv.

Jeg opplever stadig at f.eks. service-folk serverer en rå bløff bare for å få meg til å holde kjeft, når de tror at jeg kommer til å bli bløffet. For å ta et eksempel: Jeg har en Galaxy S7 Edge, som har fysisk plass for to SIM-kort, og i en del markeder selges en dobbel-SIM-utgave av telefonen. Jeg fikk fra en kilde vite at støttet for dobbel SIM var en ren firmware-sak, som var utelatt i den varianten som selges på nordiske markeder. Jeg henvendte meg nylig til Samsung support med spørsmål om mulighetene for å få oppgradert firmware, men fikk da til svar at fordi telefonen da ville få to IMEI-koder var det ikke mulig å tilby dette; det er ikke mulig å handtere to IMEI-koder med den hardwaren den nordiske modellen har... For noe pisspreik! IMEI er en reinspikka dataverdi. Selvsagt kan telefonen handtere én dataverdi til, med samme hardware. For det andre: IMEI skal identifisere den fysiske telefonen; én telefon skal ha én IMEI. Om jeg skifter SIM-kort for hånd beholder den samme IMEI, om mobilen selv skifter mellom to installerte SIM-kort beholder den samme IMEI. Påstanden om behovet for to IMEI og at det derfor krever annen hardware er en dobbelt bløff bare for å få meg til å holde kjeft og ikke mase om noen firmware-oppgradering for å få det jeg har behov for, som bruker og kunde.

DHL kan prøve å stoppe kjeften på meg ved å si at det er "for å unngå svindel" at de kan ta imot en alternativ leveringsadresse over telefon på tirsdag, men ikke på mandag. At de "for å unngå svindel" må insistere på å prøve å levere til de som befinner seg i mitt hus til tross for at de har fått beskjed om det ikke er rett mottaker. Bare få kunden til å godta systemene som de er, uten kritiske spørsmål. Det har vi IT-folk blitt usedvanlig flinke til.

Så jeg prøver å la den tanken være sentral i mitt daglige virke, og spørre kritisk om det DHL faktisk tilbyr gir noe vesentlig bedre sikring mot svindel. Svaret er nei. Standard-formuleringen (en av de mange vi har å velge mellom) fra IT-siden holder ikke vann. Det er bare et forsøk på å fossro for å komme seg unna kritiske spørsmål.
   #53
 5,111     Sørnorge     0
Ved å gjøre et leveringsforsøk først har de i alle fall forsøkt å gjøre som avtalt. Hvis en svindler forsøker å få en pakke adressert til deg levert til seg selv, er det ganske mye mindre sjans for å lykkes når pakken først blir forsøkt levert til riktig adresse. Når det gjelder DHL, ringer de jo også for å sjekke om det er noen hjemme før levering slik at svindeleren også må klare å få tak i telefonnummeret og avtale et tidspunkt hvor ingen er hjemme på adressen. Det ligger altså endel ekstra sikkerhet i det første leveranseforsøket selv om de ikke krever legitimasjon.
   #54
 3,607     0
I den situasjonen jeg beskrev der jeg har leid ut huset mitt til turister mens jeg er på ferie ville de jo ha adgang til huset mitt og telefonen min etc.

... men uansett: Vi er nå inne i en diskusjon om den løsnignen som er valgt kan unnskyldes/bortforklares, slik vi IT-folk er så gode til. Det jeg etterlyser er at vi IT-folk blir mye mer ivrige å på identifisere bruker-ønsker/krav som ikke er tilfredsstilt, og så spørre oss om hvordan vi kan (re)designe systemer slik at også disse kravene blir ivaretatt.

Vi har gått fullstendig bort fra "Kunden har alltid rett!"-filosofien til "IT-mannen har alltid rett!" Jeg skulle ønske vi fikk et yrkesstolthet-begrep som gikk i retning av at "Kunden har alltid rett". Når jeg her har beskrevet noe som absolutt ikke oppfyller mine ønsker/krav, skal det ikke bortforklares/unnskyldes, men vurderes seriøst som et brukerønske. Dersom DHL hadde gitt meg muligheten for, før jeg dro på ferie, å troppe opp på deres kontor med pass for å legitimere meg, og skrive under på en erklæring om at jeg godkjenner endret leveringsadresse for en gitt forsendelse i en gitt periode, da ville svindel-risikoen vært vesentlig redusert fra andre forslag, og jeg ville fått forsendelsen dit jeg ville, uten risiko for retur til Singapore. Ikke ideelt, men når jeg ber om avvik fra standard prosedyrer må jeg være forberedt på å stille opp med pass på DHL-kontoret! ... Men vi gjør ingenting for å løse kundens (her: mitt) problem. Alt vi bryr oss om er å finne forklaringer på hvorfor vi ikke ser noen grunn til å bry oss om problemet.
   #55
 4,269     1
Hvis du vet at du ikke vil være til stede når de prøver å levere, kan du få dem til å levere på en annen adressse. Men DHL har designet systemet sitt (eller fått det designet) slik at du må vente på "delivery attempted"-status før leveringsadressen kan endres.



Mener systemet er slik at avsender fint kan endre adressen, men ikke mottager. Synes egentlig ikke det er så idiotisk, du kan vel bare ta kontakt med avsender og bedre dem sende til riktig adresse?
   #56
 5,570     0
Jeg har tidligere fått melding, fra PostNord den gang, at pakken tilhører (juridisk) avsender inntil den er levert mottaker. Dermed er det kun avsender som kan endre adressen før en pakke er levert.
   #57
 3,607     0
Mener systemet er slik at avsender fint kan endre adressen, men ikke mottager. Synes egentlig ikke det er så idiotisk, du kan vel bare ta kontakt med avsender og bedre dem sende til riktig adresse?

Jeg forsøkte det, men de hadde et logistikksystem der det ikke var mulig å endre leveringsadresse etter at bestillingen var mottatt. De sa jeg måtte gå til speditøren, DHL. Dette var før sendingen var klar fra leverandørens side, den var ikke i transit. Hvis de hadde vært i stand til å endre adressen ville ikke DHL visst noenting om den første adressen, og det viille overhodet ikke vært noe problem. Men begge parter, leverandør og speditør, har systemer som ikke tillater endring av mottakeradressen mens sendingen er i den normale flyten.
 
Man kan kanskje "beundre" DHL for å være i stand til å handtere en unntaks-situasjon, mislykket forsøk på leveranse, ved at de da aksepterer en annen leveringsadresse. Men det blir på nivå når man sier til treåringen: "Å så flott tegning du har laget til pappa - den må vi henge opp på veggen". Tegningen er ikke stor kunst, og DHLs unntakshandtering er ikke storartet handtering av kundenes behov.
   #58
 3,607     0
Jeg har tidligere fått melding, fra PostNord den gang, at pakken tilhører (juridisk) avsender inntil den er levert mottaker. Dermed er det kun avsender som kan endre adressen før en pakke er levert.

I tradisjonell handelsnomenklatur er det ikke uvanlig å selge varer FOB, "Free On Board". Det betyr at selger er ansvarlig fram til sendingen er overlevert til speditøren. På det tidspunkt går eierskapet og ansvaret over på kjøper: Kjøper må selv betale for transport og forsikring under transporten.

Motsetningen til FOB er CIF (eventuelt CF, uten I): Cost, Insurance and Freight. Da er det selgers ansvar å dekke alle kostnader og all risiko fram til utlevering fra speditør, og eierskap går over til kjøper når sendingen utleveres fra speditør til kjøper.

Det finnes en rekke andre varianter også (du kan se en diskusjon på https://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms), men FOB og CIF / CF er de aller mest vanlige. Wikipedia-artikkelen sier ikke eksplisitt når eiendomsretten går over fra selger til kjøper, men da jeg tok grunnlegende handelsutdanning ble det presisert at "eiendomsgrensen" var ved skipsiden, ved lasting (FOB) eller ved lossing (CIF).

Det kan godt hende at PostNord har erklært at de forutsetter en CIF-type avtale. Det passer jo godt sammen med tradisjonen med vanlig brevpost, der selger betaler portoen. (Faktum er at på tidlig 1800-tall var at det var vanlig at mottakeren betalte portoen for å få utlevert brevet, ihvertfall i en del land!) Dessuten har en sender rett til å tilbakekalle en sending som enda ikke levert i mottakerens postkasse.

Men samtidig har jo posten i generasjoner tilbudt at mottaker spesifiserer omadressering av post, enten det gjelder feriefravær eller permanent flytting. Det antyder at mottaker har en viss rett til å påvirke utleveringsstedet selv om han (enda) ikke har eiendomsrett til forsendingen. Det er ikke automatisk gitt at eierskap til en sending i transitt gir rett til å diktere utleveringssted.

En annen side er at jeg har diverse ganger sett salgsbetingelser for nettbutikker der det spesifiseres eksplisitt at leverandør anser varen som levert i henhold til avtale når den er overlevert til speditør - det er jo ganske eksplisitte FOB-vilkår. Jeg har ikke kontraktsvilkårene for "min sak" tilgjengelig her og nå, og kan derfor ikke si sikkert om det her var FOB-lignende eller CIF-lignende vilkår. Men DHL burde være i stand til å forholde seg til begge typer avtaler. De kan ikek si at "Jojo, vi skjønner at varen er solgt FOB, og derfor er kjøpers eiendom og ansvar, men vårt logistikk-system er slik utformet at vi ikke kan ta hensyn til det - vi må betrakte selger som eier, og den som må endre adressen, selv om den juridisk sett er mottakers eiendom". Vel... de kan visst si det! De er ikke i stand til å forholde seg til FOB-sendinger, med hensyn på hvem som har rett til å styre over utlevering av den.
   #59
 137     0
@keal:
sånn til info så skal FOB kun brukes ved sjøfrakt. Levering/risikovergang skjer når lasten er ombord, ikke ved skipssiden.
En annen ting som er veldig viktig når man jobber med transport er at de forskjellige Incoterms ikke er generelle uttrykk som kan benyttes for enhver regel/leveringsbetingelse, ergo kan du ikke si at en selgers generelle leveringsbetingelse er FOB eller CIF.
En selger legger ofte på de leveringsbetingelser de finner for godt. Dersom disse ikke følger FOB til punkt og prikke er de heller ikke å betrakte som FOB.
En speditør kan f.eks. tilby noe transportert fra dør/dør, cy/cy eller full liner-terms hook/hook, og da gjelder helt andre betingelser enn Incoterms.

Dette ble noe på siden av opprinnelig tema, men i og med at jeg jobber med sjøfrakt/chartering til daglig er det på sett og vis et hjertebarn for meg:D
   #60
 3,607     0
sånn til info så skal FOB kun brukes ved sjøfrakt. Levering/risikovergang skjer når lasten er ombord, ikke ved skipssiden.

OK, for meg er dette mest skolestoff - har aldri hatt yrkesmessig ansvar noen transportavtale. Men det jeg leser i Wikipedia under https://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms stemmer med det jeg lærte i min grunnleggende handelsutdanning:

FOB – Free On Board (angitt lastehavn)
Dette er den klassiske maritime handelsregel. Selgeren må laste varene ombord på det skipet som er angitt av kjøperen. Ansvaret for varene overføres til kjøper i det øyeblikk varene er ombord i skipet, dvs. krysser rellingen på båten. Selgeren må eksportklarere varene. Regelen benyttes ved både sjø og veitransport.

"krysser relingen på båten" - avviker det fra "skipssiden"? (Jeg minnes en diskusjon av situasjonen hvis en vaier ryker under innlasting og kassa ramler ned og knuses slik at halvparten av godset ramler i sjøen, mens halvparten havner på skipsdekket - har den da krysset skipssiden? Om jeg husker rett var det juridisk "uavklart".) Og "Regelen benyttes ved både sjø og veitransport" - det stemmer med hva jeg lærte, i strid med "skal kun brukes ved sjøfrakt".

Selvsagt er det slik du sier at "du ikke [kan] si at en selgers generelle leveringsbetingelse er FOB eller CIF", men om du ikke ber om noe annet vil ofte en leverandør gi et tilbud basert på f.eks. FOB - det inngår i spesifikasjonene av tilbudet, og er i og for seg spesfikke for det tilbudet. Om det leverandøren baserer sitt tilbud på om ikke kunden ber om noe annet er hans "generelle leveringsbetingelser" avhenger av hvor mye matematiker du er: For en matematiker er en genenell regel en som ikke har noen unntak. For mannen i gata er en generell regel 'hovedregelen': "Det regner generelt ganske mye i Bergen" er et usant utsagn for en matematiker, et sant utsagn for mange andre. Så om du vil: For mange leverandører er hovedregelen (men ikke en generell regel i matematisk forstand) at de utformer tilbud på (f.eks.) FOB-betingelser.

Det er garantert tusen detaljer og nyanser som man må være i bransjen for å kjenne til. Jeg trakk fram FOB og CIF bare for å illustrere at det slett ikke er entydig at "Jeg har tidligere fått melding, fra PostNord den gang, at pakken tilhører (juridisk) avsender inntil den er levert mottaker" - kanskje det er det eneste PostNord er villig til å støtte, men men det er ikke en (matematisk) generell regel i speditør-bransjen at en pakke tilhører avsender til den er levert. Selv blant "vanlige folk" er det en betydelig andel som ihvertfall har sett betegnelsene FOB og CIF, selv om mange nok bare ser på dem som å svare til "pluss porto" eller "inkludert porto".
   #61
 137     0
Men det jeg leser i Wikipedia under https://no.wikipedia.org/wiki/Incoterms stemmer med det jeg lærte i min grunnleggende handelsutdanning:

FOB – Free On Board (angitt lastehavn)
Dette er den klassiske maritime handelsregel. Selgeren må laste varene ombord på det skipet som er angitt av kjøperen. Ansvaret for varene overføres til kjøper i det øyeblikk varene er ombord i skipet, dvs. krysser rellingen på båten. Selgeren må eksportklarere varene. Regelen benyttes ved både sjø og veitransport.

"krysser relingen på båten" - avviker det fra "skipssiden"? (Jeg minnes en diskusjon av situasjonen hvis en vaier ryker under innlasting og kassa ramler ned og knuses slik at halvparten av godset ramler i sjøen, mens halvparten havner på skipsdekket - har den da krysset skipssiden? Om jeg husker rett var det juridisk "uavklart".) Og "Regelen benyttes ved både sjø og veitransport" - det stemmer med hva jeg lærte, i strid med "skal kun brukes ved sjøfrakt".


jeg tar som regel det jeg leser på Wikipedia med en "ørliten" klype salt, og det burde nok du også.
Når det gjelder Incoterms er det vel bare kilden, dvs. ICC man bør stole på......eller?
Krysse reling eller skipsside ble revidert fra Incoterms 2000 til 2010 nettop pga. den situasjonen du selv beskriver. Nå skal lasten være levert ombord for levering/risiko går over fra selger til kjøper.
   #62
 3,607     0
jeg tar som regel det jeg leser på Wikipedia med en "ørliten" klype salt, og det burde nok du også.

Det gjør jeg også - men når jeg refererer til det jeg lærte i handelsutdanningen min, og skal gi andre en referanse til stoffet, kan jeg ikke vise til mine gamle bøker nede i kjelleren. Når da Wikipedia sier akkurat det samme som hva jeg lærte, da viser jeg til det, for at andre skal kunne se de eksakte formuleringene.

Det er selvsagt en risiko for at Wikipedia var korrekt, men at definisjonene har blitt endret i senere tid. Da kan man rette kritikk mot Wikipedia for å ikke være helt oppdatert. Wikipedia er oppdatert til 2010, og heller ikke den engelske utgaven referer til noe nyere versjon. (At stoffet ikke er oppdaert er jo minst like ofte tilfelle for leksikonet med skinnbind og gullskrift på ryggen, men det aksepteres som kilde!) Wikipedia-artikkelen har jo direkte linker til dokumentene som definerer incoterms i 2010-utgaven; det er jo en sterk indikasjon på at artikkelfofatteren har basert seg på "grunnskriftene". Antagelig ville jeg selv manglet kvalifikasjoner for å forstå om endringen fra 2001 til 2010 var en ren kosmetisk, språklig, detalj eller om den har essensiell juridisk betydning.

OK, det er jo helt flott at det som tidligere var juridisk uklart nå har blitt strammet opp så det er juridisk klart. Det er relativt marginalt (bokstavelig talt...) - grensetilfeller, spesialtilfeller. Når det ikke var behov for å definere det klart før i 2010, da er det hårfine detaljer som er uten betydning i diskusjon av normaltilfellet, der godset går fra leverandør til speditør eller fra speditør til kunde, uten at det skjer noe akkurat ved den overgangen der det eksakte tidspunktet for overgangen er av betydning - og enda færre tilfeller der det gjelder tilfeller som tidligere var uklare.

Handterer du ti millioner forsendelser i året, er det viktig for den ene forsendelsen der dette slår til at reglene er klare. Men det er viktigere å først forstå de ni milllioner nihundreognittini tusen nihundreognittini forsendelsene der forskjellen mellom skipsside og reling får noen praktisk betydning for et erstatningsoppgjør.
   #63
 137     0
jeg tar som regel det jeg leser på Wikipedia med en "ørliten" klype salt, og det burde nok du også.

Det gjør jeg også - men når jeg refererer til det jeg lærte i handelsutdanningen min, og skal gi andre en referanse til stoffet, kan jeg ikke vise til mine gamle bøker nede i kjelleren. Når da Wikipedia sier akkurat det samme som hva jeg lærte, da viser jeg til det, for at andre skal kunne se de eksakte formuleringene.

Det er selvsagt en risiko for at Wikipedia var korrekt, men at definisjonene har blitt endret i senere tid. Da kan man rette kritikk mot Wikipedia for å ikke være helt oppdatert. Wikipedia er oppdatert til 2010, og heller ikke den engelske utgaven referer til noe nyere versjon. (At stoffet ikke er oppdaert er jo minst like ofte tilfelle for leksikonet med skinnbind og gullskrift på ryggen, men det aksepteres som kilde!) Wikipedia-artikkelen har jo direkte linker til dokumentene som definerer incoterms i 2010-utgaven; det er jo en sterk indikasjon på at artikkelfofatteren har basert seg på "grunnskriftene". Antagelig ville jeg selv manglet kvalifikasjoner for å forstå om endringen fra 2001 til 2010 var en ren kosmetisk, språklig, detalj eller om den har essensiell juridisk betydning.

OK, det er jo helt flott at det som tidligere var juridisk uklart nå har blitt strammet opp så det er juridisk klart. Det er relativt marginalt (bokstavelig talt...) - grensetilfeller, spesialtilfeller. Når det ikke var behov for å definere det klart før i 2010, da er det hårfine detaljer som er uten betydning i diskusjon av normaltilfellet, der godset går fra leverandør til speditør eller fra speditør til kunde, uten at det skjer noe akkurat ved den overgangen der det eksakte tidspunktet for overgangen er av betydning - og enda færre tilfeller der det gjelder tilfeller som tidligere var uklare.

Handterer du ti millioner forsendelser i året, er det viktig for den ene forsendelsen der dette slår til at reglene er klare. Men det er viktigere å først forstå de ni milllioner nihundreognittini tusen nihundreognittini forsendelsene der forskjellen mellom skipsside og reling får noen praktisk betydning for et erstatningsoppgjør.

ok............Shocked
   #64
 5,111     Sørnorge     0
DHL-pakka fra Tyskland har kommet!
Hva som skjer med pakka fra England som etter tollbehandling ble utlevert i England er mer usikkert. Kommunikasjon med avsenderbutikken gir inntrykk av at jeg har funnet en plass i England hvor de ikke kan engelsk. Det minner om den gangen jeg som nyinnflyttet i Los Angeles skulle spørre om veien (før GPS'ns tid), og oppdaget at jeg befant meg i et nabolag hvor ingen kunne engelsk.
   #65
 408     Buskerud     0
Hadde en "morsom" sak for noen uker siden også. Skulle sende en pakke til England

12/9: lever inn pakke
13/9: i oslo 0024 terminal

Men deretter, to ganger om dagen, i 7 dager blir den registrert som "Sendingen er sortert og videresendt"... på samme terminal. Ser ut som den går i ring, da det er ca samme tidspunkter! Tar kontakt og klager: "..Feilsortert".

Ok, men deretter bruker den 3 dager på å komme videre, så først 23/9! blir den sendt ut av landet, 11 dager etter innlevering. Fantastisk... Ingen ting feil med adresse eller proforma faktura eller noe, bare posten. Hvordan i H.. de klarer å sende en pakke i ring i flere dager uten at sånt oppdages er merkelig..
Signatur
   #66
 1,487     Oslo     0
Posten Norge er en svært upopulær statsinstitusjon med store, interne personalproblemer.

For en del år siden skrev et meget kritisk (og velformulert) leserinnlegg i Hamar Arbeiderblad (HA), etter at jeg hadde flyttet fra Oslo og ut på bygda. Mye gikk galt med postleveringene til meg og flere komponentkataloger og andre sendinger måtte jeg selv kjøre og hente i butikken (tur/retur åtte km). Posten påsto at de var for store til min postkasse, hvilket ikke stemte.
Posten ignorerte mitt leserinnlegg totalt, men pampene i Postkom (Postens LO-fagforening) fortsatte jevnlig å skrive leserinnlegg i HA om den fæle blåblå postpolitikken i Norge. Etter hvert resignerte jeg og sluttet å bruke Posten.

I slutten av desember fikk jeg igjen nærkontakt med Posten:
Jeg skulle sende en CTEK bilbatterilader og portoen kom på 68 kr. Faktisk overraskende rimelig! Dette skyldtes at jeg hadde hatt flaks med størrelsen på esken. Esken smøg seg såvidt gjennom det firkantede "testhullet" på butikken.
Samtidig fikk jeg en postsending som var for stor for postkassen min i Oslo, (jeg har flyttet tilbake til Oslo), hvilket stemte. Denne sendingen kunne jeg ikke hente, for jeg var på ferie på bygda. Chattet da med Posten og post-Målfrid lurte på om ikke noen andre kunne hente sendingen for meg. Jeg hadde ingen som kunne hente. Etter hvert kom hun på at sendingen kunne omadresseres og da jeg spurte om prisen så var altså en omadressering gratis. Helt utrolig! Posten gjør altså noe gratis!
Sendingen ankom bygda med beskjed om at den var for stor for postkassen. Hvilket stemte!
Ja, så det ble det henting i butikk og Posten hadde fått det til.

Greitt å si fra når Posten lykkes også ...  
Signatur
   #67
 5,111     Sørnorge     0
Nå ser PostNord ut til å kjøre noen runder med pakke til meg igjen. Den skal fra Sandefjord til Tønsberg. Foreløpig har pakka kommet seg til Oslo. Alle andre pakker fra Oslo til Tønsberg med Postnord går via Larvik, så det er bare å håpe på at de sender den den veien nå. Det er jo fint å vite at pakka man venter på bruker dagene til å kjøre motorveien forbi huset mitt. Forhåpentlig nøyer den seg med å kjøre forbi tre ganger før den stopper.
   #68
 352     0
jeg venta på pakke fra postnord. har funnet 3 forskjellige løsninger for å spore pakker, app og 2 forskjellige nettsider. sporet jeg pakka mi så var det forskjellige hendelser på alle sammen.
1 sporing viste at den gikk via terminal rolfsøy, annen sporing så gikk den via langhus. så på en sporing hadde pakka plutselig vært ute i "hente butikken" for så komme tilbake til langhus igjen like etter (Fredag). så søndags morgen våkna jeg av sms kl 09.00, da fikk jeg hentesms, pakka kunne vistnok hentes på kiwi (den er ikke søndagsåpen) men sporing viste at den fortsatt var på langhus eller rolfsøy, ettersom hvilken sporing man sjekka.
Så mandag formiddag viste appen og sporing at den var framme og kunne hentes.
Er vel kanskje sånn det blir når man blander svensker og dansker, litt sur(r) blanding :p
   #69
 352     0
hadde også "bra" opplevelse med bring på jobb.
vi skulle få pakke over natt fra en leverandør noen mil fra oslo og til oslo fordi det hasta.
Først ble den feilsendt til Nord-vestlandet, så fikk de den til terminal i oslo, og så greide de jaggu sende den til Nord-norge.
   #70
 179     Akershus     0
Vi bruker de fleste store transportører på jobben. Har opplevd mye rart med både Bring, PostNord, Schenker. Men alle har sine områder de er gode på. Bring er gode på ekspress sendinger over hele Norge, Schenker er gode på parti/spesial/stykkgods+gode priser+god kundeservice, og PostNord En-kolli sendinger er billig.

PostNord blir fort dyrt hvis man bruker feil produkt, og det er mye som ikke blir levert til avtalt tid. BRING håndterer godset brutalt, og er dyre selv med gode avtaler. Forsvinner noe i Schenker systemet så er det umulig å finne det igjen innen rimelig tid.

Verste var ikke lenge siden når en semi med partigods til sørlandet hadde rotet seg bort oppe i Nord. Noe som fort kan bli ganske kostbart når det står montører som er dyre i drift å venter.
   #71
 1,487     Oslo     0
Man kan saktens gjøre seg mange tanker om Posten Norge. Og det er det mange som har gjort i denne tråden.
For en uke siden mottok jeg en konvolutt med tolv dronepropeller. Dette var en konvolutt i størrelsen ca. 23x32 cm (C4). Posten hadde klart å lage en flenge på 14 cm i konvolutten. Ingen propeller var falt ut fordi de lå i en plastpose.
Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom? Og hva slags arbeidsmoral har postansatte?

Og mens de ansatte ødelegger postpakker og pakkenes innhold, skriver pampene i Postkom (Postens LO-fagforening), innlegg i alle norske aviser, om den fæle blåblå postpolitikken i Norge.
Signatur
   #72
 1,487     Oslo     0
Har igjen/nylig hatt "gleden" av å motta en postsending. Denne gangen var det fire hefter sendt fra
 Universitet i Oslo. Konvolutten var flenget opp på tre sider og på fronten.
Jeg gjentar spørsmålet: Hva slags respekt har postansatte for andres eiendom?
Signatur
   #73
 3,607     0
I mine studentdager hadde jeg en førjuls-feriejobb på posten med å sortere julepost - pakker etc.
La meg si det indirekte: Det lærte meg massevis om hvordan man må emballere postsendinger for at de skal overleve. Jeg skjønte veldig godt hvorfor bibliotekene har disse "hjørnene" - tre kube-sider på 2-3 cm størrelse i solid plast - som de setter på bøkene før de sendes av gårde. (De burde være alminnelig tilgjengelige for masse andre ting, for vanlige folk. Hvis noen vet hvor de selges, si ifra!)

"Folk flest" har ikke peiling på emballering i det hele tatt - knapt på "sunt bondevett"-nivå! Når du ser hvordan en del folk "pakker" julegavene sine, ser det ut som de tror at transport-folk bruker silkehansker og legger hver enkelt pakke varsomt og forsiktig ned på polstrede hyller. Du kan høre folk i harnisk forkynne at "De må da forstå at når jeg har skrevet 'forsiktig' utenpå, da kan de ikke handtere den slik!" - vel, du kan få transport med silkehansker og mykt underlag, men da må du betale for det. For vanlig pakkeporto er det ikke mulig å finansiere silkehansker.

Ellers var jeg imponert over hva Amazon vet om hvordan pakker utsettes for, og må tåle på veien. Deres emballering har vært eksemplarisk. Helt til i dag: Jeg mottok tre bøker i en eske på minst det dobbelte volumet av bøkene, lagt løst rett ned i eska så de skled fram og tilbake (og inn i hverandre, mellom omslaget og sidene, og krøllet arkene) da jeg snudde på eska før jeg åpnet dem. Det var så ille at jeg skal klage til Amazon. Jeg mistenker sterkt at de har outsourcet det til et eksternt firma - avsender var ikke Amazon, men et annet navn ("Imex Global Solutions").

Når Amazon ikke outsourcer pakking / logistikk er de eksemplariske. Hadde alle gjort ting like grundig, ville det ikke vært noe problem. Antagelig sparer Amazon et par noen kroner (aka. hever profitten) ved å la Imex gjøre det billig, både i løsningsmåte og pris. Var alle postordre-leverandører var som Amazon på sitt beste ville knapt noen klaget. Men mange, både kommersielle og private, enten mangler peiling eller gambler bevisst på at om noe blir ødelagt i transport er det greit å få det erstattet; det er ikke kost-effektivt å redusere tap/ødeleggelser til null hvis god emballering koster ekstra.

Uansett bør man stikke fingeren ett eller annet sted og lukte: Transportskader oppstår, det får vi neppe gjort noe med. Vi kan tilpasse det enten ved å emballere deretter, slik Amazon gjør på sitt beste, eller ved å spare penger på emballasjen og heller kalkulere med et visst tap, slik det ser ut til at de nå har begynt med. Personlig setter jeg mest pris på det første alternativet.

Det tredje alternativet, å få samtlige transportselskaper over hele verden til å behandle pakker til meg med silkehansker, det kan vi bare glemme.
   #74
 38,233     Lillestrøm kommune     0
Når en ser pakker ramle i fritt fall 1.5m ned på hardt underlag så vet en at de må embaleres ...
   #75
 1,060     Jevnaker     0
Hadde faktisk en god opplevelse med bring denne uka:

Pakke meldt inn hos posten/bring kl 1600 mandag i Bergen og jeg hentet den ut av postkassa kl 1500 på tirsdag på Jevnaker.
Signatur
   #76
 1,487     Oslo     0
Det er jo greitt å få vite at det er det norske folk det er noe galt med. Ikke Posten Norge! Folk flest har ikke peiling på hvordan man skal emballere en sending.
Jeg føler meg ikke truffet . I mitt arbeidsliv pakket vi selv det meste av de måleinstrumentene/komponentene vi sendte ut.

Men min mistillit til Posten er stor. Dette skyldes primært at jeg kjenner folk som jobber/har jobbet lenge i denne statsbedriften. De forteller om stort sykefravær, tyveri, elendig kundebehandling, konflikter, vantrivsel, dårlig ledelse m. m.

Signatur
   #77
 3,607     2
Det er jo greitt å få vite at det er det norske folk det er noe galt med. Ikke Posten Norge! Folk flest har ikke peiling på hvordan man skal emballere en sending.

Er det dagen for krenkelser i dag? Smile

Selvsagt er det forskjell på folk, men for flertallet vil jeg si at hvis de føler seg krenket av at det blir påpekt noe de ikke kan, så får de bare være krenket, da. Det er som å si at de fleste nordmenn ikke kan stå på seilbrett, eller klippe en sau. Det er en like ærlig sak å si at de ikke kan emballere ting skikkelig.
   #78
 1,487     Oslo     0
Posten og Bring - hvordan er det mulig? - 155.jpg - sandhaug
Hurra for Posten!

Dette er fra bygda og denne pakken er verdt 714 kr. Her skulle man fått beskjed om at pakken var for stor for
postkassen og derfor måtte hentes på butikken. Kassen eies/brukes av en person som kjører forbi kassen hver dag.
Postkassestativet er ikke påkjørt av postbilen, men av en tømmerbil.
Stativet står ti meter fra hovedveien, så muligheten for at en pakkesnapper kunne slå til var absolutt til stede.
Signatur